„Engel van Amsterdam" toppunt van Texels talent Te bi Oude trekker-weekenc trekt 40 „overkanters Renée Begeer stralende ster van musical Vakantieweekend voor vluchtelingen op Texel al iti Opbrengst AVO-collecte TEXELSE COURANT DINSDAG 3 JUNI ij Musicalvereniging ,,Geen C te hoog" heeft het 'm weer geflikt. Sterker nogmet ,,De Engel van Amsterdam" werden de vorige successen in het nog prille bestaan van de vereniging doodleuk in de schaduw gezet. De tekstueel nogal wat aandacht vergende show werd met veel vaart gebracht, maar het was niet alleen het enthousiasme dat het spel tot grote hoogte deed stijgen. Sterke staaltjes acteerwerk van de hoofdrolspelers in combinatie met mu ziek, zang, kleding, choreografie en decor vormden het resultaat van maandenlange voorbereiding. Eén ster straalde onweerstaan baar boven iedereen uit: Renée Begeer, die subliem de titelrol voor haar rekening nam. De keuze voor ,,De Engel van Amsterdam" bleek een schot in de roos. Het stuk heeft qua tekst meer te bieden dan de vorige mu sical, het vrolijke en ongecompli ceerde „Viva Mexico" en het bleek dat de vereniging een dergelijke stap voorwaarts probleemloos aan kon. Nu moet niet worden gedacht dat de „Engel" slechts leuk is voor een klein groepje intellectuelen. In tegendeel, de woordspelingen en verwijzingen zijn voor iedere toe schouwer duidelijk herkenbaar en vormen geen obstakel om het stuk te volgen. Ook degenen die zater dagavond in De Lindeboom kwa men om eens lekker te lachen, on dervonden geen problemen: de „Engel" biedt een scala aan vrolij ke en onverwachte momenten, die in hoog tempo voorbij rollen. Als bovendien wordt gedacht dat hier Texelse amateurs bezig zijn, kan de prestatie niet hoog genoeg worden gewaardeerd. „De Engel van Amsterdam" is ge schreven door Lennaert Nijgh en Joop Stokkermans, als opdracht voor het 700-jarig bestaan van Amsterdam in 1975. De geroutineerde tekstschrijver en dito componisten bewerkten hier voor de „Gijsbrecht van Aemstel" van Vondel. Het resultaat is een versie, die zowel elementen uit Vondel's tijd (Gouden Eeuw) als de jaren zeventig bevat. Het stuk speelt zich af in het zeventiende eeuwse Amsterdam. Gijs brecht van Aemstel bestuurt de stad met zeer strenge hand, gesteund door een groep gewelddadige, maar onder betaalde soldaten en bisschop Goze- wijn, zijn oom. Gijsbrecht heeft het plan een gedeelte van de stad te slo pen om een haven te kunnen aanleg gen. Het volk komt hiertegen in - opstand, maar lijkt het toch te moeten afleggen tegen de kracht van de macht. Redding moet komen van de nieuwsgierige engel Rafael, die van hogerhand met een boodschap naar de aarde is gestuurd. Geheugenverlies maakt de verwarring echter alleen maar groter, zodat pas na tal van ver wikkelingen Amsterdam van de onder gang kan worden gered. Jojo Goed en kwaad tegenover elkaar, zo blijkt uit de inhoudsopgave. Een be kend motief uit Vondel's tijd, maar ook in de hedendaagse tijd nog actueel. In het stuk lopen 17e en 20e eeuw dan ook niet zelden op komische wijze door elkander. Wat bijvoorbeeld te denken van een (b)engeltje dat met een jojo het toneel afloopt, morrend gepeupel met demonstratieborden, een modeshow tijdens het lied „Krijg de kleren van het jaar", de tegenstelling met Rotterdam, een macho-knokploeg en als één van de wervelendste scènes het nummer „Amsterdam, wat 'n stad". Feestvierende „nonnen" en sol daten