[/niek reclametheater weiend en gezellig Amateurtje speelde matig maar het publiek genoot Geref. Gemeente Oosterend Informatie over Guatemala in Doopsgezinde kerk Evert Koopman reed sterke veldrit aksten van nieuw RevuelVl en u-program ma indingrijk maar oppervlakkig 0osterend/ZA onderuit door slecht spel Nipt verlies voor handbalteam MST Overwinning ontglipte ZDH 98efjSDAG 18 NOVEMBER 1986 TEXELSE COURANT PAGINA 5 vierkant, rond of plat"). de dankzij het prima grimewerk. De van vorige shows bekende Klif 23 blues" van lemke Roos gezongen, een drietalig reclameliedje voor het eetcafé. Een bewijs dat Cor van Heerwaarden ervoor uit durft te komen dat ,,zijn" Revue-Menu gewoon commercieel van opzet is en verder pretentieloos. Een eerlijke benadering, die net als de hele, goed verzorgde avond, te waarderen valt. Donderdag 20 november houdt de Ge ref. Gemeente Oosterend Dankdag. Om 10.15 en 16.00 uur gaat ds. A. M. den Boer uit Lisse voor in de dienst. Vrijdagavond wordt in de Doopsgezin de kerk een informatieavond gehouden over het hulpwerk in Guatemala. De Doopsgez. Gemeente Texel steunt het werk van Annelies en Jaap Schiere, vooral wat betreft de ontwikkeling van de gezondheidszorg onder het Indiaan se deel van de bevolking. Er zal op deze avond, onder meer het behulp van dia's, worden verteld over land, hulpwerk en stand van zaken bij het projekt. Ter afsluiting wordt er bin go gespeeld, ledereen is welkom. Mensen die de avond willen bezoeken, maar vervoersproblemen hebben, kun nen dit melden bij de koster, tel. (02220) 4562. Aanvang is om half acht. een verademing te zien dat iemand zijn tekst goed kende. Versprekingen Dat was bij Hetty Beijert ook het ge val, hoewel ze die tekst niet zo zelfver zekerd hanteerde en soms verviel in versprekingen. Haar spel was wat stijf jes, maar het kwam in de figuur van Melie van Wijngaarden, de notaris vrouw goed uit. Haar zoon Jan, een rol van Jos Witte, stond op het to neel, uitgedost als een eerste klas ma cho, die met een trainingsjack achte loos omgeslagen stoere dingen zegt over zijn zeilprestaties. Het tegenstrijdi ge bij Jan was dat hij zich slungelig voortbewoog en lijzig praatte. Zijn spel was vrij constant en leuk was te zien hoe hij mee bleef spelen als hij niet aan het woord was. Corine Plaatsman slaagde daar minder goed in, maar was best op dreef als verleidelijke dochter'van de notaris, hoewel ze evenals enkele anderen last had van plankenkoorts. Hartverwarmend Freule Henriëtte werd gespeeld door Karin Nauta. Het was een rol die haar op het lijf geschreven leek want haar enthousiasme was hartverwarmend. Vooral de „spannende" momenten be nutte ze om met veel overdreven hysterie het stuk luister bij te zetten. Hein Tjepkema heeft een zeer. vriende lijke en gemoedelijke uitstraling, en was daardoor niet helemaal bevredi gend als het geslepen type dat zich overal weet uit te draaien. Ria Kleinveld kon weinig eer behalen met de slechts drie minuten durende rol van Joke. Eirike van Esschoten zelf had goed regiewerk geleverd, want de instructies wat spel en choreografie betreft waren goed al was de uitvoe ring wat te traag. Drie Texelse veldrijders deden zondag mee aan een veldrit in Den Helder. Daarvan zaten Evert en Richard Koop man al meteen voorin. Evert ging hard door en eindigde als eerste in de B- klasse, terwijl er maar 2 A-rijders vóór hem reden. Richard zakte af naar de vierde plaats in de B-klasse, maar kom door een felle sprint toch nog derde worden. Hans van Osch kwam na een moeizame start steeds beter in zijn rit me en werd uiteindelijk