Commissie zet sein op groen voor snelle actie Waddensport Vlieland druk en heel gezellig qino Spoed achter technisch onderzoek waterfabriek Krant vloog naar Texel Tussen dijk en duinenrij Pa art en voor de zwijnen VERVOLG VAN PAG.l TESO Video/ux wil slechte kopieën Texelfilm omruilen Steun de colW* Uunteunijuoe* 222IH DINSDAG 3 JUNI 1986 TEXELSE COURANT PAGINA 7 Voor het eerst in de bijna honderdjari ge geschiedenis van deze krant is een vliegtuig ingeschakeld om een comple te editie van de drukker in Scha gen naar Texel te krijgen. Donderdagmid dag ging één van de noodfuiken van de veerdienst stuk en het leek erop dat de reparatie langdurig zou worden. Bob Rienks van het Paracentrum bleek bereid om met één van zijn vliegtuigen naar Den Helder te gaan om de onge veer zesduizend Texelse Couranten op te halen. Vliegveld De Kooy verschafte speciale landingsfaciliteiten. Normaal moet een landing door een burger vliegtuig hier zes weken van tevoren aangevraagd worden, nu werd er ech ter een uitzondering gemaakt. Op de foto van Arend Nij kamp is het overla den van de kranten in het vliegtuig te Het gemeentebestuur moet alles op alles zetten om zo snel mogelijk een onderzoek te kunnen starten naar alternatieve oplossingen voor behoud van de waterfabriek op Texel. Deze mening waren de leden van de raads commissie voor financieel, economisch en technisch beleid toegedaan en zij verleenden wethouder Barendregt als het ware volmacht om niet te wachten op een definitieve subsidietoezegging, maar snel contact te zoeken met een onderzoekbureau. Het opstellen van een technisch „zwaar" onderbouwd rapport om het hoofd te kunnen bieden aan de ar gumenten van de directie van het Provinciaal Waterleidingbedrijf gaat voor alles, zo werd tijdens de vergadering eensgezind verkondigd. Texels Belang-raadslid Gerbrand Poster had het onderwerp als extra punt van bespreking voorgesteld. Hij had een groot aantal vragen waarop hij een ant woord wilde zien. Uit publicaties had hij kunnen opmaken dat er werd „gegoo cheld" met de kostprijs van het water. De 180 deelnemende Texelaars waren verdeeld over zeven sporten: voetbal (S.V. Oosterend), tennis (Deuce), vol leybal (Tevoko), atletiek (AVT), sport vissen (Sportvisclub Texel), klaverjas sen (clubs Den Burg, Eierland en De Waal) en bridge (Groot Slam). Verder kon er op Vlieland nog worden ge- surfd en vond het zwemmen geen doorgang. ZPC TX 71 was hiervan echter op de hoogte, zodat er geen gezelschap voor niets afreisde. Dat was wel min of meer het geval met de atletiekclub. Zij wisten bij voorbaat dat er voor hen geen wedstrijden zouden zijn en verrichtten een stukje „ontwik kelingswerk". Voor deze sportieve op vatting kregen zij de complimenten van Vlieland's burgemeester Visser. „Chef de mission" van Texel was Christine Groen van de Sportraad, die bijgestaan door Henk Keijzer en Ger en Gerie Praamstra voor een vlekkelo ze coördinatie zorgde. Het betekende haar laatste grote klus voor de Sport raad, omdat zij nu elders in het ge meentehuis gaat werken. Een tastbare herinnering aan het afgelopen week end zat et voor haar echter niet in, omdat tijdens de bootreis terug naar De Cocksdorp het Sportraad fototoestel met vrijwel vol rolletje in de golven verdween... Christine verzoekt daarom de deelnemers die hun foto's wel heelhuids op het eiland hebben kunnen brengen, zich op het gemeen tehuis te melden, zodat er toch foto's de archieven kunnen worde.n opgenomen. Vriendschap De stemming zat er direct bij aanvang van de reis zaterdagochtend in alle vroegte al goed in. Op „De Vriend schap" van Sil Boon en vervolgens in de volgeladen