„Waddeneiland Texel" op tijd van de pers Unieke studiedag op middelbare schooi Nu met ANWB-c/assificatie Kerstconcert in Oosterend Geslaagd Twee bands in Tasiel Voor een briljant kerst idee! Juwelier MARTIN TROMP lftDINSDAG 23 DECEMBER 1986 TEXELSE COURANT PAGINA 9 waarmee ronden. ledacht vorden Mcentratie de moeilijkheden die dat voor de leer krachten oplevert. Die zelf ontworpen lessen werden dan voorgeschoteld aan andere deelnemers van groep A en Martien de Weijer ging ervan uit dat men die lessen als bijzonder saai zou den worden ervaren. Vervolgens moesten deze deelnemers dan ook de lessen zelf herzien en verfraaien, zodat ze minder saai werden. Op deze wijze leerde men creatief over de lesstof na denken, en werd aldus hopelijk de mo tivatie verbeterd. Yoga Inmiddels waren de andere 75 leerlin gen van groep A begonnen met een geheel ander soort les. Drie yogalera- ressen waren overgekomen uit respec tievelijk Nijmegen, Amsterdam en Zwolle. Zij gaven drie groepen van 25 leerlingen elk les in het zichzelf schen ken van innerlijke rust, die onontbeer lijk is voor een juiste concentratie. De leerlingen in groep B hadden te kennen gegeven problemen te hebben met het oppikken van gegevens tijdens de les. Deze achttien leerlingen ont dekten telkens bij het maken van hun huiswerk dat ze weinig of niets had den opgestoken op school, zodat extra Iets vertraagd maar vroeg genoeg om de aspirant vakantiegangers tij dig van dienst te kunnen zijn, is „Waddeneiland Texel" van de pers gekomen. Het 60 pagina's tellende magazine met als belangrijkste on derdeel de complete lijst van ac commodaties van de Texelse Vere niging van Logiesverst rek kers, ver schijnt in totaal 40.000 exemplaren. Het wordt toegezonden aan mensen die laten blijken belangstelling te heb ben voor een vakantie op Texel maar het ligt ook voor het meenemen op vakantiebeurzen en tentoonstellingen en in diverse Nederlandse VVV- kantoren. In eerste instantie zijn 25.000 exempla ren gedrukt. Begin volgend jaar wordt de rest van de oplaag gemaakt. Fou ten die mogelijk in de eerste druk zijn geslopen, kunnen dan nog worden ge corrigeerd. De TVL-leden worden der halve verzocht hun vermelding in de lijst te controleren. Waarschijnlijk nog vóór kerstmis krijgen ze een present exemplaar van het blad in de bus. Wij zigingen moeten zo spoedig mogelijk worden doorgegeven aan de VVV. Classificatie Nieuw is dat in de gegevens bij de ac commodaties nu ook het classificatie nummer is opgenomen dat door de ANWB is toegekend. Dat cijfers (van 1 t/m 5) geeft een indruk van de kwali teit van de inrichting van het betref fende huisje, bungalow of apparte ment, maar zegt niets over de ligging en de omgeving. Het hoogst bereikba re cijfer is 5 dat maar heel weinig voorkomt en dat bijvoorbeeld is toege kend aan de vakantiewoningen van „Ons Huus" in Waalenburg. De meeste accommodaties hebben een 2, 3 of 4 gekregen, maar ook „nul" komt voor. De meeste accommodaties heb ben nog helemaal geen classificatie nummer gehad, niet omdat de kwali teit niet deugt, maar omdat deze ob jecten nog niet zijn gekeurd. De ac commodaties die door de ANWB als eerste onder de loep zijn genomen, zijn de onderkomens die via de VVV reserveringscentrale worden verhuurd. In de loop van het komende jaar volgt de rest. Volgend jaar zal de VVV al leen nog gekeurde accommodaties in de lijst opnemen. Efficient"1 Naast de accommodatielijsten bevat „Waddeneiland Texel" algemene infor matie over het eiland. Voor een groot deel bestaat die uit