(groen jwartj- tOvan ekort Molenkoog" ;an f75.000, omlaag Koopman legt zich niet neer bij bedrijfssluiting „Dwang van gemeente is onredelijk' kommissie beleidsplan overtreft doelstelling J.B.M. Moeskops (44) nieuwe commandant groep Texel rijkspolitie Noors rijbewijs in netten TX 1 Pols gebroken Veel granaten JPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.158 or advertenties, abonnementen, etc ngeveld b De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Bum lefoon (02220) 2741, na 18 00 uur 4881 dactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741 uiten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.. Tessa de Graaff ilsterstraat 48, Den Burg, telefoon 02220 - 4392 IMM DINSDAG 24 FEBRUARI 1987 RANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /19.2Q per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652 Bankrelaties: Amro Bank nr. 46 99.17.636 Rabobank nr. 36 25.01.742, NMB nr. 67.34.60.398 Door bezuinigingen op personeel, aangepaste openingstij den, een ander tariefsysteem, meer service, verbeteringen op het terrein en meer promotie moet het mogelijk zijn het ex ploitatietekort van het gemeentelijke zwembad Molenkoog dit jaar terug te brengen naar mO.OOO- Dat blijkt uit het gistermiddag gepresenteerde beleidsplan dat is opgesteld door een groep direct betrokken ambtelijke deskundigen. De bedoeling van het gemeente bestuur was om het exploitatiete kort dat door de vorige eigenaar RST nog was geraamd op f205.000,— terug te brengen naar f160.856,—. Dat lijkt ruimschoots te lukken, zonder dat de service aan het publiek er in betekenende ma te onder zal lijden. Het is zelfs de bedoeling die servi ce in menig opzicht op te voeren en mede daardoor de belangstel ling voor het bad aan te wakkeren. Eigenlijk is de verbetering van het drijfsresultaat nog veel groter |an f75.000,— want omdat de sub die (f25.340,— die de RST in het [ad stak, vervalt en de gemeente k andere beheerskosten toere- nt dan de RST zou er voor 1987 rake zijn van een tekort van rond 30.000,— en leveren de nu door Ie commissie gepresenteerde aatregelen dus een resultaat op n meer dan een ton. oewel in de praktijk nog moet blijken dat ook zo zal uitpakken is wet- louder Piet Zegers zeer ingenomen iet dit resultaat. ,,Nu zie je dat het ogelijk is om een belangrijke voorzie- [ing als een zwembad op behoorlijke 'ijze in stand te houden en toch fors bezuinigen. Dat kan als je het pro- leem creatief benadert en de goede ensen laat meedenken". Volgens de 'ethouder zal het zeker lukken om de- voornemens in de praktijk waar te iaken. „Tenzij het buitengewoon lecht weer is, zodat de mensen ■egblijven". Alles bekeken De commissie die alle voor de exploi tatie van belang zijnde factoren heeft doorgelicht en aan de hand daarvan aanbevelingen heeft gedaan, bestond Uit K. van der Bijl, P. Blankevoort, G. Praamstra, E.R. Tuinhout en G. Pan sier. Die werkgroep werd geformeerd door een adviesgroep die bestond uit mevrouw C. Witte-Alkemade en P. Verhagen van de werkgroep wa tersport), D. Haker (voorzitter zwem- club TX '71), E. Tuinhout en G. Pan sier. Zowel de ambtelijke werkgroep als de adviesgroep blijven in stand om een rol te spelen bij de verdere „bewa king" van de exploitatie van Molen koog. Op zes tijdstippen gedurende het openingsseizoen zal worden beke ken of de streefcijfers worden gehaald zodat eventueel aanvullende maatrege len genomen kunnen worden. Kenmerkend voor de wijze waarop de ambtelijke werkgroep met steun van de Recreatiestichting de exploitatiemo gelijkheden heeft benaderd is dat nieuw beleid is overwogen ten aanzien van élle onderdelen van de exploitatie. Men is dus niet opgehouden toen de gewenste besparing was bereikt. Doel was een goed functionerend bad. Pas achteraf bleek tot grote tevredenheid het aanzienlijk gunstiger financiële re sultaat van de hele operatie. Personeel De belangrijkste besparing vloeit voort uit personeelsvermindering. De terrein assistent (20 uur per week) gaat weg; zijn werkzaamheden (schoonmaken, terreinonderhoud) zal worden overge nomen door het