Nieuw type autocross p'egen per heli: boeiend, laar niet gerief Weinig animo voor eerste helikoptervluchten Tally Ho" zaterdag op terrein aan Nikadel gd kan gratis nismaken met elervereniging gsteken vrijdag Oosterend nvoer lammeren Mankementen Gemeente verkoopt land LIn IPAG 11 JULI 1986 TEXELSE COURANT PAGINA 5 veel verenigingen heeft ook wie- eniging Texel er moeite mee om gnde jeugd aan te trekken. Bij ouders wordt de beurs smaller en door de kinderen kritischer geko- j,orden welke sport ze graag wil len. Wielersport heeft de naam flgal dure sport te zijn zodat de niet zo snel op wielrennen zal Dit beeld wordt mede gevormd de dure profs en de nog duurdere nplus superluxe kleding, zoals te inde Tour de France. Het plezier wielrennen zit echter allerminst in kostbare uiterlijk vertoon, nu de jeugd eens kosteloos te la- jnnismaken met wielrennen de wielervereniging een serie wedstrijden voor jeugd van 8 2jaar. De vereniging stelt een ra- isop maat plus een speciale val- beschikbaar, zodat het niet nodig racefiets te hebben. De jnt-wielrenners rijden een vóór rijd op de wielerbaan vooraf- d aan de clubwedstrijden van Eg- en donderdagavond. Wie in rie van vier wedstrijden de ie punten verzamelt wint daar- »en jaar gratis lidmaatschap van ilervereniging en krijgt dat jaar gebruik van een fiets van de :<dt gestart om 18.00 uur op de lan rondom de velden van Boys. De eerste wedstrijd is op 15 juli a.s. en de volgende jijn op 17, 22 en 24 juli. iveede wedstrijd voor het kampioenschap ringsteken vrijdagavond gehouden te erend, aanvang 19.00 uur. Het ours dat wordt verreden is: Peperstraat, Oranjestraat, rtune. Oesterstraat, raat, Mulderstraat, Bijenkorf- Peperstraat. De galgen met staan opgesteld in de Oran- at. Er wordt verzameld bij de klok om ongeveer half zeven m daaruit gaan de deelnemen- mbinaties via de Koningsweg isterenderweg Oosterend boord voor de vlucht Genodigden en betalende passagiers gaan 'oer van lammeren voor de luderwetse lammerenmarkt die ide week tijdens de folklore- op de Groeneplaats wordt iden, moet geschieden via de raak van de Elemert. rate van de verwachte duizend kunnen vanaf 9.00 uur worden oerd tot aan het begin van de om 10.30 uur. De echte Texelse inmarkt belooft volkomen in ere rden hersteld. Er zal echt worden ideld en hiervoor zullen ook han svan de vaste wal komen. Daar onder meer een advertentie in 3d De Boerderij geplaatst, waarin ium per ongeluk 16 april is ge- 11. Dat de advertentie goed wordt 1 n blijkt uit de reacties die organi- Gert Coevert over deze drukfout igt. De eerste dag waarop de KLM heli kopter rondvluchten boven Texel organiseerde, bleek een teleurstel lend aantal passagiers zich aan te melden. Over het algemeen ziet men de te laat gestarte reclame campagne als oorzaak daarvan. ,,We beschouwden het als een try- out", zeggen Bob Rienks van Tessel Air en Ferdinand van Dam van KLM Helikopters over de toch wel teleurstel lende opkomst. Na de eerste vlucht om kwart voor vier 's middags, met genodigden en enkele betalende pas sagiers, vloog de helicopter nog een maal, met zeventien passagiers. Toen om zes uur was gebleken dat er (liet meer mensen zouden komen dan de veertien die tot op dat moment had den ingeschreven, vloog het toestel te rug naar Amsterdam. De passdigiers, die al betaald hadden, kregen hun geld terug en konden hun boeking overzetten naar volgend^ week als men definitief met de rondvluchten gaat beginnen. De reclamecampagne was wat traag op gang gekomen. Maandagochtend liep in