Zonnige Ronde kon niet mooier2 Alleen lauwerkrans voor échte winnaar P. Saarberg.... Schippers en fokkematen dromden 's morgens samen voor de schippersmeeting waarbij wedstrijdleider Tony van Oeveren de laatste route- Daf-truc in, Swift Sambee) Promoti bezori PAGINA 4 TEXELSE COURANT DINSDAG 17 JUNI J Overzicht van een deel van het strand, een uur voor de start. Een record aantal deelnemers, uitstekend zeil- weer, een ongekend grote belangstelling van het publiek, praktisch geen schade of persoonlijke ongelukken en een nagenoeg perfecte organisa tie. Dat waren de ingrediënten die de zaterdag gehouden catamaranronde om Texel tot een on betwist succes hebben gemaakt. Voor „The biggest catrace in the world" waren deze keer 824 boten ingeschreven (vorig jaar 732) waar van er 801 van start gingen. In 26 gevallen werd een valse start af gestraft met diskwalificatie. Onge veer 25 boten haalden de vuurtoren niet binnen de voorgeschreven tijd en werden teruggestuurd en een tiental deelnemers gaf er aan de oostkant van het eiland de brui aan, slechts in een enkel geval als gevolg van een ongeluk. De resul- tatenlijst die de organisatoren in de nacht van zaterdag op zondag uit de computer haalden telde 660 deel nemers, die het genoegen smaken de inmiddels internationaal be faamde Ronde tot een goed eind te hebben gebracht. Uit de genoemde'cijfers blijkt al dat het een rustig rondje is geweest. De Helderse weerman Peter de Cruijf had daags tevoren windkracht vier tot vijf voorspeld, maar toen de boten om precies half één 's middags van start gingen stonden de wijzers van de windmeters tussen twee en drie en was er weinig branding. Voor de echte liefhebbers was dat een teleurstelling en zelfs groeide de vrees dat het weer een „dobberronde" zou worden, net als twee jaar geleden. Maar voor het overgrote deel van de wat minder door de wol geverfde deelnemers was het aangenaam. De massale schipbreuk die zich vorig jaar bij de start voordeed bleef in elk geval achterwege, leder zeilde rustig weg en de toeschouwers die de armada bij Texels noordpunt wilden zien passeren (waar de eerste zeilers om 13.15 uur langskwamen) hadden alle tijd om naar de vuurtoren te rijden. Pas in de loop van de mid dag wakkerde de wind aan tot de voorspelde kracht en was er sprake van min of meer ideaal zeilweer, waar in pittig strijd kon worden geleverd. Zo kwamen alle „soorten" zeilers aan hun trekken; een ideale situatie die onge twijfeld een stimulans is geweest voor nog meer deelnemers in volgende ja ren. Dat geen snelheidsrecords zouden worden gebroken stond onder de ge noemde omstandigheden bij voorbaat vast. De gebroeders Van Bladel die met hun Tornado als eersten finishten deden op 17 minuten na, vier uur over het rondje. Dat is niet indrukwekkend als men weet dat het ook mogelijk is in 2 uur en 7 minuten zoals Martin Warnaar en Wop Rienks ooit eens on der zeer gunstige windomstandigheden hebben bewezen. Probleem Een probleem bij de Ronde van Texel is dat het publiek de neiging heeft de boot die het eerst binnenkomt te be schouwen als winnaar. Het gaat in de Ronde van Texel echter niet om de snelste boot maar om de beste zeil prestatie. Het ene type boot vaart sneller dan het andere. De snelheids- verschillen zijn precies bekend en wor den uitgedrukt in een handicapfactor. Die factor wordt bij de berekening van de uitslag in aanmerking genomen en dan is het bijvoorbeeld best mogelijk dat een schip dat als zesde, tiende of vijftiende binnenkomt tot winnaar wordt uitgeroepen. De computer kan echter pas de einduitslag geven als al len zijn gefinished en alle onduidelijk heden tot klaarheid zijn gebracht en protesten zijn afgehandeld. Hoewel het sneller en nauwkeuriger ging dan ooit, heeft de praktijk