Dit is de Dutch Dakota
Association
Expositieruimte staat
op verlanglijstje
TIELEMAN S
De huidige vloot
van de DDA
Agentschap K.L.M
This is the Dutch
Dakota Association
Exploitatie vliegveld voor het eerst winstgevend
5s
PAGINA 8
BIJLAGE TEXELSE COURANT
VRIJDAG 15 MüliJD/
Nederland heeft bijna alles wat zijn hartje begeert. Een.reusachtige
aardgasbel, een briljante koningin en een standbeeld voor een jo
chie dat het lef had zijn vinger in een dijkgat te prikken. Maar één
ding hadden we nog niet: een gevleugeld museum.
Gelukkig is in die situatie verandering gekomen. Naast het Rijksmu
seum bezitten wij thans een ander historisch gebouw". Deze brok
nostalgie heeft een lengte van bijna twintig meter en splijt de
luchtmoleculen met een topsnelheid van iets over de driehonderd
kilometer per uur. We bedoelen de DC-3, bij velen beter bekend als
de Dakota.
Goedkoopste maatschappij
De Papa-Hotel-Delta-Delta-Alpha is se
dert begin 1984 het vliegend vlagge-
schip van de puur Nederlandsche
stichting met een Engelse naam, de
Dutch Dakota Association. De stich
ting DDA telt momenteel ongeveer
tweeduizend enthousiaste deelne
mers. De Dutch Dakota Association is
de kleinste en goedkoopste luchtvaart
maatschappij ter wereld. Met de eigen
machine wordt zonder een schijntje
van commercieel oogmerk gewerkt
aan de toekomst van het verleden. Re
gelmatig maken de deelnemers van de
stichting met de PH-DDA reizen naar
bestemmingen in binnen- en
buitenland.
Geschiedenis van de DC-3
in een notendop
De DC-3 is de T-Ford onder de vlieg
tuigen. Weliswaar een tikkeltje zwaar
op de roelroeren, soms nukkig qua
„luchtligging" maar net zo betrouw
baar als een vliegende Hollander. Op
17 december 1935 maakte de Douglas
DC-3, de iets grotere broer van de
DC-2, haar eerste vlucht. Voort
gestuwd door twee pittige Wright Cy
clone motoren deed de zilveren vogel
veel stof opwaaien. In de jaren daarna
werd zij ingezet als gerieflijk passa
giersvliegtuig en als militair
transporttoestel.
Eind dertiger jaren al verdrongen aller
lei landen over de hele wereld zich bij
het kantoor van Donald E. Douglas
om de licentierechten. De Japanners
bouwden 487 L2D ,,Tabbys" voor hun
marineluchtvaartdienst in de Pacific.
Ze construeerden zelfs een houten
exemplaar toen de toevoer van alumi
nium was gestagneerd aan het eind
van de oorlog In de Sovjet-Unie wer
den van 1939 tot 1953 tussen de 2000
en 3000 Lusinov L1-2's (Navo Cab.) ge
bouwd. Overigens werd door hen iede
re DC-3 of in het kader van de leen-
en pachtwet geleverde C-47's door de
Sovjet-Unie L2 genoemd. In totaal zijn
er meer dan 13.000 DC-3 toestellen
gebouwd. Op dit moment vliegen er
nog 1500 toestellen van dit type in de
wereld. Duizend daarvan worden in
het buitenland op wieken gedragen. In
Nederland vliegen de PH-DDA en
sinds de aankomst op 10 mei ook de
Ph-DDZ.
Enthousiasme voorwaarde
Een perfect vliegend museum als de
PH-DDA behoeft eigenlijk geen krans.
Parmantig met de neus in de lucht op
de thuishaven van Schiphol-Oost of
rustig ronkend door de wolken is dit
historische toestel haar gewicht in
goud waard.
Een forse handvol sponsors en een le
ger van DDA-deelnemers houden de
Dakota in zijn element. Luchtvaart-
minded Nederland wil en kan deze
unieke vliegmachine thermiek blijven
geven. OOk u kunt een bijdrage leve
ren om de traditie van een van de
eerste geheel metalen vliegtuigen te
helpen voortzetten.
Dc K.L M heeft ten bureele van ons
blad een agentschap gevestigd.
