'ijf turbulente VA -jaren Prijzenslag op Texel |EEL TEXEL WEET HET FIVE TURBULENT DDA-YEARS PRICE BATTLE Als het staat in de Texelsche Courant. BIJLAGE TEXELSE COURANT PAGINA 7 je luchtvaartwereld staat de Dutch Dakota Association wijd en '««■bekend als een organisatie die veiligheid, vakmanschap en vol ling hoog in het vaandel heeft staan. De vijf jaren van het Jtaan van de DDA hebben dit volop bewezen. Van een clubje n. I n enkele tientallen mensen zonder Dakota, medio 1982 is de J«*DA geworden tot een professionele organisatie van circa tweedui- ,?*gd man (waarvan honderdvijftig in de DDA actief zijn) met maar twee Dakota's en een tot voor kort verloren gewaande DC-2 ^er". Juist omdat de DDA met al haar vakmensen zo'n neerd lopende organisatie is, wordt maar al te makkelijk verge- hoe kort vijf jaar is en wat er in dit korte tijd allemaal voor gtepunten zijn geweest. Wij sommen deze hieronder graag u op. toen na een gedegen onderzoek door experts bleek dat de PH-DDA Europa's mooiste Dakota bleek te zijn. Enige tijd later viel de technische dienst we derom een dergelijk compliment te beurt, toen de PH-DDA op een vliegs- how het best onderhouden historische vliegtuig was. Ook de Jordaanse ko ning Hussein, die toevallig op Fairford op bezoek was en de PH-DDA van binnen en buiten inspecteerde, liet zijn waardering niet onder stoelen of banken. Ludieke bemanning De merkwaardigste prijs viel de be manning van de PH-DDA in het Zwit serse Bex te beurt, waar de DDA de prijs kreeg voor de ludiekste bemanning. Tijdens de adembenemende de monstratie die de PH-DDA ten beste gaf, werden door de Evangelische Om roep en Veronica spectaculaire beelden gemaakt. Aangezien de Dakota ook wel het werkpaard van de lucht wordt ge noemd, was het niet verwonderlijk dat de DDA een veulen adopteerde uit de ,,Dakota"stal. Het paardje, dat Dutch Dakota heet, is om te stelen. Het heeft op 10 mei 1987 tijdens een spe ciale DC-3 draafdag op Duindigt ken nis kunnen maken met de draafwereld, waarbij de PH-DDA en de net van Malta komende PH-DDA acte de pré- sence gaven. Langste afstand vluchten Een staaltje van volharding dat bij col lega vliegtuigliefhebbers bewondering afdwong deed zich voor te Colmar in de Franse Vogezen. Vlak voor de lan ding aldaar was een zuiger van de lin kermotor kapot gegaan. Tóen bleek wat een geweldige organisatie de DDA is. 's Nachts werd door de technici keihard doorgewerkt om de die avond per vliegtuig gebrachte nieuwe zuiger te kunnen installeren. En de PH-DDA vloog die dag weer, begeleid door het applaus van de aanwezigen. De meest recente lange afstands deel- nemersvlucht vond plaats in augustus 1986, toen de PH-DDA een weekend naar het Zweedse Bromma bij Stock holm ging op uitnodiging van onze vrienden van de Flygande Veteraner. Ook Dakota's uit Zweden, Noorwegen en Finland waren daarbij present. Hoogtepunt was daar niet alleen een spectaculaire massaformatie, maar te vens een echte Hollandse klompen dans, die bij de Zweden grote indruk maakte. Vriendschap, waardering, vertrouwen Veiligheid, vakmanschap en volharding zijn onmisbare zaken in de luchtvaart. Maar daar houdt het bij de DDA niet bij op. Want om een dergelijke organi satie op louter vrijwillige basis draaien- it de nog heel kleine DDA zich in ;2 op een regenrijke vliegshow KNVvL te Lelystad met een stand en gewapend met poster :ickers voor het eerst aan het pu- had gepresenteerd, volgde in het ir de eerste grote happening. Het de eerste van de jaarlijks terug te D-Days (Dakota Dagen). Toen de DDA al uitgegroeid tot een or atie van 500 deelnemers, waarvan groot percentage plus andere ge iden kennis kwamen nemen van rootse plannen van het bestuur, anvang maakten met het opzet- -an de vele afdelingen, diensten mmissies van de DDA en, last n Miot least, met elkaar kennis kwa- en'maken. Deze D-day kon plaats in dankzij de vriendelijk medewer- van onze vrienden van de Royal ;orce Association IRAFA), die hun ie aan de DDA ter beschikking |en. Sponsor en Dakota gevonden ieen Dakota te kunnen kopen en, (tens zo belangrijk, te