Cjroen c2tvart^J~exeh in het karL, Villem Bakker laagste iischrijver jachthaven Bezwaren van Kuip voor 50 mille af te kopen.... Tientallen parkeerplaatsen langs omstreden route le:; Kettingbotsing met zes auto's op de Pontweg Schuur Hallerweg mag niet worden verbouwd Voorstel advocaat in kwestie Bregkoog VRIJDAG 24 OKTOBER 1986 ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 Nr. 10.125 J 3d advertenties, abonnementen, etc.: /eld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. je: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741. werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Harry de Graaf, Pelikaan- 75, De Koog, telefoon 02228 - 266. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /18,65 per kwartaal; los 85 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. Hem J. Bakker uit Den Hoorn is bereid de passantenhaven Oudeschild voor ƒ1.338.000— aan te leggen. Bakker was laagste inschrijver op de dinsdag in het raadhuis gehou- lrfn aanbesteding. De één na laagste was het bedrijf B.M. Noordenne uit Kockengen (ƒ1.397.000 en nummer drie De Vries en Van der wiel met ƒ1.422.000,— T'irhet werk bestond veel belangstel- Omdat het een project betreft aanzienlijke overheidssubsidie was jemeente verplicht een openbare jesteding te houden die voor reen open stond. Door 68 bedrij- werd een bestek gekocht. Uitein- kschreven 29 bedrijven in. De „iste schreef in voor f 2,1 miljoen Ïr dat was een uitschieter. Prak- ipe ingediende prijzen lagen tus- 1,4 en 1,7 miljoen. Naast Bakker nog één ander Texel bedrijf inge- even: Aannemingsbedrijf „Texel" met ƒ1.585.000,— zeventiende Bakker de passantenhaven ook lelijk zal maken staat nog niet want hij moet nog gevolg geven het bij dergelijke werken gebruike- 'verzoek om aan te tonen dat hij is het werk tot een' goed eind lengen in financieel en technisch cht. De gunning is binnen 60 da- De gemeente heeft in die periode lelegenheid om nog enkele andere nte regelen, die het begin van de izaamheden nog in de weg staan, er andere moet een grondtransac- tnet het waterschap zijn beslag krij- en ook is er nog geen vergunning in om het werk in de zg. gesloten uit te voeren. Regel is dat der- ke bouwkundige werken niet in de worden aangepakt in verband stormrisico. In dit geval kan ont- ing worden verkregen door de uit- van een grondmechanisch onder- dat inmiddels heeft plaatsgehad at een positief resultaat heeft op- verd. De ontheffing zal dus waar- jnlijk zonder problemen worden even. Meevaller W en de mensen van gemeente en die de aanbesteding hebben 'bereid, waren erg tevreden. De (van Bakker en ook die van De i en Van de Wiel lag aanmerkelijk aden de raming die gemeentewer- zelf had gemaakt en die om be- elijke redenen niet openbaar is ge- De betrokken aannemers had- jna afloop echter enig moeite om jl rote lijnen voor te rekenen dat ge- ntewerken het project enkele ton- duurder heeft ingeschat, aan de van de totaal prijs die wel in de ibaarheid is gebracht, n.l. 1.600,—. Dat bedrag is nodig voor itale haven met steigers en andere sting. De aanbesteding van dins- iad alleen betrekking op het e-technische gedeelte van het namelijk het graven van de ha am, het heien van houten en sta gen, het aanleggen van de asfalt- rond de haven en het aanbrengen ie asfalt taludbekleding. Grond over bestek betrof de 150.000 m3 grond die bij het graven van de haven vrijkomt en die de aannemer onmiddellijk een bestemming moet geven. Een aanne mer die de mogelijkheid heeft om deze merendeels uit zand bestaande „spe cie" zonder veel bijkomende kosten, dus liefst ter plaatse, door te verkopen voor een aantrekkelijke prijs is dus in