Groen jwarij-100jaar jong van narij
'■ihv;n
Bouw Noodsiachtpiaats
woensdag begonnen
Uitnodiging Mini-Horecavashow
DE
PHILIPS
VIDEO-
WRITER
showdagen:
(\anleginrichting
weigerde door
stroomstoring
rovincie-belangstelling
/oor veiligheid bij Teso
Afvalcontainer
in brand
Emmalaan afgesloten
„For a few
dollars more"
,,Wat je ver haalt
is lekker
„Maarten Cornells"
te water gelaten
Binnenbrandje
snel geblust
Gunstig eerste
kwartaal Teso
Hot ocoloon eo beworken von
teksi it pos ochl eenvoutfrg mot
da reou»» Pn >p j VkJoowntof
KnstaJhpklof boddtchorm. Poppy
dsc dnv«, ergonomisch loot norv-
bord en ttOio primer lift in Mn
■pporaol gocombineevd om u snol
en gemskkciijk bnovon. rapporten,
scripties lootiooo en keurig
VIDEO WRITER
De mogelijk
heden van een
tekstverwerker;
de eenvoud
van een
schrijfmachine.
PHILIPS
Langcvcld en de Rooy
Parkstraat 10. Den Burg
Telefoon 02220 2741
maandag 6 april van 14.00-21.00 uur
dinsdag 7 april van 10.00-18.00 uur.
Diverse beursaanbiedingen o.a. TERRASMEUBELEN
Schilderweg 251 B (Groothandelscentrum), Oudeschild.
PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.169
>arek(
luders
leen
'eld inj
ig en
9 te ve
gedee
rtoren ^oor advertenties, abonnementen, etc
^Langeveld b De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg.
elefoon (02220) 2741 na 18 00 uur 4881
gemee
VRIJDAG 3 APRIL 1987
tedaclie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741
lallen werktijd deze week tot en met dinsdag a s Frans Hopman Onqeren
Den Burg, telefoon 02220 5472
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /19.20 per kwartaal; los 90 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties Amro Bank nr. 46 99.17 636
Rabobank nr. 36 25.01.742, NMB nr 67 34.60 398
inzage
order
an
eester
irnoen
Ms gevolg van een stroomstoring
veigerde woensdagmiddag het
lefmechanisme van de aanlegin-
ichting van 't Horntje, waardoor
Ie boot die daar tegen drie uur
lankwam zijn auto's niet kon los
ten. De voetgangers konden er op
>rovisorische wijze wel af.
ia twintig minuten keerde de boot te
ug naar Den Helder waar nog meer
uto's werden bijgeladen, waaronder
Ie wagen van de te hulp geroepen
echmci van Rijkswaterstaat. Om half
ijf kon weer op normale wijze in 't
Horntje worden afgemeerd, want men
en van het PEN en Teso hadden het
lefect inmiddels verholpen. Het onge-
ief was veroorzaakt door het uitvallen
an een zekering. De technici van
lijkswaterstaat voerden een nacontrole
it. Veel automobilisten hadden dus
nderhalf uur aan boord gezeten alvo-
ns ze eindelijk het eiland konden
iprijden.
feso kreeg dinsdag bezoek van de
eer A. Weerman van Provinciale
Vaterstaat, die zich op de hoogte
vilde stellen van de veiligheid aan
oord van de Teso-schepen. Aanlei-
ling waren vragen die waren
lesteld in provinciale staten na de
eerbootramp bij Zeebrugge en
erspublicaties waarin werd gesug-
ereerd dat het met de veiligheid
-an de Teso-veerboten ook niet
oed zat.
Veerman (oud-stuurman) werd door
et hoofd nautische dienst van Teso,
an Bloem, rondgeleid aan boord van
e Molengat en kreeg daarbij alle in-
ormatie.
)e bezoeker, zo verklaarde hij desge-
raagd, kreeg daarbij een gunstige in
ruk van de veiligheidssituatie en is
lersoonlijk van mening dat de veer-
chepen van Teso niet zijn te vergelij-
en met boten van het type dat bij
[eebrugge kapseisde. Teso zal nog een
ïotitie uitbrengen inzake de veiligheid
>ij de bootdienst Den Helder-Texel v.v.
