Feestelijke open dag in Eierlandsche Huis naarbiér, Papa, bis je vergaderd hebt?" Veiliger Emmalaan kost f325.000 DRANK Overdracht zwembad en tennisbanen Cursus fanfaremuzikant voor volwassenen bij Texelse muziekschool Ida Mary, vaarwel! Navigatiecursus voor watersporters MAB-club krijgt „Off the road'-'afdeling VARA-TV maakt special op dubbeldekker PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 16 SEPTEMBER 1 Het Eierlandsche Huis in De Cocksdorp houdt zaterdag 4 ok tober een feestelijke open dag ter gelegenheid van de officiële overdracht van het overdekte zwembad en de ten nisbanen, waarmee deze „multi functionele accommodatie" het afgelopen jaar is verrijkt. Zowel zwembad als tennisbanen zijn al geruime tijd dagelijks in gebruik. De seizoendrukte liet echter niet toe veel feestelijk openingsvertoon te organise ren, maar de behoefte daaraan bestond wel want in De Cocksdorp en Eierland is men erg voldaan over de tot stand gekomen nieuwe voorzienin gen. Daar is alle reden voor, want het is geen geringe prestatie voor een niet zo erg samenhangende gemeenschap van nauwelijks duizend mensen om zoiets tot stand te brengen, vooral in financieel opzicht. Het naar Texelse begrippen afgelegen De Cocksdorp is er weer wat leefbaarder door geworden. De afgelopen praktijkmaanden hebben geleerd dat zowel zwembad als tennis banen ook wat betreft de exploitatie uitstekend functioneren. Beide voorzie ningen worden druk gebruikt. Het zwembad heeft al meer dan 200 dona teurs en de tennisclub heeft 70 leden, wat alweer het kleine aantal inwo ners in aanmerking nemend specta culair genoemd mag worden. Jubileumopbrengst Over het „financiële plaatje", waardoor het mogelijk werd het fraaie overdekte bad aan het gemeenschapscentrum toe te voegen is al het nodige ge schreven en ook is bekend dat het ba tig saldo van het vorig jaar gevierde feest „150 jaar Eierland" gebruikt is voor de tennisbanen. Hoe groot dat saldo is, werd. echter pas deze week aan ons geopenbaard door voorzitter Arie Boon van het jubileumcomité „150 jaar Eierland". Het bedroeg maar liefst ruim f55.000,—. Dat is een re cord, want nooit eerder werd op Texel een dorpsfeest gehouden, waarvan zo veel overbleef. Het bedrag was groot genoeg om een eenvoudige tennis baan helemaal te betalen, ware het niet dat De Cocksdorp extra kwaliteit wilde, mede op dringend advies van instanties als de tennisbond en de Ne derlandse Sportfederatie. Het moest een kunstgrasbaan worden. Die kost meer, maar is minder weersgevoelig (na regen snel droog) en veroorzaakt minder blessures. De zaken konden fi nancieel rondkomen met de gebruikelij ke gemeentelijke investeringssubsidie van 25%, al heeft men dat geld op dit moment nog niet in handen. Arie Boon vond echter een willig oor bij het gemeentebestuur. De drie wethou ders (het was in het burgemeesterloze tijdperk) reageerden enthousiast. We liswaar was het te laat om de subsidie voor 1985 te verstrekken, maar voor 1986 zou het wel lukken, zo kreeg het comité te horen van wethouder Piet Zegers, al stond in de betreffende brief van de gemeente formeel dat de aan vraag van De Cocksdorp „met hoge prioriteit" zou worden behandeld. In het vertrouwen dat de gemeentelijke f20.000,— het volgend jaar wel zou komen, werd besloten de duurdere kunstgrasbaan aan te leggen want een jaar wachten was niet erg aanlokkelijk. „We zouden vooral wethouder Zegers een pluim willen geven, want als hij zich niet zo positief had opgesteld, zouden we het niet hebben aange durfd. We hebben nu een kwaliteits voorziening, waar heel Eierland erg trots op is", aldus Arie Boon. Programma Er wordt momenteel druk gewerkt aan de voorbereiding van de open dag, die bedoeld is voor heel Texel, in het bij zonder de inwoners van Eierland. Er wordt op gerekend dat met name laatstgenoemden tussen 14.00 en 19.00 uur langskomen. Onderdeel van de dag is een officiële plechtigheid in de middag. Burge meester A. Schipper zal dan betrokken zijn bij een handeling, waarbij zowel de ingebruikstelling van het zwembad als de overdracht van de tennisbanen (van het jubileumcomité aan het bestuur van het Eierlandsche Huis) zullen