tONNIGE RONDE
Superconstructie rond
scheepswrak Molengat
ERVOLG VAN PAG. 4
Wie zwemt mee in
de „Geinlijn"?
Redelijke vangsten
aan Waddendijk
ele seconden voor de start: de
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
Ben zeer belangrijke schakel in de keten van veiligheidsvoorzieningen werd gevormd door de radioverbindingswagen van de Kon. Neder
landse Bond tot ft«t Redden van Drenkelingen. Hier werden de verbindingen verzorgd met het startschip, de starthelicopter, twee vliegtui
gen, negen KNBRD-reddingboten, de KNZHRM-boten, de mariniers, de ambulance, de kustwachtposten en andere schepen en voertuigen
die klaarstonden om zonodig reddend op te treden. Reddingsacties zijn echter niet nodig geweest. Wel heeft de KNBRD meedere schepen
die in een zo wijde boog naar de vuurtoren voeren dat ze in de scheepvaartlijn terecht kwamen, moeten terugsturen.
in volle gang.
halen dat tal van Texelse medewerkers
op onbeschofte wijze aan de kant zijn
gezet. Dat laatste is, zo werd ons van
de zijde van het bestuur verteld, een
uitvloeisel van persoonlijke conflicten,
maar ook van wijzigingen in de organi
satie die niets met conflicten hebben
te maken. Dat de sponsors daaraan
debet zouden zijn of dat zij steeds
meer invloed^ zouden krijgen, is in ie
der geval niet waar. Ook het verhaal
dat De Telegraaf wat over de Ronde te
vertellen zou hebben is uit de duim
gezogen. Geheel op eigen initiatief
heeft Telegraaf-redacteur André Borkus
de promotioneel zeer waardevolle
Ronde-verhalen voor de Vaarkrant ge
maakt en dat heeft voor het blad geen
enkele zeggenschap of faciliteit opge
leverd en er is ook geen geld aan te
pas gekomen.
Wel zou je kunnen zeggen dat De Te
legraaf aan de Ronde geld heeft ver
diend, omdat veel ondernemers graag
van de gelegenheid gebruik maakten
om in het betreffende Vaarkrant
nummer te adverteren, maar daar kan
je moeilijk bezwaar tegen maken. In ie
der geval stelt het Rondebestuur veel
prijs op de goede contacten met De
Telegraaf en gehoopt wordt dat de
tiende ronde van volgend jaar voor het
blad aanleiding zal zijn om opnieuw
bijzondere aandacht aan het Texelse
watersportspektakel te besteden.
Zoals altijd verstreek er veel tijd tussen
het finishen van de eerste en de
laatste deelnemers. Pas vanaf vijf uur
begonnen grotere aantallen tegelijk de
finishlijn te passeren en werd het
strand weer beheerst door honderden
veelkleurige zeilen, net als 's morgens
vlak voor de start. Bij de finish werden
de schepen op de video geregistreerd,
mét het tijdstip van passeren. Onder
de inschrijvers waren er nogal wat met
nummers die ook door andere boten
werden gevoerd zodat ze niet te identi
ficeren waren. De organisatie had in
die gevallen nieuwe nummers ver
strekt, maar als deze niet of niet op de
juiste wijze waren aangebracht, kwam
het betreffende schip niet in de eind
uitslag terecht. De aldus „vermiste"
deelnemers werden nadien opgespoord
door de videoband terug te draaien en
ze alsnog in de scorelijst onder te
brengen. Daar ging uiteraard wel tijd
inzitten, wat verklaart dat het tegen
middernacht liep toen wedstrijdleider
Tony van Oeveren in de feesttent de
uitslag bekend kon maken en de prij
zen (door Peter Tromp vervaardigde
trofe's) kon uitreiken. Tevoren was ech
ter de indruk gewekt dat men al om
20.00 uur in de tent moest zijn om de
einduitslag te kunnen vernemen en de
prijsuitreiking mee te maken. Menige
deelnemer was erg boos dat hij tot
middernacht moest wachten, vooral
toen de uitreiking ook nog eens werd
onderbroken door een zangeres die
eindeloos liedjes ging zingen. De prijs
uitreiking is één van de zeer weinige
zaken die anders moeten worden
aangepakt.
Vandaag wordt rond het wrak van een 17e eeuws koopvaardijschip in het
Molengat een speciale stalen constructie verankerd, waarop met geavan
ceerde technische apparatuur metingen zullen worden verricht. Deze zo
mer wordt een begin gemaakt om het wrak, waarin zich waarschijnlijk
een kostbare lading bevindt, in kaart te zetten. Het wrak is twee jaar ge
leden ontdekt door het duikteam Phileas Fogg van Hans Eelman, die wil
dat de lading op Texel zal worden geconserveerd en tentoongesteld.
