raditie een succes lacht van Texel volgens met provincie tijd achterhaald Conflict door de „Het is één grote inprovisatie geweest" Aanrijding Alma over aanpassing: Gedeputeerde Directeur Ton Doppenberg over havenwerken Jan Fredarici JmIisDAG 24 JUNI 1986TEXELSE COURANT PAGINA 5 havens. Eerst moest het politieke getij keren. Toen het in 1984 zo ver was, reageerde de provincie tandenknarsend en was er met name ontstemming over het feit dat wèl geld werd gege ven voor de havens maar niet voor aangepaste verkeersvoorzieningen of zelfs een geheel nieuwe weg in Den Helder om de verwachte grotere ver keersstromen aldaar te kunnen verwerken. Gedeputeerde Alma (van „Waterstaat en wegen") vertelde ons dat laatstge noemd bezwaar nog onverkort geldt, maar dat er over de aanpassing van de haven op zichzelf en over het in de vaart brengen van de dubbeldekker geen onlustgevoelens meer heersen bij de provincie. „Bij mij persoonlijk in ie der geval niet", aldus Alma die er vol gens eigen zeggen altijd al aan getwij feld heeft of het de taak van de pro vincie is om de vaarfrequentie van een particuliere veerdienst voor te schrijven door een dergelijke regel op te nemen in een streekplan. De weerstand tegen het in de vaart brengen van de dub beldekker werd ingegeven door de angst dat het met het toerisme op Texel uit de hand zou lopen. Kenmer kend voor die tijd was dat iedereen maatregelen wilde nemen om de eco nomische groei in de hand te houden fo af te remmen. Ook de veerdienst van Texel mocht geen al te grote ca paciteit hebben omdat er een sterk groeiende stroom toeristen van werd verwacht, waardoor de plaatselijke bestuurders in de verleiding zouden kunnen komen om af te zien van de vastgestelde bovengrens van 47.000 toeristische bedden in 1985. Op dit moment zijn de 47.000 bedden nog lang niet bereikt. Alma: „Het optreden van de overheid is niet meer voorwaar den stellend maar voorwaarden schep pend. Men remt niet meer af, maar stimuleert. De spectaculaire groei is er uit en we treden niet meer betuttelend op. De angst voor economische groei heeft plaatsgemaakt voor de wens naar economische groei. Alma zegt zelf nooit wat te hebben gezien in een door de provincie afgedwongen half- uurdienst, temeer daar de Texelaars zélf nooit hebben laten blijken daar erg warm voor te lopen. De emotie heeft in deze kwestie een grote rol gespeeld. Sommige gedeputeerden waren woe dend op Teso, die - geringschattend pratend over de overheidsbelemmerin- gen - gewoon haar gang ging en uit eindelijk ook slaagde. Op de parkeerplaats bij de VVV in De Koog werd de auto van een Duitser aangereden door een toerist uit Bus- sem. Lichte schade was het gevolg. het land. De situatie op Texel lijkt veel op die in Kruiningen-Perkpolder, waar de ontwerpers van het plan twee jaar geleden dan ook hebben rondgekeken. Kruising Zoals bekend zijn de bewoners van 't Horntje niet zo blij met de veranderin gen, waartegen zij in het kader van de planologische procedure dan ook heb ben geprotesteerd, een strijd die de gemeentelijke annalen is ingegaan als de geruchtmakende „tunnelkwestie". Tijdens de uitvoering van het werk heeft menige voorbijganger van 't Horntje zijn gram geuit. Feit is echter dat de van deze woonkern afkomstige fietsen via de verkeerslichten over een „conflictvrije" oversteek kunnen be schikken, wat betekent dat zij bij groen licht als enig verkeer doorgang hebben. Net als de verkeerslichten bij Den Burg werken deze lichten automa tisch „op aanbod", dus alleen als zich verkeer aandient, maar dan ook snel. Het zou kunnen dat er aan de reac tiesnelheid van de lichten thans nog wat mankeert, ze zullen eventueel na der ingeregeld worden. Wie meent dat er met de lichten iets mis is, moet niet verzuimen gemeentewerken in Den Burg te bellen. lichte zwembad. Dit jaar kwam er nau welijks iemand op zo'n onverwachte manier. Dat wegblijven van het publiek viel enigszins te verwachten omdat za terdagavond net twee balangrijke voet balwedstrijden op televisie waren. Na tuurlijk waren er wel hele families die meezwommen in de geinlijn. Vooral kinderen, vonden het prachtig om 's avonds laat een duik te nemen. Sponsors De „Nacht van Texel" werd mogelijk gemaakt door de steun van de Al- markt en installatieburo Schuil. Drijver Bouw b.v. verleende