Golven sloegen gaten
in stenen dijkglooiing
tOOjaar jona van
hart
Groen
i
Oude iepen Emmalaan
ook langs nieuwe bocht
Zwartj-
Komende weken vaker
in de vaart
twee boten
Storm en hoog water zorgden voor uniek feit
Verkeerscontrole
Aanpassing School
met de Bijbel kost
meer dan drie ton
Verpleeghuis moet zelf
beeld Riteco kopen
Soms wachttijden in februari
„De Vriendenkring"
bestaat 25 jaar
Winkelsluiting volgens
seizoenverordening
Explosieven onschadelijk
|Oud-Texelaar Henk
Zijm nu hoogleraar
I
Een oude iep wordt verplaatstterwijl de bomen verderop alweer opnieuw zijn geplant.
mgeveld
lefoon (C
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ19,20 per kwartaal; los 90 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17.636
-Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67 34.60 398.
Een combinatie van noordoosterstorm en hoge waterstand
leidde in de nacht van maandag op dinsdag op verschillende
plaatsen tot schade aan de Waddenzeedijk. Het ernstigst
was de situatie aan de „Museumdijk", het enige stuk niet
opgehoogde dijk ter hoogte van het Lageveld, waar een gat
van enkele vierkante meters in de basaltglooiing werd
geslagen.
Een dergelijk groot gat (ca. drie
meter breed, vanaf de voet tot bo
ven aan de dijk) is een extreme ge
beurtenis, die de laatste decennia
niet meer heeft plaatsgevonden.
Het komt bij stormweer wel eens
voor dat er enkele stenen van hun
plaats worden gelicht, maar dit
maal waren dat er veel meer dan
normaal. De oorzaak hiervan was
de bijzondere situatie dat de ooste
lijke wind met een hoge wa
terstand gepaard ging.
Normaal staat er juist weinig water bij
deze windrichting. Deze keer was ech
ter sprake van een aanvankelijke noor
denwind, die op een gegeven moment
naar het oosten draaide. Toen ont
stond een golfloop tegen de dijk.
Krachtige golven spatten uiteen op de
dijkglooiing. „Daardoor ontstonden
drukverschillen. Door de enorme zui
ging van de terugspoelende golven
kwam er onderdruk op de basaltblok
ken. Een asfaltlaag vangt de golven
op, maar bij een stenen glooiing kan
het water tussen de blokken kruipen.
Het puin en zand onder de stenen
werd hierdoor onderspoeld en deels
weggevoerd zodat de blokken als het
ware kwamen te zweven", aldus J.
Steenis van de technische dienst van
het Waterschap. Als er dan één blok
loslaat, gaan er vele anderen mee,
waarna ook de onderliggende puinlaag
met het zeewater wordt meegesleurd.
Uiteindelijk resteert dan een flink gat,
zoals dat dinsdag werd aangetroffen.
De Museumdijk telde verder nog een
aantal kleinere gaten en was tot de
Gisteren hield de politie een verkeers
controle onder het verkeer van en naar
de boot en op de Schilderweg. Er
werd vooral gelet op het hebben van
een geldig deel drie van het kenteken
en op het APK-gekeurd zijn van oude
re wagens. Tegen vier bestuurders
werd een proces verbaal opgemaakt
omdat ze geen geldig kentekenbewijs
konden tonen en één kreeg een proces
verbaal omdat zijn auto niet gekeurd
was.
kruis aan toe door de golven
aangetast.
Veiligheid
De veiligheid van Texel is niet in ge
vaar geweest. Hooguit zou het pol-
dertje ,,de Zandkes" achter de dijk
hebben kunnen onderlopen, maar in
dit natuurgebied is het risico voor
mens en dier beperkt. Het poldertje
wordt aan de landzijde begrensd door
de nieuwe, op Deltahoogte gebrachte
dijk.
Verder werd dinsdag ook in de Wad
denzeedijk van de Prins Hendrikpolder
bij inspectie door het Waterschap een
gat geconstateerd. Dit dijkgedeelte is
op Deltahoogte gebracht door opho
ging van de voormalige dijk. Over de
stenen glooiing van die oude dijk is
geen asfaltlaag aangebracht en wat
dat betreft is dus van eenzelfde situa
tie sprake als bij de Museumdijk. De
asfaltglooiing elders langs de Texelse
Waddenzeekust werd nergens door de
golven aangetast.
