Commissie zet sein op
groen voor snelle actie
Waddensport Vlieland
druk en heel gezellig
qino
Spoed achter technisch onderzoek waterfabriek
Krant vloog
naar Texel
Tussen dijk en
duinenrij
Pa art en voor de
zwijnen
VERVOLG VAN PAG.l
TESO
Video/ux wil
slechte kopieën
Texelfilm omruilen
Steun de colW*
Uunteunijuoe*
222IH
DINSDAG 3 JUNI 1986
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
Voor het eerst in de bijna honderdjari
ge geschiedenis van deze krant is een
vliegtuig ingeschakeld om een comple
te editie van de drukker in Scha gen
naar Texel te krijgen. Donderdagmid
dag ging één van de noodfuiken van
de veerdienst stuk en het leek erop
dat de reparatie langdurig zou worden.
Bob Rienks van het Paracentrum bleek
bereid om met één van zijn vliegtuigen
naar Den Helder te gaan om de onge
veer zesduizend Texelse Couranten op
te halen. Vliegveld De Kooy verschafte
speciale landingsfaciliteiten. Normaal
moet een landing door een burger
vliegtuig hier zes weken van tevoren
aangevraagd worden, nu werd er ech
ter een uitzondering gemaakt. Op de
foto van Arend Nij kamp is het overla
den van de kranten in het vliegtuig te
Het gemeentebestuur moet alles op alles zetten om zo snel mogelijk een
onderzoek te kunnen starten naar alternatieve oplossingen voor behoud
van de waterfabriek op Texel. Deze mening waren de leden van de raads
commissie voor financieel, economisch en technisch beleid toegedaan
en zij verleenden wethouder Barendregt als het ware volmacht om niet
te wachten op een definitieve subsidietoezegging, maar snel contact te
zoeken met een onderzoekbureau. Het opstellen van een technisch
„zwaar" onderbouwd rapport om het hoofd te kunnen bieden aan de ar
gumenten van de directie van het Provinciaal Waterleidingbedrijf gaat
voor alles, zo werd tijdens de vergadering eensgezind verkondigd.
Texels Belang-raadslid Gerbrand Poster had het onderwerp als extra punt van
bespreking voorgesteld. Hij had een groot aantal vragen waarop hij een ant
woord wilde zien. Uit publicaties had hij kunnen opmaken dat er werd „gegoo
cheld" met de kostprijs van het water.
De 180 deelnemende Texelaars waren
verdeeld over zeven sporten: voetbal
(S.V. Oosterend), tennis (Deuce), vol
leybal (Tevoko), atletiek (AVT), sport
vissen (Sportvisclub Texel), klaverjas
sen (clubs Den Burg, Eierland en De
Waal) en bridge (Groot Slam). Verder
kon er op Vlieland nog worden ge-
surfd en vond het zwemmen geen
doorgang. ZPC TX 71 was hiervan
echter op de hoogte, zodat er geen
gezelschap voor niets afreisde. Dat
was wel min of meer het geval met de
atletiekclub. Zij wisten bij voorbaat dat
er voor hen geen wedstrijden zouden
zijn en verrichtten een stukje „ontwik
kelingswerk". Voor deze sportieve op
vatting kregen zij de complimenten
van Vlieland's burgemeester Visser.
„Chef de mission" van Texel was
Christine Groen van de Sportraad, die
bijgestaan door Henk Keijzer en Ger
en Gerie Praamstra voor een vlekkelo
ze coördinatie zorgde. Het betekende
haar laatste grote klus voor de Sport
raad, omdat zij nu elders in het ge
meentehuis gaat werken. Een tastbare
herinnering aan het afgelopen week
end zat et voor haar echter niet in,
omdat tijdens de bootreis terug naar
De Cocksdorp het Sportraad
fototoestel met vrijwel vol rolletje in de
golven verdween... Christine verzoekt
daarom de deelnemers die hun foto's
wel heelhuids op het eiland hebben
kunnen brengen, zich op het gemeen
tehuis te melden, zodat er toch foto's
de archieven kunnen worde.n
opgenomen.
Vriendschap
De stemming zat er direct bij aanvang
van de reis zaterdagochtend in alle
vroegte al goed in. Op „De Vriend
schap" van Sil Boon en vervolgens in
de volgeladen truck van Maarten Nij-
man op de Vliehors, ontstond er in het
Texelse gezelschap, variërend in leeftijd
van 16 tot 65 jaar, een speciale sfeer.
