Op De Mok had ik de mooiste jaren van mijn leven l: Veel te beleven op open dag Dourleinkazerne K. M Texelse afdeling contact oud-mariniers van de grond „Eens marinier, altijd marinier Bert Klein Bekman (70) Per boot en per bus naar „De Mok" Eén watervliegtuig in de Mokbaai Programma van 9.00 tot 16.00 uur Ik vloog over Texel PAGINA 6 BIJLAGE TEXELSE COURANT VRIJDAG 15 MtiUiQA Als er één man is die buitengewoon goede herinneringen bewaart aan De Mok van vóór de oorlog, dan is het wel de 70-jarige Bert Klein Bek man uit Barneveld. Van 1937 tot 1940 was hij op het marinevliegkamp werkzaam en hij beweert, dat dat de mooiste jaren van zijn leven waren. Hij denkt er dan ook vaak aan terug, geholpen door foto's, knipsels en andere herinneringen waarmee hij diverse plakboeken heeft gevuld. Als hij daarin bladerend en wijzend begint te vertellen ben je voorlopig niet van hem af. Bert Klein Bekman had altijd al veel belangstelling voor luchtvaart en was vast van plan om daar zijn beroep van te maken. Toen hij ,,voor zijn nummer" in dienst kwam bij de marine, zou hij aan vankelijk als stoker de zee opgaan, maar hij wilde liever bij de vlieg- dienst en dat kon. Zo kwam hij op De Mok terecht waar hij werd be last met het technisch onderhoud van de watervliegtuigen in de mee;t brede zin. Specialisatie was er toen nog nauwelijks. De techni cus werd geacht elk karwei te kunnen klaren. Met schitterende ogen vertelt Bert Klein Bekman over al die soorten watervliegtui gen die destijds op het marine vliegkamp in gebruik waren: het tweepersoons Fokker C7W lestoestel, de driepersoons C8W, de C14W en het catapultvliegtuig C11W dat van het dek van een oor logsschip werd afgeschoten, maar bij terugkeer op het water landde en dan weer aan boord werd gehesen. Het waren allemaal open toestel len, de piloot zat dus in de open lucht. Bert Klein Bekman was dan wel geen piloot, maar hij vloog re gelmatig mee bij wijze van ballast: naar IJmuiden of Kampen bijvoorbeeld. ,,Het kwam regelmatig voor dat alle operationele toestellen van De Mok moesten worden overgevlogen naar verschillende steunpunten in het land. Dat gebeurde bij toenemende oorlogs dreiging, om te voorkomen dat de vij and alle aan de grond staande toestel len op De Mok in één keer zou kun nen vernietigen. De watervliegtuigen gingen dan naar het Alkmaardermeer, Schellingwoude, Brasemermeer, Westeinderplassen of Veere. In de mei dagen van '40 stonden op De Mok dan ook alleen maar een paar lestoestelletjes. Die zijn door de marine de Mokbaai ingereden en stukgescho ten." Ontberingsgeld De banden tussen de jongens van De Mok en de burgerij van Texel waren Bert Klein Bekman staande op de drijver van een in de Mokbaai liggende FIV (1938). Bekman ontmoette in Den Burg de uit Oudeschild afkomstige Geer Blom, waarmee hij later trouwde. Vanuit de lucht bracht Bert veelal een groet aan zijn geliefde. Geer: ,,Dat gebeurde als de wind noordwestelijk was. De toestellen kwamen dan na het opstij gen laag over Oudeschild en ik stond dan bij ons huis aan de West te zwaaien...." Politie De oorlog maakte een abrupt einde aan de Mok-jaren. Via de marechaus see kwam Bert Klein Bekman bij de rijksverkeerspolitie en tenslotte bij de gemeentepolitie terecht. Wegens ernstig gebrek aan mankracht bij de Omdat op en vlakbij het terrein van de Joost Dourleinkazerne onvoldoende parkeerruimte is, zal het vrijdag voor automobi listen niet mogelijk zijn om he lemaal naar De Mok te rijden. De Mokweg wordt afgesloten en de auto's zullen worden ver wezen naar een geïmproviseerd groot parkeerterrein in de bre de berm van het Molwerk. Vanaf deze plaats zullen de be zoekers met een pendelende bus naar het defensieterrein worden gebracht en op deze wijze later ook weer naar hun voertuig kunnen terugkeren. Wie op nog avontuurlijker wij ze de Dourleinkazerne wil be reiken, kan gebruik maken van een landingsboot die ligplaats kiest in de veerhaven