Zwartvaarders
als bij de Elfstedentocht kende de
ide om Texel het probleem van de
i/arte" deelnemers. Dat lijkt nu af-
nde te zijn opgelost door alle offi-
I toegelaten schepen te voorzien
ij een grote sticker die bij wijze van
nsoring was beschikbaar gesteld
j| r Spa, de producent van het gelijk-
lige mineraalwater die de organisa-
iok met een geldbedrag had
teund
Ronde-bestuur heeft nogal laco-
i gereageerd op de onder andere
de gemeenteraad gekomen kritiek
de vermeende groeiende invloed
de sponsors op de organisatie van
de Ronde om Texel en op de ver-
De stalen constructie, die tijdens het
weekend in Den Helder zinkklaar is ge
maakt, weegt ongeveer 20.000 kilo
gram, heeft een lengte van 32 meter
en is 11 meter breed. Iets heel speci
aals dus. Nog nimmer is deze karte-
ringstechniek in de Noordzee toege
past. Vandaag wordt dit „meetraam"
afgezonken in het Molengat rond de
restanten van het door Eelman c.s.
ontdekte schip uit ongeveer 1680. Er is
sprake van een „wrakberg" met een
hoogte van anderhalve meter, 28 me
ter lang en 8 meter breed. Het karte
ren van het wrak geschiedt met be
hulp van een speciale stereocamera.
Deze kan over een rails over de
constructie boven het wrak worden
verplaatst. Zo wordt elk stukje opper
vlak van de op zestien meter diepte
liggende wrakberg gedetailleerd gefo
tografeerd. De onderwateropnames
zullen vervolgens door de meetkundige
dienst van Rijkswaterstaat en de TH
Delft fotogrammetrisch (met compu
tertechnieken) worden uitgewerkt.
Belangen
Er staat een veelheid van belangen op
het spel. In technisch opzicht bijvoor
beeld wordt naast de stereocamera ge
bruik gemaakt van andere, zeer specia
listische apparatuur, zoals een electro-
nische hoogtemeter, door TNO voor
onderwater-archeologie ontwikkeld. Na
afloop van de metingen zal uitgebreid
worden onderzocht hoe nauwkeurig
deze karteringstechniek is. Anderszijds
is er het historisch belang, het feitelij
ke doel van het onderzoek. Dat zal als
vanouds worden verricht onder leiding
van de coördinator onderwater-
archeologie van het ministerie van
WVC, Thijs Maarleveld. „Het onder
zoek zal zeker zo'n vijf jaar duren. Het
is de bedoeling dat het wrak als het
ware wordt gepeld. Laag voor laag
moet worden gefotografeerd en vervol
gens bestudeerd. Zo kan je veel te we
ten komen over de herkomst en
bestemming, het gebruik en de sa
menstelling van materialen, enzo
voorts. Het nut van het plaatsen van
zo'n frame is vooral de steun die het
rondom het wrak geeft, een solide ba
sis om op te werken. Tijd en geld zijn
beperkt, en hiermee wordt aan effi
ciency gewonnen. Voor de Rijswijkse
onderzoeker vormt het wrak een
studie-object om op te promoveren.
Een ander belang is uiteraard de ber
ging van de lading. Een deel zal waar-
Het komend weekend (van zaterdag
avond 20.00 uur tot zondagochtend
8.00 uur) wordt door de zwemvereni
ging TX 71 weer de „Nacht van
Texel" gehouden in zwembad Molen
koog. Naast de deelnemende vereni
gingen van het vasteland wordt aan
recreatieve Texelse zwemmers weer de
mogelijkheid geboden mee te zwem
men in een speciaal daarvoor gereser
veerde baan, de „geinlijn". Het zwem-
clubbestuur hoopt dat veel mensen
van deze gelegenheid gebruik zullen
maken om een half uurtje te zwem
men in het feestelijk verlichte
Molenkoog-bad. Opgave is vanaf he
den mogelijk bij de kassa van het
zwembad tegen betaling van 72,50
waarvoor men ook een consumptiebon
en een herinnering krijgt.
Thijs Maarleveld wil promoveren op het on
derzoek van het in het Molengat liggende
scheepswrak.
schijnlijk vanaf half juli boven water
worden gehaald door het duik- en ber
gingsbedrijf Eelman, zoals dat officieel
in het handelsregister staat gere
gistreerd. Hans Eelman heeft ge
constateerd dat er een betrekkelijk
kostbare lading aanwezig is: smeedijze
ren staven, kisten met gietijzeren ka
nonskogels, baren lood, rollen tin en
pakketten gevouwen rendierhuiden. Dit
laatste zal het eerst uit het wrak wor
den gehaald. Eelman: „In principe
wordt het dan op Texel geconserveerd
en tentoongesteld." Dus na het bron
zen kanon wederom een trekpleister
voor het Maritiem Museum?
