Groen kwartsJïx els in het ioodschap kwam wel over naar werd niet begrepen Tour de Lasalle: geen Texelse wieleretappe esa promotiecampagne miste doei Rabobank fS Superkooi Leden Waddenclub praten over „recreatie" Pensioen en de fiscus Trekker- en Motorenclub bijeen Superworp ictie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741. jn werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Harry de Graaf, Pelikaan- 75, De Koog, telefoon 02228 - 266. advertenties, abonnementen, etc.: eveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ19,20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99,17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. poging van Teso om door midde! van een reclamecam- gne via pers, radio, televisie en bioscoop bekend te maken de lange wachttijden bij de boot naar Texel tot het verle- n behoren, is mislukt. blijkt uit een onderzoek dat op zoek van Teso is ingesteld door bureau „Interview". Voordat de mpagne begon stelde het bureau de hand van een representatie- telefonische enquête vast dat fo van de Nederlanders de lange chttijden bij de boot een be- aar vindt om naar Texel te gaan. een nieuwe enquête na afloop de campagne bleek dit percen- e nog precies hetzelfde te zijn. het onderzoek is gebleken dat reclameboodschap de mensen heeft bereikt, maar de inhoud de boodschap is dus niet over- lomen. betekent niet dat de ongeveer vier die de campagne heeft gekost in water is gegooid. „Integendeel", Ie heer J. Bas (65) uit Den Burg eeft in zijn volkstuin achter het wembad een rode kooi gekweekt iet een gewicht van maar liefst 5 kg. Het record dat op naam ond van S. Tjepkema uit Gerrits- nd, die een kool van negen kilo weekte, is daarmee royaal ebroken. heeft de kool donderdag ge- \ogst, een gebeurtenis waar hij en medetuinders de hele zomer nef spanning naar hebben uitgeke- en. Want in juni was de kool al op wallen door zijn omvang. Het was migens geen superras, maar een mone Langedijker bewaarkool, wel in goede groeiomstandighe- len verkeerde en regelmatig werd gevoerd" met kunstmest en ippenmest. oen eind oktober in deze krant fielding werd gemaakt van de su- ierkool van Tjepkema bestond er loede hoop dat de kool van Bas iog wat zwaarder zou blijken te 'in. Bas en zijn collega-tuinder Bert buisman konden donderdag echter ouwelijks hun ogen geloven, toen ie gekapte kool werd gehangen aan (en unster, die een gewicht van meer dan 14 kilo aangaf. (oor alle zekerheid werd de kool met de bestelauto van de TC- teiacteur naar de Aankoopcentrale gebracht om daar nauwkeurig te worden gewogen. De wijzer gaf txact 14,5 kg aan. ,,lk tuinier al ja- ien", aldus Bas, ,,maar dit heb ik nooit meegemaakt". zegt directeur Theo Hoogerheide. „Het is een prima reclame geweest, waardoor het vervoer bij Teso zodanig is toegenomen dat de kosten er ruim schoots uit zijn". Het economisch ef fect voor het hele eiland vindt Hooger heide nog belangrijker. De campagne moet een omzetvergroting hebben ver oorzaakt van vier tot vijf miljoen gul den in de logiesverstrekkende een aan verwante sectoren. Misrekening Veel mensen zijn er niet verbaasd over dat het niet is gelukt om met deze campagne het schadelijke wachttijden imago van Texel uit te bannen. In de spotjes werd immers helemaal niet over het verdwijnen van de wachttij den gesproken. Er werd alleen aange kondigd dat Texel een grotere boot heeft gekregen. De reclamemakers hebben verondersteld dat het publiek daaruit zelf wel zou concluderen dat er „dus" niet meer gewacht hoefde te worden. Dat is dus een misrekening geweest. Waarom is in de spotjes niet duidelijk gezegd dat de wachttijden voorbij zijn? Hoogerheide: „Uit voorzichtigheid. Je kon moeilijk beweren dat er helemaal geen wachttijden meer zouden zijn omdat het af en toe toch wel eens zou voorkomen. Het zou dan mislei dende reclame zijn geweest, waarte gen de Reclameraad zou zijn opgetre den. We hadden natuurlijk kunnen zeggen, dat lange wachttijden voort aan achterwege zouden blijven, maar dat was reclametechnisch ongewenst. Wachttijd is namelijk éen negatief be grip. Geen lange wachttijden klinkt ook niet positief en het is in elk geval niet wervend. Ook het feit dét de spotjes werden gemaakt toen de dub- beldeksaanleginrichtingen nog niet klaar waren, heeft een rol gespeeld. Er had best vertraging kunnen ontstaan, waardoor we nog een zomer met lan ge wachttijden hadden gezeten." Alsnog De voor de hand liggende conclusie is dat alsnog een campagne moet wor den gevoerd waarin nadrukkelijk