Feestelijke open dag
in Eierlandsche Huis
naarbiér,
Papa,
bis je vergaderd
hebt?"
Veiliger Emmalaan
kost f325.000
DRANK
Overdracht zwembad en tennisbanen
Cursus fanfaremuzikant
voor volwassenen bij
Texelse muziekschool
Ida Mary,
vaarwel!
Navigatiecursus
voor watersporters
MAB-club krijgt
„Off the road'-'afdeling
VARA-TV maakt special
op dubbeldekker
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
DINSDAG 16 SEPTEMBER 1
Het Eierlandsche Huis in De Cocksdorp houdt zaterdag 4 ok
tober een feestelijke open dag ter gelegenheid van de
officiële overdracht van het overdekte zwembad en de ten
nisbanen, waarmee deze „multi functionele accommodatie"
het afgelopen jaar is verrijkt.
Zowel zwembad als tennisbanen zijn al
geruime tijd dagelijks in gebruik. De
seizoendrukte liet echter niet toe veel
feestelijk openingsvertoon te organise
ren, maar de behoefte daaraan
bestond wel want in De Cocksdorp en
Eierland is men erg voldaan over de
tot stand gekomen nieuwe voorzienin
gen. Daar is alle reden voor, want het
is geen geringe prestatie voor een niet
zo erg samenhangende gemeenschap
van nauwelijks duizend mensen om
zoiets tot stand te brengen, vooral in
financieel opzicht. Het naar Texelse
begrippen afgelegen De Cocksdorp is
er weer wat leefbaarder door
geworden.
De afgelopen praktijkmaanden hebben
geleerd dat zowel zwembad als tennis
banen ook wat betreft de exploitatie
uitstekend functioneren. Beide voorzie
ningen worden druk gebruikt. Het
zwembad heeft al meer dan 200 dona
teurs en de tennisclub heeft 70 leden,
wat alweer het kleine aantal inwo
ners in aanmerking nemend specta
culair genoemd mag worden.
Jubileumopbrengst
Over het „financiële plaatje", waardoor
het mogelijk werd het fraaie overdekte
bad aan het gemeenschapscentrum
toe te voegen is al het nodige ge
schreven en ook is bekend dat het ba
tig saldo van het vorig jaar gevierde
feest „150 jaar Eierland" gebruikt is
voor de tennisbanen. Hoe groot dat
saldo is, werd. echter pas deze week
aan ons geopenbaard door voorzitter
Arie Boon van het jubileumcomité
„150 jaar Eierland". Het bedroeg maar
liefst ruim f55.000,—. Dat is een re
cord, want nooit eerder werd op Texel
een dorpsfeest gehouden, waarvan zo
veel overbleef. Het bedrag was groot
genoeg om een eenvoudige tennis
baan helemaal te betalen, ware het
niet dat De Cocksdorp extra kwaliteit
wilde, mede op dringend advies van
instanties als de tennisbond en de Ne
derlandse Sportfederatie. Het moest
een kunstgrasbaan worden. Die kost
meer, maar is minder weersgevoelig
(na regen snel droog) en veroorzaakt
minder blessures. De zaken konden fi
nancieel rondkomen met de gebruikelij
ke gemeentelijke investeringssubsidie
van 25%, al heeft men dat geld op dit
moment nog niet in handen. Arie
Boon vond echter een willig oor bij
het gemeentebestuur. De drie wethou
ders (het was in het burgemeesterloze
tijdperk) reageerden enthousiast. We
liswaar was het te laat om de subsidie
voor 1985 te verstrekken, maar voor
1986 zou het wel lukken, zo kreeg het
comité te horen van wethouder Piet
Zegers, al stond in de betreffende brief
van de gemeente formeel dat de aan
vraag van De Cocksdorp „met hoge
prioriteit" zou worden behandeld. In
het vertrouwen dat de gemeentelijke
f20.000,— het volgend jaar wel zou
komen, werd besloten de duurdere
kunstgrasbaan aan te leggen want een
jaar wachten was niet erg aanlokkelijk.