onderhou- en te kunnen vliegen was geld Enkele personen stelden belan- 3s een grote som gelds aan de ter beschikking in de vorm van lening. De weg naar de aanschaf een Dakota werd echter geopend de computerfabrikant Hewlett ard, die aanvankelijk voor één jaar I) en vervolgens voor de drie daar- ilgende jaren een overeenkomst de DDA sloot. Niets stond de meer in de weg om een goede ita te kopen en op 10 augustus was het dan zover: voorzitter An- lor Groeneveld kon vanuit Helsinki nd) melden dat de DDA van de staat hun DC-3C DO-7 alias PH- had gekocht. In anderhalf jaar hadden circa duizend man het elkaar gekregen om met minimale leien en een hoop werk een eigen nde Dakota naar Nederland te [en grote onderhoudsbeurt te Hel door Karair en Finnair, werd op en 18 april 1984 de PH-DDA naar iphol overgevlogen, boven Noord- md opgewacht door de Fokker formatie en een Harvard. En niet irgeten op Schiphol door de itende deelnemers, de schrijvende en het NOS-journaal. Technische dienst door Rijk erkend in juni 1984 vonden de eerste deel- rrsvluchten plaats: de allereerste 2 juni was een retourvlucht van perdam naar Texel, waar een lan- werd gemaakt en een feestelijke coffie werd genuttigd. Tientallen lemersvluchten binnen en buiten rrland zouden volgen. ioedig maakte ook minister N. ■Kroes van de gelegenheid ge- om de DDA te komen feliciteren Ihet behaalde succes en tevens ■de DDA de vliegconcessie te over- figen. Tenslotte kwam in het na- |van 1984 het verheugende bericht '[de technische dienst van de DDA r het Rijk volledig bevoegd werd 'klaard om in eigen beheer onder- n aan de Dakota te verrichten. Hoogtepunten in binnen- en buitenland was een feestjaar. Alweer, zult u |en, In dat jaar was het vijftig jaar den dat de eerste van dertiendui- DC-3's voor het eerst opsteeg, begin van een nieuw tijdperk: na- 'btt dat van de moderne luchtvaart, nj )DA vierde dat in juli met een "benemende vliegshow op het veld Eindhoven, waarbij vele en aanwezig waren. Het hoogte- op dit feest was een formatie van Jakota's uit Nederland, Engeland, Jden, de Verenigde Staten en ler- I, die tot drie keer toe overvloog, enorme verjaardagsfeest was ook tanleiding tot het introduceren van nieuw merk pils van Bavaria: het |A Dakotapils. Verder verscheen aanleiding van een halve eeuw Iota een standaardwerk over alle Jerlandse Dakota's en werd drie jaar "■geschiedenis door het eigen jovisuele team op video vastge- Daaraansluitend vond op de ba- ■oirford in Engeland de Internatio- Tattoo plaats, waar de jubile- e Dakota één middelpunt was. In latie werd vanuit Nederland door aantal Dakota's naar Engeland ge len. De technische dienst van de werd daar in het zonnetje gezet f De PH-DDA wordt in perfecte staat gehouden in de onderhoudshangar op Schiphol-Oost, waar door vrijwilligers onder zeer deskundige lei ding heel wat wordt afgesleuteld Het resultaat is een superveilig toestel de te houden is meer nodig. In het geval van de DDA worden de ontelba re uren werk, die belangeloos worden verricht, beloond met drie zaken die aangeven hoe menselijk de DDA is Vriendschap: in die vijf jaar hebben mensen elkaar ontmoet en zijn contac ten aangeknoopt. Mensen, die uit alle lagen van de bevolking komen, uit alle beroepssoorten of (helaas) zonder werk. Maar in een organisatie waar al deze rangen en standen niet bestaan! Waardering: de DDA blijkt de creativi teit van mensen sterk te stimuleren. Vele van de actieve deelnemers doen binnen de DDA werkzaamheden, waarin zij zich pas deze afgelopen vijf jaar hebben kunnen bekwamen, en waarvan zij nooit gedacht hadden dat (om met Heer Bommel te spreken) zij het in zich hadden. De waardering blijkt uit het feit dat dankzij het goede en harde werk van deze mensen de DDA qua veiligheid en kwaliteit een wereldfaam heeft verworven. Onderling vertrouwen: een noodzaak in de luchtvaart, die bij de DDA wel haast vanzelfsprekend is. Zonder on derling vertrouwen werkt een organisa tie van DDA-formaat niet, en wie dit artikel nog eens overleest weet dat de DDA-organisatie een modelorganisatie in de (historische) luchtvaart