in de kerk met Engel Begeer als solozangeres zouden zó kunnen zijn weggelopen uit de popmusical Hair. Verder is de aankleding 17e eeuws: een bont spektakel van kledingstuk ken, variërend van het glimmende ge waad van Gijsbrecht tot het geraffi neerde lompenpak van de boef Vosmeer. Zonder uitzondering waren de kostuums zeer fraai en was het dui delijk dat de ontwerpsters en naaisters er zeel veel vrije tijd en vindingrijkheid in hebben gestoken. De decors waren eenvoudig, maar doeltreffend. Duidelijk was de menge ling van twee tijdperken er uit af te lei den. In zwart-wit is een rij grachten pandjes geschilderd, terwijl de coulis sen muren voorstellen, die hier en daar met spuitbuskreten zijn bewerkt. Een oude fiets ontbrak als kenmerkend re- quisiet niet. Met simpele wijzigingen in het decor werd van omgeving veran derd. Bijvoorbeeld door het laten zak ken van twee glas-in-lood-ramen en het plaatsen van een altaartafel met kaarsen was plotseling een kerk plaats van handeling. Minpunt van deze mi nieme wijziging was wel dat de pand jes ook in de kerk het achtergrondde cor vormden. In de slotscène bleek mer diende een solist een afwachtende houding in te nemen, omdat het be treffende lied nog niet was ingezet. Een zeer belangrijke bijdrage dus, die heel wat van de concentratie van de nieuwe dirigent Bernard Tellegen ver gen. Met zijn echtgenote Tonneke, die de piano bespeelde, heeft Tellegen de muzikale leiding van de van Texel ver huisde Jan Lubbers overgenomen en hun debuut was overtuigend. Overigens stonden de orkestrepetities onder leiding van Betty Witte-Bakker. De elf muzikanten hadden geen plaats je op het toneel toebedeeld gekregen, maar zaten voor iedereen zichtbaar op gesteld schuin voor het podium. Vóór in de zaal klink de afstemming mu ziek/zang goed, hooguit had de piano ietsje zachter kunnen worden afgesteld. Geweldige uithalen Dat zou trouwens nog niet zo eenvou dig zijn geweest, omdat de zangstem men van de solisten nogal in volume uiteenliepen. Het meest volle geluid was ongetwijfeld afkomstig van hoofd rolspeelster Renée Begeer. In het afge lopen jaar is haar stem bij de Rose Harmony Singers verder gevormd en mede dankzij haar verbeterde techniek bleef zij tot het eind toe het publiek verrassen met geweldige uithalen. Hoofdrolspeelster in de allereerste „Engel"uitvoering in 1975 was Jaspe- rina de Jong en dat was merkbaar. Een groot aantal fiedjes was geheel op het kunnen van De Jong geënt: veel uithalen en teksten in hoog tempo. Renée Begeer toonde aan niet onder te doen voor de kwaliteiten van Jaspe- rina de Jong en bracht vlekkeloze ver tolkingen, waarbij haar zuiverheid niet leed onder de snelheid en mimiek. uitleven, onder meer in een mori canonzang wanneer Gijsbrecht zijn plannen bekend maakt. De messt vallende creatie was die van Jan Moens als de soldatenkapitein. Hij telkens een vertrokken gezicht als moest salueren. Aan deze details en al hetgeen is gesomd is de hand van de regisseur Sikko Geerdes uit Den Hoorn duide merkbaar. Het stuk behield een h( tempo en was daardoor een swingt geheel, dat nooit als onnavolgbaar druk werd ervaren (ook een verdier van de choreografe Klarina Combé). Op details was zeer goed gelet, bij voorbeeld het losgespen van een ligheidsriempje door de engel, toen van een wolk op aarde was neerge daald. Verder speelden alle spelers goed door op het toneel, zonder dal dit