achtste. Hecht doortimmerd tekst was hier nogal voor de hand lig gend maar het ijzersterke slotliedje maakte de totaalindruk prima. De be wegingen van de twee heren waren „heerlijk" overdreven vrouwelijk. Charlotte Lorier en Marjo de Vries maakten een sterke indruk tijdens de gezongen nummers maar blonken nog meer uit toen er heftig gedanst moest worden tijdens een act, waarbij werke lijk elke centimeter van het kleine po dium werd benut. De beide dames vie len op omdat zij bepaald niet als ve derlichte frêle wezentjes door het leven gaan en toch op onnavolgbare wijze dansten. Deze nummers waren fan tastisch om te zien, temeer daar de dansers zelf er zichtbaar enorm veel schik in hadden. Carry Welboren zagen we met Mar griet de Graaffals twee schoon maaksters Bep en To, die dromen van een toekomst in de showbusiness. De melancholie in de teksten kwam ook in hun stemmen goed naar voren en dat maakte dit gedeelte een eersteklas nummer. Margriet had eerder al bewe zen ook een vrolijk nummer overtui gend te kunnen brengen toen ze als een klein kind (inclusief ontbrekende tanden, snotneus en een strik op het voorhoofd!?))' een grandioos liedje over patat zong („Ik hou van patat, .wijze waarop Cor van Heerwaarden van „Klif 23" in Den ]orn aan klantenbinding doet is en blijft uniek. Vrijdaga- nd vond in het eetcafé de première plaats van het nieuwe |evue-menu"programma. Vanaf de openingssketch, waarin zeven amateur-cabaretiers in flikkerende spotlights zich in n gefingeerde spiegel optutten voor de show, tot en met finale, waarin het reclameliedje „Klif 23 blues" werd ge- mgen, was het een boeiende voorstelling. Het vijf uitge- mde gangen tellende menu leverde een alleszins positieve drage aan de goed verzorgde avond. Cor van Heerwaarden: een heerlijke vrouw. Marja Dros begeleidde een groot ge deelte van de show vakkundig op de piano. Barman van Klif 23 Dietman Breidenbach nam aan enkele sketches deel en zong verrassend goed met Marjo de Vries het liedje „De liefde van een moeder" van Jelle de Vries. De slab die hij daarbij om had droeg hij de rest van de avond ook tijdens de bediening, die overigens geheel ge schiedde door de spelers zelf. Ook dat droeg bij tot een bijzondere relatie tus sen publiek en spelers. Tijdens de finale werd het publiek er aan herinnerd dat het een avond was waarop lekker kon worden gegeten. Dat uitstekende maal was bereid door de koks Adrie en Siem Zijm en die werden in de finale ook voor het voet- ide introductie van de spelers in het kerende licht werd op de melodie - i„New York New York" (van Frank i3tra) het nummer Revue-Menu ge- cht, dat hecht doortimmerd in el- üzat. Verantwoordelijk voor de sten van het programma zijn Char- e Lorier, Margriet de Graaff en Cor iHeerwaarden. Van meet af aan k dat er achter die drie namen een Kekende tekstdichter(ster) schuil- it. Dat kwam vooral naar voren n men de aanwezigen in de zaal (ivoor één persoonlijk toezong en ewel dat af en toe het karakter van ilerklaasrijmpjes had, werd daar juist :sr de draak mee gestoken door vin- igrijk met ritmes en klemtonen te ochelen. Uiteraard reageerden de ïlal genodigde aanwezigen enthousi- B lals familie of bekenden op de hak - :iden genomen. B Huiverig (opzet van het programma was dui- lijk niet de mensen aan te zetten tot ip nadenken. Op sommige momen- i leken de bedenkers ervan zelfs hui- rig om te diep op een onderwerp in gaan. Mede daardoor werd de show sk te oppervlakkig ondanks de be- iste keuze daarvoor. Een dramatisch it de muziek van de musical Evita |ezet „Wat een ellende....", over