is. Wij vertrouwen erop dat dit nog jarenlang zo zal blijven. In the five years of its existence the Dutch Da kota Association has gained the reputation of an organisation which accents safety, craftsmanship and perseverence in relation to its activities. Sin ce the start of the DDA in 1982 with a few do zen members and no Dakota at all, the associa tion grew in five years to a professional organi sation of approximately two thousand people (of whom one hundred and fifty are active in the DDA) with no less than two Dakotas and a DC-2 ,,Uiver" (Stork), which the historians had assumed to be lost for decades Just because the DDA is such a smooth running organisation, people easily tend to forget that five years is on ly a small period and how many events already Prins Bernhard, beschermheer van de DDA, (links) aan de stuurknuppel van de PH-DDA Rechts voorzitter Anne Cor Groeneveld. Bij een evenement van historische vliegtuigen hoort een competitie. En bij een competitie horen prijzen. Iedere zichzelf respecterende organisator van een dergelijk evene ment houdt zich aan deze regels. Zo ook de organi satoren van het grote feest van historische vliegtuigen op Texel. De vliegers, die op Texel te gast zijn, azen op een viertal prijzen. Allereerst is er de DDA Distance Award. Die wordt toege kend aan het vliegtuig, dat de langste afstand heeft afgelegd om naar deze Texel-DDA Fly-ln te komen. Vervolgens is er een nieuwe prijs: de Ome Ben Award. Deze prijs werd genoemd naar Ben van der Schinkel (in de omgang „Ome Ben" ge naamd). Hij is één van de Dakota-technici van het eerste uur, niet alleen bij de DDA maar ook bij Martinair, die bij nacht en ontij voor de DDA- vliegtuigen in de weer is en een onmisbaar per soon in de organisatie is geworden. De Ome Ben Award wordt toegekend aan die persoon of orga nisatie, die zich op bijzon dere wijze verdienstelijk heeft gemaakt op tech nisch gebied in de histori sche luchtvaart. Dan is er de DDA Trophy. Die gaat naar de winnaar van de Concours d'Elé- gance van de Texel-DDA Fly-ln. Deze prijs is voor het mooiste aanwezige historische vliegtuig en ieder type komt daarvoor in aanmerking, mits oud genoeg. Tenslotte is er de grote McDonnell Douglas Tro phy voor de winnaar van de Concours d'Elégance voor Dakota's. Dit is een door de McDonnell Doug las vliegtuigfabrieken ter beschikking gestelde wisselprijs. Wat moet worden ver staan onder een ..histo risch" vliegtuig? Een historisch vliegtuigtype moet minstens dertig jaar geleden de eerste vlucht hebben gemaakt. Zou een vliegtuig van een type dat minstens dertig jaar gele den voor het eerst vloog, vijfentwintig jaar oud zijn, dan komt het nog in aan merking voor één van de prijzen. Is het echter „pas" drie- of vierentwin tig jaar oud, dan vallen ze buiten mededinging. De DDA Distance Award, de Ome Ben Award, de DDA Trophy en de McDonnell Douglas Tro phy zullen zaterdag wor den uitgereikt door nie mand minder dan ZKH Prins Bernhard. When a meeting of historical air craft takes place, there should be a competition. And when there is a competition, there are award^ to be given Every self respecting organi zer of such an event sticks to these rules, the organizers of the Texel- DDA Fly-ln as well. The aviatiors present at Texel will be competing for four awards. First of all, there is the DDA Distance Award, for the aircraft that flew the longest distan ce to get to the Fly-ln Secondly there is a new award The Ome Ben Award. This award has been called after Ben van der Schinkel (for DDA-members ,,Ome Ben", Dutch for Uncle Ben). He is one of the DDAs senior Dakota technicians and before that he was one of the veteran Dakota technici ans with Martinair. He is always ac tive for the DDA-aircraft, day and night and he is an essential person in the organisation The Ome Ben Award will go to a person or orga nisation, who or which has distin guished him - or itself on the tech nical level in historical aviation. Then there is the DDA Trophy for the winner of the Concours d'Elé gance of the Texel-DDA Fly-ln. This