(groen jwartj- tOvan
ekort Molenkoog"
;an f75.000, omlaag
Koopman legt zich niet
neer bij bedrijfssluiting
„Dwang van gemeente is onredelijk'
kommissie beleidsplan overtreft doelstelling
J.B.M. Moeskops (44)
nieuwe commandant
groep Texel rijkspolitie
Noors rijbewijs
in netten TX 1
Pols gebroken
Veel granaten
JPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.158
or advertenties, abonnementen, etc
ngeveld b De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Bum
lefoon (02220) 2741, na 18 00 uur 4881
dactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741
uiten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.. Tessa de Graaff
ilsterstraat 48, Den Burg, telefoon 02220 - 4392
IMM
DINSDAG 24 FEBRUARI 1987
RANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /19.2Q per kwartaal; los 90 cent
Postgiro 652
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46 99.17.636
Rabobank nr. 36 25.01.742, NMB nr. 67.34.60.398
Door bezuinigingen op personeel, aangepaste openingstij
den, een ander tariefsysteem, meer service, verbeteringen op
het terrein en meer promotie moet het mogelijk zijn het ex
ploitatietekort van het gemeentelijke zwembad Molenkoog
dit jaar terug te brengen naar mO.OOO- Dat blijkt uit het
gistermiddag gepresenteerde beleidsplan dat is opgesteld
door een groep direct betrokken ambtelijke deskundigen.
De bedoeling van het gemeente
bestuur was om het exploitatiete
kort dat door de vorige eigenaar
RST nog was geraamd op
f205.000,— terug te brengen naar
f160.856,—. Dat lijkt ruimschoots te
lukken, zonder dat de service aan
het publiek er in betekenende ma
te onder zal lijden.
Het is zelfs de bedoeling die servi
ce in menig opzicht op te voeren
en mede daardoor de belangstel
ling voor het bad aan te wakkeren.
Eigenlijk is de verbetering van het
drijfsresultaat nog veel groter
|an f75.000,— want omdat de sub
die (f25.340,— die de RST in het
[ad stak, vervalt en de gemeente
k andere beheerskosten toere-
nt dan de RST zou er voor 1987
rake zijn van een tekort van rond
30.000,— en leveren de nu door
Ie commissie gepresenteerde
aatregelen dus een resultaat op
n meer dan een ton.
oewel in de praktijk nog moet blijken
dat ook zo zal uitpakken is wet-
louder Piet Zegers zeer ingenomen
iet dit resultaat. ,,Nu zie je dat het
ogelijk is om een belangrijke voorzie-
[ing als een zwembad op behoorlijke
'ijze in stand te houden en toch fors
bezuinigen. Dat kan als je het pro-
leem creatief benadert en de goede
ensen laat meedenken". Volgens de
'ethouder zal het zeker lukken om de-
voornemens in de praktijk waar te
iaken. „Tenzij het buitengewoon
lecht weer is, zodat de mensen
■egblijven".
Alles bekeken
De commissie die alle voor de exploi
tatie van belang zijnde factoren heeft
doorgelicht en aan de hand daarvan
aanbevelingen heeft gedaan, bestond
Uit K. van der Bijl, P. Blankevoort, G.
Praamstra, E.R. Tuinhout en G. Pan
sier. Die werkgroep werd geformeerd
door een adviesgroep die bestond uit
mevrouw C. Witte-Alkemade en P.
Verhagen van de werkgroep wa
tersport), D. Haker (voorzitter zwem-
club TX '71), E. Tuinhout en G. Pan
sier. Zowel de ambtelijke werkgroep als
de adviesgroep blijven in stand om
een rol te spelen bij de verdere „bewa
king" van de exploitatie van Molen
koog. Op zes tijdstippen gedurende
het openingsseizoen zal worden beke
ken of de streefcijfers worden gehaald
zodat eventueel aanvullende maatrege
len genomen kunnen worden.
Kenmerkend voor de wijze waarop de
ambtelijke werkgroep met steun van
de Recreatiestichting de exploitatiemo
gelijkheden heeft benaderd is dat
nieuw beleid is overwogen ten aanzien
van élle onderdelen van de exploitatie.
Men is dus niet opgehouden toen de
gewenste besparing was bereikt. Doel
was een goed functionerend bad. Pas
achteraf bleek tot grote tevredenheid
het aanzienlijk gunstiger financiële re
sultaat van de hele operatie.
