Cjroen c2tvart^J~exeh in het karL,
Villem Bakker laagste
iischrijver jachthaven
Bezwaren van Kuip voor
50 mille af te kopen....
Tientallen parkeerplaatsen
langs omstreden route
le:;
Kettingbotsing met zes
auto's op de Pontweg
Schuur Hallerweg mag
niet worden verbouwd
Voorstel advocaat in kwestie Bregkoog
VRIJDAG 24 OKTOBER 1986
ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 Nr. 10.125
J 3d
advertenties, abonnementen, etc.:
/eld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
(02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
je: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741.
werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Harry de Graaf, Pelikaan-
75, De Koog, telefoon 02228 - 266.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /18,65 per kwartaal; los 85 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
Hem J. Bakker uit Den Hoorn is bereid de passantenhaven
Oudeschild voor ƒ1.338.000— aan te leggen. Bakker was
laagste inschrijver op de dinsdag in het raadhuis gehou-
lrfn aanbesteding. De één na laagste was het bedrijf B.M.
Noordenne uit Kockengen (ƒ1.397.000 en nummer drie
De Vries en Van der wiel met ƒ1.422.000,—
T'irhet werk bestond veel belangstel-
Omdat het een project betreft
aanzienlijke overheidssubsidie was
jemeente verplicht een openbare
jesteding te houden die voor
reen open stond. Door 68 bedrij-
werd een bestek gekocht. Uitein-
kschreven 29 bedrijven in. De
„iste schreef in voor f 2,1 miljoen
Ïr dat was een uitschieter. Prak-
ipe ingediende prijzen lagen tus-
1,4 en 1,7 miljoen. Naast Bakker
nog één ander Texel bedrijf inge-
even: Aannemingsbedrijf „Texel"
met ƒ1.585.000,— zeventiende
Bakker de passantenhaven ook
lelijk zal maken staat nog niet
want hij moet nog gevolg geven
het bij dergelijke werken gebruike-
'verzoek om aan te tonen dat hij
is het werk tot een' goed eind
lengen in financieel en technisch
cht. De gunning is binnen 60 da-
De gemeente heeft in die periode
lelegenheid om nog enkele andere
nte regelen, die het begin van de
izaamheden nog in de weg staan,
er andere moet een grondtransac-
tnet het waterschap zijn beslag krij-
en ook is er nog geen vergunning
in om het werk in de zg. gesloten
uit te voeren. Regel is dat der-
ke bouwkundige werken niet in de
worden aangepakt in verband
stormrisico. In dit geval kan ont-
ing worden verkregen door de uit-
van een grondmechanisch onder-
dat inmiddels heeft plaatsgehad
at een positief resultaat heeft op-
verd. De ontheffing zal dus waar-
jnlijk zonder problemen worden
even.
Meevaller
W en de mensen van gemeente
en die de aanbesteding hebben
'bereid, waren erg tevreden. De
(van Bakker en ook die van De
i en Van de Wiel lag aanmerkelijk
aden de raming die gemeentewer-
zelf had gemaakt en die om be-
elijke redenen niet openbaar is ge-
De betrokken aannemers had-
jna afloop echter enig moeite om
jl rote lijnen voor te rekenen dat ge-
ntewerken het project enkele ton-
duurder heeft ingeschat, aan de
van de totaal prijs die wel in de
ibaarheid is gebracht, n.l.
1.600,—. Dat bedrag is nodig voor
itale haven met steigers en andere
sting. De aanbesteding van dins-
iad alleen betrekking op het
e-technische gedeelte van het
namelijk het graven van de ha
am, het heien van houten en sta
gen, het aanleggen van de asfalt-
rond de haven en het aanbrengen
ie asfalt taludbekleding.
Grond over
bestek betrof de 150.000 m3 grond die
bij het graven van de haven vrijkomt
en die de aannemer onmiddellijk een
bestemming moet geven. Een aanne
mer die de mogelijkheid heeft om deze
merendeels uit zand bestaande „spe
cie" zonder veel bijkomende kosten,
dus liefst ter plaatse, door te verkopen
voor een aantrekkelijke prijs is dus in
het voordeel in vergelijking met bedrij
ven die de grond naar elders zullen
moeten afvoeren of zelfs dumpen. Wil
lem Bakker zegt echter dat hij de
grond gunstig kwijt kan, al laat hij in
het midden wie de afnemers zijn. „Ik
zit al jaren in de grondhandel, dus ik
heb mijn connecties", aldus Bakker,
die erg blij was toen hij dinsdag in de
raadzaal hoorde dat hij als laagste had
ingeschreven.
