tONNIGE RONDE Superconstructie rond scheepswrak Molengat ERVOLG VAN PAG. 4 Wie zwemt mee in de „Geinlijn"? Redelijke vangsten aan Waddendijk ele seconden voor de start: de TEXELSE COURANT PAGINA 5 Ben zeer belangrijke schakel in de keten van veiligheidsvoorzieningen werd gevormd door de radioverbindingswagen van de Kon. Neder landse Bond tot ft«t Redden van Drenkelingen. Hier werden de verbindingen verzorgd met het startschip, de starthelicopter, twee vliegtui gen, negen KNBRD-reddingboten, de KNZHRM-boten, de mariniers, de ambulance, de kustwachtposten en andere schepen en voertuigen die klaarstonden om zonodig reddend op te treden. Reddingsacties zijn echter niet nodig geweest. Wel heeft de KNBRD meedere schepen die in een zo wijde boog naar de vuurtoren voeren dat ze in de scheepvaartlijn terecht kwamen, moeten terugsturen. in volle gang. halen dat tal van Texelse medewerkers op onbeschofte wijze aan de kant zijn gezet. Dat laatste is, zo werd ons van de zijde van het bestuur verteld, een uitvloeisel van persoonlijke conflicten, maar ook van wijzigingen in de organi satie die niets met conflicten hebben te maken. Dat de sponsors daaraan debet zouden zijn of dat zij steeds meer invloed^ zouden krijgen, is in ie der geval niet waar. Ook het verhaal dat De Telegraaf wat over de Ronde te vertellen zou hebben is uit de duim gezogen. Geheel op eigen initiatief heeft Telegraaf-redacteur André Borkus de promotioneel zeer waardevolle Ronde-verhalen voor de Vaarkrant ge maakt en dat heeft voor het blad geen enkele zeggenschap of faciliteit opge leverd en er is ook geen geld aan te pas gekomen. Wel zou je kunnen zeggen dat De Te legraaf aan de Ronde geld heeft ver diend, omdat veel ondernemers graag van de gelegenheid gebruik maakten om in het betreffende Vaarkrant nummer te adverteren, maar daar kan je moeilijk bezwaar tegen maken. In ie der geval stelt het Rondebestuur veel prijs op de goede contacten met De Telegraaf en gehoopt wordt dat de tiende ronde van volgend jaar voor het blad aanleiding zal zijn om opnieuw bijzondere aandacht aan het Texelse watersportspektakel te besteden. Zoals altijd verstreek er veel tijd tussen het finishen van de eerste en de laatste deelnemers. Pas vanaf vijf uur begonnen grotere aantallen tegelijk de finishlijn te passeren en werd het strand weer beheerst door honderden veelkleurige zeilen, net als 's morgens vlak voor de start. Bij de finish werden de schepen op de video geregistreerd, mét het tijdstip van passeren. Onder de inschrijvers waren er nogal wat met nummers die ook door andere boten werden gevoerd zodat ze niet te identi ficeren waren. De organisatie had in die gevallen nieuwe nummers ver strekt, maar als deze niet of niet op de juiste wijze waren aangebracht, kwam het betreffende schip niet in de eind uitslag terecht. De aldus „vermiste" deelnemers werden nadien opgespoord door de videoband terug te draaien en ze alsnog in de scorelijst onder te brengen. Daar ging uiteraard wel tijd inzitten, wat verklaart dat het tegen middernacht liep toen wedstrijdleider Tony van Oeveren in de feesttent de uitslag bekend kon maken en de prij zen (door Peter Tromp vervaardigde trofe's) kon uitreiken. Tevoren was ech ter de indruk gewekt dat men al om 20.00 uur in de tent moest zijn om de einduitslag te kunnen vernemen en de prijsuitreiking mee te maken. Menige deelnemer was erg boos dat hij tot middernacht moest wachten, vooral toen de uitreiking ook nog eens werd onderbroken door een zangeres die eindeloos liedjes ging zingen. De prijs uitreiking is één van de zeer weinige zaken die anders moeten worden aangepakt. Vandaag wordt rond het wrak van een 17e eeuws koopvaardijschip in het Molengat een speciale stalen constructie verankerd, waarop met geavan ceerde technische apparatuur metingen zullen worden verricht. Deze zo mer wordt een begin gemaakt om het wrak, waarin zich waarschijnlijk een kostbare