ïn deze zenden aan zowel de provincie
ils aan de vaste commissie voor
/erkeer en Waterstaat van de Tweede
(amer, de meest aangewezen instantie
lie zich met de veiligheid op veerbo-
en bezighoudt.
/an veel belang voor het geven van
en betrouwbaar oordeel over andere
/eerboten, is het onderzoek naar de
>orzaak van de ramp bij Zeebrugge.
)e resultaten daarvan worden in juni
/erwacht.
/oensdag om 17.50 uur werd de
Ibrandweer geroepen omdat een con
tainer met afval in de Jan Reijstraat in
jDen Burg in vlammen stond. Buren
(waren al begonnen met blussen met
[de tuinslang, toen de brandweer arri
veerde en het karwei met wat betere
[middelen afmaakte. Het brandje is
(waarschijnlijk aangestoken. De contai
ner (van de firma Tatenhovel stond
daar in verband met de bouwactiviteit
in het nieuwe koffiehuis ,,De
Weelder".
Ingaand maandag wordt de Emmalaan
in Den Burg voor enkele weken voor
alle verkeer afgesloten, in verband met
reconstructiewerkzaamheden. Gedu
rende die tijd wordt het éénrichtingver-
keer op het Schilderend opgeheven,
zodat men dus via het Schilderend in
de Keesomlaan kan komen.
De derde trekkingsavond van de
jubileumioterij van SV Texel staat
in het teken van country en
western onder het motto: ,,For a
few dollars more". Deze keer is de
organisatie in handen van het
eerste elftal, dat dus niet alleen
binnen de witte lijnen voor wild
west-taferelen zorgt.
De eerste prijs is een vaatwasser van
ƒ900,— en er wordt weer een speciale
deurprijs uitgereikt. Dat is ditmaal een
compact disc-speler ter waarde van
ƒ500,—, beschikbaar gesteld door de
firma Schoorl. ledereen die vrijdag tus
sen 20.00 en 21.30 uur de ,,Kletskeet"
binnenkomst maakt kans op deze prijs,
dus ook nietlotenkopers. ,,De Klets-
keet" zal omgetoverd worden tot een
levensechte saloon met een echte
country en western-band. De avond
wordt mede mogelijk gemaakt door
Modehuis Zegel, ABN bank en Bakke
rij Of rein.
Deze outlaw schiet al jarenlang hard en zui
ver bij Texel 1, dat SVTs derde trekkings
avond organiseert.
Voor een goed stukje vlees hoeft u ech
ter niet zo ver.
In Goënga's specialiteitenslagerij,
vindt u van eigen slacht een keur aan
heerlijkheden, waaronder de tot in alle
hoeken van ons land beroemde
lamsvleesgerechten.
1 ons Biefstuk 1,98
U parkeert uw auto
gewoon voor de deur.
Ook specialist in BD levensmiddelen
Probeer het eens. Den Hoorn is dich
ter bij dan u denkt.
Tel. (02226) 252.
dat alleen hierdoor al een jaar vertra
ging is ontstaan.
Ook in de nieuwe slachtplaats zal het
slachtwerk worden uitgevoerd door
Aad van Heerwaarden, waarmee on
langs een nieuwe overeenkomst is
gesloten.
De nieuwe slachtplaats bestaat uit een
noodslachtruimte (van 3.70 x 5.50 me
ter), een geprefabriceerde koelcel (te
leveren door Weidelco uit Leeuwar
den), een huidenhok van 3% x 41/2
meter, een winkel waar vrijbankvlees
wordt verkocht, een keurmeesterruim
te, douche, toilet, hal, machineruimte
en een ruimte waar voor destructie
bestemd vlees en slachtafval wordt op
geslagen. Alles wordt in laagbouw uit
gevoerd; de eigenlijke noodslachtruim
te is verhoogd omdat voor slachten,
waarbij een loopkat wordt gebruikt,
een zekere hoogte nodig is. Conform
de voorschriften zijn diverse ruimten
Lees verder pagina 3
Op de scheepswerf Amols in Lem
mer is woensdag de nieuwe kotter
TX 33 van de firma M. Drijver te
water gelaten. Het schip is de op
volger van de oude 33 „Jan Maar
ten" die in augustus j.l. naar Ier
land werd verkocht.
