Collegeprogramma 1986-1990 Nieuw hoofd voor welzijnswerk lUMi IIJDAG 6 JUNI 1986 TEXELSE COURANT PAGINA 5 1 zijn ,dere verbetering van doelmatigheid van bestuur en organi- streven naar differentiatie in de tarieven van de reini- igsrechten, aanleg van fietspaden naar alle strandslagen, het stellen van een verkeersveiligheidsplan, uitbreiding van voor- pingen voor minder-validen, het inventariseren van de toe- ische verblijfsaccommodatie, waarbij wordt vastgehouden i het eertijds vastgestelde maximum van 47.000 slaapplaat- en het openen van kampeermogelijkheden in het buitenge- ed op erven volgens de regels van de kampeerwet. Der lus een greep uit het beleidspro- mma dat door het college van B er voor 1986-1990 is opgesteld, jere belangrijke punten uit het pro- nma: afwijzing van het duingebied nationaal park, actief beleid voor „schoon Texel" en het uitbrengen beleidsnota's inzake grondbedrijf, rgiebesparing, privatisering, groen- ivegbeheer, financiële meerjaren- ming, vrijwilligerswerk in de wel- isector en het delegeren van uurlijke bevoegdheden. Een op- kelijk punt van het hoofdstuk ver- vervoer is het voornemen om nieuwe buslijn Den Burg-Den Hel- [station/ziekenhuis) in het leven te sn roepen. De bus gaat dan dus boot mee, waardoor het pro- yn dat slecht ter been zijnde pas- ers het bovendek van de Molengat kunnen bereiken gedeeltelijk wordt ïlost. •de NZH is al een calculatie c 9 gj kt voor de overtochtskosten, die bijeen rol zullen spelen. Binnen- zullen de uitvoeringsmogelijkhe- vvorden bekeken in een gesprek gn gemeente, TESO, AOT, NZH en •waterstaat. 4,90 oubliceren het collegeprogramma mder volledig tuur en organisatie. imeente verstrekt actief informa- an de burger over het te voeren id. Tijdens de komende college periode zal de ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie erop ge richt zijn een verdere verbetering van de doelmatigheid te bereiken. Dit streven zal gepaard dienen te gaan met optimalisering van de service naar het publiek. De diensten en produkten die de ge meente aan de burger biedt die nen herkenbaar te zijn en het zal voor de burger duidelijk moeten rijn hoe en waar hij terecht kan voor deze diensten en produkten. huidige huisvesting van deze organisatie voldoet niet meer aan eisen van deze tijd. Huisvesting sn werkomstandigheden dienen verbeterd te worden. Aan de hand van een concreet uitgewerkt plan exploitatieberekening zal een nader voorstel aan de raad worden gedaan. bezoek van de burger aan het gemeentehuis is een goede op vang gewenst in de hal van het gemeentehuis. De privacy van de burger moet beter gewaarborgd ijn. Dit zou tot stand kunnen ko nen door aparte spreekruimten te creëren. Er dient een volledig overzicht te worden gemaakt van alle gemeen telijke diensten en produkten, als mede de kosten die hiermee ge gaan. Tevens zal moeten worden nagegaan in hoeverre deze produkten en diensten nog aan sluiten bij de behoefte van het pu bliek (dit geldt met name voor de niet wettelijk verplichte gemeente re taken). Nagegaan zal moeten worden welke taken, waarmee de gemeentelijke organisatie is belast, bij elkaar horen en logischerwijs door één organisatie-onderdeel zul len moeten worden verricht. Hier- bij zal met name worden gekeken naar situaties/diensten waarbij ta- ten dubbel worden gedaan door verschillende afdelingen. Automati sering moet verder doorgevoerd worden, echter met volwaardige apparatuur die voldoet aan de te stellen eisen en er moeten vol doende mensen opgeleid worden om deze apparatuur te bedienen. Deeltijdarbeid moet tot de moge lijkheden blijven behoren, echter niet korter dan een halve werkweek. Overleg tussen de plaatselijke overheid, het bedrijfsleven, agrari sche en visserij-organisaties, vak verenigingen enzovoort is van be lang voor het functioneren van het maatschappelijk gebeuren op Texel. Zowel op uitnodiging als op eigen initiatief zullen genoemde organisaties bij de beleidsvoorbe reiding worden betrokken. Aansluiting zal worden gezocht bij bet gewest Kop van Noord- Holland voor zoverre dat noodza kelijk en nuttig voor de gemeente Texel is. Per onderdeel van de di verse regelingen zullen nadere beslissingen worden genomen. nciën buidige en het nieuwe beleid zul- jerealiseerd moeten worden binnen sluitende gemeentebegroting, Wj de grenzen worden aangege ven door de Rijksuitkeringen en de ge meentelijke heffingen en belastingen. 