de aandacht van het verhaal de. Wel werd bijvoorbeeld de tegen stelling tussen volk en soldaten duid lijk uitgebeeld. De grime was door Juul Swarthof zeer eenvoudig gehi den en dat gaf een „frisse" indruk. Voor licht en geluid zorgden Jaap Vooren, Ed Combé en Piet Hoogerhe de. Zij zorgden er onder meer voord het in de kerk echt galmde. Medewerking De decors werden vervaardigd door Fridt Blanken, Wim van der Gracht e Siem Hemelrijk, die ook in het stuk meespeelden. Ans Bonne, Lenie Bre mer en Magda Brommersma zorgden voor de kleding en speelden eveneercfoor h( mee. De naaisters waren hoofdzakeliji ^ral i partners van de acteurs en speelden olleyb. nietmnee: Mary Blanken, Ilse Dros, J0 de e ot. Sc ondon Renée Begeer straalde als de Enge! winterde toneelspeler zette een schitte rende Gijsbrecht neer. Een heerser met verschillende buien, met tirannieke en zwakke momenten. Als zanger heeft Van Zeijlen minder klasse. Zijn stem is schor en heeft geen groot bereik, maar hij zong met veel gevoel. Humoristisch was de creatie van Siem Dros als bisschop Gozewijn. Zijn vro me gezichtsuitdrukking in combinatie Wim van der Gracht, en waarin wordt gemijmerd over de liefde: „Het leven leidt een huwelijksreis van Amsterdam tot aan het paradijs", terwijl de engel zich nieuwsgierig afvraagt of er nu een kindje van komt. Een goede en korda te vertolking. Twee minieme, maar zeer aparte rollen waren er voor Ruud Nooy en Irisabella Molenaar als Jan Klaassen en Katrijn in de poppenkast op de Dam. De hou ten bewegingen waren perfect eigen gemaakt. Verrassend en heel aardig was dat vervolgens het op het toneel zittende volk zich omdraaide en met al even houterige bewegingen een merk waardig koor vormde voor solozanger Peter Riteco. Morrende canonzang Het aantal keer dat het toneel zo druk bezet was bleek overigens beperkt en dat kwam de rust ten goede. Het be tekende wel dat de zangpartijen voor de meesten (in de rollen van soldaten, poorters en volk) beperkt bleven, maar daar konden ze zich dan wel heerlijk sé van der Gracht, Netty Jongejan, Sjakkeliene Klaassen, Hans van der Kooi, Marrigje Nooy, Nel van der Wipeelw de en Janny van der Zee. Nog niet g oed-g noemde spelers, die soldaten, poorte;itgela* en volk uitbeelden zijn: Dirk Breed- eerter veld, Anneke Brons, Popke van Brug acht. gen, Jeanny van Groenigen, Els van Hove, Gerard van der Kooi, Elsje ende sgen Koorn, Rie Koorn-Simons, Ma Arpanjtieta Nisheeta, Toos Maas, Judy Nieuw- D|< dii land, Mia Poster, Milly Nauta, Rien van der Wilde, Piet Witte en Henk-Jsjn he van der Zee. Twee leuke bijrolletjes w aan ren er voor de jeugdige engeltjes Ma! mdag tijn Visser en Fieke van Groenigen Het orkest bestond uit Tonneke Telle gen (piano), Chris Blanken (slagwerk» (mtig Arthur Elzinga (klarinet), Thea Bakkeiwr bl (cornet), Wilfred van Tatenhove (trom igege bone), Jan Everaarts (hobo), Coja vaienter Arkel (dwarsfluit), Bouwe Kuiper (vi ool), Henk van Atteveldt (viool). Jan Nijman (cello) en Wim de Bruin (ac cordeon). Verder verleenden vele ancèr, de ren hun medewerking. irge- ble: Vrijdag en zaterdag is de musical nojjellmc maats te zien, beide avonden vanaf 20.00 uur in De Lindeboom. De sa menbundeling van Texels amateurta lent gaat kennelijk geen zee te hoog, dus laat deze kans niet voorbij gaan! in de wrsp( iar d luze Een moderne modeshow in een 17e eeuws spel, ook dat bracht de „Engel". echter dat