Op de nu beschadigde stukken dijk
wordt regelmatig onderhoud toege
past, bijvoorbeeld door het „afstop
pen" met zachte en harde stenen. In
de komende tijd zal worden bekeken
of er nog meer plekken zijn aangetast
en er daar herzetting van de basalt
blokken nodig is. De kleine gaten zijn
inmiddels alweer volgestort met puin
en gedicht door medewerkers van de
buitendienst van het Waterschap. Ook
in het grote gat werd puin gestort.
Steenzetters
Voor het dichtmaken ervan met de 25
tot 50 kilogram wegende basaltblokken
werd hulp verkregen van twee gespeci
aliseerde steenzetters van de firma
Klein uit Wieringen, in samenwerking
met de firma Daalder. Deze werklieden
zijn belast met het weer op de vereiste
hoogte brengen van de glooiing en het
zetten van de blokken, hetgeen nauw
keurig moet gebeuren. Naar verwach
ting kwam dit karwei vandaag gereed.
De reconstructie van de Emmalaan
tussen het Schilderend en de krui
sing met de Haffelderweg is deze
week van start gegaan. Medewer
kers van aannemersbedrijf De Vries
en Van de Wiel en gemeentewer
ken zijn begonnen met de verwij
dering van het (fiets)tegelpad en
groenbeplanting ter hoogte van het
grote parkeerterrein naast het S.V.
Texel-veld. De meest opvallende ac
tiviteit was het rooien en weer her
planten 0) van in totaal dertien
iepen.
Per kraan werden de circa twintig jaar
oude bomen uitgegraven en direct een
tiental meters verderop weer geplant.
De kraan moest al zijn niet geringe
vermogen aanwenden om deze klus te
klaren. Zowel wegdek als wortelstelsel
mochten niet worden beschadigd. Een
voordeel was de hoge stand van het
grondwater, waardoor de fijne wortels
redelijk dicht aan de oppervlakte za
ten. De overplanting heeft dan meer
kans van slagen. Een nadeel kan overi
gens zijn dat de iepen dan iets minder
stevig in de grond staan. De bomen
komen wederom aan de zuidzijde van
de bocht, die in de richting van het
parkeerterrein zal worden verlegd. Ook
zullen nieuwe (zeven jaar oude) iepen
worden geplant.
Het stuk plantsoen dat door de re
constructie verdwijnt zal er aan de zij
de van de Bakkerstichting weer bijko
men. Zelfs méér dan dat: er is straks
400 m2 groen. Het trottoir aan die kant
blijft op zijn plaats en er komt een
fietspad naast, evenals een rozenperk.
Ook aan de zuidzijde van de nieuwe
bocht komt weer een fietspad. Zowel
op het kruispunt Slingerweg als Haf
felderweg is een oversteek gesitueerd.
Tussen beide kruisingen zal de Emma
laan 6V4 meter breed zijn, in het ge
deelte tussen Schilderend en Slinger
weg zeven meter. Het hele stuk zal
met straatstenen worden afgewerkt.
Daaronder komt een laag van 25 centi
meter slakken om verzakking tegen te
gaan. De werkzaamheden zullen onge
veer twee maanden in beslag nemen
en in zijn totaliteit worden uitgevoerd
door De Vries en Van de Wiel. Ge
meentewerken verleent alleen mede
werking bij het bomen overplanten.
Zo lang als dit enigszins mogelijk is,
zal het betreffende deel van de Emma
laan voor het verkeer worden openge
houden. Dat deze straat onderdeel
vormt van een zeer drukke route, bleek
overduidelijk tijdens de overplanting,
waarbij de kraan op de Emmalaan zelf
stond: direct ontstonden lange files
aan beide kanten.
B en W hebben besloten geen geld
uit te trekken voor de aankoop van
een houten beeld voor het Ver
pleeghuis van de stichting Samen
Eén-Gollards.
