Dit is de Dutch Dakota Association Expositieruimte staat op verlanglijstje TIELEMAN S De huidige vloot van de DDA Agentschap K.L.M This is the Dutch Dakota Association Exploitatie vliegveld voor het eerst winstgevend 5s PAGINA 8 BIJLAGE TEXELSE COURANT VRIJDAG 15 MüliJD/ Nederland heeft bijna alles wat zijn hartje begeert. Een.reusachtige aardgasbel, een briljante koningin en een standbeeld voor een jo chie dat het lef had zijn vinger in een dijkgat te prikken. Maar één ding hadden we nog niet: een gevleugeld museum. Gelukkig is in die situatie verandering gekomen. Naast het Rijksmu seum bezitten wij thans een ander historisch gebouw". Deze brok nostalgie heeft een lengte van bijna twintig meter en splijt de luchtmoleculen met een topsnelheid van iets over de driehonderd kilometer per uur. We bedoelen de DC-3, bij velen beter bekend als de Dakota. Goedkoopste maatschappij De Papa-Hotel-Delta-Delta-Alpha is se dert begin 1984 het vliegend vlagge- schip van de puur Nederlandsche stichting met een Engelse naam, de Dutch Dakota Association. De stich ting DDA telt momenteel ongeveer tweeduizend enthousiaste deelne mers. De Dutch Dakota Association is de kleinste en goedkoopste luchtvaart maatschappij ter wereld. Met de eigen machine wordt zonder een schijntje van commercieel oogmerk gewerkt aan de toekomst van het verleden. Re gelmatig maken de deelnemers van de stichting met de PH-DDA reizen naar bestemmingen in binnen- en buitenland. Geschiedenis van de DC-3 in een notendop De DC-3 is de T-Ford onder de vlieg tuigen. Weliswaar een tikkeltje zwaar op de roelroeren, soms nukkig qua „luchtligging" maar net zo betrouw baar als een vliegende Hollander. Op 17 december 1935 maakte de Douglas DC-3, de iets grotere broer van de DC-2, haar eerste vlucht. Voort gestuwd door twee pittige Wright Cy clone motoren deed de zilveren vogel veel stof opwaaien. In de jaren daarna werd zij ingezet als gerieflijk passa giersvliegtuig en als militair transporttoestel. Eind dertiger jaren al verdrongen aller lei landen over de hele wereld zich bij het kantoor van Donald E. Douglas om de licentierechten. De Japanners bouwden 487 L2D ,,Tabbys" voor hun marineluchtvaartdienst in de Pacific. Ze construeerden zelfs een houten exemplaar toen de toevoer van alumi nium was gestagneerd aan het eind van de oorlog In de Sovjet-Unie wer den van 1939 tot 1953 tussen de 2000 en 3000 Lusinov L1-2's (Navo Cab.) ge bouwd. Overigens werd door hen iede re DC-3 of in het kader van de leen- en pachtwet geleverde C-47's door de Sovjet-Unie L2 genoemd. In totaal zijn er meer dan 13.000 DC-3 toestellen gebouwd. Op dit moment vliegen er nog 1500 toestellen van dit type in de wereld. Duizend daarvan worden in het buitenland op wieken gedragen. In Nederland vliegen de PH-DDA en sinds de aankomst op 10 mei ook de Ph-DDZ. Enthousiasme voorwaarde Een perfect vliegend museum als de PH-DDA behoeft eigenlijk geen krans. Parmantig met de neus in de lucht op de thuishaven van Schiphol-Oost of rustig ronkend door de wolken is dit historische toestel haar gewicht in goud waard. Een forse handvol sponsors en een le ger van DDA-deelnemers houden de Dakota in zijn element. Luchtvaart- minded Nederland wil en kan deze unieke vliegmachine thermiek blijven geven. OOk u kunt een bijdrage leve ren om de traditie van een van de eerste geheel metalen vliegtuigen te helpen voortzetten. Dc K.L M heeft ten bureele van ons blad een agentschap gevestigd. Wij kunnen u thans met alle ge- wenschtc inlichtingen van dienst zijn. Mede kunt u aan ons Bureau plaats bewijzen voor luchtreizen bekomen. Het lidmaatschap van de DDA be draagt A100per jaar. Wat u voor uw lidmaatschap ontvangt is niet gering. Om maar enkele voorbeelden te noe men: u wordt