worden gesymboliseerd, aldus vertelde ons Erwin van de Linde, een van de organisatoren van de dag. Ver der is het de bedoeling omstreeks drie uur 's middags een demonstratie kunstzwemmen te tonen, verzorgd door Texelse meisjes. Op de tennis baan zullen „gevorderde" tennisters van het vasteland demonstraties geven en in de grote sportzaal van het Eier landsche Huis zal het een en ander op gymnastiekgebied gebeuren. Verder is historisch materiaal te zien uit het ar chief van de gemeenschap Eierland, de laatste exemplaren van het boek „Kroniek van Eierland" zullen te koop worden aangeboden en er worden le den geworven voor de vereniging Ge meenschap Eierland. Omstreeks 16.00 uur is er een „spel voor jong en oud" dat zich zal voltrekken met gebruikma king van diverse onderdelen van het Eierlandsche Huis, waaronder de schoollokalen en het zwembad. De Texelse muziekschool start bin nenkort een opleiding tot fanfare muzikant voor volwassenen. De opleiding is een nieuwe actie van de muziekschool met de gezamen lijke Texelse fanfarekorpsen. In mei werd een uitvoerige reclamecam pagne gehouden om voor vers bloed bij de jeugdmuzikanten te zorgen. Die wervingsactie had succes: bij DEK (Den Hoorn), Excelsior (Oosterend) en KTF (Den Burg) meldden zich in totaal zeventien nieuwe jeugdleden. Een jaar eerder waren er slechts twee nieu we aanmeldingen in totaal. Het lijkt er nu al op dat ook de binnenkort te starten opleiding voor volwassenen zal slagen. Inmiddels hebben zich al acht personen aangemeld om de eerste be ginselen van het bespelen van een ko peren blaasinstrument onder de knie te De ,,lda Mary" op de plaats waar zij op van de KNZHRM. Vanochtend vroeg werd de voor malige Texelse reddingboot „Ida Mary" voor de allerlaatste maai uit het reddingsboothuis gereden en vanaf het strandje bij paal 33 ge lanceerd. Na 22 jaar trouwe dienst vertrok de boot naar station Wijk aan Zee en wordt daar de opvolger van de nog veel oudere „Abraham Fok". Na de stationering van de nieuwe Texe/sereddingsboot Siegfried Eg- mundis", afgelopen voorjaar, hoefde de ,,/da Marv" niet meer in actie te het grootste deel van de tijd verbleef: in de loods komen. Nog één keer is de boot stand by geweest. De laatste actie was in december vorig jaar, toen de TX 30 van de Eierlandse gronden moest wor den gehaaid. De Texelse redders moesten zaterdag ook worden gealar meerd, maar dat was niet voor een hulpactie zoals sommige misschien veronderstelden. KNZHRM-leden uit Eg mond kwamen „even om een bor reltje" en moesten door het Eierlandse Gat geloodst worden. Bewonderend werd de Siegfried Egmundis" beke ken en achter de oren krabbend werd nog maar eens gerealiseerd dat de schenkster van het geld waarmee de reddingboot kon worden gebouwd me vrouw Schipper, uit Egmond afkomstig krijgen. De fanfarekorpsen en muziek school hopen, het streefgetal van twaalf volwassen leerlingen in de loop van deze week te halen. Deze cursus blaasmuzikant gaat f205,— per jaar kosten. Dit bedrag kan eventueel in termijnen worden voldaan. Deelnemers krijgen hiervoor een blaasinstrument, beschikbaar gesteld door de vereniging waar men zich bij aanmeldt. Een gedi plomeerde muziekschooldocent zal an derhalf uur les per week verzorgen, waarin niet alleen de techniek van het bespelen van een blaasinstrument de aandacht krijgt, maar ook theorieles wordt gegeven. Het kunnen lezen van muzieknoten is dan ook geen voorwaarde voor deel name aan de cursus. Zo spoedig rno- Het veranderen van de Emmalaan, waardoor met name de bocht bij het kruispunt Slingerweg veiliger wordt, kost f325.000,—. Deze som heeft de gemeenteraad vorige week be schikbaar gesteld om het werk op korte termijn uit te laten voeren. Tine Krijnen-Bays stemde tegen. Ze vond het bedrag extreem hoog en geloofde niet dat de situatie erg veel veili ger zal worden. Het was al jarenlang de bedoeling om wat "aan de laan te doen, want er zijn ter plaatse al heel wat ongelukken ge beurd. De Emmalaan, die aan een kant is voorzien van een fietspad, versmalt zich bij genoemde kruising en daar houdt ook het fietspad op, zodat de fietsers van de (te) smalle rijbaan ge bruik moeten maken. Voor