koperen aan land V J Cjrocn ^warLs- Jexels in het Spoedoverleg nodig met provincie )uikclub bracht commandotoren nu 795r BARKER'S X IJZERHANDEL, Eigen huisvuilverwerking Texel Ruim aanbod bij kerkeveiling Duin bouwt woningen in Oosterend Auto beschadigd door vandalen Gestolen auto teruggevonden I lata van era leal» éiiteSiii taÉtei op da itoorsfeea és tér® «pprfst van wo Engste cnderzewr.éie in de &me ver?ktonrlaG is wrga®. torig jaar vist rte cte wn tsxn uit l?e eau te bergen. De berging van de toren was landelijk nieuws.... (Foto Bert Koning). om een onderzeeër van de Britse E- klasse uit de eerste wereldoorlog ging, bleek pas nadat Sjef Boom uit Oude- schild er met zijn kotter TX 50 De- neb" in was vastgelopen, waarbij een van de vistuigen werd afgerukt. Dat gebeurde twee weken geleden. Boom: ,,We wisten wel dat daar een wrak lag, maar door onoplettendheid raak ten we er toch in vast. Het gebeurde vlak nadat we hadden gehaald en de netten weer lieten vieren. Er stond vrij veel wind, waardoor de boel al gauw kapot was en we niet konden proberen om het net weer vrij te jmanoeuvreren". Boom verzocht Hans Eelman en zijn mededuikers van Philias Fogg om het vistuig, dat een waarde heeft van ruim ƒ6000,— te bergen. Dat bleek een rou- tinekairwei te zijn. De duikclub ging met Booms kotter naar de plek, maak te het tuig onder water los van het wrak en hadden het snel aan boord. Vaatwasser met 6 programma's ook geschikt voor inbouw. Profijtprijzen zijn 1 week geldig. Telefoon 02220 2346 pGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.116 DINSDAG 23 SEPTEMBER 1986 idactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741. *n werktijd deze week tot en met donderdag a.s.: Michèl Gonlag, Ko- aat 89, Den Burg, telefoon 02220 - 2747. advertenties, abonnementen, etc.: ingeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, foon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ18,65 per kwartaal; los 85 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr, 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. Ze gingen echter nog niet direkt naar huis, want bij de berging was gebleken dat het wrak de Engelse 55,17 meter lange onderzeeër was. Los Het schip zelf had door het 70-jarig verblijf onder de waterspiegel zeer ge leden. De stalen romp vertoonde tal van gaten, waardoor zelfs voorwerpen naar buiten konden worden gehaald. De gave koperen commandotoren was door corrosie (extra sterk op het punt waar koper en ijzer elkaar raken) „los- gerot" en lag naast de romp. Het plan om de toren te bergen was snel geboren en traditiegetrouw werd hiervoor zaterdag de TX 38 „Branding III" van medelid Jack Betsema inge- De koperen commandotoren in de tuin van Jack Betsema. Er bovenop staan Betsema en Flip Duinker. In het midden de Oudeschilder amateur-historicus Jaap Bakker die een onder zoek instelde. schakeld. Voor de hijsapparatuur aan boord van deze kotter was het ophalen van de commandotoren een peuleschilletje. Op de kade van de Oudeschilder ha ven werd de last overgenomen door de lierwagen van Aris van Boven, die ervoor zorgde dat het gevaarte voorlo pig werd opgeslagen op het erf van Jack Betsema. De E1 7 was nauwelijks een jaar oud toen zij in 1916 bij Texel werd verlaten en afgezonken. Dat de duikers van Phileas Fogg snel over deze en andere gegevens beschikten, danken zij aan kontakten met onder meer conservator De gemeente moet zo spoedig mogelijk gaan praten met de provincie over de vestiging van een eigen scheidings- en composteringsinrichting voor huisvuil, alsmede een stort plaats voor bouw- en sloopafval. Als gevolg van vertraging die zich bij de provinciale besluitvorming over het afvalpro bleem heeft voorgedaan moet voor Texel een „tussenoplos sing" worden gevonden. Dat blijkt uit een nota die dirëcteuer ir. A. A. T. Doppenberg van gemeente werken heeft opgesteld en die vanmid dag wordt behandeld door de raad scommissie voor financieel, econo misch en technisch beleid. Van de provincie is toestemming nodig om deze oplossing van het Texelse huisvuilprobleem tot stand te mogen brengen los van het nog vast te stellen tweede provinciale afvalstoffenplan dat centrale verwerking van huisvuil in de provincie voorschrijft. Tevens