1. Als leidraad zal het meerjaren perspectief 1987-1993 gelden. 2a. De gemeentelijke heffingen en belastingen woreden als regel niet meer dan noodzakelijk op een evenwichtige manier verhoogd. Bij heffingen moet naar een kosten dekkend verloop worden gestreefd. 2b. Er dient gestreefd te worden naar een differentiatie in tariefstelling bij de reinigingsrechten. 2c. Incidenteel dient kwijtschelding van belastingen/heffingen voor de taxicentrale waarbij voorstellen van de bedrijfstak worden afgewacht. 6. De gemeente zal zich inzetten om tot een voordelig personenabonne- ment voor Texelaars te komen. Verlaging van de boottarieven voor toeristen, met name voor deelne mers aan schoolwerkweken en dergelijke is van belang, waarbij fi nanciële ondersteuning door rijk en/of provincie wenselijk worden geacht. 7. Een goede verkeersopvoeding blijft van grote betekenis, waarbij zowel het basis- als het voortgezet on derwijs een taak kunnen hebben. 8. In samenwerking met andere over heden en belanghebbenden zal een verkeersveiligheidsplan worden opgesteld. Toerisme en Recreatie Voor toerisme en recreatie dient een totaalpromotieplan opgesteld te wor den, waardoor de struktuur een ver sterkende impuls krijgt. Kwaliteitsver- afgewezen. 3. Gezien de grote waarden van de Texelse land- en tuinbouw mogen deze niet beperkt worden in de normale bedrijfsuitoefening en - ontwikkeling; een ingrijpen in het algemeen door overheden in het gemeentelijk landschapsbeleid kan niet worden aanvaard. 4. Voor de herkenbaarheid van het oude land van Texel moet er over leg met Rijk en Provincie plaats vinden over een bijdrageregeling nieuwe stijl. Uitgangspunt: Rijk, provincie en gemeente dragen ge lijkelijk bij. Er dient gezocht te worden naar andere methoden en materialen voor toepassing aan de bedrijfsgebouwen die onder deze bijdrageregeling vallen. Aankoop van agrarische gronden op Texel door andere overheden en natuur beschermingsinstanties dient be perkt te blijben tot de in het bestemmingsplan Buitengebied opgenomen gronden bestemd voor Woningbouw, ook binnen de bestaande kernen. De bouwactiviteit rond de R.K. kerk in Den Burg. Luchtfoto J. Nauta). minst draagkrachtigen mogelijk te zijn. 2d. De voorkeur gaat er naar uit voor alle gemeentelijke heffingen één aanslagbiljet te vervaardigen, te verzenden in het 1e kwartaal van een kalenderjaar, waarop in 10 ter mijnen kan worden betaald. 3. In het kader van noodzakelijke her oriëntatie op de gemeentelijke in komsten en uitgaven zal door de vervullende gemeentelijke sektoren evenwichtig moeten worden om gebogen, waarbij uitgangspunt is het efficiënt aanwenden van de geldmiddelen. 4. Investeringen met een hoog werk gelegenheidseffect hebben voorrang. 5. Investeringen worden jaarlijks afge wogen bij de behandeling van het investeringsplan en de gemeente begroting. Ter waarborging van een goed en evenwichtig finan cieel beleid dienen er tussentijds zo weinig mogelijk investeringswij zigingen plaats te vinden. 6. Onroerende goederen in eigendom van de gemeente, die niet van be lang zijn voor gemeentelijke doel einden, dienen te worden ver kocht; daarbij geldt een voorkeurs recht voor de gebruiker c.q. pach ter van het desbetreffende onroe rend goed. Verkeer en vervoer. Voor een goed verkeersbeleid dienen wegen in optimale konditie te verkeren. 1. Het openbaar busvervoer moet worden gestimuleerd, waarbij het busnet dient te worden uitgebreid met de nieuwe lijn: Texel-Den Burg-Den Helder (station ziekenhuis, vice-versa). 2. Voorzieningen voor mindervaliden moeten worden verbeterd en uit gebreid; speciale aandacht dient daarbij geschonken te worden aan: a. voor het publiek toegankelijke gebouwen; b. toegangen tot de veerverbinding; c. de veerboten; d. de strandslagen. 