Wij kunnen u thans met alle ge-
wenschtc inlichtingen van dienst zijn.
Mede kunt u aan ons Bureau plaats
bewijzen voor luchtreizen bekomen.
Het lidmaatschap van de DDA be
draagt A100per jaar. Wat u voor uw
lidmaatschap ontvangt is niet gering.
Om maar enkele voorbeelden te noe
men: u wordt deelnemers van een ex
clusieve stichting; u bent in de gele
genheid met een machine te vliegen
die een beetje van uzelf is; in tegen
stelling tot de Nachtwacht" mag u
uw schilderachtige hobby aanraken zo
veel als u dat wenst.
Dutch Dadota Association, Postbus
75090, 1117 ZP Schiphol, The Nether
lands. Telefoon 020-454077.
The Netherlands has nearly everything it could
possibly wish for: an enormous supply of natu
ral gas, a flashy queen and a statue of a little
boy, who supposedly had the nerve to put his
finger in a hole in one of our (now famous) di
kes. Until recently, only one thing was missing:
a museum with wings: flyable, that is.
Luckily, this unbearable situation has been tho
roughly changed. Apart from our Rijksmuseum,
we are now in the possession of another histori
cally important relic, a monument in its own
right. This example of pure nostalgia has a
length of about sixty-five feet (a little under
twenty meters) and carves her way through the
atmosphere at a leisurely speed of some one-
hundred-and-twenty-five knots. Obviously, we
are talking about the DC-3, the Grand Old Lady
of the Skies, best known around the globe as
the Dakota
Since early 1984, the Papa-Hotel-Delta-Delta-
Alpha has been the flying flagship of an all-
Dutch organisation, bearing the all-English na
me. Dutch Dakota Association. The associati
on's aim is obvious: to preserve this beautiful
aircraft for a next generation of Dakota-
enthusiasts and to fly it into the twenty-first
century. Membership currently stands at 2,000
and is still rising About 160 of the members de
vote much of their spare time to the PH-DDA,
in a concerted effort to Bring back the Dak"
to the general public.
The Dutch Dakota Association is one of the
smallest, but also one of the least expensive
Dakota-operators in the world On a non-profit
basis, which leaves no room for commercial
venture, the aircraft has been made the centre
piece of a dedicated drive to give the past a
new future.
Several times each year, the PH-DDA can be
found at minor and major airshows around Euro
pe. taking along many enthusiastic DDA-
members.
The history of the DC-3
in a netshell
The DC-3 is to aviation, what the T-Ford ment
for the automobile industry. Granted, she is so
mewhat heavier on the controls and has a cer
tain amout of built-in strubbornness However,
she has never been known to be reluctant to fly,
always takes to the air eagerly and besides that,
she is as reliable and safe as any aircraft you
can think of.
On 17th December 1935, the Douglas DC-3 ma
de its maiden flight from Santa Monica Airfield,
California. Developed from the already famous
DC-2, she started to work as the Douglas Slee
per Transport (DST), went to war with the Royal
Air Force as the Dakota, and later with the Uni
ted States Army Air Forces as the C-47 Sky-
train, and continued after the war to become
the basis of a vast number of airline companies
all over the world.
Already in the late-thirties, she became so popu
lar that many nations of the world were lining
up outside Donald W. Douglas' office for
assembly- and production-licenses
The Japanese proceeded to build the aircraft in
some numbers as the L2D Tabby" to the Allied
Forces in the Pacific, and even constructed a
wooden one, when the supply of aluminium was
rearly cut off by the end of the war
All told, some 13,000 DC-3 type aircraft were
built world wide, of which some 2,000 are belie
ved to be still operating somewhere.
One of these, we are proud to say, is the PH-
DDA owned and operated by the Dutch Dakota
Association, now joined by DDA's Dakota for
the next generation the PH-DDZ.
You have to be more than
just air-minded"...