De „Maarten Cornelis" werd gedoopt
door de 80-jarige mevrouw Drijver-van
der Slikke; de plechtigheid had plaats
in besloten familiesfeer. De nieuwe 33,
uitgerust met een motor van 2400 pk
wordt één van de grootste kotters van
de Texelse Noordzeevloot. De afbouw
beschiedt op de werf van Visser in
Den Helder. Het ziet er naar uit dat
het schip in juni in gebruik genomen
zal kunnen worden.
Bij de familie A. Jongejan,
Schoonoordsingel 17, ontstond
dinsdagavond om half acht een
begin van brand toen de betimme
ring achter een houtkachel ging
schroeien. Weliswaar was de
spaanplaatwand waar de kachel
tegen was geplaatst met een iso
lerende metalen plaat afgedekt,
maar de straling van de kachel en
de pijp was blijkbaar zo hevig dat
dit onvoldoende was, zodat de
spaanplaat begon te smeulen en
de (houten) woning dus gevaar
liep. De brandweer werd gealar
meerd, die de betimmering achter
de kachel wegbrak en de resten
vuur die toen tevoorschijn kwa
men, zonder moeite doofde. Op
de foto de brandweerlieden bezig
met het breekwerk.
'J*.
t, fckTV - r.-U-Sr TT -+V -.11 - V*.
De door architect Jan Koorn ontworpen en door Drijver Bouw B V. te bouwen noodsiachtpiaats aan de Maricoweg, achter het gebouw van
de Verenigde Schilders. Het hoogste gedeelte links is het eigenlijke slachtgedeelte. De gevels worden opgetrokken in cremekieurige betonsteen
in waalformaat. Het hoogste deel van het gebouw is een verzinkte staalconstructie, afgedicht met donkergroene damwandplaten Zowel vloe
ren eis wanden zijn geïsoleerd om het gebouw 's zomers binnen koel te houden
h-m 4-v *- -
De Teso-veerdienst zette tijdens de
eerste drie maanden van dit jaar
1.36 procent méér over dan in de
zelfde periode van vorig jaar, in
eenheden uitgedrukt een stijging
van 1518. Hierbij moet in aanmer
king worden genomen dat het
Paasweekeinde in 1986 in maart
viel.
Dat beïnvloedt ook de vergelijkende
cijfers van de maand maart. In totaal
werd deze maand ruim 4'/2 procent
minder vervoerd van Den Helder naar
Texel en vice versa, dan in 1986. De
lagere aantallen in de toeristgevoelige
categorieën personenauto's, caravans
en aanhangers zijn de basis van de da
ling. Dat in tegenstelling tot vorig jaar
nog een weekend van de voorjaarsva
kantie in maart viel, heeft minder in
vloed op het vervoer dan de veel druk
kere Paas. Net als in de eerste twee
maanden van het jaar was in de cate
gorie opleggers weer sprake van een
forse stijging, die bij Teso zelfs specta
culair wordt genoemd. Een toegeno
men transport van aardappelen en de
aanvoer van bouwmaterialen (De Krim)
spelen hierbij een belangrijke rol.
plichting want het is geen vereniging.
Het besluit om noodslachtingen op
Texel te verrichten nemen zij dus vrij
willig. Een opoffering is het niet, want
bij afvoer van noodslachtvee naar het
vasteland, zouden zij financieel niet
beter uit zijn. Dat er toch nog
noodslachtveer naar slagerijen elders
gaat, is vaak het gevolg van wervende
activiteit van veehandelaars op het ei
land. De afgelopen drie jaar hebben
165 boeren een of meerdere malen
noodslachtingen op Texel laten verrich
ten; terwijl er totaal op Texel niet meer
dan ongeveer 180 veehouders zijn. Het
overgrote deel van het aangevoerde
vee bestaat uit runderen. Daarvan wer
den er vorig jaar 140 geslacht tegen
ongeveer 200 schapen en lammeren.