het voordeel in vergelijking met bedrij ven die de grond naar elders zullen moeten afvoeren of zelfs dumpen. Wil lem Bakker zegt echter dat hij de grond gunstig kwijt kan, al laat hij in het midden wie de afnemers zijn. „Ik zit al jaren in de grondhandel, dus ik heb mijn connecties", aldus Bakker, die erg blij was toen hij dinsdag in de raadzaal hoorde dat hij als laagste had ingeschreven. Welkom Hij kan het havenproject best gebrui ken want met andere grote water bouwkundige projecten (dijkverzwa ring, zandsuppletie) heeft Texel voorlo pig niet meer te maken. Bakker zegt dat hij voldoende ervaring en techniek in huis heeft om het werk aan te kun nen, al is het machinepark niet toerei kend zodat hij bepaalde onderdelen van de klus zal uitbesteden. Het is de eerste keer dat Bakker als hoofdaanne mer optreedt bij een dergelijk werk, maar als onderaannemer heeft hij veel vaker met dit bijltje gehakt. „Bakker- Texel" was betrokken bij dijkverzwa ring en zandsuppleties waarbij bedrij ven als Daalder, De Vries en Van de Wiel en Boskalis als hoofdaannemer optraden. Volgens de oorspronkelijke begroting (die dus nu enigzins bij gesteld kan worden) vraagt de passan tenhaven na aftrek van de terug te ontvangen btw een investering van ƒ2.687.065,— de plankosten meegere kend ƒ2.921.475,—. Gerekend wordt op een rijkssubidie van ƒ1,7 miljoen, een provinciesubsidie van ƒ341.454,— en een gemeentesubsidie van ƒ300.000,— terwijl de kosten van toezicht en bestekklaar maken (ƒ234.410,— door de Dienst Landinrichting worden ver goed. De total bijdragen belopen ƒ2.583.138,— zodat de gemeente nog slechts ƒ338.337,— moet bijpassen. De pachtsom die aan de beherende wa tersportvereniging in rekening wordt gebracht wordt ƒ30.000,— per jaar waarmee de kapitaalslasten geheel worden gedekt. De watersportvereni ging moet die pachtsom in de vorm van liggelden doorberekenen aan de gebruikers van de haven en het zal dus van de belangstelling voor de nieuwe passantenhaven en de tarieven afhangen of dat lukt. B en W hebben het verzoek van de heer N. Dros om een schuur aan de Hallerweg te mogen verbouwen en van een bedrijfswoning te voor zien van de hand gewezen. De schuur mag alleen worden opge knapt. Voor de verbouwing of uitbreiding ten behoeve van het doel dat Dros voor ogen staat zou een A of B-blok moe ten worden toegekend en de noodzaak daartoe kan uit landbouwkundige over weging niet worden aangetoond. De schuur valt feitelijk nmu onder het overgangsrecht en kan dus feitelijk al leen maar „in stand" worden gehou den. Dezelfde schuur kwam in het nieuws toen de heer J. Schlepers hier - een pluimveehouderij wilde beginnen. Ook dat plan werd afgewezen, om zo wel landbouwkundige als landschappe lijke redenen. Bezwaren in verband met het landschap bestaan er deze keer niet, maar - blikkend het advies van de directeur Landbouw en Voed selvoorziening - landbouwkundige re denen om toch mee te werken zijn er ook niet. tijdens een inhaalmanoeuvre plotseling op de rechter rijstrook invoegden. Op dat moment minderde de file in zijn geheel de snelheid omdat een vracht wagencombinatie vertraagde om de af slag naar de Redoute te kunnen ne men. Zes auto's botsten vervolgens te gen elkaar. Ze werden allen bestuurd door Texelaars en waren met de boot van half vijf uit Den Helder gekomen. Alle auto's werden zwaar beschadigd. Drie ervan moesten worden weg gesleept. Een 30-jarige vrouw uit Den Burg stelde zich met knieklachten on der dokstersbehandeling. Op het mo ment van de botsing regende het niet, maar was het wegdek nog wel nat van eerder gevallen regen. Dinsdagmiddag om vijf uur vond op de Pontweg bij de