3. In samenwerking met andere over heden dient gestreefd te worden naar aanleg van fietspaden naar alle strandslagen; voorts moeten bij de stranden stallingsmogelijkhe den komen. 4. Ter verwerking van de ver voersstromen op de Pontweg en de Postweg en waar dit verder noodzakelijk is, zullen uitvoegstro- ken en/of andere verkeersmaatre gelen moeten worden gerealiseerd. 5. Gestreefd zal worden naar een betering van de toeristische akkommo- daties moet hoge prioriteit hebben, waarbij gastvrijheid onontbeerlijk is. 1. In samenwerking met partikulier initiatief trachten te komen tot overdekte recreatiemogelijkheden De gemeente voert hierin een voorwaardenscheppend beleid. 2. Het recreatieplan 1974 zal worden geëvalueerd. 3. Er dient een herinventarisatie te komen van de toeristische akkom- modatie en tevens een hertelling van het aantal slaapplaatsen. 4. Het reeds door de gemeenteraad vastgestelde aantal slaapplaatsen van 47.000 blijft uitgangspunt voor de verdere ontwikkeling van het recreatiebeleid. 5. De uitwerking en realisering van het zogenaamde artikel 11-gebied te De Koog dient plaats te vinden op commerciële basis en volgens het door de gemeente gevoerde recreatiebeleid (Recreatiebasisplan 1974). 6. Kamperen in het Buitengebied moet mogelijk gemaakt worden. Met inachtneming van de in de kampeerwet geboden mogelijkhe den en onder dezelfde voorwaar den als gelden op de kampeerter reinen. Wat betreft begroeiing, op pervlakte, tijdslimiet en sanitaire voorzieningen. (Mag niet concur rentievervalsend werken). 7. Blijvende aandacht moet worden besteed aan funktioneren van de Stichting Texel Promotie. Er wordt vanuit gegaan dat de Stichting ge huisvest wordt (blijft) in één cen traal gelegen kantoor. Verplaatsing van het kantoor naar een andere lokatie is, als dit de diensteverle- ning ten goede komt, bespreekbaar. 8. Voor verbreding van het toeristen seizoen de aandacht vestigen op doelgroepen die niet schoolvakan- tiegebonden zijn. 9. Ook het sportieve toerisme moet worden ondersteund en gepropa geerd. Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting Natuur en landschap is de basis waar in en waarop ons leven zich volstrekt. 1. Het bestaande evenwicht vast gelegd in het bestemmingsplan Buitengebied tussen de agrari sche sector en de natuurbescher- mingsbelangen dient gehandhaafd te blijven. De uitgangspunten van het bestemmingsplan buitengebied dienen bij wijzigingen in dit plan in stand te blijven. 2. De aanwijzing van het duingebied als Nationaal Park wordt natuurgebied A. 5. Het woningbouwbeleid wordt ge richt op de bouw van betaalbare woningen zowel in nieuwbouwwij ken als binnen de bestaande ker nen (open plekken en saneringsge- bieden). Het woningbouwprogram ma zal aansluiten bij de periodiek te onderzoeken woningbehoefte, waarbij ruimte gegeven zal worden aan de totstandkoming van alter natieve leef- en /of woonvormen. 6. Aan de buitendorpen zal extra aandacht moeten worden gegeven tot behoud en versterking van de aantrekkelijkheid van het eiland voor het toerisme. Aan vernieuw bouw moet veel aandacht worden besteed, niet in de laatste plaats in de buitendorpen. 7. In de bestemmingsplannen voor elk dorp dienen terreinen te wor den aangemerkt voor kleinschalige en ambachtelijke bedrijven. Milieu Teneinde te voorkomen dat milieube leid tot bureaucratisering leidt, wordt de samenleving op zijn verantwoorde lijkheid aangesproken. 1. Er moet bij het rijk worden aange drongen op het duurzaam beschik baar stellen van (financiële) midde len voor het behoud van de dui nen ter verdediging van onze kust. 2. Er moet op verantwoorde wijze gestalte worden gegeven aan de uitvoering van de milieu wetgeving. 3. Milieu-educatie: om een ieder blij vend te attenderen op de nood zaak van een schoon milieu zal er door de gemeente voortdurend voorlichting moeten worden gege ven; onder meer door inschakeling van de scholen. 