Groen kwartsJïx els in het
ioodschap kwam wel over
naar werd niet begrepen
Tour de Lasalle: geen
Texelse wieleretappe
esa promotiecampagne miste doei
Rabobank fS
Superkooi
Leden Waddenclub
praten over
„recreatie"
Pensioen en
de fiscus
Trekker- en
Motorenclub bijeen
Superworp
ictie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741.
jn werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Harry de Graaf, Pelikaan-
75, De Koog, telefoon 02228 - 266.
advertenties, abonnementen, etc.:
eveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
(02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ19,20 per kwartaal; los 90 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99,17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
poging van Teso om door midde! van een reclamecam-
gne via pers, radio, televisie en bioscoop bekend te maken
de lange wachttijden bij de boot naar Texel tot het verle-
n behoren, is mislukt.
blijkt uit een onderzoek dat op
zoek van Teso is ingesteld door
bureau „Interview". Voordat de
mpagne begon stelde het bureau
de hand van een representatie-
telefonische enquête vast dat
fo van de Nederlanders de lange
chttijden bij de boot een be-
aar vindt om naar Texel te gaan.
een nieuwe enquête na afloop
de campagne bleek dit percen-
e nog precies hetzelfde te zijn.
het onderzoek is gebleken dat
reclameboodschap de mensen
heeft bereikt, maar de inhoud
de boodschap is dus niet over-
lomen.
betekent niet dat de ongeveer vier
die de campagne heeft gekost in
water is gegooid. „Integendeel",
Ie heer J. Bas (65) uit Den Burg
eeft in zijn volkstuin achter het
wembad een rode kooi gekweekt
iet een gewicht van maar liefst
5 kg. Het record dat op naam
ond van S. Tjepkema uit Gerrits-
nd, die een kool van negen kilo
weekte, is daarmee royaal
ebroken.
heeft de kool donderdag ge-
\ogst, een gebeurtenis waar hij en
medetuinders de hele zomer
nef spanning naar hebben uitgeke-
en. Want in juni was de kool al op
wallen door zijn omvang. Het was
migens geen superras, maar een
mone Langedijker bewaarkool,
wel in goede groeiomstandighe-
len verkeerde en regelmatig werd
gevoerd" met kunstmest en
ippenmest.
oen eind oktober in deze krant
fielding werd gemaakt van de su-
ierkool van Tjepkema bestond er
loede hoop dat de kool van Bas
iog wat zwaarder zou blijken te
'in. Bas en zijn collega-tuinder Bert
buisman konden donderdag echter
ouwelijks hun ogen geloven, toen
ie gekapte kool werd gehangen aan
(en unster, die een gewicht van
meer dan 14 kilo aangaf.
(oor alle zekerheid werd de kool
met de bestelauto van de TC-
teiacteur naar de Aankoopcentrale
gebracht om daar nauwkeurig te
worden gewogen. De wijzer gaf
txact 14,5 kg aan. ,,lk tuinier al ja-
ien", aldus Bas, ,,maar dit heb ik
nooit meegemaakt".
zegt directeur Theo Hoogerheide.
„Het is een prima reclame geweest,
waardoor het vervoer bij Teso zodanig
is toegenomen dat de kosten er ruim
schoots uit zijn". Het economisch ef
fect voor het hele eiland vindt Hooger
heide nog belangrijker. De campagne
moet een omzetvergroting hebben ver
oorzaakt van vier tot vijf miljoen gul
den in de logiesverstrekkende een aan
verwante sectoren.
Misrekening
Veel mensen zijn er niet verbaasd over
dat het niet is gelukt om met deze
campagne het schadelijke wachttijden
imago van Texel uit te bannen. In de
spotjes werd immers helemaal niet
over het verdwijnen van de wachttij
den gesproken. Er werd alleen aange
kondigd dat Texel een grotere boot
heeft gekregen. De reclamemakers
hebben verondersteld dat het publiek
daaruit zelf wel zou concluderen dat er
„dus" niet meer gewacht hoefde te
worden. Dat is dus een misrekening
geweest.
