In Kenia praten ze nog over Michiel Witte mi PAGINA 6 TEXELSE COURANT VRIJDAG 22 AUGUSTUS 1) In Oost-Afrika, vooral Kenia lopen honderden mensen rond die zich pater Michiel Witte nog goed kunnen herinneren. Het zijn veelal oudleerlingen van een van de vele scholen die hij stichtte en waarover hij op ge heel eigen wijze het bewind voerde. Veel van die leerlingen kwamen in kaderfuncties terecht, zodat het niet bijzonder is om op een politiepost, ministerie of regeringsbu reau iemand tegen te komen die weet mee te praten over pater Witte, de van Texel afkomstige missionaris die zijn tijd ver vooruit was en tot de zeer weinige blanken behoorde die het volledige ver trouwen van de bevolking wist te winnen. De mensen beschouw den Witte als een van hen. ,,To them he was the holiest man, the best teacher, the kindest and most devoted person that ever lived; only his skin was European, they said, his heart was African". momenteel nog ongeveer 400 leden heeft. ,,Wij horen tot een missionaire congregatie en het was de bedoeling dat ik naar Afrika zou gaan. Ik voelde daarom voor een missie-historische studie van leven en werken van een pater die zich op bijzondere wijze heeft onderscheiden. Er werden mij twee na men voorgesteld: Michiel Witte en Al- bert Loogman uit Amsterdam". De keus viel op Witte, waar De Jong op dat moment practisch niets van wist. Dat veranderde snel toen hij navraag ging doen en op tal van bronnen stuit te in de vorm van artikelen die Michiel Witte had geschreven voor het missie blad van de Orde, correspondentie die Witte met zijn superieuren had ge voerd, honderden bedelbrieven die hij had geschreven aan mensen die zijn missiewerk financieel steunden. Dagboek Een van de belangrijkste bronnen be loofde echter het dagboek te worden dat Witte nauwgezet had bijgehouden. Het was in eerste instantie spoorloos, totdat het tevoorschijn kwam: een pa ter bleek het in. privebezit te hebben. De gegevens uit alle bronnen werden vergeleken en zo sloot de legpuzzel tenslotte in elkaar. Na het gereedko men van de scriptie was De Jong ne gen jaar werkzaam in Oost Afrika waar hij tal van plaatsen bezocht waar pater Witte gewerkt heeft en waar de spo ren van zijn aktiviteit nog allerminst zijn uitgewist. Bevestigd werd dat pa ter Witte inderdaad een forse steen heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het land en de mensen zelf zijn zich daar van bewust. Van pater Witte mag je geen kwaad woord zeggen. Wat hard werken en improviseren was, leerde "Giel" Witte al in zijn vroegste jeugd. Hij werd 31 januari 1895 in Den Burg geboren als zesde kind uit een gezin van dertien kinderen. De ouders, van boerenkomaf, openden in Den Burg een kruidenierszaak maar daar mee was het nauwelijks mogelijk om de dertien kinderen te voeden en te kleden. Van iedereen werd dan ook verwacht dat hij of zij hard meewerkte. Voor Giel betekende dat bijvoorbeeld dat hij 's morgens om vier uur opstond om eieren te halen bij boeren. De eieren verkocht hij vrijdags in Den Helder en van het aldus verdiende geld kocht hij brood dat hij zaterdags over heel Texel verkocht. Ondanks het har de werken had Michiel een gelukkige jeugd. Na de bewaarschool en open bare school waarvan hij de laatste paar klassen mocht overslaan ging hij als negenjarige naar de ULO. Hij wilde missionaris worden maar de ULO-leraar die hem een speciale opleiding wilde geven voor een baantje op het post kantoor kon dat niet waarderen. Ook de pastoor en de kapelaan zagen in Michiel geen toekomstige priester en probeerden hem naar de kweek school in Beverwijk te krijgen. Giel zette echter door en zo werd hij in september 1909 door zij vader in Weert afgeleverd bij de apostolische school van de paters van de Heilige Geest. Witte mocht al direkt in de tweede klas beginnen en bleek een briljant leerling. Marskramer Om de 65 gulden kostgeld bijeen te krijgen trok Michiel tijdens zijn vakan- Dat pater Witte een bijzonder pionier was die onder uiterst moeilijke omstan digheden slaagde waar anderen faal den, is voor veel Texelaars geen nieuws. Gedurende zijn 40-jarige ver blijf in (toen nog) Brits Oost-Afrika zorgde hij er zelf voor dat het thuis front op de hoogte bleef. Hij schreef tientallen brieven naar de