„We zouden vooral wethouder Zegers
een pluim willen geven, want als hij
zich niet zo positief had opgesteld,
zouden we het niet hebben aange
durfd. We hebben nu een kwaliteits
voorziening, waar heel Eierland erg
trots op is", aldus Arie Boon.
Programma
Er wordt momenteel druk gewerkt aan
de voorbereiding van de open dag, die
bedoeld is voor heel Texel, in het bij
zonder de inwoners van Eierland. Er
wordt op gerekend dat met name
laatstgenoemden tussen 14.00 en
19.00 uur langskomen.
Onderdeel van de dag is een officiële
plechtigheid in de middag. Burge
meester A. Schipper zal dan betrokken
zijn bij een handeling, waarbij zowel
de ingebruikstelling van het zwembad
als de overdracht van de tennisbanen
(van het jubileumcomité aan het
bestuur van het Eierlandsche Huis)
zullen worden gesymboliseerd, aldus
vertelde ons Erwin van de Linde, een
van de organisatoren van de dag. Ver
der is het de bedoeling omstreeks drie
uur 's middags een demonstratie
kunstzwemmen te tonen, verzorgd
door Texelse meisjes. Op de tennis
baan zullen „gevorderde" tennisters
van het vasteland demonstraties geven
en in de grote sportzaal van het Eier
landsche Huis zal het een en ander op
gymnastiekgebied gebeuren. Verder is
historisch materiaal te zien uit het ar
chief van de gemeenschap Eierland,
de laatste exemplaren van het boek
„Kroniek van Eierland" zullen te koop
worden aangeboden en er worden le
den geworven voor de vereniging Ge
meenschap Eierland. Omstreeks 16.00
uur is er een „spel voor jong en oud"
dat zich zal voltrekken met gebruikma
king van diverse onderdelen van het
Eierlandsche Huis, waaronder de
schoollokalen en het zwembad.
De Texelse muziekschool start bin
nenkort een opleiding tot fanfare
muzikant voor volwassenen. De
opleiding is een nieuwe actie van
de muziekschool met de gezamen
lijke Texelse fanfarekorpsen. In mei
werd een uitvoerige reclamecam
pagne gehouden om voor vers
bloed bij de jeugdmuzikanten te
zorgen.
Die wervingsactie had succes: bij DEK
(Den Hoorn), Excelsior (Oosterend) en
KTF (Den Burg) meldden zich in totaal
zeventien nieuwe jeugdleden. Een jaar
eerder waren er slechts twee nieu
we aanmeldingen in totaal. Het lijkt er
nu al op dat ook de binnenkort te
starten opleiding voor volwassenen zal
slagen. Inmiddels hebben zich al acht
personen aangemeld om de eerste be
ginselen van het bespelen van een ko
peren blaasinstrument onder de knie te
De ,,lda Mary" op de plaats waar zij op
van de KNZHRM.
Vanochtend vroeg werd de voor
malige Texelse reddingboot „Ida
Mary" voor de allerlaatste maai uit
het reddingsboothuis gereden en
vanaf het strandje bij paal 33 ge
lanceerd. Na 22 jaar trouwe dienst
vertrok de boot naar station Wijk
aan Zee en wordt daar de opvolger
van de nog veel oudere „Abraham
Fok".
