Lint van meetpaaltjes dwars over het eiland Delfts bedrijf onderzoekt aardlagen Weinig ongelukken door gladheid Auto botste op onverlichte trekker Kotter topzwaar door ijsafzetting Nieuwe lagers voor molen Vernielingen aan caravans Joyriding IPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.146 DINSDAG 13 JANUARI 1987 oor advertenties, abonnementen, etc.. angeveld 8 De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, jlefoon (02220) 2741, na 18 00 uur 4881 Verschijnt dinsdags en vrijdags Abonnementsprijs H9.20 per kwartaal, los 90 cent Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr, 46 99 17 636 Rabobank nr. 36.25.01 742, NMB nr. 67 34.60 398 edactie. Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741 uiten werktijd deze week tot en met dinsdag as.: Tessa de Graaff, Vilsterstraat 48, Den Burg, telefoon 02220 - 4392 De plotseling ingevallen winter heeft voor het verkeer nog nauwelijks pro blemen opgeleverd, vooral te danken aan het feit, dat de meeste buien die op andere Waddeneilanden voor een dik pak sneeuw hebben gezorgd tot dusver aan Texel voorbij zijn gegaan, hoewel er in De Cocksdorp en omge ving nog een aardig laagje viel. Ongelukken door gladheid zijn er nog weinig gebeurd, afgezien van enkele onschuldige schuivers zoals op vrijdag avond toen op de Pontweg een auto de bosjes inging. fexel wordt momenteel doorsneden met een lang lint van witte paaltjes. Van de westkust (het duingebied nabij paal !3, de Slufterbollen) tot aan de oostzijde van het eiland (ten tuiden van Nieuweschild) zijn de paaltjes met een onderlinge ifstand van 25 meter in de grond geslagen. Geheimzinnig tijn de activiteiten die achter dit mysterieuze beeld schuil jaan echter niet: de paaltjes dienen als markeringspunten roor een onderzoek van de zeer diepe aardlagen. geven moment, bij het bereiken van bepaalde lagen, weer terugkaatsen. Hieruit kunnen conclusies over de sa menstelling, structuur en het aantal aardlagen worden getrokken. De resul taten kunnen worden afgelezen in de meetwagen, die met twee uiteinden van de telemetrische kabels is verbonden. Vulklei Na de ontploffingen worden de boor gaten weer opgevuld, deels met ver wijderde grond en tot slot met vulklei, dat de functie van een kurk heeft. Ver zakking wordt zo voorkomen. Het Delftse bedrijf beperkt zich niet uitslui tend tot het weer in orde maken van het land, maar laat ook daarna niets aan het toeval over. Medewerkers van het onafhankelijke ingenieursbureau Oranjewoud zullen langs de diverse grondeigenaren gaan om na te vragen of ondanks alle voor zorgsmaatregelen er toch nog schade is aangericht. Voorafgaande aan de werkzaamheden die momenteel wor den uitgevoerd werd eveneens in con tact getreden met de betreffende land eigenaren/gebruikers. Ook al heeft bij voorbeeld het Waterschap ingestemd met de uitvoering van het onderzoek, een agrariër wiens land wordt door kruist mag zelf toestemming geven en heeft dus de mogelijkheid geen mede werking te verlenen. Dat gebeurt ech ter zelden. In ruil voor hun medewer king ontvangen de landeigenaren een behoorlijke vergoeding. Nauw overleg is ook noodzakelijk in verband met de ligging van drainageleidingen. De on derzoekers worden hierdoor menigmaal gedwongen van hun ideale lijn af te wijken. Voorts moet ook tot andere objecten afstand worden bewaard. Dat geldt niet alleen voor gebouwen, maar ook voor bijvoorbeeld wegen en dij ken, waarvoor het Waterschap voor waarden heeft gesteld. Van de ideale lijn kan tot maximaal 150 meter wor den afgeweken. Mankracht Gepland is om het over Texel lopende lijnstuk in twee weken te hebben afge