Groen jwarij-100jaar jong van narij '■ihv;n Bouw Noodsiachtpiaats woensdag begonnen Uitnodiging Mini-Horecavashow DE PHILIPS VIDEO- WRITER showdagen: (\anleginrichting weigerde door stroomstoring rovincie-belangstelling /oor veiligheid bij Teso Afvalcontainer in brand Emmalaan afgesloten „For a few dollars more" ,,Wat je ver haalt is lekker „Maarten Cornells" te water gelaten Binnenbrandje snel geblust Gunstig eerste kwartaal Teso Hot ocoloon eo beworken von teksi it pos ochl eenvoutfrg mot da reou»» Pn >p j VkJoowntof KnstaJhpklof boddtchorm. Poppy dsc dnv«, ergonomisch loot norv- bord en ttOio primer lift in Mn ■pporaol gocombineevd om u snol en gemskkciijk bnovon. rapporten, scripties lootiooo en keurig VIDEO WRITER De mogelijk heden van een tekstverwerker; de eenvoud van een schrijfmachine. PHILIPS Langcvcld en de Rooy Parkstraat 10. Den Burg Telefoon 02220 2741 maandag 6 april van 14.00-21.00 uur dinsdag 7 april van 10.00-18.00 uur. Diverse beursaanbiedingen o.a. TERRASMEUBELEN Schilderweg 251 B (Groothandelscentrum), Oudeschild. PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.169 >arek( luders leen 'eld inj ig en 9 te ve gedee rtoren ^oor advertenties, abonnementen, etc ^Langeveld b De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg. elefoon (02220) 2741 na 18 00 uur 4881 gemee VRIJDAG 3 APRIL 1987 tedaclie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741 lallen werktijd deze week tot en met dinsdag a s Frans Hopman Onqeren Den Burg, telefoon 02220 5472 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /19.20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652. Bankrelaties Amro Bank nr. 46 99.17 636 Rabobank nr. 36 25.01.742, NMB nr 67 34.60 398 inzage order an eester irnoen Ms gevolg van een stroomstoring veigerde woensdagmiddag het lefmechanisme van de aanlegin- ichting van 't Horntje, waardoor Ie boot die daar tegen drie uur lankwam zijn auto's niet kon los ten. De voetgangers konden er op >rovisorische wijze wel af. ia twintig minuten keerde de boot te ug naar Den Helder waar nog meer uto's werden bijgeladen, waaronder Ie wagen van de te hulp geroepen echmci van Rijkswaterstaat. Om half ijf kon weer op normale wijze in 't Horntje worden afgemeerd, want men en van het PEN en Teso hadden het lefect inmiddels verholpen. Het onge- ief was veroorzaakt door het uitvallen an een zekering. De technici van lijkswaterstaat voerden een nacontrole it. Veel automobilisten hadden dus nderhalf uur aan boord gezeten alvo- ns ze eindelijk het eiland konden iprijden. feso kreeg dinsdag bezoek van de eer A. Weerman van Provinciale Vaterstaat, die zich op de hoogte vilde stellen van de veiligheid aan oord van de Teso-schepen. Aanlei- ling waren vragen die waren lesteld in provinciale staten na de eerbootramp bij Zeebrugge en erspublicaties waarin werd gesug- ereerd dat het met de veiligheid -an de Teso-veerboten ook niet oed zat. Veerman (oud-stuurman) werd door et hoofd nautische dienst van Teso, an Bloem, rondgeleid aan boord van e Molengat en kreeg daarbij alle in- ormatie. )e bezoeker, zo verklaarde hij desge- raagd, kreeg daarbij een gunstige in ruk van de veiligheidssituatie en is lersoonlijk van mening dat de veer- chepen van Teso niet zijn te vergelij- en met boten van het type dat bij [eebrugge kapseisde. Teso zal nog een ïotitie uitbrengen inzake de veiligheid >ij de bootdienst Den Helder-Texel v.v. ïn deze zenden aan zowel de provincie ils aan de vaste commissie voor /erkeer en Waterstaat van de Tweede (amer, de meest aangewezen instantie lie zich met de veiligheid op veerbo- en bezighoudt. /an veel belang voor het geven van en betrouwbaar oordeel over andere /eerboten, is het onderzoek naar de >orzaak van de ramp bij Zeebrugge. )e resultaten daarvan worden in juni /erwacht. /oensdag om 17.50 uur werd de Ibrandweer geroepen omdat een con tainer met afval in de Jan Reijstraat in jDen Burg in vlammen stond. Buren (waren al begonnen met blussen met [de tuinslang, toen de brandweer arri veerde en het karwei met wat betere [middelen afmaakte. Het brandje is (waarschijnlijk aangestoken. De contai ner (van de firma Tatenhovel stond daar in verband met de bouwactiviteit in het nieuwe koffiehuis ,,De Weelder". Ingaand maandag wordt de Emmalaan in Den Burg voor enkele weken voor alle verkeer afgesloten, in verband met reconstructiewerkzaamheden. Gedu rende die tijd wordt het éénrichtingver- keer op het Schilderend opgeheven, zodat men dus via het Schilderend in de Keesomlaan kan komen. De derde