oversteken de voetgangers en fietsers, die van de Slingerweg (zwembad) gebruik maken, is de situatie onoverzichtelijk. De bocht in de Emmalaan is te scherp en het wegprofiel deugt niet, waardoor in de loop der jaren al heel wat automo bilisten uit de bocht zijn gevlogen en daarbij tegen een boom of tuinafraste- ring zijn gebotst. Meer ruimte Er is nu een plan om langs de Emma laan tussen Slingerweg en Haffelder- weg een dubbelzijdig fietspad aan te leggen en de overzichtelijkheid te ver beteren door de bocht flauwer te ma ken. Verder zal op het stuk waar geen fietspad kan komen, de weg extra breed worden gemaakt, eventueel met aangegeven stroken (een meter breed) voor fietsers. Om de rijbaan te kunnen verbreden zullen drie mooie iepen moeten verdwijnen. En als gevolg van de wegverlehgging die nodig is in een minder scherpe bocht te krijgen, ver dwijnen op het parkeerterrein Emma laan twintig parkeerplaatsen. B en W waren zelf in eerste instantie nogal geschrokken van het enorme be drag dat nodig is om dit plan uit te voeren en vonden dat eerst nog eens moest worden nagegaan of voor min der geld geen verbetering was te krij gen. Later werd ingezien dat het niet anders kon, wilde men althans een af doende oplossing bewerkstelligen. Geen verbetering Mevrouw Krijnen was dus ook ge schrokken dat dit bedrag „voor alleen maar een bocht weghalen", al ziet ze in dat het in het belang is van de vei lig h e i d .ProbleemiseclTterdatzege^ verbetering verwacht, integendeel: als de bocht flauwer wordt, zullen de au to's nog harder gaan rijden. Riet Huitema wil dat laatste voorko men door voor dit stuk een maximum snelheid van 30 km per uur in te stellen. Peter Bakker vreesde dat de Emmalaan nu nog meer het karakter van een „ringweg" zal krijgen, die echter niet rond het dorp, maar rond het centrum van het dorp ligt. Hier zal hard worden gereden en de weg zal een barrière worden tussen het centrum en de woonwijk daarbuiten. Hij wilde dan ook in ieder geval maatregelen om de snelheid af te remmen. Wethouder Schilling vond het niet te recht om te spreken van „alleen maar een bocht weghalen". Hij zag het als „een omvangrijke reconstructie van een heel gevaarlijk punt". Er was ook een goedkoper verbeteringsplan, maar dat loste weinig op; bovendien was voor de uitvoering van dat plan grond nodig van omwonenden en die voelen daar niet voor omdat de weg dan vlak langs hun gevels komt te liggen. Overzicht Schilling zei dat ook een hard rijdende automobilist niet bewust iemand die oversteekt zal aanrijden, als hij die per soon tenminste ziet. Een overzichtelij ker situatie zal daarom in het belang van de veiligheid zijn. Het idee om de stoplichten Emmalaan-Schilderend weer in werking te stellen, trok hem allerminst aan. „Die zijn uit de tijd van Napoleon en lokken overtredingen uit doordat ze veel te lang op rood blijven staan". De politie heeft toegezegd dat scherp op hardrijders zal worden gelet. Mevrouw Krijnen had schamper opge merkt dat er „nog wel een stuk of zes" bochten zijn die voor zo'n verbe tering in aanmerking komen, maar dat geloofde Schilling niet. In dat opzicht zal overigens planmatig te werk wor den gegaan. De diverse verkeers knelpunten op Texel zullen in een ver- keersveiligheidsplan worden opgeno- men en in overleg met de raad, in volgorde van priotiteit, worden opgeheven. Toeristenbelasting De raad ging akkoord met verhoging van de toeristenbelasting met vijf cent per persoon per nacht, ingaand 1 ja nuari. PvdA en PSP hadden liever een verhoging met een dubbeltje gezien, maar legden zich uiteindelijk bij deze beperkte verhoging neer, al bleven ze van mening dat het hoog tijd wordt dat de toeristen wat meer gaan bijdra gen in de extra kosten die de gemeen te heeft als gevolg van het toerisme. Dirk Terpstra wees erop dat de finan ciële problemen van de gemeente gro ter worden en dat de plaatselijke be lastingen die de laatste jaren ongewij zigd zijn gebleven nu omhoog moeten. Daarbij moet ook worden gedacht aan het reinigingsrecht, dat zeer aanzienlijk zal stijgen. In het licht daarvan is het redelijk dat de toeristenbelasting wat meer omhoog gaat dan 5 