Cjroen <2wartsjexels in het harL,
Bedankt Texelaars!
Bunkerdorponder
de slopershamer
fESO hanteert
iu groeptarief
ispassagiers worden
itomatisch geteld
Spectaculair aantal
„vreemde" auto's in
september op Texel
Auto tegen boom
Terreinwagen met
aanhanger gekanteld
Kees Dekkershok wordt mooi gebiedje
actie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741.
sn werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Harry de Graaf, Pelikaan-
o75, De Koog, telefoon 02228 - 266.
•fadvertenties, abonnementen, etc.:
Leid De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
n (02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
VRIJDAG 3 OKTOBER 1986
5ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.119
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ18,65 per kwartaal; los 85 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
id 1 oktober hanteert Teso een groepstarief bij perso-
wervoer. Groepen van tenminste 15 personen betalen ƒ2,90
persoon per retour, en dat geldt voor het hele jaar.
it tarief is hetzelfde als bij de be
nde 15 knippenkaarten, maar
th is het een verbetering want in
oude situatie moest een groep
bijvoorbeeld 25 personen om
jvoordelig mogelijk uit te zijn,
m 15 knippenkaart kopen maar
ijren de tien resterende passa
irs gedwongen elk een duur een-
ilig retourtje van f7,50 (winterta-
jf) of f9,25 (zomertarief) te ne-
in, wat onlogisch en onbillijk
n andere wijziging is dat de grote
jorrangskaart voor niet-Texelse auto-
obilisten niet meer voor 25 maar
«r 15 retouren is. Die kaart wordt
urdoor aantrekkelijker, maar tot een
igrote afname zal dat niet leiden,
dat de behoefte aan voorrangskaar-
sinds de aanpassing van de ha
asniet groot meer is. Verlaging van
ïlaantal tegelijkertijd af te nemen
IQ mngskaarten had ook een techni-
jie reden: de nieuwe automatische
ssa's kunnen in één keer een kaart
ten hoogste 15 knippen
oduceren.
Geen metertarief meer
derde wijziging waar de betrokken
bruikers zelf weinig van merken is
tbij de verkoop van kaartjes voor
ichtauto's niet meer naar lengteme-
wordt gerekend, maar dat per
ort auto een vast tarief is bepaald.
prijs van het kaartje maakt het
de praktijk geen verschil. Het „bij-
ipen" van extra meters (wat bijv. no-
t.
iderjaar worden bij de busonder-
sming AOT tellingen verricht die
dig zijn om een beter inzicht in
vervoerscijfers te krijgen,
ze jaarlijkse tellingen worden nu
ög door de chauffeurs zelf uitge-
oerd, maar binnenkort wordt dit
rergenomen door een zgn. tel-
'0de die het aantal mensen dat in-
i uitstapt nauwkeurig registreert
)een cassetteband.
p 25 en 26 oktober en van 1 tot en
et 16 november worden deze tellin-
!n nog met de hand verricht, maar
-gen het eind van dit jaar wordt er
P se trede in één van de bussen ge-
onteerd. Het is de bedoeling dat er
neventien procent van het aantal au-
tbussen in Nederland zo'n apparaat
otdt gemonteerd, zodat een zo
«uwkeurig mogelijk beeld van het
Mal reizende passagiers wordt ver-
ragen. De consequenties hiervan zijn
p Texel van weinig invloed, maar zul-
pilandelijk meer van belang zijn.
dig is als een auto een uitstekende la
ding heeft) blijft mogelijk. Voordeel
van het nieuwe systeem is dat de aan
tallen vervoerde vrachtauto's nauwkeu
riger worden geregistreerd.
In de tarieven zelf is geen verandering
gekomen. De huidige prijzen gelden in
ieder geval tot januari. Of daarna een
wijziging van kracht wordt, kon men
bij Teso nog niet zeggen.
TESO heeft in september totaal
59.268 eenheden vervoerd, 7,21 pro
cent meer dan in dezelfde maand
vorig jaar. De stijging van het ver
voer over de eerste drie kwartalen
van dit jaar vertonen eveneens een
behoorlijke stijging; 6,64 procent.
De toename van het aantal
„vreemde" auto's in september is
nog veel spectaculairder; 22,4
In de afgelopen maand werden 47.068
personenauto's over het Marsdiep ge
zet, een toename van 7,95 procent ten
opzichte van 1985. De stijging voor de
categorie vrachtwagens bedroeg 6,7
procent, voor de opleggers 8,07 pro
cent en voor de bussen 4,71 procent.
Een negatief beeld vertoonde de cate
gorie caravans (een daling van 10,95
procent) en aanhangwagens (minus
10,63 procent). Over de eerste negen
maanden van 1986 zijn overigens wel
meer caravans overgezet dan in 1985.
In een toelichting zei Jan Bloem,
hoofd nautische dienst van TESO, dat
de toename van het vervoer voorna
melijk tot stand kwam door een stij
ging van het vervoersaanbod in de
weekenden.
