heaterdag 80-jarige jDi: van ai/es wat Burgemeestersvrouw gaat kookles geven 1 D15 is Molenaar declamerend in Rederijkerskostuum. ijDAG 7 OKTOBER 1986 TEXELSE COURANT PAGINA 9 Mulder en Marcel Wernand van „Comedia de la NIOZ" in ,,De Overledene." De downs van Okidoki hielden de kinderen bezig in de Schoutenzaal. In dienstencentrum ,,De Buureton" worden voorbereidingen getroffen voor een cursus koken voor mannen in het gebouw van het LBO. Daarbij worden mannen de grondbeginselen van koken bijgebracht, zodat zij op dat gebied zichzelf kunnen redden als dat nodig is. Mevrouw Schipper, echtgenote van de burgemeester, heeft zich bereid ver klaard deze kooklesssn te geven. Waarschijnlijk worden de lessen één ochtend in de week gegeven, Be langstellenden kunnen zich aanmelden bij Renske van IJsseldijk (02220) 3397. wellief hebbers hebben op de zaterdag gehouden theater man de rederijkerskamer UDI hun hart kunnen ophalen, meewerkende Texelse verenigingen zorgden voor een ite afwisseling van merendeels korte toneelstukken die iter wat betreft karakter en kwaliteit nogal uiteenliepen, gelend was ook de belangstelling van het publiek voor e manifestatie: 's middags werd gespeeld voor nog geen tig personen maar 's avonds was de zaal van De Linde- jm gelukkig bijna vol. stuk goed op dreef als de cliënt Her man, Ina Schrama was een zeer be grijpende, geduldige maar uiteindelijk toch wanhopige therapeute en een nuttige aangeefrol vervulde Hanneke Weijdt-Starink als de assisterende juf frouw van het bureau. Overspel Van heel ander kaliber was de klucht achtige éénacter van 't Amateurtje uit De Waal „Liefde op de zesde verdie ping". Dat gaat over de overspelige Agnes die haar vriend Herbert in huis heeft gehaald als haar man op reis is. De man komt eerder terug dan de be doeling was. De wanhoopspogingen om de vriend het huis uit te smokke len mislukken en ook andere trucs van Agnes om zich uit de situatie te red den, lopen fout. Karin Nauta (als Ag nes), Jo Zoetelief (als Anton) en Je roen Nauta (als Herbert) brachten deze klucht, die een echt leuke ontknoping miste, zeer geroutineerd maar ze had den het zich dan ook niet erg moeilijk gemaakt. Topper De topper van de middag was het stuk „De overledene" van de Franse schrijver René de Obaldia, opgevoerd door twee acteurs van de NIOZ toneel vereniging „Comedia de la Nioz". De weduwen Julie en De Crampon ont moeten elkaar in het park en raken in gesprek over de overleden echtgenoot van Julie. De situatie is nogal merk waardig. Julie rouwt intens om haar overleden man, wiens as zij in een urn bij zich draagt ondanks het feit dat de ze man een leven vol sexuele uitspat tingen heeft geleefd, waar de weduwe De Crampon ook wat mee te maken blijkt te hebben gehad... De vrouwen rollen werden vertolkt door mannen: Maarten Mulder als Juli en Marcel Wernand als mevrouw De Crampon. Beiden acteerden briljant, met precies genoeg overdrijving die dit stuk nodig had en waarbij het simpele decor, de „taartachtige" kleding en requisiten (zoals het tekkeltje van mevrouw De Crampon) voor ondersteuning en her kenbaarheid zorgden. Het hele middagprogramma werd mee gemaakt door Jos van Dijk uit Scha- gen, provinciaal toneeladviseur. Hij zal een beoordeling maken en aanwezig zijn bij een nabespreking die op 8 no vember wordt gehouden. Van Dijk heeft vaker met het Texelse toneel te maken gehad; hij gaf hier onder meer een regiecursus. Verdwenen echtgenoot Het avondprogramma werd geopend door „Nieuw Leven" uit