Golven sloegen gaten in stenen dijkglooiing tOOjaar jona van hart Groen i Oude iepen Emmalaan ook langs nieuwe bocht Zwartj- Komende weken vaker in de vaart twee boten Storm en hoog water zorgden voor uniek feit Verkeerscontrole Aanpassing School met de Bijbel kost meer dan drie ton Verpleeghuis moet zelf beeld Riteco kopen Soms wachttijden in februari „De Vriendenkring" bestaat 25 jaar Winkelsluiting volgens seizoenverordening Explosieven onschadelijk |Oud-Texelaar Henk Zijm nu hoogleraar I Een oude iep wordt verplaatstterwijl de bomen verderop alweer opnieuw zijn geplant. mgeveld lefoon (C Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ19,20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17.636 -Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67 34.60 398. Een combinatie van noordoosterstorm en hoge waterstand leidde in de nacht van maandag op dinsdag op verschillende plaatsen tot schade aan de Waddenzeedijk. Het ernstigst was de situatie aan de „Museumdijk", het enige stuk niet opgehoogde dijk ter hoogte van het Lageveld, waar een gat van enkele vierkante meters in de basaltglooiing werd geslagen. Een dergelijk groot gat (ca. drie meter breed, vanaf de voet tot bo ven aan de dijk) is een extreme ge beurtenis, die de laatste decennia niet meer heeft plaatsgevonden. Het komt bij stormweer wel eens voor dat er enkele stenen van hun plaats worden gelicht, maar dit maal waren dat er veel meer dan normaal. De oorzaak hiervan was de bijzondere situatie dat de ooste lijke wind met een hoge wa terstand gepaard ging. Normaal staat er juist weinig water bij deze windrichting. Deze keer was ech ter sprake van een aanvankelijke noor denwind, die op een gegeven moment naar het oosten draaide. Toen ont stond een golfloop tegen de dijk. Krachtige golven spatten uiteen op de dijkglooiing. „Daardoor ontstonden drukverschillen. Door de enorme zui ging van de terugspoelende golven kwam er onderdruk op de basaltblok ken. Een asfaltlaag vangt de golven op, maar bij een stenen glooiing kan het water tussen de blokken kruipen. Het puin en zand onder de stenen werd hierdoor onderspoeld en deels weggevoerd zodat de blokken als het ware kwamen te zweven", aldus J. Steenis van de technische dienst van het Waterschap. Als er dan één blok loslaat, gaan er vele anderen mee, waarna ook de onderliggende puinlaag met het zeewater wordt meegesleurd. Uiteindelijk resteert dan een flink gat, zoals dat dinsdag werd aangetroffen. De Museumdijk telde verder nog een aantal kleinere gaten en was tot de Gisteren hield de politie een verkeers controle onder het verkeer van en naar de boot en op de Schilderweg. Er werd vooral gelet op het hebben van een geldig deel drie van het kenteken en op het APK-gekeurd zijn van oude re wagens. Tegen vier bestuurders werd een proces verbaal opgemaakt omdat ze geen geldig kentekenbewijs konden tonen en één kreeg een proces verbaal omdat zijn auto niet gekeurd was. kruis aan toe door de golven aangetast. Veiligheid De veiligheid van Texel is niet in ge vaar geweest. Hooguit zou het pol- dertje ,,de Zandkes" achter de dijk hebben kunnen onderlopen, maar in dit natuurgebied is het risico voor mens en dier beperkt. Het poldertje wordt aan de landzijde begrensd door de nieuwe, op Deltahoogte gebrachte dijk. Verder werd dinsdag ook in de Wad denzeedijk van de Prins Hendrikpolder bij inspectie door het Waterschap een gat geconstateerd. Dit dijkgedeelte is op Deltahoogte gebracht door opho ging van de voormalige dijk. Over de stenen glooiing van die oude dijk is geen asfaltlaag aangebracht