Het aantal auto's van niet-ingezetenen
in september bedraagt 81.356, tegen
over 66.460 vreemde auto's in septem- -
ber 1985. Uit deze zeer forse stijging
kan (uitgaande van een gemiddeld
aantal inzittenden) een conclusie wor
den getrokken inzake het aantal over
nachtingen. Die zullen in ongeveer de
zelfde mate zijn gestegen.
Op de Pontweg tussen Keesomlaan en
Gasthuisstraat reed dinsdagmiddag een
42-jarige Texelaar met zijn Volvo sta
tioncar tegen een boom. De in de
richting De Koog rijdende man raakte
van de weg toen hij zich omdraaide
om naar achterin de wagen liggende
spullen te kijken. Bij de botsing liep hij
een kleine hoofdwond op; de auto
werd onherstelbaar beschadigd.
Het zwemparadijs is in de afrondende fase! Dat betekent dat
Sesprekken met leveranciers, architekt en bouwer zijn begonnen.
Deze fase zou nooit zijn bereikt zonder uw steun. De steun van
Texelaars en ook van mensen van de overkant die gevolg gaven
san onze slagzin: „Doe wat voor Texel".
Gedurende de actie zijn meer dan 2000 formulieren (van f100,—
lot vele tienduizenden guldens) door particulieren en bedrijfsle
ren ingestuurd. Dat betekent dat meer dan 50% van de Texelse
Winnen vierkant achter dit initiatief is gaan staan. Texel heeft
neer eens saamhorigheid getoond, saamhorigheid die nu gestal-
'e krijgt in het zwemparadijs dat tot in lengte van jaren onze
'ilandeconomie zal steunen en waar we ook zelf plezier aan bele
ren. Daarom nogmaals, Texelaars bedankt. U hoort nader van
Het bestuur
Het kantoor van het zwemparadijs is verplaatst naar Kantoorstraat 10 in
Oen Burg. Mevrouw Bruin geeft u graag alle informatie. Het telefoonnummer
IF ongewijzigd: 02220 - 2055. Openingsuren kantoor 17.00 tot 18.00 uur. Privé
H Jellema 02220 - 3211.
Hot bunkerdorp was in het Texelse landschap langzamerhand een vertrouwd verschijnsel geworden. Voor sommige kunstenaars was het zelfs een bron van inspiratie, zoals blijkt uit deze
aquarel die een Duitse vrouw maakte toen de bunkers nog werden verhuurd aan toeristen.
Deze week is begonnen met het slopen van de bunkers van
Loodsmansduin, algemeen bekend als het „bunkerdorp". Het
werk is aangenomen door aannemingsbedrijf P. Daalder die
het loonwerkbedrijf van Niek Dros uit Oosterend als onder
aannemer heeft ingeschakeld. Dros beschikt over een kraan
met hydraulische sloophamer waarmee ook het zwaarste be
ton in betrekkelijk korte tijd is klein te krijgen.
De bunkers bestaan overigens voor
een groot gedeelte uit gewone gemet
selde baksteen; de daken zijn echter in
gewapend beton uitgevoerd. Het ziet
er naar uit dat het werk ongeveer
twee weken in beslag zal nemen. De
bunkers zullen dan tot de grond toe
gesloopt zijn, maar het puin blijft lig
gen en wordt afgedekt met een laag
zand waarop vervolgens helm wordt
geplant. Een viertal zware betonnen
geschutsstellingen zal niet worden
gesloopt maar er gaat wel zand over
heen. De stellingen blijven in tact en
op verzoek van de provincie die deze
onderdelen van monumentale waarde
vindt en niet wil uitsluiten dat ze in de
verre toekomst nog eens in eer zullen
worden hersteld. Als zand en helm zijn
aangebracht, zal het duinmassief er
weer uitzien als voor de oorlog: puur
natuur.
Kees Dekker
Het benodigde zand (ongeveer 3000
m3) wordt weggehaald uit een duinter
rein vlakbij de weg naar het strand dat
vroeger argrarisch werd gebruikt en
bekend staat als „Kees Dekkershok".
Om dat te mogen doen had Staats
bosbeheer een ontgrondingsvergun
ning nodig van de provincie. Van de
mogelijkheid om daar bezwaar tegen
te maken werd gebruik gemaakt door
Gerrit Gerrits uit Den Burg namens de
stichting Menno van Coehoorn en de
werkgroep Landschapszorg Texel. Ger
rits is er tegenstander van dat de bun
kers worden begraven omdat hij vindt
dat het om historisch belangwekkende
bouwwerken gaat die in de jongste
krijgsgeschiedenis een rol hebben
gespeeld. Omdat Gerrits geen bezwaar
heeft tegen de ontgronding op zichzelf
maar alleen tegen de bestemming van
het ontgraven zand, zal zijn bezwaar
waarschijnlijk niet ontvankelijk worden
verklaard.
Duin intact laten
De werkgroep Landschapszorg pro
testeerde omdat zij over het algemeen
bezwaar heeft tegen het weghalen van
zand uit de duinen voor allerlei doel
einden. Aan zand is ook op andere
manieren te komen, dat moet je niet
halen uit een kwetsbaar natuurland
schap, aldus meent de werkgroep, die
zich echter kan troosten met de ge
dachte dat op de plaats waar het zand
wordt afgegraven een mooi natuurge
biedje zal ontstaan.
