raditie een succes
lacht van Texel volgens
met provincie
tijd achterhaald
Conflict
door de
„Het is één grote
inprovisatie geweest"
Aanrijding
Alma over aanpassing:
Gedeputeerde
Directeur Ton Doppenberg over havenwerken
Jan Fredarici
JmIisDAG 24 JUNI 1986TEXELSE COURANT
PAGINA 5
havens. Eerst moest het politieke getij
keren. Toen het in 1984 zo ver was,
reageerde de provincie tandenknarsend
en was er met name ontstemming
over het feit dat wèl geld werd gege
ven voor de havens maar niet voor
aangepaste verkeersvoorzieningen of
zelfs een geheel nieuwe weg in Den
Helder om de verwachte grotere ver
keersstromen aldaar te kunnen
verwerken.
Gedeputeerde Alma (van „Waterstaat
en wegen") vertelde ons dat laatstge
noemd bezwaar nog onverkort geldt,
maar dat er over de aanpassing van
de haven op zichzelf en over het in de
vaart brengen van de dubbeldekker
geen onlustgevoelens meer heersen bij
de provincie. „Bij mij persoonlijk in ie
der geval niet", aldus Alma die er vol
gens eigen zeggen altijd al aan getwij
feld heeft of het de taak van de pro
vincie is om de vaarfrequentie van een
particuliere veerdienst voor te schrijven
door een dergelijke regel op te nemen
in een streekplan. De weerstand tegen
het in de vaart brengen van de dub
beldekker werd ingegeven door de
angst dat het met het toerisme op
Texel uit de hand zou lopen. Kenmer
kend voor die tijd was dat iedereen
maatregelen wilde nemen om de eco
nomische groei in de hand te houden
fo af te remmen. Ook de veerdienst
van Texel mocht geen al te grote ca
paciteit hebben omdat er een sterk
groeiende stroom toeristen van werd
verwacht, waardoor de plaatselijke
bestuurders in de verleiding zouden
kunnen komen om af te zien van de
vastgestelde bovengrens van 47.000
toeristische bedden in 1985. Op dit
moment zijn de 47.000 bedden nog
lang niet bereikt. Alma: „Het optreden
van de overheid is niet meer voorwaar
den stellend maar voorwaarden schep
pend. Men remt niet meer af, maar
stimuleert. De spectaculaire groei is er
uit en we treden niet meer betuttelend
op. De angst voor economische groei
heeft plaatsgemaakt voor de wens
naar economische groei. Alma zegt
zelf nooit wat te hebben gezien in een
door de provincie afgedwongen half-
uurdienst, temeer daar de Texelaars
zélf nooit hebben laten blijken daar erg
warm voor te lopen. De emotie heeft
in deze kwestie een grote rol gespeeld.
Sommige gedeputeerden waren woe
dend op Teso, die - geringschattend
pratend over de overheidsbelemmerin-
gen - gewoon haar gang ging en uit
eindelijk ook slaagde.
Op de parkeerplaats bij de VVV in De
Koog werd de auto van een Duitser
aangereden door een toerist uit Bus-
sem. Lichte schade was het gevolg.
het land. De situatie op Texel lijkt veel
op die in Kruiningen-Perkpolder, waar
de ontwerpers van het plan twee jaar
geleden dan ook hebben rondgekeken.
Kruising
Zoals bekend zijn de bewoners van 't
Horntje niet zo blij met de veranderin
gen, waartegen zij in het kader van de
planologische procedure dan ook heb
ben geprotesteerd, een strijd die de
gemeentelijke annalen is ingegaan als
de geruchtmakende „tunnelkwestie".
Tijdens de uitvoering van het werk
heeft menige voorbijganger van 't
Horntje zijn gram geuit. Feit is echter
dat de van deze woonkern afkomstige
fietsen via de verkeerslichten over een
„conflictvrije" oversteek kunnen be
schikken, wat betekent dat zij bij
groen licht als enig verkeer doorgang
hebben. Net als de verkeerslichten bij
Den Burg werken deze lichten automa
tisch „op aanbod", dus alleen als zich
verkeer aandient, maar dan ook snel.