Texelse Cou rant en tijdens zijn verlofperioden bracht hij menigmaal vanaf de preekstoel in de kerk verslag uit van zijn doen en laten. Leuk Zijn gehoor was onder de indruk, maar er viel ook te lachen. Witte was aller minst een dovote, ernstige pater die hel en verdoemenis preekte maar een gezellige prater met groots gevoel voor humor en betrekkelijkheid. Die eigen schappen kenmerkten meer leden van de omvangrijke familie Witte. Op Texel zeiden ze: je ken wel hom dot 't er ien van de Vrolijke is. Wat toen niet békend was omdat pa ter Witte er nooit in het openbaar over sprak, was dat hij in zijn missiegebied niet alleen strijd leverde tegen bijge loof, honger, slechte huisvesting, on wetendheid en ziekten, maar ook te gen autoriteiten van zijn eigen congre gatie. Witte had zijn eigen opvattingen over missionering, was eigenwijs en deed wat hem goed leek, zich weinig aantrekkend van de bisschop en van medeconfraters waarmee hij dan ook zeer Slecht samenwerkte. Herhaaldelijk is getracht Witte aan de dijk te zetten of naar een 'ongevaarlijke' positie te manoevreren. Tegelijkertijd moesten zowel kerkelijke als burgerlijke autoritei ten erkennen dat de aanpak van Witte succesvol was. Overal waar hij aan de slag ging, bleef het succes niet uit. Honorary Sir Veelzeggend is het nauwelijks bekende feit dat pater Witte al na vijftien jaar door het Britse bewind werd benoemd tot 'Officier of the British empire' een zo hoge onderscheiding dat hij recht had op nog meer eerbetoon dan de gouverneur, aangesproken diende te worden met 'honorary sir' en samen met de gouverneur bij officiële gele genheden parades mocht afnemen. Dat feit wekt de indruk dat Witte een typische vertegenwoordiger moet zijn geweest van het toenmalige koloniale bewind en weinig moest hebben van het onafhankelijkheidsstreven. Vast is komen te staan dat het tegendeel juist is. Witte beschouwde de Afrikanen oprecht als gelijkwaardige medemen sen en vond het zijn plicht om door het geven van onderwijs de mogelijk heid te verschaffen dat zij onafhanke lijk zouden worden. Hij moest echter tactisch manoevreren, onderhield zo wel contacten met de officiële instan ties als met de beruchte Mau Mau be weging. Dat tenminste een deel van die organisatie hem vertrouwde blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat hij door hen werd gevraagd als aalmoezenier in hun gelederen te treden, wat Witte overigens niet deed. Studie De man die het leven van pater Witte diepgaand heeft bestudeerd is pater Albert de Jong uit Berg en Dal. Hij koos in 1974 pater Witte als onder werp voor een doctorale scriptie in het kader van zijn studie kerkgeschiedenis. De 223 pagina's tellende scriptie is onthullend, ook voor mensen die meenden dat zij veel van deze missie pionier wisten. De omvangrijke studie lag in meerdere exemplaren bij familieleden op Texel maar was niet algemeen bekend. Het werd on langs 'ontdekt' toen men meer van pa ter Witte wilde weten naar aanleiding van het idee om het plein met straat jes van de nieuwe wijk achter de R.K. kerk naar hem te noemen. ,,lk was bezig af te studeren en op zoek naar een onderwerp voor mijn doctorale scriptie", vertelde ons vorige week Albert de Jong uit Berg en Dal bij Nijmegen, lid van de congregatie van de Heilige Geest die in Nederland ties gedurende zes jaar als marskramer over Texel om boeken, vuurwerk, siga retten en andere artikelen te verkopen en hij was ook niet te beroerd om zijn buurman te helpen met hooien. Witte zelf schreef in zijn dagboek dat hij al dus de psychologische kennis opdeed die hem later van pas zou komen. In het missiehuis waar hij zijn opleiding volgde was Michiel Witte niet bepaald een voorbeeld van vrome devotie. De prefect wilde hem menig maal de laan uitsturen maar de overste Eugène Bru- net hield hem de hand boven het hoofd. Zo trad hij op 11 juli 1915 in de congregratie. Vervolgens studeerde hij tv\>ee jaar filosofie en vervolgens theo logie in Leuven. In die perdiode maak te hij een zware beproeving door. Om dat hij 'n luchtige en humoristische kijk had op de pérsonen en omdat hij niet hield van overdreven vroomheid, en een onafhankelijke en volwassen hou ding tentoon spreidde waarbij hij zijn projekt dat zijn levenswerk zou worden