werkt. Het schema kan door de vorst enige vertraging oplopen. Aan een ge brek aan mankracht zal het niet liggen: op Texel is een groep van 30 35 man aan het werk, vrijwel geheel bestaande uit vaste krachten, die zijn onderge bracht in Hotel Den Burg. Als de groep zich naar het werk begeeft, geeft dat een opvallend beeld. Het team heeft namelijk de beschikking over een achttiental autobusjes en ter reinwagens, zodat telkens een hele ka ravaan garage Grisnigt verlaat. Op dit moment is ongeveer een derde van Texel bekabeld. Het gatenboren en de ontploffingen, die woensdag voor het eerst plaatsvonden, volgen op geringe afstand. Zaterdagavond om kwart voor ze ven botste een VW kampeerbusje op de Westerweg achterop een trekker, die onverlicht stil op de weg stond. De achteras van de trekker brak en het busje (eigen dom van en bestuurd door een 38-jarige vrouw uit Den Burg) werd zo beschadigd dat het waarschijn lijk als verloren moet worden be schouwd. De bestuurster kwam met de schrik vrij wat ook gold voor de 19-jarige jongen die op de trekker zat. |Het onderzoek wordt uitgevoerd Idoor het bedrijf Delft Geophysical B V. (een gespecialiseerde tak van nNO) in opdracht van de Rijks Ge ologische Dienst. De werkzaamhe den op Texel vormen een onderdeel van een miljoenenkostend, groot schalig project dat in Nederland wordt uitgevoerd. Dit ..regionaal seismisch onderzoek" heeft tot doel de bestudering van de diepe tot zeer diepe ondergrond. De me tingen kunnen tot dertig kilometer diepte reiken. Vorige week maandag werd op Texel aan de Noordzeekust begonnen. Het startpunt lag drie kilometer in zee; vanaf dat punt ligt een kabel waaraan trillingsgevoelige microfoontjes zijn be vestigd. Vervolgens werd in sneltrein tempo heel het eiland van meetpunten voorzien, aangegeven door de smalle, witte paaltjes (piquetten). De piquet- ten markeren de plaatsen waar boor gaten zullen worden aangebracht. In deze gaten, met een zeer kleine doors nede (van circa acht centimeter) wor den explosieven tot ontploffing ge bracht. Dat vindt plaats op diepte, zo dat niet hoeft te worden gevreesd voor kraters en andere schade. Niet diep De meest wenselijke diepte, namelijk circa vijftien meter, zal op Texel echter niet worden geboord. De boorgaten zullen hier maximaal 2Vt meter diep zijn. Daartoe werd besloten na overleg met betrokken instanties. Het Land bouwschap had het dringende advies gegeven niet dieper te gaan dan 2Vt meter en het Waterschap Texel had eveneens verzocht de boordiepte te beperken. Er bestaat namelijk een (kleine) kans dat de grondwaterafslui- tende lagen worden doorboord, zodat zich daaronder bevindend zout water (kwel) omhoog zou kunnen komen met alle gevolgen van dien. Ook weg- zijging van het grond- en oppervlakte water zou tot de mogelijkheden beho ren. Mede uit financieel oogpunt wilde Delft Geophysical dit risico niet nemen. Meer gaten De keuze voor minder diep boren houdt echter in dat méér boorgaten (of schotgaten) moeten worden ge maakt om tot dezelfde meetresultaten te komen. In plaats van 1% kilogram springstof in een vijftien meter diep gat, wordt op Texel in twaalf ondiepe gaten elk 125 gram aangebracht. De boorgaten vormen niet alleen een denkbeeldige lijn, maar worden ook in werkelijkheid met elkaar verbonden door kabels. De door de ontploffingen opgewekte trillingen worden via deze kabels geregistreerd met behulp van voornoemde microfoontjes, „geo- foons" genaamd. Een ontploffing (of schot) wordt tegelijkertijd door 192 sta tions geregistreerd. Het principe daar van is dat de trillingen door de aard korst worden verzonden en op een