Groen wart)- tOOjaar jong van dartj
nieuwe
dieselgeneratoren
verloopt soepel
Drie man weg
bij kustwacht?
loutineklus voor Lommerts
sp
Bezuinigingen Verkeer en Waterstaat:
Snode plannen
,,De Mok" viert
70-jarig bestaan
Eerste lepelaars
gesignaleerd
Jeugdig trio gewond
na botsing met auto
^OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.164
fcor advertenties, abonnementen, etc.
Ingeveld De Rooy B V Postbus 11, 1790 AA Den Burg
Betoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881
fedactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741
luiten werktijd deze week tot en met dinsdag a s Tessa de Graaff,
Ifilsterstraat 48, Den Burg. telefoon 02220 - 4392.
DINSDAG 17 MAART 1987
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs H9,20 per kwartaal; los 90 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17 636
Rabobank nr 36.25.01.742; NMB nr. 67.34 60.398.
Het ziet er naar uit dat vanavond de drie nieuwe dieselgene
ratoren van het Texelse PEN-bedrijf op hun plaats in de cen
trale zullen staan. Gisteren werden de elk 50 ton wegende
machines aan land gebracht en met een semi-dieplader naar
de centrale getransporteerd. Gisteravond waren er twee in
de centrale geplaatst; de derde volgt vandaag.
Het transport en de plaatsing verloopt
(letterlijk) gesmeerd; voor de N.V.
Lommerts uit Delfzijl die zondag een
kraan met een capaciteit van 200 ton
naar Texel liet komen is het een routi
neklus, met uitzondering van het naar
binnen schuiven van de diesels in de
>oxen van de centrale, want dat ge-
>eurt volgens een systeem dat nog
naar één keer eerder is toegepast.
!oals bekend arriveerden de motoren
ater op het eiland dan de bedoeling
vas. De vertraging was onder meer te
vijten aan zwaar pakijs in de Botni-
»che Golf zodat het schip ,,Nora" van
ie rederij Wijnne 8- Barends op weg
naar de Finse havenplaats Mentuluoto
Dleef vastzitten. De drie diesels ston
den al wekenlang in Mentuluoto op de
cade te wachten. Vorige week donder
dag was het eindelijk zo ver dat de
machines konden worden geladen en
naar Delfzijl gebracht. Bewust werd
voor het transport gebruik gemaakt
van een schip dat is uitgerust met een
3000 pk Wërtsila dieselmotor van het
zelfde type als waarvan er nu drie naar
Texel zijn gebracht.
Routine
Voor de N.V. Lommerts die zondag
met een ploeg van zes man op het ei-
and was gearriveerd, was het met de
telescoopkraan uit het ruim hijsen van
de motoren een peuleschilletje. ,,We
houden ons vaak met veel zwaardere
klussen bezig. De motoren wegen vijf-
:ig ton maar we verplaatsen ook wel
dingen van 800 ton. Het werk op zich
zelf is met ons moderne hijs- en trans-
Dortmaterieel niet zo moeilijk. Het is
vooral een kwestie van voorbereiding,
dus van organisatie. De juiste spullen
moeten op tijd op de juiste plaats aan
wezig zijn", aldus de nuchtere uitvoer-
der Joop Lommerts die de leiding had
van het karwei.
Op het haventerrein voor de CIV-loods
in Oudeschild werd elke diesel eerst op
een vijf-assige semi-dieplader gezet die
er zonder moeite mee naar het centra
le terrein reed. Daar ging ook de grote
telescoopkraan heen die de diesels van
de dieplader verplaatste naar de stalen
balken, waarover ze in de boxen van
de centrale moesten binnenglijden.
Het naar binnen trekken gebeurde met
een hydraulisch systeem. De motoren
werden vervolgens opgevijzeld zodat
de glijbalken eronder weggetrokken
konden worden met een van Texel ge
huurde kleine kraan, waarna de diesels
werden ,,,neergevijzeld" tot ze op hun
definitieve fundering stonden, waarop
ze muurvast zullen worden verankerd.
De stalen glijbalken waarover de ma
chines naar binnen schoven zijn be
dekt met een kunststof, een soort te
flon waarop wat groene zeep was
gesmeerd.
Jammer
De werkzaamheden trokken nogal wat
bekijks. Een veel gehoorde opmerking
van de toeschouwers was dat het toch
wel heel jammer is dat een Nederlands
bedrijf de diesels niet heeft kunnen le-
verne. Dat wordt door het PEN zelf
ook betreurd, maar een Nederlands
bedrijf kon Wartsila niet evenaren wat
prijs en exploitatiekosten betreft. De 6
cilinder Wartsila vraagt minder onder
houd en smeerolie, is lager in prijs en
heeft een hoger rendement. Vooral dat
laatste is belangrijk. Wil de electrici-
teitscentrale zich op den duur op Texel
handhaven, dan moet hier stroom
worden geproduceerd tegen de laagst
mogelijke kosten.
De eerste motor wordt uit het vrachtschip ..Noordzee" gehesen.