cent. Waar bij niet vergeten moet worden dat de gemeente er evengoed nog aan tekort komt. De toeristische uitgaven van de gemeente zijn namelijk hoger dan het bedrag dat aan toeristenbelasting bin nenkomt. Het komt neer op een ver schil van f112,— per inwoner. Terpstra vond dat het college zelf met het voorstel had moeten komen om de toeristenbelasting meer op te trekken. Niet logisch Peter Bakker van de PSP dacht er ook zo over. Hij betwijfelde of vijf cent ge noeg is om de toeristische voorzienin gen op peil te houden en vond in meer algemene zin het financieel be leid van de gemeente jegens toeristi sche voorzieningen niet erg logisch. Enerzijds wordt anderhalve ton per jaar uitgetrokken voor promotie en enkele tonnen voor de VVV maar anderzijds wordt f41.110,— gekort op de uitkering aan de stichting Texels Museum, ter wijl het daar toch gaat om slechtweer- voorzieningen. Bakker vond dat geld uit de toeristenbelasting moet worden gebruikt om zondagopenstelling van het NRC mogelijk te maken en om de kwaliteit van de musea te verbeteren. Bij een verhoging van de toeristenbe lasting met tien cent zou dat kunnen. Verder vond Bakker het wenselijk om door het uitreiken van briefjes via de logiesverstrekkende bedrijven jegens de toeristen duidelijk te maken waar de toeristenbelasting voor wordt gebruikt en wat de werkelijke toeristische kosten zijn in vergelijking met deze inkomstenbron. Ate Rienstra (CDA) vond de redene ring van Bakker en Terpstra zo gek nog niet, al achtte hij op dit moment een verhoging met vijf cent voldoende. Op langere termijn voelde hij ervoor de toeristenbelasting een keer flink op te trekken en dan vier jaar ongewijzigd te laten. Volumevergroting Barendregt legde uit dat de inkomsten uit de toeristenbelasting meer zullen stijgen dan met vijf cent per persoon per nacht om de eenvoudige reden dat het toerisme weer groeit „dankzij Texelpromotie en een flexibel beleid op het gebied van ruimtelijke ordening". Deze „volumegroei" is verre te verkie zen boven tariefsverhoging, want een feit is dat het tarief van de toeristen belasting een drempel vormt voor de toeristische ontwikkeling. Om die re den voelde hij ook zeker niet voor een éénmalige forse verhoging, zoals Rienstra had bepleit. Waarbij niet ver geten moet worden dat het Texelse ta rief aan de hoge kant is in vergelijking met toeristenbelasting, die in andere vakantiegebieden moet worden be taald. De deputatie uit het Zeeuwse Oostburg, die vorige week op Texel een ontmoeting had met het gemeen tebestuur, schrok van het Texelse tarief. Scholieren Een voorbeeld van de voorzichtig heid die de gemeente betracht bij het heffen van toeristenbelasting is het onlangs genomen besluit om de verhoging van vijf cent niet te laten gelden voor scholieren die voor schoolreisjes, werkweken e.d. op Texel verblijven in kampeerboer derijen en jeugdherbergen. Die krij gen van de tachtig cent die ze tot dusver betalen altijd 40 cent terug; na 1 januari betalen zij het nieuwe tarief, maar krijgen dan 45 cent te rug. Peter Bakker bleef van mening dat de korting van 40 mille die aan de Texelse musea wordt opgelegd, strijdig is met het streven naar verbetering van toe ristische (slechtweer) voorzieningen Bakker vond dat de musea bij het hui dige beleid worden „afgebroken", maar daar was Barendregt het niet mee eens. „Wij breken niet af, maar dat doen andere instanties die ons dwingen om te bezuinigen". Nadat de vergadering even was ge schorst voor beraad, verklaarden Terpstra en Bakker dat ze inzagen dat de meerderheid van de raad niet voel de voor een dubbeltje verhoging, zo dat ze het college toch maar steun den. „Beter een half ei dan een lege dop". Bakker zei op het onderwerp te zullen terugkomen bij de begrotings behandeling. gelijk zal voor de cursisten die zich hebben opgegeven een informatie avond worden belegd, waarna snel met de lessen wordt begonnen. Voor opgave en inlichtingen: DEK: E. Drij ver, Noordwester 96, Den Burg, tel. (02220) 5190; Excelsior: P. Bakker, Mulderstraat 17, Oosterend, tel. (02223) 616; KTF: W. van Sambeek, Wilhelminalaan 25, tel. (02220) 3160 of 5353; Texelse Muziekschool, tel. (02220) 