Den Burg over de markt van Scouting Texel een „sandwichmanne tje" rond met reclame voor de rond vluchten, een initiatief van Wim Mets (De Koog Promotion) en Niek Slijde- rink (Scouting Texel). Verder stond op de braderie in De Koog en gecombi neerde stand van KLM en Tessel Air, waar men uitvoerig werd ingelicht over de helikopterrondvluchten. Afgezien van het artikel in deze krant van vorige week donderdag waren verder nog geen aktiviteiten ontplooid voor de promotie van de helikoptervluchten. Daarom viel het de organisatoren nog alleszins mee dat voor de aanvang van de vluchten reeds zestien tickets waren verkocht. „We gaan in elk geval door", zegt Fer dinand van Dam. „Omdat de posters nu overal op Texel zijn opgehangen verwachten we dinsdag al meer volge boekte vluchten te hebben. We heb ben nu al vijftien boekingen binnen en volgens onze mensen op de braderie in De Koog is de belangstelling hoop gevend. Mocht die belangstelling niet temin tegenvallen, dan vliegen we de komende twee dinsdagen tóch! Daar na wordt opnieuw bekeken of het een haalbare kaart is ermee door te gaan". „Als we op het terrein bij De Koog hadden mogen landen, hadden we al direcht veel meer belangstelling ge trokken", zegt KLM-helikopters direc teur F. Bokma. „Maar dat mocht niet wegens de geluidsoverlast". De KLM topman bekende nooit eerder een voet op Texelse bodem te hebben gezet en profiteerde van het helikopter-uitstapje door dat te combineren met een be zoekje aan de braderie in De Koog. Over het afwijzen als landingsplaats van het evenemententerrein aan de Ni kadel in De Koog bestaan nogal wat misverstanden. De één spreekt van ge luidsoverlast als reden die het college van B en W zou hebben aangevoerd, terwijl anderen beweren dat de beslis sing om geen toestemming tot landen te geven voortkwam uit veiligheidso verwegingen. Ook spreekt men over de hoge brandweerkosten, die de KLM dwongen de landingsplaats naar het vliegveld te verschuiven. „Dat laatste heeft meegespeeld maar was niet echt van belang voor de beslissing van de burgemeester", zegt Wout Stam, plaatsvervangend ge meentesecretaris. „Formeel neemt de burgemeester hierin zelf de beslissing. Gezien het in bestemmingsplannen vastgelegde feit dat al het vliegverkeer op Texel wordt geconcentreerd op het vliegveld achtte hij het beter hierbij de wethouders te raadplegen. Waarop men besloot geen toestemming te ver lenen tot landen bij De Koog. Als re den gold een combinatie van veiligheid en geluidsoverlast". Honderd meter stappen, vanaf het keerpunt honderd meter in draf en dan tot de finish honderd meter in galop. Dat zijn de drie onderdelen die tezamen de Tally Ho vormen: een race voor ongezadelde pony's (in de categorieën tot en groter dan stokmaat 1.30 meter) en paar den. De snelste tijd geldt. De Tally Ho wordt zaterdag vanaf 19.30 uur gehouden op het evenemententer rein aan de Nikadel te De Koog. De Koog Promotion en De Blijde Rij ders hebben de organisatie in handen Bij controles op de Texelse wegen nam de politie enkele voertuigen uit het verkeer, die niet aan de technische eisen voldeden. Alle voertuigen waren het bezit van eilandbewoners. Dinsdag moest een Texelaar tijdelijk zijn kente kenbewijs, behorende bij zijn personen auto, inleveren. Bij controle op de Stengweg (De Cocksdorp) bleek dat de auto voorzien was van vier banden zonder enig profiel. Nadat de bestuur der vier nieuwe banden had laten monteren kreeg hij zijn kenteken weer ter beschikking. Een 18-jarige Texelaar werd in de nacht