Groen wart)- tOOjaar jong van dartj nieuwe dieselgeneratoren verloopt soepel Drie man weg bij kustwacht? loutineklus voor Lommerts sp Bezuinigingen Verkeer en Waterstaat: Snode plannen ,,De Mok" viert 70-jarig bestaan Eerste lepelaars gesignaleerd Jeugdig trio gewond na botsing met auto ^OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.164 fcor advertenties, abonnementen, etc. Ingeveld De Rooy B V Postbus 11, 1790 AA Den Burg Betoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881 fedactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741 luiten werktijd deze week tot en met dinsdag a s Tessa de Graaff, Ifilsterstraat 48, Den Burg. telefoon 02220 - 4392. DINSDAG 17 MAART 1987 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs H9,20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17 636 Rabobank nr 36.25.01.742; NMB nr. 67.34 60.398. Het ziet er naar uit dat vanavond de drie nieuwe dieselgene ratoren van het Texelse PEN-bedrijf op hun plaats in de cen trale zullen staan. Gisteren werden de elk 50 ton wegende machines aan land gebracht en met een semi-dieplader naar de centrale getransporteerd. Gisteravond waren er twee in de centrale geplaatst; de derde volgt vandaag. Het transport en de plaatsing verloopt (letterlijk) gesmeerd; voor de N.V. Lommerts uit Delfzijl die zondag een kraan met een capaciteit van 200 ton naar Texel liet komen is het een routi neklus, met uitzondering van het naar binnen schuiven van de diesels in de >oxen van de centrale, want dat ge- >eurt volgens een systeem dat nog naar één keer eerder is toegepast. !oals bekend arriveerden de motoren ater op het eiland dan de bedoeling vas. De vertraging was onder meer te vijten aan zwaar pakijs in de Botni- »che Golf zodat het schip ,,Nora" van ie rederij Wijnne 8- Barends op weg naar de Finse havenplaats Mentuluoto Dleef vastzitten. De drie diesels ston den al wekenlang in Mentuluoto op de cade te wachten. Vorige week donder dag was het eindelijk zo ver dat de machines konden worden geladen en naar Delfzijl gebracht. Bewust werd voor het transport gebruik gemaakt van een schip dat is uitgerust met een 3000 pk Wërtsila dieselmotor van het zelfde type als waarvan er nu drie naar Texel zijn gebracht. Routine Voor de N.V. Lommerts die zondag met een ploeg van zes man op het ei- and was gearriveerd, was het met de telescoopkraan uit het ruim hijsen van de motoren een peuleschilletje. ,,We houden ons vaak met veel zwaardere klussen bezig. De motoren wegen vijf- :ig ton maar we verplaatsen ook wel dingen van 800 ton. Het werk op zich zelf is met ons moderne hijs- en trans- Dortmaterieel niet zo moeilijk. Het is vooral een kwestie van voorbereiding, dus van organisatie. De juiste spullen moeten op tijd op de juiste plaats aan wezig zijn", aldus de nuchtere uitvoer- der Joop Lommerts die de leiding had van het karwei. Op het haventerrein voor de CIV-loods in Oudeschild werd elke diesel eerst op een vijf-assige semi-dieplader gezet die er zonder moeite mee naar het centra le terrein reed. Daar ging ook de grote telescoopkraan heen die de diesels van de dieplader verplaatste naar de stalen balken, waarover ze in de boxen van de centrale moesten binnenglijden. Het naar binnen trekken gebeurde met een hydraulisch systeem. De motoren werden vervolgens opgevijzeld zodat de glijbalken eronder weggetrokken konden worden met een van Texel ge huurde kleine kraan, waarna de diesels werden ,,,neergevijzeld" tot ze op hun definitieve fundering stonden, waarop ze muurvast zullen worden verankerd. De stalen glijbalken waarover de ma chines naar binnen schoven zijn be dekt met een kunststof, een soort te flon waarop wat groene zeep was gesmeerd. Jammer De werkzaamheden trokken nogal wat bekijks. Een veel gehoorde opmerking van de toeschouwers was dat het toch wel heel jammer is dat een Nederlands bedrijf de diesels niet heeft kunnen le- verne. Dat wordt door het PEN zelf ook betreurd, maar een Nederlands bedrijf kon Wartsila niet evenaren wat prijs en exploitatiekosten betreft. De 6 cilinder Wartsila vraagt minder onder houd en smeerolie, is lager in prijs en heeft een hoger rendement. Vooral dat laatste is belangrijk. Wil de electrici- teitscentrale zich op den duur op Texel handhaven, dan moet hier stroom worden geproduceerd tegen de laagst mogelijke