en wat dat betreft is dus van eenzelfde situa tie sprake als bij de Museumdijk. De asfaltglooiing elders langs de Texelse Waddenzeekust werd nergens door de golven aangetast. Op de nu beschadigde stukken dijk wordt regelmatig onderhoud toege past, bijvoorbeeld door het „afstop pen" met zachte en harde stenen. In de komende tijd zal worden bekeken of er nog meer plekken zijn aangetast en er daar herzetting van de basalt blokken nodig is. De kleine gaten zijn inmiddels alweer volgestort met puin en gedicht door medewerkers van de buitendienst van het Waterschap. Ook in het grote gat werd puin gestort. Steenzetters Voor het dichtmaken ervan met de 25 tot 50 kilogram wegende basaltblokken werd hulp verkregen van twee gespeci aliseerde steenzetters van de firma Klein uit Wieringen, in samenwerking met de firma Daalder. Deze werklieden zijn belast met het weer op de vereiste hoogte brengen van de glooiing en het zetten van de blokken, hetgeen nauw keurig moet gebeuren. Naar verwach ting kwam dit karwei vandaag gereed. De reconstructie van de Emmalaan tussen het Schilderend en de krui sing met de Haffelderweg is deze week van start gegaan. Medewer kers van aannemersbedrijf De Vries en Van de Wiel en gemeentewer ken zijn begonnen met de verwij dering van het (fiets)tegelpad en groenbeplanting ter hoogte van het grote parkeerterrein naast het S.V. Texel-veld. De meest opvallende ac tiviteit was het rooien en weer her planten 0) van in totaal dertien iepen. Per kraan werden de circa twintig jaar oude bomen uitgegraven en direct een tiental meters verderop weer geplant. De kraan moest al zijn niet geringe vermogen aanwenden om deze klus te klaren. Zowel wegdek als wortelstelsel mochten niet worden beschadigd. Een voordeel was de hoge stand van het grondwater, waardoor de fijne wortels redelijk dicht aan de oppervlakte za ten. De overplanting heeft dan meer kans van slagen. Een nadeel kan overi gens zijn dat de iepen dan iets minder stevig in de grond staan. De bomen komen wederom aan de zuidzijde van de bocht, die in de richting van het parkeerterrein zal worden verlegd. Ook zullen nieuwe (zeven jaar oude) iepen worden geplant. Het stuk plantsoen dat door de re constructie verdwijnt zal er aan de zij de van de Bakkerstichting weer bijko men. Zelfs méér dan dat: er is straks 400 m2 groen. Het trottoir aan die kant blijft op zijn plaats en er komt een fietspad naast, evenals een rozenperk. Ook aan de zuidzijde van de nieuwe bocht komt weer een fietspad. Zowel op het kruispunt Slingerweg als Haf felderweg is een oversteek gesitueerd. Tussen beide kruisingen zal de Emma laan 6V4 meter breed zijn, in het ge deelte tussen Schilderend en Slinger weg zeven meter. Het hele stuk zal met straatstenen worden afgewerkt. Daaronder komt een laag van 25 centi meter slakken om verzakking tegen te gaan. De werkzaamheden zullen onge veer twee maanden in beslag nemen en in zijn totaliteit worden uitgevoerd door De Vries en Van de Wiel. Ge meentewerken verleent alleen mede werking bij het bomen overplanten. Zo lang als dit enigszins mogelijk is, zal het betreffende deel van de Emma laan voor het verkeer worden openge houden. Dat deze straat onderdeel vormt van een zeer drukke route, bleek overduidelijk tijdens de overplanting, waarbij de kraan op de Emmalaan zelf stond: direct ontstonden lange files aan beide kanten. B en W hebben besloten geen geld uit te trekken voor de aankoop van een houten beeld voor het Ver pleeghuis van de stichting Samen Eén-Gollards. De 1.75 m hoge en 25 cm dikke hard houten sculptuur is gemaakt door