afslag naar Oudeschild (Redoute) een ketting botsing plaats, waarbij zes auto's zwaar beschadigd raakten. Er deed zich geen persoonlijk letsel voor. De vermoedelijke aanleiding van het voor Texel zeldzame ongeval, is dat de file auto's afkomstig van de boot te snel reed en dat er onder ling niet voldoende afstand werd gehouden. Dit is de voorlopige conclusie van de rijkspolitie, die het onderzoek voortzet en hoopt dat zich binnenkort getuigen van de gebeurtenis zullen melden. De betrokkenen vertelden dat twee auto's moeilijkste onderdeel van het Vee/ vertegenwoordigers van aannemingsbedrijven waren in de raadzaal toen daar de briefjes werden opengemaakt. Als de aan de Pontweg wonende heer P.J. Kuip ƒ50.000 krijgt zal hij de bezwaren die hij heeft gemaakt tegen de uit breiding van camping Bregkoog intrekken. Voelt de gemeen te daar niets voor, dan zal hij het been stijf houden, dus zijn protesten handhaven en daardoor de uitvoering van het plan aanzienlijk vertragen. auto's, die dinsdao in de namiddag waren betrokken hii een kettingbotsing. Alle voertuinen raakten zwaar fiecefia Deze harde taal werd woensdagavond gesproken in de raadzaal door Mr. A. R. Ph. Boddaert, toen deze namens Kuip een toelichting gaf op het be zwaar dat tegen de Bregkoogplannen is gemaakt, ten overstaan van de raadscommissie voor ruimtelijk en huisvestingsbeleid. Het bedrag van een halve ton was niet uit de lucht gegre pen want dezelfde som is toegewezen in 1981 in Doetinchem waar onroerend goed in waarde achteruit ging ten ge volge van de bepalingen van een bestemmingsplan dat de aanleg van een regionaal woonwagencentrum mo gelijk maakte. Mr. Boddaert gaf toe dat een woonwagenkamp iets anders is dan een camping, maar het waarde- verminderend effect is vergelijkbaar. Een vrijstaand huis als dat van Kuip met uitzicht over weiland en pas na honderd meter een kampeerterrein is heel wat meer waard dan een huis dat een camping direct tegenover de deur heeft, met alle lawaai en stankoverlast (barbecue's) van dien. Snel betalen De advocaat gaf de commissieleden te verstaan dat zij maar het beste snel konden besluiten ƒ50.000,— toe te kennen „en daardoor alsnog te kiezen voor het harmoniemodel inplaats van het conflictmodel" in deze kwestie. Van dat conflictmodel was volgens de jurist sprake omdat de gemeente zich bij de voorbereiding van het nu ter ta fel liggende uitwerkingsplan voor Breg koog niet aan de voorschriften van de wet op de ruimtelijke ordening heeft gehouden. Er is namelijk geen vooro verleg geweest met een agrarisch des kundige instantie, bijvoorbeeld de Hol landse Maatschappij van Landbouw die de belangen van Kuip in het ge ding had kunnen brengen en er is ook niet met Kuip zelf gesproken hoewel hij toch duidelijk belanghebbende is. Pijnlijke achtergrond van deze kwestie is dat de grond die nu aan camping Bregkoog wordt toegevoegd, eigen dom was van de familie Kuip. De va der van Kuip heeft de grond echter aan de buurvrouw, eigenaresse van Bregkoog verkocht, zeer tegen de zin van de zoon die nu dus een jurist in de arm heeft genomen om te trachten in elk geval te voorkomen dat Breg koog de uitbreidingsplannen uitvoert, tenzij hij ƒ50.000,— schadevergoeding krijgt. Mr. Boddaert wist wel dat Kuip de schade ook kan trachten te verha len door gebruik te. maken van de be palingen van artikel 49 van de wet op de ruimtelijke ordening, maar dat geeft veel rompslomp en heeft pas kans op succes als de bestemmingsprocedure achter de rug is. Het zou volgens de jurist dan ook verstandiger zijn om meteen tot een vergelijk te komen, zo dat Kuip zijn verzet kan opgeven.... Bonne Zoals bekend is