ook dit jaar geleerd dat het nachtwerk wordt, voordat de overall-uitslag definitief bekend is en tot prijsuitreiking kan worden overge gaan. Het publiek moet dus lang wachten en die situatie werkt in de hand dat degene die het eerst binnen komt lof krijgt die hem eigenlijk niet toekomt. Ook nu heeft de organisatie niet weten te voorkomen dat het team dat als eerste binnenkwam met veel feestgedruis, champagne en verwar rend luidsprekercommentaar in zege tocht over het strand werd gereden. Alleen de lauwerkrans bleef achterwe ge, want die ging, 's avonds heel laat, informatie gaf en burgemeester A. Schipper de deelnemers verwelkomde en succes toewenste. naar de échte winnaar, P. Saar berg uit Zandvoort dat met een A-cat het rondje maakte in 3 uur, 59 minu ten en 44 seconden. Tweede werden de gebroeders Van Bladel en derde S.C. Jonker en H.M. van der Sluis (met een Dart) die de ronde aflegden in vier uur, 19 minuten en 59 seconden. Beste Texelaar De meest succesvolle Texelaar was Tornado-zeiler Herman Boks die met fokkemaat Willem Houwing 61e werd in het overallklassement in een tijd van 3 uur, 56 minuten en 26 seconden. Een mooie prestatie werd ook gelevérd door Arie en Gina Langeveld die met hun Tornado de 75e plaats bereikten (3 uur, 58 minuten) en het Hobie 16-echtpaar Hans Zuidema/Mabel Mantje dat met 4 uur, 35 minuten en 40 seconden de 97e plaats bezette in het overallklassement. Martin Warnaar en Wop Rienks bereikten met hun Su- percat de 108e plaats (4 uur en 59 se conden) en Dirk Pool kwam met José Hoogenbosch met hun Prindle 18.2 op de 127e plaats (4 uur, 14 minuten, 13 seconden). Als nummer 134 in het overallklassement werden Leo Saai en René Boon genoteerd met hun Hobie 16 (4 uur, 38 minuten en 45 secon den), Keijser werd 140e met zijn Spark en vader en zoon Monen werden 143e met hun Dart. Pech voor Warnaar De algemene verwachting was dat bin nen het Texelse deelnemersveld War naar en Rienks hoger zouden scoren. De favorieten Langeveld, Warnaar en Boks gaven elkaar in eerste instantie weinig toe. Warnaar: „Op het stuk naar de vuurtoren was er door de ge ringe wind geen moer te beleven. We zaten dicht bij elkaar en waren bij de eerste twintig toen we bij de toren kwamen. Op het stuk naar de VC boei lag Arie langeveld aan kop van de Texelaars, wij waren tweede en Her man Boks derde. Na het Scheurrak, zeilend bij halve wind en vanaf de VC boei, vóór de wind, werd het steeds leuker. Bij Oudeschild rukte Herman Boks op en die voorsprong hield hij. organisatie en uitvoering hebben inschakelen en waarvan een na een jaar doende is geweest voorbereidingen. Buitenstaanders h ^jr ben er geen idee van wat er ken om een dergelijk spektakel in g ,per de banen te leiden. Wij hadden de pech om bij het Molen gat aan de grond te raken. We dach ten achter een andere boot aan te kunnen gaan, maar wij staken net iets dieper. Langeveld ging ons toen voorbij". Het feit dat de windkracht gedurende het wedstrijdverloop in kracht verdub belde was ongunstig voor de snellere boten, want die hadden het grootste deel van het parcours al afgelegd, toen de anderen profijt ging trekken van de toen stevige bries. De meeste deelne mers hadden hun boot voor „licht" weer getrimd en hadden feitelijk een te „bol" tuig voor de winderige twee de helft. Hurricane Een nieuw boottype waarvan de prestaties met enige spanning werden tegemoet gezien, was de Hurricane waarvan er twee meededen, respectie velijk van R.R. en R. White (vader en zoon) uit Engeland. R. White is we reldkampioen Tornado. In de open klasse eindigden de Hurricanes als eerste en tweede. Naar verluidt is dat voor de zeer fanatieke Texelse bran dingzeiler Dirk Pool aanleiding geweest om één der Hurricanes onmiddellijk te kopen Ook