Cjroen 2TwartsJ~exehin het Zeldzame Schel tef luchtruim weer in? foor zwemparadijs 1,36 miljoen binnen Geslaagde „redding" van strandhuisjes Laatste folkloredag uitgesteld Asfalteringswerk op Helderse veerhaven vanaf heden de meeste winkels op dinsdagmiddag weer gesloten zijn. Geslaagd Kerkeveiling op 27 september In verband met het zeer slechte weer is de laatste folkloredag die woensdag zou worden gehouden, afgelast. Dat gold dus ook voor het vuurwerk dat 's avonds op het terrein van de Texelse Boys zou worden gehouden. Het hele programma zal worden ver schoven naar een nader te bepalen dag in de herfstvakantie. Die dag zal dus in het teken staan van „Hobby's en verzamelingen". Verzamelaars en hobbymensen die met hun kollektie aan de dag willen deel nemen kunnen zich nog opgeven bijl Henk van der Belt, telefoon (02220) 3728. De jeugd heeft gelegenheid om op de Groene- plaats allerlei artikelen te koop aan te bieden, een vlooienmarkt dus. Verder wordt opgetreden door de groep Oude Dansen en de Boerenkapel. Vanaf maandagochtend vinden rond om het opstelterrein van de TESO in Den Helder en op de aansluitende we gen asfalteringswerkzaamheden plaats. Daardoor zal de verkeerssituatie ter plaatse worden gewijzigd en de rijba nen zullen maar gedeeltelijk beschik baar zijn. De boot zal zolang dat noodzakelijk is met één rijbaan tegelijk worden gelost. De busbaan krijgt in Den Helder ook een nieuwe asfaltlaag. In verband daarmee zal de bushalte ongeveer vijf tig meter worden verplaatst. Houdt U er rekening mee dat De Winkeliersvereniging bezoek en hij kon Piet Standaart laten weten dat de motor boven water was. Gratis Vorige week vloog Piet met zijn eigen vliegtuig naar Engeland en kwam snel met Johnson tot zaken. Hij mocht de motor voor niets meenemen ónder voorwaarde dat deze weer zou worden gerestaureerd en een verantwoorde historische bestemming zou krijgen, het liefst als krachtbron van een op nieuw te bouwen Scheldemusch. Piet Standaart is nu druk aan het sleu telen, maar hij schat dat het nog wel twee winters zal duren voordat het proefdraaien kan beginnen. De lucht- gekoelde motor, van het Tsjechische merk Praha, is een boxermotor met twee cilinders van totaal 1900 cc, ver mogen 40 pk. De motor is ook in an dere kleine vliegtuigen gebruikt, zoals ae Praha Baby. Technische gegevens heeft Standaart onder andere inge wonnen bij de Tsjechische fabriek. Ge zocht wordt nu naar enkele vervangen de onderdelen. Een van de cilinderkop pen is kapot, een gevolg van het on geluk van 1950, een der klepdeksels ontbreekt en er is een klep weg. Piet Standaart rïeeft goede hoop dat hij de motor weer compleet kan krijgen. Gegevens genoeg Van De Schelde heeft hij inmiddels grote bundels tekeningen en rapporten ontvangen, die betrekking hebben op de Scheldemusch, zodat het in ieder geval niet ontbreekt aan gegevens die nodig zijn om het antieke tweedekkert- je weer in elkaar te zetten. Het zijn dan ook uitsluitend financiël drempels die genomen moeten worden om een al dan niet vliegende replica te ver vaardigen. Piet Standaart heeft hoop dat een sponsor gevonden kan worden die het leuk vindt dat dit kleine Neder landse industriemonument in eer wordt hersteld. Rita Bakker uit Den Burg is aan de Rijksuniversiteit van Utrecht geslaagd voor het doctoraal examen biologie. VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1986 Ty föERICHT 15 SEPTEMBER 1887 Nr. 10.109 lie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741. werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Michèl Gonlag, Kogerstraat Oen Burg, telefoon 02220 - 2747. jadvertenties, abonnementen, etc.: «veld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, iföon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ18,65 per kwartaal; los 85 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. twee miljoen gulden die door het bedrijfsleven en Texelse ivolking bijeen gebracht moeten worden om de stichting het zwemparadijs bij De Koog mogelijk te maken, is Ior 70% binnen. Maandagmiddag om vijf uur was de stand 360.000,—. is dus tevens de uitslag van de zoekgeraakt. Zij kunnen nieuwe formu le*,-. Hio hot w^r. rta lieren afhalen bij alle Texelse banken, of bij de bijkantoren daarvan in de bui tendorpen. Ook kan gébruik worden gemaakt