Cjrotn 2 rwartsjexelsin het harL, Heide dood: geen bloei Scholierenvervoer nu helemaal gratis Hagelstenen van drie centimeter Karweitje op hoog niveau ubber boot van trand verdwenen ubsidie voor wart triathlon Repetitie volksdansen „Wat je ver haalt lekker Texelaars botsten op Pontweg Auto's klem op het Klif Reddingboot twee keer in actie Hondenclub hervat trainingen Tweede tally ho in De Koog Veerdempers verdwenen IPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.103 VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1986 dactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741. uiten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Harry de Graaf, Pelikaan- 75, De Koog, telefoon 02228 - 266. radvertenties, abonnementen, etc.: jeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Ufoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /18,65 per kwartaal; los 85 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. tssen maandagavond kwart voor ne en dinsdagochtend vijf over negen van het strand bij Paal 9 een rubber- otvan de strandbewaking gestolen, eze Zodiac MK 2 had een waarde if8.000—, was lichtgrijs en droeg opschrift „strandbewaking Texel", motor ervan was er door de andbewaking afgehaald en opgebor- i, Er is een sleepspoor aangetroffen ar zee. De boot was eigendom van gemeente Texel. urgemeester en wethouders hebben n een garantiesubsidie toe te agn de vereniging „Triathlon xel" voor de op zaterdag 13 septem- jrte houden kwart triathlon. De ver ging heeft de garantiesubsidie aan- svraagd omdat zij niet zeker is van de onsorgelden voor deze wedstrijd, die flOOO,— zijn begroot. De toegezeg- igarantiesubsidie bedraagt 7500,— Riet als voorwaarde dat vaststelling en jjlbetaling pas plaatsvindt na het in- enen van een afrekening door de reniging. De totale kosten van het lenement zullen ca. f5000,— bedra- i, Er wordt op f4000,— inschrijfgeld irekend. verband met het optreden op de fldoredag „De dag van de dans" op -flvensdag is er voor de Volksdans- uit „De Buureton" een repetitie eandag 11 augustus 's morgens om li uur. Voor informatie: Annie omp-Stolp, 02220-2685. - 91 /ooreen goed stukje vlees hoeft u ech- er niet zo ver. Goënga's specialiteitenslagerij, indt u van eigen slacht een keur aan eerlijkheden, waaronder de tot in alle oeken van ons land beroemde imsvleesgerechten. 1 kilo Riblappen 13,98 1 kilo Bieflappen 17,98 okvoor buitenlandse specialiteiten Salami Milano Saucisson Rosette de Lyon onno Parmaham Sastoldi Ook specialist in BD levensmiddelen De westelijke wijzerplaat van de toren van de Hervormde kerk van Den Burg wordt gerepareerd,, na dat de wijzers maandenlang heb ben stilgestaan. Woensdagmiddag verwijderde een medewerker van de torenuurwerkfabriek „De Klok" uit Aarle Rixtel de wijzers en enke le andere onderdelen van het uur werk, een operatie die door de mensen op de grond met kloppend hart werd gadegeslagen. Er waren er dan ook maar weinig die in de schoenen wilden staan van de man die zich op een klein plankje vanaf de omloop van de toren een stukje omlaag liet zakken om dit kar weitje te verrichten. Er was echter geen sprake van gevaar. De betreffen de medewerker paste een door hem zelf duizendvoudig beproefd systeem toe, want hij doet dit werk al een jaar of veertig. Hoogtevrees kent hij uite raard niet. Hij vertelde ons dat het bij de dertig meter hoge toren van Den Burg zelfs heel makkelijk ging, gezien de aanwezigheid van de omloop en de eenvoudig aan de torenspits te be vestigen „lift". Dank zij de vertragende werkina van de hiisblokken kon de man zich met lichte handbewegingen laten stijgen of dalen. Bovendien werkte het weer mee, zodat het werkje snel was geklaard. Versleten De wijzers