medewerking, RST stelde uiteraard de accommodatie ter beschikking. Rijkswaterstaat leverde haspels e.d. en de Scoutinggroep Texel zorgde voor een tentendak boven de hoofden van de activiteitencommissie leden. Maar alles werd in goede banen geleid door niet minder dan twintig vrijwilligers van ZPC TX '71. Niet on opgemerkt bleef het werk van Peter (Pleun) Visser, de „grote reken meester", die twaalf uur achtereen in de weer was met de scores. Hier volgt het resultaat van zijn noeste arbeid: 1. Oude Veer, 45.250 meter; 2. ZPC TX '71 1, 45.000 meter; 3. ZPC TX '71 2, 38.850 meter; 4. Stern, 37.650 meter; 5. Tri '86, 30.250 meter en 6. Lolbroe ken, 28.350 meter. Vermeldenswaard is dat voorzitter Dik Haker met zijn 51 jaar deel uitmaakte van de Lolbroeken en daarmee de oudste deelnemer was. De individuele resultaten waren: ZPC TX '71 1 ploeg Aderiaan Verkaart, 6050 meter; Ingrid van Lubek, 54oo meter; Erna Kuip, 5400 meter; Olivier de Koning, 5150 meter; Peter Haker, 5950 meter; Dirk Albert Blom, 5850 meter; Arie Ver burg, 5350 meter en Norbert Eelman 5850 meter. vorige keren was de door Zwemclub TX '71 georganiseerde lacht van Texel" kon men na afloop terugkijken op een bijzonder d sportevenement, de sterk tegenvallende belangstelling van de iemverenigingen aan de overkant ten spijt. Dat de zwemestafette een ;es werd was deels te danken aan de vindingrijkheid van het bestuur ZPC TX '71, deels aan de onstuitbare inzet van de leden. I laatste jaren was het animo van jmclubs van de overkant steeds genomen. Er waren zelfs clubs on- [die plannen hadden om de volgen- keer met twee ploegen in de baaan lomen. Helaas kwam daar dit jaar ;nig van terecht. Het duurde te lang er de dagen warm genoeg werden in buitenbaden te zwemmen; daar- jr verschoven veel evenementen if later in het jaar en had de lacht van Texel" meer concurrentie ianders, stuk voor stuk trokken de gemelde zwemclubs zich terug, s vrijdagavond meldde zich er een die kennelijk de voorkeur had gege- iaan kampioenschappen in [huizen. dreigde als gevolg daarvan één in leeg te blijven gedurende de :ht. Omwille van gezelligheid en ledigheid werd naarstig naar een i- ossing gezocht. ZPC zelf had twee ,t =gen ingezet en de Texelse tnlonatleten, verenigd onder de i_ im Tri '86, vaardigden ook een aan- mensen af. De resterende banen s iden bezwommen door Oude Veer Stern, en met de vijfde baan als inlijn" bleef er dus één baan onbe- Het bestuur van ZPC besloot toen mee te zwemmen en liet zich no- ■nals „Lolbroeken". Hoewel de luursleden onvoorbereid deelnamen hun gemiddelde leeftijd aanzienlijk en die van de anderen lag, zwom- n zij in totaal maar twee kilometer der dan de leden van Tri '86. Gemoedelijk it wethouder Piet Zegers om 20.00 het startsein had gegeven zette de IZ-band een sterk folknummer in en Egden de deelnemers door het wa- van zwembad „Molenkoog", om half uur later te worden afgelost jfploeggenoten. Ondanks dat de «jna 23.00 uur ter voorkoming van diten over geluidsoverlast het voor an hield, bleef de sfeer in het imbad constant gemoedelijk, de macht lang. „Het gebeuren heeft recreaktief tintje", zegt Dik Haker, voorzitter van ZPC TX '71. Niette- was het een spannende strijd, it iedereen zwom voor wat hij of zij ird was. De zwemmers van Oude die de warming up hadden ge in door een partijtje te voetballen, nen eigenlijk van meet af aan de ing en het zag er urenlang naar uit ze ZPC 1 met ruime voorsprong den verslaan. De thuisploeg zette Her de achtervolging in en in de ne uurtjes passeerde deze de ploeg Oude Veer zelfs. Nadat ZPC 500 ler vóór had gelegen kwam Oude et terug met enkele zeer sterke troe- en versloeg de Texelse zwemclub 250 meter, wat je met een beetje üdrijverï „een neuslengte" zou kun- noemen. Geinlijn 1 en 2 hadden intensief getraind :'de zwemmarathon. Dat gold niet 'de mensen die in de baan zwom- i, die zoals ook in de vorige jaren geval was fungeerde als „geinlijn". min konden zwemliefhebbers, ook lieden, naar hartelust meedoen marathon en deze geinlijn was srtdurend bezet. De zwemmers en unsters van ZPC 2 bleven echter ver achter in vergelijking met hun cgenoten van de snellere groep. vorig jaar zullen waarschijnlijk elen doorstromen om ZPC 1 te ver ten. Doorstromen doen waarschijn- de deelnemers aan de geinlijn, die