azzweekendvooral vrolijk straatfestival )en Burg vol ondanks uitbreiding De Koog Weergaloos vibrafoonspel bij de Bernhard Berkhout Sw/ngmates. uit Amerika, speelde mbinatie" nbinatie TEXELSE COURANT Blitskikker van het Jazzfes d: streetparadeband The Cultivated Swamp door het dolle heen op het terras van De Jazz '86 was een kroegentocht meer dan waard. Het jaarlijk- lestival kende geen uitgesproken superster, maar wel een groot uitblinkers. Zowel wat muziek als gezelligheid betreft had het voldoende variatie in petto en was van een dusdanig niveau voor volgend jaar gerust op een nieuw bezoekersrecord kan gerekend. tocht langs alle zalen was bo des te aantrekkelijker, om- het op straat door het zwoele zeker zo druk en aan toeging als binnen, ze- zaterdag. In Den Burg - het New Orleans - was dat het geval dan in De Koog, de eerste maal bij het was betrokken. Niettemin in de Koger uitgaansgele- eveneens een prima Opvallend is dat steeds meer voor de jazzbijl gaan. de muziek of voor de sfeer? Ilet lijkt erop alsof veel Texelaars Of het festival jazzminded zijn ge- rden. Sommigen, zoals ik, is het tfeest van herkenning. Dixieland, Swing College Band, dat is de uit m'n jeugd. Dat kom je hier tegen. De gezelligheid speelt ook grote rol. Lekker in het gehoor lig- Irte jazz, waarop goed te swingen daar komen de meeste toch op af", us een Texelse bezoeker. Een ander samt dit: „Vooral de gezelligheid. Bar jazz is vlotte muziek, 't is de nbinatie". Q larschijnlijk het toppunt van deze p nbinatie werd vertolkt door de 01- - os Hot Band. Al voordat vrijdaga- 3'd werd begonnen in de voorzaal i De Lindeboom waren deze Deense izikanten door het dolle heen. De )0 overwinning van het Deense stbalelftal tegen West Duitsland op [wereldkampioenschap zorgde voor - (feestroes, die zaterdag tot diep in I nacht voortduurde. In de tussentijd d het orkestje De Lindeboom, de nenburg (zaterdagmiddag) en café - iesselaartje op stelten gezet. De Sandinaviërs maakten gebruik van igroot aantal maffe attributen. De Ibetekende echter geen aanslag op muzikale kwaliteit: oude stijl-jazz de bovenste plank, met in de fdrollen drummer Smitti Smitke en jospeler (met de „Vikinghelm" met (jes) Misser Olsen. IQ Afgepaste jazz lekondigd als grote trekpleister de Engelse Paramount Jazzband Ier leiding van Mr. Acker Bilk. Waar ig jaar de schouwburgzaal van De 'I «teboom uitpuilde voor de evenzeer - eputeerde Chris Barber, bleef dit- 0l dansruimte over. Mr. Acker Bilk band kwamen mogelijk op velen te !tineus, weinig spontaan over. Af- •aste jazz", aldus een kenner, isy-going'-stijl volgens het program blad. Weinig opwindend, maar de >se was duidelijk: strak ritme en Kinoot verkeerd. Voor de geïnteres- fede luisteraar en een ontspannen nifeldansje. Zaterdagavond in De teboom wederom een Brits gezel- kp van internationale allure. Hoewel beren er als zatlappen op hun stoe- bijhingen en daardoor een on- bspireerde indruk maakten, was dit lelijk een pose waarin hun New ■3ns Jazz tot wervelende hoogten stijgen. De vonk sloeg pas werke- over toen de uitstekende zangeres »la Collier ten tonele verscheen, ontdekking van Texel Jazz '86 was zaterdagavond te zien in de voorzaal van De Lindeboom. Virtuoos en vin dingrijk zijn de trefwoorden voor de Bernhard Berkhout Swingmates, die doorgaat voor de talentvolste jonge Nederlandse jazzformatie. Hun optre den was wellicht extra geïnspireerd door het overlijden van jazz-grootheid Benny Goodman, zoals uit een aan kondiging was op te maken. Middel- punt is