De mannen van de Texelse kustwacht zijn verontrust en
boos. Per brief kregen zij deze week van hun regiohoofd J.
Goslinga te horen dat wegens bezuinigingsmaatregelen drie
mensen „ingeleverd" moeten worden. „Dat zou betekenen
dat we alleen nog maar 's nachts wacht zouden kunnen hou
den in de vuurtoren. Dan kunnen we overdag de veiligheid
niet meer garanderen", aldus P. J. Stam van de Texelse
kustwacht.
Enige jaren is men bezig geweest de
kustwacht in Nederland te organiseren
naar Amerikaans model: één kust
wacht, waar alle nu bestaande kleine
organisaties die zich bezighouden met
de veiligheid en bewaking van de kust,
in samengevoegd zouden worden on
der één naam: de kustwacht. Inmid
dels is een samenwerkingsverband van
de verschillende diensten opgericht
door de interdepartementale Coördina
tiecommissie voor Noordzee-
aangelegenheden (ICONA). In de kust
wacht nieuwe stijl werken samen:
„Scheveningen Radio", Directoraat-
Generaal voor Scheepvaart en Maritie
me Zaken (DGSM), Rijkswaterstaat,
Rijkspolitie (te water en Dienst Lucht
vaart), Douane, Algemene inspectie
dienst (visserij). Koninklijke Marine en
Reddingmaatschappijen.
De kustwacht heeft niet alleen dienst
verlenende taken zoals hulpverlening
en redding, maar heeft ook te maken
De diesel in zijn definitieve behuizing In de centrale, nog hoog op de glijbalken
Tijdens de gisteren gehouden
commissievergadering voor alge
meen en organisatorisch beleid
stelde Henk Beumkes de ontsla
gen aan de orde die de kustwacht
Eierland boven het hoofd hangen
als gevolg van de maatregelen van
minister Neelie Smit-Kroes. ,,U
heeft tot 20 maart nog de tijd om
te reageren", zei Beumkes tot bur
gemeester Schipper. Burgemeester
Schipper verklaarde met zorg te
hebben kennisgenomen van de
snode plannen" van de minister,
zoals hij het formuleerde. Hij be
loofde alles in het werk te zullen
stellen deze belangrijke post bij de
vuurtoren goed bemand te hou
den. Hij had al een afspraak ge
maakt met het regiohoofd van de
D.G.S.M. voor een gesprek. Het
wegnemen van de bemanning van
de vuurtoren vond Schipper on
verantwoord, vooral omdat de re
creatievaart flink toeneemt.
,,lk vind het een hele zorgelijke
zaak en ik zal van mijn kant alle
mogelijke initiatieven nemen om
deze dreiging af te wenden", aldus
de burgemeester.
met rampenbestrijding en toezicht op
milieu, visserij, verkeer en uitrusting
van schepen Daarnaast heeft de kust
wacht douane en grensbewakingsta-
ken. De kustwacht resorteert onder
het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat. De kustwachtmensen op
Texel die vanuit de Eierlandse vuurto
ren de zee in de gaten houden, vallen
onder DGSM het vroegere loods
wezen.
Olievlekken
Minister Ne» iie Smit-Kroes heeft bezui
nigingen afgekondigd, waardoor op
Texel de pesoneelsbezetting van de
kustwacht gehalveerd wordt. Nu wordt
er 24 uur per dag wacht gehouden in
de vuurtoren maar de personeelsin
krimping zou betekenen dat dit alleen
nog maar 's nachts zou kunnen ge
beuren. ,,Dat mag niet", aldus P. J.
Stam van de Texelse kustwacht. Ne
gentig procent van het werk heeft te
maken met de recreatievaart en die ge
beurt hoofdzakelijk overdag. Als wij al
leen 's nachts kunnen wachthouden
vanwege te weinig personeel, dan
kunnen wij de veiligheid overdag niet
meer garanderen! Hopelijk is er dan
een toevallige voorbijganger die wat
ziet als er iets gebeurt, want wij zijn er
dan niet. ,,De kustwacht heeft ook tot
taak toezicht te houden op het milieu,
zoals het signaleren van olievlekken of
vogels in nood, het tellen van zeehon
den en voorkoming van verstoren van
natuurgebieden. ,,Dat zijn allemaal
dingen die je 's nachts niet kunt
doen", aldus Stam. ,,De alarmering
van de reddingboot gebeurt nu vanuit
de vuurtoren, daar hebben we de ap
paratuur. Wie gaat dat straks doen?
De minister heeft op vragen geant
woord dat politie en rijkswaterstaat
een deel van de taken zouden moeten
overnemen, maar die zitten zelf al met
een enorm personeelstekrt, dus hoe
kan dat nou?"
Burgemeester
Na de gemeentelijke indeling van de
Waddenzee is het water rond Texel tot
het beheersgebied van de gemeente
geworden. ,,De burgemeester is dus
verantwoordelijk voor de orde en vei
ligheid. De vuurtoren heeft een taak
bij het toezicht en speelt een rol bij de
communicatie als er wat aan de hand
is. Het is dus ook een zaak voor de
burgemeester en die heb ik dan ook
donderdag gebeld. Hij schrok behoor
lijk van wat ik vertelde en beloofde
meteen langs te komen", aldus Stam.