Na de stationering van de nieuwe
Texe/sereddingsboot Siegfried Eg-
mundis", afgelopen voorjaar, hoefde
de ,,/da Marv" niet meer in actie te
het grootste deel van de tijd verbleef: in de loods
komen. Nog één keer is de boot stand
by geweest. De laatste actie was in
december vorig jaar, toen de TX 30
van de Eierlandse gronden moest wor
den gehaaid. De Texelse redders
moesten zaterdag ook worden gealar
meerd, maar dat was niet voor een
hulpactie zoals sommige misschien
veronderstelden. KNZHRM-leden uit
Eg mond kwamen „even om een bor
reltje" en moesten door het Eierlandse
Gat geloodst worden. Bewonderend
werd de Siegfried Egmundis" beke
ken en achter de oren krabbend werd
nog maar eens gerealiseerd dat de
schenkster van het geld waarmee de
reddingboot kon worden gebouwd me
vrouw Schipper, uit Egmond afkomstig
krijgen. De fanfarekorpsen en muziek
school hopen, het streefgetal van
twaalf volwassen leerlingen in de loop
van deze week te halen. Deze cursus
blaasmuzikant gaat f205,— per jaar
kosten. Dit bedrag kan eventueel in
termijnen worden voldaan. Deelnemers
krijgen hiervoor een blaasinstrument,
beschikbaar gesteld door de vereniging
waar men zich bij aanmeldt. Een gedi
plomeerde muziekschooldocent zal an
derhalf uur les per week verzorgen,
waarin niet alleen de techniek van het
bespelen van een blaasinstrument de
aandacht krijgt, maar ook theorieles
wordt gegeven.
Het kunnen lezen van muzieknoten is
dan ook geen voorwaarde voor deel
name aan de cursus. Zo spoedig rno-
Het veranderen van de Emmalaan, waardoor met name de
bocht bij het kruispunt Slingerweg veiliger wordt, kost
f325.000,—. Deze som heeft de gemeenteraad vorige week be
schikbaar gesteld om het werk op korte termijn uit te laten
voeren. Tine Krijnen-Bays stemde tegen. Ze vond het bedrag
extreem hoog en geloofde niet dat de situatie erg veel veili
ger zal worden.
Het was al jarenlang de bedoeling om
wat "aan de laan te doen, want er zijn
ter plaatse al heel wat ongelukken ge
beurd. De Emmalaan, die aan een kant
is voorzien van een fietspad, versmalt
zich bij genoemde kruising en daar
houdt ook het fietspad op, zodat de
fietsers van de (te) smalle rijbaan ge
bruik moeten maken. Voor oversteken
de voetgangers en fietsers, die van de
Slingerweg (zwembad) gebruik maken,
is de situatie onoverzichtelijk. De
bocht in de Emmalaan is te scherp en
het wegprofiel deugt niet, waardoor in
de loop der jaren al heel wat automo
bilisten uit de bocht zijn gevlogen en
daarbij tegen een boom of tuinafraste-
ring zijn gebotst.
Meer ruimte
Er is nu een plan om langs de Emma
laan tussen Slingerweg en Haffelder-
weg een dubbelzijdig fietspad aan te
leggen en de overzichtelijkheid te ver
beteren door de bocht flauwer te ma
ken. Verder zal op het stuk waar geen
fietspad kan komen, de weg extra
breed worden gemaakt, eventueel met
aangegeven stroken (een meter breed)
voor fietsers. Om de rijbaan te kunnen
verbreden zullen drie mooie iepen
moeten verdwijnen. En als gevolg van
de wegverlehgging die nodig is in een
minder scherpe bocht te krijgen, ver
dwijnen op het parkeerterrein Emma
laan twintig parkeerplaatsen.
B en W waren zelf in eerste instantie
nogal geschrokken van het enorme be
drag dat nodig is om dit plan uit te
voeren en vonden dat eerst nog eens
moest worden nagegaan of voor min
der geld geen verbetering was te krij
gen. Later werd ingezien dat het niet
anders kon, wilde men althans een af
doende oplossing bewerkstelligen.
Geen verbetering
Mevrouw Krijnen was dus ook ge
schrokken dat dit bedrag „voor alleen
maar een bocht weghalen", al ziet ze
in dat het in het belang is van de vei
lig h e i d .ProbleemiseclTterdatzege^
verbetering verwacht, integendeel: als
de bocht flauwer wordt, zullen de au
to's nog harder gaan rijden.
Riet Huitema wil dat laatste voorko
men door voor dit stuk een maximum
snelheid van 30 km per uur in te
stellen.
Peter Bakker vreesde dat de Emmalaan
nu nog meer het karakter van een
„ringweg" zal krijgen, die echter niet
rond het dorp, maar rond het centrum
van het dorp ligt. Hier zal hard worden
gereden en de weg zal een barrière
worden tussen het centrum en de
woonwijk daarbuiten. Hij wilde dan
ook in ieder geval maatregelen om de
snelheid af te remmen.