It is hardly necessary to recommend a perfect
flying museum like the PH-DDA Jauntily with
her nose in the air on the apron at Schiphol Air
port, or steadily rumbling through the clouds,
this historic aircraft is worth her weight in gold
A small number of sponsors and an army of
DDA-members work diligently to keep the air
craft airworthy. As you undoubtedly understand,
a truly air-minded" person with a special place
in his or her heart for the Dakota is more than
welcome to join in the effort to preserve this
unique flying machine for posterity You too can
contribute, to keep up the tradition of flying this
fine example of one of the first all-metal airli
ners. The full membership fee is Dfl. 100,— an-
nualy, and you will find that your investment will
pay off handsomely To name but a few privile
ges: you will enjoy the membership of a unique
organisation that once maintains and operates a
Dakota in the true spirit of a closely-knit family;
you will have the opportunity to fly in an aircraft
that is more or less your ,,own" - all the flight-
reservations are handled on strictly first-come,
first served" basis, and you will only be charged
a modest fee for operation cost -; thanks to
your contributions, we can ensure the continued
airworthiness of the aircraft; you are allowed, in
contrast to most other museum-pieces, to touch
the exhibit as much as you want to- provided
you handle it gently - the number of flights
you can make each year are only limited by the
number of flights PH-DDA makes, so be sure to
take this opportunity I
Dutch Dakota Association, P.O. Bos 75090, 1117
ZP Schiphol, The Netherlands, Phone
020-454077.
Het vliegveld Texel is altijd een schip van bijleg geweest. De
afgelopen tien jaar zijn de bedragen die de partners van de
N.V. Luchtvaartterrein (rijk, provincie en gemeente) op tafel
moesten leggen echter allengs kleiner geworden en het afge
lopen boekjaar kon zelfs winst worden geboekt.
Bericht uit de Texelse Courent ven
30 juni 1937.
Dat is reden tot grote tevredenheid bij
havenmeester Ed de Bruijn, die een
zeer werkzaam aandeel heeft gehad in
deze gunstige ontwikkeling. Door goed
gastheerschap en het bedrijven van al
lerlei kleine en grote promotie-akties
heeft hij de klantenstroom naar zijn
luchthaven aanzienlijk weten te vergro
ten. De afgelopen tien jaar is het aan
tal vluchten vanaf het Texelse veld dan
ook gestaag omhoog gegaan. De groei
zit vooral in de toename van het be
zoek van buitenlandse vliegtuigen: van
532 in 1981 tot 1200 in het afgelopen
jaar. Een belangrijke inkomstenpost
voor het vliegveld wordt ook gevormd
door de activiteit van het op het ter
rein gevestigde Paracentrum Texel:
meer dan 2600 vluchten in het afgelo
pen jaar, waarbij zo'n 20.000 sprongen
werden gemaakt. De jaarverslagen ma
ken verder telkens melding van onge
veer 1000 rondvluchten, uitgevoerd
door „Tessel Air". Ook de Texelse
zweefvliegclib doet een duit in het
zakje, evenals de helicopters die de
verbinding onderhouden met de boor
eilanden op het continentale plat.
De verbeterde financiële positie van de
N.V. Luchtvaartterrein is niet ten koste
gegaan van de investeringen op het
terrein. Er kwam een goede hangar,
het restaurant werd verbeterd en ha
venmeester Ed de Bruijn zit tegen
woordig in een fraai kantoor dat te
vens een soort verkeerstoren is.
Expo
Maar er zijn nog wensen. Bovenaan
het verlanglijstje staat een permanente
expositieruimte, te bouwen aan de
noordkant van het Paracentrum. In de
ze ruimte met een lengte van meer
dan vijftig meter zou de tweede Dako
ta van de DDA Doornroosje" in ge
conserveerde staat kunnen worden
gestald totdat zij over meer dan twin
tig jaar weer in actie zal komen om de
thans in gebruik zijnde DDA-Dakota op
te volgen. Verder zouden allerlei be
zienswaardigheden op luchtvaartgebied
getoond kunnen worden, waaronder
het materiaal dat nu ter gelegenheid
van de Fly-ln in de hangar is te zien.
Te denken is ook aan een expositie die
gewijd is aan de luchtoorlog rond
Texel met onderdelen van geallieerde
bommenwerpers e.d.
Het mag vreemd klinken dat een vlieg
veld er een dergelijk museum bij wil
hebben, maar het feit is dat de Texelse
luchthaven grote toeristische betekenis
heeft. Massa's mensen komen er kij
ken naar de gaande en komende vlieg
tuigen en naar het parachutespringen,
zittend op het terras van het restau
rant. Bij slecht weer valt echter prak
tisch alle activiteit weg en zo'n over
dekte expositie zou dan een mooi
stukje compensatie zijn, waarmee de
financiële zekerheid van het vliegveld
is gediend. De Bruijn: ,,We zijn volop
aan het onderhandelen over de moge
lijkheden, onder andere met de DDA.
