Ruime meerderheid
voor fusies KI/VVB
VAN HET l
RAADHUIS
Winkeliers willen
parkeerplaatsen
in het park
Meer zitplaatsen in
langere bus AOT
VAN HET
RAADHUIS
'Paithtnaat
autobusonderneming
Renske van den Tempel krijgt
f1000— uit Noordijkfonds
Mededelingen van B.en W\
Aanvragen strandhuisje
WStZX'
5 Mededelingen van B.en Ij
Projecten voor
gehandicapten
Zesde halve marathon
De Waal over week
Weekend
aanbieding
voor f5,50
eetcafé
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 20 FEBRUARI l|1<m
De belangstelling voor de dinsdag gehouden veehouderijdag was groot.
Zeker honderd personen hadden een plaatsje gevonden in „De Pelikaan"
waar om kwart over tien de vergadering van de Coöperatieve Vereniging
voor K.l. Texel begon. Met een tweederde meerderheid werd het voorstel
tot fusering aangenomen. De leden van de Vereniging voor Veehouderij-
belangen Texel waren het unaniem eens met de voorgestelde
samenvoeging.
In zijn openingswoord haalde voorzit
ter J. P. Herweijer fel uit naar de firma
Van Pelt en Kuiper. Deze heeft alle
Texelse melkveehouders aangeschreven
om lid te worden van hun Kl-
vereniging „Nieuw Leven" te Sprang
Capelle. „In de brief worden voorstel
lingen van zaken gedaan die in de
praktijk niet kunnen kloppen", aldus
Herweijer. Tijdens een voorlichtingbij
eenkomst die „Nieuw Leven" vorige
week op Texel hield werd volgens de
voorzitter kritiek geuit op instellingen
„van de EEG tot alle veeverbeterings-
organisaties in Nederland". De leden
van KI Texel kwamen later in de verga
dering niet meer terug op deze zaak,
waaruit opgemaakt mag worden dat zij
het met hun voorzitter eens zijn dat de
handelswijze van de firma „Nieuw Le
ven" beneden peil was.
J.M.J. Rutten gaf een overzicht van
de aankoopcommissie van KI Texel en
Ceres. Er zijn minder jonge stieren
aangekocht omdat het aantal te inse-
mineren dieren steeds verder terug
loopt. De oorzaken hiervan liggen bij
de superheffing op de melk en de pro-
duktiestijging per melkkoe. Rutten
deelde mee dat de opfokkosten voor
jonge stieren per dag f8,30 waren en
dat dit neerkomt op 71,27 per eerst in
seminatie. Bij de aankoop van jonge
stieren blijkt in de praktijk dat de die
ren uit Amerika beter voldoen dan die
uit Duitsland en Nederland.
Service
Tijdens de vergadering ontstond een
discussie over het op te richten steun
punt op Texel. Het Kl-bestuur vindt
dat het VVB-gebouw in De Waal te
klein is om als spoellokaal (dat voor
spoeltests na de melkcontrole wordt
gebruikt) te dienen. Het bestuur stelde
De voorbereidingen voor het strandsei-
zoen 1987 zijn weer begonnen, leder
kan op de secretarie (kamer 209) een
aanvraag doen om een strandhuisje op
het strand te mogen plaatsen. U wordt
verzocht deze aanvraag te doen voor 1
maart 1987. Zo spoedig mogelijk daar
na wordt de vergunning toegezonden.
Degenen, die vorig jaar een strand
huisje hebben gehad, ontvangen auto
matisch een aanvraagformulier. Een
aanvraag kan weer worden ingetrokken
tot 1 juni. Daarna betaalt u altijd het
volle bedrag, onverschillig of het
strandhuisje is geplaatst.
het KI station aan Zuidhaffel voor. Het
centrale spoellokaal betekende volgens
het bestuur een service aan de Texelse
leden en doordat J. van Tunen er bij
woont zou ook sprake zijn van een
min of meer permanente bezetting.
Herweijer stelde dat als de voorgestel
de reorganisatie niet door zou gaan de
problemen niet te overzien zijn. „Fusie
is noodzakelijk in verband met de au
tomatisering die teveel kost om door
een kleine vereniging opgebracht te
worden", aldus Herweijer. Van de tach
tig aanwezige leden stemden er echter
maar vijftien tegen het voorstel om te
fuseren met de Noordhollandse KI ver
enigingen, de rundveefokverenigingen,
de WB's en de Provinciale Bond voor
de Rundveeverbetering en rundvee
houderij. De fusie gaat in per 1 maart.