moet van de provincie de garantie worden ver kregen dat Texel evengoed meedoet met de „verevening", wat wil zeggen dat de kosten van de eigen Texelse huisvuilverwerking mede zal worden gedragen door andere Noordhollandse gemeenten. Pas als de provincie akkoord is gegaan zal een plek voor de Texelse huisvuil verwerking worden gezocht en kunnen de plannen in financieel en technisch opzicht verder worden uitgewerkt. Tijdnood Uit de nota van Doppenberg blijkt dat er nauwelijks tijd genoeg is om dit al les te regelen. Zoals bekend staat de provincie niet afwijzend tegen afvalver werking op Texel zelf in plaats van af voer naar een centrale verwerkingsin richting in Alkmaar hoewel in provinci ale kringen de meningen uiteenlopen. De commissie voor milieuhygiëne van provinciale staten heeft zich bijvoor beeld uitgesproken voor centrale ver werking, maar gedeputeerde G. de Boer vindt dat voor Texel een uitzon dering mogelijk moet zijn. Texel zelf wil een eigen vuilverwerking met het oog op de werkgelegenheid die zo'n „compostfabriek" oplevert. De kosten zouden niet of nauwelijks verschillen met die van centrale verwerking. Als gevolg van de besluitvorming van de commissie voor milieuhygiëne is echter van ernstige vertraging sprake wat de regeling van het Noordhollandse huis vuilprobleem betreft en Texel moet nu trachten vooruitlopend op die regeling (die niet eerder dan omstreeks 1990 getroffen kan zijn) de eigen vuilverwer king van de grond te krijgen. De vuilstortplaats op Texel is namelijk bij na vol. Er moet daarom een „tussen oplossing" komen en volgens Doppen berg zou die tussenoplossing in feite de definitieve oplossing moeten zijn. Gus Britton van het onderzeebootmu seum in het Engelse Gosport. Die kon takten werden destijds gelegd na het ontdekken van de H 49, een in 1918 gebouwde onderzeeër die in 1940 op 12 mijl voor de kust van Texel verging. Hierbij kwamen wèl bemanningsleden om het leven. Serie De Britse E-onderzeeërs kwamen vanaf 1914 in dienst. Het was een standaard ontwerp, waarvan er 56 zijn gebouwd. Tot de uitrusting behoorde onder meer een inklapbaar 12 ponds kanon dat voor de toren stond. Daarachter zat een handbediende kraan, waarvan het ronsel en de tandwielen eveneens wer den geborgen. Het is de bedoeling het wrak nog verder te onderzoeken. Duikclub Phileas Fogg is sinds kort uit gebreid. Bij de berging van de koperen commandotoren waren daarom niet al leen Hans Eelman, Jack Betsema, Flip Duinker en Nan Westerlaken betrok ken, maar ook Eelco Seepma (24), Gerrit Jan Betsema (28), Jan Kalf (21) en Guido Betsema (19). Bij de zaterdag te houden kerkevei ling in het Eierlandse Huis is weer een ruim aanbod aan veilingstuk ken. Bij deze door de gezamenlijke kerken georganiseerde veiling zul len meer dan driehonderd stukken onder de hamer gaan. De leden van de verschillende kerken brachten artikelen van de meest uit eenlopende soort bijeen. Het varieert van voedingsmiddelen tot hele huis houdelijke pakketten, met vlees en vruchten, en van taarten tot bankstel len. Ook zal er een komplete antieke klok te koop zijn en uit dezelfde tijd stammende olielampen. Sommige stukken zijn nog zo goed als nieuw. Bovendien is er veel speelgoed voor de veiling opgehaald. De artikelen zijn gratis ter beschikking gesteld door inwoners van de polders Eierland en Het Noorden en in De Cocksdorp. De spullen die nu nog ver spreid zijn opgeslagen zullen zaterdag in de gymzaal bij het Eierlandsche Huis bijeen worden gebracht. De vori ge veiling, alweer drie jaar geleden, bracht meer dan ƒ10.000,— op voor de kerken. Ditmaal hoopt men op net zo veel of misschien zelfs nog meer. De veiling geschiedt bij opbod. De vei lingmeesters zijn P. Kikkert en P. Zijm. Het gebeurt onder het toeziend oog van notaris C. J. Boswijk. De veiling begint om half 8 's avonds. De tien koopwoningen, vier wo ningwetwoningen en vier bejaar denwoningen aan de Mulderstraat in Oosterend zullen worden ge bouwd door Duin Bouwbedrijf uit Den Burg. De bouw zal worden uitgevoerd onder directie van het Bouwfonds Nederlandse Gemeen ten en zal binnen een jaar zijn voltooid. Het project is aangewezen als leerlin genbouwplaats, wat betekent dat zes afgestudeerde bouwvakleerlingen