Zonnige Ronde kon niet mooier2
Alleen lauwerkrans voor échte winnaar P. Saarberg....
Schippers en fokkematen dromden 's morgens samen voor de schippersmeeting waarbij wedstrijdleider Tony van Oeveren de laatste route-
Daf-truc
in, Swift
Sambee)
Promoti
bezori
PAGINA 4
TEXELSE COURANT
DINSDAG 17 JUNI J
Overzicht van een deel van het strand, een uur voor de start.
Een record aantal deelnemers, uitstekend zeil-
weer, een ongekend grote belangstelling van het
publiek, praktisch geen schade of persoonlijke
ongelukken en een nagenoeg perfecte organisa
tie. Dat waren de ingrediënten die de zaterdag
gehouden catamaranronde om Texel tot een on
betwist succes hebben gemaakt.
Voor „The biggest catrace in the
world" waren deze keer 824 boten
ingeschreven (vorig jaar 732) waar
van er 801 van start gingen. In 26
gevallen werd een valse start af
gestraft met diskwalificatie. Onge
veer 25 boten haalden de vuurtoren
niet binnen de voorgeschreven tijd
en werden teruggestuurd en een
tiental deelnemers gaf er aan de
oostkant van het eiland de brui
aan, slechts in een enkel geval als
gevolg van een ongeluk. De resul-
tatenlijst die de organisatoren in de
nacht van zaterdag op zondag uit
de computer haalden telde 660 deel
nemers, die het genoegen smaken
de inmiddels internationaal be
faamde Ronde tot een goed eind
te hebben gebracht.
Uit de genoemde'cijfers blijkt al dat
het een rustig rondje is geweest. De
Helderse weerman Peter de Cruijf had
daags tevoren windkracht vier tot vijf
voorspeld, maar toen de boten om
precies half één 's middags van start
gingen stonden de wijzers van de
windmeters tussen twee en drie en
was er weinig branding. Voor de echte
liefhebbers was dat een teleurstelling
en zelfs groeide de vrees dat het weer
een „dobberronde" zou worden, net
als twee jaar geleden. Maar voor het
overgrote deel van de wat minder door
de wol geverfde deelnemers was het
aangenaam. De massale schipbreuk
die zich vorig jaar bij de start voordeed
bleef in elk geval achterwege, leder
zeilde rustig weg en de toeschouwers
die de armada bij Texels noordpunt
wilden zien passeren (waar de eerste
zeilers om 13.15 uur langskwamen)
hadden alle tijd om naar de vuurtoren
te rijden. Pas in de loop van de mid
dag wakkerde de wind aan tot de
voorspelde kracht en was er sprake
van min of meer ideaal zeilweer, waar
in pittig strijd kon worden geleverd. Zo
kwamen alle „soorten" zeilers aan hun
trekken; een ideale situatie die onge
twijfeld een stimulans is geweest voor
nog meer deelnemers in volgende ja
ren. Dat geen snelheidsrecords zouden
worden gebroken stond onder de ge
noemde omstandigheden bij voorbaat
vast. De gebroeders Van Bladel die
met hun Tornado als eersten finishten
deden op 17 minuten na, vier uur over
het rondje. Dat is niet indrukwekkend
als men weet dat het ook mogelijk is
in 2 uur en 7 minuten zoals Martin
Warnaar en Wop Rienks ooit eens on
der zeer gunstige windomstandigheden
hebben bewezen.
Probleem
Een probleem bij de Ronde van Texel
is dat het publiek de neiging heeft de
boot die het eerst binnenkomt te be
schouwen als winnaar. Het gaat in de
Ronde van Texel echter niet om de
snelste boot maar om de beste zeil
prestatie. Het ene type boot vaart
sneller dan het andere. De snelheids-
verschillen zijn precies bekend en wor
den uitgedrukt in een handicapfactor.
Die factor wordt bij de berekening van
de uitslag in aanmerking genomen en
dan is het bijvoorbeeld best mogelijk
dat een schip dat als zesde, tiende of
vijftiende binnenkomt tot winnaar
wordt uitgeroepen. De computer kan
echter pas de einduitslag geven als al
len zijn gefinished en alle onduidelijk
heden tot klaarheid zijn gebracht en
protesten zijn afgehandeld. Hoewel het
sneller en nauwkeuriger ging dan ooit,
heeft de praktijk ook dit jaar geleerd
dat het nachtwerk wordt, voordat de
overall-uitslag definitief bekend is en
tot prijsuitreiking kan worden overge
gaan. Het publiek moet dus lang
wachten en die situatie werkt in de
hand dat degene die het eerst binnen
komt lof krijgt die hem eigenlijk niet
toekomt. Ook nu heeft de organisatie
niet weten te voorkomen dat het team
dat als eerste binnenkwam met veel
feestgedruis, champagne en verwar
rend luidsprekercommentaar in zege
tocht over het strand werd gereden.