Tot slot verklaarde Herweijer dat Texel
in de nieuwe organisatie evenveel
stemrecht heeft als elke andere
deelnemer.
Melk per koe
In zijn openingsverhaal van de verga
dering na de pauze, vertelde H. Tjep-
kema, voorzitter van de Vereniging
voor Veehouderijbelangen Texel (VVB)
dat in het afgelopen boekjaar voor het
eerst een gemiddelde werd behaald
van boven de 6000 kg melk gemiddeld
per koe. Het is niet denkbeeldig dat de
produktie in de komende jaren zal
gaan stijgen tot boven de 8000 kg per
koe, gezien de beschikbare, sterk ver
hogende Holstein-Frisian stieren en de
stijging van de fokkerij. Tjepkema
waarschuwde in zijn betoog voor het
gebruik van hormoonstimulerende mid
delen. „Het zal waarschijnlijk geen na
delige invloed hebben op de gebruikers
van melkprodukten, maar deze consu
menten mogen niet kopschuw ge
maakt worden, anders zal dit verstrek
kende gevolgen hebben voor de afzet
van melk en melkprodukten". Vorig
jaar bezocht hij een universiteit in Ca
nada waar koeien enorme uiers kregen
door hormoonbehandelingen. „De ui
ers waren onvoorstelbaar groot en de
koeien moesten vaker dan tweemaal
per dag gemolken worden. De dieren
waren duidelijk geïrriteerd."
Record
Tjepkema feliciteerde J. Witte van
„Bloemwijk" met zijn koe Ria 170 die
een nieuw Texels record vestigde met
een melkproduktie van 13140 kg melk
in 311 dagen. Dat betekent een dagge
middelde van 42,5 kg melk en 3000
gram vet en eiwit per dag. Ook felici
teerde Tjepkema R.D. Bakker van
„Zandvrucht" omdat deze op zijn be
drijf de hoogste produktie van de ver
eniging realiseerde.
„De tijd dwingt ons tot samenwerking
om de kosten in de hand te houden.
Ik hoop op een verstandige beslis
sing", zo begon Tjepkema de fusie
besprekingen. De leden van WB Texel
De winkeliers van de Parkstraat
verzetten zichJBgen de aanleg van
parkeerplaatsen op het busstation
Elemert ter vervanging van de par
keerplaatsen die bij de reconstruc
tie van de Groeneplaats verloren
zullen gaan. Ze willen parkeermo-
gelijkheden in het park, dus op de
kortst mogelijke afstand van hun
bedrijven.
Dit standpunt hebben zij in een brief
kenbaar gemaakt aan de gemeente
raad, naar aanleiding van de bezwaren
die raadsleden hebben gemaakt tegen
de aanleg van parkeerplaatsen in het
park en het inmiddels door gemeente
werken gemaakte plan om die parkeer
plaatsen dan maar te maken bij het
busstation.
De winkeliers wijzen erop dat het park
ondanks de vele pogingen om daar
verandering in te brengen (opknappen
van bomen en struiken, aanleg paden)
alleen maar gebruikt wordt als uitlaat-
gelegenheid voor honden. Door aanleg
van bescheiden parkeervoorzieningen
zou deze tuin tenminste weer een
functie hebben en de winkeliers zeg
gen niet te begrijpen wat daar tegen
is, vooral als het zorgvuldig gebeurt
waarbij het hele park zeker niet in één
groot parkeerterrein verandert. De
briefschrijvers zeggen dat zij zich zeer
betrokken voelen bij dit deel van Den
Burg. „Een aantal van ons is in deze
omgeving geboren en getogen en
woont hier ook nog steeds".
De suggestie wordt nogmaals gedaan
om de strook achter postkantoor en
Meubelhuis in te richten voor parkeren
en ook stallingsmogelijkheden voor
fietsen te maken. „Dan komen met
deze vervoersmiddelen de mensen in
het park terug en wordt het park weer
sterk verlevendigd. Dat is goed voor
de winkelomgeving, prettig voor de
buurt en zinvol voor het park".