badpersoneel. In rustige perioden zal het badpersoneel ook het kassawerk verzorgen. De be zoekers van het bad drukken dan op de bel. Bedrijfsleider Gert Pansier krijgt een omvangrijker taak, niet alleen in structie en toezicht maar ook alge meen beheer. Tot dusver werd de ad ministratie van het bad verzorgd op het RST kantoor. Met het ontslag van de terreinassistent en het verminderd aantal cassiere-uren is totaal ongeveer één arbeidsplaats gemoeid. Dit is soci aal niet zo ingrijpend; voor de betrok ken personen was het verdienste naast ander werk. Openingstijden De openingstijden zullen worden te ruggebracht van 69 naar 59 uur per week en in de drukste periode (het va kantieseizoen) van 65 naar 60 Vt uur per week. In de praktijk zullen maar weinig mensen daar wat van merken want het zijn de stilste uren (als niet meer dan een handvol mensen in het bad was) die zijn geschrapt. Naast ge noemde minimale openingsuren zal het bad af en toe extra open zijn, op zo genaamde piekuren. Dat gebeurt als er door uitzonderlijk mooi weer of door andere omstandigheden veel toeloop is. Het dan benodigde personeel is op afroep beschikbaar. Als regel gaat het bad voortaan op woensdag en donder dag niet eerder dan om 12.00 uur open, alleen bij heel mooi weer om 10.00 uur. En op zaterdag is het bad open van 12.30 tot 15.00 uur en zon dag van 11.00 tot 15.00 uur. Bij mooi weer kunnen zwemmers tot 18.00 uur in het bad terecht. De openingsuren worden dus zo nauwkeurig mogelijk afgestemd op de behoefte van het pu bliek met vooral besparing op perso- neelsuren als gevolg. In vergelijking met 1986 zal het komende seizoen 1645 minder worden gewerkt. Het brengen van verandering in de perso neelsvoorziening was niet zo moeilijk aangezien alleen bedrijfsleider Gert Pansier in vaste dienst aan het bad is verbonden. De overigen werken op seizoencontract; zij gaan met de ver anderingen akkoord. Het schoolzwem men en het verenigingsgebruik van het bad kan verder gaan op de oude voet. Meer publiek De commissie denkt het aantal bezoe kers van het bad (gemiddeld over de afgelopen twee jaar 71.000) te kunnen opvoeren tot 74.550. Die stijging van 5% moet gehaald kunnen worden door een ander tariefsysteem waardoor het vooral voor gezinnen aantrekkelij ker wordt om te komen, een betere in richting van het terrein, meer service en meer promotie. Die 5% is een be scheiden doelstelling, als in aanmer king wordt genomen dat het bezoekersaantal menigmaal boven de 100.000 heeft gezeten. In 1975 en 1976 waren er resp. 114.000 en 105.000 be zoekers, maar toen waren het dan ook uitzonderlijk mooie zomers. De weers omstandigheden hebben dus veel invloed. Lees verder pagina 4 Zwembad Molenkoog. komt de goede oude tijd van 100.000 bezoekers per jeer weer terug De heer J.B.M. (Jan) Moeskops zal per 1 april in dienst treden als 'groepscommandant bij de groep Texel van de rijkspolitie. Moeskops is 44 jaar en is momenteel werk zaam in dezelfde functie bij de groep Lienden (district Nijmegen). Hij is op Texel de opvolger van Piet Scheunemann, die vorig jaar toe valligerwijs in de tegengestelde richting (Nijmegen) vertrok. Moeskops is geen onbekende in de kop van Noord-Holland. Zijn geboorte- laats is namelijk Den Helder, al heeft Pij daar slechts enkele jaren doorge- bracht. De zee zou hem zijn verdere leven blijven trekken. Na een opleiding Hop de politieschool te Arnhem, startte Moeskops zijn loopbaan in Klaaswaal in de Hoeksche Waard bij Rotterdam. Daarna belandde hij op verschillende Standplaatsen, waaronder de kust plaatsen Goedereede (Goeree Overflak- kee) en Zoutelande (Walcheren). In eerstgenoemde plaats was hij rayon commandant, in de tweede vervan gend groepscommandant. Vervolgens solliciteerde Moeskops met succes naar de functie van groepscomman dant in Lienden, waar zijn verblijf zes jaar heeft geduurd. De groep Lienden (in de Midden-Betuwe) omvat drie ge meenten met een gezamenlijk inwoner tal van 18.000. De overstap naar Texel kan dus in dat opzicht niet als een stap voorwaarts worden aangemerkt. Deels was het voor Moeskops