Het ziet ernaar uit dat het financieel
haalbaar is en dat we spoedig beslis
singen kunnen nemen".
Betonbaan
Het tweede punt op het verlanglijstje
van De Bruijn is een verharde start- en
landingsbaan op het veld. De huidige
grasbaan wordt namelijk onbruikbaar
bij langdurige regen en dan moet het
vliegveld dus sluiten. Zo'n betonnen
landingsbaan, die een lengte van 1200
meter bij een breedte van 45 meter
zou moeten hebben, kost echter mil
joenen en zelfs bij verdubbeling van de
drukte op het Texelse vliegveld zouden
de extra lasten die dat oplevert, niet
kunnen worden terugverdiend. Die
harde startbaan zal dus wel altijd een
vrome wens blijven.
- 1
Havenmeester Ed de Bruijn.
TEXEL
AMSTERDAM
Eastern
tussen
K LIL
Koningstraat 85 Den Helder Sluisdijkstraat 39
Telef. 492 Telef. 162
Deze limonades zijn bij alle goede zaken verkrijgbaar.
DE LIMONADE, DIE VLIEGT.
PER HEELE FLESCH 45 CT (maathoudende flesch)
Deze Limonades worden geschonken in Café-Restaurant
Luchtvaartterrein „Texel".
Advertentie uit de Texelse Courant van 3 juli 1937
Drukte van publiek en media bij aankomst van ..Doornroosje'' op Schiphol, het afgelopen weekend
Hoewel de DDA pas vijf jaar bestaat, bezit deze niet-
commerciële organisatie inmiddels een heuse vloot, die in de
komende jaren nog verder uitgebreid lijkt te worden. Het
eerste vliegtuig van de DDA is - uiteraard - een Douglas
DC-3C Dakota: de PH-DDA. Die werd 10 augustus 1983 van
de Finse luchtmacht gekocht. Na een grondige onderhouds
beurt werd de PH-DDA in april 1984 van Helsinki naar Schip
hol overgevlogen, waar zij op 18 april arriveerde.
Voordat de PH-DDA in Nederlandse
handen kwam, had zij er vanaf novem
ber 1943 een uitgebreide loopbaan op
zitten bij de Amerikaanse luchtmacht
(42-100646), de Finse luchtvaartmaat
schappij Aero Oy/Finnair (OH-LCB
,,Kuikka") en de Finse luchtmacht
(DO-7).
Schone slaapster
Op 14 januari 1987 werd op Malta door
de DDA de tweede Dakota gekocht,
de C-47A PH-DDZ Doornroosje". Dit
vliegtuig is voor het nageslacht aange
schaft en zal, na 22 jaar geconserveerd
te zijn geweest, in het jaar 2010 weer
het luchtruim kiezen. In dat jaar is het
namelijk 75 jaar geleden dat de eerste
Dakota de lucht in ging. De PH-DDZ
kwam op 10 mei 1987 op Schiphol
aan. Ook deze Dakota, die in maart
1944 werd gebouwd, vloog aanvanke
lijk bij de Amerikaanse luchtmacht
(43-15288). Via de FAA (de Amerikaan
se dienst voor de luchtvaart; N161),
Somali Air Lines (60S-AAA en
60-SAA) en het Amerikaanse bedrijf
ATC Inc. (N920) kwam het toestel bij
Pyramid Airlines in Egypte (SU-BFY
,,Khephren") terecht. Tenslotte werd
ze door de DDA gevonden op Malta.
Uiver terug
De laatste sensationele aankoop op 20
februari 1987 door de DDA is die van
een vergeten Douglas DC-2. Dit vlieg
tuig, dat zich compleet, maar gede
monteerd in een loods bij Brisbane,
Australië bevindt, zal te zijner tijd naar
Nederland worden overgebracht. De
DC-2 zal worden gerestaureerd en in
de kleuren van de Douglas DC-2 PH-
Nu rechttoe-recht*»"!