draaien niet meer met het uurwerk rriee omdat de naaf is uit gesleten. Het vierkante gat is in de loop der jaren rond geworden. Het uurwerk dateert van 1931 en werd destijds geleverd door hetzelfde bedrijf uit Aarle Rixtel, waarvan' ook de uur werken van de andere gemeentelijke kerktoren afkomstig zijn. Dat de zaak na 55 jaar is versleten zal weinig men sen verbazen. De veronderstelling ligt voor de hand dat de even oude wijzer platen van de drie andere kanten van de toren ook wel eens aan vernieu wing zouden kunnen toezijn, ook al werken ze op dit moment nog goed. lnobeer het eens. Den Hoorn is dich- P bij dan u denkt. Naar aanleiding van protesten heeft de Teso-directie besloten de nieuwe regeling voor het scholie renvervoer alsnog zodanig aan te vullen, dat er helemaal geen kosten meer aan zijn verbonden, terwijl misbruik toch praktisch on mogelijk wordt gémaakt. Het be drag van 718,50 dat per scholie- renknipkaart voor twee aaneen gesloten weken moet worden be taald zal namelijk worden terugbetaald. Voor de rest blijft alles hetzelfde. Dus ieder die dagelijks vanaf Texel naar een officiële instelling voor dagonderwijs op het vasteland gaat, krijgt na het overleggen van een ingevlilde school- verklaring en een pasfoto een gratis scholierenpas. Op vertoon daarvan kunnen aan het loket in Den Helder scholierenkaarten worden gekocht voor lesbezoek van maandag tot en met vrijdag in twee aaneengesloten kalen- derweken. Wie de knipkaarten na ge bruik bewaart, kan ze eens per kwar taal inleveren op het Teso-kantoor in 't Horntje. Als daar blijkt dat er op vijf dagen per week gebruik van is ge maakt, wordt het geld gerestitueerd, uitsluitend door overmaking op een door betrokkene op te geven bank- of girorekening. Gedurende stage periodes zal niet worden gerestitueerd. heide op Texel zal dit jaar niet of nauwelijks bloeien. Dat is het ge volg van de strenge vorst van de afgelopen winter, waardoor zeker driekwart van de totale oppervlakte aan heide velden is doodgevroren. Dat dit bericht niet op Pessimisme is gebaseerd ken iedereen zien die *an kijkje gaat nemen in bet duinpark, 't Mientje, J1 duinen aan de Rom- Malpot, gebieden die op dit moment hun paarse Pracht al hadden moe- ten tonen; er is nog wei- ni9 te zien. Dp de redaktie kwamen telefoontjes binnen van mensen die zich onge rust maakten over het verschijnsel en de oor zaak al zochten in zure regen of andere vormen van milieuvervuiling door menselijk toedoen. De oorzaak is achter volkomen natuurlijk, al is het effekt op Texel door samenloop van omstandigheden nogal ernstig. Het zijn vooral oudere heideplanten die gevoelig zijn voor vorst en aangezien practisch alle heidevelden op Texel tientallen jaren oud zijn, is de klap hard aangeko men. De andere factor is dat het streng heeft ge vroren zonder dat er sneeuw lag. A/s er een isolerend pak sneeuw op de heide had gelegen zou er waarschijnlijk niets zijn gebeurd en zouden in ieder geval de wortels van de heide planten in stand zijn gebleven. Vorst zonder sneeuw kwam vroeger uiteraard ook wel eens voor maar dat was in de tijd dat de heide regelmatig werd afgemaaid of af geplagd, zodat de heide zich tel kens moest vernieuwen en daardoor minder ge voelig was voor vorst. De Texelse heidevelden zouden hersteld kunnen worden door de dode oude heide te maaien, waardoor het licht de bodem kan bereiken en het zich hier ongetwij feld massaal aanwezige heidezaad spoedig zou ontkiemen. Het is echter zeer de vraag of het fi nancieel mogelijk is om een dergelijke kostbare hersteloperatie uit te voeren. Een argument om het toch te doen zou kunnen zijn dat de dode, oude heide zeer brand gevaarlijk is. Van gemeentewege was echter geen opdracht gegeven de andere