op het verdwijnen van de lange wachttij den wordt gewezen. Dat is echter een taak voor de stichting VVV Texelpro- motie, vindt Hoogerheide, die de resul taten van het onderzoek dan ook graag aan de VVV zal doorgeven met het dringende verzoek er wat mee te doen. Dat geldt niet alleen voor de ge gevens betreffende het wachttijden imago, want het onderzoek heeft ook andere gegevens aan het licht ge bracht waarop de VVV reclamemakers kunnen inspelen. Zowel in de eerste onderzoekperiode (begin maart) als de vergelijkende tweede periode (onlangs) werden per week 750 personen van 15 jaar en ou der ondervraagd, een groep die repre sentatief is voor de Nederlandse bevol king. Van de in het voorjaar onder vraagden was 4.6% van plan om een bezoek aan Texel te brengen. Uit het tweede onderzoek blijkt dat 2.4% dat ook werkelijk heeft gedaan, wat om geslagen over de hele Nederlandse be volking van 15 jaar en ouder (11.122.000 personen) neerkomt op 270.000 Texelbezoekers. Genoemd ver schil tussen voornemen en ook werke lijk doen is normaal in een dergelijke situatie. Tarief Van de ondervraagden noemt 7% het boottarief als minder aantrekkelijke fac tor, zowel in de eerste als de tweede enquête. Per inkomensgroep verschilt het prijsbezwaar nogal. Bij de laagste inkomensgroepen hebben twee keer zoveel mensen er bezwaar tegen dan bij de hogere inkomens, wat niet zo verwonderlijk is. Dat slechts 7% van de ondervraagde mensen de prijs als een bezwaar voelt, is voor directeur „Recreatie" is het gespreksonder werp van een bijeenkomst van de Texelse leden van de Landelijke Vereniging tot Behoud van de Wad denzee, woensdagavond a.s. om 20.00 uur in het Natuurrecreatie- centrum. De heren Adriaan Dijksen en Maarten Mantje zullen inleidingen houden over de recreatie op Texel en van de kant van de Waddenvereniging zal worden toegelicht hoe men daar het recreatie- beleid wenst. In de daarop volgende discussie zal worden getracht concrete knelpunten te omschrijven en zal wor den afgesproken hoe in deze verder zal worden gehandeld. De bijeenkomst is een vervolg van de vergadering die in april van dit jaar op Texel werd gehouden. Texelse leden van de Waddenvereniging gaven toen te kennen zich actiever te willen bezig houden met waddenzaken die speciaal Texel aangaan. Door de vereniging werd toen beloofd een nieuwe verga dering te organiseren waar één onder werp centraal zou worden gesteld. Hoogerheide een bevestiging van zijn mening dat de prijs van het bootkaart je geen ernstige rem is voor de toe ristische ontwikkeling van Texel. Hij ziet er zelfs iets positiefs in. Lagere in komensgroepen worden er meer door afgeremd dan hogere, zodat naar ver houding meer mensen naar Texel ko men die wat te besteden hebben. In de ogen van Hoogerheide is dat een correctie op de historisch gegroeide toestand dat Texel door zijn „sociaal toerisme'-beleid van de jaren vijftig en zestig en nadien door het uitblijven van kwaliteitsverbetering van met na me de voorzieningen op de grootste campings, thans naar verhouding veel toeristen uit de lagere inkomensgroe pen trekt. Bij de eerste enquête verklaarde 16% van de ondervraagden liever naar het buitenland op vakantie te gaan; bij de tweede enquête was dat 19.6%. Deze voorkeur voor het buitenland, de nog steeds veronderstelde lange wachttij den en het wisselvallige weer zijn de belangrijkste redenen van de mensen om niet naar Texel te gaan. Het wachttijdenbezwaar dat veel mensen nog hebben is overigens lang niet al tijd reden om dan maar thuis te blijven. Bekend Dat er nu een grotere boot naar Texel vaart blijkt nu wél bij een grote groep mensen bekend te zijn: ruim 14% van de Nederlanders weet het. Van de per sonen die op Texel zijn geweest, weet bijna niemand van de kortere wachttij den, maar de helft van die groep weet wel dat er een andere boot is. De an dere boot is blijkbaar een veel opmer kelijker feit dan het eruit voortvloeien de gemak. Uit de enquête blijkt verder dat 55% van de Nederlanders weet dat de Texelse boot vertrekt vanuit Den Hel der, wat de organisatoren van de en quête „behoorlijk" vinden. Ook het feit dat 20% van de Nederlanders weet dat de boot een uurdienst vaart, is volgens hen bevredigend. Aardige Texelaars De vooral de laatste jaren veelgehoor de veronderstelling dat de Texelaars hun gasten niet aardig genoeg behan delen, wordt door de enquête niet be- Financiële zekerheid voor later en een fiscale aftrekpost voor 1986. Wij adviseren u vrijblijvend over de