de uwigdurende strijd tussen man en luw leek aanvankelijk een stukje vol- ssen cabaret te zijn waarin op pro- sionele wijze levenswijsheid was aveven. Al snel echter werd het ede idee in die strijd uit te beelden or middel van een vicieuze cirkel, «mensen die hun partners aan el- !r doorgeven, uitgehold door nogal lite dubbelzinnigheden. Jammer, int de aaneenschakeling van partner 's Henriëtte Karin Nauta) valt flauw Het cabaret van Klif 23 tijdens de finale. Op de achtergrond de koks. isommige momenten kwam ar voren dat amateurs op het po- ain stonden. Ze waren dan hun tót kwijt of kregen duidelijk orbaar voor het publiek regie- nwijzingen. Toch stoorde dat anszins en drogen die momen ta zelfs bij aan de opbouw van a gezellige sfeer. Geen ogenblik ikten de spelers de indruk af- and te willen nemen van het pu- lak en was het verrassend hoe iaffineerd het vertrouwen van tpubliek werd gewonnen, verband met vakantie worden seind december weer voorstel gen gegeven, de eerste drie janden van 1987 alleen op aan- jag, waarbij geldt dat tenminste [tien betalende toeschouwers tiwezig zijn per avond. Een latskaartje voor het revue-menu st f47,50, inclusief het eten, jar exclusief de drank. Vorig jaar ïtd de revue in Klif 23 39 maal gevoerd, waarvan enkele keren or een groep toeschouwers van overkant. Het programma dat ijdag in première ging, is geheel !UW. wisselingen leende zich bij uitstek als kapstok voor scherpe teksten, die ach terwege bleven. Het publiek slikte het graag. Men komt niet naar Klif 23 om maatschappijkritisch cabaret te aan schouwen maar om te worden getrac- teerd op een avondje gezellig spel, waardoor het eten nog beter smaakt. Wat dat aangaat slaagden de zeven cabaretiers uitstekend in hun opzet, want de gasten waren ,,wild"enthou- siast. Travestieten Grimeuse Karin Parlevliet had zich uit geleefd op de typetjes, die Cor van Heerwaarden en Rob Jongejan als tra vestieten in „De IJssalon" neerzetten. De figuren van twee houtaine dames werden afgezien van Cors schorre stemgeluid overtuigend gespeeld, me opgegeven Het meisje schrijft en die brief wordt onderschept door zijn moeder, die denkt dat hij gericht is aan haar man. De notaris zelf probeert zijn nooit begane ontucht te verdedi gen door een wisseltruck toe te pas sen tussen een huisknecht en zijn vriend, een advocaat. Niemand weet daarvan, want de huisknecht is zojuist ingehuurd door de notarisvrouw, die voor haar vriendin, freule Henriëtte, niet wil weten dat ze „slechts" één huishoudster hebben. Als geforceerde ontknoping komt het meisje van de brief uiteindelijk aanwijzen wie ook al weer wie was.... Indruk Misschien dat Dirk Roeper niet de beste acteur van de avond was, maar hij maakte wel de meeste indruk. Als huisknecht moest hij in het stuk de rol van advocaat spelen en na een aarze lend begin leek het alsof de alcohol, die advocaten volgens het stuk plegen te drinken, hem werkelijk veel losser maakte in zijn spel. De droge wijze waarop hij de veelal onzinnige dronke mansteksten de zaal inslingerde werkte danig op de lachspieren, hoewel zijn medespelers daar helaas ook ontvan kelijk voor waren. Tjitske Luiken vulde de dankbare rol van zingende en springerige huis houdster Hanna prima in, maar kon niet voorkomen dat haar vlotte spel dikwijls werd overschaduwd door de wijfelende reacties van tegenspelers en -speelsters. Daarvoor was de rol ook te klein en te nietszeggend, want hoe wel het er in het begin op leek dat haar aversie tegen de nieuwe huisk necht de kern van het stuk zou wor den, wordt daar later nauwelijks