truck van Maarten Nij- man op de Vliehors, ontstond er in het Texelse gezelschap, variërend in leeftijd van 16 tot 65 jaar, een speciale sfeer. Er werd gereisd in drie groepen: om 6,00 uur vertrokken de eersten, om 9.30 uur de laatsten. Op Vlieland raakte het gezelschap zeer verspreid, om eigenlijk pas bij de prijs uitreiking weer tezamen te komen. Overnacht werd in kampeerboerderijen, hotels en tentjes. Opvallend was de grote belangstelling voor hotels. Veel geslapen werd er trouwens niet, maar dat is een bekend, kennelijk bij sporte venementen behorend nevenverschijn- Een grote, gezamenlijke feestavond was er niet; wel viel er zondagmiddag veel te beleven op de camping waar prijsuitreiking was. In een feest- zaaltje waren er optredeps van de drumband, boerenkapel en volksdan sen. De sporters werden'er nadrukke lijk bij betrokken, er ontstond een ware carnavalstemming. De sportuitwisse- ling werd gewonnen door Terschelling, Texel eindigde als derde. Volgend jaar is Terschelling gasteiland. Klaverjassen laverjasclub De Waal kwam met 16 eelnemers, Den Burg met 22 en Eier- nd met 7. De resultaten werden bij Ikaar gevoegd. Gespeeld werd in ee lokaties: bar-restaurant De Luti- ekaap en badhotel Bruin. In beide elegenheden was gezelligheid troef, at zich na afloop uitte in een disco avond. Volgens een deelneemster werd door Klaas Bonne De jaarlijkse Waddenuitwisseling beleefde afgelopen weekend op Vlieland een zeer geslaagde editie. Liefst zeshonderd sporters waren naar het eiland toegestroomd, waarvan 180 Texelaars. Sportief gezien werden weinig aan sprekende successen geboekt, maar de onderlinge band tussen de eilanders en eilandgenoten werd weer eens bevestigd en spreekt in dat opzicht meer aan dan een met veel plichtplegingen omgeven Waddenconferentie. er leuk gekaart, alleen was er kennelijk een grove fout gemaakt in de punten telling. Hoewel Texel in dezelfde zaal speelde als Terschelling, eindigde dat team toch bovenaan en werd Texel slechts derde. Voetbal Op het knusse voetbalveld van Vlie land streden vijf eilanden om de hoogste plaats. Ameland en Terschel ling hadden ieder een goed elftal gestuurd en Vlieland en Schiermonni koog hadden ook gezorgd voor een zo sterk mogelijk elftal al was de kwaliteit van deze elftallen beduidend minder. Texel was vertegenwoordigd met een elftal van Oosterend. Deze vereniging had een elftal samengesteld uit wat A- junioren en tweede elftalspelers. Texel speelde de openingswedstrijd te gen gastheer Vlieland gelijk. Na een verdiende voorsprong kwam Vlieland door een foutje van de Texelkeeper alsnog op gelijke hoogte. De tweede wedstrijd tegen de uiteindelijke kampi oen Terschelling werd verloren. Het team van Texel was veel te onervaren om efficiënt te voetballen. De derde wedstrijd werd goed gespeeld. Schier monnikoog was geen partij en ging kansloos ten onder. Tegen Ameland ging het weer mis. De jeugdige Texelaars lieten zich veel te gemakkelijk van de bal zetten door de stevige Amelanders. Texel eindigde ondanks de twee neder lagen toch nog als derde, voor Vlie land en Schiermonnikoog. Het was jammer dat weinig eerste elftalspelers belangstelling toonden voor het toer nooi, omdat een compleet eerste elftal van een Texelse voetbalclub gemakke lijk winnaar zou kunnen worden. Bridge Traditiegetrouw was bridgeclub „Groot Slam" ook deze keer bij het Wadden- toernooi betrokken. Het weekend was weer zeer geslaagd, mede dank zij de secretaresse, mevr. Bakker-Kuip, die al les voortreffelijk geregeld had. Er werd gespeeld is zes lijnen: In A1 werden mevr. Bakker en de heer Van Hogen 1ste (58.56%); in A2 de heren