Tegen het aanleggen van parkeerplaat
sen op de Elemert hebben de winke
liers op zichzelf dus geen bezwaar,
maar niet als vervanging van parkeer
plaatsen die straks van de Groene
plaats verdwijnen. De (kort)parkeer-
plaatsen moeten direct bij de winkels
komen; de Elemert is te ver. De brief
schrijvers achten dit ook in de geest
van de afspraak dat de winkeliers die
gedupeerd zijn door de omgedraaide
rijrichting in de Parkstraat zullen wor
den gecompenseerd door de aanleg
van extra parkeerplaatsen. Die moeten
zoveel mogelijk komen in de buurt van
de gedupeerde bedrijven en niet een
paar honderd meter verderop op de
Elemert. Ook wordt gevraagd het tarief
en de tijdsduur van de parkeermeters
op een redelijk peil te brengen: niet
meer dan een kwartje per kwartier met
in de Parkstraat een maximale parkeer-
duur van een half uur.
betaalden in het afgelopen jaar een
omslag van 739,50 per koe. Als er niet
gefuseerd wordt zal dit in de nabije
toekomst minstens 750,— gaan wor
den. De omslag voor de nieuwe orga
nisatie bedraagt voor dit jaar 732,—.
„Ik hoop dat er één vestigingspunt
komt in Noordholland", aldus Tjepke
ma. „Mensen, blijf verstandig en kies
voor een nieuw gebouw in Avenhorn.
Laat dit gebouw het visitekaartje zijn
van 1800 Noordhollandse boeren. De
kosten in de hand houden en een op
timale dienstverlening blijven voorop
staan. Ik ben ervan overtuigd dat vere
nigingen die nu tegen gaan stemmen
hier in de kortste tijd op terug willen
komen", zei voorzitter Tjepkema.
Infecties
Koopman van de gezondheidsdienst
voor dieren vertelde dat de omslag on
danks de automatiseringskosten van
718.000— per maand, niet zal worden
verhoogd. Dit ondanks dat het aantal
koeien en de overheidssubsidie terug
loopt. Koopman maakte melding van
naderende infecties, onder andere een
nieuwe epileptische besmetting die in
Engeland problemen opleverde en van
koeien op mensen kan worden overge
bracht. Hij zei dat een pakket van
voorzieningen op komst is in verband
met de aanpak van ziekten onder
schapen en geiten. Via de VVB wor
den kadavers naar Schagen verzonden
voor sectie. Dit zal ook in de toekomst
doorgaan als de WB op Zuidhaffel is
gehuisvest.
Alle 68 aanwezige leden stemden una
niem vóór de voorgestelde fusie. In de
rondvraag werd geïnformeerd naar de
mogelijkheid om de vierjaarlijkse fok-
veedag en de jaarlijkse „Veehouderij
dag" te blijven houden, ledereen
wenste deze traditie in de toekomst
voort te zetten.
Renske van den Tempel kreeg dins
dag de jaarlijkse uitkering van het
Noordijkfonds voor haar boekje
..Schapeneiland". Voorzitter Klaas
Eelman verklaarde dat deze hand
leiding voor het schapenkijken op
Texel als een promotie van dat
agrarische onderdeel van het ei
land zeer geslaagd is. „Omdat
schrijven geen lucratieve bezigheid
is, meenden wij Renske dit bedrag
te moeten toekennen in de hoop
dat zij meer van dit soort goede
boekjes zal produceren".
In haar dankwoord noemde Renske
van den Tempel de prachtige tekenin
gen van Betteke de Gruyter en alle
medewerking die zij van de Texelse
schapenboeren had gehad belangrijke
factoren waardoor het boek een suc
ces was geworden.
„Maandag werd ik opgebeld door
Klaas Eelman of ik aanwezig kon zijn,
nou en toen had ik al iets in de gaten.
De Autobus Onderneming Texel
(AOT) heeft sinds vandaag een
nieuwe lijnbus in gebruik. De bus,
net als de overige AOT-bussen van
het merk Daf, heeft een lengte van
12 meter en is daarmee het langste
exemplaar bij de AOT. Ook het
aantal zitplaatsen is beduidend
groter dan in de andere bussen: 40
stoelen, tegenover de 28 in de drie
bussen die drie jaar gelegen wer
den aangeschaft. De bus heeft een
investering gevergd van meer dan
7250.000-
De AOT zal de nieuwe bus inzetten op
de lijn Veerhaven-Den Burg-De Koog,
het gehele jaar door. Door de grote
lengte is het niet mogelijk om door
nauwe dorpskernen als bijvoorbeeld
Oosterend te rijden. De oudere bussen
hebben een lengte van meer dan tien
meter, maar de breedte verschilt niet:
deze is 2Vi meter. Hoewel het aantal
zitplaatsen hoger is, betekent dat niet
dat ook de vervoerscapaciteit groter
is. Met staanplaatsen meegerekend
kunnen met de nieuwe bus 78 passa
giers worden meegenomen, terwijl de
drie jaar gelegen aangeschafte bussen
plaats bieden aan in totaal 80
personen.