de vibrafoon, fenomenaal bespeeld door Frits Landesbergen, die samen met klarinettist Berkhout de kern vormt. Na t.Vropnames voor het programma „Jazz met Pim Jacobs" zochten ze andere talentvolle muzikan ten en het resultaat, nog geen half jaar later, is verbluffend. Sublieme im provisaties, schitterende techniek en tegelijkertijd melodieus en swingend. Plaatjes Dezelfde ingrediënten waren te be luisteren in De Twaalf Balcken. Uitvoe renden daar waren medewerkers van diverse omroepen, al meer dan tien jaar de Gooise Compagnie vormend. In vergelijking met Bernhard Berkhout minder virtuoos, maar toch een zeer professioneel geluid. Zangeres Meta de Vries liet blijven dat ze meer kan dan uitsluitend plaatjes aan- en afkondigen. Een uitstekend oude stijl-orkest bleek de Revival Jazz Band uit Dortmund. Op drie verschillende locaties kon het publiek genieten van op en top dixie land: vrijdag in 't Tesselaartje, zater dagmiddag op straat tegenover In Den Grooten Slock en 's avonds in De Koog, in De Jutter. De Pilaar kreeg met The Fire Chief Dixiekids een orkestje dat goed bij de huisstijl paste. Enthousiaste oude stijl in een kroeg van minimale afmetingen. Zaterdag werd wat meer lucht verkre gen doordat de ramen waren veran derd in open luiken en het vele publiek in de Kantoorstraat buiten kon mee- swingen. Het grootste succes had het kroegje echter al achter de rug. De „ouwe neger met sax", tenorsaxofo- Bluesliefhebbers konden ook terecht: in café In den Grooten Slock mondharmonica-specialist Tom Schepp ging totaal uit zijn bol met de band Tender Madness. Discotheek De Metro in De Koog had een passende artiest in Magie Frankie, een blitskikker eerste klas die zijn gitaar bij kans liet explo deren, stevig ondersteund door The Blues Disease. Een gemiste kans voor degenen die in Den Burg bleven. Bo vendien bood de dansvloer nog ruimte om hevig mee te swingen, een kans die de vele aanwezige Texelse jongeren zich niet lieten ontglippen. Bluesklan ken stegen ook op uit De Beerekuil, die niemand minder dan Rob Hoeke binnen de muren had. De tent zat dan ook afgeladen vol. Topattractie in de badplaats was on getwijfeld Big Mama's Pike Town Jazz band in café De Kuip, hetgeen ook de Big Mama and Pike Town Jazz Band: uitblinkers in De Koog. het publiek donderdag meer dan plat. Tegen het einde ontaardde zijn optre den zelfs in een heuse jamsessie toen de leden van het NRP Saxofoon Kwar tet en een muzikant van Rosa King's begeleidingsband Upside Down de respectievelijke zalen De Karseboom en Jellboog hadden verlaten. Verlopen koppen Oude bekenden van de vrijdagavond waren de Seaside Jazzband uit Den Helder met Texelaar Jook Nauta (De dagmiddag kunnen beamen. De oude stijl-opvatting van deze band bleek „het' te hebben, met veel goede soli (onder meer van de Engelse trombo nist Rochard Cockrain, die even over wipte naar De Jutter om met de Revi val Jazzband te jammen) en niet te vergeten de krachtige vocalen van Marjan „Big Mama" Steenhof. Rusti ger was het in De Branding die nu eenmaal - net als De Metro - in het verlengde van de Dorpsstraat staat. Op het hoogtepunt was de zaal toch redelijk gevuld voor de prima dixieland van de Stable Roof Jazzband. Al met al stond De Koog minder na drukkelijk in het teken van het jazz- weekend dan Den Burg, maar voor een eerste keer was de belangstelling niet gek. De caféhouders toonden zich in elk geval in hun schik. Toch moet bezien worden of de uitbreiding naar De Koog inderdaad het gewenste ef fect heeft. Als het weer slechter