Alleen de lauwerkrans bleef achterwe
ge, want die ging, 's avonds heel laat,
informatie gaf en burgemeester A. Schipper de deelnemers verwelkomde en succes toewenste.
naar de échte winnaar, P. Saar
berg uit Zandvoort dat met een A-cat
het rondje maakte in 3 uur, 59 minu
ten en 44 seconden. Tweede werden
de gebroeders Van Bladel en derde
S.C. Jonker en H.M. van der Sluis
(met een Dart) die de ronde aflegden
in vier uur, 19 minuten en 59
seconden.
Beste Texelaar
De meest succesvolle Texelaar was
Tornado-zeiler Herman Boks die met
fokkemaat Willem Houwing 61e werd
in het overallklassement in een tijd van
3 uur, 56 minuten en 26 seconden.
Een mooie prestatie werd ook gelevérd
door Arie en Gina Langeveld die met
hun Tornado de 75e plaats bereikten (3
uur, 58 minuten) en het Hobie
16-echtpaar Hans Zuidema/Mabel
Mantje dat met 4 uur, 35 minuten en
40 seconden de 97e plaats bezette in
het overallklassement. Martin Warnaar
en Wop Rienks bereikten met hun Su-
percat de 108e plaats (4 uur en 59 se
conden) en Dirk Pool kwam met José
Hoogenbosch met hun Prindle 18.2 op
de 127e plaats (4 uur, 14 minuten, 13
seconden). Als nummer 134 in het
overallklassement werden Leo Saai en
René Boon genoteerd met hun Hobie
16 (4 uur, 38 minuten en 45 secon
den), Keijser werd 140e met zijn Spark
en vader en zoon Monen werden 143e
met hun Dart.
Pech voor Warnaar
De algemene verwachting was dat bin
nen het Texelse deelnemersveld War
naar en Rienks hoger zouden scoren.
De favorieten Langeveld, Warnaar en
Boks gaven elkaar in eerste instantie
weinig toe. Warnaar: „Op het stuk
naar de vuurtoren was er door de ge
ringe wind geen moer te beleven. We
zaten dicht bij elkaar en waren bij de
eerste twintig toen we bij de toren
kwamen. Op het stuk naar de VC boei
lag Arie langeveld aan kop van de
Texelaars, wij waren tweede en Her
man Boks derde. Na het Scheurrak,
zeilend bij halve wind en vanaf de VC
boei, vóór de wind, werd het steeds
leuker. Bij Oudeschild rukte Herman
Boks op en die voorsprong hield hij.
organisatie en uitvoering hebben
inschakelen en waarvan een
na een jaar doende is geweest
voorbereidingen. Buitenstaanders h ^jr
ben er geen idee van wat er
ken om een dergelijk spektakel in g ,per
de banen te leiden.
Wij hadden de pech om bij het Molen
gat aan de grond te raken. We dach
ten achter een andere boot aan te
kunnen gaan, maar wij staken net iets
dieper. Langeveld ging ons toen
voorbij".
Het feit dat de windkracht gedurende
het wedstrijdverloop in kracht verdub
belde was ongunstig voor de snellere
boten, want die hadden het grootste
deel van het parcours al afgelegd, toen
de anderen profijt ging trekken van de
toen stevige bries. De meeste deelne
mers hadden hun boot voor „licht"
weer getrimd en hadden feitelijk een
te „bol" tuig voor de winderige twee
de helft.
Hurricane
Een nieuw boottype waarvan de
prestaties met enige spanning werden
tegemoet gezien, was de Hurricane
waarvan er twee meededen, respectie
velijk van R.R. en R. White (vader en
zoon) uit Engeland. R. White is we
reldkampioen Tornado. In de open
klasse eindigden de Hurricanes als
eerste en tweede. Naar verluidt is dat
voor de zeer fanatieke Texelse bran
dingzeiler Dirk Pool aanleiding geweest
om één der Hurricanes onmiddellijk te
kopen
Ook werd dank gebracht aan de
sors: Pall Mali, Wang Nederland
Sportservice Benelux (O'Neill),
chi, Recreatiestichting Texel,
Texel, Renault Nederland,
lands Dagblad, Mitsubishi,
Suzuki, Koning en Hartman,
kers, Gebroeders Schoorl,
Truck Service, Garage Dros en de
verteerders voor zover die niet in
genoemde rijtje staan.