van 't Horntje en vandaar telkens de Mokbaai oversteekt. politie mocht hij daar in de eerste na oorlogse jaren niet weg en mede daar door schoot de luchtvaartcarrière er bij in en haalde hij zijn pensioen als politie-adjudant in Barneveld. Zijn be langstelling voor de militaire luchtvaart duurde echter onverminderd voort en de jaren op De Mok vergeet hij nooit. Zojuist is zijn plakboek aangevuld met de stickers en posters die ter gelegen heid van de open dag zijn gemaakt. ,,Het is een fantastische tijd geweest." Oefening op het strand bij de Stuifdijk in de directe omgeving van de Joost Dourleinkazerne. Bert 49 jaar later. toen veel sterker dan nu. Texel gold toen als een afgelegen oord en de ma rinemensen die er waren geplaatst kre gen daarom boven hun wedde per maand zelfs 15,— „ontberingsgeld" als compensatie. In het weekend naar huis gaan was niet vanzelfsprekend. Velen zochten hun vertier in de Texelse dorpen. Hotel De Graaf aan de We verstraat in Den Burg was min of meer de stamkroeg van De Mok. De Mok- jongens gingen de Texelse meisjes niet uit de weg en het omgekeerde was ook het geval, zodat in die tijd heel wat romances opbloeiden. Bert Klein Vrijdag zal de sfeer van het oude water vliegkamp een beetje herleven als de Joost Dourleinkazerne bezoek krijgt van een Grumman Widgeon vliegboot. Het toestel zal als het weer en de Rijksluchtvaartdienst meewerken lan den op het Marsdiep en vervolgens naar de Mokbaai varen om daar ligplaats te kiezen. Het was de bedoeling om hier ook een Catalina vliegboot uit Engeland te ontvangen, maar de eigenaar van dit kostbare historische toestel is bang voor schade bij het landen op het mogelijk ru we water en heeft laten weten, dat hij niet op de Mok te zien zal zijn, maar uit sluitend tijdens de Fly In op het vliegveld. Texel heeft nu een afdeling van de vereniging „Contact oud-mariniers", luisterend naar de naam „Comtex" (Contact oud-mariniers Texel). De oprichting werd maandagavond een feit in de Joost Dourlein kazerne waar voor dit doel een bijeenkomst was georganiseerd in het onderoffi- ciersverblijf. De belangstelling was groot. Van de 41 inmiddels op gespoorde en uitgenodigde oud mariniers waren er 29 present en twaalf waren geïnteresseerd, maar Historische foto's Idus uit hun merinlerstljdl van de oprichters. Links Nico Erwlch. rechtsboven Aad Blom en rechtsonder Ide Moerbeek. verhinderd en hadden afbericht gedaan. Geheel in de stijl van marinieis kwam men maandag tot snelle actie. Zonder langdurige praten was de vereniging bin nen een uur een feit en was het bestuur gekozen. De landelijke vereniging Contact Oud- Mariniers, met als beschermheer Prins Bernhard, bestaat ruim 37 jaar. De vere niging is onderverdeeld in dertien afdelin gen, waaronder zelfs een afdeling in Zuid-Afrika en de Nederlandse Antillen. Het Comtex zal als onderafdeling van één van deze afdelingen vallen, namelijk onder de afdeling Noordholland. Binnen kort zal het bestuur van het Comtex af spraken maken met het bestuur van COM Noordholland, inzake zo autonoom mogelijk te functioneren. Alle leden van Comtex zullen, zo zij dat niet reeds waren, lid worden van het landelijke Contact Oud-Mariniers. De contributie voor het Comtex is daarnaast f50,— per jaar. Het initiatief tot oprichting van de Texel se afdeling werd genomen door Nico Er- wich (destijds sportinstmctuur bij de ma riniers) en Aad Blom (die bij de mariniers MP-er was). Zij werden gekozen tot respectievelijk voorzitter en secretaris. Penningmeester werd Ide Moerbeek en verder zitten Albert Winter en Ben Zege- ren in het bestuur. Sympathie van de kant van „De Mok" werd betuigd door adjudant der mari niers Delorme, die namens de comman dant van de Joost Dourleinkazerne een welkomstwoord sprak en zich meteen opgaf als donateur van de nieuwe club. De leeftijden van de Texelse oud mariniers loopt nogal uiteen. Nestor is de 60-jarige D. J. Bakker, die al dertig