hetzelfde foto- en tekstmateriaal dat is gebruikt in de eerder verschenen Vakantiereisgids Texel. Van dat materiaal is gewoon wat meer gedrukt en aan de overige informatie toegevoegd, wat uiteraard veel voordeliger was dan een geheel nieuwe gids samenstellen en drukken. Het enige nadeel is dat Vakantiereis gids (waarvan er 210.000 zijn gemaakt) en Waddeneiland Texel veel op elkaar zijn gaan lijken voor mensen die er een oppervlakkige blik in werpen. Beide bladen hebben echter hun eigen „doelgroep" zodat dit bezwaar in de praktijk overkomelijk is. Afgezien van genoemd „standaard" gedeelte met algemene informatie dat vervaardigd is bij het op massaproduk- tie ingestelde en daardoor goedkopere Nederlands Drukkerij Bedrijf in Zoeter- woude, is „Waddeneiland Texel" ver- tijdens de laatste schooldag van het jaar op de RSG. veel tijd in het huiswerk moest worden gestopt. Zij moesten tijdens de studie dag deze problemen met elkaar doorspreken en kregen didactische tips, die ze in oefeningen en vraagstukken leerden toepassen. Dui delijk werd dat thuiswerken tweemaal zoveel aandacht en tijd vergt. Lesrooster Groep C had problemen met de orga nisatie van het werk: het al jaren spe lende probleem van de keuze tussen huiswerk en televisie. Deze dertig leer lingen kregen opdracht een soort weekrooster voor zichzelf te ontwer pen aan de hand van een aantal fictie ve gegevens: een lesrooster, het huis werk voor 14 dagen, de tv- programma's voor die periode en in lichtingen over de leerstof tijdens die twee weken. De deelnemers van groep D begonnen de dag na de videofilm met een psy chologische test. Deze veertig leerlin gen hadden problemen met het ont houden van gegevens. Uit het hoofd leren betekent een ramp voor hen. Tien woorden werden langzaam opge zegd. Vervolgens werd een aantal hoofdrekensommetjes gedaan en daar na moest men de tien woorden op schrijven. Aansluitend werd deze leer lingen door middel van schriftelijke oe feningen trucs bijgebracht waarmee woorden onthouden kunnen worden. Zo werden de woorden aan bepaalde voorwerpen gekoppeld, waardoor die voorwerpen als een geheugensteuntje gingen fungeren. Ook kregen zij enkele adviezen voor het leren. Het is bijvoor beeld zinloos om anderhalf uur achter elkaar stomweg woorden uit het hoofd te leren, maar daarentegen juist zinvol dit telkens twee minuten te doen met een pauze ertussen, waarin men zich op andere zaken concentreert. Mens erger je niet Tenslotte moesten de leerlingen van groep D met elkaar „Mens erger je niet" gaan spelen. Daarbij werd 25 mi nuten lang een band afgedraaid met daarop 15 namen van componisten met hun land van herkomst in de volg orde van hun geboortedata. Na die 25 minuten behoorden de leerlingen die namen in de goede volgorde uit het hoofd te kennen. Helaas werd dit on derdeel wegens tijdgebrek geschrapt. Het kleinste groepje was E, dat uit 8 leerlingen bestond, die juist wel zaken uit hun hoofd kunnen leren maar pro blemen hebben met het combineren van de verschillende gegevens. Dat doet zich vooral voor bij meerkeuzen- toetsen, als verschillende antwoorden veel op elkaar lijken. De oefening bestond uit het zelf samenstellen van een proefwerk aardrijkskunde. Alle reerst met open vragen en later met de beruchte multiple choice-vragen. De proefwerken werden onderling uit gewisseld en door de anderen ge maakt, zodat op allerlei wijzen met de stof werd omgesprongen. Geen problemen De resterende 100 leerlingen hadden weinig of geen problemen met de leerstof. Toch moesten