op te ruggekomen. Wel slaagde ze er in het derde bedrijf in, Jeroen Nauta te sti muleren tot beter spel. Die stapte aan vankelijk als een onzekere clown wat onhandig over het toneel maar later toen hij „per ongeluk" moest laten blijken geen huisknecht maar advocaat te zijn, zei hij de ene volzin na de an dere perfect op. Helaas was van acte ren nauwelijks sprake, maar het was al Toneelvereniging 't Amateurtje had zaterdagavond in De Wielewaal suc ces met de eerste en enige uitvoering van het drie bedrijven tellende blijspel „De avond van de zevende juli". Dat succes school deze keer minder in de kwaliteit van het gebodene dan in het feest van herkenning dat zo'n voorstelling voor eigen bekenden altijd weer is. Interessant De zoon van de notaris heeft een af spraak met een meisje gemaakt op de avond van de zevende juli. Ze zal hem schrijven. Om interessant te doen heeft hij de voornaam van zijn vader heid van toneelmeester Bert Keijser, was uitstekend. De spelers zelf hadden daar ook aan meegewerkt, maar de daarvoor benodigde tijd hadden ze be ter kunnen steken in het repeteren want er moest veel te vaak een beroep worden gedaan op regisseuse Eirike van Esschoten die de ziek geworden Dien Plaatsman verving. Simpele lol Gekozen was voor een blijspel van Ge rard van Dijk, dat speelt binnen een oubollig aandoende familie met aan het hoofd een onzekere dorpsnotaris, die maar één probleem schijnt te ken nen: hoe hou ik mijn vrouw te vriend? Door een onvoorstelbaar aantal ver bluffende toevalligheden slaagt hij daarin en helpt tevens zijn vriend aan een vrouw. De bedenker van het stuk heeft de altijd werkende blijspelformule toegepast: zet een flink aantal bijzon der stereotype karakters naast elkaar. Laat ze regelmatig verkeerde conclu sies trekken uit de meest onwaar schijnlijke gebeurtenissen en laat voor al iedereen elkaar in de rede vallen. Vervolgens draven op de juiste mo menten de verkeerde mensen over het toneel en op het moment dat niemand meer weet wie wie is, mag iedereen zijn woordje doen en valt het doek. Dat viel zaterdag bij 't Amateurtje te gen want het doek wou letterlijk niet vallen, maar dat mocht de pret niet drukken. De regiseuse, grimeuse en negen acteurs en actrices kregen een daverend applaus van het publiek, dat verrast in een bulderend lachen uit barstte tijdens het voorspelbare slot. De lachsalvo's - niet alleen bij de grap pen en grollen maar ook bij versprekin gen'en het alleen maar opkomen van een speler - waren niet van de lucht. Het was duidelijk dat tweehonderd mensen een kostelijk avondje beleef den, hoewel wat meer kwaliteit een ander soort voldoening had gegeven. Het spel van menig acteur bewees dat het toneeltalent waarmee 't Amateur tje meer dan eens indruk heeft ge maakt er nog altijd is en de aankleding van het toneel, onder verantwoordelijk- In de uitwedstrijd bij Vitesse '22 in Castricum heeft Oosterend de pun ten moeten achterlaten. Na zelf de leiding te hebben genomen door een doelpunt van Rien Brouwer wist Vitesse '22 voor de rust de stand al om te buigen naar 2—1 en na de rust 3—1 te scoren, wat ook de eindstand was. Het lijkt wel dat de Oosterenders wan neer ze uit moeten spelen aan hun ei gen kunnen twijfelen. Zijn ze in de thuiswedstrijden een ploeg die tot het eind voor een goed resultaat knokt, in een uitwedstrijd ontbreekt deze instel ling nogal eens. De opening was te gen Vitesse goed en na vijf minuten spelen wist Rien Brouwer de score al te openen. Door deze achterstand raakte Vitesse allerminst van streek en begon een veldoverwicht op te