Er werd gereisd in drie groepen: om
6,00 uur vertrokken de eersten, om
9.30 uur de laatsten.
Op Vlieland raakte het gezelschap zeer
verspreid, om eigenlijk pas bij de prijs
uitreiking weer tezamen te komen.
Overnacht werd in kampeerboerderijen,
hotels en tentjes. Opvallend was de
grote belangstelling voor hotels. Veel
geslapen werd er trouwens niet, maar
dat is een bekend, kennelijk bij sporte
venementen behorend nevenverschijn-
Een grote, gezamenlijke feestavond
was er niet; wel viel er zondagmiddag
veel te beleven op de camping waar
prijsuitreiking was. In een feest-
zaaltje waren er optredeps van de
drumband, boerenkapel en volksdan
sen. De sporters werden'er nadrukke
lijk bij betrokken, er ontstond een ware
carnavalstemming. De sportuitwisse-
ling werd gewonnen door Terschelling,
Texel eindigde als derde.
Volgend jaar is Terschelling gasteiland.
Klaverjassen
laverjasclub De Waal kwam met 16
eelnemers, Den Burg met 22 en Eier-
nd met 7. De resultaten werden bij
Ikaar gevoegd. Gespeeld werd in
ee lokaties: bar-restaurant De Luti-
ekaap en badhotel Bruin. In beide
elegenheden was gezelligheid troef,
at zich na afloop uitte in een disco
avond. Volgens een deelneemster werd
door Klaas Bonne
De jaarlijkse Waddenuitwisseling beleefde afgelopen weekend op Vlieland
een zeer geslaagde editie. Liefst zeshonderd sporters waren naar het eiland
toegestroomd, waarvan 180 Texelaars. Sportief gezien werden weinig aan
sprekende successen geboekt, maar de onderlinge band tussen de eilanders
en eilandgenoten werd weer eens bevestigd en spreekt in dat opzicht meer
aan dan een met veel plichtplegingen omgeven Waddenconferentie.
er leuk gekaart, alleen was er kennelijk
een grove fout gemaakt in de punten
telling. Hoewel Texel in dezelfde zaal
speelde als Terschelling, eindigde dat
team toch bovenaan en werd Texel
slechts derde.
Voetbal
Op het knusse voetbalveld van Vlie
land streden vijf eilanden om de
hoogste plaats. Ameland en Terschel
ling hadden ieder een goed elftal
gestuurd en Vlieland en Schiermonni
koog hadden ook gezorgd voor een zo
sterk mogelijk elftal al was de kwaliteit
van deze elftallen beduidend minder.
Texel was vertegenwoordigd met een
elftal van Oosterend. Deze vereniging
had een elftal samengesteld uit wat A-
junioren en tweede elftalspelers.
Texel speelde de openingswedstrijd te
gen gastheer Vlieland gelijk. Na een
verdiende voorsprong kwam Vlieland
door een foutje van de Texelkeeper
alsnog op gelijke hoogte. De tweede
wedstrijd tegen de uiteindelijke kampi
oen Terschelling werd verloren. Het
team van Texel was veel te onervaren
om efficiënt te voetballen. De derde
wedstrijd werd goed gespeeld. Schier
monnikoog was geen partij en ging
kansloos ten onder.
Tegen Ameland ging het weer mis. De
jeugdige Texelaars lieten zich veel te
gemakkelijk van de bal zetten door de
stevige Amelanders.
Texel eindigde ondanks de twee neder
lagen toch nog als derde, voor Vlie
land en Schiermonnikoog. Het was
jammer dat weinig eerste elftalspelers
belangstelling toonden voor het toer
nooi, omdat een compleet eerste elftal
van een Texelse voetbalclub gemakke
lijk winnaar zou kunnen worden.
Bridge
Traditiegetrouw was bridgeclub „Groot
Slam" ook deze keer bij het Wadden-
toernooi betrokken. Het weekend was
weer zeer geslaagd, mede dank zij de
secretaresse, mevr. Bakker-Kuip, die al
les voortreffelijk geregeld had.
