Cjroen \/warL-Jéxels' in het harL,
mm
Overgang op nieuwe fuik
onder grote problemen
„Eerst visie van
belanghebbenden
laten meewegen"
Kamer van Koophandel over PWN-zinker:
DINSDAG 24 JUNI 1986
frICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.090
>rp, jjC|je; Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. (02220) 2741.
lUmn en werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266,
fis Hopman, Ongeren 7, Den Burg, tel. (02220) 5472 en Michel Gonlag,
wrenweg 58, Oosterend.
radvertenties, abonnementen, etc.:
liforn «veld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg.
met' [con (02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ^18,65 per kwartaal; los 85 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
TESO doet 't dubbeldeks!
y- b .4 i
N555S
brug het bovendek van de M
igrote moment: de president-commissaris rijdt als eerste via de
In vlot tempo rijden de auto's aan de Helderse kant via de nieuwe brug naar het bovendek van de Molengat.
^nder grote problemen heeft Teso gisteroch-
id de gewijzigde aanleginrichtingen van 't
irntje en Den Helder in gebruik genomen. Na
jaar alleen het benedendek van de dubbel-
kker Molengat te hebben gebruikt, wordt nu
volledige vervoerscapaciteit van deze veer-
ot benut wat een enorme efficiencyverbete-
g betekent. Er kunnen 190 personenauto's te-
lijk worden vervoerd en dat betekent dat de
ruchte langdurige wachttijden tot het verleden
horen.
ingebruikneming van de nieuwe
sginrichtingen is de afsluiting van
durige strijd van Teso met zo-
lagere als hogere overheden en
groot deel van de publieke opinie,
latste instantie is het tevens de af-
ing van een periode van improvise-
omdat tijdens de bouw van de
we fuiken en alles wat daarbij
rtmet noodvoorzieningen moest
den gevaren. Het gecompliceerde
ikter van de hele operatie in aan
ging nemend is het allemaal goed
slopen
wel van de ingebruikneming geen
t feest was gemaakt en er nauwe-
sprake was van officieel vertoon,
de voldoening en vreugde gistera-
te lezen op de gezichten van alle
:t betrokkenen. Tijdens de eerste
na de ingebruikneming kwamen
»an kleinere en grotere knelpunteen
kinderziekten aan het licht, maar
meeste vraagstukken konden direct
den opgelost en de resterende
«O's zullen de komende dagen
den aangepakt.
Eerste
bekend had de zich van ander-
ns voorkeuren niets aantrekkende
cteur Theo Hoogerheide besloten
overgang van het nieuwe systeem
igen in fasen door te voeren. Om
van nood de technici bij de
l hebben werd de dubbele brug
vlak vóór maar na het weekend in
mik genomen en de eerste vaarten
den nog vanaf de noodsteiger ge-
d(t. Vervolgens werd met succes
smeerd op de nieuwe fuik, waarbij
'er alleen het benedendek werd ge-
n en gelost, en pas om elf uur
daar het grote moment dat de
te auto's het bovendek opreden,
allereerste auto (afgezien van een
lelwagen waarmee Aris van Boven
det bovendek een technische op-
ht uitvoerde) was de Audi van
president-commissaris Bob Bakker, die
met zijn echtgenote. Tine Vlas-van der
Vlies en mevrouw Barhorst (echtgeno
te van één van de Teso-verkeersleiders)
een retourreisje naar Den Helder
maakte. Dirk Kuiter had de eervolle
taak de eerste auto's naar hun plek op
het nieuwe dek te dirigeren, zodat hij
het gevoel heeft direct betrokken te
zijn geweest bij een historische
gebeurtenis.
Het verkeersaanbod op deze doorde
weekse dag, nog net buiten het top-
seizoen, was niet bijzonder groot zodat
het nieuwe dek lang niet vol stond.
Maar voor de toeschouwers was het
wel duidelijk dat het laden en lossen
van de beide dekken tegelijk uiterst
soepel en vlot geschiedt.