bou wen, waarbij goed gebruik werd ge maakt van de routine die in deze ploeg zit en waar het de Oosterenders onder druk nogal eens aan ontbreekt. Het was Jonker die zijn ploeg in deze peri ode naar een 2—1 voorsprong tilde. Het eerste doelpunt werd gemaakt door een fout van de verdediging be heerst af te straffen. Het tweede doel punt kwam tot stand door een vrije trap kansloos langs Marco Drijver te jagen. Deze tegenslagen werden door de Strenders goed verwerkt, een licht overwicht werd weer verkregen waar een paar scoringskansen uit ontston den. Maar kansen krijgen en ze ook afmaken gaat niet altijd gelijk op. In de tweede helft heeft Oosterend er nog van alles aan geprobeerd de stand om te buigen. In een rommelige eindfase begon de scheidsrechter zich ook ein delijk met de wedstrijd bezig te hou den wat voor beide partijen een paar boekingen opleverde dat in het beeld van de wedstrijd niet nodig was. Voor het komend weekend staat de thuiswedstrijd tegen Asonia op het programma. Altijd een lastige tegen stander voor de Gortbuukers. Wil men de punten weer eens thuis houden dan zal deze tegenstander anders aan gepakt moeten worden. Het handbalteam MST speelde zondag een uitwedstrijd tegen Callantsoog. De wedstrijd begon met een rustige op bouw. Er werd in de breedte gespeeld en goed gekeken. Na enige minuten was het eerste doelpunt voor MST waardoor er veel rust in het spel kwam. Met rust was de stand 4 5 in het voordeel van MST. Callantsoog be gon in de tweede helft feller te spelen maar MST verdedigde goed. De ploe gen waren aan elkaar gewaagd en en kele minuten voor het eindsignaal wist Callantsoog door een strafschop de wedstrijd met 10—9 in hun voordeel te beslissen. ZDH bouwde zondag in Berkhout tegen de gelijknamige ploeg snel een 0—2 voorsprong op en zag de overwinning dichtbij komen. Het gejuich van de Zwaluwen ver stomde echter toen drie tegengo- als alsnog een nederlaag op het scorebord brachten. ZDH zette Berkhout aanvankelijk onder druk. Berkhout speelde onzeker en miste duidelijk goede afmakers in de voorhoede. Een vrije trap voor ZDH bleef nog onbenut, maar Ton arnout knalde de bal na een lange rush hard in de linkerbovenhoek, zodat al in de zevende minuut ZDH met 0—1 voor stond. Een pass van Abe Zijm kon door De Wit niet onder controle wor den gebracht zodat Berkhout meer mogelijkheden kreeg. Een scrimmage voor het ZDH doel liep voor ZDH nog net goed af. In de twintigste minuut kon Bram Brouwer op aangeven van Wilco Bakker de stand op 0 2 bren gen. Direct daarna werd een goed op gezette ZDH-aanval door de lijnrechter afgekeurd. De ZDH-verdediging ver zuimde orde op zaken te stellen, wat uitmondde in een strafschop, hierdoor werd het in de 35e minuut 1—2. Na de thee kreeg ZDH duidelijk meer moeite met de tegenstander. In de vierde minuut werd de bal uit een cor ner net door Ruud Wilner van de lijn gehaald. Berkhout probeerde met af standschoten op gelijke hoogte te ko men, maar slaagde pas in de 24e mi nuut erin uit een vrije trap de gelijkma ker te scoren. Korte tijd later werd een inzet van Jan de Wit uit een voorzet van Rein Bakker door de Berkhout goalie ternauwernood gered. Berkhout kwam hierna wel in kansrijke positie maar het schot ging ver over. In de 35e minuut belandde vanaf de linker kant de bal via een ZDH-speler in de ZDH-goal waarmee de eindstand 3 2 werd. In de slotfase mondde een on enigheid tussen twee spelers uit in een handgemeen hetgeen voor de arbiter aanleiding was aan beide zijden spelers te noteren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 5