Er werd gespeeld is zes lijnen:
In A1 werden mevr. Bakker en de heer
Van Hogen 1ste (58.56%); in A2 de
heren Bakker-Zevenhoven 2de
(56.25%); in B1 de dames Van Gent-
Slijderink 1e (58.50%) en echtpaar
Kamstra 2e (56.25%); in C1 echtpaar
Chavonnes 1e (64.24%); en in C2 da
mes Alderlieste-Van Schie 1e
(57,46%).
Een zeer goed resultaat, dat echter
niet voldoende was om de eerste prijs
in de wacht te slepen. Het algemeen
gemiddelde van Texel was 52.29%,
terwijl de buureilanders net even beter
waren.
Sportvissen
Aan de wedstrijd sportvissen die in het
kader van de uitwisseling aan de wad
kant van het eiland werd gehouden,
deden 57 personen mee, die samen 63
vissen uit het water haalden. Het ging
erom zoveel mogelijk stuks te vangen;
de lengte van de vissen telde niet. De
Texelse deelnemers vingen allemaal
wat: Theo Buren, Cor Huisman, Dries
Veltkamp en Wim Verhagen hadden
elk vier vissen, Riet Buren drie stuks
en Willem Pronk drie. De overigen
moesten zich tevreden stellen met een
of twee vissen.
Op de Parkstraat boulevard
Is het nu goed flaneren,
Nadat onze raad besloot
Haar grondig om te keren.
Het ouderwetse klinkertje
Behoort tot het verleden.
Waarop in lang vervlogen tijd
De postkoets heeft gereden.
Waar Japie met de oliekar
Elk steentje wel kon dromen,
Daar is het wegdek nu vernieuwd
Compleet het nieuwe bomen.
Maar heel vaak is zo'n jonge boom
Een obsessie voor vandalen.
Maar je ziet haast nooit een kop,
Dus, wie zal dat betalen.
En Jan van de plantsoenendienst
Die plant dan weer gelaten
Een nieuwe op de zelfde plek
In een van onze straten.
Veegt met zijn hand zijn voorhoofd af
En denkt alvast het zijne.'
Al doe ik nog zo goed mijn best;
't Is paar/en voor de zwijnen.
De andere aanwezige fractievertegen
woordigers deelden dat gevoel. Ook
Dirk Terpstra (PvdA) kwam met een
flinke vragenlijst op de proppen. Het
bleek dat zijn fractie al enige tijd bezig
is met een nota over de waterfabriek.
De PvdA had die binnenkort aan de
orde willen stellen, maar werd door de
PWN-leiding overrompeld. Die heeft
immers aangekondigd dat de Raad van
Toezicht op 30 juni een definitief
besluit over de aanleg van een zinker
van het vasteland naar Texel neemt.
Zoals bekend heeft de gemeente hier
op gereageerd door uitstel te vragen,
zodat tijd wordt gewonnen om alle
van belang zijnde factoren op een rijtje
te kunnen zetten. Over de PvdA-nota
is elders in deze krant uitgebreid te le
zen. „Maar wat gebeurt er wanneer
de provincie niet besluit tot uitstel?"
Deze vraag stelde directeur Evert Lie-
wes van Texvis vanaf de publieke tri
bune. Liewes: „De voortvarendheid
van het PWN duidt erop dat het een
snelle afwikkeling van deze zaak wil.
De provincie zal daarom best eens on
der druk kunnen worden gezet, waar
door dan geen uitstel zal worden
verleend."
•Liewes vroeg zich af of de gemeente
in dat geval in staat zou zijn om nog
tijdig met een goed onderbouwd tech
nisch rapport naar voren te komen. Hij
vroeg de commissieleden alert te rea
geren en daarbij het risico te hemen
dat de subsidie voor het betreffende
onderzoek wordt misgelopen. De
kosten daarvan belopen zo'n
720.000-
Politieke zaak
Wethouder Klaas Barendregt vroeg de
raadsfracties of zij deze zienswijze kon
den ondersteunen. Dat bleek het ge
val, zodat het voorstel in het college
van B en W verder wordt besproken.
Barendregt zei verder het een „politie
ke zaak" te vinden. Hij betreurde het
dat het PWN geen kans geeft de mo
gelijkheden behoorlijk af te wegen.
„De initiatieven daarvoor moeten
„dus" van ons komen, aldus
Barendregt.
De wethouder toonde wel begrip voor
het standpunt van de PWN-directie,
die net als elk bedrijf zo efficiënt
(goedkoop) mogelijk wil produceren.