Pe ter Riteco. Die heeft het kunstwerk een half jaar geleden aan het verpleeg huis uitgeleend; het staat sindsdien in de tuin. Directrice mevrouw W. de Vries-Pantus heeft geconstateerd dat de bewoners van het huis het beeld op prijs stellen, niet alleen om naar te kijken maar ook om het te voelen. Het vormt een aangenaam herken ningspunt, met name voor de psycho geriatrische bewoners. Ze heeft het ge meentebestuur gevraagd het beeld (voor ƒ2500,—te kopen. De advies commissie kunst- en cultuurbeleid heeft echter afwijzend geadviseerd. De adviescommissie vindt dat aankoop een zaak is van het bestuur van de stichting Samen Eén-Gollards en zo denken ook B en W erover. De direc trice zal nu haar bestuur vragen het beeld aan te schaffen. Groep Het gemeentebestuur is (conform het advies van de adviescommissie kunst en cultuurbeleid) ook niet ingegaan op het aanbod van mevrouw C. Verschu ren uit Amsterdam om een door haar vervaardigde beeldengroep aan te ko pen. Het gaat om drie hardhouten beelden van resp. 200x160, 180x160 en 180x125 met de werktitel „Beel den /duin/zee", die geplaatst dienen te worden in een ruimte van minimaal 15 x 10 meter, liefst in een omgeving waar de aanwezigheid van de zee merkbaar is. De beeldengroep staat momenteel is Lisserbroek en moet ƒ15.000,— kosten. Ook aankopen per stuk ƒ5000,— is mogelijk. De adviescommissie oordeelde dat de prijs veel te hoog is in verhouding met het crediet van ƒ5000,— per jaar dat van gemeentewege voor aankoop van kunstwerken beschikbaar wordt gesteld. Mevrouw Verschuren heeft de tip gehad om contact op te nemen met Teso, die plannen heeft voor een kunstevenement in het kader van een promotiecampagne. In de loop van dit jaar zal worden be gonnen met het aanpassen en op knappen van de School met de Bijbel in Oosterend. Het gaat om het oudste in 1927 gebouwde gedeelte. Op grond van de bekende regelingen is aan de gemeenteraad om financiële medewer king gevraagd. De kosten van aanpas sing zijn geraamd op bijna 7240.000,—, terwijl daarnaast voor het verrichten van ingrijpend onderhoud nog bijna een ton nodig is. Hakken Waterschap-medewerkers Dirk Witte, Frits Witte en Jan Eelman hier een gat in de dijk? Vee, zij maken het pas gestorte puin klein, zodat een stevige onderlaag ontstaat Tegen de racht van de zee blijft echter weinig opgewassen. Hoornder toneelvereniging „De Vriendenkring" bestaat dit jaar vijf entwintig jaar. Vrijdag 13 en zater dag 14 maart zal dit worden ge vierd met een speciale uitvoering. „De grote jubileumparade" is een echt toneelprogramma met serieuze en ko mische schetsen, toneelstukjes en her inneringen aan vijfentwintig jaar „Vriendenkring". Aan dit programma wordt behalve door alle leden ook door een aantal oud-leden meege werkt, waaronder Ada Eyk en Arie Welboren. De jubileumuitvoering be gint om 20.00 uur in De Waldhoorn te Den Hoorn. Plaatskaarten kunnen voor beide avonden gereserveerd worden bij Bep van Duyn, tel. (02226) 414. Ook 's avonds aan de zaal zijn kaarten verkrijgbaar. B en W zullen de raad voorstellen aan de wensen inzake de winkelsluiting op Texel tegemoet te komen door uitbrei ding van de zg. seizoenverordening en niet door gebruik te maken van de zg. 14 dagenregeling. Door verandering van de seizoenveror dening zal koninginnedag er binnen vallen, want voorgesteld wordt de peri ode te bepalen op 15 maart tot 1 no vember. De haven van Oudeschild wordt gelijkgeschakeld met De Cocks- dorp en De Koog. In de omvangrijkste categorie, de per sonenauto's, was sprake van een stij ging van acht procent. Teso-directeur