deelnemers van een ex clusieve stichting; u bent in de gele genheid met een machine te vliegen die een beetje van uzelf is; in tegen stelling tot de Nachtwacht" mag u uw schilderachtige hobby aanraken zo veel als u dat wenst. Dutch Dadota Association, Postbus 75090, 1117 ZP Schiphol, The Nether lands. Telefoon 020-454077. The Netherlands has nearly everything it could possibly wish for: an enormous supply of natu ral gas, a flashy queen and a statue of a little boy, who supposedly had the nerve to put his finger in a hole in one of our (now famous) di kes. Until recently, only one thing was missing: a museum with wings: flyable, that is. Luckily, this unbearable situation has been tho roughly changed. Apart from our Rijksmuseum, we are now in the possession of another histori cally important relic, a monument in its own right. This example of pure nostalgia has a length of about sixty-five feet (a little under twenty meters) and carves her way through the atmosphere at a leisurely speed of some one- hundred-and-twenty-five knots. Obviously, we are talking about the DC-3, the Grand Old Lady of the Skies, best known around the globe as the Dakota Since early 1984, the Papa-Hotel-Delta-Delta- Alpha has been the flying flagship of an all- Dutch organisation, bearing the all-English na me. Dutch Dakota Association. The associati on's aim is obvious: to preserve this beautiful aircraft for a next generation of Dakota- enthusiasts and to fly it into the twenty-first century. Membership currently stands at 2,000 and is still rising About 160 of the members de vote much of their spare time to the PH-DDA, in a concerted effort to Bring back the Dak" to the general public. The Dutch Dakota Association is one of the smallest, but also one of the least expensive Dakota-operators in the world On a non-profit basis, which leaves no room for commercial venture, the aircraft has been made the centre piece of a dedicated drive to give the past a new future. Several times each year, the PH-DDA can be found at minor and major airshows around Euro pe. taking along many enthusiastic DDA- members. The history of the DC-3 in a netshell The DC-3 is to aviation, what the T-Ford ment for the automobile industry. Granted, she is so mewhat heavier on the controls and has a cer tain amout of built-in strubbornness However, she has never been known to be reluctant to fly, always takes to the air eagerly and besides that, she is as reliable and safe as any aircraft you can think of. On 17th December 1935, the Douglas DC-3 ma de its maiden flight from Santa Monica Airfield, California. Developed from the already famous DC-2, she started to work as the Douglas Slee per Transport (DST), went to war with the Royal Air Force as the Dakota, and later with the Uni ted States Army Air Forces as the C-47 Sky- train, and continued after the war to become the basis of a vast number of airline companies all over the world. Already in the late-thirties, she became so popu lar that many nations of the world were lining up outside Donald W. Douglas' office for assembly- and production-licenses The Japanese proceeded to build the aircraft in some numbers as the L2D Tabby" to the Allied Forces in the Pacific, and even constructed a wooden one, when the supply of aluminium was rearly cut off by the end of the war All told, some 13,000 DC-3 type aircraft were built world wide, of which some 2,000 are belie ved to be still operating somewhere. One of these, we are proud to say, is the PH- DDA owned and operated by the Dutch Dakota Association, now joined by DDA's Dakota for the next generation the PH-DDZ. You have to be more than just air-minded"... It is hardly necessary to recommend a perfect flying museum like the PH-DDA