Thogelijkheden. VERZEKERINGEN Telefoon 02220 - 4341 Na kantoortijd: 4894, 4389 of 02225 - 616. De wieleretappe, die de afgelopen twee jaar door de Stich ting Tour de Lasalle op Texel werd gehouden, zal komend jaar niet doorgaan. De zwaarste etappe, onderdeel van de Helderse wielervijfdaagse, is door kennelijke misverstanden tusen het bestuur van de wielervereniging Texel en de stich ting Tour de Lasalle, van de lijst geschrapt. Een negatieve geruchtenstroom, wat betreft de organisatie van de Texelse touretappe, heeft bij de wielervereni ging Texel voor een grote veront rusting gezorgd. Binnen het renners kwartier, maar ook in de stichting, deed een verhaal de ronde, dat de wieleretappe 9000 gulden had ge kost, wat onder meer veroorzaakt zou zijn door de bootkosten. Omdat het organiseren van de etappe voorname lijk door vrijwilligers werd gedaan, kwam het werkelijke bedrag op 1900 gulden. Niet alleen de wielervereni ging, maar ook TESO werd door deze verhalen in een negatief daglicht ge plaatst. Juist door de aanzienlijke re- duktie, die TESO kon geven, werd het verrijden van de Texelse touretappe mogelijk gemaakt. „Ook een sportredacteur van een dag blad heeft zijn negatieve bijdrage gele verd met publicaties, <iie volkomen uit de lucht waren gegrepen. Een extreem voorbeeld betrof de publieke be langstelling in De Koog. Geschreven werd dat er geen mensen stonden te kijken bij een bonificatiesprint in deze badplaats. Bij géén van de andere etappes in de tour heb ik bij een boni- ficatoesp'rint zoveel mensen langs de kant gezien als in De Koog", aldus Co Vinke, voorzitter van de Wielerclub. Finish De keuze, wat betreft de plaats van de finish, wilde de wielervereniging om zoveel mogelijke toeschouwers te trek ken, het liefst in het centrum van Den Burg houden. Door de stichting werd anders besloten en de eindstreep werd tussen het Boys- en Texelveld op de Haffelderweg getrokken. De publieke belangstelling bij deze aankomstplaats was gering, maar in verhouding met hët aantal inwoners van Texel bleek dit meer te zijn dan bij de aankomsten in Den Helder. Vorig jaar wilde de stich ting het nog één jaar proberen, maar door het tegenvallende publiek, ver keerde keuze van de plaats van finish en de zogenaamde hoge kosten, die aan deze etappe verbonden waren, wordt volgend jaar geen wieleretappe op Texel meer gehouden. Vrijdagavond (heden) komt de Oude Trekker- en Motorenclub bijeen in „Op Diek" in Den Hoorn. Op deze avond zullen enkele leden dia's vertonen, on der andere van een oude trekkershow in Engeland. De avond is ook toegan kelijk voor belangstellende niet-leden en begint om 20.00 uur. vestigd. In tegendeel. Veertig procent van de ondervraagden noemt de vrien delijkheid en gastvrijheid van de Texe laars en ongeveer een kwart roemt ook hun „gezelligheid".... Gratis publiciteit Bij het plannen van de promotiecam pagne was er rekening mee gehouden dat de ingebruikneming van de dubbe le aanleginrichting voor de media aan leiding zou zijn voor nieuwsberichten en reportages, die uiteraard niets kosten. Dat is niet tegengevallen. Met name tientallen dagbladen hebben er aandacht aan besteed, met een geza menlijke oplaag van anderhalf miljoen exemplaren. Maar ook deze publica ties, waarin meestal wél werd uitge legd dat lange wachttijden voortaan verleden tijd zouden zijn, hebben blijk baar het hardnekkige wachttijdenima go niet kunnen afbreken. Wat bij Teso grote voldoening heeft gegeven, is dat de omstreden radioberichten over de wachttijden in Den Helder achterwege zijn gebleven, hoewel er toch een aan tal keren wachttijden van rond een uur, in een geval zelfs 2% uur, zijn geweest. De 3-jarige bouvier van de 27-jarige Jaap Kooger uit Oost kwam vrijdag en zaterdag tot een uitzonderlijke prestatie. In twee dagen tijd wierp de hond vijftien jongen. Opgewonden belde Jaap de krant met de mededeling dat zijn hond dertien jongen had geworpen. Ter plekke waren we ooggetuigen van een veertiende worp. En zaterdag werd zelfs nog een vijftiende hondje geboren. Drie hondjes gingen dood, maar de overigen verkeren in blakende welstand. Omdat zijn huis niet groot genoeg is voor veertien honden (de vader, een 3-jarige Alaska poolhond is ook van Koo ger) heeft hij nu een heleboel hondjes te koop. ,,Deze hondjes, een kruising tus sen een Alaska poolhond en een bouvier, zullen enthousiaste, ster ke beesten worden. Mensen die er een willen, moeten wèl weten wat ze doen", aldus Jaap Kooger.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 1