Waarom is in de spotjes niet duidelijk
gezegd dat de wachttijden voorbij zijn?
Hoogerheide: „Uit voorzichtigheid. Je
kon moeilijk beweren dat er helemaal
geen wachttijden meer zouden zijn
omdat het af en toe toch wel eens
zou voorkomen. Het zou dan mislei
dende reclame zijn geweest, waarte
gen de Reclameraad zou zijn opgetre
den. We hadden natuurlijk kunnen
zeggen, dat lange wachttijden voort
aan achterwege zouden blijven, maar
dat was reclametechnisch ongewenst.
Wachttijd is namelijk éen negatief be
grip. Geen lange wachttijden klinkt
ook niet positief en het is in elk geval
niet wervend. Ook het feit dét de
spotjes werden gemaakt toen de dub-
beldeksaanleginrichtingen nog niet
klaar waren, heeft een rol gespeeld. Er
had best vertraging kunnen ontstaan,
waardoor we nog een zomer met lan
ge wachttijden hadden gezeten."
Alsnog
De voor de hand liggende conclusie is
dat alsnog een campagne moet wor
den gevoerd waarin nadrukkelijk op
het verdwijnen van de lange wachttij
den wordt gewezen. Dat is echter een
taak voor de stichting VVV Texelpro-
motie, vindt Hoogerheide, die de resul
taten van het onderzoek dan ook
graag aan de VVV zal doorgeven met
het dringende verzoek er wat mee te
doen. Dat geldt niet alleen voor de ge
gevens betreffende het wachttijden
imago, want het onderzoek heeft ook
andere gegevens aan het licht ge
bracht waarop de VVV reclamemakers
kunnen inspelen.
Zowel in de eerste onderzoekperiode
(begin maart) als de vergelijkende
tweede periode (onlangs) werden per
week 750 personen van 15 jaar en ou
der ondervraagd, een groep die repre
sentatief is voor de Nederlandse bevol
king. Van de in het voorjaar onder
vraagden was 4.6% van plan om een
bezoek aan Texel te brengen. Uit het
tweede onderzoek blijkt dat 2.4% dat
ook werkelijk heeft gedaan, wat om
geslagen over de hele Nederlandse be
volking van 15 jaar en ouder
(11.122.000 personen) neerkomt op
270.000 Texelbezoekers. Genoemd ver
schil tussen voornemen en ook werke
lijk doen is normaal in een dergelijke
situatie.
Tarief
Van de ondervraagden noemt 7% het
boottarief als minder aantrekkelijke fac
tor, zowel in de eerste als de tweede
enquête. Per inkomensgroep verschilt
het prijsbezwaar nogal. Bij de laagste
inkomensgroepen hebben twee keer
zoveel mensen er bezwaar tegen dan
bij de hogere inkomens, wat niet zo
verwonderlijk is. Dat slechts 7% van
de ondervraagde mensen de prijs als
een bezwaar voelt, is voor directeur
„Recreatie" is het gespreksonder
werp van een bijeenkomst van de
Texelse leden van de Landelijke
Vereniging tot Behoud van de Wad
denzee, woensdagavond a.s. om
20.00 uur in het Natuurrecreatie-
centrum.
De heren Adriaan Dijksen en Maarten
Mantje zullen inleidingen houden over
de recreatie op Texel en van de kant
van de Waddenvereniging zal worden
toegelicht hoe men daar het recreatie-
beleid wenst. In de daarop volgende
discussie zal worden getracht concrete
knelpunten te omschrijven en zal wor
den afgesproken hoe in deze verder zal
worden gehandeld.
De bijeenkomst is een vervolg van de
vergadering die in april van dit jaar op
Texel werd gehouden. Texelse leden
van de Waddenvereniging gaven toen
te kennen zich actiever te willen bezig
houden met waddenzaken die speciaal
Texel aangaan. Door de vereniging
werd toen beloofd een nieuwe verga
dering te organiseren waar één onder
werp centraal zou worden gesteld.