ndrukwekkende wijze hun baantjes naar ZPC 2. En volgens Dik ter zorgt een dergelijk gezellig en dief evenment altijd voor enkele we leden. De zwemclub die dit vijftien jaar bestaat, telt momen- zo'n 150 leden, en dat aantal Bit nog steeds gestadig. Dreigende bries wijl voor ZPC Yvonne Visser en 'an Verkaart om 20.00 uur de spits «en, gleed een hinderlijke en voor- neigende bries over zwembad „Mo- teog". Het weer leek de verkeerde nop te gaan. Later in de nacht tide de temperatuur wel enkele gra- i, maar dat hield de gemoederen tij- sde „moeilijke" uurtjes tussen drie vijf alleen maar wakker, en toen de opkwam was de bewolking ver ben en om acht uur 's morgens ten de laatste zwemmers met stra- dweer uit het water. Toen had poli- tan Adrian Verkaart al driemaal een luur gezwommen en daarmee een tal aantal meters van 6.050 afge- 1 Het meeste van alle deelnemers. Publiek valt tegen ■orige malen dat de „Nacht van cl" werd gehouden, kwamen er al eens mensen van verjaardagen indere nachtelijke feesten midden fe nacht een kijkje nemen, om te tven van de sfeer in het vrolijk ver- Gewijzigde denkbeelden over de ruimtelijke ordening hebben het conflict over de veerverbinding tussen Teso en gemeente Texel enerzijds en het provinciaal bestuur anderzijds uit de weg geruimd. Als er nu weer een streekplan zou worden ge maakt, zou daarin niet nauwkeurig worden omschreven op welke wijze de veerdienst Den Helder-Texel moet worden uit gevoerd. Met dergelijke details houden provinciebestuurders zich niet meer bezig. Toch was het een dergelijk detail waar door gedeputeerde staten inn een nog al verbitterd conflict raakten met „Texels Eigen-zinnige Stoombooton derneming". De provincie wilde voor schrijven dat de veerdienst met enkel dekkers in een halfuurdienst zou wor den onderhouden. Teso daarentegen vond dat geen efficiënte oplossing van het vervoersvraagstuk en liet een dub beldekker bouwen om vervolgens te gaan ijveren voor gewijzigde aanlegin- richtingen waardoor die dubbeldekker ook werkelijk volop gebruikt kon wor den. Bij Teso is men er nog steeds van overtuigd dat de weerstand van de provincie en ook de tegenstand op Texel zelf (hoewel de gemeente in een later stadium bijdraaide) er de belan grijkste oorzaak van geweest is dat het rijk zo lang wachtte met het geven van geld voor de verandering van de ZPC TX '71 2 ploeg Yvonne Visser, 4900 meter; Debbie Mosk, 5050 meter; Maarten Dijker, 4850 meter, Ariette Commijs, 3050 me ter; Colinda Boom, 4850 meter; Mela- nie van der Kooi, 2900 meter; Claudia Buren, 4750 meter en Rob Versteeg (gastzwemmer) 5200 meter. Zwemlessen Wethouder Zegers legde alvorens het startsignaal te geven in een korte toespraak uit hoe belangrijk het is dat de kwaliteit van leszwemmen moet worden gehandhaafd, en de daarmee samenhangende noodzaak van een zwembad als „Molenkoog". Vrolijk voegde hij daaraan toe: „Als de zwemvereniging er in slaagt mij zwem men te leren staat hier volgend jaar een overdekt zwembad. Maar dat is er één voor de geinlijn, want dat lukt toch niet". De wethouder sprak echter vijftien sekonden te lang en werd bijna overstemd door het geplas van de deelnemers, waarvan de helft al in het water lag. Een sfeervol zwembad Molenkoog tijdens ,,de Nacht van Texel". kwam. Men was echter zo realistisch om in te zien dat de provincie moeilijk obstructie kon plegen nu het rijk wel geld had uitgetrokken voor de aanpas sing van de havens en ook 1,8 miljoen beschikbaar stelde voor de aanpassing van de wegen. Opperste wijsheid In het havenrestaurant werd een borrel gedronken op het succes van het pro- jekt. Burgemeester A. Schipper (die de zieke wethouder Daan Schilling verving) had de enerverende voorge schiedenis die aan de ingebruikneming van de dubbeldekshavens is vooraf ge gaan uiteraard niet persoonlijk meege maakt, maar had zich van de hoofdza ken in kennis laten stellen. Hij consta teerde dat alles volgens plan is te ver lopen sinds minister Smit-Kroes „in opperste wijsheid" in september 1984 geld uittrok voor de aanpassing van de veerhavens. Dit met de bedoeling dat deze medio 1986 geschikt zouden zijn en de al jaren als enkeldekker varende Molengat eindelijk volledig te kunnen benutten. Dat bracht de noodzaak met zich mee om de Pontweg, de aanslui ting van het