van dinsdag op woensdag door de politie aangehou den. Dat lukte slechts met moeite om dat de jongeman met een „walkman" op reed en de aanwijzingen van de po litie in eerste instantie niet hoorde. Uit de snelheid waarmee hij reed bleek dat de brommer was opgevoerd. Deze is in beslag genomen voor technisch onderzoek. Een 30-jarige inwoner van Texel had het helemaal bont gemaakt. Hij had een verlopen rijbewijs, zijn auto was niet APK-gekeurd, niet verzekerd en rijp voor de sloop. De politie vatte de man in de kraag op de Oosterender- weg, woensdagmiddag. De auto is in beslag genomen en maakt zijn laatste reisje: naar de schroothoop. van het voor de vierde achtereenvol gende maal gehouden evenement. Voorzitter Piet Daalder van De Blijde Rijders verwacht zo'n zestig tot zeven tig inschrijvingen. Daartoe behoren deelnemers van de maneges Kikkert, Zoetelief en Elzenhof, die ongetwijfeld voor een grote sportieve rivaliteit zul len zorgen. Individueel (deelnemer met eigen pony of paard) inschrijven is mo gelijk bij een van deze maneges of za terdag ter plaatse. De deelnemers moeten een half uur voor tijd op het veld aanwezig zijn. Zij gaan in een stoet vanaf de paardenverhuur van Kikkert en Zoetelief aan de Bosrand- weg naar het terrein en maken daarbij een rondgang door de Dorpsstraat. Mogelijk wordt de stoet door muziek voorafgegaan. Het inschrijfgeld bedraagt een tientje per deelnemer. Hiervoor wordt in ieder geval een herinnering ontvangen en mogelijk zelfs meer: de eerste prijs be draagt 785—, de tweede 740,—, de der de 720,— en voor nummer vier is er een zak voer. Tevens zijn ereprijzen be schikbaar gesteld. Gehoopt wordt dat vanuit het publiek of ondernemers pre mies worden uitgeloofd. Zoals gezegd is de tijd die voor het af leggen van het parcours nodig is doorslaggevend voor de eindstand. Baancommissarissen zullen controleren of de races zich volgens de voorge schreven regels voltrekken. Vooral het laten stappen van de dieren levert vaak moeilijkheden op. Als wordt ge constateerd dat deze handeling niet op de juiste wijze wordt uitgevoerd, moet de deelnemer een „folte" maken. Dat wil zeggen: omkeren en op de plaats waar van de gang werd afgeweken op nieuw beginnen, hetgeen uiteraard veel tijd kost. De snelste drie combina ties van elke categorie strijden tenslot te tegen elkaar in de finale, voor drie eerste prijzen en de dagprijs. De Tally Ho duurt ongeveer anderhalf uur. B en W zijn akkoord gegaan met de verkoop van een perceel land bouwgrond bij Den Hoorn aan F. J. Bakker, behoudens goedkeuring door de provincie. De grond kwam 25 jaar geleden in gemeentehanden in verband met toenmalige uitbrei dingsplannen voor Den Hoorn. Wegens de bescherming van het dorpsgezicht zijn die plannen nooit uit gevoerd en nu kan de grond worden teruggekocht door de zoon van de toenmalige eigenaresse, mevrouw Bakker-Witte. De koopsom bedraagt 731.405- (725.000,- per ha). Andere gegadigde was Arno Bakker maar die zag af van koop omdat hij de grond te duur vond. De verkoop van de grond, gelegen aan de Diek, gebeurt omdat de gemeente eigendommen af wil sto ten, die niet of niet meer van belang zijn voor de ontwikkeling van gemeen telijke plannen. Bij de 35ste autocross die zondag gehouden wordt, zal niet de inmid dels traditionele afvalrace de dag afsluiten, maar een race van auto's met caravan. Het duurde bij de zeker een ervaring om in een grote KLM helikopter te zitten )tseling te voelen hoe het gevaarte met 25 inzittenden en drie inningsleden zich schommelend