ook zij zeer ac tief deelnemen aan de studiedag. Hoe wel het niet om hen begonnen was maakten ze wezenlijk deel uit van het programma, dat er immers ook op was gericht de leerkrachten ideëen te ver schaffen voor de toekomstige koers van het leggeven aan de RSG. Daar om werd deze leerlingen een aantal discussievraagstukken voorgelegd, waardoor zij min of meer werden ged wongen constructief na te denken over eventuele wijzigingen binnen de onderwijsstructuur. Eén discussiestuk was bijvoorbeeld: „In plaats van we kenlang lessen te volgen in een be paald vak zou je voor dat vak vrijwillig een grote opdracht moeten kunnen kiezen waaraan je die weken werkt". Ook werd binnen groep F een rol lenspel gespeeld, waarbij de verhou ding leraar-leerling werd uitgewerkt. De leerlingen uit alle groepen hadden opdracht tijdens de oefeningen een aantal vragen te bedenken, die ze 's middags aan de leerkrachten wilden stellen. Achteraf bleek dat bij groep F de motivatie ver te zoeken was, zodat weinig resultaten werden geboekt. Het forum van negen leerkrachten dat die middag in de RSG zat kreeg wel veel vragen van de andere vijf groepen te verwerken. „Stom" Als extra stimulans om de leerlingen vrijdag aan het werk te krijgen, maak te Martien de Weijer gebruik van zoge naamde lokkertjes; „Problemen met woordjes leren?" stond er op het voor blad van de oefeningen voor groep D „Nog 20 minuten en je bent ervan af". Dat wakkerde de nieuwsgierigheid aan. De Weijer zag het ook als een soort propaganda. Dat het al bij aanvang duidelijk was dat de dag zou slagen bleek wel uit de opkomst. Bij het be gin van de week waren er op de RSG 116 ziekmeldingen van leerlingen tegen slechts tien absenten op de studiedag. „Ik hoop dat die tien zaterdagavond zoveel verhalen van hun medeleerlin gen over deze dag horen dat ze zullen zeggen: „Stom dat ik dat gemist heb!" aldus de organiserende conrector. Martien de Weijer had ook alle leer krachten, die zich vrijdag met toezicht en begeleiding bezighielden, opdracht gegeven na afloop aan hem een ver slag van die dag te verstrekken. Die verslagen werden soms mondeling en soms schriftelijk gegeven, zodat een indruk werd verkregen van de ervarin gen. Zo slaagde Martien de Weijer erin de laatste dag van het schooltrimester een bijzonder nuttige en veelzijdige in vulling te geven. Leerlingen van de RSG kijken naar het „pakkende intro" van de studiedag: een videofilm in de aula. en zestal leerlingen, dat zojuist aan de slag is gegaan met de eerste oefeningen. lp de Rijksscholengemeenschap in Den Burg werd vrijdag, ip de laatste schooldag van dit jaar, een studiedag gehou- "len voor de leerlingen van de bovenbouw van MAVO, HAVO ~m atheneum. Onder aanvoering van conrector Martien de Meijer werd door een aantal leerkrachten een leerprogramma - 'sn één dag bedacht en uitgewerkt. De bedoeling daarvan vas de leerlingen te helpen bij leerproblemen. Naar aanlei ding van een eerder gehouden enquete waren de leerlingen <an de vierde, vijfde en zesde klassen ingedeeld in zes cate gorieën, variërend van „problemen met concentratie en mo- ivatie" tot „geen problemen". Om van niemand op zo'n laatste schooldag te verlangen zich urenlang achter elkaar te moeten concentreren werd de dag opgesierd met een aantal andere activiteiten. Het begon met wat rector Heetveld noemde „een pak kend intro", een videofilm, gemaakt door leerlingen van 4 en 5 atheneum onder leiding van Jan Willem Hidskes. Op kolderieke wijze werd 's morgens om half negen aan de binnendruppe