3493 (de heer Kemper). In de eerste week van oktober zullen aan het Nautisch College te Den Hel der de avond-navigatiecursussen van start gaan. De cursussen worden zoals gewoonlijk verzorgd door de stichting zeezeilschool „Noorder Haaks". Het cursuspakket zal de volgende sa menstelling hebben: Theoretische Kustnavigatie (voor beginners) Vaarbewijs I en II (voor de bezitters van schepen, waarvoor een vaarbewijs verplicht is gesteld); Navigatie voor gevorderden (waarin de moderne elektronische plaatsbepalings systemen en de Astro-navigatie aan de orde komen); Radiotelefonie en marifonie (voor de bezitters van een marifoon en/of middengolf-telefooninstallatie. Te verwachten is dat in het komende vaarseizoen strengere controle op het bezit van vaarbewijs en marifooncertifi caat zal worden uitgeoefend. Geïnteresseerden kunnen een brochure aanvragem bij het Nautisch College (tel. (02230) 14880, of de hooravond bezoeken die maandag 22 september om 20.00 uur aan het College wordt georganiseerd. Texelse beoefenaars van de Off the road-motorsport gaan zich organi seren. Op initiatief van Wim Mets en Jan Kikkert hebben ze een Off the road-groep gevormd, die on derdeel zal zijn van de bestaande Motor-, Auto- en Bromfietsclub Texel De groep zal zich bezig houden met terreinrijden op een afgebakend par cours, deelnemen aan Off the road- ritten op het vasteland, het organise ren van instructiemogelijkheden (zoals het op Texel houden van een trial- cursus), het bieden van gemotoriseei-' de begeleiding en bewaking bij evene menten, zoals de ronde om Texel, tri athlon e.d. Verder is het de bedoeling om in clubverband wedstrijden te be zoeken, wat niet alleen gezellig is mg ook voordelig omdat allerlei zaken ces traal kunnen worden geregeld. Off the road-rijden moet niet worden verward met motorcross, want daarb gaat het om snelheid en om winnen. De bedoeling is om sportief te rijden op onverharde wegen, waarbij gebrii wordt gemaakt van een Off the road- motor die (in tegenstelling tot een crossmotor) op de normale verkeers weg mag rijden. Om voor zijn specilj ke taak geschikt te zijn is een off the road-motor voorzien van andere ban den, vering en gearing, zodat op slecht, mul terrein veel kracht kan worden ontwikkeld. De oprichtersste len er prijs op te verklaren dat het beslist niet de bedoeling is om in r tuurgebieden te gaan rijden. Het staa wel vast dat op Texel vrij veel mensei zijn die over een off the road-motor beschikken of er een willen kopen. G hoopt wordt dat velen van hen (en ook andere belangstellenden) naard#c oprichtingsvergadering zullen komen, die maandagavond 22 september zal worden gehouden in „De Witte Burcht" in de Molenstraat, aanvang 20.00 uur. Ook aanmelden bij W, Mt (Dorpsstraat De Koog of Parkstraat Den Burg) is mogelijk. 01 •it De VAR A-televisie is donderdag r hele dag bezig geweest met het maken van opnamen op de veer boot Molengat en op het Texelse strand. De opnamen worden ge bruikt voor een special over de nieuwe vrouwengroep „The Da me", naar aanleiding van het uit brengen van hun eerste LP. Voor een deel van het 20 minuten dists rende programma was een locatie m i! zee en kust nodig en zo ontstond de31 gedachte om daarvoor naar Texel te gaan en de veerboot er een rol in te laten spelen. Teso, altijd verzot op promotie, wilde graag meewerken. „Het was fan tastisch", aldus regisseur Rinus Spoo -L „We konden alles doen wat we wil den; op een gegeven moment hebbe -1 ze de boot er zelfs vertraging door Ij n ten oplopen". Onder meer is tijdens het betreffende gedeelte de veerboot in zijn volle lengte te zien en verder ziet men aan boord een van de zang!' ressen een lied zingen. De groep „Th Dame" biedt een heel ander dan het gebruikelijke popgenre. De leden allemaal een conservatoriumopleiding ei hebben) brengen nummers die quas 5fl en karakter doen denken aan het pertoire van de groep „Flairck". De special wordt maandagavond september uitgezonden om 22.40 uut, via Nederland II. maakt meer kapot dan je lief is. Meer weten? Haal de Postbus 51 folder bij postkantoor of bibliotheek.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 2