Welkom
Hij kan het havenproject best gebrui
ken want met andere grote water
bouwkundige projecten (dijkverzwa
ring, zandsuppletie) heeft Texel voorlo
pig niet meer te maken. Bakker zegt
dat hij voldoende ervaring en techniek
in huis heeft om het werk aan te kun
nen, al is het machinepark niet toerei
kend zodat hij bepaalde onderdelen
van de klus zal uitbesteden. Het is de
eerste keer dat Bakker als hoofdaanne
mer optreedt bij een dergelijk werk,
maar als onderaannemer heeft hij veel
vaker met dit bijltje gehakt. „Bakker-
Texel" was betrokken bij dijkverzwa
ring en zandsuppleties waarbij bedrij
ven als Daalder, De Vries en Van de
Wiel en Boskalis als hoofdaannemer
optraden. Volgens de oorspronkelijke
begroting (die dus nu enigzins bij
gesteld kan worden) vraagt de passan
tenhaven na aftrek van de terug te
ontvangen btw een investering van
ƒ2.687.065,— de plankosten meegere
kend ƒ2.921.475,—. Gerekend wordt op
een rijkssubidie van ƒ1,7 miljoen, een
provinciesubsidie van ƒ341.454,— en
een gemeentesubsidie van ƒ300.000,—
terwijl de kosten van toezicht en
bestekklaar maken (ƒ234.410,— door
de Dienst Landinrichting worden ver
goed. De total bijdragen belopen
ƒ2.583.138,— zodat de gemeente nog
slechts ƒ338.337,— moet bijpassen. De
pachtsom die aan de beherende wa
tersportvereniging in rekening wordt
gebracht wordt ƒ30.000,— per jaar
waarmee de kapitaalslasten geheel
worden gedekt. De watersportvereni
ging moet die pachtsom in de vorm
van liggelden doorberekenen aan de
gebruikers van de haven en het zal
dus van de belangstelling voor de
nieuwe passantenhaven en de tarieven
afhangen of dat lukt.
B en W hebben het verzoek van de
heer N. Dros om een schuur aan
de Hallerweg te mogen verbouwen
en van een bedrijfswoning te voor
zien van de hand gewezen. De
schuur mag alleen worden opge
knapt.
Voor de verbouwing of uitbreiding ten
behoeve van het doel dat Dros voor
ogen staat zou een A of B-blok moe
ten worden toegekend en de noodzaak
daartoe kan uit landbouwkundige over
weging niet worden aangetoond. De
schuur valt feitelijk nmu onder het
overgangsrecht en kan dus feitelijk al
leen maar „in stand" worden gehou
den. Dezelfde schuur kwam in het
nieuws toen de heer J. Schlepers hier -
een pluimveehouderij wilde beginnen.
Ook dat plan werd afgewezen, om zo
wel landbouwkundige als landschappe
lijke redenen. Bezwaren in verband
met het landschap bestaan er deze
keer niet, maar - blikkend het advies
van de directeur Landbouw en Voed
selvoorziening - landbouwkundige re
denen om toch mee te werken zijn er
ook niet.
tijdens een inhaalmanoeuvre plotseling
op de rechter rijstrook invoegden. Op
dat moment minderde de file in zijn
geheel de snelheid omdat een vracht
wagencombinatie vertraagde om de af
slag naar de Redoute te kunnen ne
men. Zes auto's botsten vervolgens te
gen elkaar. Ze werden allen bestuurd
door Texelaars en waren met de boot
van half vijf uit Den Helder gekomen.
Alle auto's werden zwaar beschadigd.
Drie ervan moesten worden weg
gesleept. Een 30-jarige vrouw uit Den
Burg stelde zich met knieklachten on
der dokstersbehandeling. Op het mo
ment van de botsing regende het niet,
maar was het wegdek nog wel nat van
eerder gevallen regen.
Dinsdagmiddag om vijf uur vond
op de Pontweg bij de afslag naar
Oudeschild (Redoute) een ketting
botsing plaats, waarbij zes auto's
zwaar beschadigd raakten. Er deed
zich geen persoonlijk letsel voor.