kosten. De eerste motor wordt uit het vrachtschip ..Noordzee" gehesen. De mannen van de Texelse kustwacht zijn verontrust en boos. Per brief kregen zij deze week van hun regiohoofd J. Goslinga te horen dat wegens bezuinigingsmaatregelen drie mensen „ingeleverd" moeten worden. „Dat zou betekenen dat we alleen nog maar 's nachts wacht zouden kunnen hou den in de vuurtoren. Dan kunnen we overdag de veiligheid niet meer garanderen", aldus P. J. Stam van de Texelse kustwacht. Enige jaren is men bezig geweest de kustwacht in Nederland te organiseren naar Amerikaans model: één kust wacht, waar alle nu bestaande kleine organisaties die zich bezighouden met de veiligheid en bewaking van de kust, in samengevoegd zouden worden on der één naam: de kustwacht. Inmid dels is een samenwerkingsverband van de verschillende diensten opgericht door de interdepartementale Coördina tiecommissie voor Noordzee- aangelegenheden (ICONA). In de kust wacht nieuwe stijl werken samen: „Scheveningen Radio", Directoraat- Generaal voor Scheepvaart en Maritie me Zaken (DGSM), Rijkswaterstaat, Rijkspolitie (te water en Dienst Lucht vaart), Douane, Algemene inspectie dienst (visserij). Koninklijke Marine en Reddingmaatschappijen. De kustwacht heeft niet alleen dienst verlenende taken zoals hulpverlening en redding, maar heeft ook te maken De diesel in zijn definitieve behuizing In de centrale, nog hoog op de glijbalken Tijdens de gisteren gehouden commissievergadering voor alge meen en organisatorisch beleid stelde Henk Beumkes de ontsla gen aan de orde die de kustwacht Eierland boven het hoofd hangen als gevolg van de maatregelen van minister Neelie Smit-Kroes. ,,U heeft tot 20 maart nog de tijd om te reageren", zei Beumkes tot bur gemeester Schipper. Burgemeester Schipper verklaarde met zorg te hebben kennisgenomen van de snode plannen" van de minister, zoals hij het formuleerde. Hij be loofde alles in het werk te zullen stellen deze belangrijke post bij de vuurtoren goed bemand te hou den. Hij had al een afspraak ge maakt met het regiohoofd van de D.G.S.M. voor een gesprek. Het wegnemen van de bemanning van de vuurtoren vond Schipper on verantwoord, vooral omdat de re creatievaart flink toeneemt. ,,lk vind het een hele zorgelijke zaak en ik zal van mijn kant alle mogelijke initiatieven nemen om deze dreiging af te wenden", aldus de burgemeester. met rampenbestrijding en toezicht op milieu, visserij, verkeer en uitrusting van schepen Daarnaast heeft de kust wacht douane en grensbewakingsta- ken. De kustwacht resorteert onder het ministerie van Verkeer en Wa terstaat. De kustwachtmensen op Texel die vanuit de Eierlandse vuurto ren de zee in de gaten houden, vallen onder DGSM het vroegere loods wezen. Olievlekken Minister Ne» iie Smit-Kroes heeft bezui nigingen afgekondigd, waardoor op Texel de pesoneelsbezetting van de kustwacht gehalveerd wordt. Nu wordt er 24 uur per dag wacht gehouden in de vuurtoren maar de personeelsin krimping zou betekenen dat dit alleen nog maar 's nachts zou kunnen ge beuren. ,,Dat mag niet", aldus P. J. Stam van de Texelse kustwacht. Ne gentig procent van het werk heeft te maken met de recreatievaart en die ge beurt hoofdzakelijk overdag. Als wij al leen 's nachts kunnen wachthouden vanwege te weinig personeel, dan kunnen wij de veiligheid overdag niet meer garanderen! Hopelijk is er dan een toevallige voorbijganger die wat ziet als er iets gebeurt, want wij zijn er dan niet. ,,De kustwacht heeft ook tot taak toezicht te houden op het milieu, zoals het signaleren van olievlekken of vogels in nood, het tellen van zeehon den en voorkoming van verstoren van natuurgebieden. ,,Dat zijn allemaal dingen die je 's nachts niet kunt doen", aldus Stam. ,,De alarmering van de reddingboot gebeurt nu vanuit de vuurtoren, daar hebben we de ap paratuur. Wie gaat dat straks doen? De minister heeft op vragen geant woord dat politie en rijkswaterstaat een deel van de taken zouden moeten overnemen, maar die zitten zelf al met een enorm personeelstekrt, dus hoe kan dat nou?" Burgemeester Na de gemeentelijke indeling van de Waddenzee is het water rond Texel tot het beheersgebied van de gemeente geworden. ,,De burgemeester is dus verantwoordelijk voor de orde en vei ligheid. De vuurtoren heeft een taak bij het toezicht en speelt een rol bij