en waaraan hij met overzettelijke wils kracht en doorzettingsvermogen zwoegde geheel naar eigen inzichten en opvattingen die niet altijd overeen kwamen met kerkelijke en wereldlijke overheden. In plaats van bijval van zijn medebroeders kreeg hij tegenwerking, maar toch werd Kabaa een groot suc ces. Het leverde in snel tempo de hard nodige onderwijzers af. Intussen stichtten Witte in Kabaa ook nog de eerste katholieke Secondary School a| voor heel Kenia. Uitgeput ging Michiel Witte in mei 1934 op vakantie naar Nederland, om in februari 1935 weer terug te keren. Zelfs in zrjn vakantie was hij in botsing gekomen met zijn kerkelijke autoritei ten toen hij inplaats van een toog een gewoon pak wilde dragen. Meer daarover verder in dit artikel. Ge durende het tweede verblijf van dertien jaar was hij werkzaam op maar liefst Pater Michiel Witte in 1948 Witte temidden van een groep leerlingen in Kabaa, augustus 1925. De pater maakte veel foto's. Door gebruik te maken van de zelfontspanner komt hij op vee! opnamen zelf voor. kritiek niet verborg, stichtte hij veront waardiging en verwarring onder me destudenten en de leiding van het se minarie. Het kwam zelfs zo ver dat bij een stemming onder de medebroeders om uit te maken wie waardig werd be vonden om de eeuwige geloften af te leggen (waarvan de priesterwijding af hing) werd Witte afgestemd „Wegens gebrek aan geloofsgeest en de alge mene luchtigheid". Voor Witte was het een slag en hij wilde de congregatie wel verlaten. De pater-directeur stak daar echter een stokje voor en nadat hij zijn eigen mening over Witte aan het algemeen bestuur had voorgelegd, werd het pijnlijke besluit herroepen en deed Michiel 6 maart 1921 zijn eeuwi ge gelofte. Vijf maanden later werd hij tot priester gewijd samen met zijn vriend Albert Loogman. Beiden wer den ook tegelijk uit gezonden naar het missiegebied in Afrika waar ze in sep tember 1922 aankwamen. De eerste periode van die Michiel Witte in Kenia verbleef werkte hij op drie missie posten, het eerste jaar in Nairobi in een pas opgerichte missie die speciaal was belast met evangelisatie van de Afrikanen. In enkele maanden tijd was hij vertrouwd met het Swahili, de taal van Oost Afrika. In november volgde overplaatsing naar een diep in het bin nenland gelegen missie in Kilungu. Om het zeer lage peil van de kate- chisten al daar op te vijzelen stichtte hij een bescheiden katechistenschool. Levenswerk De ervaring die hij daar opdeed kwam hem goed van pas toen hij in 1924 on der de druk van de nieuwe onderwijs wet de kans kreeg een grote kate chistenschool, bestemd voor het hele vacariaat Zanzibar, te stichten in de verlaten missiepost Kabaa. Het was dit negen missiestaties. Die herhaaldelijke overplaatsingen hadden ook te maken met het feit dat zijn chefs niet goed raad met hem wisten. Overtuigd van zijn eigen inzichten op onderwijsgebied week hij daar nooit van af. Daarom was het niet makkelijk om met hem samen te werken, temeer daar hij de normen die hij aan zichzelf stelde wat betreft wonen, eten en werken ook aan andere oplegde. Naar zijn geliefde Kabaa keerde Witte niet meer terug. Inplaats daarvan werd hij benoemd in Giriama, maar al na negen maanden werd hij op aandrang van de regering van Kenia overgeplaatst naar Waa om daar een tot ondergang gedoemde re- geringsschool over tè nemen. De school begon onder de stuwende lei ding van Witte als bij toverslag te le ven. Maar toen er - alweer - conflicten rezen met het ministerie van onderwijs wist de bisschop niets anders te doen dan hem overplaatsen naar Bura waar hij een ondergeschikte positie kreeg. Balling Michiel Witte voelde zich daar een bal ling en wilde weg. Bisschop B. Hil- horst, de apostolisch vicaris van Ba- gamoyo in Tanzania, wilde Witte na lang aarzelen wel opnemen. Hij kreeg als opdracht een technische school te beginnen voor jongens van het kust land. Maar toen de beginmoeilijkheden waren overwonnen en de school na twee jaar goed draaide, werd Witte in november 1939 benoemd tot directeur van de Teacher Trainings School van Morogoro. In tegenstelling tot de plaatsen waar hij zelf een school was begonnen vond Witte daar een ge vestigde school met leraren die hun ei gen opvattingen over onderwijs had den. Een