Theo Hoogerheide heeft hiervoor geen directe verklaring, Enerzijds was het redelijk winterweer, waarvan het ver keer weinig hinder heeft ondervonden, maar aan de andere kant viel slechts één weekend van de krokusvakantie in februari. Vorig jaar viel de gehele va kantie in die maand. Verder werden er 36 procent méér opleggers overgezet. Dat is volgens Hoogerheide hoofdzake lijk het gevolg van de bouwactiviteiten in het Krim-gebied. Niet dagelijks, maar toch frequent, meldde zich „een konvooi vrachtwagens" op het opstel- terrein. Dat was tevens dé oorzaak dat er enige malen wachttijden optraden tijdens de afgelopen maand. De vrachtwagens namen al gauw onge veer driekwart van het middendek van de enkeldeksveerboot in, zodat niet al le wachtende auto's mee konden. De planning van de bootdienst was niet op dit extra vrachtvervoer berekend. Daarom wordt niet alleen deze week (krokusvakantie), maar ook tijdens de twee erop volgende weken af en toe met twee boten gevaren. In principe gebeurt dat maandag tot en met don derdag en op vrijdag- en zondagmid dag, afhankelijk van het vervoersaan bod. Men kan er dus niet vast op re kenen dat op genoemde dagen twee boten in de vaart zijn. De dubbeldek ker Molengat keert op 26 maart terug in de vaart, na dinsdag naar het dok van de Oranjewerf in Amsterdam te zijn gebracht. Dat was een dag later dan gepland in verband met de slechte weersomstandigheden van maandag. Dinsdagmiddag gaf de lage wa terstand, veroorzaakt door de on gunstige wind, aanleiding tot het uit vallen van twee diensten. De diensten van vier uur uit 't Horntje en van half vijf uit Den Helder vervielen. Om twin tig minuten over vijf kon weer worden gevaren. Of ook de komende dagen bootdiensten zullen vervallen, is afhan kelijk van de wind en kan pas op het laatste moment worden bepaald. Gisteren zijn door de explosievenoprui mingsdienst een scheepsgranaat, vier brisantgranaten en twee mortiergrana ten, vier patronen en twee blokjes tro tyl (springstof) op een stil stuk strand onschadelijk gemaakt. Dot advertenties, abonnementen, etc De Rooy BV. Postbus 11, 1790 AA Den Burg, 52220) 2741. na 18 00 uur 4881 dactie: Parkstraat 0 of Warmoesstraat 45 Den Burg, telefoon 02220-2741. werktijd deze week tot en met dinsdag a s.: Harry de Graaf, Pelikaan- 75. De Koog, telefoon 02228 - 266. De groei, die het Teso-vervoer in 1986 kenmerkte, lijkt zich dit jaar voort te zetten. Verstrekkende con clusies zijn op dit moment nog voorbarig, maar dat de afgelopen maand 10,3 procent meer eenhe den zijn overgezet dan in februari vorig jaar wil toch wel wat zeggen.' Oud-plaatsgenoot Prof. Dr. W. H. M. Zijm (34) werd op 1 maart 1987 benoemd tot hoogleraar op het i vakgebied der Wiskunde, in het bij- i j zonder de kwantitatieve methoden ten behoeve van industriële proces- T sen, aan de Technische Universiteit te Eindhoven. Henk Zijm werd in 1952 geboren op Driehuizen, doorliep in Den Burg de HBS, waarna hij Wiskunde en Natuur wetenschappen studeerde aan de Uni versiteit van Amsterdam. In 1977 slaagde Zijm cum laude voor het doc- toraal examen met hoofdrichting ma thematische statistiek en bijvak mathe matische besliskunde. Hij promoveerde op 29 maart 1982 tot Doctor in de Technische Wetenschap pen aan de (toenmalige) Technische Hogeschool Eindhoven op het proef schrift „Nonnegative matrices in dyna- Smic programming". Daarna werkte hij achtereenvolgens als wetenschappelijk medewerker aan de Universiteit van Amsterdam en als organisatie-adviseur bij Philips, Eindhoven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1