losmaakt van de aardbodem irticaal opstijgt boven Texel. Het is hetzelfde gevoel als wan- een stormachtige wind onder de auto slaat en het voertuig om te blazen; veel gewiebel, alleen maakt een helikopter meer Onder het toestel verschrompelen de gebouwen en vliegtui- op het vliegveld tot speelgoedformaat en binnen een minuut ft De Koog voorbij. ild Texel, dinsdagmiddag tien alf vier. Tien minuten later dan id, verschijnt een donker stipje hemel, dat langzaam de vorm ran de verwachte helikopter, die et eerst rondvluchten zal verzor gen Texel. De genodigden, 'der burgemeester Schipper, et KLM-toestel naderen en als tweehonderd meter afstand 'inden de meesten dat het met lai wel meevalt. De vlieger, J. Bulters, lijkt zich te bedenl- verplaatst de heli naar een plek veld die veel dichter bij de ge len ligt. Het geraas van de mo- nu duidelijk hoorbaar. Uitstapje passagiers in. De laatste tien meter naar de met draaiende motor ge reedstaande helikopter lopen ze ietwat gebukt, wat niet nodig is, want de rondzwiepende rotorbladen kunnen on mogelijk mensen raken. Bij het instap pen wordt iedereen welkom geheten door een heuse stewardess. Althans, ze beweegt haar lippen en knikt vrien delijk. Verstaan doen de passagiers haar niet. Het geluid van de twee straalmotoren maakt spreken zinloos. Tevens is op het trapje een warme luchtstroom voelbaar, die wordt ver oorzaakt door de uitlaat van de moto ren. Aanleiding voor waarnemend ge meentesecretaris Wout Stam om na binnenkomst zijn haren te kammen. mmt. Tijdens de vlucht waarbij een rondje Texel werd gemaakt. Achterin zit burgemeester Schipper, in gesprek met directeur Bokma van KLM-helikopters. Op de voorgrond rechts wethouder Klaas Barendregt. Het gaat hier kennelijk om een voor beroepstransport gemaakt voertuig en niet om een luxueus vervoermiddel. De helikopters worden voornamelijk gebruikt bij het personeelstransport naar en van de booreilanden in de Noordzee. Om zoveel mogelijk mensen veilig over te kunnen zetten is gewicht bespaard bij de inrichting van het toestel, vooral luxe als geluidsisolatie is achterwege gelaten. Vandaar dat het binnen tijdens de vlucht een pro bleem is voor de passagiers zich aan elkaar verstaanbaar te maken. Stewar dess Marjolein Breedveld had er zelfs met de microfoon in de hand moeite mee, hoewel later bleek dat de ge luidsinstallatie niet naar behoren func tioneerde. Co-piloot R. Bosma nam het van haar over. Het was voor de Texelaars aandoenlijk te zien hoe hij met een toeristenkaart van Texel moest worstelen om via de intercom de passagiers te vertellen wat zij bene den zagen voorbijglijden. Het uitzicht was prima, hoewel het iets te heiig was voor mooie vergezich ten. Het eiland lag er groen bij met grillige donkere vlekken, schaduwen van de talrijke wolken. De redelijk ver staanbare Bosma commandeerde de passagiers links en rechts te kijken zo dat de 25 hoofdjes synchroon draaiden alsof ze een tenniswedstrijd bekeken. Geboeid tuurden de meesten naar de Slufter, terwijl de wentelwiek over De Cocksdorp vloog, door Bosma, „het oudste dorp van Texel" genoemd! De eigenschap van een helikopter ver ticaal te kunnen stijgen en dalen viel bij de landing minder op dan bij de start, maar het blijft een onmisbaar feit: als deelnemer aan een rondvlucht per heli krijg je de unieke kans een kijkje te nemen achter de schermen van KLM-helikopters. Een boeiende er varing, zoals ook burgemeester Schip per na afloop vond, waarop directeur Bokma zei te hopen dat de rondvluch ten