Cjroen <2wartsjexels in het harL, Bedankt Texelaars! Bunkerdorponder de slopershamer fESO hanteert iu groeptarief ispassagiers worden itomatisch geteld Spectaculair aantal „vreemde" auto's in september op Texel Auto tegen boom Terreinwagen met aanhanger gekanteld Kees Dekkershok wordt mooi gebiedje actie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741. sn werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Harry de Graaf, Pelikaan- o75, De Koog, telefoon 02228 - 266. •fadvertenties, abonnementen, etc.: Leid De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, n (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. VRIJDAG 3 OKTOBER 1986 5ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.119 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ18,65 per kwartaal; los 85 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. id 1 oktober hanteert Teso een groepstarief bij perso- wervoer. Groepen van tenminste 15 personen betalen ƒ2,90 persoon per retour, en dat geldt voor het hele jaar. it tarief is hetzelfde als bij de be nde 15 knippenkaarten, maar th is het een verbetering want in oude situatie moest een groep bijvoorbeeld 25 personen om jvoordelig mogelijk uit te zijn, m 15 knippenkaart kopen maar ijren de tien resterende passa irs gedwongen elk een duur een- ilig retourtje van f7,50 (winterta- jf) of f9,25 (zomertarief) te ne- in, wat onlogisch en onbillijk n andere wijziging is dat de grote jorrangskaart voor niet-Texelse auto- obilisten niet meer voor 25 maar «r 15 retouren is. Die kaart wordt urdoor aantrekkelijker, maar tot een igrote afname zal dat niet leiden, dat de behoefte aan voorrangskaar- sinds de aanpassing van de ha asniet groot meer is. Verlaging van ïlaantal tegelijkertijd af te nemen IQ mngskaarten had ook een techni- jie reden: de nieuwe automatische ssa's kunnen in één keer een kaart ten hoogste 15 knippen oduceren. Geen metertarief meer derde wijziging waar de betrokken bruikers zelf weinig van merken is tbij de verkoop van kaartjes voor ichtauto's niet meer naar lengteme- wordt gerekend, maar dat per ort auto een vast tarief is bepaald. prijs van het kaartje maakt het de praktijk geen verschil. Het „bij- ipen" van extra meters (wat bijv. no- t. iderjaar worden bij de busonder- sming AOT tellingen verricht die dig zijn om een beter inzicht in vervoerscijfers te krijgen, ze jaarlijkse tellingen worden nu ög door de chauffeurs zelf uitge- oerd, maar binnenkort wordt dit rergenomen door een zgn. tel- '0de die het aantal mensen dat in- i uitstapt nauwkeurig registreert )een cassetteband. p 25 en 26 oktober en van 1 tot en et 16 november worden deze tellin- !n nog met de hand verricht, maar -gen het eind van dit jaar wordt er P se trede in één van de bussen ge- onteerd. Het is de bedoeling dat er neventien procent van het aantal au- tbussen in Nederland zo'n apparaat otdt gemonteerd, zodat een zo «uwkeurig mogelijk beeld van het Mal reizende passagiers wordt ver- ragen. De consequenties hiervan zijn p Texel van weinig invloed, maar zul- pilandelijk meer van belang zijn. dig is als een auto een uitstekende la ding heeft) blijft mogelijk. Voordeel van het nieuwe systeem is dat de aan tallen vervoerde vrachtauto's nauwkeu riger worden geregistreerd. In de tarieven zelf is geen verandering gekomen. De huidige prijzen gelden in ieder geval tot januari. Of daarna een wijziging van kracht wordt, kon men bij Teso nog niet zeggen. TESO heeft in september totaal 59.268 eenheden vervoerd, 7,21 pro cent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. De stijging van het ver voer over de eerste drie kwartalen van dit jaar vertonen eveneens een behoorlijke stijging; 6,64 procent. De toename van het aantal „vreemde" auto's in september is nog veel spectaculairder; 22,4 In de afgelopen maand werden 47.068 personenauto's over het Marsdiep ge zet, een toename van 7,95 procent ten opzichte van 1985. De stijging voor de categorie vrachtwagens bedroeg 6,7 procent, voor de opleggers 8,07 pro cent en voor de bussen 4,71 procent. Een negatief beeld vertoonde de cate gorie caravans (een daling van 10,95 procent) en aanhangwagens (minus 10,63 procent). Over de eerste negen maanden van 1986 zijn overigens wel meer caravans overgezet dan in 1985. In een toelichting zei Jan Bloem, hoofd nautische dienst van TESO, dat de toename van het vervoer voorna melijk tot stand kwam door een stij ging van