4. De vuilstortplaats nadert de fase van afbouw, zodat naar ande re mogelijkheden uitcpzfien moet worden. Tot de mogelijkheden be hoort ook verwerking op Texel, de lokatie zal zorgvuldig gekozen moeten worden. Vuilverwerking op Texel kan meer arbeidsplaatsen bieden. Het apart inzamelen van probleemprodukten dient bevor derd te worden, evenals het zoveel mogelijk scheiden van afvalstoffen aan de bron met als uitgangspunt het hergebruik van gescheiden komponenten. 5. Chemisch afval zal afzonderlijk verzameld moeten worden. Aan het inzamelen van plastic afval zal meer bekendheid gegeven moeten worden. 6. Gelijktijdig met het invoeren van een nieuw vuilverwerkingssysteem dient de ophaaldienst gemoderni seerd te worden, eventueel met containers. 7. Het toepassen van alternatief energiegebruik dient geen belem meringen te ondervinden. 8. In samenwerking met het particu lier initiatief zal een actief beleid worden gevoerd voor een „Schoon Texel". Speciaal zal daar bij aandacht worden geschonken aan de dorpen en het strand. Welzijn, Onderwijs, Volksgezond heid, Sociale Zaken. De mens, individueel en in zijn samen levingsverbanden is naar onze opvat ting verantwoordelijk deelhebber aan het culturele en maatschappelijke leven. De overheid dient de verscheidenheid die in de cultuur besloten ligt, te be schermen en waar nodig aktief te be vorderen. Dit is de betekenis van een gespreide verantwoordelijkheid op cul tureel en maatschappelijk terrein. 1. Een zelfstandig samenwerkingsver band welzijn Texel heeft een be langrijke taak voor de rijk gescha keerde welzijnsvoorzieningen op ons eiland. 2. De muziekschool moet zijn belang rijke funktie blijven vervullen. 3. De accommodaties waar de vere nigingen gebruik van moeten ma ken dienen voor aanvaardbare ta rieven ter beschikking te worden gesteld. 4. Ter handhaving van de bestaande musea moet de zelfwerkzaamheid worden gestimuleerd. 5. de bibliotheek moet niet alleen uit leenmogelijkheid hebben, maar er moet ook aan voorlichting en in- struktie aandacht worden gege ven, dit alles tegen betaalbare tarieven. 6. Er dient, binnen aanvaardbare nor men en budgetten, medewerking te worden gegeven aan de totstandkoming van een lokale omroep. 7. Er zal meer aandacht moeten wor den besteed aan het flankerend bejaardenbeleid. 8. Er dient zo mogelijk een overdekt zwembad te komen op een voor Texelaars meest gunstige plaats. 9. De gemeente zal via voorlichting een actief beleid voeren ten aan zien van de verslavingsproblema tiek in velerlei vormen. 10. Voortdurende aandacht en zorg moet worden besteed aan goed onderwijs. 11. Alfabetiseringswerk moet worden gestimuleerd, open schoolwerk ge handhaafd en waar mogelijk uitgebreid. 12. Vakonderwijs, zoals in de vakken gymnastiek en muziek, moet be houden blijven. 13. Het tweedekansonderwijs dient als voorziening voort te bestaan. 14. Voor het onderwijs dient goede huisvesting te worden nagestreefd. 15. Randdiensten, als schoolbeleiding, logopedie etc. moeten gehand haafd worden.' 16. De scholen in alle dorpen dienen met rijkssteun gehandhaafd te blijven. 17. De „bereikbaarheid en toeganke lijkheid" van het maatschappelijk werk verdient verbetering. 18. Binnen de gemeentelijke mogelijk heden moet voor elke burger een goed beleid gevoerd worden inza ke voorlichting, vorming en werkervaringsprojekten. 19. Het is een vereiste dat het ambu lancevervoer op een goed niveau gehandhaafd blijft. 20. Het huidige niveau van jeugdtand- verzorging dient gehandhaafd te worden. 21. Een zelfstandige sociale werkplaats op Texel dient te worden gehandhaafd. 22. Onderzoek naar mogelijkheden tot betere opvang van geriatrische en/of somatische patiënten in Hui ze Irene dient onderzocht te worden. 23. Getracht moet worden in de dor pen waar nog onvoldoende wel zijnsvoorzieningen zijn, hierin ver betering te brengen. 24. Aandacht zal worden besteed aan het invoeren van de wettelijke re gelingen in de sektor volksgezond heid, met name basisgezondheid an bedrijfsgeneeskunde. Economie en Werkgelegenheid. 1. De gemeente Texel dient een actief beleid te voeren ten aanzien van werkgelegenheid en werkloos- heidsproblematiek aan de hand van een geactualiseerde werkgelegenheidsnota. 