De 1.75 m hoge en 25 cm dikke hard
houten sculptuur is gemaakt door Pe
ter Riteco. Die heeft het kunstwerk
een half jaar geleden aan het verpleeg
huis uitgeleend; het staat sindsdien in
de tuin. Directrice mevrouw W. de
Vries-Pantus heeft geconstateerd dat
de bewoners van het huis het beeld
op prijs stellen, niet alleen om naar te
kijken maar ook om het te voelen. Het
vormt een aangenaam herken
ningspunt, met name voor de psycho
geriatrische bewoners. Ze heeft het ge
meentebestuur gevraagd het beeld
(voor ƒ2500,—te kopen. De advies
commissie kunst- en cultuurbeleid
heeft echter afwijzend geadviseerd. De
adviescommissie vindt dat aankoop
een zaak is van het bestuur van de
stichting Samen Eén-Gollards en zo
denken ook B en W erover. De direc
trice zal nu haar bestuur vragen het
beeld aan te schaffen.
Groep
Het gemeentebestuur is (conform het
advies van de adviescommissie kunst
en cultuurbeleid) ook niet ingegaan op
het aanbod van mevrouw C. Verschu
ren uit Amsterdam om een door haar
vervaardigde beeldengroep aan te ko
pen. Het gaat om drie hardhouten
beelden van resp. 200x160, 180x160 en
180x125 met de werktitel „Beel
den /duin/zee", die geplaatst dienen te
worden in een ruimte van minimaal 15
x 10 meter, liefst in een omgeving
waar de aanwezigheid van de zee
merkbaar is. De beeldengroep staat
momenteel is Lisserbroek en moet
ƒ15.000,— kosten. Ook aankopen per
stuk ƒ5000,— is mogelijk.
De adviescommissie oordeelde dat de
prijs veel te hoog is in verhouding met
het crediet van ƒ5000,— per jaar dat
van gemeentewege voor aankoop van
kunstwerken beschikbaar wordt
gesteld. Mevrouw Verschuren heeft de
tip gehad om contact op te nemen
met Teso, die plannen heeft voor een
kunstevenement in het kader van een
promotiecampagne.
In de loop van dit jaar zal worden be
gonnen met het aanpassen en op
knappen van de School met de Bijbel
in Oosterend. Het gaat om het oudste
in 1927 gebouwde gedeelte. Op grond
van de bekende regelingen is aan de
gemeenteraad om financiële medewer
king gevraagd. De kosten van aanpas
sing zijn geraamd op bijna 7240.000,—,
terwijl daarnaast voor het verrichten
van ingrijpend onderhoud nog bijna
een ton nodig is.
Hakken Waterschap-medewerkers Dirk Witte, Frits Witte en Jan Eelman hier een gat in de dijk?
Vee, zij maken het pas gestorte puin klein, zodat een stevige onderlaag ontstaat Tegen de
racht van de zee blijft echter weinig opgewassen.
Hoornder toneelvereniging „De
Vriendenkring" bestaat dit jaar vijf
entwintig jaar. Vrijdag 13 en zater
dag 14 maart zal dit worden ge
vierd met een speciale uitvoering.
„De grote jubileumparade" is een echt
toneelprogramma met serieuze en ko
mische schetsen, toneelstukjes en her
inneringen aan vijfentwintig jaar
„Vriendenkring". Aan dit programma
wordt behalve door alle leden ook
door een aantal oud-leden meege
werkt, waaronder Ada Eyk en Arie
Welboren. De jubileumuitvoering be
gint om 20.00 uur in De Waldhoorn te
Den Hoorn. Plaatskaarten kunnen voor
beide avonden gereserveerd worden bij
Bep van Duyn, tel. (02226) 414. Ook 's
avonds aan de zaal zijn kaarten
verkrijgbaar.
B en W zullen de raad voorstellen aan
de wensen inzake de winkelsluiting op
Texel tegemoet te komen door uitbrei
ding van de zg. seizoenverordening en
niet door gebruik te maken van de zg.
14 dagenregeling.
Door verandering van de seizoenveror
dening zal koninginnedag er binnen
vallen, want voorgesteld wordt de peri
ode te bepalen op 15 maart tot 1 no
vember. De haven van Oudeschild
wordt gelijkgeschakeld met De Cocks-
dorp en De Koog.