Telegram
Teso verzond een telegram naar de de
missionaire minister Neelie Smit-Kroes
van Verkeer en Waterstaat. Daarin
werd gemeld dat zojuist de eerste dub-
beldeksafvaart was gemaakt en werd
nogmaals dank gebracht voor de
„voortvarende" financiële beslissing,
waardoor dit mogelijk was gemaakt.
2000 taartjes
De passagiers hebben gisteren in de
feestvreugde gedeeld, want bij het be
treden van de salons konden ze zich
voorzien van een taartje waarvan Teso
er 2000 had laten maken door Bakkerij
Dros. Een ander vertoon van feestelijk
heid werd gevormd door de tientallen
seinvlaggen waarmee het personeel de
Molengat had versierd en door VVV,
De Krim, Rabobank, Hoieca Nederland
en diverse bedrijven die door Tessel
Air felicitatieteksten door de lucht lie-
ten slepen.
Zoals gezegd, er kwamen direct na de
ingebruikneming van de dubbele brug
nog wat knelpunten en kinderziekten
aan het licht. Zo bleek dat het uitzicht
via de televisiecamera vanuit de nieu
we verkeerstoren op 't Horntje nog
voor verbetering vatbaar is. De passa
giersopgangen zijn niet goed te zien,
zodat de camera verplaatst moet wor
den of moet worden voorzien van een
lens met een kleinere beeldhoek. Ook
het zicht op de slagbomen van de
busbaan is niet goed. Verder bleek het
in eerste instantie onmogelijk om van
uit de verkeerstoren de dubbele brug
te bedienen, zodat dit als vanouds
vanuit het hokje op de brug zelf moest
gebeuren. De afwijking waaraan dit te
wijten was, werd tegen drie uur 's
middags verholpen zodat vanaf dat
moment de complete aanleginrichting
en alles wat er bij hoort door de ver
keersleider in de toren werd bediend.
Dergelijke problemen moesten ook aan
de Helderse kans worden opgelost.
Daar waren ook moeilijkheden met de
automatisch werkende hekjes, wat 's
morgens vroeg noopte tot het vervan
gen van electronica.
Knelpunt
Een knelpunt in de meest letterlijke zin
van het woord is het ontbreken van
een veiligheidsvoorziening op de per-
sonenhekjes. Het automatisch sluiten
van die hekjes gebeurt met veel
kracht, waardoor iemand bekneld kan
raken. Dat bleek toen een jongen er
met zijn plunjezak tussen kwam. De
plunjezak met inhoud werd krachtig in
elkaar geknepen. Met spoed zal een
drukbeveiliging worden aangebracht
zodat het poortje niet dichtknijpt als er
een obstakel tussen zit.
Het probleem van het te grote hoogte
verschil tussen de fuikbrug en het
landhoofd was al ruimschoots voor de
ingebruikneming opgelost. De oprijpla
ten zijn door langere vervangen, waar
door de auto's zonder een merkbare
„hobbel" te hoeven nemen aan boord
kunnen riiden.
Rampspoed
Voor de vaarploeg van kapitein Jan
Staal was het gisteren een vreugdevol
le dag, een mooie compensatie voor
de „rampen" die dezelfde ploeg in de
voorgaande dagen had beleefd toen de
Molengat tot twee keer toe door tech
nische pech langdurig werd uitgescha
keld. Vrijdagavond deed zich een etec-
tronisch defect voor in de Voith
Schneider besturing die zich omstreeks
18.00 uur midden op het Marsdiep ma
nifesteerde, overigens zonder dat de
passagiers daar wat van merkten. Na
afloop van de dienst sloeg het noodlot
heviger toe. Toen de boot naar zijn
nachtelijke ligplaats moest, viel één
van de voortstuwingsinstallaties uit en
liet zelfs de noodbesturing het afwe
ten. Sleepboten van de marine en Co
astal Service uit Den Helder waren no
dig om het schip op zijn goede plek te
krijgen, in verband met de vrij krachti
ge oostenwind. Ondanks naarstig zoe
ken (tot drie uur 's nachts) bleef de
oorzaak een raadsel. Per eerste gele
genheid kwam zaterdagochtend een
specialist van Siemens naar Texel die
de fout ontdekte en even na de mid
dag was het defect verholpen. Toen
het schip om 14.00 uur weer in de
vaart zou komen, was er weer panne
waardoor andermaal oponthoud ont
stond, nu echter niet langer dan een
uur.
