Cjrotn 2 rwartsjexelsin het harL,
Heide dood: geen bloei
Scholierenvervoer
nu helemaal gratis
Hagelstenen van
drie centimeter
Karweitje op
hoog niveau
ubber boot van
trand verdwenen
ubsidie voor
wart triathlon
Repetitie volksdansen
„Wat je ver haalt
lekker
Texelaars botsten
op Pontweg
Auto's klem
op het Klif
Reddingboot twee keer
in actie
Hondenclub hervat
trainingen
Tweede tally ho
in De Koog
Veerdempers verdwenen
IPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.103
VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1986
dactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741.
uiten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Harry de Graaf, Pelikaan-
75, De Koog, telefoon 02228 - 266.
radvertenties, abonnementen, etc.:
jeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
Ufoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /18,65 per kwartaal; los 85 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
tssen maandagavond kwart voor ne
en dinsdagochtend vijf over negen
van het strand bij Paal 9 een rubber-
otvan de strandbewaking gestolen,
eze Zodiac MK 2 had een waarde
if8.000—, was lichtgrijs en droeg
opschrift „strandbewaking Texel",
motor ervan was er door de
andbewaking afgehaald en opgebor-
i, Er is een sleepspoor aangetroffen
ar zee. De boot was eigendom van
gemeente Texel.
urgemeester en wethouders hebben
n een garantiesubsidie toe te
agn de vereniging „Triathlon
xel" voor de op zaterdag 13 septem-
jrte houden kwart triathlon. De ver
ging heeft de garantiesubsidie aan-
svraagd omdat zij niet zeker is van de
onsorgelden voor deze wedstrijd, die
flOOO,— zijn begroot. De toegezeg-
igarantiesubsidie bedraagt 7500,—
Riet als voorwaarde dat vaststelling en
jjlbetaling pas plaatsvindt na het in-
enen van een afrekening door de
reniging. De totale kosten van het
lenement zullen ca. f5000,— bedra-
i, Er wordt op f4000,— inschrijfgeld
irekend.
verband met het optreden op de
fldoredag „De dag van de dans" op
-flvensdag is er voor de Volksdans-
uit „De Buureton" een repetitie
eandag 11 augustus 's morgens om
li uur. Voor informatie: Annie
omp-Stolp, 02220-2685.
- 91
/ooreen goed stukje vlees hoeft u ech-
er niet zo ver.
Goënga's specialiteitenslagerij,
indt u van eigen slacht een keur aan
eerlijkheden, waaronder de tot in alle
oeken van ons land beroemde
imsvleesgerechten.
1 kilo Riblappen 13,98
1 kilo Bieflappen 17,98
okvoor buitenlandse specialiteiten
Salami Milano
Saucisson
Rosette de Lyon onno
Parmaham Sastoldi
Ook specialist in BD levensmiddelen
De westelijke wijzerplaat van de
toren van de Hervormde kerk van
Den Burg wordt gerepareerd,, na
dat de wijzers maandenlang heb
ben stilgestaan. Woensdagmiddag
verwijderde een medewerker van
de torenuurwerkfabriek „De Klok"
uit Aarle Rixtel de wijzers en enke
le andere onderdelen van het uur
werk, een operatie die door de
mensen op de grond met kloppend
hart werd gadegeslagen.
Er waren er dan ook maar weinig die
in de schoenen wilden staan van de
man die zich op een klein plankje
vanaf de omloop van de toren een
stukje omlaag liet zakken om dit kar
weitje te verrichten. Er was echter
geen sprake van gevaar. De betreffen
de medewerker paste een door hem
zelf duizendvoudig beproefd systeem
toe, want hij doet dit werk al een jaar
of veertig. Hoogtevrees kent hij uite
raard niet. Hij vertelde ons dat het bij
de dertig meter hoge toren van Den
Burg zelfs heel makkelijk ging, gezien
de aanwezigheid van de omloop en de
eenvoudig aan de torenspits te be
vestigen „lift". Dank zij de vertragende
werkina van de hiisblokken kon de
man zich met lichte handbewegingen
laten stijgen of dalen. Bovendien
werkte het weer mee, zodat het werkje
snel was geklaard.