het vervoersaanbod in de weekenden. Het aantal auto's van niet-ingezetenen in september bedraagt 81.356, tegen over 66.460 vreemde auto's in septem- - ber 1985. Uit deze zeer forse stijging kan (uitgaande van een gemiddeld aantal inzittenden) een conclusie wor den getrokken inzake het aantal over nachtingen. Die zullen in ongeveer de zelfde mate zijn gestegen. Op de Pontweg tussen Keesomlaan en Gasthuisstraat reed dinsdagmiddag een 42-jarige Texelaar met zijn Volvo sta tioncar tegen een boom. De in de richting De Koog rijdende man raakte van de weg toen hij zich omdraaide om naar achterin de wagen liggende spullen te kijken. Bij de botsing liep hij een kleine hoofdwond op; de auto werd onherstelbaar beschadigd. Het zwemparadijs is in de afrondende fase! Dat betekent dat Sesprekken met leveranciers, architekt en bouwer zijn begonnen. Deze fase zou nooit zijn bereikt zonder uw steun. De steun van Texelaars en ook van mensen van de overkant die gevolg gaven san onze slagzin: „Doe wat voor Texel". Gedurende de actie zijn meer dan 2000 formulieren (van f100,— lot vele tienduizenden guldens) door particulieren en bedrijfsle ren ingestuurd. Dat betekent dat meer dan 50% van de Texelse Winnen vierkant achter dit initiatief is gaan staan. Texel heeft neer eens saamhorigheid getoond, saamhorigheid die nu gestal- 'e krijgt in het zwemparadijs dat tot in lengte van jaren onze 'ilandeconomie zal steunen en waar we ook zelf plezier aan bele ren. Daarom nogmaals, Texelaars bedankt. U hoort nader van Het bestuur Het kantoor van het zwemparadijs is verplaatst naar Kantoorstraat 10 in Oen Burg. Mevrouw Bruin geeft u graag alle informatie. Het telefoonnummer IF ongewijzigd: 02220 - 2055. Openingsuren kantoor 17.00 tot 18.00 uur. Privé H Jellema 02220 - 3211. Hot bunkerdorp was in het Texelse landschap langzamerhand een vertrouwd verschijnsel geworden. Voor sommige kunstenaars was het zelfs een bron van inspiratie, zoals blijkt uit deze aquarel die een Duitse vrouw maakte toen de bunkers nog werden verhuurd aan toeristen. Deze week is begonnen met het slopen van de bunkers van Loodsmansduin, algemeen bekend als het „bunkerdorp". Het werk is aangenomen door aannemingsbedrijf P. Daalder die het loonwerkbedrijf van Niek Dros uit Oosterend als onder aannemer heeft ingeschakeld. Dros beschikt over een kraan met hydraulische sloophamer waarmee ook het zwaarste be ton in betrekkelijk korte tijd is klein te krijgen. De bunkers bestaan overigens voor een groot gedeelte uit gewone gemet selde baksteen; de daken zijn echter in gewapend beton uitgevoerd. Het ziet er naar uit dat het werk ongeveer twee weken in beslag zal nemen. De bunkers zullen dan tot de grond toe gesloopt zijn, maar het puin blijft lig gen en wordt afgedekt met een laag zand waarop vervolgens helm wordt geplant. Een viertal zware betonnen geschutsstellingen zal niet worden gesloopt maar er gaat wel zand over heen. De stellingen blijven in tact en op verzoek van de provincie die deze onderdelen van monumentale waarde vindt en niet wil uitsluiten dat ze in de verre toekomst nog eens in eer zullen worden hersteld. Als zand en helm zijn aangebracht, zal het duinmassief er weer uitzien als voor de oorlog: puur natuur. Kees Dekker Het benodigde zand (ongeveer 3000 m3) wordt weggehaald uit een duinter rein vlakbij de weg naar het strand dat vroeger argrarisch werd gebruikt en bekend staat als „Kees Dekkershok". Om dat te mogen doen had Staats bosbeheer een ontgrondingsvergun ning nodig van de provincie. Van de mogelijkheid om daar bezwaar tegen te maken werd gebruik gemaakt door Gerrit Gerrits uit Den Burg namens de stichting Menno van Coehoorn en de werkgroep Landschapszorg Texel. Ger rits is er tegenstander van dat de bun kers worden begraven omdat hij vindt dat het om historisch belangwekkende bouwwerken gaat die in de jongste krijgsgeschiedenis een rol hebben gespeeld. Omdat Gerrits geen bezwaar heeft tegen de ontgronding op zichzelf maar alleen tegen de bestemming van het ontgraven zand, zal zijn bezwaar waarschijnlijk niet ontvankelijk worden verklaard. Duin intact laten De werkgroep Landschapszorg pro testeerde omdat zij over het algemeen bezwaar heeft tegen het weghalen van zand uit de duinen voor allerlei doel einden. Aan zand is ook op andere manieren te komen, dat moet je niet halen uit een kwetsbaar natuurland schap, aldus meent de werkgroep, die zich echter kan troosten