dan ook een kwestie van „terug naar de kust". Uitdaging Verder betekent werken op Texel voor hem een uitdaging: „Texel is een ver schrikkelijk mooi eiland. Ik ken het al uit de tijd dat de boot nog in Oude- schild afmeerde en heb er veel vakan ties doorgebracht. Anderzijds heeft Texel een interessante werkstructuur te bieden. Er is visserij, een marine oe fenkamp, landbouw, toerisme, allemaal zaken die mij aanspreken." Desge vraagd bekent de aanstaande groeps commandant dat hij een jaar of acht, negen geleden al eens heeft gesollici teerd naar een betrekking bij de politie op Texel. „Als vervangend groepscom mandant, waarschijnlijk vonden ze me toen te jong daarvoor", aldus Moes kops. Ditmaal bestond er kennelijk weinig twijfel, want hij stond als num mer een op de voordracht genoemd. Formeel (juridisch) is de benoeming overigens nog niet rond, zo deelde voorlichter De Vries van het district rijkspolitie te Alkmaar mee. De laatste details zullen naar alle waarschijnlijk heid deze week nog in orde worden gemaakt. Moeskops is van plan de lijn van de werkwijze van zijn voorganger Scheu nemann voort te zetten. Met hem heeft hij in Nijmegen reeds intensief contact gehad. Moeskops hecht aan overleg en zal proberen ook de burgerij te betrekken bij het leefbaar houden van de eigen omgeving. „Het politie apparaat kan niet zonder de hulp van de bevolking", meent Moeskops. De nieuwe groepscommandant is gehuwd en vader van een 19-jarige dochter en een 17-jarige zoon. Het transportbedrijf Koopman met keurig geparkeerd wagenpark temidden ven de woonbebouwing een de Achtertune (foto Dirk Kuiter! De familie A.P.C. Koopman in Oosterend is slecht te spreken over het Texelse gemeentebestuur en dat is zeer zacht uitge drukt. De verbittering is groot door de beslissing van B en W om het aan de Achtertune gelegen transportbedrijf van Koopman per 17 maart a.s. te sluiten. Als Koopman binnen drie maanden na deze datum de bedrijvigheid niet heeft gestaakt zal dit van gemeentewege met politie-dwang ge beuren: motoren en materieel zullen buiten gebruik worden gesteld en de gebouwen zullen worden verzegeld. Op dit moment lijkt Koopman maar één mogelijkheid te hebben om dit noodlot af te wenden: zijn bedrijf verplaatsen naar het bedrij venterrein aan de Slotskolk. Dat wil de gemeente maar daarvoor voelen mevrouw J. Koopman-Boon en haar zoons Ruud en Arie (de le den van de commanditaire ven nootschap „Koopman Transport") echter niets. De aangeboden nieu we vestigingsplaats vinden ze lastig bereikbaar voor hun grote vrachtauto's en bovendien ver wachten ze dat de hinderproble- men die het bedrijf op de huidige plek oplevert zich aan de Slotskolk ook zullen voordoen. Bovendien zijn er financiële redenen. De financiële tegemoetkomingen die de gemeente heeft aangeboden wor den door mevrouw Koopman „een la chertje" enoemd. „Voor dat bedrag kun je tegenwoordig niet eens een woonhuis bouwen. Ze kunnen ons veel beter gewoon laten zitten. Ons bedrijf bestaat al 35 jaar en sinds 1957 zitten we al aan de Achtertune. We hebben het hier netjes voor elkaar. Met die overlast voor de omgeving valt het best mee. Verhuizen naar de Slotskolk heeft geen enkele zin. Er wonen daar ook mensen en op korte afstand staan bungalows. Bovendien is het financieel voor ons niet haalbaar. Na die brand van mei vorig jaar heb ben we al strop genoeg." Byron Waar met de familie nog wel over te praten zou zijn, is verplaatsing van het Schipper Adrie Vonk van de kotter TX 1 viste een rijbewijs op. Dat gebeurde vrijdag op 54 graden noorderbreedte en 4 graden oosterlengte. Het rijbewijs bleek te zijn afgegeven in Moss (Noor wegen) en is afkomstig van een 24-jarige Noor. De rijkspolitie te water onderzoekt momenteel of het uitslui tend gaat om een vermissing van de papieren of dat mogelijk ook de per soon in kwestie wordt vermist. bedrijf naar de boerderij „Byron" aan de Oostkaap. Die komt te koop en ei genaar Boonman heeft Koopman het eerste woord gegeven. De gemeente voelt echter niets voor het vestigen van een transportbedrijf in een ge bouw met