Eén van de doelstellingen van de
de om Texel is Texel faam te
als eiland voor sportieve recreatie;
hoeverre dat lukt hangt mede af
de gratis aandacht die de media
het evenement geven. Die
elk jaar weer anders. Deze keer
naar verhouding veel voorpubliciteil
Graaf maakte met dankbaarheid me
ding van de „Vaarkrant" (de zaterde|an|<
bijlage van De Telegraaf) die helem; inj£
aan de Ronde was besteed.
De meeste dagbladen hebben een
ter of wat langer verslag gebracht,
televisie heeft tot dusver nog niet Vt
van de Ronde laten zien, maar dat
spoedig veranderen want er zijn opr
men gemaakt voor een speciaal Ven
nicaprogramma en een uitgebreid til
verslag wordt vervaardigd voor Sky
Channel, dat in de randstad en enki|
andere delen van het land door hou
derdduizenden mensen zal worden
gezien.
Onverwacli
De kwaliteit van de organisatie en
enthousiasme van de betrokken mei
sen wordt elk jaar weer op proef
gesteld door onverwachte gebeurtei
De deelnemers verzamelen zich om even later in startpositie te gaan liggen. Op de voorgrond één dar startschepen, de TX 66.
Het was de negende Ronde om Texel
en net als in de vorige jaren resulteer
de de groeiende ervaring in verdere
perfectie van de organisatie. Het feit
dat weer aanmerkelijk meer deelne
mers inschreven was nauwelijks een
probleem. „De startlijn wordt er alleen
wat langer door en zolang we niet te
gen de Engelse kust aanzitten, is er
niets aan de hand", aldus (lachend)
voorzitter Kees Graaf van de Stichting
Ronde om Texel, die er in ernst op
wijst dat de grenzen worden bepaald
door de veiligheid. Per 20 deelnemers
is één volgboot nodig en het heeft dit
jaar weinig moeite gekost om 95 eige
naars van volgboten bereid te vinden
zich in te zetten „voor niets of een
beetje". Een nog wat groter aantal
deelnemers zou wel verantwoord te
verwerken zijn en dat klopt dus niet
met het verhaal dat het Rondebestuur
zou overwegen een deelnamestop in
te voeren.
Onmisbare vrijwilligers
Tijdens de persconferentie die daags
tevoren in de feesttent werd gegeven
wees Graaf er nog eens met nadruk
op hoe zeer de Ronde afhankelijk is
van de medewerking van tal van in
stanties die elk jaar weer klaar staan
alsof het vanzelfsprekend is: de
rijkspolitie, de marine, KNZHRM, het
Loodswezen, Brandweer, gemeente
werken, de Kon. Ned. Bond tot red
ding van drenkelingen (etc., etc) en
niet te vergeten de circa 300 individue
le vrijwilligers die zich deze keer bij de
Wedstrijdleider Tony van Oeveren.
sen. Kees Graaf noemde als voorbei
de fraaie finishinstallatie die op één
der strandhoofden was gemaakt, mi
gebruikmaking van een container en
zes zware betonnen blokken. Bij heil"
stormweer van een week tevoren wi
alles eraf gespoeld, maar Menno vai
der Wal, de andere vrijwilligers en d
firma Drijver wisten het spul weer si i
te herstellen en het aldus mogelijk t(
maken dat de finishwaarneming vee
nauwkeuriger kon verlopen dan in vi
ge jaren.
Een probleempje was ook het niet I)
schikbaar zijn van het marineschip
„Zeefakkel" dat net als vorige jaren
startschip moest dienen. Met succei
werd een beroep gedaan op Willem
Boom uit Oudeschild die zijn kotter
66 „Anna Margaretha II" graag en
voor niets voor dit doel beschikbaar
stelde.
Marineschepe
Tussen deze kotter en de „Breevier
tien" van ht Loodswezen lag de sta
lijn, waar de deelnemers tot half
achter moesten blijven. Vanuit de h
Lees verder pagina L