Personeel
De belangrijkste besparing vloeit voort
uit personeelsvermindering. De terrein
assistent (20 uur per week) gaat weg;
zijn werkzaamheden (schoonmaken,
terreinonderhoud) zal worden overge
nomen door het badpersoneel. In
rustige perioden zal het badpersoneel
ook het kassawerk verzorgen. De be
zoekers van het bad drukken dan op
de bel. Bedrijfsleider Gert Pansier krijgt
een omvangrijker taak, niet alleen in
structie en toezicht maar ook alge
meen beheer. Tot dusver werd de ad
ministratie van het bad verzorgd op
het RST kantoor. Met het ontslag van
de terreinassistent en het verminderd
aantal cassiere-uren is totaal ongeveer
één arbeidsplaats gemoeid. Dit is soci
aal niet zo ingrijpend; voor de betrok
ken personen was het verdienste naast
ander werk.
Openingstijden
De openingstijden zullen worden te
ruggebracht van 69 naar 59 uur per
week en in de drukste periode (het va
kantieseizoen) van 65 naar 60 Vt uur
per week. In de praktijk zullen maar
weinig mensen daar wat van merken
want het zijn de stilste uren (als niet
meer dan een handvol mensen in het
bad was) die zijn geschrapt. Naast ge
noemde minimale openingsuren zal het
bad af en toe extra open zijn, op zo
genaamde piekuren. Dat gebeurt als er
door uitzonderlijk mooi weer of door
andere omstandigheden veel toeloop
is. Het dan benodigde personeel is op
afroep beschikbaar. Als regel gaat het
bad voortaan op woensdag en donder
dag niet eerder dan om 12.00 uur
open, alleen bij heel mooi weer om
10.00 uur. En op zaterdag is het bad
open van 12.30 tot 15.00 uur en zon
dag van 11.00 tot 15.00 uur. Bij mooi
weer kunnen zwemmers tot 18.00 uur
in het bad terecht. De openingsuren
worden dus zo nauwkeurig mogelijk
afgestemd op de behoefte van het pu
bliek met vooral besparing op perso-
neelsuren als gevolg. In vergelijking
met 1986 zal het komende seizoen
1645 minder worden gewerkt. Het
brengen van verandering in de perso
neelsvoorziening was niet zo moeilijk
aangezien alleen bedrijfsleider Gert
Pansier in vaste dienst aan het bad is
verbonden. De overigen werken op
seizoencontract; zij gaan met de ver
anderingen akkoord. Het schoolzwem
men en het verenigingsgebruik van het
bad kan verder gaan op de oude voet.
Meer publiek
De commissie denkt het aantal bezoe
kers van het bad (gemiddeld over de
afgelopen twee jaar 71.000) te kunnen
opvoeren tot 74.550. Die stijging van
5% moet gehaald kunnen worden
door een ander tariefsysteem waardoor
het vooral voor gezinnen aantrekkelij
ker wordt om te komen, een betere in
richting van het terrein, meer service
en meer promotie. Die 5% is een be
scheiden doelstelling, als in aanmer
king wordt genomen dat het
bezoekersaantal menigmaal boven de
100.000 heeft gezeten. In 1975 en 1976
waren er resp. 114.000 en 105.000 be
zoekers, maar toen waren het dan ook
uitzonderlijk mooie zomers. De weers
omstandigheden hebben dus veel
invloed.
Lees verder pagina 4
Zwembad Molenkoog. komt de goede oude tijd van 100.000 bezoekers per jeer weer terug
De heer J.B.M. (Jan) Moeskops zal
per 1 april in dienst treden als
'groepscommandant bij de groep
Texel van de rijkspolitie. Moeskops
is 44 jaar en is momenteel werk
zaam in dezelfde functie bij de
groep Lienden (district Nijmegen).
Hij is op Texel de opvolger van Piet
Scheunemann, die vorig jaar toe
valligerwijs in de tegengestelde
richting (Nijmegen) vertrok.
Moeskops is geen onbekende in de
kop van Noord-Holland. Zijn geboorte-
laats is namelijk Den Helder, al heeft
Pij daar slechts enkele jaren doorge-
bracht. De zee zou hem zijn verdere
leven blijven trekken. Na een opleiding
Hop de politieschool te Arnhem, startte
Moeskops zijn loopbaan in Klaaswaal
in de Hoeksche Waard bij Rotterdam.
Daarna belandde hij op verschillende
Standplaatsen, waaronder de kust
plaatsen Goedereede (Goeree Overflak-
kee) en Zoutelande (Walcheren). In
eerstgenoemde plaats was hij rayon
commandant, in de tweede vervan
gend groepscommandant. Vervolgens
solliciteerde Moeskops met succes
naar de functie van groepscomman
dant in Lienden, waar zijn verblijf zes
jaar heeft geduurd. De groep Lienden
(in de Midden-Betuwe) omvat drie ge
meenten met een gezamenlijk inwoner
tal van 18.000. De overstap naar Texel
kan dus in dat opzicht niet als een
stap voorwaarts worden aangemerkt.
Deels was het voor Moeskops dan ook
een kwestie van „terug naar de kust".