agrarische bestemming en ook dat draagt bij aan de boosheid van de familie Koopman. „Waarom is dan niet opgetreden tegen andere transportbedrijven die in een boerderij zijn gaan zitten? We voelen ons enorm dwarsgezeten. Door het bedrijf te slui ten wil de gemeente ons nu dwingen om naar de Slotskolk te gaan, maar daartegen zullen we ons tot het uit erste verzetten." Dat verzet is inmiddels gebleken uit een brief die namens de familie is ge schreven aan de gemeenteraad door mr. H.R. Meindersma van het juridisch fiscaal adviesbureau van NOB weg transport die al eerder als bemiddelaar met de kwestie te maken heeft gehad, zelfs voor de helft op kosten van de gemeente. Dezelfde jurist zal bij de Raad van State pogen om het B en W-besluit geschorst te krijgen. Buren Het spreekt vanzelf dat B en W niet zómaar het ingrijpende besluit hebben genomen om het bedrijf Koopman op slot te doen. De kwestie sleept al sinds 1984 toen mensen uit de omge ving klaagden over de stank die de stationair draaiende vrachtauto's ver spreiden en andere vormen van hinder. Het bedrijf beschikte niet over een hin derwetvergunning en de gemeente stelde Koopman alsnog in de gelegen heid om deze aan te vragen. Dat leid de tot de gebruikelijke procedure waar bij belanghebbenden in de gelegenheid werden gesteld bezwaren tegen afgifte van de hinderwetvergunning in te die nen. Een zevental omwonenden maak te van die gelegenheid gebruik; enkele van hen bevestigden de bezwaren mondeling tijdens de openbare hoorzit ting op 7 oktober 1985. Tot afgifte van de hinderwetvergunning kwam het niet. De gemeente, van me ning dat een uitdijend transportbedrijf als dat van Koopman niet thuishoort in een woonbuurt als de Achtertune on dernam pogingen om het bedrijf naar het Oosterender industrieterrein te krij gen. Dit terrein was in 1979 mede op aandrang van de heer Koopman senior (thans 65, niet meer deelnemend in de vennootschap maar nog wel actief met een „eigen" vrachtwagen) tot stand gekomen om ruimte te bieden voor uitbreiding van plaatselijke bedrijven. Brand Een dramatisch intermezzo ontstond op 16 mei vorig jaar toen het bedrijfs gebouw van Koopman afbrandde, waarbij vennoot Ruud verwondingen aan de onderarmen opliep en die nog steeds niet zijn hersteld zodat hij zeer beperkt inzetbaar is. Dat leidde tot enig respijt maar B en W beslisten wel dat de onderhandelingen over verplaat sing van het bedrijf naar de Slotskolk moesten doorgaan. De familie werd in oktober verzocht zich vooruitlopend op een definitieve oplossing van de kwestie te houden aan bepaalde ge dragsregels, gericht op het binnen de perken houden van de hinder. Zo werd onder meer bepaald op welke tijden de „inrichting" (het bedrijf) in werking mocht zijn en er ook geen gerij met vrachtauto's op de Achtertune mocht plaatsvinden. Verder mocht er op de openbare weg niet worden geladen en gelost en er mocht ook geen reparatie en onderhoudswerk gebeuren. Het Lees verder pagina 4 Een 16-jarige scholier uit de Drij verstraat in Den Burg maakte giste rochtend op de Pontweg een zo onge lukkige val met zijn bromfiets dat hij een pols brak. Het ongeluk, een ge volg van de gladheid, gebeurde vlak bij de veerhaven. Een passerende au tomobilist bracht de jongen, die veel pijn had, naar de verkeerstoren op het haventerrein waar een Teso-man hem opving en om medische hulp belde. Met de ambulance werd hij direct naar Den Helder vervoerd. Na in het zieken huis te zijn behandeld kon hij in de loop van de middag weer naar huis. De laatste tijd worden opmerkelijk veel granaten gevonden op Texel. Een in woner van Den Hoorn spoorde er vori ge week op de Hors maar liefst vijf te gelijk op, drie brizant- en twee mortier granaten. De explosieven werden ter plekke veilig gesteld in afwachting van vernietiging door de Explosieven Opruimings Dienst. Maandagochtend trof J. Hin van boerderij De Reiger aan de Westerboersweg een granaat aan op zijn land. Ook dit projectiel, van 12 bij 40 centimeter, werd in eerste in stantie veilig opgeborgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1