van het bestelformulier dat op een der advertentiepagina's van de ze krant is afgedrukt en dat portvrij naar de RMT kan worden verstuurd. is dus tevens de uitslag van de 'raag die door het bestuur van de ireatie Maatschappij Texel was uit schreven. In de krant van dinsdag zal bekend worden gemaakt wie heeft geraden (of er het htst bijzat) en dus een zwemba- jndeel ter waarde van 7100— krijgt, stuurslid Joop Jellema zegt dat de langstelling voor de aandelen hem niet tegenvalt. Vooral de laatste oen komen veel formulieren binnen, nis bij tientallen tegelijk. Het zijn rhet overgrote deel „kleine" klan- voor zichzelf en/of hun familie- in of voor hun gasten enkele aan- an kopen. Weinig bedenktijd grote logiesverstrekkers zijn kon- len opgenomen die erop wijzen dat kdie wel over de brug zullen ko- n, maar voor hen blijkt de termijn de voorinschrijving (die 1 septem- sluit) feitelijk te krap zijn geweest, oral de hotels gaat het vaak om een astering die al gauw de tienduizend en overschrijdt. Voor bungalow- en geldt hetzelfde, zij het in min- mate. Deze logies verstrekkers len hun financiële omstandigheden s! onder de loupe te nemen, 'alvo- te besluiten een aandelenpakket open. Als gevolg van de seizoen- kte hebben ze daar nog nauwelijks Sigenheid voor gehad. Jellema ver- ;ht dat zeer spoedig enkele „grote gens" zullen beslissen zodat de id dan nog een eind omhoog kan lieten. Een ander opvallend ver- hijnsel is dat naar verhouding de linere, vaak nog met zware financië- zittende recreatieondernemers het eerste bij waren, terwijl bedrij- die veel makkelijker in staat wer- geacht aandelen te kopen, de voor zich uitschuiven. Als van dat afwachten zijn bij heel mensen de inschrijfformulieren Zaterdag 27 september zal in het Eierlandsche Huis weer een kerke veiling worden gehouden ten bate van de Hervormde en de Katholie ke kerk van De Cocksdorp. Net als drie jaar geleden belooft het weer een feestelijk spektakel te worden, waarbij de medewerking van de in woners van De Cocksdorp en Eier- land niet kan worden gemist. Op hen wordt het dringende beroep gedaan om nu alvast uit te kijken naar goederen (of diensten) die op 27 september voor zoveel mogelijk geld aan de man of de vrouw ge bracht kunnen worden. Wie wat heeft aan te bieden kan de spullen vanaf 20 september bezorgen in de werkplaats van Jan Graaf aan de Postweg. Bovendien krijgen alle inwo ners bezoek, waarbij (niet al te grote) spullen kunnen worden afgegeven. Grotere artikelen worden in overleg la ter opgehaald. Vrijdagavond 26 sep tember kunnen de artikelen ook rechtstreeks in het Eierlandsche Huis worden gebracht en ook op de veiling dag zelf is dat nog mogelijk. Van 18.00 tot 19.30 uur is er dan gelegenheid tot bezichtigen. Evenals de vorige keren hebben notaris Boswijk en zijn staf weer medewerking toegezegd aan de veiling. In zo snel mogelijk tempo werden de huisjes van het strand gehaald en naar het veilige parkeerterrein gebracht. Deze foto werd gemaakt bij paal 12. Strandexploitanten van Hoorn- derslag, Jan Ayeslag en Westerslag zagen zich woensdagmiddag ge dwongen om in allerijl hun huisjes in veiligheid te brengen. Het scheelde een haartje of de zware zuidwesterstorm had er korte met ten mee gemaakt. Rond de middag bij vloed waren enkele huisjes al gaan drijven en van hun voetstuk gezet. Aangezien de storm niet ging liggen en misschien wel naar west zou draai en, werd van de eb gebruik gemaakt om de meeste husjes naar het veilige parkeerterrein achter de eerste duinerij te brengen. Gezien het feit dat het strandseizoen op z'n eind loopt, zullen de meeste dit jaar niet meer op het strand worden teruggezet. Nooit eer der werd in zo'n vroeg stadium het strand ontruimd. De exploitanten van de noorderlijke strandslagen hadden geen last. De huisjes staan hier hoog en droog op het opgespoten strand en lopen pas bij extreem hoog water ge vaar. Joop Vlaming van strandpavil joen Paal 9 had woensdag bij vloed al enkelen van zijn 30 huisjes in bewe ging zien komen, zodat hij direct na de middag met de trekker het strand opging om ze weg te halen. Ook vijf tien huisjes van verschillende particu lieren werden verplaatst. Henk Griffi oen van het strandpaviljoen paal 12 (Jan Ayeslag) schakelde loonwerkbe- drijf Niek Dros in bij het