De vermoedelijke aanleiding van
het voor Texel zeldzame ongeval, is
dat de file auto's afkomstig van de
boot te snel reed en dat er onder
ling niet voldoende afstand werd
gehouden.
Dit is de voorlopige conclusie van de
rijkspolitie, die het onderzoek voortzet
en hoopt dat zich binnenkort getuigen
van de gebeurtenis zullen melden. De
betrokkenen vertelden dat twee auto's
moeilijkste onderdeel van het
Vee/ vertegenwoordigers van aannemingsbedrijven waren in de raadzaal toen daar de briefjes werden opengemaakt.
Als de aan de Pontweg wonende heer P.J. Kuip ƒ50.000
krijgt zal hij de bezwaren die hij heeft gemaakt tegen de uit
breiding van camping Bregkoog intrekken. Voelt de gemeen
te daar niets voor, dan zal hij het been stijf houden, dus zijn
protesten handhaven en daardoor de uitvoering van het plan
aanzienlijk vertragen.
auto's, die dinsdao in de namiddag waren betrokken hii een kettingbotsing. Alle voertuinen raakten zwaar fiecefia
Deze harde taal werd woensdagavond
gesproken in de raadzaal door Mr. A.
R. Ph. Boddaert, toen deze namens
Kuip een toelichting gaf op het be
zwaar dat tegen de Bregkoogplannen
is gemaakt, ten overstaan van de
raadscommissie voor ruimtelijk en
huisvestingsbeleid. Het bedrag van een
halve ton was niet uit de lucht gegre
pen want dezelfde som is toegewezen
in 1981 in Doetinchem waar onroerend
goed in waarde achteruit ging ten ge
volge van de bepalingen van een
bestemmingsplan dat de aanleg van
een regionaal woonwagencentrum mo
gelijk maakte. Mr. Boddaert gaf toe
dat een woonwagenkamp iets anders
is dan een camping, maar het waarde-
verminderend effect is vergelijkbaar.
Een vrijstaand huis als dat van Kuip
met uitzicht over weiland en pas na
honderd meter een kampeerterrein is
heel wat meer waard dan een huis dat
een camping direct tegenover de deur
heeft, met alle lawaai en stankoverlast
(barbecue's) van dien.
Snel betalen
De advocaat gaf de commissieleden te
verstaan dat zij maar het beste snel
konden besluiten ƒ50.000,— toe te
kennen „en daardoor alsnog te kiezen
voor het harmoniemodel inplaats van
het conflictmodel" in deze kwestie.
Van dat conflictmodel was volgens de
jurist sprake omdat de gemeente zich
bij de voorbereiding van het nu ter ta
fel liggende uitwerkingsplan voor Breg
koog niet aan de voorschriften van de
wet op de ruimtelijke ordening heeft
gehouden. Er is namelijk geen vooro
verleg geweest met een agrarisch des
kundige instantie, bijvoorbeeld de Hol
landse Maatschappij van Landbouw
die de belangen van Kuip in het ge
ding had kunnen brengen en er is ook
niet met Kuip zelf gesproken hoewel
hij toch duidelijk belanghebbende is.
Pijnlijke achtergrond van deze kwestie
is dat de grond die nu aan camping
Bregkoog wordt toegevoegd, eigen
dom was van de familie Kuip. De va
der van Kuip heeft de grond echter
aan de buurvrouw, eigenaresse van
Bregkoog verkocht, zeer tegen de zin
van de zoon die nu dus een jurist in
de arm heeft genomen om te trachten
in elk geval te voorkomen dat Breg
koog de uitbreidingsplannen uitvoert,
tenzij hij ƒ50.000,— schadevergoeding
krijgt. Mr. Boddaert wist wel dat Kuip
de schade ook kan trachten te verha
len door gebruik te. maken van de be
palingen van artikel 49 van de wet op
de ruimtelijke ordening, maar dat geeft
veel rompslomp en heeft pas kans op
succes als de bestemmingsprocedure
achter de rug is. Het zou volgens de
jurist dan ook verstandiger zijn om
meteen tot een vergelijk te komen, zo
dat Kuip zijn verzet kan opgeven....