Bakker-Zevenhoven 2de (56.25%); in B1 de dames Van Gent- Slijderink 1e (58.50%) en echtpaar Kamstra 2e (56.25%); in C1 echtpaar Chavonnes 1e (64.24%); en in C2 da mes Alderlieste-Van Schie 1e (57,46%). Een zeer goed resultaat, dat echter niet voldoende was om de eerste prijs in de wacht te slepen. Het algemeen gemiddelde van Texel was 52.29%, terwijl de buureilanders net even beter waren. Sportvissen Aan de wedstrijd sportvissen die in het kader van de uitwisseling aan de wad kant van het eiland werd gehouden, deden 57 personen mee, die samen 63 vissen uit het water haalden. Het ging erom zoveel mogelijk stuks te vangen; de lengte van de vissen telde niet. De Texelse deelnemers vingen allemaal wat: Theo Buren, Cor Huisman, Dries Veltkamp en Wim Verhagen hadden elk vier vissen, Riet Buren drie stuks en Willem Pronk drie. De overigen moesten zich tevreden stellen met een of twee vissen. Op de Parkstraat boulevard Is het nu goed flaneren, Nadat onze raad besloot Haar grondig om te keren. Het ouderwetse klinkertje Behoort tot het verleden. Waarop in lang vervlogen tijd De postkoets heeft gereden. Waar Japie met de oliekar Elk steentje wel kon dromen, Daar is het wegdek nu vernieuwd Compleet het nieuwe bomen. Maar heel vaak is zo'n jonge boom Een obsessie voor vandalen. Maar je ziet haast nooit een kop, Dus, wie zal dat betalen. En Jan van de plantsoenendienst Die plant dan weer gelaten Een nieuwe op de zelfde plek In een van onze straten. Veegt met zijn hand zijn voorhoofd af En denkt alvast het zijne.' Al doe ik nog zo goed mijn best; 't Is paar/en voor de zwijnen. De andere aanwezige fractievertegen woordigers deelden dat gevoel. Ook Dirk Terpstra (PvdA) kwam met een flinke vragenlijst op de proppen. Het bleek dat zijn fractie al enige tijd bezig is met een nota over de waterfabriek. De PvdA had die binnenkort aan de orde willen stellen, maar werd door de PWN-leiding overrompeld. Die heeft immers aangekondigd dat de Raad van Toezicht op 30 juni een definitief besluit over de aanleg van een zinker van het vasteland naar Texel neemt. Zoals bekend heeft de gemeente hier op gereageerd door uitstel te vragen, zodat tijd wordt gewonnen om alle van belang zijnde factoren op een rijtje te kunnen zetten. Over de PvdA-nota is elders in deze krant uitgebreid te le zen. „Maar wat gebeurt er wanneer de provincie niet besluit tot uitstel?" Deze vraag stelde directeur Evert Lie- wes van Texvis vanaf de publieke tri bune. Liewes: „De voortvarendheid van het PWN duidt erop dat het een snelle afwikkeling van deze zaak wil. De provincie zal daarom best eens on der druk kunnen worden gezet, waar door dan geen uitstel zal worden verleend." •Liewes vroeg zich af of de gemeente in dat geval in staat zou zijn om nog tijdig met een goed onderbouwd tech nisch rapport naar voren te komen. Hij vroeg de commissieleden alert te rea geren en daarbij het risico te hemen dat de subsidie voor het betreffende onderzoek wordt misgelopen. De kosten daarvan belopen zo'n 720.000- Politieke zaak Wethouder Klaas Barendregt vroeg de raadsfracties of zij deze zienswijze kon den ondersteunen. Dat bleek het ge val, zodat het voorstel in het college van B en W verder wordt besproken. Barendregt zei verder het een „politie ke zaak" te vinden. Hij betreurde het dat het PWN geen kans geeft de mo gelijkheden behoorlijk af te wegen. „De initiatieven daarvoor moeten „dus" van ons komen, aldus Barendregt. De wethouder toonde wel begrip voor het standpunt van de PWN-directie, die net als elk bedrijf zo efficiënt (goedkoop) mogelijk wil produceren. „Alleen zijn er in dit geval grote vraag tekens over de