Hoogerheide een bevestiging van zijn
mening dat de prijs van het bootkaart
je geen ernstige rem is voor de toe
ristische ontwikkeling van Texel. Hij
ziet er zelfs iets positiefs in. Lagere in
komensgroepen worden er meer door
afgeremd dan hogere, zodat naar ver
houding meer mensen naar Texel ko
men die wat te besteden hebben. In
de ogen van Hoogerheide is dat een
correctie op de historisch gegroeide
toestand dat Texel door zijn „sociaal
toerisme'-beleid van de jaren vijftig en
zestig en nadien door het uitblijven
van kwaliteitsverbetering van met na
me de voorzieningen op de grootste
campings, thans naar verhouding veel
toeristen uit de lagere inkomensgroe
pen trekt.
Bij de eerste enquête verklaarde 16%
van de ondervraagden liever naar het
buitenland op vakantie te gaan; bij de
tweede enquête was dat 19.6%. Deze
voorkeur voor het buitenland, de nog
steeds veronderstelde lange wachttij
den en het wisselvallige weer zijn de
belangrijkste redenen van de mensen
om niet naar Texel te gaan. Het
wachttijdenbezwaar dat veel mensen
nog hebben is overigens lang niet al
tijd reden om dan maar thuis te
blijven.
Bekend
Dat er nu een grotere boot naar Texel
vaart blijkt nu wél bij een grote groep
mensen bekend te zijn: ruim 14% van
de Nederlanders weet het. Van de per
sonen die op Texel zijn geweest, weet
bijna niemand van de kortere wachttij
den, maar de helft van die groep weet
wel dat er een andere boot is. De an
dere boot is blijkbaar een veel opmer
kelijker feit dan het eruit voortvloeien
de gemak.
Uit de enquête blijkt verder dat 55%
van de Nederlanders weet dat de
Texelse boot vertrekt vanuit Den Hel
der, wat de organisatoren van de en
quête „behoorlijk" vinden. Ook het
feit dat 20% van de Nederlanders
weet dat de boot een uurdienst vaart,
is volgens hen bevredigend.
Aardige Texelaars
De vooral de laatste jaren veelgehoor
de veronderstelling dat de Texelaars
hun gasten niet aardig genoeg behan
delen, wordt door de enquête niet be-
Financiële zekerheid voor later en
een fiscale aftrekpost voor 1986.
Wij adviseren u vrijblijvend over
de Thogelijkheden.
VERZEKERINGEN
Telefoon 02220 - 4341
Na kantoortijd: 4894, 4389 of
02225 - 616.
De wieleretappe, die de afgelopen twee jaar door de Stich
ting Tour de Lasalle op Texel werd gehouden, zal komend
jaar niet doorgaan. De zwaarste etappe, onderdeel van de
Helderse wielervijfdaagse, is door kennelijke misverstanden
tusen het bestuur van de wielervereniging Texel en de stich
ting Tour de Lasalle, van de lijst geschrapt.
Een negatieve geruchtenstroom, wat
betreft de organisatie van de Texelse
touretappe, heeft bij de wielervereni
ging Texel voor een grote veront
rusting gezorgd. Binnen het renners
kwartier, maar ook in de stichting,
deed een verhaal de ronde, dat de
wieleretappe 9000 gulden had ge
kost, wat onder meer veroorzaakt zou
zijn door de bootkosten. Omdat het
organiseren van de etappe voorname
lijk door vrijwilligers werd gedaan,
kwam het werkelijke bedrag op 1900
gulden. Niet alleen de wielervereni
ging, maar ook TESO werd door deze
verhalen in een negatief daglicht ge
plaatst. Juist door de aanzienlijke re-
duktie, die TESO kon geven, werd het
verrijden van de Texelse touretappe
mogelijk gemaakt.