Versleten
De wijzers draaien niet meer met het
uurwerk rriee omdat de naaf is uit
gesleten. Het vierkante gat is in de
loop der jaren rond geworden. Het
uurwerk dateert van 1931 en werd
destijds geleverd door hetzelfde bedrijf
uit Aarle Rixtel, waarvan' ook de uur
werken van de andere gemeentelijke
kerktoren afkomstig zijn. Dat de zaak
na 55 jaar is versleten zal weinig men
sen verbazen. De veronderstelling ligt
voor de hand dat de even oude wijzer
platen van de drie andere kanten van
de toren ook wel eens aan vernieu
wing zouden kunnen toezijn, ook al
werken ze op dit moment nog goed.
lnobeer het eens. Den Hoorn is dich-
P bij dan u denkt.
Naar aanleiding van protesten
heeft de Teso-directie besloten de
nieuwe regeling voor het scholie
renvervoer alsnog zodanig aan te
vullen, dat er helemaal geen
kosten meer aan zijn verbonden,
terwijl misbruik toch praktisch on
mogelijk wordt gémaakt. Het be
drag van 718,50 dat per scholie-
renknipkaart voor twee aaneen
gesloten weken moet worden be
taald zal namelijk worden
terugbetaald.
Voor de rest blijft alles hetzelfde. Dus
ieder die dagelijks vanaf Texel naar een
officiële instelling voor dagonderwijs
op het vasteland gaat, krijgt na het
overleggen van een ingevlilde school-
verklaring en een pasfoto een gratis
scholierenpas. Op vertoon daarvan
kunnen aan het loket in Den Helder
scholierenkaarten worden gekocht voor
lesbezoek van maandag tot en met
vrijdag in twee aaneengesloten kalen-
derweken. Wie de knipkaarten na ge
bruik bewaart, kan ze eens per kwar
taal inleveren op het Teso-kantoor in 't
Horntje. Als daar blijkt dat er op vijf
dagen per week gebruik van is ge
maakt, wordt het geld gerestitueerd,
uitsluitend door overmaking op een
door betrokkene op te geven bank- of
girorekening. Gedurende stage
periodes zal niet worden gerestitueerd.
heide op Texel zal dit
jaar niet of nauwelijks
bloeien. Dat is het ge
volg van de strenge
vorst van de afgelopen
winter, waardoor zeker
driekwart van de totale
oppervlakte aan heide
velden is doodgevroren.
Dat dit bericht niet op
Pessimisme is gebaseerd
ken iedereen zien die
*an kijkje gaat nemen in
bet duinpark, 't Mientje,
J1 duinen aan de Rom-
Malpot, gebieden die op
dit moment hun paarse
Pracht al hadden moe-
ten tonen; er is nog wei-
ni9 te zien.
Dp de redaktie kwamen
telefoontjes binnen van
mensen die zich onge
rust maakten over het
verschijnsel en de oor
zaak al zochten in zure
regen of andere vormen
van milieuvervuiling
door menselijk toedoen.
De oorzaak is achter
volkomen natuurlijk, al
is het effekt op Texel
door samenloop van
omstandigheden nogal
ernstig. Het zijn vooral
oudere heideplanten die
gevoelig zijn voor vorst
en aangezien practisch
alle heidevelden op Texel
tientallen jaren oud zijn,
is de klap hard aangeko
men. De andere factor is
dat het streng heeft ge
vroren zonder dat er
sneeuw lag. A/s er een
isolerend pak sneeuw
op de heide had gelegen
zou er waarschijnlijk
niets zijn gebeurd en
zouden in ieder geval de
wortels van de heide
planten in stand zijn
gebleven.
Vorst zonder sneeuw
kwam vroeger uiteraard
ook wel eens voor maar
dat was in de tijd dat de
heide regelmatig werd
afgemaaid of af geplagd,
zodat de heide zich tel
kens moest vernieuwen
en daardoor minder ge
voelig was voor vorst.
De Texelse heidevelden
zouden hersteld kunnen
worden door de dode
oude heide te maaien,
waardoor het licht de
bodem kan bereiken en
het zich hier ongetwij
feld massaal aanwezige
heidezaad spoedig zou
ontkiemen. Het is echter
zeer de vraag of het fi
nancieel mogelijk is om
een dergelijke kostbare
hersteloperatie uit te
voeren. Een argument
om het toch te doen zou
kunnen zijn dat de dode,
oude heide zeer brand
gevaarlijk is.
Van gemeentewege was echter geen
opdracht gegeven de andere wijzerpla
ten onder handen te nemen.