Het zou kunnen dat er aan de reac
tiesnelheid van de lichten thans nog
wat mankeert, ze zullen eventueel na
der ingeregeld worden. Wie meent dat
er met de lichten iets mis is, moet niet
verzuimen gemeentewerken in Den
Burg te bellen.
lichte zwembad. Dit jaar kwam er nau
welijks iemand op zo'n onverwachte
manier. Dat wegblijven van het publiek
viel enigszins te verwachten omdat za
terdagavond net twee balangrijke voet
balwedstrijden op televisie waren. Na
tuurlijk waren er wel hele families die
meezwommen in de geinlijn. Vooral
kinderen, vonden het prachtig om 's
avonds laat een duik te nemen.
Sponsors
De „Nacht van Texel" werd mogelijk
gemaakt door de steun van de Al-
markt en installatieburo Schuil. Drijver
Bouw b.v. verleende medewerking,
RST stelde uiteraard de accommodatie
ter beschikking. Rijkswaterstaat leverde
haspels e.d. en de Scoutinggroep Texel
zorgde voor een tentendak boven de
hoofden van de activiteitencommissie
leden. Maar alles werd in goede banen
geleid door niet minder dan twintig
vrijwilligers van ZPC TX '71. Niet on
opgemerkt bleef het werk van Peter
(Pleun) Visser, de „grote reken
meester", die twaalf uur achtereen in
de weer was met de scores. Hier volgt
het resultaat van zijn noeste arbeid: 1.
Oude Veer, 45.250 meter; 2. ZPC TX
'71 1, 45.000 meter; 3. ZPC TX '71 2,
38.850 meter; 4. Stern, 37.650 meter;
5. Tri '86, 30.250 meter en 6. Lolbroe
ken, 28.350 meter.
Vermeldenswaard is dat voorzitter Dik
Haker met zijn 51 jaar deel uitmaakte
van de Lolbroeken en daarmee de
oudste deelnemer was. De individuele
resultaten waren:
ZPC TX '71 1 ploeg
Aderiaan Verkaart, 6050 meter; Ingrid
van Lubek, 54oo meter; Erna Kuip,
5400 meter; Olivier de Koning, 5150
meter; Peter Haker, 5950 meter; Dirk
Albert Blom, 5850 meter; Arie Ver
burg, 5350 meter en Norbert Eelman
5850 meter.
vorige keren was de door Zwemclub TX '71 georganiseerde
lacht van Texel" kon men na afloop terugkijken op een bijzonder
d sportevenement, de sterk tegenvallende belangstelling van de
iemverenigingen aan de overkant ten spijt. Dat de zwemestafette een
;es werd was deels te danken aan de vindingrijkheid van het bestuur
ZPC TX '71, deels aan de onstuitbare inzet van de leden.
I laatste jaren was het animo van
jmclubs van de overkant steeds
genomen. Er waren zelfs clubs on-
[die plannen hadden om de volgen-
keer met twee ploegen in de baaan
lomen. Helaas kwam daar dit jaar
;nig van terecht. Het duurde te lang
er de dagen warm genoeg werden
in buitenbaden te zwemmen; daar-
jr verschoven veel evenementen
if later in het jaar en had de
lacht van Texel" meer concurrentie
ianders, stuk voor stuk trokken de
gemelde zwemclubs zich terug,
s vrijdagavond meldde zich er een
die kennelijk de voorkeur had gege-
iaan kampioenschappen in
[huizen.
dreigde als gevolg daarvan één
in leeg te blijven gedurende de
:ht. Omwille van gezelligheid en
ledigheid werd naarstig naar een
i- ossing gezocht. ZPC zelf had twee
,t =gen ingezet en de Texelse
tnlonatleten, verenigd onder de
i_ im Tri '86, vaardigden ook een aan-
mensen af. De resterende banen
s iden bezwommen door Oude Veer
Stern, en met de vijfde baan als
inlijn" bleef er dus één baan onbe-
Het bestuur van ZPC besloot toen
mee te zwemmen en liet zich no-
■nals „Lolbroeken". Hoewel de
luursleden onvoorbereid deelnamen
hun gemiddelde leeftijd aanzienlijk
en die van de anderen lag, zwom-
n zij in totaal maar twee kilometer
der dan de leden van Tri '86.