is an award for the most beautiful historical aircraft present, no matter what type. The only condition is that it should be old enough Final ly there is the McDonnell Douglas Trophy for the winner of the Con cours d'Elégance for Dakotas This award is offered by McDonnell Douglas corporation, Long Beach, USA and is an exchange award Before we announce who will pre sent these awards, we would like to explain what we mean by historical aircraft. A historical type of aircraft should have made its first flight at least thirty years ago. Should an aircraft of a type that first flew thir ty years ago be twenty-five years old, than it also will be considered for an award. However, is it only twenty-three or twenty-four years old, than it cannot compete with the real old aircraft. As far as we know at this moment the DDA Distance Award, the Ome Ben Award, the DDA Trophy and the McDonnell Douglas Trophy will be presented on the 16th May by no other than HRH Prince Bernhard of the Netherlands. have taken place We would like to grve you an example of these activities After the still very small DDA had presented it self at the airshow of the Royal Dutch Organisa tion of Aviation (KNVvL) at Lelystad with only a few posters and stickers, in the fall of 1982 the first of the yearly D-Days (Dakota-Days) took place The DDA had by then grown into an or ganisation of some five hundred members, and several hundreds of them plus guests were pre sent to take knowledge of the ambitious plans of the board Also the beginning was made with setting up the organisation structure as it is to day, and last but not least meeting the fellow members of the DDA This first big event took place at the club of the Royal Air Force Associa tion (RAFA). Sponsor found as well as Dakota In order to be able to buy a Dakota and, no less important, maintain and fly it, funds were nee ded. Some persons lent without any profitable conditions large sums to the DDA. The compu- tercompany Hewlett Packard opened the way to the purchase of a Dakota by signing an agree ment, initially for one year (1984) and then for three more years to support the DDA financially. On 10th August chairman Anne Cor Groeneveld sent a message from Helsinki (Finland) that the DDA had purchased from the Finnish Air Force their DC-3 DO-7 alias PH-DDA. In a period of one and a half year about one thousand people had managed with much effort and few finances to get an airworthy Dakota to the Netherlands. After a major overhaul at Helsinki by Karair and Finnair, on the 17th and 18th April 1984 the PH- DDA was ferried to Schiphol Amsterdam, wel comed near Amsterdam by the Fokker Four team and a Harvard And we should not forget the waiting members, the newspapers reporters and the eight o' clock television news Dutch CAA recognize technical department In the beginning of Juni 1984 the first flights for members took place: the First of all was a return flight from Amsterdam to Texel on the 2nd Ju ne. A landing at Texel was executed and the members drank a cup of coffee before flying back again. Dozens of trips for members in the Netherlands and abroad would follow. Soon the Minister of Transport Mrs. N. Smit-Kroes took the opportunity to congratulate the DDA with its succes and grant the DDA the permission to fly with the Dakota Finally in the fall of 1984 the Dutch Civil Aviation Authorities fully recog nized the DDA Technical Department, so the Dakota could be maintained by the DDA itself Highlights here and abroad 1985 was a year of festivity Again, you might say. Fifty years earlier the first of thirteenthou- sand DC-3s took off for the first time. The be ginning of a new era: the era of modern avia tion. In July the DDA celebrated it by means of a breathtaking airshow at Eindhoven Airport. Many guests were present The highlight at this celebration was a formation by six Dakotas from the Netherlands, England, Sweden, the USA and Eire, which passed the scene three times. This huge party was also the reason to present a new kind of beer by Bavaria: the DDA