trekkingsavond van de jubileumioterij van SV Texel staat in het teken van country en western onder het motto: ,,For a few dollars more". Deze keer is de organisatie in handen van het eerste elftal, dat dus niet alleen binnen de witte lijnen voor wild west-taferelen zorgt. De eerste prijs is een vaatwasser van ƒ900,— en er wordt weer een speciale deurprijs uitgereikt. Dat is ditmaal een compact disc-speler ter waarde van ƒ500,—, beschikbaar gesteld door de firma Schoorl. ledereen die vrijdag tus sen 20.00 en 21.30 uur de ,,Kletskeet" binnenkomst maakt kans op deze prijs, dus ook nietlotenkopers. ,,De Klets- keet" zal omgetoverd worden tot een levensechte saloon met een echte country en western-band. De avond wordt mede mogelijk gemaakt door Modehuis Zegel, ABN bank en Bakke rij Of rein. Deze outlaw schiet al jarenlang hard en zui ver bij Texel 1, dat SVTs derde trekkings avond organiseert. Voor een goed stukje vlees hoeft u ech ter niet zo ver. In Goënga's specialiteitenslagerij, vindt u van eigen slacht een keur aan heerlijkheden, waaronder de tot in alle hoeken van ons land beroemde lamsvleesgerechten. 1 ons Biefstuk 1,98 U parkeert uw auto gewoon voor de deur. Ook specialist in BD levensmiddelen Probeer het eens. Den Hoorn is dich ter bij dan u denkt. Tel. (02226) 252. dat alleen hierdoor al een jaar vertra ging is ontstaan. Ook in de nieuwe slachtplaats zal het slachtwerk worden uitgevoerd door Aad van Heerwaarden, waarmee on langs een nieuwe overeenkomst is gesloten. De nieuwe slachtplaats bestaat uit een noodslachtruimte (van 3.70 x 5.50 me ter), een geprefabriceerde koelcel (te leveren door Weidelco uit Leeuwar den), een huidenhok van 3% x 41/2 meter, een winkel waar vrijbankvlees wordt verkocht, een keurmeesterruim te, douche, toilet, hal, machineruimte en een ruimte waar voor destructie bestemd vlees en slachtafval wordt op geslagen. Alles wordt in laagbouw uit gevoerd; de eigenlijke noodslachtruim te is verhoogd omdat voor slachten, waarbij een loopkat wordt gebruikt, een zekere hoogte nodig is. Conform de voorschriften zijn diverse ruimten Lees verder pagina 3 Op de scheepswerf Amols in Lem mer is woensdag de nieuwe kotter TX 33 van de firma M. Drijver te water gelaten. Het schip is de op volger van de oude 33 „Jan Maar ten" die in augustus j.l. naar Ier land werd verkocht. De „Maarten Cornelis" werd gedoopt door de 80-jarige mevrouw Drijver-van der Slikke; de plechtigheid had plaats in besloten familiesfeer. De nieuwe 33, uitgerust met een motor van 2400 pk wordt één van de grootste kotters van de Texelse Noordzeevloot. De afbouw beschiedt op de werf van Visser in Den Helder. Het ziet er naar uit dat het schip in juni in gebruik genomen zal kunnen worden. Bij de familie A. Jongejan, Schoonoordsingel 17, ontstond dinsdagavond om half acht een begin van brand toen de betimme ring achter een houtkachel ging schroeien. Weliswaar was de spaanplaatwand waar de kachel tegen was geplaatst met een iso lerende metalen plaat afgedekt, maar de straling van de kachel en de pijp was blijkbaar zo hevig dat dit onvoldoende was, zodat de spaanplaat begon te smeulen en de (houten) woning dus gevaar liep. De brandweer werd gealar meerd, die de betimmering achter de kachel wegbrak en de resten vuur die toen tevoorschijn kwa men, zonder moeite doofde. Op de foto de brandweerlieden bezig met het breekwerk. 'J*. t, fckTV - r.-U-Sr TT -+V -.11 - V*. De door architect Jan Koorn ontworpen en door Drijver Bouw B V. te bouwen noodsiachtpiaats aan de Maricoweg, achter het gebouw van de Verenigde Schilders. Het hoogste gedeelte links is het eigenlijke slachtgedeelte. De gevels worden opgetrokken in cremekieurige betonsteen in waalformaat. Het hoogste deel van het gebouw is een verzinkte staalconstructie, afgedicht met donkergroene damwandplaten Zowel vloe ren eis wanden zijn geïsoleerd om het gebouw 's zomers binnen koel te houden h-m 4-v *- - De Teso-veerdienst zette tijdens de eerste drie maanden van dit jaar 1.36 procent méér over dan in de zelfde periode van vorig jaar, in eenheden uitgedrukt een stijging van 1518. Hierbij moet in aanmer king worden genomen dat het Paasweekeinde in 1986 in maart viel. Dat beïnvloedt ook de vergelijkende cijfers van de maand maart. In totaal werd deze maand ruim 4'/2 procent minder vervoerd van Den Helder naar Texel en vice versa, dan in 1986. De lagere aantallen in de toeristgevoelige categorieën personenauto's, caravans en aanhangers zijn de basis van de da ling. Dat in tegenstelling tot vorig jaar