„Ook een sportredacteur van een dag
blad heeft zijn negatieve bijdrage gele
verd met publicaties, <iie volkomen uit
de lucht waren gegrepen. Een extreem
voorbeeld betrof de publieke be
langstelling in De Koog. Geschreven
werd dat er geen mensen stonden te
kijken bij een bonificatiesprint in deze
badplaats. Bij géén van de andere
etappes in de tour heb ik bij een boni-
ficatoesp'rint zoveel mensen langs de
kant gezien als in De Koog", aldus Co
Vinke, voorzitter van de Wielerclub.
Finish
De keuze, wat betreft de plaats van de
finish, wilde de wielervereniging om
zoveel mogelijke toeschouwers te trek
ken, het liefst in het centrum van Den
Burg houden. Door de stichting werd
anders besloten en de eindstreep werd
tussen het Boys- en Texelveld op de
Haffelderweg getrokken. De publieke
belangstelling bij deze aankomstplaats
was gering, maar in verhouding met
hët aantal inwoners van Texel bleek dit
meer te zijn dan bij de aankomsten in
Den Helder. Vorig jaar wilde de stich
ting het nog één jaar proberen, maar
door het tegenvallende publiek, ver
keerde keuze van de plaats van finish
en de zogenaamde hoge kosten, die
aan deze etappe verbonden waren,
wordt volgend jaar geen wieleretappe
op Texel meer gehouden.
Vrijdagavond (heden) komt de Oude
Trekker- en Motorenclub bijeen in „Op
Diek" in Den Hoorn. Op deze avond
zullen enkele leden dia's vertonen, on
der andere van een oude trekkershow
in Engeland. De avond is ook toegan
kelijk voor belangstellende niet-leden
en begint om 20.00 uur.
vestigd. In tegendeel. Veertig procent
van de ondervraagden noemt de vrien
delijkheid en gastvrijheid van de Texe
laars en ongeveer een kwart roemt ook
hun „gezelligheid"....
Gratis publiciteit
Bij het plannen van de promotiecam
pagne was er rekening mee gehouden
dat de ingebruikneming van de dubbe
le aanleginrichting voor de media aan
leiding zou zijn voor nieuwsberichten
en reportages, die uiteraard niets
kosten. Dat is niet tegengevallen. Met
name tientallen dagbladen hebben er
aandacht aan besteed, met een geza
menlijke oplaag van anderhalf miljoen
exemplaren. Maar ook deze publica
ties, waarin meestal wél werd uitge
legd dat lange wachttijden voortaan
verleden tijd zouden zijn, hebben blijk
baar het hardnekkige wachttijdenima
go niet kunnen afbreken. Wat bij Teso
grote voldoening heeft gegeven, is dat
de omstreden radioberichten over de
wachttijden in Den Helder achterwege
zijn gebleven, hoewel er toch een aan
tal keren wachttijden van rond een
uur, in een geval zelfs 2% uur, zijn
geweest.
De 3-jarige bouvier van de
27-jarige Jaap Kooger uit Oost
kwam vrijdag en zaterdag tot een
uitzonderlijke prestatie. In twee
dagen tijd wierp de hond vijftien
jongen. Opgewonden belde
Jaap de krant met de mededeling
dat zijn hond dertien jongen had
geworpen. Ter plekke waren we
ooggetuigen van een veertiende
worp. En zaterdag werd zelfs nog
een vijftiende hondje geboren.
Drie hondjes gingen dood, maar
de overigen verkeren in blakende
welstand. Omdat zijn huis niet
groot genoeg is voor veertien
honden (de vader, een 3-jarige
Alaska poolhond is ook van Koo
ger) heeft hij nu een heleboel
hondjes te koop.
,,Deze hondjes, een kruising tus
sen een Alaska poolhond en een
bouvier, zullen enthousiaste, ster
ke beesten worden. Mensen die er
een willen, moeten wèl weten wat
ze doen", aldus Jaap Kooger.