botsing van inzichten was onvermijdelijk. Bisschop Hilhorst keek al gauw uit naar een gelegenheid om van Witte af te komen en die moge lijkheid deed zich in 1941 voor toen personeel nodig was voor Meru in Ke nia. Eerst werden de missies van Egoji en Chuka aan Witte toevertrouwd maar toen in Kevote een Primary School gebouwd moest worden was Michiel Witte daar de aangewezen man voor. In 1944 kreeg hij een hoge functie: vicaris delegatus van Nyerie in Kenia. Als zodanig had hij geen school werk te verrichten maar hield zich met het onderwijs- en opvoeding bezig. In oktober werd hij tot veler opluchting van de functie ontheven en kon hij va kantie gaan nemen in Nederland. Een jaar later richtte hij in Taveta een nieu we vakschool op. De grond waar de school moest komen was nog niet ontgonnen en Witte bouwde daar sa men met zijn leerlingen een provisori sche school op een geïeend stuk grond. Het duurde tot 1952 dat hij op de aan de missie geschonken grond kon beginnen met het opzetten van grote hutten van tijdelijk materiaal die dienst moesten doen als slaapzaal, eetzaal, tirnmerwinkel en kapel. Of schoon pater Witte door Afrikaanse vakinstrukteurs terzijde werd gestaan draaide de hele school van ruim hon derd leerlingen op hem alleen, Z gesmeek om hulp was vergeefs, Het geld dat hij nodig had werd een deel in de werkplaatsen verc Daarnaast kwam er uit Amerika, resultaat van de vele bedelbrieve bi Witte daarheen schreef. Toen M n Witte in november 1954 op vaka ging naar Nederland, wilde hijei«\ zijn „tantes" zoals hij de voorna m vrouwelijke weldoeners in Ameril| noemde, bezoeken. Eerst mocht niet, maar uiteindelijk kreeg hij ti jy vergunning voor de reis. De ond ming was slecht voorbereid („Hij vloog menige tante voorbij", Jong in zijn scriptie) maar een si||i werd het toch, want door zijn pt soonlijke aanwezigheid kon hijdijsi delakties kracht bijzetten en hijf heel wat geld, een nieuwe auto pe nieuwe kostbare relaties aan ovet i aanbod om voor de Amerikaanss visie op te treden in het program »n „This is your life" sloeg hij echts het dagboek vermeldt de redem gf Laatstsll Op 61-jarige leeftijd begon pater voor de laatste keer in zijn leven vakschool en missie op te bouw in Usa River in Tanzania. Desclï werd in 1959 officieel geregistreei aanvankelijk illegaal gedraaid tel50 ben. In Usa werd de anders altijd^' gezonde en oersterke Michiel Wi ziek. In 1960 werd darmkanker J constateerd en snel vertrok hij n 'r Nederland voor behandeling. Hst echter te laat en Witte moet dask kens de wijze waarop hij zich in sl' dagboek uitdrukte een voorgevo;/' gehad hebben „Adieu Usa (eni ka?)". De operatie in het Antonie 'P Leeuwenhoekhuis in Amsterdam bemoeilijkt door trombose in bei! nen. Witte werd overgebracht n3 missieprocuur van de paters van "r Heilige Geest in Halfweg waar hij maart 1961 overleed. Op 29 maai fl, werd hij te Gemert begraven, lati K gebruikelijk omdat de pater Provi van de Orde, die in het buitenlai :c bleef erop stond om zelf de reqü op te dragen. „Tot zijn sterfbed zijn wilskracht en zijn humor om 01 flauwd, om hun dankbare bekrcx e" vinden in God", aldus de tekst o"' bidprentje dat ter gelegenheid v3 overlijden werd uitgegeven. Educ Hoewel er niet aan hoeft te won hi getwijfeld dat pater Witte het va aai digen van het evangelie en het urn van nieuwe christenen als zijneeinl opdracht beschouwde, wilde hij dei dat zijn mensen in zeer algemeni lot werden ontwikkeld. ,|e Toen Witte van de nieuwe ondei h wet gebruik wilde maken door a katechist-onderwijzersopleiding ginnen met veel algemeen du i^/vn£,--ba^4. crf'tL ^Jky-j j ha. Ai da 5 bimdaj Wo«nsonderc/aa, Vtyclaa Zaterdag I Zond** (b. <V 'H-Luc, ïUuir f 'iy W- i y.Zo-% b-uM ftwe C?I otibo Cvlpt-ts^ S~ fcwU tv. V. 11 ^r "f,K. 'm- ii.tn» II. To /.«/*-1.- 2-"3 3 H 4- 5" u, w- T" Wv-rfb\. ïy>-ri-trr. (JtmïwriUJjOA,. 4JU. t— oLv-<j tlJjZCn Ï.Ho (Mrv-n.th<di-^S t>T OvstdLiA - di-, ïyrrfjri. MU. Kwfcrr. 'MJl. cIAlo CjdUlz>^UUru.i Foutzc 5 Ivw-M CPrJjJv»M .t-yJkj iUv /HOLfl/V Bij het dagelijks verplichte bad in de rivier. Het door Michiel Witte geschreven lesrooster, dat een indruk geeft van het drukke program dat door de school van Kabaa werd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 6