met de ge dachte dat op de plaats waar het zand wordt afgegraven een mooi natuurge biedje zal ontstaan. Nieuw natuurgebiedje Ingeschakeld is namelijk de afdeling ecologie van provinciale waterstaat, die geruime tijd de waterhuishouding van Kees Dekkershok heeft bestudeerd een aan de hand daarvan een „sub tiel" ontgravingsplan heeft gemaakt. Dat voorziet in het verwijderen van een betrekkelijk dunne bovenlaag van een halve meter of minder, waardoor de droge vallei verandert in een natte vallei, 's Zomers zal het er vochtig zijn en 's winters zal er water staan, zoiets als in het waterwingebied, maar dan veel kleiner. Door deze ingreep zal een milieu ontstaan waarin allerlei soorten vochtminnende planten kunnen groei en en het plekje wordt dan veel aan trekkelijker dan nu het geval is. Verondersteld wordt dat het bezwaar van Landschapszorg inmiddels onge grond is verklaard. Gisteren was de ontgrondingsyergunning er nog niet, maar volgens het districtshoofd van Staatsbosbeheer is dit onontbeerlijke papier onderweg, zodat de werkzaam heden rond Loodsmansduin niet ver traagd zullen worden. Brand Bij het slopen van de bunkers door Dros was het nodig om stukken bewa peningsijzer door te branden. Daarbij ontstond brand, waarbij het hout en board dat in het interieur van de bun kers is verwerkt in vlammen opging. Dat was geen drama want op die ma nier verdween vanzelf veel rommel die anders begraven zou moeten worden, maar op een gegeven moment laaiden de vlammen zodanig op dat het be denkelijker werd voor de droge be groeiing in de omgeving, zodat men sen van rijkswaterstaat de brandweer belden. Dat gebeurde met „stil alarm" zodat niet alle Texelse vuurbestrijders in het geweer kwamen. De brand was snel tot aanvaardbare proporties teruggebracht. Rijkswaterstaat is bij het project be trokken omdat die voor Staatsbosbe heer het toezicht uitoefent en dus ook zorgt dat de „landschapsbouw" in het Kees Dekkershok volgens plan wordt uitgevoerd. Sloopspecialist Sinds loonwerkbedrijf Niek Dros het hydraulische sloopgereedschap heeft aangeschaft is deze firma al meerdere keren voor sloopkarweien ingescha keld. Dinsdag werd als karweitje er tussendoor ook nog even een gebouw gesloopt op het terrein van de Joost Dourleinkazerne. Dat moest weg in verband met de aanleg van een ver hard sportterrein dat door de mariniers wordt gebruikt voor voetbal, basket- bal, handbal, volleybal e.d. Van het slopen werd een feestje gemaakt, waarbij commandant A. Knoppien zelf de kraan met de sloophamer mocht bedienen. Het slopen en begraven van de bun kers van Loodsmansduin gebeurt in het kader van het plan om de recrea tieve bedrijvigheid van camping Loodsmansduin gedeeltelijk te ver plaatsen en daarmee het natuurlijke karakter van vooral het hoogste deel van dit terrein te herstellen. Veel ergernis heeft het bunkerdorp echter bij het publiek nooit gegeven. De bunkers staan er al zowat een hal ve eeuw; weinigen herinneren zich dat ze er nog niet waren. Na de oorlog hebben de bunkers enkele jaren ge diend als noodwoningen, zodat er vrij veel mensen zijn die er bijzondere her inneringen aan bewaren. Het moet er best leefbaar geweest zijn, getuige de verhalen die daarover worden verteld. Toen in de jaren vijftig voldoende ech te woningen waren gebouwd op Texel, moesten de bunkers worden ontruimd en voor menige bewoner was dat niet leuk. Nadien werden de bunkers nog jarenlang als vakantiehuisjes geëxploi teerd door de Stichting Sociaal Toe risme, later Recreatiestichting. Vooral omdat de huurprijs laag was, werden ze door de vakantiegangers zeer op prijs gesteld en er klonken dan ook protesten op toen de Recreatiestich ting ze definitief sloot. Sindsdien hebben de betonnen en bakstenen onderkomens meer last dan lust gegeven. Ze vervuilden, werden object van vernielzucht en vormden door de vele gaten en kuilen een le vensgevaarlijk speelterrein voor kinderen'. Dros bezig met zijn sloopkraan in het nog rokende puin van het bunkerdorp. Woensdagmiddag omstreeks half drie verloor een 59-jarige Texelaar op de Pontweg halverwege de Prins Hendrik polder de macht over het stuur van zijn Landrover, als gevolg van het los schieten van de koppeling van de te zwaar met grind geladen aanhangwa gen. De Landrover ging op zijn kant en liep vrij veel plaatschade op. De chauffeur liep een verwonding op aan een oor.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 1