Amiterdam. zond*'
Ion, zond»' om«l#fl
minuten over I V
eiken werkdeg
om 8.25 uur op
om 13 35 en nn"
l/m. Vrijdag de
vlucht om 16.40-1'
richtingen dubbeld»»^
diensten Perfect* n
ting neer en v»n Rotte™
Zeelend. Twente N» 1
sterdam, enkele
retour (60 dage" 5'
9. - dagretour 'f
wijl een 10 vlucht*'^
slee hu I 44.- kolt'
tijd en geld. g*
K L Ml
AJU Uiver" van de KLM
gespoten. Zoals bekend won
ver" in 1934 de tweede prijs i
snelheidsrace en de eerste pri
handicaprace van Londen naa
bourne in Australië. Er wordt
1 JULI OPEf
TEXEL EIO*
LUCHTLIJl
gestreefd dit vliegtuig
in de lucht te krijgen. De
als ook deze DC-2 zal heten,
oktober 1934 door de
luchtvaartmaatschappij
nes in dienst genomen (NC
1941 kwam de DC-2 bij de
luchtmacht terecht (A30-14) e
daar tot 1947, waarbij zij
aan Australian National
uitgeleend (VH-CRH). Via
kwam de DC-2 als sleutelkist bij
hall Airways en vloog sinds 1948
meer. De DC-2 werd weliswaar o
manteld, maar gelukkig niet ges'
Overigens zijn er van de 198 geb:
de DC-2's nog slechts acht over,
van één in vliegende staat.
Dit in tegenstelling tot de DC-3ifce
van er meer dan 13.000 werden:
bouwd en nog steeds zo'n 1500:
vliegen.
THE CURRENT DDA FLEET
Although the DDA only exists for five ys
non-commercial organisation nowadays h Ide
real fleet, that is likely to be expanded tr.
following years. Of course the first aircra1
DDA is a Douglas DC-3C Dakota: the Pr
On 10th August 1983 she was bought froi
Finnish Air Force. After a thorough overt
PH-DDA was ferried in April 1984 from
to Schiphol, Amsterdam, where she am*
18th April. Before PH-DDA got into Duts
hands, she had a long career with the Ui 19 Si
(42-100646), the Finnish airline Aero Oy/I
(OH-LCB ,,Kuikka") and the Finnish Air
(DO-7).
lew
'der
ide
noj
Sleeping B
On 14th January 1987 DDA bought at M.
second Dakota, the C-47A PH-DDZ ,,Ste (jg
Beauty". This aircraft has been purchase:
der to be preserved for posterity. After 2
of conservation she will be brought backl
the air again in the year 2010, when the
DC-3 celebrates the 75th anniversary of
flight. PH-DDZ arrived on 10th May 1987|
Schiphol Amsterdam Initially also this
which was built in March 1944, flew wit)|
USA A F (43-15288). Via the FAA (Federal
on Administration; N 161), Somali Air lb
(60S-AAA and 60-SAA) and the America
pany ATC Inc. (N920) the C-47A got intci
hands of Pyramid Airlines in Egyopt (SIN
,,Khephren"). Finally she was found by
at Malta.
Uivir
The latest, sensational purchase by DDA
20th February 1987 is that of a (forgottt
Douglas DC-2. This aeroplane is lying n
gar near Brisbane, Australia. She is
but taken apart In the future she will
brought over to the Netherlands. The
be restored and painted into the
KLM's PH-AJU Uiver" (Stork). As
know probably the Uiver" in 1934
cond price in the speed race and the fir
in the handicap race from London (UK)
bourne (Australia). The DDA will try to
aircraft back into the air again.
This DC-2, which also will be registered
AJU, was taken up in October 1934 by
American company Eastern Air Lines (to
13738). In 1941 the DC-2 entered service)
the Royal Australian Air Force (A30-14) a*
ved there till 1947. In the meantime she
sed on short term to Australian National De
(VH-CRH). Via Macair the DC-2 came to
possession of Marshall Airways in orderi
reduced to spares. From 1948 on she nW
again. However, although the DC-2 was!
mantled, fortunately she wasn't reduced)
res or scrapped. Noteworthy is, that off laac
DC-2s built, only eight still exist, one of' £ui
flying condition. Only a few aircraft, cor; i
with the DC-3 of which more than 13,0®
built and still about 1,500 are airworthy