lading bevindt, in kaart te zetten. Het wrak is twee jaar ge leden ontdekt door het duikteam Phileas Fogg van Hans Eelman, die wil dat de lading op Texel zal worden geconserveerd en tentoongesteld. Zwartvaarders als bij de Elfstedentocht kende de ide om Texel het probleem van de i/arte" deelnemers. Dat lijkt nu af- nde te zijn opgelost door alle offi- I toegelaten schepen te voorzien ij een grote sticker die bij wijze van nsoring was beschikbaar gesteld j| r Spa, de producent van het gelijk- lige mineraalwater die de organisa- iok met een geldbedrag had teund Ronde-bestuur heeft nogal laco- i gereageerd op de onder andere de gemeenteraad gekomen kritiek de vermeende groeiende invloed de sponsors op de organisatie van de Ronde om Texel en op de ver- De stalen constructie, die tijdens het weekend in Den Helder zinkklaar is ge maakt, weegt ongeveer 20.000 kilo gram, heeft een lengte van 32 meter en is 11 meter breed. Iets heel speci aals dus. Nog nimmer is deze karte- ringstechniek in de Noordzee toege past. Vandaag wordt dit „meetraam" afgezonken in het Molengat rond de restanten van het door Eelman c.s. ontdekte schip uit ongeveer 1680. Er is sprake van een „wrakberg" met een hoogte van anderhalve meter, 28 me ter lang en 8 meter breed. Het karte ren van het wrak geschiedt met be hulp van een speciale stereocamera. Deze kan over een rails over de constructie boven het wrak worden verplaatst. Zo wordt elk stukje opper vlak van de op zestien meter diepte liggende wrakberg gedetailleerd gefo tografeerd. De onderwateropnames zullen vervolgens door de meetkundige dienst van Rijkswaterstaat en de TH Delft fotogrammetrisch (met compu tertechnieken) worden uitgewerkt. Belangen Er staat een veelheid van belangen op het spel. In technisch opzicht bijvoor beeld wordt naast de stereocamera ge bruik gemaakt van andere, zeer specia listische apparatuur, zoals een electro- nische hoogtemeter, door TNO voor onderwater-archeologie ontwikkeld. Na afloop van de metingen zal uitgebreid worden onderzocht hoe nauwkeurig deze karteringstechniek is. Anderszijds is er het historisch belang, het feitelij ke doel van het onderzoek. Dat zal als vanouds worden verricht onder leiding van de coördinator onderwater- archeologie van het ministerie van WVC, Thijs Maarleveld. „Het onder zoek zal zeker zo'n vijf jaar duren. Het is de bedoeling dat het wrak als het ware wordt gepeld. Laag voor laag moet worden gefotografeerd en vervol gens bestudeerd. Zo kan je veel te we ten komen over de herkomst en bestemming, het gebruik en de sa menstelling van materialen, enzo voorts. Het nut van het plaatsen van zo'n frame is vooral de steun die het rondom het wrak geeft, een solide ba sis om op te werken. Tijd en geld zijn beperkt, en hiermee wordt aan effi ciency gewonnen. Voor de Rijswijkse onderzoeker vormt het wrak een studie-object om op te promoveren. Een ander belang is uiteraard de ber ging van de lading. Een deel zal waar- Het komend weekend (van zaterdag avond 20.00 uur tot zondagochtend 8.00 uur) wordt door de zwemvereni ging TX 71 weer de „Nacht van Texel" gehouden in zwembad Molen koog. Naast de deelnemende vereni gingen van het vasteland wordt aan recreatieve Texelse zwemmers weer de mogelijkheid geboden mee te zwem men in een speciaal daarvoor gereser veerde baan, de „geinlijn". Het zwem- clubbestuur hoopt dat veel mensen van deze gelegenheid gebruik zullen maken om een half uurtje te zwem men in het feestelijk verlichte Molenkoog-bad. Opgave is vanaf he den mogelijk bij de kassa van het zwembad tegen betaling van 72,50 waarvoor men ook een consumptiebon en een herinnering krijgt. Thijs Maarleveld wil promoveren op het on derzoek van het in het Molengat liggende scheepswrak. schijnlijk vanaf half juli boven water worden gehaald door het duik- en ber gingsbedrijf Eelman, zoals dat officieel in het handelsregister staat gere gistreerd. Hans Eelman heeft ge