een aandeel zullen leveren in de promotie van Texel. laatste crosses te lang voor er au to's afvielen. Met het nieuwe on derdeel hopen de organisatoren de bezoekers tot het einde te blijven boeien. Wegens de door slecht weer uitgestel de cross van vorig jaar is om het fi nanciële tekort aan te zuiveren het prij zengeld dit jaar drastisch verlaagd. In totaal is er 72.800— prijzengeld be schikbaar, verdeeld over drie klassen crossauto's. Tevens is om de kosten te dekken een startgeld verlangd van de coureurs. Het startgeld bedraagt 725,— voor beide crosses dit jaar. Omdat er maar honderd startplaatsen te vergeven waren, moesten van de 124 inschrijvingen er een aantal afval len. Dit gebeurde door loting, hoewel mensen die een startbewijs van vorig jaar hadden en aan konden tonen ten minste bij één manche te zijn gestart niet mee hoefden loten, en direct een nieuw startbewijs kregen. Drie klassen Behalve de vijftien „caravan-coureurs" verschijnen zondag precies honderd deelnemers aan de start, verdeeld over drie klassen: grote auto's, standaardau to's en kevers. De grote auto's zijn voornamelijk zelf gebouwde zogenaamde stockcars, of grote Amerikaanse sleeën, met zes ci lindermotor. (Heel zware vier cilinder- motoren zijn soms toegestaan). In de ze klasse zijn Theo Veeger (startnr. 34) en Maarten Koorn (22) favoriet, hoe wel anderen niet kansloos zijn. De standaardauto heeft een viercilinder motor van ten hoogste 1.700 cc. Aan deze auto's mag niets zijn aange bouwd, behalve een beschermend stuk staal bij het linker portier en een rolbeugel, die bij alle deelnemende au to's verplicht is. Bij de standaardauto's zijn geen uitgesproken favorieten te noemen. Bij de kevers is dat Otto Goënga, hoe wel hij toch veertien tegenstrevers heeft. De kever is een langzaam uit stervend beestje, dat dit jaar in twee manches bereden mag worden. „Het aantal is te weinig om nog in finales te rijden", zegt Anne de Vries erover. Hij is secretaris van de MAB, de Motors Auto- en Bromfietsclub, die de tweemaal in het jaar gehouden auto cross organiseert. Omdat het dit jaar de eerste autocross is zal de grasmat nog vers zijn en hoeft het publiek niet te vrezen dat er stofwolken worden opgeworpen door de crossauto's. De MAB rekent op tus sen de drie- en vierduizend toeschou wers. De aanvang is 2 uur 's middags. De manches worden in deze volgorde gereden: eerste manche grote klasse, tweede manche grote klasse, derde manche grote klasse, eerste manche vier cilinder, tweede manche vier cilinder, derde manche vier cilinder, eerste manche kevers, herkansing grote klasse, herkansing vier cilinder, eerste halve finale grote klasse, tweede halve finale grote klasse, eerste halve finale vier cilinder, tweede halve finale vier cilinder, tweede manche kevers, finale grote klasse, finale vier cilinder, afvalrace caravans. Iedere zaterdagochtend haalt Scouting Texel oud papier, lompen en oude schoenen op. De mensen worden ver zocht deze spullen vóór 10.00 uur aan de straat te zetten, zodat ze vlot kun nen worden ingeladen. Bij de oud papier-wagen kunt u ook gereedschap voor de derde wereld kwijt. Komende zaterdag wordt het oude pa pier etc. opgehaald in de volgende straten: 2. Beatrixlaan, Kogerstraat, Waal- derstraat, Burgerhoutstraat. De Koog Iedere tweede vrijdag van de maand wordt oud papier opgehaald in De Koog en direkte omgeving, vanaf 19.00 uur. leder wordt verzocht het papier tijdig gebundeld aan de straat te zetten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 5