lende ieerlingen op tv's uitgelegd wel ke leefproblemen zoal werden^aange- pakt. Het doel van deze film was tweeledig. Op de eerste plaats begon het programma zo niet al te serieus, terwijl de film tegelijkertijd diende als buffer, zodat „te laat-komers" niet het serieuze programma zouden verstoren. Tijdens de pauzes traden onder andere muziekgroepen op. Ludieke programma-onderdelen waren bedacht en uitgevoerd door Peter Hin en Liz Gedekink. Het programma De eerste twee onderdelen van het programma bestonden voor de meeste groepen uit een aantal tests, waarin hun specifieke problemen werden be handeld en oplossingen voor die pro blemen werden aangedragen. Groep A was veruit de grootste: 150 leerlingen maakten daarvan deel uit. Zij hadden op het enquete-formulier ingevuld dat ze problemen hadden met concentratie en motivatie. De helft van deze groep begon, verdeeld over klei nere groepjes, aan oefeningen. De eerste daarvan was een enquete- formulier, dat binnen twee minuten moest worden ingevuld. De vragen gingen uiteraard over die concentratie problemen. In elk groepje - van onge veer zes leerlingen - werd een leider gekozen, die het programma binnen de groep moest coördineren. Er werd een tekst voorgelezen, waarbij de anderen werden gedwongen te luisteren, omdat na afloop moest worden verteld hoe vaak bijvoorbeeld het woordje „die" erin voorkwam. Ook over de inhoud van de tekst werd uitgebreid gepraat na afloop. Naast deze luisteroefening werd er op geconcentreerd kijken goe- fend, door woorden en figuren met el kaar te vergelijken. Deze oefeningen waren aan een strak tijdschema ge bonden zodat niet de gelegenheid werd geboden gemakkelijk te worden afgeleid, 's Middags waren de leerlingen van groep A bezig met het zelf ontwerpen van een les, zodat zij inzage kregen in leze zes groepen werden vrijdag i? kleinere groepjes verdeeld van lier tot zes personen, die geza menlijk een aantal opdrachten uit voerden. In totaal ging het om een ]roep van 350 leerlingen. Aanlei- iing voor dit project waren niet de eventueel dalende prestaties van 'e leerlingen. Volgens organisator Ie Weijer gaan de tegenwoordige oerkrachten steeds meer letten op e begeleiding van leerlingen en unnen nu klassieke problemen als ebrek aan concentratie en het lecht onthouden van de leerstof morden aangepakt. Ie 58-jarige Martien De Weijer is sinds 970 verbonden aan de RSG Texel, loewel oorspronkelijk leraar Engels loudt hij zich nu als conrector voorna melijk met het management van de ichool bezig. Door zijn grote interesse ji didactiek schreef hij enkele jaren ge sden al het boekje „Cursus Studie- laardigheden", waarmee leerlingen van et middelbaar onderwijs werden ge- lolpen bij het vinden van oplossingen m leerproblemen. De studiedag van rijdag was min of meer een vervolg lierop. Commissie loor het vroege begin van het school- aar na de zomervakantie was het af- lelopen trimester het langste uit de jeschiedenis van de RSG. (Een ichooljaar is verdeeld in drie rimesters). \ls afsluiting bedacht De Weijer de >tudiedag om leerlingen de mogelijk- leid te bieden hun leerproblemen te jestrijden. Voor dat doel richtte hij sen commissie op, waarin naast hij :elf Rennie ten Have en Henk van At- enveldt zitting namen. Voor dit drietal verd het een race tegen de klok om iet volledige programma op tijd d.w.z. vóór de kerstvakantie) klaar te lebben. Het betrof namelijk niet alleen Ben aantal oefeningen of werkstukken, Ivaarmee de leerlingen aan de slag Er moest ook een systeem worden, waarin