technische oplossing." In het onderzoek zal de berekening moeten worden aangevochten en daarnaast de haalbaarheid van de aan leg van een zinker onder de zeebodem worden bekeken. Verder moet aan dacht worden besteed aan alternatie ven, zoals omgekeerde osmose". Ba rendregt noemde nadrukkelijk nog eens de beleidsprioriteiten van de ge meente: „Op de eerste plaats moet er op Texel een goede drinkwatervoorzie ning zijn tegen een aanvaarbare kost prijs. Daarnaast geeft behoud van werkgelegenheid grote zorg, ook ten aanzien van Texvis." Gerbrand Poster voegde hier nog aan toe ook zeer veel belang te hechten aan de huidige kwaliteit van het drin kwater. „Het schoonste van Nederland." In de vergadering deelde de wethou der verder mee dat hij samen met col- legegenoot Schilling bij de provincie overleg heeft gevoerd over de kadever lenging van de Oudeschilder haven. Bereikt werd dat een subsidietoezeg ging wordt uitgesteld tot 31 december, waardoor tijdwinst wordt verkregen bij de onderhandelingen met rijkswa terstaat over de overname van de ha ven Ook werd gesproken over de passan tenjachthaven. De watersportvereni ging Texel is in principe bereid om als stichting deze te beheren, maar wil niet het eventuele nadelige exploitatie saldo voor zijn rekening nemen. De gemeente is gevraagd daarom een vaste geldlening van 7340.000,— aan te gaan. De rente en aflossing hiervan (730.000,— vormen de pachtsom die de stichting aan de gemeente zal moe ten vergoeden. Volgens berekeningen kan door extra inkomsten uit bootover nachtingen dekking worden verkregen. Als dat aantal tegenvalt wordt de pachtsom evenredig verlaagd en springt de gemeente dus in feite finan cieel bij. Peter Bakker (PSP) kon ak koord gaan met de opzet, al betreurde hij het dat de passantenhaven niet op de plaats van de oude haven is gesitu eerd. Dirk Terpstra vond de formule ring een soort „open eind" hebben. „Als het tegenzit gaat het teveel geld kosten". Erna Eelman-van der Kooi (VVD) zei dat gestimuleerd moet wor den om zoveel mogelijk overnachtin gen te verkrijgen, iets waar Poster het van harte mee eens was. Ate Rienstra (CDA) zei dat een verantwoorde ta riefstelling noodzakelijk is. Hij calcu leerde in dat er de eerste jaren geld bij moet. Volgens TESO-medewerker Dirk Kuiter moet de oorzaak van de botsingen worden gezocht in gebrekkige rijkunst. „Ik sta al 18 jaar aan dek. Het is een kwestie van draaien" TESO loopt. Een factor van belang is ook dat TESO in staat, moet zijn in het begin van de jaren negentig een twee de dubbeldekker aan te schaffen ter vervanging van de twee kleine sche pen, een investering van ca. 58 miljoen. Fiscale balans Van der Kooi veronderstelde dat TESO ook beschikt over een fiscale balans en wilde dat die ter inzage wordt ge geven aan geïnteresseerden. Dat wei gerde Bakker; die vond dat niet in het belang van de onderneming. Van der Kooi meende dat het in het belang zou kunnen zijn van de aandeelhou- Bij Video/ux is gebleken dat een groot deel van de eerste 500 ko pieën die werden gemaakt van de Texelfilm van inferieure kwaliteit is. Vermoed wordt dat deze lich tingvoor het overgrote deel bij Texelaars is terechtgekomen. Video/ux, dat in de persoon van Peter DraI uit zichzelf naar de krant kwam om deze situatie we reldkundig te maken, is graag be reid slechte kopieën in te ruilen voor goede. De slechte kopieën werden ge maakt door EFO in Rotterdam. In middels wordt de Texelfilm ver veelvoudigd bij Condor in Amster dam. ,,De kwaliteit is nu uitste kend", aldus Peter Dral. De slech te kopieën kunnen alleen bij Vide o/ux in het Groothandelsgebouw en niet bij de wederverkopers