In de omvangrijkste categorie, de per
sonenauto's, was sprake van een stij
ging van acht procent. Teso-directeur
Theo Hoogerheide heeft hiervoor geen
directe verklaring, Enerzijds was het
redelijk winterweer, waarvan het ver
keer weinig hinder heeft ondervonden,
maar aan de andere kant viel slechts
één weekend van de krokusvakantie in
februari. Vorig jaar viel de gehele va
kantie in die maand. Verder werden er
36 procent méér opleggers overgezet.
Dat is volgens Hoogerheide hoofdzake
lijk het gevolg van de bouwactiviteiten
in het Krim-gebied. Niet dagelijks,
maar toch frequent, meldde zich „een
konvooi vrachtwagens" op het opstel-
terrein. Dat was tevens dé oorzaak dat
er enige malen wachttijden optraden
tijdens de afgelopen maand. De
vrachtwagens namen al gauw onge
veer driekwart van het middendek van
de enkeldeksveerboot in, zodat niet al
le wachtende auto's mee konden. De
planning van de bootdienst was niet
op dit extra vrachtvervoer berekend.
Daarom wordt niet alleen deze week
(krokusvakantie), maar ook tijdens de
twee erop volgende weken af en toe
met twee boten gevaren. In principe
gebeurt dat maandag tot en met don
derdag en op vrijdag- en zondagmid
dag, afhankelijk van het vervoersaan
bod. Men kan er dus niet vast op re
kenen dat op genoemde dagen twee
boten in de vaart zijn. De dubbeldek
ker Molengat keert op 26 maart terug
in de vaart, na dinsdag naar het dok
van de Oranjewerf in Amsterdam te
zijn gebracht. Dat was een dag later
dan gepland in verband met de slechte
weersomstandigheden van maandag.
Dinsdagmiddag gaf de lage wa
terstand, veroorzaakt door de on
gunstige wind, aanleiding tot het uit
vallen van twee diensten. De diensten
van vier uur uit 't Horntje en van half
vijf uit Den Helder vervielen. Om twin
tig minuten over vijf kon weer worden
gevaren. Of ook de komende dagen
bootdiensten zullen vervallen, is afhan
kelijk van de wind en kan pas op het
laatste moment worden bepaald.
Gisteren zijn door de explosievenoprui
mingsdienst een scheepsgranaat, vier
brisantgranaten en twee mortiergrana
ten, vier patronen en twee blokjes tro
tyl (springstof) op een stil stuk strand
onschadelijk gemaakt.
Dot advertenties, abonnementen, etc
De Rooy BV. Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
52220) 2741. na 18 00 uur 4881
dactie: Parkstraat 0 of Warmoesstraat 45 Den Burg, telefoon 02220-2741.
werktijd deze week tot en met dinsdag a s.: Harry de Graaf, Pelikaan-
75. De Koog, telefoon 02228 - 266.
De groei, die het Teso-vervoer in
1986 kenmerkte, lijkt zich dit jaar
voort te zetten. Verstrekkende con
clusies zijn op dit moment nog
voorbarig, maar dat de afgelopen
maand 10,3 procent meer eenhe
den zijn overgezet dan in februari
vorig jaar wil toch wel wat
zeggen.'
Oud-plaatsgenoot Prof. Dr. W. H.
M. Zijm (34) werd op 1 maart 1987
benoemd tot hoogleraar op het
i vakgebied der Wiskunde, in het bij-
i j zonder de kwantitatieve methoden
ten behoeve van industriële proces-
T sen, aan de Technische Universiteit
te Eindhoven.
Henk Zijm werd in 1952 geboren op
Driehuizen, doorliep in Den Burg de
HBS, waarna hij Wiskunde en Natuur
wetenschappen studeerde aan de Uni
versiteit van Amsterdam. In 1977
slaagde Zijm cum laude voor het doc-
toraal examen met hoofdrichting ma
thematische statistiek en bijvak mathe
matische besliskunde.
Hij promoveerde op 29 maart 1982 tot
Doctor in de Technische Wetenschap
pen aan de (toenmalige) Technische
Hogeschool Eindhoven op het proef
schrift „Nonnegative matrices in dyna-
Smic programming".
Daarna werkte hij achtereenvolgens als
wetenschappelijk medewerker aan de
Universiteit van Amsterdam en als
organisatie-adviseur bij Philips,
Eindhoven.