Jauntily with her nose in the air on the apron at Schiphol Air port, or steadily rumbling through the clouds, this historic aircraft is worth her weight in gold A small number of sponsors and an army of DDA-members work diligently to keep the air craft airworthy. As you undoubtedly understand, a truly air-minded" person with a special place in his or her heart for the Dakota is more than welcome to join in the effort to preserve this unique flying machine for posterity You too can contribute, to keep up the tradition of flying this fine example of one of the first all-metal airli ners. The full membership fee is Dfl. 100,— an- nualy, and you will find that your investment will pay off handsomely To name but a few privile ges: you will enjoy the membership of a unique organisation that once maintains and operates a Dakota in the true spirit of a closely-knit family; you will have the opportunity to fly in an aircraft that is more or less your ,,own" - all the flight- reservations are handled on strictly first-come, first served" basis, and you will only be charged a modest fee for operation cost -; thanks to your contributions, we can ensure the continued airworthiness of the aircraft; you are allowed, in contrast to most other museum-pieces, to touch the exhibit as much as you want to- provided you handle it gently - the number of flights you can make each year are only limited by the number of flights PH-DDA makes, so be sure to take this opportunity I Dutch Dakota Association, P.O. Bos 75090, 1117 ZP Schiphol, The Netherlands, Phone 020-454077. Het vliegveld Texel is altijd een schip van bijleg geweest. De afgelopen tien jaar zijn de bedragen die de partners van de N.V. Luchtvaartterrein (rijk, provincie en gemeente) op tafel moesten leggen echter allengs kleiner geworden en het afge lopen boekjaar kon zelfs winst worden geboekt. Bericht uit de Texelse Courent ven 30 juni 1937. Dat is reden tot grote tevredenheid bij havenmeester Ed de Bruijn, die een zeer werkzaam aandeel heeft gehad in deze gunstige ontwikkeling. Door goed gastheerschap en het bedrijven van al lerlei kleine en grote promotie-akties heeft hij de klantenstroom naar zijn luchthaven aanzienlijk weten te vergro ten. De afgelopen tien jaar is het aan tal vluchten vanaf het Texelse veld dan ook gestaag omhoog gegaan. De groei zit vooral in de toename van het be zoek van buitenlandse vliegtuigen: van 532 in 1981 tot 1200 in het afgelopen jaar. Een belangrijke inkomstenpost voor het vliegveld wordt ook gevormd door de activiteit van het op het ter rein gevestigde Paracentrum Texel: meer dan 2600 vluchten in het afgelo pen jaar, waarbij zo'n 20.000 sprongen werden gemaakt. De jaarverslagen ma ken verder telkens melding van onge veer 1000 rondvluchten, uitgevoerd door „Tessel Air". Ook de Texelse zweefvliegclib doet een duit in het zakje, evenals de helicopters die de verbinding onderhouden met de boor eilanden op het continentale plat. De verbeterde financiële positie van de N.V. Luchtvaartterrein is niet ten koste gegaan van de investeringen op het terrein. Er kwam een goede hangar, het restaurant werd verbeterd en ha venmeester Ed de Bruijn zit tegen woordig in een fraai kantoor dat te vens een soort verkeerstoren is. Expo Maar er zijn nog wensen. Bovenaan het verlanglijstje staat een permanente expositieruimte, te bouwen aan de noordkant van het Paracentrum. In de ze ruimte met een lengte van meer dan vijftig meter zou de tweede Dako ta van de DDA Doornroosje" in ge conserveerde staat kunnen worden gestald totdat zij over meer dan twin tig jaar weer in actie zal komen om de thans in gebruik zijnde DDA-Dakota op te volgen. Verder zouden allerlei be zienswaardigheden op luchtvaartgebied getoond kunnen