Uitdaging
Verder betekent werken op Texel voor
hem een uitdaging: „Texel is een ver
schrikkelijk mooi eiland. Ik ken het al
uit de tijd dat de boot nog in Oude-
schild afmeerde en heb er veel vakan
ties doorgebracht. Anderzijds heeft
Texel een interessante werkstructuur te
bieden. Er is visserij, een marine oe
fenkamp, landbouw, toerisme, allemaal
zaken die mij aanspreken." Desge
vraagd bekent de aanstaande groeps
commandant dat hij een jaar of acht,
negen geleden al eens heeft gesollici
teerd naar een betrekking bij de politie
op Texel. „Als vervangend groepscom
mandant, waarschijnlijk vonden ze me
toen te jong daarvoor", aldus Moes
kops. Ditmaal bestond er kennelijk
weinig twijfel, want hij stond als num
mer een op de voordracht genoemd.
Formeel (juridisch) is de benoeming
overigens nog niet rond, zo deelde
voorlichter De Vries van het district
rijkspolitie te Alkmaar mee. De laatste
details zullen naar alle waarschijnlijk
heid deze week nog in orde worden
gemaakt.
Moeskops is van plan de lijn van de
werkwijze van zijn voorganger Scheu
nemann voort te zetten. Met hem
heeft hij in Nijmegen reeds intensief
contact gehad. Moeskops hecht aan
overleg en zal proberen ook de burgerij
te betrekken bij het leefbaar houden
van de eigen omgeving. „Het politie
apparaat kan niet zonder de hulp van
de bevolking", meent Moeskops. De
nieuwe groepscommandant is gehuwd
en vader van een 19-jarige dochter en
een 17-jarige zoon.
Het transportbedrijf Koopman met keurig geparkeerd wagenpark temidden ven de woonbebouwing een de Achtertune (foto Dirk Kuiter!
De familie A.P.C. Koopman in Oosterend is slecht te spreken
over het Texelse gemeentebestuur en dat is zeer zacht uitge
drukt. De verbittering is groot door de beslissing van B en W
om het aan de Achtertune gelegen transportbedrijf van
Koopman per 17 maart a.s. te sluiten. Als Koopman binnen
drie maanden na deze datum de bedrijvigheid niet heeft
gestaakt zal dit van gemeentewege met politie-dwang ge
beuren: motoren en materieel zullen buiten gebruik worden
gesteld en de gebouwen zullen worden verzegeld.
Op dit moment lijkt Koopman
maar één mogelijkheid te hebben
om dit noodlot af te wenden: zijn
bedrijf verplaatsen naar het bedrij
venterrein aan de Slotskolk. Dat
wil de gemeente maar daarvoor
voelen mevrouw J. Koopman-Boon
en haar zoons Ruud en Arie (de le
den van de commanditaire ven
nootschap „Koopman Transport")
echter niets. De aangeboden nieu
we vestigingsplaats vinden ze
lastig bereikbaar voor hun grote
vrachtauto's en bovendien ver
wachten ze dat de hinderproble-
men die het bedrijf op de huidige
plek oplevert zich aan de Slotskolk
ook zullen voordoen.
Bovendien zijn er financiële redenen.
De financiële tegemoetkomingen die
de gemeente heeft aangeboden wor
den door mevrouw Koopman „een la
chertje" enoemd. „Voor dat bedrag
kun je tegenwoordig niet eens een
woonhuis bouwen. Ze kunnen ons
veel beter gewoon laten zitten. Ons
bedrijf bestaat al 35 jaar en sinds 1957
zitten we al aan de Achtertune. We
hebben het hier netjes voor elkaar.
Met die overlast voor de omgeving
valt het best mee. Verhuizen naar de
Slotskolk heeft geen enkele zin. Er
wonen daar ook mensen en op korte
afstand staan bungalows. Bovendien is
het financieel voor ons niet haalbaar.
Na die brand van mei vorig jaar heb
ben we al strop genoeg."
Byron
Waar met de familie nog wel over te
praten zou zijn, is verplaatsing van het
Schipper Adrie Vonk van de kotter TX
1 viste een rijbewijs op. Dat gebeurde
vrijdag op 54 graden noorderbreedte
en 4 graden oosterlengte. Het rijbewijs
bleek te zijn afgegeven in Moss (Noor
wegen) en is afkomstig van een
24-jarige Noor. De rijkspolitie te water
onderzoekt momenteel of het uitslui
tend gaat om een vermissing van de
papieren of dat mogelijk ook de per
soon in kwestie wordt vermist.
bedrijf naar de boerderij „Byron" aan
de Oostkaap. Die komt te koop en ei
genaar Boonman heeft Koopman het
eerste woord gegeven. De gemeente
voelt echter niets voor het vestigen
van een transportbedrijf in een ge
bouw met agrarische bestemming en
ook dat draagt bij aan de boosheid
van de familie Koopman. „Waarom is
dan niet opgetreden tegen andere
transportbedrijven die in een boerderij
zijn gaan zitten? We voelen ons enorm
dwarsgezeten. Door het bedrijf te slui
ten wil de gemeente ons nu dwingen
om naar de Slotskolk te gaan, maar
daartegen zullen we ons tot het uit
erste verzetten."