opstelterrein en de bijbe horende andere verkeersvoorzieningen op dezelfde datum klaar te hebben. Een speciale commissie onder leiding van gemeentewerken moest dat kla ren. Medio 1985 was het plan klaar, de financiering werd geregeld en cr moest ook nog een planologische procedure worden gevoerd. Op 4 maart werd het werk aanbesteed en kon Aannemings bedrijf P. Daalder B.V. uit Alkmaar in combinatie met De Vries Et vd Wiel voor 71.341.600.,— (exclusief btw) aan de slag. Burgemeester Schipper constateerde dat belangrijk werk is verricht. „Hopelijk is het resultaat er naar". Als aardigheidje „en tevens als dank voor de bijdrage van de provin cie" kreeg gedeputeerde Alma een pakket met Texelse lekkernijen, een „Hoornder hart". Tijd genoeg Ook uit het praatje van de heer J. de Vries (van De Vries vd Wiel, mede namens combinatiegenoot P. Daalder) bleek een en al tevredenheid. Alles is goed en op tijd opgeleverd, alleen de bermen moeten nog worden ingezaaid. Naar de letter van het bestek zou men ook aan de verplichtingen hebben vol daan als het werk op 30 juni was op geleverd. Nadat het project ter hand was genomen bleek pas via medede lingen van Rijkswaterstaat dat de aan- leginrichtingen op 20 juni gereed moesten zijn en „dus" ook de wegen en verkeersvoorzieningen op de wal. Het werkschema is toen aangepast, wat betekende dat er 's avonds langer moest worden gewerkt en dat er meer materieel moest worden ingezet. „We maakten er een ere-kwestie van", al dus een der uitvoerders. Niet gezegd kan worden dat de dubbe le aanleginrichtingen en de bijbehoren de verkeersvoorzieningen uniek zijn in Teso mag dan hebben afgezien van een feestelijke start van de nieuwe dubbeisdeksverbinding op vrijdag j.L, de mensen die betrokken zijn geweest met de verkeersvoorzieningen op en bij het haventerrein van 't Horntje hebben wèl officieel en feestelijk stilgestaan bij de oplevering van hun aandeel in een van de belangrijkste projecten die op Texel ooit tot stand is gebracht. Daar was alle reden voor want Ge meentewerken, Rijkswaterstaat, Provin ciale Waterstaat, de aannemers De Vries Et v.d. Wiel en P. Daalder uit Alkmaar en de onderaannemers heb ben in prima harmonie, zeer voortva rend en ruimschoots op tijd goed werk afgeleverd. „Het is één grote improvi satie geweest", aldus directeur ge meentewerken Ton Doppenberg, die aan het hoofd stond van de commissie die ervoor zorgde dat het 2,2 miljoen gulden kostende werk werd ontworpen en gecoördineerd, waarbij Jan Fre- derici zich in het bijzonder onderscheidde. De organisatoren van het openings feestje hadden zelfs het lid van gede puteerde staten J.K. Alma (VVD) inge schakeld, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat Alma niet speciaal voor deze gelegenheid naar Texel werd ge haald. Hij was al op het eiland in ver band met de vergadering van aandeel houders van de N.V. Luchtvaartterrein Texel. Druk op de knop Alma stelde om 17.00 uur de ver keerslichten op het kruispunt Pontweg- Molwerk ter hoogte van „De Roef" in werking en dat gold als de officiële handeling. Alvorens op de knop in de geopende schakelkast te drukken maakte Alma nog enkele opmerkingen waaruit bleek dat het provinciebestuur niet bepaald heeft staan juichen bij de plannen om de veerverbinding Texel- Den Helder dubbeldeks te maken. Sterker nog: er was een felle weerstand, want in het streekplan had het colegge van GS zich tegen de dubbeldekker uitgesproken. Gesteld werd dat de veerdienst als halfuur- dienst, met twee enkeldekkers moest worden onderhouden. Teso trok zich daar niets van aan want de provincie kon er niets aan doen dat de dubbel deksboot er toch kwam. Een mogelijk heid om financieel dwars te liggen kreeg de provincie echter toen ook de aanleginrichtingen moesten worden aangepast. Een deel van het geld (vier ton) dat nodig was om de wegen en andere verkeersvoorzieningen af te stemmen, komt namelijk uit een „we- genpot" die door de provincie wordt beheerd. Daarmee werd dan ook ge dreigd toen de zaak bij de provincie bestuurders in openbare discussie Gedeputeerde Alma stelt de verkeerlichten in werking onder het toeziend oog van genodigden, waarono gend aandeel had in het ontwerpen van de verkeersvoorzieningen. die een overwe-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 5