jaar lid van het COM is en de jongste is de 21-jarige Albert Winter. Sommige van de oud-mariniers waren sinds hun diensttijd in 1949 nooit meer op de Mok geweest. Mogelijk was dat er de oorzaak van dat zij maandagavond na de oprich tingsvergadering moeilijk waren weg te slaan en tot in de kleine uurtjes gezellig bijeen bleven, daarbij sterke verhalen uit de goede oude marinierstijd uitwisselend. Opzet van de vereniging Voorzitter Nico Erwich gaf, doorspekt met typische marinieis-opmerkingen, een uiteenzetting van de bedoelingen van dit Comtex-bestuur. Er zal in ieder geval één maal per kwartaal een bindingsavond worden gehouden. Verder zullen er rei sactiviteiten worden ontplooid naar de Nederlandse marinierskazernes (en moge lijk voor de liefhebbers ook nog naar de West). Het Mariniersmuseum in Rotter dam zal gezamenlijk worden bezocht en ook degenen die deel willen nemen aan schietwedstrijden zullen daartoe in de gelegenheid worden gesteld. Het zal niet alleen alleen een mannenverhaal worden, maar ook de echtgenotes en de eventu ele kinderen zullen bij de Comtex- activiteit worden betrokken. Zodra de on derafdeling officieel zal worden inge schreven onder het COM-Nederland zal op de Joost Dourleinkazerne weer een bijeenkomst worden gehouden waarbij de huidige „Korps"film zal worden ver toond om de oud-mariniers een indruk te geven hoe de huidige marinier zich dezer dagen over de wereld begeeft. Ook zullen in de toekomst gastsprekers worden uitgenodigd, waaronder de oud commandanten van de Joost Dourlein kazerne, P.P.H. Engels, luitenant-kolonel der mariniers b.d. en J. Gravestein, kolo nel der marinieis b.d. Dit zijn voor insi ders legendarische figuren binnen het Korps Mariniers. Verder zal uiteraard de korpsverjaardag van het Korps Mariniers 10 december gezamenlijk worden gevierd. Het Korps Mariniers heeft kosten noch moeite gespaard om de open dag die vrijdag 15 mei op het terrein van de Joost Dourleinkazerne wordt ge houden tot een interessante en leuke gebeurtenis te maken. Door middel van allerlei, soms zeer spectaculaire demonstraties en door een „stati sche" show van wapens, materieel en informatiemateriaal zal een volledi ge indruk worden gegeven van de taken van het Korps Mariniers binnen het nationale en internationale defensie-apparaat. 9.00 uur: de poorten van de kazerne gaan open voor het publiek. De toe gang is gratis, leder krijgt een folder met programma en een sticker. 9.30 uur: demonstratie met een Lynx reddingshelicopter. Op allerlei manieren zullen „drenkelingen" uit het water van de Mokbaai worden opgepikt. 9.45 uur: demonstratie door een bijzondere eenheid van het korps mariniers met een helicopter, waarbij wordt getoond hoe deze eenheid voor het uitvoeren van speciale opdrachten razendsnel naar een bepaalde plek kan worden gebracht, onder andere door de mannen aan vijftig meter lange lij nen neer te laten. 10.00 uur: demonstratie met LCRM- boten (rubberboten met buitenboord motor) in de Mokbaai. 10.30 uur: parachutist-mariniers voeren een dropping uit. Vanuit een op grote hoogte vliegende Lynx heli copter wordt een vrije val-sprong gemaakt. 11.00 uur: duikdemonstratie van de amfibische sectie. Kikvorsmannen van Hr. Ms, „Tetus" uit Den Oever laten onder meer zien hoe sabotage- opdrachten (met springstof) worden uitgevoerd in vijandelijke havens. 11.30 uur: demonstratie overstap- drills LCA/LCRM. Getoond wordt hoe door gecoördineerd varen in volle vaart wordt overgestapt van rubberbo ten naar landingsboten en andersom. 12.00 uur: optreden tamboers en pijpers van het Korps Mariniers. De 32 mariniers tellende band van de Van Gent-kazerne uit Rotterdam concer teert op het platform voor het hoofdgebouw. De demonstraties worden 's middags herhaald. Alleen het optreden van tamboers en pijpers vervalt dan. In- plaats daarvan wordt om 14.00 uur ge concerteerd door een steelband die is samengesteld uit leden van het tamboers- en pijperskorps, voorzien van autenthieke instrumenten uit Zuid- Amerika. Het programma ziet er dus verder als volgt uit: 13.00 uur: demonstratie met reddings helicopter (nadere omschrijving zie bo ven). 