verwijderen van zijn 40 huisjes. Enkelen hadden al gedreven en waren naast hun voetstuk komen te staan, gelukkig zonder elkaar te rammen waardoor er (afgezien van wat gebroken glas en een enkele ont zette deur) weinig schade was. Het strand paviljoen zelf liep geen acuut gevaar, maar het terras ervóór dreigde de volgende nacht wel ondermijnd te raken. Op het strand van Westerslag was exploitant Henk Koopman met de trekker bezig een aantal van zijn 60 huisjes naar het parkeerterrein te ver plaatsen. Ze liepen niet allemaal ac- cuut gevaar, zodat hij het aandurfde enkele tientallen huisjes te laten staan. Diverse Texelse watersporters brachten hun catamaran is veiligheid. De zuid westerstorm heeft bijna een vol etmaal met kracht negen gewoed, tijdens de buien werd herhaaldelijk kracht tien gemeten. De Schelde (vandaar de naam) in Vlis- singen, die voor de oorlog pogingen deed om naast schepen ook vliegtui gen te bouwen. De werf wilde voor zichtig beginnen; de risico's die ver bonden waren aan het ontwerpen en in produktie brengen van dit eenvoudi ge eenpersoons sportvliegtuig waren te overzien. De Schelde heeft ook nog enkele grotere vliegtuigtypen ge bouwd, waaronder een watervliegtuig. Vernietigd Tot serieproduktie is het echter niet gekomen omdat de tweede wereldoor log spelbreker was. De weinige toen geproduceerde Scheldemuschen zijn merendeels bij Duitse bombardemen ten op vliegvelden op de grond vernie tigd. De PH-AMG ontsprong echter aan de dans, want die was in 1939 naar Engeland gegaan om daar te die nen als demonstratiemodel ter stimule ring van de verkoop. Het toestelletje werd gedurende de hele oorlog door de RAF gebruikt als weervliegtuig. Een merkwaardige bijkomstigheid is, dat het in die periode zijn Hollandse re gistratie hield maar tegelijk de RAF- indicatie (blauw-wit-rode cirkels) droeg. Na de oorlog gaf dat nog pro blemen van formele aard. Wie precies eigenaars van het .toestel zijn geweest in de loop der jaren is niet geheel dui delijk. Feit is dat het toestel nooit naar Nederland terugkeerde en dat het in 1950 op Watton Airfield in Norfolk over de kop sloeg, waarbij het zwaar werd beschadigd; de motor kwam er redelijk vanaf. Een tijdlang lagen de resten ergens in een hoek van een hangar zonder dat er iemand naar om keek. Een groepje Engelsen heeft nog het plan gehad de motor te gebruiken voor het aandrijven van een driewielige wagen, maar daar is niets van terecht gekomen. De motor kwam uiteindelijk terecht in het schuurtje van Mr. John- it Standaart uit Den Burg heeft de hand weten te leggen op de ntor van een Scheldemusch", en eenmotorig vliegtuigje van Ne- dandse makelij van meer dan vijftig jaar geleden, waarvan er logstens acht zijn gemaakt. Het is de bedoeling de motor weer viert d te krijgen en als dat financieel haalbaar is ook de 'theldemusch zelf weer op te bouwen, liefst op zodanige wijze hij ook echt weer kan vliegen. |re Texelaars zullen zich de Schel- musch mogelijk herinneren als het ^waardige sportvliegtuigje, dat de aandacht trok bij de opening van het Texelse vliegveld. De kleine tweedek ker was vervaardigd door scheepswerf son bij Shipdham waar hij twaalf jaar bleef liggen. Hoe Piet Standaart er achter kwam dat het ding daar was, is een heel verhaal, dat erop neer komt, dat hij dank zij langdurige naspeurin gen het spoor van de Scheldemusch- motor kon terugvolgen. Overal werd navraag gedaan en er verscheen zelfs een oproep in een locale Engelse krant met het verzoek om inlichtingen die zouden moeten leiden tot het terug vinden van de motor. Ook Blare Chamberlain, een Engelse collega van het booreiland waar Piet Standaart werkt, werd bij de zoekactie ingeschakeld. Een half jaar na de oproep in de krant meldde zich Mr. Johnson. Chamberlain ging bij hem op Piet Standaart bij de onderdelen van zijn Scheldemusch-motor. ingebruikne- Van vliegveld De Vlijt, toont de merkwaardige ,,Scheldemusch". De motor zat achter fckpit tussen de vleugels en was voorzien van een duwschroef. Het toestel was een kind van constructeur Slot, die ook de ontwerper was van de Panderjager" de ge- concurrent van de legendarische ,,Uiver" in de Melbournerace. De man rechts, die Scheldemusch poseert, is wijlen Adriaan de Wilt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 1