ge- De trekker stond stil omdat de motor het liet afweten wegens „vlokken" van de dieselolie als gevolg van de strenge vorst. De jongen probeerde de trekker weer te starten en deed de verlichting uit om zoveel mogelijk kracht uit de accu te kunnen halen. ■in van oost naar west lopende lijnen ■wordt daarbij heel Nederland doorsne- ■den. De „Texelse" lijn loopt vanaf Ol- ■denzaal, waar eind september met het ■bodemonderzoek ter plaatse werd ■gestart. Over Nederland is op deze ■wijze een lijnenstelsel van zo'n acht lij- ■nen geconstrueerd. Deze zijn niet wil- ■lekeurig gekozen, maar zijn gebaseerd ■op bestaande kennis van de onder grond. Het nu lopende onderzoek is nodig om tot verdere verfijning van de M gegevens te komen. Na computerver werking door het Delftse bedrijf wor den de uitkomsten ter beschikking gesteld van de Rijks Geologische Dienst en aan andere belanghebben den. Een lijn wordt namelijk slechts gedeeltelijk gefinancierd door de RGD; voor het andere deel moet Delft Geo physical B.V. zelf zien kopers te interesseren. Oliemaatschappijen Deze kopers moeten voornamelijk wor den gezocht in kringen van oliemaat schappijen. Aan de hand van de bij het onderzoek vrijgekomen informatie zullen de oliemaatschappijen vaststel len hoeveel nut het heeft om meer ge detailleerd onderzoek in een bepaald gebied te laten verrichten. De Rijks Geologische Dienst gebruikt de gege vens voor het verkrijgen van een to taalbeeld van de structuren van de die- ipe ondergrond van Nederland. Verantwoordelijk voor de uitvoering van het werk op Texel is de heer D.C. Frets. Hij wil niet kwijt welke bedragen 'met het onderzoek zijn gemoeid en welke kopers er voor Texel in het ge ding zijn. „Laten we zeggen dat het gaat om duizenden (dus meer dan twee...) guldens per kilometer. Het feit dat deze lijn wordt aangepakt, duidt op de interesse van oliemaatschappij en", aldus Frets. Wegens overvloedige ijsafzetting moest de kotter TX 22 „Bartina Clazina" zondag de visserij staken en een Deense haven binnenvluch ten. De Texelse kotter (Van Omega Vast goed B.V., schipper S. van der Knaap) viste met twee collega's uit Den Hel der in de buurt van Denemarken tij dens strenge vorst. Het op het schip spattende water bevroor onmiddellijk,' - waardoor een tonnen zware ijskorst werd afgezet op dek, masten, lijnen en de andere delen van het schip. Daar door werd werken onmogelijk en dreig de het schip zelfs topzwaar te worden, met gevaar voor kapseizen. Bovendien werd nog strengere vorst verwacht met temperaturen tot 20 gra den onder nul. Zondagavond liep de Bartina Clazina met veel moeite de dichtgevroren haven van Thyboron binnen, aan de uiterste noordpunt van Denemarken. Aangezien de weersbe- richten wijzen op aanhoudende stren ge vorst, komt de bemanning (waaron der de gebroeders Sieb, Aad en Cor van der Knaap) voorlopig naar Texel. Stacaravans op een camping nabij De Cocksdorp zijn de laatste tijd herhaal delijk slachtoffer van vandalisme. Tot dusver zijn acht caravans opengebro ken. Meestal werd het dakraampje ver nield, waardoor de daders konden bin nen komen. In enkele gevallen werden spullen ontvreemd zoals radio's, ser viesgoed, slaapzak e.d. in een geval met een totale waarde van rond dui zend gulden. Van het kantoorgebouw op de camping werden enkele ruiten met stenen ingegooid. Een 26-jarige vrouw uit Den Burg ont dekte zondag dat onbekenden er wa ren vandoor gegaan met de auto die zij in de Thijsselaan had geparkeerd. De wagen werd 300 meter verder aan de Binsbergenstraat onbeschadigd teruggevonden. Sinds 19 december ligt de windmolen van het Nioz stil. „We hoorden