elke leerling eigen probleem aan zou kunnen Bovendien moest de dag zo ngedeeld dat de leerlingen be- werden enthousiast mee te blij- doen en anderzijds ook de leer- iets op zouden steken, was niet verwonderlijk dat Martien Weijer vrijdag ruiterlijk toegaf de twee weken niet best te heb- geslapen. De Christelijke muziekvereniging „Ex celsior" geeft op tweede kerstdag om 12.00 uur 's middags een kerstconcert in de Hervormde kerk van Oosterend. Omdat het nog niet is gelukt een diri gent te vinden, speelt het korps onder leiding van Betty Witte-Bakker. Speci ale medewerking aan de uitvoering wordt gegeven door de mezzo-sopraan Renée Begeer, de hoboïst Jan Eve raarts en organist Peter Zwart. De toe gang is gratis. Bij de uitgang wordt gecollecteerd voor giro 999 voor Vluchtelingenhulp Suriname. Het programma: Excelsior: Trumpet tune - Purcel arr. Mellema. Opening. Excelsior: Introïtus voor Kerst - Jacob de Haan. Hobo: Siciliano en Allegro - G. F. Handel. Excelsior: In Bethlehems stal - Jan de Haan Orgel: Hornpipe (uit de Watermusic) - G. F. Handel. Excelsior: Stille nacht - arr. J. Nicolai. Mezzo sopraan: Sei stille dem Hernn - Felix Mendelssohn. Excelsior: Away in manger - arr. Jan de Haan. Hobo: a. Prelude - A. Corelli b. Menuet - F. W. Macpug Excelsior: First Nowell - Willy Hautvast Orgel: 3 variaties over The first Nowell (burlesco, scherzando postludium) - Peter Zwart Excelsior: Heft op uw hoofden - Jan de Haan. Mezzo sopraan: a. Uff'm Berge da geht der Wind - bew. Felix de Nobel, origineel Oostenrijks volkslied, 1649. b. The Cradle. Excelsior: Ik kniel aan Uwe kribbe neer - Jacob de Haan. Slotwoord. Excelsior: Once in Royals Davids City - Willy Houtvast. Voor de cursus kok aan de Culinaire vakschool in Groningen slaagden C. M. M. Graaf uit De Cocksdorp en E. L. Hopman uit Den Burg. In het Tasiel treden zaterdag twee bands op, met waarschijnlijk daartus sen enkele opvoeringen van to neelstukjes. Om half 11 begint „Miss Betty", waarvan deel uitmaken: Ricar- do, Sjak, Knip en Gijs. Vervolgens tre den Pinie, Gijs, Ricardo en Floris op. Zij maken deel uit van de band „RGP on the Highway (in excelsis Deo)". De repertoires van deze bands zijn nog niet zo uitgebreid, omdat ze vrij jong zijn. Het Tasiel is vanaf 9 uur open en de toegang is gratis. Op nieuwjaars dag is er vanaf 8 uur 's avonds een oliebollenavond in het Tasiel. Weverstraat 34. vaardigd bij Drukkerij Brügemann in Den Burg. Beurzen De eerste vakantiebeurs waarop „Wad deneiland Texel" wordt uitgereikt is de Vakantiebeurs die van 14 tot 19 januari in Utrecht wordt gehouden, direct ge volgd door de Caravan Rai van 19 tot 21 januari in Amsterdam. Hoewel de periode waarin mensen gaan denken aan hun zomer- en andere vakanties nog maar net is begonnen, kan toch al worden gemeld dat de belangstel ling voor Texel groter is dan vorig jaar. Het aantal boekingen voor 1987 via de reserveringscentrale van de VVV is thans al groter dan eind januari j.l. voor het seizoen 1986. De animo zal ongetwijfeld nog worden aangewak kerd door de VVV beursactiviteit, de daarmee samenhangende advertenties en de goedkope promotie die uitgaat van de zojuist op Texel opgenomen af levering van het tv-programma Neder land Muziekland en het januari nummer van het handwerkblad Ariad ne dat Texel als decor heeft gebruikt. Het spreekt vanzelf dat de TVL-leden ervoor moeten zorgen dat de VVV nauwkeurig op de hoogte blijft van de nog vrije accommodatie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1986 | | pagina 9