van het Texelse beroepsonderwijs erbij zul len worden ingeschakeld, waar een premie van ƒ1500,— per leerling tegen over is gesteld. Het overleg inzake de prijs en de keus van de aannemer heeft geruime tijd (sinds de bouwvakvakantie) geduurd en is vrij moeizaam verlopen. Donder dag werd definitief overeenstemming bereikt met Kees Duin. Er is ook nog gepraat met Bouw- en Timmerbedrijf Visser uit Oudeschild, maar die kon het project niet goed inpassen in zijn andere werkzaamheden. Voor Duin komt het op een gunstig moment; aansluitend op de huizenbouw die hij momenteel uitvoert bij de R.K. kerk. Er zijn drie opdrachtgevers voor de bouw aan de Mulderstraat: het Bouw fonds Nederlandse Gemeenten voor de premie A-woningen, de Woningbouw vereniging Texel voor de woningwet woningerven de Stichting Bejaarden zorg Texel voor de bejaardenwoningen. Het totale complex is ontworpen door architectenbureau Jan Visser en daar mee is voldaan aan een uitgangspunt dat B en W al in eèn vroeg stadium hadden gesteld: het moest zoveel mo gelijk een Texelse aangelegenheid worden. De aanpak lijkt veel op de gang van zaken bij de uitvoering van de „krake ling" in Den Burg, waarbij ook sprake was van drie opdrachtgevers, één aan nemer (Visser), één architect en één directie. De praktijkervaring daarmee is uitstekend geweest. In De Koog werd donderdagochtend tussen 1 en 4 uur de Datsun van een 25-jarige man uit Dordrecht bescha digd. De ruitenwisser was verbogen, er zat een scheur in de voorruit en alle vier de banden waren lekgestoken. De auto stond geparkeerd op het Wintergroen. De Opel Rekord, die deze zomer van een toerist uit Duisburg werd gestolen is teruggevonden op de parkeerplaats van hotel Bos en Duin aan de Bakken- weg. Het viel de hotelier op dat de auto daar al weken stond en hij waar schuwde de politie. N WINKEL VOL IDEEËN 1| en koperen commandotoren, afkomstig van een Engelse mderzeeboot, die meer dan zeventig jaar geleden in de wurt van Texel zonk, is zaterdag door duikclub „Philias ogg" geborgen en in Oudeschild aan land gebracht. la toren heeft een gewicht van ijna zes ton (metaalwaarde ca. 15,000,— en is helemaal van rood n geel koper om het kompas on tstoord te kunnen laten werken. Hst in tamelijk gave staat verkeren- (skompas zat er nog in en bleek tog prima te werken. De toren is jngels eigendom. Met de Engelse utoriteiten zal kontakt worden op- snomen, in de hoop dat een rege- jng kan worden getroffen dat de loren op Texel kan blijven als be- pswaardigheid in het maritiem luseum. Het is de derde keer dat duikclub Phili- Fogg te maken krijgt met een on- ferzeeër. Aan de hand van gegevens je naar aanleiding van de eerdere ont- "1 fekkingen werden verzameld, staat ast dat het deze keer gaat om de E17 feop 6 januari 1916 op korte afstand Bnde kust van zuidelijk Texel door de emanning zelf tot zinken werd ge nacht. Het is niet geheel duidelijk flarom dit is gebeurd. Mogelijk was de onderzeeboot na een stranding of door een ontploffing aan boord ernstig defect geraakt. Hoewel dat gebeurde in territoriale wateren van het toen neutrale Nederland, heeft men blijk baar willen voorkomen dat de onder zeeër in vijandelijke handen zou komen. Geen „graf" De bemanning, waaronder comman dant Moncreiffe, stapte over op de Nederlandse kruiser Hr. Ms. „Noord- Brabant". Er kunnen zich dus geen stoffelijke resten aan boord bevinden en het wrak kan dus niet worden aan gemerkt als „oorlogsgraf" wat van be lang is bij de onderhandelingen inzake het eigendom, verder onderzoek en eventuele berging van het wrak. De E 17 ligt op een diepte van 22 meter, half weggezonken in het zand, maar keurig rechtop. Dat op de betreffende plek een wrak lag van een onderzeeboot, was reeds bekend in visserijkringen, maar dat het s! nog gave kompas van de onderzeeër. Om dit instrument ongestoord te laten werken ffld de hele commandotoren in koper uitgevoerd. De uitvinding van het gyrostatisch korn is maakte dergelijke voorzieningen later overbodig. mmandotorenvan boven gezien tijdens het schoonspuiten nadat het gevaarte op de *as 9szet. Duidelijk is het mangat met het waterdicht, drukbestendig luik te zien. Bert Koning).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 1