dit een bewuste keus was. Overigens verliepen de decorwisselin gen gladjes. De zaallichten werden even gedoofd, een drietal toneelkech- ten (na afloop bleken dat Pip Barnard, Peter Brons en Ewald Witte te zijn) verplaatsten geruisloos enige stukken en verdwenen weer even vlot. Het tempo en de spanning werden hierdoor niet aangetast. Timing Belangrijk voor het vasthouden van de spanning was ook de rol van het or kestje. Toen het decor voor de eerste maal in een kerk was veranderd, werd met rustgevende piano-akkoorden de juiste stemming getoonzet. Voorts viel op dat de timing uitstekend was. Nim- Wat dit betreft werd het uiterste van haar geëist in het nummer „Kaïn en abel", waarin de engel zich opwindt over de mensenstreken. Ook de mu ziek in dit nummer vergde veel preci sie. Bijna even sterk was de acteer prestatie van Begeer. Zij was soms ontroerend naïef en dan weer ontwa penend ondeugend. Vrijwel voortdu rend hield zij de aandacht op zich ge vestigd en ze vormde mede door haar kleding het werkelijke stralende middel punt van de show. Heerser De acteerprestaties in enkele andere hoofdrollen bleven hierbij nauwelijks achter. Van Aris van Zeijlen mocht zo iets ook worden verwacht. De doorge- Terwijl de soldaten de zich verzettende Rafaöl. siuwe Vosmeer opvoeren, plegen Gijsbrecht en bisschop Gozewijn overleg, gadegeslagen door de enge! met een schijnheilig optreden werkte op de lachspieren. Het was voor Dros wel moeilijk deze mimiek vast te hou den tijdens het zingen. Dros is vooral op dreef als hij in koor lekker kan mee- galmen. Solo bracht hij het er redelijk vanaf, maar had moeite met zacht zingen. De krachtigste herenstem was af komstig van Peter Riteco. Niet altijd zuiver, maar zeer gedreven en met Amsterdams bravour bracht hij enkele volksliedjes a la Johnny Jordaan. Rite co had de vrolijkste rol als een echt straatschoffie, hoewel hij eigenlijk meer een gemene boef was. Dit karakter kwam niet zo naar voren maar dat was geen beletsel. Riteco was voorts een meester in het bespelen van de zaal. Ook de andere spelers keken veelvuldig de zaal in, zodat het publiek het gevoel kreeg oogcontact te heb ben met de spelers. Een bewijs van zelfvertrouwen (de spelers keken niet zenuwachtig alle kanten op), dat het publiek nog meer bij het stuk betrok ken deed zijn. Een punt van prima re gie, zo lijkt het. Weifelende jongeling Wim van der Gracht had een moeilijke rol als Gijsbrecht's zoon Venerik, die zelf niet goed weet aan wiens zijde hij moet staan. Hij kiest tenslotte voor het recht: vóór het volk (onder wie zijn geliefde Brechtje) en tégen zijn va der. Het volk vertrouwt dat niet zo, zo dat Venerik besluit om de stad te ver laten. Van der Gracht sloeg zich goed door de rol en in de enkele soli bleek dat ook zijn stem geschikt was voor de rol van weifelende jongeling. Geen groot volume, maar wel zuiver en helder. Datzelfde kan worden gezegd van Lies Bremer als Badeloch, de vrouw van Gijsbrecht. Ook zij beschikt over een mooie hoge stem-, maar erg zacht. Bij de rol paste de stem wederom goed, wat bijvoorbeeld bleek uit het lied „Ach lieve hemel", waarin zij werd geantwoord door het duo Van Zeij len/Van der Gracht. Een kleine rol was er ook voor Elly Visser als Brechtje. Ontroerend is de scène waarin zij een duet zingt met Voor de evenementen die de oude trekker- en motorenclub dit wee kend organiseert is een onver wacht