Dako- tap-ls. Also a book was presented that covered the history of each and every Dutch Dakota, and finally the DDA audiovisual team presented a video with three year of DDA history. A few days later at Fairford, England, the International Air Tattoo took place One of the centres of in terest was the golden Dakota Some Dakotas flew in formation from the Netherlands to Eng land There the Technical Department was con gratulated when, after a thorough examination by experts, the PH-DDA turned out to be Euro pe's most beautiful Dakota Some time later the Technical Department was once again praised at a meeting of historical aircraft because the PH- DDA was the best maintained aircraft present The Jordan King Hussein, who visited the PH- DDA while being at Fairford, showed his appre ciation for the PH-DDA Funny crew The oddest price was given to the crew of PH- DDA at the Swiss town of Bex, where the DDA got a price for the funiest crew. During the breathtaking demonstration, which was perfor med by PH-DDA, some Dutch broadcasting or ganisations made spectacular videos. As the Dakota also sometimes is called the workhorse of the air, it is not very suprising that the DDA adopted a foal from the ..Dakota" sta ble. The foal, which is called Dutch Dakota, is a cute little horse. On 10th May 1987, during spe cial DC-3 horse races at Duindigt (near The Ha gue), it met the racing world, while PH-DDA and PH-DDZ (which just arrived from Malta) we re lumbering overhead Long distance flights An example of perseverence, that drew respect from collegue aviation lovers, happened at Col mar at the French Vosges Just before landing, a piston of the left engine broke down At that very moment the reliability of the DDA was evi dent. At night the engineers worked very hard in order to be able to install a new cylinder, which was brought by DDA members by air craft. And the next day the PH-DDA flew again, during which performance it was accompanied by the applause of the audience. The most recent long distance flight for mem bers took place in August 1986, when the PH- DDA visited the Swedish airport Bromma near Stockholm, following an invitation by our friends of the Flygande Veteraner Dakotas from Sweden, Norway and Finland were present as well. Highlight was not only a spectacular mass formation, but also a real Dutch dance on woo den shoes, which impressed the Swedish fel lows very much. Friendship, appreciation, trust Safety, craftsmanship and perseverence are things one cannot miss in aviation. Without the se ideas aviation never would have become what it is today But for the DDA it is not all. Because there is more needed than that in order to keep an organisation of pure volunteers run ning. In the case of the DDA these uncountable hours of work, that are done without any finan cial reward, are awarded with three things that emphasise the human factor in the DDA Friendship: During those five years people met and made contacts People from all walks of life, from all sorts of profession of (unfortunately) on the dole But in an organisation like the DDA such classes do not existl Appreciation: In practice the DDA appears to stimulate the creativity of people strongly. Many of the active members are performing work wi thin the DDA, which they could make their pro fession (by way of speaking), and of which they never could have dreamed they could do the jobs they are actually doing now The appreciati on is shown by the fact that the good and hard work of these people in the DDA as far as safe ty and quality is concerned had gained fame all over the world. Trust in each other: an absolute necessity in aviation, which is virtually normal in the DDA. Without trust in each other an organisation like the DDA could not work properly, and if you would re-read this article, you know that the DDA-orgamsation is a model organisation in (historical) aviation. We trust that this will keep for many years to come (Advertentie uit de Texelse Courant van 26 juni 1937)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 11