Gemoedelijk
it wethouder Piet Zegers om 20.00
het startsein had gegeven zette de
IZ-band een sterk folknummer in en
Egden de deelnemers door het wa-
van zwembad „Molenkoog", om
half uur later te worden afgelost
jfploeggenoten. Ondanks dat de
«jna 23.00 uur ter voorkoming van
diten over geluidsoverlast het voor
an hield, bleef de sfeer in het
imbad constant gemoedelijk, de
macht lang. „Het gebeuren heeft
recreaktief tintje", zegt Dik Haker,
voorzitter van ZPC TX '71. Niette-
was het een spannende strijd,
it iedereen zwom voor wat hij of zij
ird was. De zwemmers van Oude
die de warming up hadden ge
in door een partijtje te voetballen,
nen eigenlijk van meet af aan de
ing en het zag er urenlang naar uit
ze ZPC 1 met ruime voorsprong
den verslaan. De thuisploeg zette
Her de achtervolging in en in de
ne uurtjes passeerde deze de ploeg
Oude Veer zelfs. Nadat ZPC 500
ler vóór had gelegen kwam Oude
et terug met enkele zeer sterke troe-
en versloeg de Texelse zwemclub
250 meter, wat je met een beetje
üdrijverï „een neuslengte" zou kun-
noemen.
Geinlijn
1 en 2 hadden intensief getraind
:'de zwemmarathon. Dat gold niet
'de mensen die in de baan zwom-
i, die zoals ook in de vorige jaren
geval was fungeerde als „geinlijn".
min konden zwemliefhebbers, ook
lieden, naar hartelust meedoen
marathon en deze geinlijn was
srtdurend bezet. De zwemmers en
unsters van ZPC 2 bleven echter
ver achter in vergelijking met hun
cgenoten van de snellere groep.
vorig jaar zullen waarschijnlijk
elen doorstromen om ZPC 1 te ver
ten. Doorstromen doen waarschijn-
de deelnemers aan de geinlijn, die
ndrukwekkende wijze hun baantjes
naar ZPC 2. En volgens Dik
ter zorgt een dergelijk gezellig en
dief evenment altijd voor enkele
we leden. De zwemclub die dit
vijftien jaar bestaat, telt momen-
zo'n 150 leden, en dat aantal
Bit nog steeds gestadig.
Dreigende bries
wijl voor ZPC Yvonne Visser en
'an Verkaart om 20.00 uur de spits
«en, gleed een hinderlijke en voor-
neigende bries over zwembad „Mo-
teog". Het weer leek de verkeerde
nop te gaan. Later in de nacht
tide de temperatuur wel enkele gra-
i, maar dat hield de gemoederen tij-
sde „moeilijke" uurtjes tussen drie
vijf alleen maar wakker, en toen de
opkwam was de bewolking ver
ben en om acht uur 's morgens
ten de laatste zwemmers met stra-
dweer uit het water. Toen had poli-
tan Adrian Verkaart al driemaal een
luur gezwommen en daarmee een
tal aantal meters van 6.050 afge-
1 Het meeste van alle deelnemers.
Publiek valt tegen
■orige malen dat de „Nacht van
cl" werd gehouden, kwamen er
al eens mensen van verjaardagen
indere nachtelijke feesten midden
fe nacht een kijkje nemen, om te
tven van de sfeer in het vrolijk ver-
Gewijzigde denkbeelden over de ruimtelijke ordening hebben
het conflict over de veerverbinding tussen Teso en gemeente
Texel enerzijds en het provinciaal bestuur anderzijds uit de
weg geruimd. Als er nu weer een streekplan zou worden ge
maakt, zou daarin niet nauwkeurig worden omschreven op
welke wijze de veerdienst Den Helder-Texel moet worden uit
gevoerd. Met dergelijke details houden provinciebestuurders
zich niet meer bezig.