Nieuw natuurgebiedje
Ingeschakeld is namelijk de afdeling
ecologie van provinciale waterstaat,
die geruime tijd de waterhuishouding
van Kees Dekkershok heeft bestudeerd
een aan de hand daarvan een „sub
tiel" ontgravingsplan heeft gemaakt.
Dat voorziet in het verwijderen van
een betrekkelijk dunne bovenlaag van
een halve meter of minder, waardoor
de droge vallei verandert in een natte
vallei, 's Zomers zal het er vochtig zijn
en 's winters zal er water staan, zoiets
als in het waterwingebied, maar dan
veel kleiner. Door deze ingreep zal een
milieu ontstaan waarin allerlei soorten
vochtminnende planten kunnen groei
en en het plekje wordt dan veel aan
trekkelijker dan nu het geval is.
Verondersteld wordt dat het bezwaar
van Landschapszorg inmiddels onge
grond is verklaard. Gisteren was de
ontgrondingsyergunning er nog niet,
maar volgens het districtshoofd van
Staatsbosbeheer is dit onontbeerlijke
papier onderweg, zodat de werkzaam
heden rond Loodsmansduin niet ver
traagd zullen worden.
Brand
Bij het slopen van de bunkers door
Dros was het nodig om stukken bewa
peningsijzer door te branden. Daarbij
ontstond brand, waarbij het hout en
board dat in het interieur van de bun
kers is verwerkt in vlammen opging.
Dat was geen drama want op die ma
nier verdween vanzelf veel rommel die
anders begraven zou moeten worden,
maar op een gegeven moment laaiden
de vlammen zodanig op dat het be
denkelijker werd voor de droge be
groeiing in de omgeving, zodat men
sen van rijkswaterstaat de brandweer
belden. Dat gebeurde met „stil alarm"
zodat niet alle Texelse vuurbestrijders
in het geweer kwamen. De brand was
snel tot aanvaardbare proporties
teruggebracht.
Rijkswaterstaat is bij het project be
trokken omdat die voor Staatsbosbe
heer het toezicht uitoefent en dus ook
zorgt dat de „landschapsbouw" in het
Kees Dekkershok volgens plan wordt
uitgevoerd.
Sloopspecialist
Sinds loonwerkbedrijf Niek Dros het
hydraulische sloopgereedschap heeft
aangeschaft is deze firma al meerdere
keren voor sloopkarweien ingescha
keld. Dinsdag werd als karweitje er
tussendoor ook nog even een gebouw
gesloopt op het terrein van de Joost
Dourleinkazerne. Dat moest weg in
verband met de aanleg van een ver
hard sportterrein dat door de mariniers
wordt gebruikt voor voetbal, basket-
bal, handbal, volleybal e.d. Van het
slopen werd een feestje gemaakt,
waarbij commandant A. Knoppien zelf
de kraan met de sloophamer mocht
bedienen.
Het slopen en begraven van de bun
kers van Loodsmansduin gebeurt in
het kader van het plan om de recrea
tieve bedrijvigheid van camping
Loodsmansduin gedeeltelijk te ver
plaatsen en daarmee het natuurlijke
karakter van vooral het hoogste deel
van dit terrein te herstellen.
Veel ergernis heeft het bunkerdorp
echter bij het publiek nooit gegeven.
De bunkers staan er al zowat een hal
ve eeuw; weinigen herinneren zich dat
ze er nog niet waren. Na de oorlog
hebben de bunkers enkele jaren ge
diend als noodwoningen, zodat er vrij
veel mensen zijn die er bijzondere her
inneringen aan bewaren. Het moet er
best leefbaar geweest zijn, getuige de
verhalen die daarover worden verteld.
Toen in de jaren vijftig voldoende ech
te woningen waren gebouwd op Texel,
moesten de bunkers worden ontruimd
en voor menige bewoner was dat niet
leuk. Nadien werden de bunkers nog
jarenlang als vakantiehuisjes geëxploi
teerd door de Stichting Sociaal Toe
risme, later Recreatiestichting. Vooral
omdat de huurprijs laag was, werden
ze door de vakantiegangers zeer op
prijs gesteld en er klonken dan ook
protesten op toen de Recreatiestich
ting ze definitief sloot.
Sindsdien hebben de betonnen en
bakstenen onderkomens meer last dan
lust gegeven. Ze vervuilden, werden
object van vernielzucht en vormden
door de vele gaten en kuilen een le
vensgevaarlijk speelterrein voor
kinderen'.
Dros bezig met zijn sloopkraan in het nog rokende puin van het bunkerdorp.
Woensdagmiddag omstreeks half drie
verloor een 59-jarige Texelaar op de
Pontweg halverwege de Prins Hendrik
polder de macht over het stuur van
zijn Landrover, als gevolg van het los
schieten van de koppeling van de te
zwaar met grind geladen aanhangwa
gen. De Landrover ging op zijn kant
en liep vrij veel plaatschade op. De
chauffeur liep een verwonding op aan
een oor.