„Alleen zijn er in dit geval grote vraag
tekens over de technische oplossing."
In het onderzoek zal de berekening
moeten worden aangevochten en
daarnaast de haalbaarheid van de aan
leg van een zinker onder de zeebodem
worden bekeken. Verder moet aan
dacht worden besteed aan alternatie
ven, zoals omgekeerde osmose". Ba
rendregt noemde nadrukkelijk nog
eens de beleidsprioriteiten van de ge
meente: „Op de eerste plaats moet er
op Texel een goede drinkwatervoorzie
ning zijn tegen een aanvaarbare kost
prijs. Daarnaast geeft behoud van
werkgelegenheid grote zorg, ook ten
aanzien van Texvis."
Gerbrand Poster voegde hier nog aan
toe ook zeer veel belang te hechten
aan de huidige kwaliteit van het drin
kwater. „Het schoonste van
Nederland."
In de vergadering deelde de wethou
der verder mee dat hij samen met col-
legegenoot Schilling bij de provincie
overleg heeft gevoerd over de kadever
lenging van de Oudeschilder haven.
Bereikt werd dat een subsidietoezeg
ging wordt uitgesteld tot 31 december,
waardoor tijdwinst wordt verkregen bij
de onderhandelingen met rijkswa
terstaat over de overname van de ha
ven
Ook werd gesproken over de passan
tenjachthaven. De watersportvereni
ging Texel is in principe bereid om als
stichting deze te beheren, maar wil
niet het eventuele nadelige exploitatie
saldo voor zijn rekening nemen. De
gemeente is gevraagd daarom een
vaste geldlening van 7340.000,— aan
te gaan. De rente en aflossing hiervan
(730.000,— vormen de pachtsom die
de stichting aan de gemeente zal moe
ten vergoeden. Volgens berekeningen
kan door extra inkomsten uit bootover
nachtingen dekking worden verkregen.
Als dat aantal tegenvalt wordt de
pachtsom evenredig verlaagd en
springt de gemeente dus in feite finan
cieel bij. Peter Bakker (PSP) kon ak
koord gaan met de opzet, al betreurde
hij het dat de passantenhaven niet op
de plaats van de oude haven is gesitu
eerd. Dirk Terpstra vond de formule
ring een soort „open eind" hebben.
„Als het tegenzit gaat het teveel geld
kosten". Erna Eelman-van der Kooi
(VVD) zei dat gestimuleerd moet wor
den om zoveel mogelijk overnachtin
gen te verkrijgen, iets waar Poster het
van harte mee eens was. Ate Rienstra
(CDA) zei dat een verantwoorde ta
riefstelling noodzakelijk is. Hij calcu
leerde in dat er de eerste jaren geld bij
moet.
Volgens TESO-medewerker Dirk Kuiter
moet de oorzaak van de botsingen
worden gezocht in gebrekkige rijkunst.
„Ik sta al 18 jaar aan dek. Het is een
kwestie van draaien"
TESO loopt. Een factor van belang is
ook dat TESO in staat, moet zijn in het
begin van de jaren negentig een twee
de dubbeldekker aan te schaffen ter
vervanging van de twee kleine sche
pen, een investering van ca. 58
miljoen.
Fiscale balans
Van der Kooi veronderstelde dat TESO
ook beschikt over een fiscale balans
en wilde dat die ter inzage wordt ge
geven aan geïnteresseerden. Dat wei
gerde Bakker; die vond dat niet in het
belang van de onderneming. Van der
Kooi meende dat het in het belang
zou kunnen zijn van de aandeelhou-
Bij Video/ux is gebleken dat een
groot deel van de eerste 500 ko
pieën die werden gemaakt van de
Texelfilm van inferieure kwaliteit is.
Vermoed wordt dat deze lich
tingvoor het overgrote deel bij
Texelaars is terechtgekomen.
Video/ux, dat in de persoon van
Peter DraI uit zichzelf naar de
krant kwam om deze situatie we
reldkundig te maken, is graag be
reid slechte kopieën in te ruilen
voor goede.
De slechte kopieën werden ge
maakt door EFO in Rotterdam. In
middels wordt de Texelfilm ver
veelvoudigd bij Condor in Amster
dam. ,,De kwaliteit is nu uitste
kend", aldus Peter Dral. De slech
te kopieën kunnen alleen bij Vide
o/ux in het Groothandelsgebouw
en niet bij de wederverkopers wor
den ingeruild. Het adres is Schil-
derweg 251, Oudeschi/d en het
kantoor is op werkdagen open van
9.00 tot 17.00 uur.