Wethouder Schilling vond het niet te
recht om te spreken van „alleen maar
een bocht weghalen". Hij zag het als
„een omvangrijke reconstructie van
een heel gevaarlijk punt". Er was ook
een goedkoper verbeteringsplan, maar
dat loste weinig op; bovendien was
voor de uitvoering van dat plan grond
nodig van omwonenden en die voelen
daar niet voor omdat de weg dan vlak
langs hun gevels komt te liggen.
Overzicht
Schilling zei dat ook een hard rijdende
automobilist niet bewust iemand die
oversteekt zal aanrijden, als hij die per
soon tenminste ziet. Een overzichtelij
ker situatie zal daarom in het belang
van de veiligheid zijn. Het idee om de
stoplichten Emmalaan-Schilderend
weer in werking te stellen, trok hem
allerminst aan. „Die zijn uit de tijd van
Napoleon en lokken overtredingen uit
doordat ze veel te lang op rood blijven
staan". De politie heeft toegezegd dat
scherp op hardrijders zal worden gelet.
Mevrouw Krijnen had schamper opge
merkt dat er „nog wel een stuk of
zes" bochten zijn die voor zo'n verbe
tering in aanmerking komen, maar dat
geloofde Schilling niet. In dat opzicht
zal overigens planmatig te werk wor
den gegaan. De diverse verkeers
knelpunten op Texel zullen in een ver-
keersveiligheidsplan worden opgeno-
men en in overleg met de raad, in
volgorde van priotiteit, worden
opgeheven.
Toeristenbelasting
De raad ging akkoord met verhoging
van de toeristenbelasting met vijf cent
per persoon per nacht, ingaand 1 ja
nuari. PvdA en PSP hadden liever een
verhoging met een dubbeltje gezien,
maar legden zich uiteindelijk bij deze
beperkte verhoging neer, al bleven ze
van mening dat het hoog tijd wordt
dat de toeristen wat meer gaan bijdra
gen in de extra kosten die de gemeen
te heeft als gevolg van het toerisme.
Dirk Terpstra wees erop dat de finan
ciële problemen van de gemeente gro
ter worden en dat de plaatselijke be
lastingen die de laatste jaren ongewij
zigd zijn gebleven nu omhoog moeten.
Daarbij moet ook worden gedacht aan
het reinigingsrecht, dat zeer aanzienlijk
zal stijgen. In het licht daarvan is het
redelijk dat de toeristenbelasting wat
meer omhoog gaat dan 5 cent. Waar
bij niet vergeten moet worden dat de
gemeente er evengoed nog aan tekort
komt. De toeristische uitgaven van de
gemeente zijn namelijk hoger dan het
bedrag dat aan toeristenbelasting bin
nenkomt. Het komt neer op een ver
schil van f112,— per inwoner. Terpstra
vond dat het college zelf met het
voorstel had moeten komen om de
toeristenbelasting meer op te trekken.
Niet logisch
Peter Bakker van de PSP dacht er ook
zo over. Hij betwijfelde of vijf cent ge
noeg is om de toeristische voorzienin
gen op peil te houden en vond in
meer algemene zin het financieel be
leid van de gemeente jegens toeristi
sche voorzieningen niet erg logisch.
Enerzijds wordt anderhalve ton per jaar
uitgetrokken voor promotie en enkele
tonnen voor de VVV maar anderzijds
wordt f41.110,— gekort op de uitkering
aan de stichting Texels Museum, ter
wijl het daar toch gaat om slechtweer-
voorzieningen. Bakker vond dat geld
uit de toeristenbelasting moet worden
gebruikt om zondagopenstelling van
het NRC mogelijk te maken en om de
kwaliteit van de musea te verbeteren.
Bij een verhoging van de toeristenbe
lasting met tien cent zou dat kunnen.
Verder vond Bakker het wenselijk om
door het uitreiken van briefjes via de
logiesverstrekkende bedrijven jegens de
toeristen duidelijk te maken waar de
toeristenbelasting voor wordt gebruikt
en wat de werkelijke toeristische
kosten zijn in vergelijking met deze
inkomstenbron.