Burgemeester Schipper liet zich door
Stam uitgebreid op de hoogte stellen
en zijn eerste reactie getuigde van gro
te zorg voor de toch al onder druk
staande werkgelegenheid op Texel en
de veiligheid voor mens en milieu. Hij
stelde zich volledig achter de pro
testacties die Stam en zijn collega's
gaan voeren en hij zegde toe zelf con
tact op te zullen nemen met de direc
tie van regio Noord van de DGSM.
Ook zou hij de kwestie maandag aan
de orde stellen in de raadscommissie
voor Algemeen en Organisatorisch
Beleid.
Drugssmokkel
De bezuinigingen treffen ook de be
manningen van de vuurtorens op de
andere waddeneilanden. Met hen is te-
Tegelijk met de viering van het
gouden jubileum van het vlieg
veld Texel zal op 15 mei a.s.
feestelijk worden herdacht dat
de Koninklijke Marine zeventig
jaar geleden een vestiging
stichtte op Texel. Het in de
eerste wereldoorlog opgerichte
marinevliegkamp De Mok, ver
anderde na de tweede wereld
oorlog in het Amfibisch
Oefenkamp Texel van het Korps
Mariniers, sinds enkele jaren
Joost Dourleinkazerne. Een
werkgroep is bezig met het sa
menstellen van een feestpro
gramma. waar ook de burgerij
bij zal worden betrokken. Er
wordt nauw samengewerkt
met de commissie die de ,,Fly
In" ter gelegenheid van het
vliegveldjubileum organiseert.
Spectaculair is de komst van
drie watervliegtuigen die de
Mokbaai als thuisbasis zullen
gebruiken op 15, 16 en 17 mei
en die de herinnering aan de
vooroorlogse vliegkampjaren
wakker zullen roepen. Met de
Rijksluchtvaartdienst die
toestemming moet geven voor
landen en opstijgen op het
Marsdiep, wordt nog
onderhandeld.
Verder zal de Dourleinkazerne
open huis houden met een sta
tische show, diverse de
monstraties en kraampjes met
drankjes en hapjes.
Jaap Groen, staande voor het reddingboothuis, doet zijn zegje voor de camera van Vara's
Achter het Nieuws. Rechts verslaggever Jan van der Graaf.
lefonisch contact geweest over de
stappen die ondernomen worden te
gen deze inkrimpingen. Ook de vak
bonden zitten niet stil. ,,Er is nog een
aspect waar nog helemaal geen reke
ning mee is gehouden", waarschuwt
Stam. „Als men in de gaten krijgt dat
hier overdag geen bewaking zit, dan
krijgt de drugssmokkel vrij spel. Het is
hier dan een open gat..."
Kustzeilers
De Cocksdorper kunstzeilvereniging
heeft ongerust gereageerd op de afge
kondigde maatregel. Stam heeft op de
vergadering van de kustzeilers vrijdag
uitgelegd wat de personeelsinkrimping
betekent voor de veiligheid. „Jullie
kunnen met een gebroken mast wel
tot Engeland afdrijven, want wij zijn er
dan niet om dat te signaleren". Hij ver
telde ook een verhaal dat hij had ge
hoord van de tachtigjarige J. Buis uit
Lees verder pagina 3
Zaterdag zijn op Texel de eerste le
pelaars gesignaleerd in de Geul.
Meestal komen ze begin maart,
maar vanwege het koude weer zijn
ze nu iets later. Ze kunnen als de
voorbodes van de naderende lente
beschouwd worden....
In totaal zijn inmiddels zeven lepelaars
gezien: drie zaten in het riet en vier
kwamen aanvliegen. Lepelaars zoeken
hun voedsel in slootjes en op het wad.
Ze leven voornamelijk van stekelbaars
jes, garnaaltjes en kleine kreeftjes.
Een 17-jarige jongen uit Oudeschild
en twee meisjes uit De Waal raak
ten zondagmiddag gewond bij een
botsing op de hoek Gravenstraat-
Zwaanstraat in Den Burg. Het
jeugdige drietal had in een over
moedige bui op één brommer
plaatsgenomen. De jongen, die de
brommer bestuurde, werd met een
gecompliceerde beenbreuk naar
het Gemini-ziekenhuis vervoerd. De
twee meisjes raakten met snij- en
schaafwonden eveneens naar het
ziekenhuis.
Omstreeks half vier reed het drietal in
de Zwaanstraat, waar een inrijverbod
van kracht is, richting Molenstraat. Te
zelfdertijd naderde in de Gravenstraat
de Volvo van een 51-jarige man uit
Den Burg. Op het onoverzichtelijke
kruispunt verzuimden de bromfietsers
de automobilist voorrang te geven. De
opzittenden werden over de auto
geslingerd, met genoemde gevolgen.
Van de bromfiets raakte het frame ont
zet, de auto liep aan de voorzijde aan
zienlijke schade op.