2. In verband met de werkgelegen heid dienen economische activitei ten gestimuleerd te worden, daar toe dient de gemeente een effek- tief, voorwaardenscheppend beleid te voeren. 3. Binnen de begroting dienen werk- gelegenheidsbevorderende investe ringen te worden gevonden. Schoolverlaters moeten gelegen heid krijgen deel te nemen aan zo genaamde werkervaringsprojekten en leerlingenbouwplaatsen. 4. Om de Texelse visserij in zijn huidi ge omvang te handhaven, zal blij vend gewerkt moeten worden aan het verbeteren van de havenfacili teiten te Oudeschild. Het uitbrei den van de kaderuimte is een ver eiste om de Texelse vloot in de thuishaven te ontvangen. Wat be treft de eventuele overname van de Rijkshavens zal een zorgvuldig afgewogen beleid gevoerd moeten worden, dit om te grote financiële consequenties voor de gemeente te voorkomen. Ontwikkelingen in de Waddenzee die de visserij kun nen gaan bedreigen zullen nauw gezet gevolgd moeten worden. De positie van de traditionele garna lenvisserij dient gewaarborgd te zijn. De ontwikkeling van de mos selcultuur moet gestimuleerd wor den, eveneens dient dit het geval te zijn bij het tot stand komen van een gestruktureerde aquacultuur. Openbare orde en veiligheid 1. Het voornemen bestaat om het beleid ten aanzien van de openba re orde nader te formuleren. 2. In de zeer nabije toekomst zal wij ziging van het beleid ten aanzien van de brandweer en rampen bestrijding aan de orde worden gesteld. 3. Maatregelen zullen genomen wor den om de controle op de brand preventiemaatregelen te verbeteren. Nora Slootman-Verheij De 38-jarige Nora Slootman-Verheij uit Amsterdam is haar werkzaam heden begonnen als hoofd van het bureau, dat is belast met de admi nistratie van de muziekschool, de beheerscommissie d'Ouwe Ulo en de bij Ondersteuning Welzijnswerk Texel aangesloten stichtingen, zo als jeugd- en jongerenwerk, vormings- en ontwikkelingswerk, dorps- en dorpshuiswerk, etc. Zij kan worden beschouwd als de op volgster van Gijs Oskam, die vorige week afscheid nam. Ze krijgt er spoedig hulp bij. Per 15 ju ni treedt Mirjam Arkenbout-Rotteveel in dienst van hetzelfde bureau voor twintig uur per week en per 1 juli komt een derde kracht, ook voor 20 uur. De kosten van het administratie bureau worden in rekening gebracht van de aangesloten stichtingen, die daarin worden gesubsidiëerd door de gemeente. Nora Slootman is geboren en getogen in Amsterdam, waar ze na de middel bare school de opleiding voor kleuter leidster volgde en als zodanig vijf jaar werkzaam was. Toen begon zij aan een opleiding voor fysiotherapeute, die zij echter niet afmaakte omdat ze in middels met vrienden was begonnen met een koeriersdienst, die zo goed liep en zoveel aandacht vroeg dat de studie erbij moest inschieten. De koe riersdienst dreef zij 8V2 jaar. Instussen kon de langgekoesterde wens van haar en haar man om buiten te gaan wo nen in vervulling gaan. Ze kochten (nu 4/2 jaar geleden) met vrienden „Veld- heim" in het Noorden op Texel. De be doeling was dit gebouw op te knap pen, er te gaan wonen en dan op Texel werk te zoeken. Dat is dus gelukt. Ook haar man heeft een baan op Texel, wagt die is onlangs aangeno men als verpleegkundig begeleider van de ambulance. Toen „Veldheim" was gekocht bracht Nora Slootman haar koeriersdienst bij een ander bedrijf on der en was de laatste jaren ook zelf bij dit bedrijf in dienst. Op deze wijze konden de belangen van de andere medewerkers worden veilig gesteld. Het nieuwe hoofd van het Welzijnsbu- reau maakt thans gebruik van de kan toorruimte van Jan Kramer in dorps huis d'Ouwe ULo. Binnenkort verhuist ze naar een kantoorcontainer die tegen het dorpshuis wordt aangezet, maar uiteindelijk zal haar bureau gehuisvest worden in het gedeelte van het dorps huis waar nu de speel-o-theek is. Dat kan echter pas na verbouwing van het dorpshuis, wat zoals bekend gaat ge beuren in het kader van een „Jonge ren bouwen voor jongeren'-projekt. Texel is voor Nora Slootman geen on bekend gebied. Al sinds haar prilste jeugd komt ze er zeer regelmatig.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 5