De aanwinst is een nieuw model
streekbus van Daf, die zich van de
voorgaande modellen qua vormgeving
vooral onderscheidt door de „opge
plakte" ramen. De ruiten zijn namelijk
over de stijlen heen aangebracht en
zijn zonwerend, wat is te zien aan de
bruine tint. Verder verschilt de vorm
van de bus niet van de overige in het
huidige AOT-bussenpark. De bus werd
vorige week aangeleverd, waarna en
kele kleine veranderingen werden aan
gebracht. Zowel bij de vooringang als
de achteruitgang werd de loopruimte
verbreed door het verwijderen van de
middenstang. De stangen zijn nu aan
de zijkanten aangebracht. Mogelijk zal
het brede gele vlak onder de ramen in
de toekomst worden benut voor het
aanbrengen van reclameboodschap
pen. Deze worden verzorgd door een
gespecialiseerd landelijk bedrijf. Het
zijn daardoor meestal grote merken die
op bussen adverteren en niet zozeer
plaatselijke bedrijven.
Camper
Het aantal bussen van de AOT is niet
uitgebreid want een uit 1971 daterende
bus is inmiddels verkocht. Dat gebeur
de aan de Texelse ondernemer Aad
van Liere, die de bus ondertussen
heeft doorverkocht naar de vaste wal.
Naar verluid zal de bus als camper
worden gaan gebruikt. Overigens doet
één der oude bussen die drie jaar gele
den is vervangen, momenteel dienst in
den lande als voetbalkantine. Aan de
nu verkochte bus heeft de AOT veel
plezier beleefd, want hij heeft 1,2 mil
joen kilometers gedraaid. De laatste ja
ren (na de afschrijvingstermijn van
12'A jaar) diende de bus als
Renske van den Tempel ontvangt de cheque uit handen van Noordljkfondsvoorzitter Klaas
Eelman.
Kijk, het gaat me nog niet eens zo
zeer om die duizend gulden. Dat is
leuk, maar de waardering vanuit de
agrarische wereld die eruit spreekt, dat
vind ik veel belangrijker. Ze vinden het
blijkbaar een goeie zet en daar ben ik
heel blij om". Door haar werk aan de
landbouwschool kwam Renske van
den Tempel geregeld in aanraking met
de Texelse boeren. ,,De vriendelijkheid
en de medewerking die ik van hen heb
ondervonden zijn werkelijk fan
tastisch", aldus de schrijfster.
Tegenstrijdig
Ik koos het onderwerp schapen om
dat Texel in de ogen vah buitenstaan
ders de naam heeft een schapeneiland
te zijn. Eigenlijk zit daar een tegenstrij
digheid in, want rendabele schapen
teelt is erg moeilijk en is economisch
gezien dan ook niet erg belangrijk in
het totaal van de agrarische bedijvig-
heid op Texel. Maar het spreekt men
sen altijd aan. Ik wil het bedrag dat ik
nu heb gekregen, gaan gebruiken om
andere zaken op landbouwgebied dui
delijk te maken. Ik vind dat het pu
bliek eerst moet weten hoe het daar
werkt vóór ze zich een mening vor
men. Als er ideeën zijn bij de agrari
sche sector over onduidelijkheden die
leven, dan wil ik die graag weten".
De Stichting Provinciaal Overleg;
gaan Gehandicaptenbeleid Noorf
Holland inventariseert jaarlijks
er in Noord-Holland projecten in:
voorbereiding zijn, die mogelijk
vanuit pariculiere dan wel over-
heidsfondsen gesubsidiëerd kun
nen worden. Het gaat daarbij on ""j,'
projecten waar mensen met een ®600I
chamelijke handicap baat bij heb p
ben. In het afgelopen jaar is mer
er in geslaagd om voor ca.