werd dank gebracht aan de sors: Pall Mali, Wang Nederland Sportservice Benelux (O'Neill), chi, Recreatiestichting Texel, Texel, Renault Nederland, lands Dagblad, Mitsubishi, Suzuki, Koning en Hartman, kers, Gebroeders Schoorl, Truck Service, Garage Dros en de verteerders voor zover die niet in genoemde rijtje staan. Eén van de doelstellingen van de de om Texel is Texel faam te als eiland voor sportieve recreatie; hoeverre dat lukt hangt mede af de gratis aandacht die de media het evenement geven. Die elk jaar weer anders. Deze keer naar verhouding veel voorpubliciteil Graaf maakte met dankbaarheid me ding van de „Vaarkrant" (de zaterde|an|< bijlage van De Telegraaf) die helem; inj£ aan de Ronde was besteed. De meeste dagbladen hebben een ter of wat langer verslag gebracht, televisie heeft tot dusver nog niet Vt van de Ronde laten zien, maar dat spoedig veranderen want er zijn opr men gemaakt voor een speciaal Ven nicaprogramma en een uitgebreid til verslag wordt vervaardigd voor Sky Channel, dat in de randstad en enki| andere delen van het land door hou derdduizenden mensen zal worden gezien. Onverwacli De kwaliteit van de organisatie en enthousiasme van de betrokken mei sen wordt elk jaar weer op proef gesteld door onverwachte gebeurtei De deelnemers verzamelen zich om even later in startpositie te gaan liggen. Op de voorgrond één dar startschepen, de TX 66. Het was de negende Ronde om Texel en net als in de vorige jaren resulteer de de groeiende ervaring in verdere perfectie van de organisatie. Het feit dat weer aanmerkelijk meer deelne mers inschreven was nauwelijks een probleem. „De startlijn wordt er alleen wat langer door en zolang we niet te gen de Engelse kust aanzitten, is er niets aan de hand", aldus (lachend) voorzitter Kees Graaf van de Stichting Ronde om Texel, die er in ernst op wijst dat de grenzen worden bepaald door de veiligheid. Per 20 deelnemers is één volgboot nodig en het heeft dit jaar weinig moeite gekost om 95 eige naars van volgboten bereid te vinden zich in te zetten „voor niets of een beetje". Een nog wat groter aantal deelnemers zou wel verantwoord te verwerken zijn en dat klopt dus niet met het verhaal dat het Rondebestuur zou overwegen een deelnamestop in te voeren. Onmisbare vrijwilligers Tijdens de persconferentie die daags tevoren in de feesttent werd gegeven wees Graaf er nog eens met nadruk op hoe zeer de Ronde afhankelijk is van de medewerking van tal van in stanties die elk jaar weer klaar staan alsof het vanzelfsprekend is: de rijkspolitie, de marine, KNZHRM, het Loodswezen, Brandweer, gemeente werken, de Kon. Ned. Bond tot red ding van drenkelingen (etc., etc) en niet te vergeten de circa 300 individue le vrijwilligers die zich deze keer bij de Wedstrijdleider Tony van Oeveren. sen. Kees Graaf noemde als voorbei de fraaie finishinstallatie die op één der strandhoofden was gemaakt, mi gebruikmaking van een container en zes zware betonnen blokken. Bij heil" stormweer van een week tevoren wi alles eraf gespoeld, maar Menno vai der Wal, de andere vrijwilligers en d firma Drijver wisten het spul weer si i te herstellen en het aldus mogelijk t( maken dat de finishwaarneming vee nauwkeuriger kon verlopen dan in vi ge jaren. Een probleempje was ook het niet I) schikbaar zijn van het marineschip „Zeefakkel" dat net als vorige jaren startschip moest dienen. Met succei werd een beroep gedaan op Willem Boom uit Oudeschild die zijn kotter 66 „Anna Margaretha II" graag en voor niets voor dit doel beschikbaar stelde. Marineschepe Tussen deze kotter en de „Breevier tien" van ht Loodswezen lag de sta lijn, waar de deelnemers tot half achter moesten blijven. Vanuit de h Lees verder pagina L

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 4