De groep van Texel werd nummer één
(13 deelnemers met 32 vissen). Tweede
werd Terschelling (5 deelnemers met
10 vissen), derde Vlieland (10 deelne
mers met 9 vissen), vierde Ameland
(14 deelnemers met 7 vissen) en vijfde
Schiermonnikoog (15 deelnemers met
5 vissen).
ders of van Texel als het toch gebeur
de. Maar volgens Bakker kwam dat op
hetzelfde neer. „Het belang van de
onderneming is het belang van de
aandeelhouders en het belang van
Texel". Directeur Hoogerheide onthul
de echter dat er sprake is van een fis
caal verlies van 7128.000,— en liet we
ten dat een zodanige werkwijze wordt
gevolgd dat het betalen van belasting
zo veel mogelijk wordt vermeden.
Tariefsontwikkeling
Het was ook Van der Kooi die infor
meerde in hoeverre de ingebruikname
van het tweede dek van de dubbeldek
ker gevolgen heeft voor het aantal af
vaarten en de tarieven. Wat het eerste
betreft gaf Bakker het antwoord dat
de kop vormt van dit verslag en wat
de tarieven betreft, werd opgemerkt
dat veel afhangt van de ontwikkeling
van het vervoer in de komende jaren.
Aangenomen mag echter worden dat
de stijgingen veel minder rigoureus
zullen zijn dan in de laatste jaren.
Mevrouw Tine Vlas-van der Vlies,
thans secretaris in het bestuur, werd
met 107 van de 122 stemmen herko
zen. Op tegenkandidate mevrouw F.
Keijser werden dertien stemmen uitge
bracht bij twee blanco stemmen.
Rooksalon
Op de Marsdiep en de Texelstroom is
de salon waar geen buffetbediening
plaatsvindt, bestemd voor de niet-
rokers. In de rondvraag merkte Gerard
van der Kooi op dat er tegenwoordig
veel meer niet-rokers dan rokers zijn en
hij stelde voor de rokers voortaan naar
de niet bediende salon te verwijzen.
Beloofd werd dat dit bekeken zal
worden.
Vervolgens bleek dat Van der Kooi er
voorstander van is dat wachttijden bij
de boot via de radio worden bekend
gemaakt, zodat het publiek er rekening
mee kan houden. Onlangs was sprake
van een wachttijd van'4 - 5 uur maar
de op reis zijnde Van der Kooi had
daarover niets via de autoradio verno
men. Hij kwam dus voor een zeer on
aangename verrassing 'te staan toen hij
in Den Helder bij de boot arriveerde.
Spreker zei best te begrijpen dat het
strijdig is met de campagne die thans
wordt gevoerd, maar als er ooit eens
wachttijden zijn (bijv. als de dubbel
dekker uitvalt) moeten die in het be
lang van de mensen wél landelijk wor
den bekendgemaakt.
Bakker en Hoogerheid dachten daar
anders over. Hoogerheid herinnerde er
overigens aan dat niet TESO die
wachttijden bekend laat maken, maar
de verkeersdienst van de Rijkspolitie in
Driebergen. TESO heeft er zich altijd
tegen verzet omdat het misleidend
wordt gevonden. Want de wachttijden
worden wel omgeroepen maar als de
wachttijden zijn afgelopen wordt dat
niet vermeld.
Het ziet er niet naar uit dat spoedig
een oplossing wordt gevonden voor de
slechte toegankelijkheid van de dub
beldekker voor bejaarden, invaliden en
andere slecht ter been zijnden. Aan
deelhouder Jos Bergman toonde zich
daar verbolgen over en noemde die si
tuatie „publieksonvriendelijk". „Als de
president-commissaris spreekt over het
belang van de goede kwaliteit van de
veerdienst, zal er voor gezorgd moet
worden dat dit probleem wordt opge
lost", aldus Bergman.