grote belangstelling van de overkant: maar liefst veertig in schrijvingen, allemaal mensen die met een oude trekker komen. Za terdag is er een grote bijeenkomst voor het publiek in Den Hoorn, zondag wordt er een gezelligheids- rit gereden die traditioneel weer eindigt op het barbecueveld in de Dennen. De deelname van oude motorfietsen en auto's neemt toe, maar is nog niet overweldigend. De burgemeester zal zaterdag om 10.30 uur de Hoornder dag op speelse wijze openen. De hele dag zal er van alles te zien zijn. Om 11.00 uur gaan er allerlei behen digheidswedstrijden met trekkers van start, om 14.00 uur is er een défilé met alle deelnemers. Er zijn dorsde- monstraties met twee grote en een drietal kleinere machines en de hele In samenwerking met de Hervormde diakonie in Leiden, zal het „Diakonaal Werkverband" op Texel een vakantie weekend voor vluchtelingen houden. De diakonie van Leiden huisvest al sinds geruime tijd vluchtelingen, die uit alle delen van de wereld komen. Op dit moment omvat hun aantal ruim 90 personen, van jong tot oud. Er is zelfs een „diakonaal predikant" voor dit werk aangetrokken. Natuurlijk gaat dit alles niet zonder lasten gepaard. Geld voor vakantie is er dan ook niet. Daarom zal dit weekend worden ver zorgd en bekostigd door het „Her vormd Diakonaal Werkverband" (de Texelse Hervormde diakonieën). De geldmiddelen van deze diakonieën zijn echter ook beperkt, vandaar dat het werkverband zich aanbevolen houdt voor giften, banknummer 36.25.56.113 t.n.v. Hervormd Diakonaal Werkverband Texel. dag kan het publiek genieten van ou derwetse degelijkheid. Naast in totaal zeventig trekkers, was van de oudste omstreeks zestig jaar is nbes komt er een achttal oude auto's, onge veer twaalf motorfietsen en zo'n twin tig stationaire motoren. Dan zijn er de nodige landbouwwerktuigen zoals zelf binders en rondgaande wielploegen. De deelname van motorfietsen valt di organisatoren enigszins tegen. Men is er achter gekomen, dat er minstens vijftig oude tot antieke motoren op heJ®H eiland moeten staan, in schuren en onder dekens. De club zou het enorm op prijs stellen als mensen met moto ren of auto's, al of niet in opgeknapte staat, langskomen. Deelname kost niets, evenmin als kijken, de toegang is gratis. Liefhebbers doen er verstandig aan te gaan kijken, de verwachting is dat eet vc evenement van deze grootte niet elk jaar gehouden kan worden. Strand ster et 1 nde :hai irsc ijze He- 'ko De gezelligheidsrit begint zondag om streeks 11.00 uur bij de schuur van Arie Lap op het Klif in Den Hoorn. Bisrd paal 9 wordt koffie genuttigd, waarna de voertuigen die dat kunnen verder gaan over het strand. De auto's en motorfietsen gaan over meer begaan bare wegen naar paal 12, waar de hekfesi groep weer bij elkaar komt. De rit blijf st westelijk van de Pontweg, om onnodi Igt ge verkeersopstoppingen te vermijden. (g< Naar verwachting is men van 13.00 to n 16.00 uur op het barbecueveld aan de Randweg. De AVO-collecte die van 19 tot 25 mefes werd gehouden, heeft op Texel 7200, meer opgebracht dan verleden jaar, hoewel er vijf collectanten minder kon d den worden ingezet. De totale op brengst bedroeg: 72845,70, als volgt over de dorpen gespecificeerd: Den Burg 71488,20, Oudeschild 7287,35, Den Hoorn 7276,45, Oosterend 7530,20, 't Noorden 7105,10, De Waal 791,35, 't Horntje 767,05.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 10