wijzerpla ten onder handen te nemen. De Waal Ook de wijzers van de klok van de Hervormde kerk van De Waal staan stil als gevolg van slijtage en ook hier zal het bedrijf uit Aarle Rixtel voor repara tie zorgen. Waarschijnlijk gebeurt dat als „De Klok" met de gerepareerde onderdelen voor de toren van Den Burg terugkomt naar Texel. Het had eventueel woensdag al kunnen ge schieden maar het daarvoor vereiste materiaal was toen niet bij de hand. Omdat de Waalder toren geen omloop heeft en slechts is voorzien van een klein luikje in de spits, is het aanbren gen van de lift hier een veel omslachti ger operatie. Door dat kleine raampje is het onmogelijk om de lift boven te monteren. Dat moet dus op de bega ne grond gebeuren nadat de kabels vanuit het torenluikje zijn neergelaten. Er is dus veel meer kabel nodig. „Dat is typisch een nieuwe kerktoren", aldus de man uit Aarle Rixtel. „Vroe ger hielden de bouwers van kerktorens er rekening mee dat het tot in lengte van jaren mogelijk moest zijn om iets te repareren of te vervangen. Die oude torens zijn daarom voorzien van omlo pen, haken, poorten en andere hulp middelen om overal makkelijk bij te kunnen komen. Moderne architecten willen alleen maar een mooi ding ma ken en denken niet aan de praktijk". Het reparatiewerk had ook verricht kunnen worden met behulp van een grote telescoopkraan. Op een dergelij ke wijze is enkele jaren geleden de de fecte haan voor reparatie van de to renspits gehaald. Het huren van zo'n kraan is echter zeer kostbaar, zodat de altijd naar de voordeligste weg zoeken de gemeente de voorkeur had gegeven aan de oud-ambachtelijke methode van de specialisten uit Aarle Rixtel, in dit geval bijgestaan door de heer J. Hoogerheide van gemeentewerken die met de zorg voor de gemeentelijke to renklokken is belast. Op de plaats waar de Gasthuisstraat uitkomt op de Pontweg botsten dins dagavond half acht een Suzuki perso nenauto en een Honda Civic tegen el kaar. De Suzuki, bestuurd door een 59-jarige man uit Den Burg, kwam van de Gasthuisstraat en wilde linksaf de Pontweg oprijden. Daarbij reed hij te gen de Honda van een 19-jarige vrouw uit Oudeschild, die op de Pontweg in de richting van De Koog reed. Beide auto's werden zwaar beschadigd, de bestuurders liepen geen noemenswaar dig letsel op. Op het Klif in Den Hoorn reden dins dagavond een vrachtauto en een per sonenauto tegen elkaar. De vrachtauto van een bedrijf uit Alkmaar werd bestuurd door een 36-jarige man uit Den Helder en.de tegenligger door een 28-jarige man uit Hagen (Did.), die reed in een Opel Rekord. De bestuurders gaven elkaar de schuld. Er blijft werk aan de winkel voor de KNZHRM-redders van de Sieg fried Egmundis. Zaterdag werd hulp verleend aan het 12 meter lan ge zeiljacht Kiola uit Düsseldorf dat op weg was van IJmuiden naar Den Helder. Aan boord bevonden zich twee personen, waaronder de 62-jarige eigenaar. Die was door wind en tij uit de koers geraakt en wist zich niet goed te oriënteren. Toen hij vastraakte dacht hij op de Noorderhaaks te zitten, maar het was het binnenkant van de Vliehors. Bij zijn radioverzoek om hulp ontstond derhalve een misverstand want op de opgegeven plek werd geen jacht gesig naleerd. Schipper Groen van de Sieg fried Egmundis hoorde het bericht op de scanner en veronderstelde terecht dat de Kiola wel eens noordelijker zou kunnen zitten. Dat werd even later door de kustwacht Eierland bevestigd die het 1.80 meter diep stekende jacht ook had waargenomen. Om kwart voor zeven voer de reddingboot uit. Het jacht was inmiddels zelfstandig vlotgekomen. In verband met het slechte weer werd het wenselijk ge vonden dat het zijn reis nog niet zou voortzetten. Het werd daarom naar Ingaand dinsdag 12 augustus