worden, waaronder het materiaal dat nu ter gelegenheid van de Fly-ln in de hangar is te zien. Te denken is ook aan een expositie die gewijd is aan de luchtoorlog rond Texel met onderdelen van geallieerde bommenwerpers e.d. Het mag vreemd klinken dat een vlieg veld er een dergelijk museum bij wil hebben, maar het feit is dat de Texelse luchthaven grote toeristische betekenis heeft. Massa's mensen komen er kij ken naar de gaande en komende vlieg tuigen en naar het parachutespringen, zittend op het terras van het restau rant. Bij slecht weer valt echter prak tisch alle activiteit weg en zo'n over dekte expositie zou dan een mooi stukje compensatie zijn, waarmee de financiële zekerheid van het vliegveld is gediend. De Bruijn: ,,We zijn volop aan het onderhandelen over de moge lijkheden, onder andere met de DDA. Het ziet ernaar uit dat het financieel haalbaar is en dat we spoedig beslis singen kunnen nemen". Betonbaan Het tweede punt op het verlanglijstje van De Bruijn is een verharde start- en landingsbaan op het veld. De huidige grasbaan wordt namelijk onbruikbaar bij langdurige regen en dan moet het vliegveld dus sluiten. Zo'n betonnen landingsbaan, die een lengte van 1200 meter bij een breedte van 45 meter zou moeten hebben, kost echter mil joenen en zelfs bij verdubbeling van de drukte op het Texelse vliegveld zouden de extra lasten die dat oplevert, niet kunnen worden terugverdiend. Die harde startbaan zal dus wel altijd een vrome wens blijven. - 1 Havenmeester Ed de Bruijn. TEXEL AMSTERDAM Eastern tussen K LIL Koningstraat 85 Den Helder Sluisdijkstraat 39 Telef. 492 Telef. 162 Deze limonades zijn bij alle goede zaken verkrijgbaar. DE LIMONADE, DIE VLIEGT. PER HEELE FLESCH 45 CT (maathoudende flesch) Deze Limonades worden geschonken in Café-Restaurant Luchtvaartterrein „Texel". Advertentie uit de Texelse Courant van 3 juli 1937 Drukte van publiek en media bij aankomst van ..Doornroosje'' op Schiphol, het afgelopen weekend Hoewel de DDA pas vijf jaar bestaat, bezit deze niet- commerciële organisatie inmiddels een heuse vloot, die in de komende jaren nog verder uitgebreid lijkt te worden. Het eerste vliegtuig van de DDA is - uiteraard - een Douglas DC-3C Dakota: de PH-DDA. Die werd 10 augustus 1983 van de Finse luchtmacht gekocht. Na een grondige onderhouds beurt werd de PH-DDA in april 1984 van Helsinki naar Schip hol overgevlogen, waar zij op 18 april arriveerde. Voordat de PH-DDA in Nederlandse handen kwam, had zij er vanaf novem ber 1943 een uitgebreide loopbaan op zitten bij de Amerikaanse luchtmacht (42-100646), de Finse luchtvaartmaat schappij Aero Oy/Finnair (OH-LCB ,,Kuikka") en de Finse luchtmacht (DO-7). Schone slaapster Op 14 januari 1987 werd op Malta door de DDA de tweede Dakota gekocht, de C-47A PH-DDZ Doornroosje". Dit vliegtuig is voor het nageslacht aange schaft en zal, na 22 jaar geconserveerd te zijn geweest, in het jaar 2010 weer het luchtruim kiezen. In dat jaar is het namelijk 75 jaar geleden dat de eerste Dakota de lucht in ging. De PH-DDZ kwam op 10 mei 1987 op Schiphol aan. Ook deze Dakota, die in maart 1944 werd gebouwd, vloog aanvanke lijk bij de Amerikaanse luchtmacht (43-15288). Via de FAA (de Amerikaan se dienst voor de luchtvaart; N161), Somali Air Lines (60S-AAA en 60-SAA) en het Amerikaanse bedrijf ATC Inc. (N920) kwam het toestel bij Pyramid Airlines in Egypte (SU-BFY ,,Khephren") terecht. Tenslotte werd ze door de DDA gevonden op Malta. Uiver terug De laatste sensationele aankoop op 20 februari 1987 door de DDA is die van een vergeten Douglas DC-2. Dit vlieg tuig, dat zich compleet, maar gede monteerd in een loods bij Brisbane, Australië bevindt, zal te zijner tijd naar Nederland worden overgebracht. De DC-2 zal worden gerestaureerd en in de kleuren van de Douglas DC-2 PH- Nu rechttoe-recht*»"! Amiterdam. zond*' Ion, zond»' om«l#fl minuten over I V eiken werkdeg om 8.25 uur op om 13 35 en nn" l/m. Vrijdag de vlucht om 16.40-1' richtingen dubbeld»»^ diensten Perfect* n ting neer en v»n Rotte™ Zeelend. Twente N» 1 sterdam, enkele retour (60 dage" 5' 9. - dagretour 'f wijl een 10 vlucht*'^ slee hu I 44.