Toch was het een dergelijk detail waar
door gedeputeerde staten inn een nog
al verbitterd conflict raakten met
„Texels Eigen-zinnige Stoombooton
derneming". De provincie wilde voor
schrijven dat de veerdienst met enkel
dekkers in een halfuurdienst zou wor
den onderhouden. Teso daarentegen
vond dat geen efficiënte oplossing van
het vervoersvraagstuk en liet een dub
beldekker bouwen om vervolgens te
gaan ijveren voor gewijzigde aanlegin-
richtingen waardoor die dubbeldekker
ook werkelijk volop gebruikt kon wor
den. Bij Teso is men er nog steeds
van overtuigd dat de weerstand van
de provincie en ook de tegenstand op
Texel zelf (hoewel de gemeente in een
later stadium bijdraaide) er de belan
grijkste oorzaak van geweest is dat het
rijk zo lang wachtte met het geven
van geld voor de verandering van de
ZPC TX '71 2 ploeg
Yvonne Visser, 4900 meter; Debbie
Mosk, 5050 meter; Maarten Dijker,
4850 meter, Ariette Commijs, 3050 me
ter; Colinda Boom, 4850 meter; Mela-
nie van der Kooi, 2900 meter; Claudia
Buren, 4750 meter en Rob Versteeg
(gastzwemmer) 5200 meter.
Zwemlessen
Wethouder Zegers legde alvorens het
startsignaal te geven in een korte
toespraak uit hoe belangrijk het is dat
de kwaliteit van leszwemmen moet
worden gehandhaafd, en de daarmee
samenhangende noodzaak van een
zwembad als „Molenkoog". Vrolijk
voegde hij daaraan toe: „Als de
zwemvereniging er in slaagt mij zwem
men te leren staat hier volgend jaar
een overdekt zwembad. Maar dat is er
één voor de geinlijn, want dat lukt
toch niet". De wethouder sprak echter
vijftien sekonden te lang en werd bijna
overstemd door het geplas van de
deelnemers, waarvan de helft al in het
water lag.
Een sfeervol zwembad Molenkoog tijdens ,,de Nacht van Texel".
kwam. Men was echter zo realistisch
om in te zien dat de provincie moeilijk
obstructie kon plegen nu het rijk wel
geld had uitgetrokken voor de aanpas
sing van de havens en ook 1,8 miljoen
beschikbaar stelde voor de aanpassing
van de wegen.
Opperste wijsheid
In het havenrestaurant werd een borrel
gedronken op het succes van het pro-
jekt. Burgemeester A. Schipper (die
de zieke wethouder Daan Schilling
verving) had de enerverende voorge
schiedenis die aan de ingebruikneming
van de dubbeldekshavens is vooraf ge
gaan uiteraard niet persoonlijk meege
maakt, maar had zich van de hoofdza
ken in kennis laten stellen. Hij consta
teerde dat alles volgens plan is te ver
lopen sinds minister Smit-Kroes „in
opperste wijsheid" in september 1984
geld uittrok voor de aanpassing van de
veerhavens. Dit met de bedoeling dat
deze medio 1986 geschikt zouden zijn
en de al jaren als enkeldekker varende
Molengat eindelijk volledig te kunnen
benutten. Dat bracht de noodzaak met
zich mee om de Pontweg, de aanslui
ting van het opstelterrein en de bijbe
horende andere verkeersvoorzieningen
op dezelfde datum klaar te hebben.
Een speciale commissie onder leiding
van gemeentewerken moest dat kla
ren. Medio 1985 was het plan klaar, de
financiering werd geregeld en cr moest
ook nog een planologische procedure
worden gevoerd. Op 4 maart werd het
werk aanbesteed en kon Aannemings
bedrijf P. Daalder B.V. uit Alkmaar in
combinatie met De Vries Et vd Wiel
voor 71.341.600.,— (exclusief btw) aan
de slag. Burgemeester Schipper
constateerde dat belangrijk werk is
verricht. „Hopelijk is het resultaat er
naar". Als aardigheidje „en tevens als
dank voor de bijdrage van de provin
cie" kreeg gedeputeerde Alma een
pakket met Texelse lekkernijen, een
„Hoornder hart".