steeds zo'n vreemd geluid", aldus techni cus F. J. Schilling. „Toen we gingen kijken bleken de lagers in de generator versleten". Nor maal kunnen deze lagers zo'n 40 50 duizend uren mee, maar deze hadden pas onge veer 14.000 gedraaid. De oor zaak van de snelle slijtage is nog onbekend. De lagers zijn opgestuurd naar de fabriek voor onderzoek. Inmiddels zijn nieuwe lagers geplaatst, maar het voorschild was ook be schadigd en moet ook vervan gen worden. Dit onderdeel wordt spoedig verwacht, zodat de molen binnenkort weer kan draaien. {Foto Dirk Kuiter) siuitoi Onmiddellijk na het invallen van de vorst heeft het bestuur van de Texelse ijsbond (het overkoepelend orgaan van alle ei landelijke ijsclubs) de koppen bij elkaar gestoken en een se rie wedstrijden uitgeschreven, waarvan de eerste vrijdag avond a.s. wordt gehouden in De Koog. ma: ijs en weder dienende. Voor alle wedstrijden is het volgende leeftijdson- derscheid: jeugd 12 t/m14 jaar; junio ren 15 t/m 17 jaar en senioren 18 jaar en ouder. Het inschrijfgeld is bij alle wedstrijden gelijk: f 1,— voor jeugd; f2,— voor junioren en f3,— voor senio ren. Inschrijven is mogelijk uiterlijk een half uur voor de start. Die eerste wedstrijd is een kortebaan- wedstrijd op de ijsbaan bij de Nikadel over ongeveer 140 meter, aanvang 19.00 uur. Klunen Een bijzonder ijsevenement is de toer en prestatietocht die zaterdag 17 ja nuari, aanvang 14.00 uur wordt gehou den op de ijsbaan van Den Hoorn. Er kan door iedereen („Van acht tot tach tig") aan worden meegedaan, waarbij gereden wordt over 10, 20 of 40 kilo meter. Er wordt een parcours uitgezet over de gehele baan, ter weerszijden van de weg, zodat de deelnemers tel kens over deze weg moeten „klunen", wat voor de rijders maar ook voor het publiek erg leuk belooft te worden. Na afloop krijgt iedere deelnemer een her innering. Het is geen wedstrijd en er zijn dus geen prijzen. Zondag 18 januari is op het Wagejot, de ijsbaan van de ijsclub Oost, een marathonwedstrijd, aanvang 14.00 uur. De jeugd rijdt 3 kilometer, de juni oren 7Vt en de senioren 15 kilometer. Woensdag 21 januari is Den Burg aan bod, waar op de ijsbaan van de speel weide een klassementswedstrijd over verschillende afstanden wordt ge houden, aanvang 18.30 uur. Vrijdag 23 januari is op de baan van Oudeschild een „short track" afval- wedstrijd; start om 19.00 uur. De Texelse kortebaan kampioen schappen zijn gepland op zaterdag 24 januari, aanvang 14.00 uur op de ijs baan van Den Hoorn. De heren rijden 160 meter, de dames 140 en voor de jeugd zal een nader aan te geven aan gepaste afstand worden vastgesteld. De langebaanwedstrijden om het kampioenschap van Texel zijn op de Rogsloot bij De Cocksdorp op zondag 25 januari, aanvang 11.00 uur, over 500, 1500 en 3000 meter. Uiteraard geldt voor het hele program- Alle genoemde ijsevenementen, met uitzondering van de toer- en prestatietocht bij Den Hoorn, tellen mee voor het algemeen klasse ment. Wie daarin wil meedraaien moet aan tenminste vijf wedstrij den hebben meegedaan. De resul taten van de beste vijf wedstrijden gelden. Deelnemers moeten lid zijn van één van de Texelse ijsclubs. Deze regel geldt niet voor de toer- en prestatietocht. Dankzij de vorst die ook de afgelopen nacht weer streng was, zijn alle ijsba nen van Texel nu in gebruik. Oude schild was de eerste en vanmiddag kon ook de baan in Den Burg door de schaatsers worden veroverd. Haast overal is het ijs van uitstekende kwaliteit. rjldn het Poider Wf- Ooslotond Lijn 6" bestaat dezer dagen niet alleen op papier, maar ook in realiteit.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1