constateerd dat er een betrekkelijk kostbare lading aanwezig is: smeedijze ren staven, kisten met gietijzeren ka nonskogels, baren lood, rollen tin en pakketten gevouwen rendierhuiden. Dit laatste zal het eerst uit het wrak wor den gehaald. Eelman: „In principe wordt het dan op Texel geconserveerd en tentoongesteld." Dus na het bron zen kanon wederom een trekpleister voor het Maritiem Museum? Redelijke vangsten hadden de deelne mers aan de zondag gehouden sport viswedstrijd om het kampioenschap van Texel. Er werd op twee plaatsen gevist: het eerste uur achter „Zee burg", de twee laatste uren bij het red dingboothuis (in verband met het snel stijgende water). Van de 16 deelnemers (13 senioren, twee jeugdleden en een gastvisser) was Map van der Zwaag het meest gelukkig: hij ving acht vissen met een gezamenlijke lengte van 1.80 meter. Tweede werd Theo Buren (7 vissen van totaal 145 cm), derde J. Bakker (vijf vissen van 145 cm), i Bij de jeugd werd Alexander Duinekr (4 vissen 90 cm) eerste en Jan Jacob Keijser (één vis van 27 cm) tweede. Het was de laatste kampioenswedstrijd voordat de zomerstop (met gasten- wedstrijden) ingaat. De tussenstand na zeven wedstrijden is: 1. Map v.d. Zwaag 1152 cm; 2. Paul Verhagen 1114 cm; 3. Ad Souwer 932 cm; 4. Rein Kuyper 888 cm; 5. Willem Pronk 851 cm; 6. Pierre de Kroon 812 cm; 7. Cor Huisman 756 cm; 8. Dirk Roeper 754 cm; 9.Jaap Krölls 589 cm; 10. Frans Bis 562 cm; 11. Kees Jacob Bakker 534 cm; 12. André de Geest 461 cm; 13. Theo Buren 412 cm; 14. Wim Moor 374 cm; 15. Willem Verha gen 353 cm; 16. Fup Zegel 344 cm; 17. Niels Vinke 245 cm. 18. Hans Jan sen 218 cm; 19. Marius Steven 184 cm; 20. Jan Heethuis 179 cm; 21. Her man Boks 161 cm. Jeugd: 1. Alexander Duinker 930 cm; 2. Jan Jacob Keijser 712 cm; 3. Alexander Boks 60 cm. delijk overvliegende helicopter kon vrij nauwkeurig worden gecontro- 'a d. Degenen die een valse start ta' ikten, zijn voor het grootste deel ne! apt en gediskwalificeerd. Een rood 3 h ;seïn vanuit dezelfde helicopter en nti signaal met de hoorn van de start- 9 »pen, vormden het startsein. De ;pot zat vast verbonden aan de he sp iter, zodat het ongeluk van vorig to toen de rookpot in de rotor van Wë toestel werd gegooid, zich niet )0* herhalen. ho marine had deze keer dus niet voor [ut startschip kunnen zorgen. Het to ;te daarom verbazing dat geduren de hele wedstrijd toch voortdurend efe marineschepen ter hoogte van ^117 voor de kust lagen. Het waren itandaardfregatten Pieter Floris en otiips van Almonde die hier volgens rmatie van de marine een oefening 1R iwerkingsprogramma") uitvoerden. or! gaf verwarring want sommige Inemers dachten dat ze samen met va indere schepen de startlijn vorm- as en koersten dus in eerste instantie de verkeerde plek en moesten V3iden terugverwezen, teil me Kostbaar ir£k anks alle vrijwilligheid zijn aan de !rna nisatie van de Ronde toch veel en verbonden. De organisatie nt er zelf zo'n 7130.000,— aan uit. deelnemers betalen 775,— (twee dboot) of 755,— (éénmansboot) in- at ijfgeld. De begroting was geba ad op 600 deelnemers en de ont zien inschrijfgelden hebben de ver- fi'fltingen dus overtroffen. Het is ky moeilijk uit te rekenen dat het en de onbetaalde medewerking l0,! de sponsors toch niet kan worden n list. Pall Mali hoort tot de belang- te begunstigers van de race en |CI ikt er ongeveer een halve ton in; vergelijkbaar bedrag spendeerde 1 ''iputeronderneming Wang, die deze nei voor vier grote beeldschermen gezorgd waardoor het publiek on- 16 dellijk op de hoogte kwam van het rde computer geproduceerde lagverloop. Warnaar en Rienks hier nog in een gunstige positie, ter hoogte van de veerhaven. Foto Cees Nan Dogger). De winnaars van de eerste drie overal/prijzen op het ereschavotje tijdens de huldiging. Cen traal achter de enorme wisselbeker en met spuitende champagnefles winnaar Saarberg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 5