tegen het uitwer kingsplan voor camping Bregkoog ook bezwaar gemaakt door de aan de Schumakersweg wonende heer A. Bonne. Die gaf woensdagavond zelf een toelichting op zijn be zwaar, op zijn eigen wijze die ech ter op de commissieleden veel in druk maakte. Bonne heeft nu al veel last van badgasten uit de buurt die op zijn terrein doordrin gen en die hij dan telkens weg moet jagen. Hij vertelde al 35 jaar aan de Schumakersweg te wonen, maar de laatste jaren beleeft hij daaraan weinig plezier, omdat hij zich op zijn eigen terrein niet meer vrij voelt. „Het heeft de afgelopen zomer weinig gescheeld of ik was met die mensen op de vuist gegaan", aldus Bonne, die verklaarde dat hij mevrouw Eelman van de Bregkoog niet wil dwarszitten, maar wél verlangt dat voor een be hoorlijke hoge afrastering wordt ge zorgd. Extra bitterheid had bij hem het feit gewekt dat vlak bij hem in de buurt straks bovendien nog het zwem paradijs komt, dat ook drukte zal aan trekken. Oud zeer bleek ook een rol te spelen. De gemeente heeft ooit eens een illegale stacaravan bij hem uit de tuin verwijderd, wat voor hem een schadepost van ƒ8000,— betekende. „Die caravan mocht niet, maar straks wordt op dat andere land van alles neergezet". Bonne drukte zich niet zo erg vormelijk uit bij zijn ontboezemin gen over het gedrag van recreanten uit de buurt. „Als ik een geweer had zou ik erop schieten". Voorzitter Daan Schilling; „Dat ontraad ik u". De wethouder moest wat betreft de bezwaren van Kuip toegeven dat inder- Lees verder pagina 5 Er blijken meerdere mogelijkheden te zijn om de parkeergelegenheid in de omgeving van het Park/Weverstraat-gedeelte tussen Nauta en Kortenhoeven aanzienlijk te verruimen. In het park achter het postkantoor is plaats voor 14 of 28 auto's en een tiental parkeer plaatsen zou kunnen worden ge maakt op het terrein naast en ach ter de apotheek als het mogelijk zou zijn deze grond te kopen. Ver der is nog parkeerruimte te maken bij 't Groentje en zeker acht auto's zou ken kwijt kunnen in parkeer havens langs het Weverstraatdeel tussen Julianastraat en Kortenhoe ven terwijl voor de deur van Kor tenhoeven zelf ook nog ca. acht auto's zouden kunnen staan. De raadscommissie voor algemeen en organisatorische beleid kreeg woensdagavond de schetsen te zien waarop deze parkeermogelijkheden wa ren aangegeven; (On)mogelijkheden Al die parkeerplaatsen zijn echter niet uitvoerbaar of gewenst. Zo was de commissie niet enthousiast over het voornemen om een stuk van het park de vraag of het aankopen van grond van de apotheek om daar parkeergele genheid te scheppen betaalbaar is, af gezien van de vraag of de apotheek bereid is de grond af te staan. Het meest reëel zijn de geplande par keerhavens tussen Julianastraat en Kortenhoeven en bij Kortenhoeven zelf. De ontwerpers van gemeentewer ken zullen, rekening houdend met het commissiecommentaar, de schets ver der uitwerken en zo spoedig mogelijk met een definitief plan komen. Zoals bekend wil het college in dit deel van Den Burg parkeermogelijkheden maken om tegemoet te komen aan klachten van winkeliers over inkomstenverlies die het gevolg zou zijn van het om draaien van de verkeersrichting. Parkeermeters Door meer parkeergelegenheid zullen de klanten weer terugkomen^ zo meent het college. Terugdraaien van de verkeersrichting is definitief van de hand gewezen. Het is wel de bedoe ling alle nieuwe parkeerplaatsen van meters te voorzien, zodat wordt voor komen dat ze door langparkeerders worden bezet. De plaatsen zijn be doeld voor het winkelende publiek en dus niet voor degenen die in de omge-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 1