wor den ingeruild. Het adres is Schil- derweg 251, Oudeschi/d en het kantoor is op werkdagen open van 9.00 tot 17.00 uur. De groep van Texel werd nummer één (13 deelnemers met 32 vissen). Tweede werd Terschelling (5 deelnemers met 10 vissen), derde Vlieland (10 deelne mers met 9 vissen), vierde Ameland (14 deelnemers met 7 vissen) en vijfde Schiermonnikoog (15 deelnemers met 5 vissen). ders of van Texel als het toch gebeur de. Maar volgens Bakker kwam dat op hetzelfde neer. „Het belang van de onderneming is het belang van de aandeelhouders en het belang van Texel". Directeur Hoogerheide onthul de echter dat er sprake is van een fis caal verlies van 7128.000,— en liet we ten dat een zodanige werkwijze wordt gevolgd dat het betalen van belasting zo veel mogelijk wordt vermeden. Tariefsontwikkeling Het was ook Van der Kooi die infor meerde in hoeverre de ingebruikname van het tweede dek van de dubbeldek ker gevolgen heeft voor het aantal af vaarten en de tarieven. Wat het eerste betreft gaf Bakker het antwoord dat de kop vormt van dit verslag en wat de tarieven betreft, werd opgemerkt dat veel afhangt van de ontwikkeling van het vervoer in de komende jaren. Aangenomen mag echter worden dat de stijgingen veel minder rigoureus zullen zijn dan in de laatste jaren. Mevrouw Tine Vlas-van der Vlies, thans secretaris in het bestuur, werd met 107 van de 122 stemmen herko zen. Op tegenkandidate mevrouw F. Keijser werden dertien stemmen uitge bracht bij twee blanco stemmen. Rooksalon Op de Marsdiep en de Texelstroom is de salon waar geen buffetbediening plaatsvindt, bestemd voor de niet- rokers. In de rondvraag merkte Gerard van der Kooi op dat er tegenwoordig veel meer niet-rokers dan rokers zijn en hij stelde voor de rokers voortaan naar de niet bediende salon te verwijzen. Beloofd werd dat dit bekeken zal worden. Vervolgens bleek dat Van der Kooi er voorstander van is dat wachttijden bij de boot via de radio worden bekend gemaakt, zodat het publiek er rekening mee kan houden. Onlangs was sprake van een wachttijd van'4 - 5 uur maar de op reis zijnde Van der Kooi had daarover niets via de autoradio verno men. Hij kwam dus voor een zeer on aangename verrassing 'te staan toen hij in Den Helder bij de boot arriveerde. Spreker zei best te begrijpen dat het strijdig is met de campagne die thans wordt gevoerd, maar als er ooit eens wachttijden zijn (bijv. als de dubbel dekker uitvalt) moeten die in het be lang van de mensen wél landelijk wor den bekendgemaakt. Bakker en Hoogerheid dachten daar anders over. Hoogerheid herinnerde er overigens aan dat niet TESO die wachttijden bekend laat maken, maar de verkeersdienst van de Rijkspolitie in Driebergen. TESO heeft er zich altijd tegen verzet omdat het misleidend wordt gevonden. Want de wachttijden worden wel omgeroepen maar als de wachttijden zijn afgelopen wordt dat niet vermeld. Het ziet er niet naar uit dat spoedig een oplossing wordt gevonden voor de slechte toegankelijkheid van de dub beldekker voor bejaarden, invaliden en andere slecht ter been zijnden. Aan deelhouder Jos Bergman toonde zich daar verbolgen over en noemde die si tuatie „publieksonvriendelijk". „Als de president-commissaris spreekt over het belang van de goede kwaliteit van de veerdienst, zal er voor gezorgd moet worden dat dit probleem wordt opge lost", aldus Bergman. Bakker zei het daar van harte mee eens te zijn. Hij herinneerde eraan dat de Raad van Commissarissen om voor zieningen voor minder validen heeft gevraagd toen de minister geld be schikbaar stelde voor de aanpassing van de aanleginrichtingen. Dat leidde tot besprekingen met