Redelijke vangsten hadden de deelne
mers aan de zondag gehouden sport
viswedstrijd om het kampioenschap
van Texel. Er werd op twee plaatsen
gevist: het eerste uur achter „Zee
burg", de twee laatste uren bij het red
dingboothuis (in verband met het snel
stijgende water).
Van de 16 deelnemers (13 senioren,
twee jeugdleden en een gastvisser)
was Map van der Zwaag het meest
gelukkig: hij ving acht vissen met een
gezamenlijke lengte van 1.80 meter.
Tweede werd Theo Buren (7 vissen
van totaal 145 cm), derde J. Bakker
(vijf vissen van 145 cm), i
Bij de jeugd werd Alexander Duinekr
(4 vissen 90 cm) eerste en Jan Jacob
Keijser (één vis van 27 cm) tweede.
Het was de laatste kampioenswedstrijd
voordat de zomerstop (met gasten-
wedstrijden) ingaat. De tussenstand na
zeven wedstrijden is:
1. Map v.d. Zwaag 1152 cm; 2. Paul
Verhagen 1114 cm; 3. Ad Souwer 932
cm; 4. Rein Kuyper 888 cm; 5. Willem
Pronk 851 cm; 6. Pierre de Kroon 812
cm; 7. Cor Huisman 756 cm; 8. Dirk
Roeper 754 cm; 9.Jaap Krölls 589 cm;
10. Frans Bis 562 cm; 11. Kees Jacob
Bakker 534 cm; 12. André de Geest
461 cm; 13. Theo Buren 412 cm; 14.
Wim Moor 374 cm; 15. Willem Verha
gen 353 cm; 16. Fup Zegel 344 cm;
17. Niels Vinke 245 cm. 18. Hans Jan
sen 218 cm; 19. Marius Steven 184
cm; 20. Jan Heethuis 179 cm; 21. Her
man Boks 161 cm.
Jeugd:
1. Alexander Duinker 930 cm; 2. Jan
Jacob Keijser 712 cm; 3. Alexander
Boks 60 cm.
delijk overvliegende helicopter kon
vrij nauwkeurig worden gecontro-
'a d. Degenen die een valse start
ta' ikten, zijn voor het grootste deel
ne! apt en gediskwalificeerd. Een rood
3 h ;seïn vanuit dezelfde helicopter en
nti signaal met de hoorn van de start-
9 »pen, vormden het startsein. De
;pot zat vast verbonden aan de he
sp iter, zodat het ongeluk van vorig
to toen de rookpot in de rotor van
Wë toestel werd gegooid, zich niet
)0* herhalen.
ho marine had deze keer dus niet voor
[ut startschip kunnen zorgen. Het
to ;te daarom verbazing dat geduren
de hele wedstrijd toch voortdurend
efe marineschepen ter hoogte van
^117 voor de kust lagen. Het waren
itandaardfregatten Pieter Floris en
otiips van Almonde die hier volgens
rmatie van de marine een oefening
1R iwerkingsprogramma") uitvoerden.
or! gaf verwarring want sommige
Inemers dachten dat ze samen met
va indere schepen de startlijn vorm-
as en koersten dus in eerste instantie
de verkeerde plek en moesten
V3iden terugverwezen,
teil
me Kostbaar
ir£k anks alle vrijwilligheid zijn aan de
!rna nisatie van de Ronde toch veel
en verbonden. De organisatie
nt er zelf zo'n 7130.000,— aan uit.
deelnemers betalen 775,— (twee
dboot) of 755,— (éénmansboot) in-
at ijfgeld. De begroting was geba
ad op 600 deelnemers en de ont
zien inschrijfgelden hebben de ver-
fi'fltingen dus overtroffen. Het is
ky moeilijk uit te rekenen dat het
en de onbetaalde medewerking
l0,! de sponsors toch niet kan worden
n list. Pall Mali hoort tot de belang-
te begunstigers van de race en
|CI ikt er ongeveer een halve ton in;
vergelijkbaar bedrag spendeerde
1 ''iputeronderneming Wang, die deze
nei voor vier grote beeldschermen
gezorgd waardoor het publiek on-
16 dellijk op de hoogte kwam van het
rde computer geproduceerde
lagverloop.
Warnaar en Rienks hier nog in een gunstige positie, ter hoogte van de veerhaven. Foto
Cees Nan Dogger).
De winnaars van de eerste drie overal/prijzen op het ereschavotje tijdens de huldiging. Cen
traal achter de enorme wisselbeker en met spuitende champagnefles winnaar Saarberg.