de communicatie als er wat aan de hand is. Het is dus ook een zaak voor de burgemeester en die heb ik dan ook donderdag gebeld. Hij schrok behoor lijk van wat ik vertelde en beloofde meteen langs te komen", aldus Stam. Burgemeester Schipper liet zich door Stam uitgebreid op de hoogte stellen en zijn eerste reactie getuigde van gro te zorg voor de toch al onder druk staande werkgelegenheid op Texel en de veiligheid voor mens en milieu. Hij stelde zich volledig achter de pro testacties die Stam en zijn collega's gaan voeren en hij zegde toe zelf con tact op te zullen nemen met de direc tie van regio Noord van de DGSM. Ook zou hij de kwestie maandag aan de orde stellen in de raadscommissie voor Algemeen en Organisatorisch Beleid. Drugssmokkel De bezuinigingen treffen ook de be manningen van de vuurtorens op de andere waddeneilanden. Met hen is te- Tegelijk met de viering van het gouden jubileum van het vlieg veld Texel zal op 15 mei a.s. feestelijk worden herdacht dat de Koninklijke Marine zeventig jaar geleden een vestiging stichtte op Texel. Het in de eerste wereldoorlog opgerichte marinevliegkamp De Mok, ver anderde na de tweede wereld oorlog in het Amfibisch Oefenkamp Texel van het Korps Mariniers, sinds enkele jaren Joost Dourleinkazerne. Een werkgroep is bezig met het sa menstellen van een feestpro gramma. waar ook de burgerij bij zal worden betrokken. Er wordt nauw samengewerkt met de commissie die de ,,Fly In" ter gelegenheid van het vliegveldjubileum organiseert. Spectaculair is de komst van drie watervliegtuigen die de Mokbaai als thuisbasis zullen gebruiken op 15, 16 en 17 mei en die de herinnering aan de vooroorlogse vliegkampjaren wakker zullen roepen. Met de Rijksluchtvaartdienst die toestemming moet geven voor landen en opstijgen op het Marsdiep, wordt nog onderhandeld. Verder zal de Dourleinkazerne open huis houden met een sta tische show, diverse de monstraties en kraampjes met drankjes en hapjes. Jaap Groen, staande voor het reddingboothuis, doet zijn zegje voor de camera van Vara's Achter het Nieuws. Rechts verslaggever Jan van der Graaf. lefonisch contact geweest over de stappen die ondernomen worden te gen deze inkrimpingen. Ook de vak bonden zitten niet stil. ,,Er is nog een aspect waar nog helemaal geen reke ning mee is gehouden", waarschuwt Stam. „Als men in de gaten krijgt dat hier overdag geen bewaking zit, dan krijgt de drugssmokkel vrij spel. Het is hier dan een open gat..." Kustzeilers De Cocksdorper kunstzeilvereniging heeft ongerust gereageerd op de afge kondigde maatregel. Stam heeft op de vergadering van de kustzeilers vrijdag uitgelegd wat de personeelsinkrimping betekent voor de veiligheid. „Jullie kunnen met een gebroken mast wel tot Engeland afdrijven, want wij zijn er dan niet om dat te signaleren". Hij ver telde ook een verhaal dat hij had ge hoord van de tachtigjarige J. Buis uit Lees verder pagina 3 Zaterdag zijn op Texel de eerste le pelaars gesignaleerd in de Geul. Meestal komen ze begin maart, maar vanwege het koude weer zijn ze nu iets later. Ze kunnen als de voorbodes van de naderende lente beschouwd worden.... In totaal zijn inmiddels zeven lepelaars gezien: drie zaten in het riet en vier kwamen aanvliegen. Lepelaars zoeken hun voedsel in slootjes en op het wad. Ze leven voornamelijk van stekelbaars jes, garnaaltjes en kleine kreeftjes. Een 17-jarige jongen uit Oudeschild en twee meisjes uit De Waal raak ten zondagmiddag gewond bij een botsing op de hoek Gravenstraat- Zwaanstraat in Den Burg. Het jeugdige drietal had in een over moedige bui op één brommer plaatsgenomen. De jongen, die de brommer bestuurde, werd met een gecompliceerde beenbreuk naar het Gemini-ziekenhuis vervoerd. De twee meisjes raakten met snij- en schaafwonden eveneens naar het ziekenhuis. Omstreeks half vier reed het drietal in de Zwaanstraat, waar een inrijverbod van kracht is, richting Molenstraat. Te zelfdertijd naderde in de Gravenstraat de Volvo van een 51-jarige man uit Den Burg. Op het onoverzichtelijke kruispunt verzuimden de bromfietsers de automobilist voorrang te geven. De opzittenden werden over de auto geslingerd, met genoemde gevolgen. Van de bromfiets raakte het frame ont zet, de auto liep aan de voorzijde aan zienlijke schade op.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1