Vertraagd
De stichting van de nieuwe
noodsiachtpiaats, ter vervanging van
de totaal verouderde gemeentelijke
slachtplaats aan de Hallerweg, is niet
van een leien dakje gegaan. Zoals be
kend zou het project aanvankelijk wor
den gecombineerd met de particuliere
slagerij van het Lamsvleesbedrijf Texel.
Rijkelijk laat bleek dat dit bedrijf de za
ken financieel niet kon rondkrijgen zo
dat architect Jan Koorn een nieuw
vereenvoudigd plan moest maken, dat
dan ook de helft kostte. Voor het fi
nanciële plaatje maakte dat weinig uit
want er vielen nu ook inkomsten weg.
Hein Tjepkema en Maarten Roeper,
resp. voorzitter en administrateur van
de stichting noodsiachtpiaats schatten
De bouw van de veelbesproken noodsiachtpiaats in Den
Burg is begonnen. Woensdag werd het 15,24 x 8,60 meter
grote gebouw op het terrein aan de Maricoweg uitgezet. Als
alles verder naar wens verloopt zal het nog deze zomer in
gebruik worden genomen.
Dat neemt niet weg dat de exploitatie-
Texel beschikt dan over een slacht
plaats die beantwoordt aan de heden
daagse zeer hoge eisen. Dat houdt
een belangrijk stuk service in voor de
veehouders, waarbij dierenleed dat zou
ontstaan bij wachten op afvoer naar
slachtplaatsen op het vasteland wordt
voorkomen.
Rendabel
Het ziet er naar uit dat de slachtplaats
kostendekkend zal draaien, ondanks de
weigering van de gemeenteraad om
naast de toegezegde bijdrage van
ƒ190.000,— ook nog eens ongeveer
ƒ6000,— rente uit te keren. Die renda
bele exploitatie zal vooral te danken
zijn aan toenemende slachtactiviteit.
Steeds meer boeren zijn bereid om
koeien, schapen en ander vee dat als
gevolg van ongeluk of ziekte moet
worden afgemaakt, in de Texelse
noodslachtplats te laten slachten.
Bovendien ziet het er naar uit dat
ook de boeren die lid zijn van de
Onderlinge Rundveeverzekering
(die nu nog vrij veel noodslachtvee
afvoeren naar Coveco) het slachten
voortaan op Texel laten doen. Defi
nitieve afspraken daarover worden
een dezer dagen gemaakt. Dat be
tekent dat de slachtplaats per jaar
tienduizend kilogram vlees te ver
werken krijgt boven de ca. 30.000
kg die nu al de omzet bepaalt. In
tegenstelling tot andersluidende
geruchten ziet het er niet naar uit
dat de huidige bijdrage van 50 cent
per kilo geslacht gewicht verhoogd
zal hoeven worden.
rekening toch vrij krap is, zodat het
bestuur van de stichting noodsiacht
piaats Texel graag ook het rentebedrag
had willen hebben. De slachtplaats
kost totaal ƒ310.000— en de stichting
moet dus meer dan een ton zelf „op
hoesten", wat bij een vleesomzet van
35.000 kilo per jaar niet tot winsten
van betekenis kan leiden. Nu gaat het
ook niet om winst. Als er wat over
blijft komt dat ten gunste van de
exploitatie.
In boerenhand
Het is uitsluitend de eilandpositie van
Texel die de stichting ertoe gebracht
heeft een eigen, kleine Texelse slacht
plaats te willen. Waarschijnlijk uniek is
het feit dat de slachtplaats geen parti
culier bedrijf is, maar in handen is van
de gezamenlijke boeren. Het stich
tingsbestuur bestaat namelijk uit verte
genwoordigers van de standsorganisa-
ties (Holl. Mij van Landbouw, LTB en
CBTB) en een afgevaardigde van de
Onderlinge Rundveeverzekering, afge
zien van dierenarts Klinkers die als ad
viserend bestuurslid aan de stichting is
verbonden.
De Texelse veehouders hebben jegens
de slachtplaats echter geen enkele ver-