Oudeschild Scene uit het kolderieke stuk „Het aquarium" waarmee UDI de theaterdag arsiooz. met de niet onaardige thriller „Tot he den niet teruggekeerd". Het gaat over de weduwe Chester, wiens man 25 jaar geleden spoorloos is verdwenen. Het feit dat het geval zich een kwart eeuw geleden voordeed is aanleiding tot opnieuw nadenken en speculeren door de weduwe, die er dan achter komt dat haar man destijds is ver moord en wel door zijn broer Chester en zuster Alma die het slachtoffer in de tuin hebben begraven. Voordat het zover is wordt nogal wat mysterie en spanning opgebouwd, waardoor de ontknoping een beetje tegenvalt. Op vallend was de serieuze rolopvatting van de zes spelers: Karin de Vries als de dienster Bertha, Tina Stolk als de gezelschapsdame Millard, Emmy Zijer- veld als Louise Chester, Martin de Vries als Edmund Chester, Jeannette Duinker als Alma Chester en Anne de Vries als de jongeman die bij de affaire wordt betrokken om de indruk te kun nen wekken dat de weduwe Millard overspannen is. „Russische roulette" door De Vriendenkling uit Den Hoorn. Jazzdans Voor een bijzonder intermezzo werd in de Schoutenzaal gezorgd door de meisjes- en vrouwendemonstratiegroep van de jazzdansgroep Texel die ieder een dans uitvoerden volgens choreo grafie van Ina Platte. Het werd een vlotte vertolking die het aanzien best waard was, al kan men zich afvragen of een dergelijk onderdeel wel paste in het programma van deze theaterdag. Kindertoneel Een bijzondere bijdrage aan de dag le verde ook de jonge groep Okidoki, die speciaal voor deze gelegenheid stukjes hadden bedacht die duidelijk op het allerjongste publiek waren afgestemd. Zowel in de Schoutenzaal (alleen voor de jeugd) als in de schouwburgzaal Huldiging van de spelers van „Tot heden niet teruggekeerd" door „Nieuw Leven" uit Oudeschild. Scene uit Liefde op de zesde verdieping" door 't Amateurtje uit De Waal. presenteerde de groep zich met acts waarin veel werd geïmproviseerd. Wat wennen moest was dat deze stukjes „zomaar" ophielden, zonder een be vrijdend, humoristisch of ontknopend slot. Het deed denken aan „speulen" met Ouwe Sunderklaas. Vriendenkring Toneelvereniging De Vriendenkring bracht „Russische roulette" een één acter die dezelfde vereniging al eens eerder heeft opgevoerd. Het gaat over de vier officiersweduwen die hun man hebben verloren omdat die zich bezig hielden met Russische roulette. Ze besluiten zich te „wreken" door zich ook als mannen te gedragen, inclusief het spelen van dit levensgevaarlijke spel. De dienstknecht Feodor ziet de ontwikkelingen met toenemende wan hoop aan, maar aan het slot blijkt hij ervoor gezorgd te hebben dat het spel niet fataal afloopt. Het stuk werd leuk gebracht,. Echter: het kennelijke stre-' ven om alles vooral heel plechtig en theatraal te brengen leidde tot langdradigheid. Het toppunt van kolder was „Het aquarium" waarmee het jubilerende UDI de theaterdag afsloot. Op het als een aquarium (compleet met „glas" en stalen lijst) ingerichte toneel leeft in gezelschap van de zieke vis Jojo een familie die de meest absurde dingen beleeft. De ruimte wordt door de men sen betreden via een soort glijbaan, de bizar verklede souffleur ligt op de grond en maakt af en toe muziek op een xylofoon, twee Italianen schieten elkaar met een waterpistool dood en er dient zich een „moordenaar" aan die met instemming van alle betrokke nen, ook het slachtoffer zelf, de heer des huizes om het leven komt brengen met een wurgkoord. En dat