Ate Rienstra (CDA) vond de redene
ring van Bakker en Terpstra zo gek
nog niet, al achtte hij op dit moment
een verhoging met vijf cent voldoende.
Op langere termijn voelde hij ervoor de
toeristenbelasting een keer flink op te
trekken en dan vier jaar ongewijzigd te
laten.
Volumevergroting
Barendregt legde uit dat de inkomsten
uit de toeristenbelasting meer zullen
stijgen dan met vijf cent per persoon
per nacht om de eenvoudige reden dat
het toerisme weer groeit „dankzij
Texelpromotie en een flexibel beleid op
het gebied van ruimtelijke ordening".
Deze „volumegroei" is verre te verkie
zen boven tariefsverhoging, want een
feit is dat het tarief van de toeristen
belasting een drempel vormt voor de
toeristische ontwikkeling. Om die re
den voelde hij ook zeker niet voor een
éénmalige forse verhoging, zoals
Rienstra had bepleit. Waarbij niet ver
geten moet worden dat het Texelse ta
rief aan de hoge kant is in vergelijking
met toeristenbelasting, die in andere
vakantiegebieden moet worden be
taald. De deputatie uit het Zeeuwse
Oostburg, die vorige week op Texel
een ontmoeting had met het gemeen
tebestuur, schrok van het Texelse
tarief.
Scholieren
Een voorbeeld van de voorzichtig
heid die de gemeente betracht bij
het heffen van toeristenbelasting is
het onlangs genomen besluit om
de verhoging van vijf cent niet te
laten gelden voor scholieren die
voor schoolreisjes, werkweken e.d.
op Texel verblijven in kampeerboer
derijen en jeugdherbergen. Die krij
gen van de tachtig cent die ze tot
dusver betalen altijd 40 cent terug;
na 1 januari betalen zij het nieuwe
tarief, maar krijgen dan 45 cent te
rug.
Peter Bakker bleef van mening dat de
korting van 40 mille die aan de Texelse
musea wordt opgelegd, strijdig is met
het streven naar verbetering van toe
ristische (slechtweer) voorzieningen
Bakker vond dat de musea bij het hui
dige beleid worden „afgebroken",
maar daar was Barendregt het niet
mee eens. „Wij breken niet af, maar
dat doen andere instanties die ons
dwingen om te bezuinigen".
Nadat de vergadering even was ge
schorst voor beraad, verklaarden
Terpstra en Bakker dat ze inzagen dat
de meerderheid van de raad niet voel
de voor een dubbeltje verhoging, zo
dat ze het college toch maar steun
den. „Beter een half ei dan een lege
dop". Bakker zei op het onderwerp te
zullen terugkomen bij de begrotings
behandeling.
gelijk zal voor de cursisten die zich
hebben opgegeven een informatie
avond worden belegd, waarna snel
met de lessen wordt begonnen. Voor
opgave en inlichtingen: DEK: E. Drij
ver, Noordwester 96, Den Burg, tel.
(02220) 5190; Excelsior: P. Bakker,
Mulderstraat 17, Oosterend, tel.
(02223) 616; KTF: W. van Sambeek,
Wilhelminalaan 25, tel. (02220) 3160 of
5353; Texelse Muziekschool, tel.
(02220) 3493 (de heer Kemper).
In de eerste week van oktober zullen
aan het Nautisch College te Den Hel
der de avond-navigatiecursussen van
start gaan. De cursussen worden
zoals gewoonlijk verzorgd door de
stichting zeezeilschool „Noorder
Haaks".
Het cursuspakket zal de volgende sa
menstelling hebben:
Theoretische Kustnavigatie (voor
beginners)
Vaarbewijs I en II (voor de bezitters
van schepen, waarvoor een vaarbewijs
verplicht is gesteld);
Navigatie voor gevorderden (waarin de
moderne elektronische plaatsbepalings
systemen en de Astro-navigatie aan de
orde komen);
Radiotelefonie en marifonie (voor de
bezitters van een marifoon en/of
middengolf-telefooninstallatie.