De Waal
Ook de wijzers van de klok van de
Hervormde kerk van De Waal staan stil
als gevolg van slijtage en ook hier zal
het bedrijf uit Aarle Rixtel voor repara
tie zorgen. Waarschijnlijk gebeurt dat
als „De Klok" met de gerepareerde
onderdelen voor de toren van Den
Burg terugkomt naar Texel. Het had
eventueel woensdag al kunnen ge
schieden maar het daarvoor vereiste
materiaal was toen niet bij de hand.
Omdat de Waalder toren geen omloop
heeft en slechts is voorzien van een
klein luikje in de spits, is het aanbren
gen van de lift hier een veel omslachti
ger operatie. Door dat kleine raampje
is het onmogelijk om de lift boven te
monteren. Dat moet dus op de bega
ne grond gebeuren nadat de kabels
vanuit het torenluikje zijn neergelaten.
Er is dus veel meer kabel nodig.
„Dat is typisch een nieuwe kerktoren",
aldus de man uit Aarle Rixtel. „Vroe
ger hielden de bouwers van kerktorens
er rekening mee dat het tot in lengte
van jaren mogelijk moest zijn om iets
te repareren of te vervangen. Die oude
torens zijn daarom voorzien van omlo
pen, haken, poorten en andere hulp
middelen om overal makkelijk bij te
kunnen komen. Moderne architecten
willen alleen maar een mooi ding ma
ken en denken niet aan de praktijk".
Het reparatiewerk had ook verricht
kunnen worden met behulp van een
grote telescoopkraan. Op een dergelij
ke wijze is enkele jaren geleden de de
fecte haan voor reparatie van de to
renspits gehaald. Het huren van zo'n
kraan is echter zeer kostbaar, zodat de
altijd naar de voordeligste weg zoeken
de gemeente de voorkeur had gegeven
aan de oud-ambachtelijke methode
van de specialisten uit Aarle Rixtel, in
dit geval bijgestaan door de heer J.
Hoogerheide van gemeentewerken die
met de zorg voor de gemeentelijke to
renklokken is belast.
Op de plaats waar de Gasthuisstraat
uitkomt op de Pontweg botsten dins
dagavond half acht een Suzuki perso
nenauto en een Honda Civic tegen el
kaar. De Suzuki, bestuurd door een
59-jarige man uit Den Burg, kwam van
de Gasthuisstraat en wilde linksaf de
Pontweg oprijden. Daarbij reed hij te
gen de Honda van een 19-jarige vrouw
uit Oudeschild, die op de Pontweg in
de richting van De Koog reed. Beide
auto's werden zwaar beschadigd, de
bestuurders liepen geen noemenswaar
dig letsel op.
Op het Klif in Den Hoorn reden dins
dagavond een vrachtauto en een per
sonenauto tegen elkaar. De vrachtauto
van een bedrijf uit Alkmaar werd
bestuurd door een 36-jarige man uit
Den Helder en.de tegenligger door
een 28-jarige man uit Hagen (Did.),
die reed in een Opel Rekord. De
bestuurders gaven elkaar de schuld.
Er blijft werk aan de winkel voor
de KNZHRM-redders van de Sieg
fried Egmundis. Zaterdag werd
hulp verleend aan het 12 meter lan
ge zeiljacht Kiola uit Düsseldorf
dat op weg was van IJmuiden naar
Den Helder. Aan boord bevonden
zich twee personen, waaronder de
62-jarige eigenaar. Die was door
wind en tij uit de koers geraakt en
wist zich niet goed te oriënteren.
Toen hij vastraakte dacht hij op de
Noorderhaaks te zitten, maar het
was het binnenkant van de
Vliehors.
Bij zijn radioverzoek om hulp ontstond
derhalve een misverstand want op de
opgegeven plek werd geen jacht gesig
naleerd. Schipper Groen van de Sieg
fried Egmundis hoorde het bericht op
de scanner en veronderstelde terecht
dat de Kiola wel eens noordelijker zou
kunnen zitten. Dat werd even later
door de kustwacht Eierland bevestigd
die het 1.80 meter diep stekende jacht
ook had waargenomen. Om kwart
voor zeven voer de reddingboot uit.