was geweest, zouden de gelegenheden in Den Burg zonder twijfel wederom on aangenaam hebben uitgepuild. Cultivated Een andere uitbreiding, de spreiding over meerdere dagen, bleek een suc cesvol initiatief. Ruimte voor experi mentele jazz en aanverwante stijlen waren een goede training voor het weekend. Veel succes trok bijvoor beeld Soesja Citroen woensdag in de Slock. Tot de hoogtepunten van het totale festival behoorden de straatoptredens van zaterdagmiddag, hoewel enigszins geplaagd door en tekort aan toeschou wers. Strandweer en concurrentie van het „Rondje" waren daar debet aan. De show werd gestolen door de onwij- se streetparade van The Cultivated Swamp. Rond zes uur waren de jon gelui compleet „los". Niets was hen te dol, zelfs het musiceren vanuit lan taarnpalen en de bovenwoning van Jook Nauta. De jongens wisten van geen ophouden en gingen bij aanvang van de zaterdagavondoptredens nog flink tekeer op het terras van de Linde boom. Voorts waren er optredens van Zwaan), en voorts de niet weg te den ken TESO Windkracht 11 (De Karse boom). Als vanouds was de vrolijke dixieland van de Seaside Jazzband 's middags al op de boot te horen (Texelstroom), daarmee het festival openend. De „verlopen koppen" en improvisaties van saxofonist Dick Re- melink, pianist Jan de Bas en trompet tist Ray Kaart werden zaterdagavond met enorm volume bijgestaan door gastzangeres Milly Scott, voor het eerst op Texel Jazz aanwezig en hope lijk niet voor het laatst. Ook bekend van een eerder Texel-optreden Max Teawistle and his Friends of Bob, za terdagmiddag bij De Twaalf Balcken en 's avonds in De Koog in Onder de Pomp. Een buitenbeentje in het pro gramma: maffe teksten, soms onna volgbaar vertolkt en ondersteunt door een prima trio. Ook 's middags op straat (tegenover 't Koffiecentrum) de Heritage Hall Stompers met ingeto gen, ritmische New Orleans-jazz, met traditioneel veel ruimte voor soli. Daar bij vielen met name de trompet en kla rinetpartijen positief op. 's Avonds een goede greep voor De Raadskelder. De Zwaan zette zaterdagavond de stijl van de Seaside Jazzband voort met Willie Ashmans Original Jazzband, die 's middags als streetparade-orkest De Koog had opgewarmd. Voorts was in Den Burg lekker uitzakken mogelijk in nachtbar Casino met de Blue Parrot Jazz Band. PAGINA 7 Rob Hoeke: boogie woogie and blues. Zaterdagmiddag weinig publiek voor de toch uitstekende Big Band Utrecht op de Vismarkt, dat 's avonds zo'n beetje het centrum van Den Burg-centrum vormde. Uitblazen op de Stenenplaats De Hot Olsens vierden een heel weekend de voetbalvictorie van Denenmarken bp Duitsland. Sfeermaker Max Teewist/e zong onder meer een zelfbedacht Texel-jazzlied. van Soest en gastmuzikant Dick Remelink. Nieuw was het transport van festival gangers van Den Burg naar De Koog en vice versa, met een bus van Robert Aris van Boven. In totaal 296 personen maakten hiervan gebruik. De eerste rit startte om tien uur vanaf Den Burg, de laatste om half drie vanaf De Koog. Van Boven reed om het half uur, zodat in totaal tienmaal werd gereden. twee Big Bands. In Den Burg op de Vismarkt de gepolijste demonstratie van klasse door Bigband Utrecht. Op het nieuwe dorpsplein van De Koog een enthousiaste open luchtconcert van „Four O'Clock Jump", afkomstig uit Nieuwe Niedorp. Dirigent was de conservatoriumstudent Ben Wezel uit Wormerveer die met saxofoonsoli het goede voorbeeld gaf. Andere hoofdrol len waren er voor altsaxofonist Erik

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 7