Bonne
Zoals bekend is tegen het uitwer
kingsplan voor camping Bregkoog
ook bezwaar gemaakt door de aan
de Schumakersweg wonende heer
A. Bonne. Die gaf woensdagavond
zelf een toelichting op zijn be
zwaar, op zijn eigen wijze die ech
ter op de commissieleden veel in
druk maakte. Bonne heeft nu al
veel last van badgasten uit de
buurt die op zijn terrein doordrin
gen en die hij dan telkens weg
moet jagen. Hij vertelde al 35 jaar
aan de Schumakersweg te wonen,
maar de laatste jaren beleeft hij
daaraan weinig plezier, omdat hij
zich op zijn eigen terrein niet meer
vrij voelt.
„Het heeft de afgelopen zomer weinig
gescheeld of ik was met die mensen
op de vuist gegaan", aldus Bonne, die
verklaarde dat hij mevrouw Eelman
van de Bregkoog niet wil dwarszitten,
maar wél verlangt dat voor een be
hoorlijke hoge afrastering wordt ge
zorgd. Extra bitterheid had bij hem het
feit gewekt dat vlak bij hem in de
buurt straks bovendien nog het zwem
paradijs komt, dat ook drukte zal aan
trekken. Oud zeer bleek ook een rol te
spelen. De gemeente heeft ooit eens
een illegale stacaravan bij hem uit de
tuin verwijderd, wat voor hem een
schadepost van ƒ8000,— betekende.
„Die caravan mocht niet, maar straks
wordt op dat andere land van alles
neergezet". Bonne drukte zich niet zo
erg vormelijk uit bij zijn ontboezemin
gen over het gedrag van recreanten uit
de buurt. „Als ik een geweer had zou
ik erop schieten". Voorzitter Daan
Schilling; „Dat ontraad ik u".
De wethouder moest wat betreft de
bezwaren van Kuip toegeven dat inder-
Lees verder pagina 5
Er blijken meerdere mogelijkheden
te zijn om de parkeergelegenheid
in de omgeving van het
Park/Weverstraat-gedeelte tussen
Nauta en Kortenhoeven aanzienlijk
te verruimen. In het park achter
het postkantoor is plaats voor 14 of
28 auto's en een tiental parkeer
plaatsen zou kunnen worden ge
maakt op het terrein naast en ach
ter de apotheek als het mogelijk
zou zijn deze grond te kopen. Ver
der is nog parkeerruimte te maken
bij 't Groentje en zeker acht auto's
zou ken kwijt kunnen in parkeer
havens langs het Weverstraatdeel
tussen Julianastraat en Kortenhoe
ven terwijl voor de deur van Kor
tenhoeven zelf ook nog ca. acht
auto's zouden kunnen staan.
De raadscommissie voor algemeen en
organisatorische beleid kreeg
woensdagavond de schetsen te zien
waarop deze parkeermogelijkheden wa
ren aangegeven;
(On)mogelijkheden
Al die parkeerplaatsen zijn echter niet
uitvoerbaar of gewenst. Zo was de
commissie niet enthousiast over het
voornemen om een stuk van het park
de vraag of het aankopen van grond
van de apotheek om daar parkeergele
genheid te scheppen betaalbaar is, af
gezien van de vraag of de apotheek
bereid is de grond af te staan.
Het meest reëel zijn de geplande par
keerhavens tussen Julianastraat en
Kortenhoeven en bij Kortenhoeven
zelf. De ontwerpers van gemeentewer
ken zullen, rekening houdend met het
commissiecommentaar, de schets ver
der uitwerken en zo spoedig mogelijk
met een definitief plan komen. Zoals
bekend wil het college in dit deel van
Den Burg parkeermogelijkheden maken
om tegemoet te komen aan klachten
van winkeliers over inkomstenverlies
die het gevolg zou zijn van het om
draaien van de verkeersrichting.
Parkeermeters
Door meer parkeergelegenheid zullen
de klanten weer terugkomen^ zo
meent het college. Terugdraaien van
de verkeersrichting is definitief van de
hand gewezen. Het is wel de bedoe
ling alle nieuwe parkeerplaatsen van
meters te voorzien, zodat wordt voor
komen dat ze door langparkeerders
worden bezet. De plaatsen zijn be
doeld voor het winkelende publiek en
dus niet voor degenen die in de omge-