Te verwachten is dat in het komende
vaarseizoen strengere controle op het
bezit van vaarbewijs en marifooncertifi
caat zal worden uitgeoefend.
Geïnteresseerden kunnen een brochure
aanvragem bij het Nautisch College
(tel. (02230) 14880, of de hooravond
bezoeken die maandag 22 september
om 20.00 uur aan het College wordt
georganiseerd.
Texelse beoefenaars van de Off the
road-motorsport gaan zich organi
seren. Op initiatief van Wim Mets
en Jan Kikkert hebben ze een Off
the road-groep gevormd, die on
derdeel zal zijn van de bestaande
Motor-, Auto- en Bromfietsclub
Texel
De groep zal zich bezig houden met
terreinrijden op een afgebakend par
cours, deelnemen aan Off the road-
ritten op het vasteland, het organise
ren van instructiemogelijkheden (zoals
het op Texel houden van een trial-
cursus), het bieden van gemotoriseei-'
de begeleiding en bewaking bij evene
menten, zoals de ronde om Texel, tri
athlon e.d. Verder is het de bedoeling
om in clubverband wedstrijden te be
zoeken, wat niet alleen gezellig is mg
ook voordelig omdat allerlei zaken ces
traal kunnen worden geregeld.
Off the road-rijden moet niet worden
verward met motorcross, want daarb
gaat het om snelheid en om winnen.
De bedoeling is om sportief te rijden
op onverharde wegen, waarbij gebrii
wordt gemaakt van een Off the road-
motor die (in tegenstelling tot een
crossmotor) op de normale verkeers
weg mag rijden. Om voor zijn specilj
ke taak geschikt te zijn is een off the
road-motor voorzien van andere ban
den, vering en gearing, zodat op
slecht, mul terrein veel kracht kan
worden ontwikkeld. De oprichtersste
len er prijs op te verklaren dat het
beslist niet de bedoeling is om in r
tuurgebieden te gaan rijden. Het staa
wel vast dat op Texel vrij veel mensei
zijn die over een off the road-motor
beschikken of er een willen kopen. G
hoopt wordt dat velen van hen (en
ook andere belangstellenden) naard#c
oprichtingsvergadering zullen komen,
die maandagavond 22 september zal
worden gehouden in „De Witte
Burcht" in de Molenstraat, aanvang
20.00 uur. Ook aanmelden bij W, Mt
(Dorpsstraat De Koog of Parkstraat
Den Burg) is mogelijk.
01
•it
De VAR A-televisie is donderdag r
hele dag bezig geweest met het
maken van opnamen op de veer
boot Molengat en op het Texelse
strand. De opnamen worden ge
bruikt voor een special over de
nieuwe vrouwengroep „The Da
me", naar aanleiding van het uit
brengen van hun eerste LP.
Voor een deel van het 20 minuten dists
rende programma was een locatie m i!
zee en kust nodig en zo ontstond de31
gedachte om daarvoor naar Texel te
gaan en de veerboot er een rol in te
laten spelen.
Teso, altijd verzot op promotie, wilde
graag meewerken. „Het was fan
tastisch", aldus regisseur Rinus Spoo -L
„We konden alles doen wat we wil
den; op een gegeven moment hebbe -1
ze de boot er zelfs vertraging door Ij n
ten oplopen". Onder meer is tijdens
het betreffende gedeelte de veerboot
in zijn volle lengte te zien en verder
ziet men aan boord een van de zang!'
ressen een lied zingen. De groep „Th
Dame" biedt een heel ander dan het
gebruikelijke popgenre. De leden
allemaal een conservatoriumopleiding ei
hebben) brengen nummers die quas 5fl
en karakter doen denken aan het
pertoire van de groep „Flairck".
De special wordt maandagavond
september uitgezonden om 22.40 uut,
via Nederland II.
maakt meer kapot dan je lief is.
Meer weten? Haal de Postbus 51 folder bij postkantoor of bibliotheek.