13.15 uur: demonstratie bijzon dere eenheid. 13.30 uur: demonstratie met rubberboten; 14.00 uur: parachu tistendropping. 14.30 uur: duikde monstratie kikvorsmannen. 15.00 uur: demonstratie overstapdrills LCA/LCRM. Statische show Gedurende de hele dag is in de garage en de gang van het S3 gebouw een foto-expositie te zien van de audiovi suele dienst van de marine. In de bo- tenloods en op het platform daarvoor is een rubberbotenshow. In bagage tent naast de longroom is een ten toonstelling van allerlei hand- en zwaardere wapens waaronder een anti tankwapen. Op het terrein bij de sleephelling aan de Mokbaai is een show van allerlei voertuigen die bij het korps in gebruik zijn, waaronder het rupsvoertuig dat in de sneeuw in Noorwegen wordt toegepast. Radio's en andere verbindingsappara- tuur worden getoond en mogelijk ook gedemonstreerd naast de longroom en in de filmzaal wordt doorlopend een videofilm getoond over doel, middelen en werkwijze van het korps mariniers. Bij het onderofficiersverblijf kan kennis genomen worden van duikuitrustingen die door de kikvorsmannen worden ge bruikt, waarbij onder andere het systeem wordt getoond waardoor de kikvorsmannen onder water adem kun nen halen zonder dat bellen naar de oppervlakte stijgen. De Lynx helicopter kan van nabij wor den bekeken op het platform bij de rubberbotenloods. Aan de inwendige mens is ook ge dacht want op het platform bij het hoofdgebouw zijn stalletjes waar van alles te eten en te drinken is, echter wel tegen betaling. Verder zullen aller lei artikelen worden verkocht ten bate van het Marine Sanatorium Fonds. We hebben een „riks" uitgeloofd I die leerling(e) van een on/er lagere A len, die ons het beste opstel zo&jl zijn (haar) vliegtocht over Texel I hadden te kiezen tusschcn een opstal hannie Vlessing en een van Kees ma Jb/. Een moeilijk vraagstuk, Si hebben opgelost, door de prijs te len. Beiden ontvangen bovendien efJ K.L.M.-speldje. Het opstel van Kees is het grootst laten het hier volgen Vader had de hele week al ,,Wij gaan Zaterdag ook vliegen", ik géloofdc daar niet veel van 'e| dacht er dan ook veel meer aan, er Zaterdag wel vrij van school zoudexi gen, want ik wou dolgraag al die machines zien, vooral 'die grote Don Vrijdag zei meester „Morgen geen en wie mee wil op het vliegveld, om tien uur op liet schoolplein' Nou, om negen uur waren we er ji om tien uur vertrokken we allenui de fiets. Wat een prachtig gezicht t vliegmachines. De auto-giro was oj de bcheldemus en nog veel andere.) het mooist vond ik toch de Douglas i deze met de hoge gasten uit Amsta aankwam „Daar zou ik graag ed willen", dacht ik Toen de officiële] voorbij was, begonnen ze inett Jne< hc \litigen en allerlei kunsten te id;. 4qo Prachtig was dat. Toen kwam vatfe hij vroeg. „Ga je mee \licge- durf je niet,'" „Nou, wat graag", zei ik. „Goed, dan gaan we straks". Maar wc moesten nog lang wai want er waren nog een hele boel Hl. hors vóór ons. Maar eindelijk «va» toch onze beurt en stapten wc met achten in <lc Blauwe Texelaar. Ik h„ nog op de Douglas, maar die ging voor onze neus weg: dat was jam Daar ging het, hobbel-de bobbel u\e vliegveld. Ik keek naar 't wiel, om te de S1 :ick ha ar c ot het al van de grond ging en eind gdf It d roe daar ging het En toen voelde ik aai drukken tegei mijn rug, dat we oml b gingen Toen ik weer uit het raai keek, waren we al hoog in de lucht Och, wat was alles klein: een sd was 'n wit stipje en de hui/en win net huisjes van een speelgoeddoos. 