is nog maar een kleine greep uit allerlei on zinnigs waaruit dit stuk was opge bouwd, bedoeld om de mensen te la ten lachen. Dat laatste lukte maar half, want er waren maar weinig men sen die het stuk écht leuk vonden. Het lag er allemaal te dik bovenop en er zaten teveel flauwiteiten tussen werkelijk aardige dingen. Als experi ment is zo'n stuk best aardig maar UDI moet de volgende keer toch maar weer met iets minder absurds komen, wil zij haar publiek niet van zich ver vreemden. Aan het spel lag het niet want alle medewerkenden gingen er geroutineerd tegenaan: Joanne Kee- som als mevrouw Hendriks, Björn Ezerman als meneer Hendriks, Riekie van Dijk als de meid Marjan, Hans Wendrich als de moordenaar, Marja de Ligt als Lplimair, Hans Jansen als brandweerman, gastspeler Jitze de Ridder als de kapper Antonio, Mieke Busch als dokter Vogelsrauss. p. geringe belangstelling in de 'idaguren was betreurenswaardig it juist toen waren enkele toneelbij- h gen van opmerkelijke kwaliteit te I ronderen. Niet officieel theaterdag was de enige gebeurte- waarmee de 80-jarige rederijkerska- het bereiken van de hoge leeftijd de. Voorzitter Wim Tinholt vertelde ihet begin van de dag dat afgezien ivan een officiële receptie, want was bij het 75-jarig bestaan al ge- ird. Om dezelfde reden werd ook :de hele geschiedenis van Texels iste toneelvereniging in de herinne- igeroepen, maar Tinholt vertelde lenige historische bijzonderheden irde „echte" rederijkerskamers van I ïger, die zelf hun stukken schreven, f iieven culturele idealen hadden en 3 izelf blijkbaar ook verheven voelden it ze hadden geen voorzitter of pro mt maar een „prins" of zelfs een iizer". holt ging ook in op de functie van I nar in vroeger dagen. Dat was ie- id die niet alleen was ingehuurd zot gedrag te vertonen maar ook taak had om zijn meerderen de zrheid te zeggen en die meerderen den daarmèe hun voordeel doen. lUDI-bestuur had zich afgevraagd ivan de thans levende vereni- gsleden het best de „nar-functie" Ivervuld en was tot de conclusie (omen dat dit Jannetje (Nettie) gejan-Boon was geweest die in april 1946 bij UDI debuteerde in het stuk „Als de poorten open gaan". Nettie Jongejan had zich meer dan veertig jaar een trouw en enthousiast lid getoond met uitstekende inzet in allerlei rollen. Zij kreeg daarom een fraai gecalligrafeerde oorkonde waarop deze waardering was aangetekend. Wegens ziekte kon Nettie niet aanwe zig zijn om het ereblijk in ontvangst te nemen. Kameleon Voor een stukje historie aan het begin van de theaterdag zorgde een andere Nettie, namelijk Nettie Molenaar die in antiek rederijkerskostuum een typisch rederijkersgedicht declameerde: 't Ka meleon. Voorzitter Tinholt vond het heel passend. Een kameleon is een dier dat zich telkens aan zijn omgeving en omstandigheden aanpast. Dat heeft UDI ook gedaan; amders zou de tach tig jaar niet zijn gehaald. Welzijn Toneelgroep Oosterend opende de rij met het stuk „Welwezen" van Peter van Straaten dat duidelijk de spot dreef met maatschappelijk werkers en hun taalgebruik. Bij één of andere maatschappelijk bureau meldt zich een klant die zich ongelukkig voelt en on middellijk en met succes geholpen wil worden. Hij eist zelfs garantie, maar die kan niet gegeven worden. De the rapeute begint vol goede moed met een oriënterend gesprek („Ik weet ze ker dat we eruit komen als we eerst maar een ingang hebben") maar het leidt tot niets. Aris Bremer was in dit

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 9