Rijkswaterstaat, die van oordeel was dat een lift in de aanleginrichting onmogelijk was en men wilde ook geen geld uittrekken voor een rollend trottoir, zoals in Kruiningen-Perkpolder. „Er is dus veer tig miljoen uitgegeven voor een aan leginrichting die niet optimaal is. En nu proberen diverse instanties de zwar te Piet aan TESO toe te spelen". Bak ker suggereerde dat het anders zou zijn gelopen als TESO zelf het aanpas- singswerk had mogen uitvoeren, met geld van het ministerie. „Dan waren we baas in eigen huis geweest". Jos Bergman bleef verontwaardigd. De aanleginrichting met invalidenvoorzie- ning zou naar verhouding maar weinig meer hebben gekost. Directeur Hoo gerheide wees op vergeefse acties van onder meer de Ouderenbond en veron derstelde dat een gezamenlijke aanpak van alle betrokkenen samen wellicht meer resultaat had gehad. Alle hoop op een redelijke oplosing lijkt nog niet vervlogen te zijn. Hoogerheide: „B en W moeten het initiatief nemen, wij ge ven wel support". Ook de heer Ab Dros klaagde over de slechte toegan kelijkheid die hij een „TESO onwaardi ge toestand noemde". In de file Vrachtrijder Joh. van Maldegem be leeft het herhaaldelijk dat de eerste boot niet op tijd van Texel vertrekt, waardoor hij vertraging oploopt en in de buurt van de Velser tunnel in een file terechtkomt die hij anders net had gemist. „Vertrek desnoods even vóór zes uur". Aan dat laatste viel volgens Hoogerheide niet te denken, omdat men gebonden is aan de afgesproken werktijden voor het personeel, maar telkens op tijd vertrekken van de eerste boot zou moeten kunnen en hij be loofde er aandacht aan te zullen besteden. Van Maldegem vroeg verder om een zodanige beladingsvolgorde bij het vol ledig gebruik van de dubbeldekker, dat hij op de route naar Alkmaar niet een reeks caravans voor zich krijgt. Als eerst het benedendek (met onder an dere de vrachtauto's) zou worden ge lost en pas daarna het bovendek, zou het euvel verholpen zijn. Die oplossing is echter onmogelijk. Om de dienstre geling te kunnen aanhouden is het beslist nodig dat het schip zo kort mo gelijk in de haven blijft en dus moeten boven- en onderdek tegelijk worden gelost en vervolgens ook gelijktijdig weer worden geladen. Het is overigens niet de bedoeling om auto's met cara vans op het bovendek te zetten. Tenslotte had Van Maldegem een klacht over de volgens hem te smalle linker aanrijroute in Den Helder. Verwij dering van bepaalde betonnen blokken zou verbetering geven. Hoogerheide was die mening ook toegedaan en Van Maldegems opmerking was voor hem een extra argument om Rijkswaterstaat te benaderen. Han Keijser gaf de raad om de tweede dubbeldekker niet te voorzien van een Voith Schneider propeller (met een be trekkelijk laag rendement) maar van boegschroeven, waarmee manoeuvre ren in de haven ook mogelijk is. In Zeeland wordt ook gewerkt met boeg schroeven. Volgens Hoogerheide is dat in de Texelse situatie niet mogelijk, maar het is niet uitgesloten dat de techniek in de komende jaren een an dere oplossing biedt. Mevrouw Peters deed de suggestie klapstoeltjes te zetten op het beneden dek ten behoeve van bejaarden die de hoge trappen niet opkunnen. Frits Langeveld klaagde dat hij met zijn grote personenauto bij het oprijden aan boord vaak tegen de trottoirband botst. De trottoirband zou moeten worden ingekort. Hoogerheide zei dat het trottoir al is veranderd omdat veel auto's dit obstakel niet konden ontwij ken, maar er moet ook ruimte voor voetgangers blijven. NATIONAAL EPILEPSIE FONDS/ DE MACHT VAN HET KT.BINE Achterweg 5.2103 SW Heemstede

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 7