1 jl0t maai'vonden ze het even prachtig. K| eens, daar heb je de Mui en daü Slufter' Toen opeens schrok ik gedJ want ik dacht, dat wc naar beneden] ten, maar m'n vader zei „Dat is nietsj ene fuchtlaag is dichter dan de iJ en dan zakt het vliegtuig opeens wit ger". Maar, het was toch 'n rair| voel Daai zagen wc De Koog al ons. Wat gauw ging dat, en je his helemaal geen erg in, dat het zo ging. Het was net, of je niks opsc Mooi kan je De Koog zien uit de hl 't badhotel, 't kerkje en nog 'n heli bekende dingen. Maar we gingen al naar Den Burg. De Kogerweg was een zwarte streep Daar kToop waar* nog een auto'tje langs, zo leek het i os minste, want we waren het zo \c«. te Daar z.ag ik onze school en de ba |en voor ons luns. Toen we wat verder |>sp ren, zag ik ons huis duidelijk, maax klein was het nu. Je had lang geen genoeg om alles van Den Burg te want toen waren we al weer een I sfuk order. "We gingen dicht bij Waal langs en c\en verder zagen Oostcrend, En plotseling waren we weer bij het vliegveld. „Och jee, n« wat jammer". Ik had nog graag een door willen vliegen. „Het dalen i» akelig", zeiden ze, maar ik vind, dat ji niets van merkt je bent zo weer op grond Alle jongens roegen tegelij „Nou, hoc was het Ging het T?kk Beu je niet lucht/iek Was het moo Nou, het ging fijn hoor. Ik was luchtziek en mooi was het ook, pracl maar hoe mooi het is, kan ik met tellen. Dat moet je zelf zien. KEES SCHRAMA. Zesde klas, St. Jozcfsd i S h; 'ha ell ele en De redactie van de Texelse Courant jf gp een verhalenv/edstrijd uit onder schol die een rondvlucht hadden gemaakt l 5 Texel. Eén der hoofdprijswinnaars *alm verhaal in de krant afgedrukt. en 1 ph nc fc irg ïte eer de ard 1) e ig« de m >ta Wi or Op de open dag wordt onder andere het rupsvoertuig gedemonstreerd weermee de mari niers regelmatig samen met de Royal Marines oefenen In Noorwegen. AGENTSCH BUREAU TEXELSCHI COURA) Telef no HET EERSTE. Donderdagmorgen 1 Juli voorm. uur is het eerste vliegtuig van de t» maal-daagschc dienst Texel-Amsteri v.v., bemand met de piloot Eilders, marconist Van der Kolk en negen pijg giers, onder wie een jongetje van K. afd. chef, hierbij aanwezig. De PH—AEB vloog tamelijk lag verband met de bewolking. Het was wat trieste morgen; het regende bijt L:ht<* J i J 1 irl iar, gestart. Van het hoofdkantoor '.LM. was de heer Van Lint van fSpc We hopen nochtans, dat dit begin guurlijk gesproken de aanvang v» reeks zonnige dagen mag zijn; van druk bezoek aan ons eiland. Gisteren maakte BURGEMEESTER F. KAMP een retourvlucht TexeM sterdam. SCHAPEN. Zooals u weet, werd heer C. de Wit, pachter van het Lv vaartterrein voor de beweiding met s pen. Donderdag zijn er plm. honderd komen. De havenmeester is ook mei zorg hiervoor belast, d.w.z. hij dieni voor te waken, dat bij het starten landen van een vliegtuig geen schaaf hindernis geeft. RONDVLUCHTEN. Reeds werd meld, dat Zondags gelegenheid tot het maken van rondvluchten en van twee tot vijf uur. De kosten gen thans vier gulden j>cr persoon een vlucht van plm. een kwartier. E de opening van het veld en Zondag werden voor f 250 z.g. verkorte re? vluchten gemaakt, 10 mnt., startenen den inbegrepen. Deze vluchten worden' Zondag gehouden, maar alleen voor zeischappen van minstens 24 persowj RADIO AAN BOORD De macht hebben ook op de lijn Amsterdam-Tel v.v. radio en een marconist aan ba" Alvorens te starten worden inlichM omtrent het weer ingewonnen (zicht,! wolking, windkracht en -richting, Onderweg staat de marconist steeds 1 de waarnemingsposten in verbinding Veiligheid voor alles, ook op een bf dienst van veertig minuten. Bewijs 1 de zorg, waarmee de K.L.M. haar M uitvoert. V WIE VLIEGEN WIL, geve de K.U agent zoo spoedig mogelijk datum en" van vertrek op. Niet denken: dat 1 wel, want nu reeds zijn machines v bepaalde dagen bijna volgeboekt. St datum en uur van uw terugreis ook r«l vast? Dan reserveert de agent ook phJ voor de reis Amsterdam (of van vlieghaven dan ook) naar Texel. Brr ling steeds a contant. Per persoon ««1 15 Kg. bagage vrij meegtenomen. Reeks berichten uit de krant van J/"1!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 10