nog een weekend van de voorjaarsva kantie in maart viel, heeft minder in vloed op het vervoer dan de veel druk kere Paas. Net als in de eerste twee maanden van het jaar was in de cate gorie opleggers weer sprake van een forse stijging, die bij Teso zelfs specta culair wordt genoemd. Een toegeno men transport van aardappelen en de aanvoer van bouwmaterialen (De Krim) spelen hierbij een belangrijke rol. plichting want het is geen vereniging. Het besluit om noodslachtingen op Texel te verrichten nemen zij dus vrij willig. Een opoffering is het niet, want bij afvoer van noodslachtvee naar het vasteland, zouden zij financieel niet beter uit zijn. Dat er toch nog noodslachtveer naar slagerijen elders gaat, is vaak het gevolg van wervende activiteit van veehandelaars op het ei land. De afgelopen drie jaar hebben 165 boeren een of meerdere malen noodslachtingen op Texel laten verrich ten; terwijl er totaal op Texel niet meer dan ongeveer 180 veehouders zijn. Het overgrote deel van het aangevoerde vee bestaat uit runderen. Daarvan wer den er vorig jaar 140 geslacht tegen ongeveer 200 schapen en lammeren. Vertraagd De stichting van de nieuwe noodsiachtpiaats, ter vervanging van de totaal verouderde gemeentelijke slachtplaats aan de Hallerweg, is niet van een leien dakje gegaan. Zoals be kend zou het project aanvankelijk wor den gecombineerd met de particuliere slagerij van het Lamsvleesbedrijf Texel. Rijkelijk laat bleek dat dit bedrijf de za ken financieel niet kon rondkrijgen zo dat architect Jan Koorn een nieuw vereenvoudigd plan moest maken, dat dan ook de helft kostte. Voor het fi nanciële plaatje maakte dat weinig uit want er vielen nu ook inkomsten weg. Hein Tjepkema en Maarten Roeper, resp. voorzitter en administrateur van de stichting noodsiachtpiaats schatten De bouw van de veelbesproken noodsiachtpiaats in Den Burg is begonnen. Woensdag werd het 15,24 x 8,60 meter grote gebouw op het terrein aan de Maricoweg uitgezet. Als alles verder naar wens verloopt zal het nog deze zomer in gebruik worden genomen. Dat neemt niet weg dat de exploitatie- Texel beschikt dan over een slacht plaats die beantwoordt aan de heden daagse zeer hoge eisen. Dat houdt een belangrijk stuk service in voor de veehouders, waarbij dierenleed dat zou ontstaan bij wachten op afvoer naar slachtplaatsen op het vasteland wordt voorkomen. Rendabel Het ziet er naar uit dat de slachtplaats kostendekkend zal draaien, ondanks de weigering van de gemeenteraad om naast de toegezegde bijdrage van ƒ190.000,— ook nog eens ongeveer ƒ6000,— rente uit te keren. Die renda bele exploitatie zal vooral te danken zijn aan toenemende slachtactiviteit. Steeds meer boeren zijn bereid om koeien, schapen en ander vee dat als gevolg van ongeluk of ziekte moet worden afgemaakt, in de Texelse noodslachtplats te laten slachten. Bovendien ziet het er naar uit dat ook de boeren die lid zijn van de Onderlinge Rundveeverzekering (die nu nog vrij veel noodslachtvee afvoeren naar Coveco) het slachten voortaan op Texel laten doen. Defi nitieve afspraken daarover worden een dezer dagen gemaakt. Dat be tekent dat de slachtplaats per jaar tienduizend kilogram vlees te ver werken krijgt boven de ca. 30.000 kg die nu al de omzet bepaalt. In tegenstelling tot andersluidende geruchten ziet het er niet naar uit dat de huidige bijdrage van 50 cent per kilo geslacht gewicht verhoogd zal hoeven worden. rekening toch vrij krap is, zodat het bestuur van de stichting noodsiacht piaats Texel graag ook het rentebedrag had willen hebben. De slachtplaats kost totaal ƒ310.000— en de stichting moet dus meer dan een ton zelf „op hoesten", wat bij een vleesomzet van 35.000 kilo per jaar niet tot winsten van betekenis kan leiden. Nu gaat het ook niet om winst. Als er wat over blijft komt dat ten gunste van de exploitatie. In boerenhand Het is uitsluitend de eilandpositie van Texel die de stichting ertoe gebracht heeft een eigen, kleine Texelse slacht plaats te willen. Waarschijnlijk uniek is het feit dat de slachtplaats geen parti culier bedrijf is, maar in handen is van de gezamenlijke boeren. Het stich tingsbestuur bestaat namelijk uit verte genwoordigers van de standsorganisa- ties (Holl. Mij van Landbouw, LTB en CBTB) en een afgevaardigde van de Onderlinge Rundveeverzekering, afge zien van dierenarts Klinkers die als ad viserend bestuurslid aan de stichting is verbonden. De Texelse veehouders hebben jegens de slachtplaats echter geen enkele ver-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1