begint voor de Texelse Hondenclub weer het seizoen. Op het land van Staatsbosbe heer aan de Rozendijk in de Dennen (bij „Rien sans Peine") is dan de eerste trainingsbijeenkomst: om 18.30 uur voor beginners en om 19.00 uur voor gevorderden. De Texelse Honden club is bedoeld voor eigenaars van ge- bruikshonden die hun dieren trainen om ze gehoorzaamheid bij te brengen en ze allerlei practische verrichtingen te laten doen. De club telt thans 20 le den maar het is wenselijk dat de gele deren nog verder worden versterkt. Vrijblijvend kennis maken tijdens de trainingsbijeenkomst is mogelijk. rustig water ter hoogte van De Cocks- dorp begeleid en daar voor anker ge legd. De volgende dag heeft de Kiola zijn reis vervolgd. Gekapseisd Dinsdag moest de reddingboot op nieuw uitrukken, nu voor het zes meter lange zeiljacht Zeewolf dat tegen elf uur 's morgens op een bank nabij de Vliehors was gekap seisd. Het vaartuig liep daarbij schade op, onder andere werd het roer vernield Eigenaar Eric van Schaik uit Gieten was vertrokken uit Oudeschild en had met een vriend via de Noordzee naar Vlieland willen varen, wat gezien de weersomstandigheden en de geringe omvang van de boot onverantwoord was. De schipbreuk bij de Vliehors werd toevallig gezien door schipper Groen van de reddingboot die direct daarop uitvoer en de „Zeewolf" op sleeptouw nam. Het vaartuig werd achter De Cocksdorp drooggezet om provisorisch te worden gerepareerd. Zaterdagavond is op het evenementen terrein aan de Nikadel in De Koog op nieuw een „Tally Ho" te beleven, geor ganiseerd door de vereniging De Blijde Rijders. Het hippische evenement be gint om half acht en is even na negen uur afgelopen. De deelnemers komen uit in drie categorieën: pony's tot 1.30 meter, pony's boven 1.30 meter en paarden. Deelnemers kunnen zich tot uiterlijk 19.00 uur zaterdagavond nog opgeven via de maneges en bij Nel de Kraker aan het Schilderend, telefoon (02220) 3697. Voor de beste prestaties zijn tal van prijzen uitgeloofd. Publiek heeft toegang tot het terrein voor 72,50 per persoon. Van een Suzuki motorfiets zijn in de nacht van maandag op dinsdag twee Marzokkhi veerdempers gestolen. De motor stond geparkeerd op de Bad- weg in De Koog en is eigendom van een 22-jarige man uit Delmenhorst (Did). „Het leek of we met grind werden bekogeld", aldus een boer uit Eier land, waar zondagavond om zeven uur een hagelbui viel met stenen van drie centimeter doorsnee. De hagel van dit zware kaliber viel in een strook die zich uitstrekte van De Cocksdorp in zuid-oostelijke richting tot aan de Eendrachtdijk. Vooral op Texel mogen dergelijke hagelbuien tot de uiterste zeld zaamheden worden gerekend. Geen der agrariërs in het genoem de gebied had zoiets ooit eerder meegemaakt. Er ontstond voor enige duizenden gul dens schade aan het landbouwgewas, vooral aan dorsklare erwten. Door het hagelbombardement barstten bij C. Slot van hoeve Rotterdam en bij H. Broekman van hoeve Zeeland de peu len open en de erwten gingen aldus verloren. Bij P. Jongejan ontstond stengelschade in consumptie aardappelen. Bij de pootaardappelen hinderde het niet omdat dit loof toch spoedig zou worden doodgespoten. Onder andere bij Nico Roeper van de Johanneshoeve aan de Oorsprongweg werd het loof van de bieten nogal be schadigd. In blad en stelen ontstonden grote gaten maar de verwachting is dat de afremming van de groei die daardoor ontstaat, geen ernstige ge volgen zal hebben. In tegenstelling tot hun collega's elders in het land zijn Texelse boeren als regel niet verzekerd tegen hagelschade. port naar de ijskast smolten de stenen gedeeltelijk weg; bij het neerkomen waren ze dus nog wat groter.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 1