Dat verzet is inmiddels gebleken uit
een brief die namens de familie is ge
schreven aan de gemeenteraad door
mr. H.R. Meindersma van het juridisch
fiscaal adviesbureau van NOB weg
transport die al eerder als bemiddelaar
met de kwestie te maken heeft gehad,
zelfs voor de helft op kosten van de
gemeente. Dezelfde jurist zal bij de
Raad van State pogen om het B en
W-besluit geschorst te krijgen.
Buren
Het spreekt vanzelf dat B en W niet
zómaar het ingrijpende besluit hebben
genomen om het bedrijf Koopman op
slot te doen. De kwestie sleept al
sinds 1984 toen mensen uit de omge
ving klaagden over de stank die de
stationair draaiende vrachtauto's ver
spreiden en andere vormen van hinder.
Het bedrijf beschikte niet over een hin
derwetvergunning en de gemeente
stelde Koopman alsnog in de gelegen
heid om deze aan te vragen. Dat leid
de tot de gebruikelijke procedure waar
bij belanghebbenden in de gelegenheid
werden gesteld bezwaren tegen afgifte
van de hinderwetvergunning in te die
nen. Een zevental omwonenden maak
te van die gelegenheid gebruik; enkele
van hen bevestigden de bezwaren
mondeling tijdens de openbare hoorzit
ting op 7 oktober 1985.
Tot afgifte van de hinderwetvergunning
kwam het niet. De gemeente, van me
ning dat een uitdijend transportbedrijf
als dat van Koopman niet thuishoort in
een woonbuurt als de Achtertune on
dernam pogingen om het bedrijf naar
het Oosterender industrieterrein te krij
gen. Dit terrein was in 1979 mede op
aandrang van de heer Koopman senior
(thans 65, niet meer deelnemend in de
vennootschap maar nog wel actief met
een „eigen" vrachtwagen) tot stand
gekomen om ruimte te bieden voor
uitbreiding van plaatselijke bedrijven.
Brand
Een dramatisch intermezzo ontstond
op 16 mei vorig jaar toen het bedrijfs
gebouw van Koopman afbrandde,
waarbij vennoot Ruud verwondingen
aan de onderarmen opliep en die nog
steeds niet zijn hersteld zodat hij zeer
beperkt inzetbaar is. Dat leidde tot
enig respijt maar B en W beslisten wel
dat de onderhandelingen over verplaat
sing van het bedrijf naar de Slotskolk
moesten doorgaan. De familie werd in
oktober verzocht zich vooruitlopend op
een definitieve oplossing van de
kwestie te houden aan bepaalde ge
dragsregels, gericht op het binnen de
perken houden van de hinder. Zo werd
onder meer bepaald op welke tijden de
„inrichting" (het bedrijf) in werking
mocht zijn en er ook geen gerij met
vrachtauto's op de Achtertune mocht
plaatsvinden. Verder mocht er op de
openbare weg niet worden geladen en
gelost en er mocht ook geen reparatie
en onderhoudswerk gebeuren. Het
Lees verder pagina 4
Een 16-jarige scholier uit de Drij
verstraat in Den Burg maakte giste
rochtend op de Pontweg een zo onge
lukkige val met zijn bromfiets dat hij
een pols brak. Het ongeluk, een ge
volg van de gladheid, gebeurde vlak
bij de veerhaven. Een passerende au
tomobilist bracht de jongen, die veel
pijn had, naar de verkeerstoren op het
haventerrein waar een Teso-man hem
opving en om medische hulp belde.
Met de ambulance werd hij direct naar
Den Helder vervoerd. Na in het zieken
huis te zijn behandeld kon hij in de
loop van de middag weer naar huis.
De laatste tijd worden opmerkelijk veel
granaten gevonden op Texel. Een in
woner van Den Hoorn spoorde er vori
ge week op de Hors maar liefst vijf te
gelijk op, drie brizant- en twee mortier
granaten. De explosieven werden ter
plekke veilig gesteld in afwachting van
vernietiging door de Explosieven
Opruimings Dienst. Maandagochtend
trof J. Hin van boerderij De Reiger aan
de Westerboersweg een granaat aan
op zijn land. Ook dit projectiel, van 12
bij 40 centimeter, werd in eerste in
stantie veilig opgeborgen.