Tijd genoeg
Ook uit het praatje van de heer J. de
Vries (van De Vries vd Wiel, mede
namens combinatiegenoot P. Daalder)
bleek een en al tevredenheid. Alles is
goed en op tijd opgeleverd, alleen de
bermen moeten nog worden ingezaaid.
Naar de letter van het bestek zou men
ook aan de verplichtingen hebben vol
daan als het werk op 30 juni was op
geleverd. Nadat het project ter hand
was genomen bleek pas via medede
lingen van Rijkswaterstaat dat de aan-
leginrichtingen op 20 juni gereed
moesten zijn en „dus" ook de wegen
en verkeersvoorzieningen op de wal.
Het werkschema is toen aangepast,
wat betekende dat er 's avonds langer
moest worden gewerkt en dat er meer
materieel moest worden ingezet. „We
maakten er een ere-kwestie van", al
dus een der uitvoerders.
Niet gezegd kan worden dat de dubbe
le aanleginrichtingen en de bijbehoren
de verkeersvoorzieningen uniek zijn in
Teso mag dan hebben afgezien van een feestelijke start van
de nieuwe dubbeisdeksverbinding op vrijdag j.L, de mensen
die betrokken zijn geweest met de verkeersvoorzieningen op
en bij het haventerrein van 't Horntje hebben wèl officieel en
feestelijk stilgestaan bij de oplevering van hun aandeel in
een van de belangrijkste projecten die op Texel ooit tot stand
is gebracht.
Daar was alle reden voor want Ge
meentewerken, Rijkswaterstaat, Provin
ciale Waterstaat, de aannemers De
Vries Et v.d. Wiel en P. Daalder uit
Alkmaar en de onderaannemers heb
ben in prima harmonie, zeer voortva
rend en ruimschoots op tijd goed werk
afgeleverd. „Het is één grote improvi
satie geweest", aldus directeur ge
meentewerken Ton Doppenberg, die
aan het hoofd stond van de commissie
die ervoor zorgde dat het 2,2 miljoen
gulden kostende werk werd ontworpen
en gecoördineerd, waarbij Jan Fre-
derici zich in het bijzonder
onderscheidde.
De organisatoren van het openings
feestje hadden zelfs het lid van gede
puteerde staten J.K. Alma (VVD) inge
schakeld, al gebiedt de eerlijkheid te
zeggen dat Alma niet speciaal voor
deze gelegenheid naar Texel werd ge
haald. Hij was al op het eiland in ver
band met de vergadering van aandeel
houders van de N.V. Luchtvaartterrein
Texel.
Druk op de knop
Alma stelde om 17.00 uur de ver
keerslichten op het kruispunt Pontweg-
Molwerk ter hoogte van „De Roef" in
werking en dat gold als de officiële
handeling. Alvorens op de knop in de
geopende schakelkast te drukken
maakte Alma nog enkele opmerkingen
waaruit bleek dat het provinciebestuur
niet bepaald heeft staan juichen bij de
plannen om de veerverbinding Texel-
Den Helder dubbeldeks te maken.
Sterker nog: er was een felle
weerstand, want in het streekplan had
het colegge van GS zich tegen de
dubbeldekker uitgesproken. Gesteld
werd dat de veerdienst als halfuur-
dienst, met twee enkeldekkers moest
worden onderhouden. Teso trok zich
daar niets van aan want de provincie
kon er niets aan doen dat de dubbel
deksboot er toch kwam. Een mogelijk
heid om financieel dwars te liggen
kreeg de provincie echter toen ook de
aanleginrichtingen moesten worden
aangepast. Een deel van het geld (vier
ton) dat nodig was om de wegen en
andere verkeersvoorzieningen af te
stemmen, komt namelijk uit een „we-
genpot" die door de provincie wordt
beheerd. Daarmee werd dan ook ge
dreigd toen de zaak bij de provincie
bestuurders in openbare discussie
Gedeputeerde Alma stelt de verkeerlichten in werking onder het toeziend oog van genodigden, waarono
gend aandeel had in het ontwerpen van de verkeersvoorzieningen.
die een overwe-