Deur vast
Een nieuw probleem ontstond in de
loop van zondagochtend. De deur van
het onderste rijdek kwam muurvast te
zitten, zodat het schip alvorens af te
meren, moest draaien om de auto's via
de andere deur te kunnen lossen. De
Molengat moest weer aan de kant
worden gelegd voor reparatie. De oor
zaak van het kyvaad was een defect
onderdeel van het hefmechanisme, een
draadspanner. Een vervangende span
ner had Teso in het magazijn liggen en
het monteren daarvan was snel ge
beurd. Het afregelen duurde echter
veel langer zodat de Molengat pas te
gen 18.00 uur vaarklaar was. De
Texelstroom en de Marsdiep onderhiel
den intussen de verbinding. Daaruit
vloeide voort dat de zes personen tel
lende vaarploeg van Jan Staal en de
storingsmonteur er een inspannende
werkdag van bijna een half etmaal
hadden opzitten. Als blijk van erkente
lijkheid mogen ze binnenkort met hun
partners op kosten van Teso gaan
dineren.
Jan Staal: „We hopen nu maar dat al
le ellende in één keer definitief uit het
schip weg is. Het zou toch een afgang
zijn geweest als de Molengat tijdens
de ingebruikneming van de nieuwe fui
ken defect was geraakt...."
WWBjiplïïTO iiMn MiTiiiitli^'' r'lfi ÏÏhnilirMnlH^ IT1
De nieuwe verkeerstoren op het haventerrein van 't Horntje was gisteren het zenuwcentrum van waaruit de geleidelijke ingebruikneming
van de nieuwe aanleginrichtingen werd geleid door directeur Hoogerheide, hier in gesprek met burgemeester Schipper die tegen de mid
dag een kijkje kwam nemen. Links de commissarissen Tine Vlas-van der Vlies en Bob Bakker. Verder staat op de foto onder meer ver
keersleider WH Barhorst. De ploeg verkeersleiders bestaat verder uit Cor Barends, Benno Eilers en de reservisten Kees Wonder, Dirk Bakker
en Jan Daalder.
De Kamer van Koophandel heeft
het provinciebestuur dringend ge
vraagd ernstig rekening te houden
met het nadelige werkgelegenheid
seffect dat wordt veroorzaakt door
aanleg van een drinkwaterzinker
tussen Texel en het vasteland. In
de brief aan GS staat:
„De totstandkoming van deze buislei
ding zal ertoe leiden dat de huidige
waterfabriek in Oudeschild kan worden
gesloten. Sluiting van deze fabriek zal
naar verwachting uitwerken op de eco
nomie van het eiland, o.a. door het
verloren gaan van een aantal ar
beidsplaatsen. Een bijkomend effect
zal zijn dat bij de produktie van ge
kweekte vis zoals die momenteel
plaatsvindt door Texvis B.V. niet langer
kan geschieden door gebruikmaking
van het verwarmde koelwater van de
waterproduktie.
Gelet op deze indirecte effecten bepleit
onze Kamer de beslissing over de toe
komst van de waterfabriek op Texel in
een breed perspectief te beschouwen
en niet alleen het directe kostenaspect
in de overweging te betrekken. Naar
wij hebben begrepen zal de Raad van
Toezicht voor de provinciale bedrijven
zich deze maand over deze zaak
beraden.
Wij dringen er bij uw college op aan
geen beslissing te nemen alvorens alle
belanghebbenden in de gelegenheid
zijn gesteld hun visie op de onderhavi-
ae kwestie te geven."
De Kamer van Koophandel gaat er
dus vanuit dat door de aanleg van
de zinker de leverantie van warm
water aan Texvis wordt gestaakt.
Volgens de provincie is dat perti
nent onjuist. De leverantie van af
valwarmte voor de palingkwekerij
is voor tien jaar gegarandeerd, ook
als de zinker er komt.