Het jacht was inmiddels zelfstandig
vlotgekomen. In verband met het
slechte weer werd het wenselijk ge
vonden dat het zijn reis nog niet zou
voortzetten. Het werd daarom naar
Ingaand dinsdag 12 augustus begint
voor de Texelse Hondenclub weer het
seizoen. Op het land van Staatsbosbe
heer aan de Rozendijk in de Dennen
(bij „Rien sans Peine") is dan de
eerste trainingsbijeenkomst: om 18.30
uur voor beginners en om 19.00 uur
voor gevorderden. De Texelse Honden
club is bedoeld voor eigenaars van ge-
bruikshonden die hun dieren trainen
om ze gehoorzaamheid bij te brengen
en ze allerlei practische verrichtingen
te laten doen. De club telt thans 20 le
den maar het is wenselijk dat de gele
deren nog verder worden versterkt.
Vrijblijvend kennis maken tijdens de
trainingsbijeenkomst is mogelijk.
rustig water ter hoogte van De Cocks-
dorp begeleid en daar voor anker ge
legd. De volgende dag heeft de Kiola
zijn reis vervolgd.
Gekapseisd
Dinsdag moest de reddingboot op
nieuw uitrukken, nu voor het zes
meter lange zeiljacht Zeewolf dat
tegen elf uur 's morgens op een
bank nabij de Vliehors was gekap
seisd. Het vaartuig liep daarbij
schade op, onder andere werd het
roer vernield
Eigenaar Eric van Schaik uit Gieten
was vertrokken uit Oudeschild en had
met een vriend via de Noordzee naar
Vlieland willen varen, wat gezien de
weersomstandigheden en de geringe
omvang van de boot onverantwoord
was. De schipbreuk bij de Vliehors
werd toevallig gezien door schipper
Groen van de reddingboot die direct
daarop uitvoer en de „Zeewolf" op
sleeptouw nam. Het vaartuig werd
achter De Cocksdorp drooggezet om
provisorisch te worden gerepareerd.
Zaterdagavond is op het evenementen
terrein aan de Nikadel in De Koog op
nieuw een „Tally Ho" te beleven, geor
ganiseerd door de vereniging De Blijde
Rijders. Het hippische evenement be
gint om half acht en is even na negen
uur afgelopen. De deelnemers komen
uit in drie categorieën: pony's tot 1.30
meter, pony's boven 1.30 meter en
paarden. Deelnemers kunnen zich tot
uiterlijk 19.00 uur zaterdagavond nog
opgeven via de maneges en bij Nel de
Kraker aan het Schilderend, telefoon
(02220) 3697. Voor de beste prestaties
zijn tal van prijzen uitgeloofd. Publiek
heeft toegang tot het terrein voor
72,50 per persoon.
Van een Suzuki motorfiets zijn in de
nacht van maandag op dinsdag twee
Marzokkhi veerdempers gestolen. De
motor stond geparkeerd op de Bad-
weg in De Koog en is eigendom van
een 22-jarige man uit Delmenhorst
(Did).
„Het leek of we met grind werden
bekogeld", aldus een boer uit Eier
land, waar zondagavond om zeven
uur een hagelbui viel met stenen
van drie centimeter doorsnee. De
hagel van dit zware kaliber viel in
een strook die zich uitstrekte van
De Cocksdorp in zuid-oostelijke
richting tot aan de Eendrachtdijk.
Vooral op Texel mogen dergelijke
hagelbuien tot de uiterste zeld
zaamheden worden gerekend.
Geen der agrariërs in het genoem
de gebied had zoiets ooit eerder
meegemaakt.
Er ontstond voor enige duizenden gul
dens schade aan het landbouwgewas,
vooral aan dorsklare erwten. Door het
hagelbombardement barstten bij C.
Slot van hoeve Rotterdam en bij H.
Broekman van hoeve Zeeland de peu
len open en de erwten gingen aldus
verloren. Bij P. Jongejan ontstond
stengelschade in consumptie
aardappelen. Bij de pootaardappelen
hinderde het niet omdat dit loof toch
spoedig zou worden doodgespoten.
Onder andere bij Nico Roeper van de
Johanneshoeve aan de Oorsprongweg
werd het loof van de bieten nogal be
schadigd. In blad en stelen ontstonden
grote gaten maar de verwachting is
dat de afremming van de groei die
daardoor ontstaat, geen ernstige ge
volgen zal hebben. In tegenstelling tot
hun collega's elders in het land zijn
Texelse boeren als regel niet verzekerd
tegen hagelschade.
port naar de ijskast smolten de stenen gedeeltelijk weg; bij het neerkomen waren ze dus nog wat groter.