Bakker zei het daar van harte mee
eens te zijn. Hij herinneerde eraan dat
de Raad van Commissarissen om voor
zieningen voor minder validen heeft
gevraagd toen de minister geld be
schikbaar stelde voor de aanpassing
van de aanleginrichtingen. Dat leidde
tot besprekingen met Rijkswaterstaat,
die van oordeel was dat een lift in de
aanleginrichting onmogelijk was en
men wilde ook geen geld uittrekken
voor een rollend trottoir, zoals in
Kruiningen-Perkpolder. „Er is dus veer
tig miljoen uitgegeven voor een aan
leginrichting die niet optimaal is. En
nu proberen diverse instanties de zwar
te Piet aan TESO toe te spelen". Bak
ker suggereerde dat het anders zou
zijn gelopen als TESO zelf het aanpas-
singswerk had mogen uitvoeren, met
geld van het ministerie. „Dan waren
we baas in eigen huis geweest".
Jos Bergman bleef verontwaardigd. De
aanleginrichting met invalidenvoorzie-
ning zou naar verhouding maar weinig
meer hebben gekost. Directeur Hoo
gerheide wees op vergeefse acties van
onder meer de Ouderenbond en veron
derstelde dat een gezamenlijke aanpak
van alle betrokkenen samen wellicht
meer resultaat had gehad. Alle hoop
op een redelijke oplosing lijkt nog niet
vervlogen te zijn. Hoogerheide: „B en
W moeten het initiatief nemen, wij ge
ven wel support". Ook de heer Ab
Dros klaagde over de slechte toegan
kelijkheid die hij een „TESO onwaardi
ge toestand noemde".
In de file
Vrachtrijder Joh. van Maldegem be
leeft het herhaaldelijk dat de eerste
boot niet op tijd van Texel vertrekt,
waardoor hij vertraging oploopt en in
de buurt van de Velser tunnel in een
file terechtkomt die hij anders net had
gemist. „Vertrek desnoods even vóór
zes uur". Aan dat laatste viel volgens
Hoogerheide niet te denken, omdat
men gebonden is aan de afgesproken
werktijden voor het personeel, maar
telkens op tijd vertrekken van de eerste
boot zou moeten kunnen en hij be
loofde er aandacht aan te zullen
besteden.
Van Maldegem vroeg verder om een
zodanige beladingsvolgorde bij het vol
ledig gebruik van de dubbeldekker, dat
hij op de route naar Alkmaar niet een
reeks caravans voor zich krijgt. Als
eerst het benedendek (met onder an
dere de vrachtauto's) zou worden ge
lost en pas daarna het bovendek, zou
het euvel verholpen zijn. Die oplossing
is echter onmogelijk. Om de dienstre
geling te kunnen aanhouden is het
beslist nodig dat het schip zo kort mo
gelijk in de haven blijft en dus moeten
boven- en onderdek tegelijk worden
gelost en vervolgens ook gelijktijdig
weer worden geladen. Het is overigens
niet de bedoeling om auto's met cara
vans op het bovendek te zetten.
Tenslotte had Van Maldegem een
klacht over de volgens hem te smalle
linker aanrijroute in Den Helder. Verwij
dering van bepaalde betonnen blokken
zou verbetering geven. Hoogerheide
was die mening ook toegedaan en Van
Maldegems opmerking was voor hem
een extra argument om Rijkswaterstaat
te benaderen.
Han Keijser gaf de raad om de tweede
dubbeldekker niet te voorzien van een
Voith Schneider propeller (met een be
trekkelijk laag rendement) maar van
boegschroeven, waarmee manoeuvre
ren in de haven ook mogelijk is. In
Zeeland wordt ook gewerkt met boeg
schroeven. Volgens Hoogerheide is dat
in de Texelse situatie niet mogelijk,
maar het is niet uitgesloten dat de
techniek in de komende jaren een an
dere oplossing biedt.
Mevrouw Peters deed de suggestie
klapstoeltjes te zetten op het beneden
dek ten behoeve van bejaarden die de
hoge trappen niet opkunnen.
Frits Langeveld klaagde dat hij met zijn
grote personenauto bij het oprijden
aan boord vaak tegen de trottoirband
botst. De trottoirband zou moeten
worden ingekort. Hoogerheide zei dat
het trottoir al is veranderd omdat veel
auto's dit obstakel niet konden ontwij
ken, maar er moet ook ruimte voor
voetgangers blijven.
NATIONAAL EPILEPSIE FONDS/
DE MACHT VAN HET KT.BINE
Achterweg 5.2103 SW Heemstede