- kolt' tijd en geld. g* K L Ml AJU Uiver" van de KLM gespoten. Zoals bekend won ver" in 1934 de tweede prijs i snelheidsrace en de eerste pri handicaprace van Londen naa bourne in Australië. Er wordt 1 JULI OPEf TEXEL EIO* LUCHTLIJl gestreefd dit vliegtuig in de lucht te krijgen. De als ook deze DC-2 zal heten, oktober 1934 door de luchtvaartmaatschappij nes in dienst genomen (NC 1941 kwam de DC-2 bij de luchtmacht terecht (A30-14) e daar tot 1947, waarbij zij aan Australian National uitgeleend (VH-CRH). Via kwam de DC-2 als sleutelkist bij hall Airways en vloog sinds 1948 meer. De DC-2 werd weliswaar o manteld, maar gelukkig niet ges' Overigens zijn er van de 198 geb: de DC-2's nog slechts acht over, van één in vliegende staat. Dit in tegenstelling tot de DC-3ifce van er meer dan 13.000 werden: bouwd en nog steeds zo'n 1500: vliegen. THE CURRENT DDA FLEET Although the DDA only exists for five ys non-commercial organisation nowadays h Ide real fleet, that is likely to be expanded tr. following years. Of course the first aircra1 DDA is a Douglas DC-3C Dakota: the Pr On 10th August 1983 she was bought froi Finnish Air Force. After a thorough overt PH-DDA was ferried in April 1984 from to Schiphol, Amsterdam, where she am* 18th April. Before PH-DDA got into Duts hands, she had a long career with the Ui 19 Si (42-100646), the Finnish airline Aero Oy/I (OH-LCB ,,Kuikka") and the Finnish Air (DO-7). lew 'der ide noj Sleeping B On 14th January 1987 DDA bought at M. second Dakota, the C-47A PH-DDZ ,,Ste (jg Beauty". This aircraft has been purchase: der to be preserved for posterity. After 2 of conservation she will be brought backl the air again in the year 2010, when the DC-3 celebrates the 75th anniversary of flight. PH-DDZ arrived on 10th May 1987| Schiphol Amsterdam Initially also this which was built in March 1944, flew wit)| USA A F (43-15288). Via the FAA (Federal on Administration; N 161), Somali Air lb (60S-AAA and 60-SAA) and the America pany ATC Inc. (N920) the C-47A got intci hands of Pyramid Airlines in Egyopt (SIN ,,Khephren"). Finally she was found by at Malta. Uivir The latest, sensational purchase by DDA 20th February 1987 is that of a (forgottt Douglas DC-2. This aeroplane is lying n gar near Brisbane, Australia. She is but taken apart In the future she will brought over to the Netherlands. The be restored and painted into the KLM's PH-AJU Uiver" (Stork). As know probably the Uiver" in 1934 cond price in the speed race and the fir in the handicap race from London (UK) bourne (Australia). The DDA will try to aircraft back into the air again. This DC-2, which also will be registered AJU, was taken up in October 1934 by American company Eastern Air Lines (to 13738). In 1941 the DC-2 entered service) the Royal Australian Air Force (A30-14) a* ved there till 1947. In the meantime she sed on short term to Australian National De (VH-CRH). Via Macair the DC-2 came to possession of Marshall Airways in orderi reduced to spares. From 1948 on she nW again. However, although the DC-2 was! mantled, fortunately she wasn't reduced) res or scrapped. Noteworthy is, that off laac DC-2s built, only eight still exist, one of' £ui flying condition. Only a few aircraft, cor; i with the DC-3 of which more than 13,0® built and still about 1,500 are airworthy

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 12