7600.000— dergelijke projecten in. waar
Noord-Holland gefinancierd te
kri'gen fers
De aanvragen waarvoor kon wordenj
bemiddeld waren heel verschillend
aard. Het betrof onder andere bouw
kundige aanpassingen voor recreatii
objecten, musea, kerkgebouwen,
sportaccommodaties, buurthuizen
turele centra en dergelijke (met aan
passingen worden niet alleen bedoi
drempelvrije ingangen of aangepast!
toiletten, maar ook ringleidingen ter
behoeve van mensen die slechthore:
ge a
zijn of kleurmarkeringen ten behoevi
van mensen die visueel gehandicapt
zijn); aangepaste busjes; voorlichting
sactiviteiten zoals de aanmaak van li een
ders, alsmede gespreksgroepen, stu0|plt j,
reizen en schrijfmachines, gereedschi»recjj|
rieel.
besti
-eer
iote
en kantoorinventaris.
de o
Iedere zaterdagochtend haalt Scouting
Texel oud papier, lompen en oude
schoenen op. De mensen worden ver
zocht deze spullen vóór 10.00 uur aan
de straat te zetten, zodat ze vlot kun
nen worden ingeladen. Bij de oud
papier-wagen kunt u ook gereedschap
voor de derde wereld kwijt.
Komende zaterdag wordt het oude pa
pier etc. opgehaald in de volgende
straten:
3. Schilderend, Keesomlaan, Em-
malaan, Haffelderweg. Ada van
Hollandstraat, Pieter van Cuyck-
straat, Elemert.
reservewagen.
Het zal dit jaar niet bij één vervanging
blijven: er zal nog een nieuwe bus van
tien meter in bedrijf worden genomen.
Onder meer door de vierkante vorm en
geboden voorruit zal deze bus (van
Daf) een afwijkende aanblik bieden.
Mochten organisaties of instellingen wer^
van deze bemiddeling gebruik willen3yoor
maken of heeft iemand zelf projecter Laa|(
in petto, dan kunnen deze vóór 1 voor
maart 1987 een bemiddelingsformulie.jeng
aanvragen bij de Stichting, Victor vö jena
Vrieslandstraat 6, 2025 LS Haarlem,
lefoon (023) 380950 of op het geme^nc
tehuis Texel, afdeling Algemene Zake
Het verzoek om bemiddeling bij het
verwerven van subsidie kan door de
Stichting pas in behandeling worden
genomen als ook de in het vragenfo
muiier genoemde bescheiden, alle in
tweevoud in hun bezit zijn. Dit burei
zal daarna de aanvragen, voorzien w
een advies, doorsturen aan het meest,^
gerede fonds. Zonodig zal vooraf noj f
aanvullende informatie bij de betrokk jere
nen worden ingewonnen.
Bij de opstelling van dit advies aan ol,an
fondsen worden de volgende criteria
gehanteerd:
1. voldoet het project aan de voor
waarden van „inclusiviteit" en
staan de activiteiten open voor ie
dereen (dus ook voor mensen me
een handicap)?
2. voorziet het te subsidiëren project
in een behoefte (mede ten opzich
van reeds bestaande
voorzieningen)?
3. is de mogelijkheid van samenwer
king/pooling met anderen aanwe
zig, dan wel ligt het project meer
op het werkterrein van derden?
4. kan niet van reeds bestaande voot d0(
zieningen gebruik worden gemaal
of zijn er geen goedkopere
alternatieven?
5. voldoen de bouwkundige voorzie
ningen aan de normen van het
handboek „Geboden Toegang"?
6. er moet sprake zijn van een eigen
financiële bijdrage.
Er wordt niet bemiddeld wanneer er
sprake is van een financiering achtera
Voor alle duidelijkheid: de Stichting
subsidieert niet zelf, maar bemiddelt
en adviseert zonder dat hieraan kostt
ligh
unc
toot
ivort
(Vils
ran
:eel
rers'
ran
ifsc
P, K
sen
lard
soor
lieu
3e i
;om
irar
gen
wer
kun
mei
daa
verbonden zijn.
Zaterdag 28 februari houden dorpshui
De Wielewaal en Atletiekvereniging
Texel voor de zesde keer de halve ma
rathon De Waal. Inschrijven kan vantf
12.30 uur in De Wielewaal. Kosten
77,50 per deelnemer; jeugd 75,—. Sta'
van de 4'A km is om 13.50 uur. De
7'A, 15 en 21 km starten om 14.00
uur. Douches zijn aanwezig en na af
loop is er soep voor alle deelnemers.
Er rijdt een speciale bus vanaf de boo
van 11.30 en 12.30 uur en terug om
17.00 uur. Informatie tel. 02220-2851 olJ(
3843.
Broodje Shoarma van echt
Tessels lamsvlees met twee
sausjes van 77,50
toch maar mooi van
Andrea en Andrê
Geldig za. 21/2 en zo. 22/2 '87
De nieuwe AOT-bus rijdt vanaf vandaag rond. (Foto Dirk Kuiter).