en andere bijzonderheden Texel-DDA Fly-ln wordt MINSTENS VIJFTIG TOESTELLEN TE KUK jbileum historisch record let Comité van Aanbeveling kWWWVW 33 bij de viering van de 70-jarige aanwe zigheid van de Koninklijke Marine op ,,De Mok", het 50-jarig bestaan van het vliegveld Texel en het eerste lustrum van de Dutch Dakota Association. Uitgegeven in samenwerking met 100-jarige Texelse Courant. PROGRAMMA VRIJDAG 15 MEI 1987 Het afgelopen weekend kreeg de Dutch Dakota Association zijn tweede DC-3. Vanuit Malta arriveerde de PH-DDZ Doornroosjeop Schip hol. Het toestel is present op de Fly-ln op Texel en gaat korte tijd daarna in de mottenballen. komende weekend is sprake van bijzondere samenloop van jubilea, it alleen het 70-jarig bestaan van De ik, het 50-jarig bestaan van het igveld en het 5-jarig bestaan van de IA wordt gevierd, maar ook is het jaar geleden dat Guus en Femy ijs de pachters werden van het gveldrestaurant. Ze leveren daarom bijdrage aan het feestgedruis door inhuren van Willy Ashams Jazz- id en ze hebben zaterdag bij het is van het restaurant wat speelmo- lijkheden geboden die vooral voor leren leuk zijn. i een groot springkussen, een ieautootjes-spel en er kunnen ballen irden gevangen die door een appa- it worden afgeschoten, lens het bewind van de familie is het vliegveldrestaurant vrij in- pend verfraaid en verbeterd, maar liggen nog grootsere plannen in het ichiet. Het is de bedoeling het be- uit te breiden met een (eigenl ho fnet 22 kamers. de heer J. M. Schroder de heer P, J. Legro Biitenant-Generaal F. J. de Jong pdfniraal C. H. E. Brainich-von Brainichveld H. Raben P. Berkhout De Texel-DDA Fly-ln ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het vliegveld en het eerste lustrum van de Dutch Dakota Association die vrijdag, zaterdag en zondag op het vliegveld Texel wordt gehouden, wordt de grootste bijeenkomst van historische vliegtuigen die ooit in Nederland is gehouden. Momenteel zijn vijftig deelnemende toestellen van dertien verschillende types definitief ingeschreven en het is waar schijnlijk dat er nog wei een aantal zal bijkomen. weer in de loop van zondag. Vrijdag is dus al het nodige op het vliegveld te beleven. In elk geval kan men vanaf tien uur 's morgens terecht in de jubi leumtentoonstelling die is ingericht in de hangar. Het publiek heeft alle drie dagen vrije toegang tot het vliegveld en maakt gebruik van de normale in gang. Er worden geen verkeersmaatre gelen genomen en automobilisten kun nen dus vanaf alle kanten tot vlakbij het veld komen en hun voertuig parke ren op het land er tegenover. Expositie De jubileumexpositie in de hangar be looft bijzonder interessant te worden. Er worden tientallen oude foto's geëx poseerd, afkomstig uit collecties van allerlei particulieren, fraai gereprodu ceerd en vergroot door Nauta, Pieter de Vries en Arend Nijkamp. Tesamen vormen ze een rij van totaal 21 meter lengte. Er zijn mooie beelden bij uit de tijd dat het vliegveld als werkverschaf fingsproject werd aangelegd, van de officiële opening in 1937 en van allerlei gebeurtenissen in de loop van de vol gende jaren. Grote blikvanger in de tentoonstel lingsruimte is een vijftig jaar oude Hor net Moth tweedekker die daar staat samen met zijn Engelse eigenaresse, de 75-jarige mrs. Hamilton, die nog re gelmatig en zeer sportief met het ding vliegt en het Texelse vliegveld meer dan eens in haar reisprogramma heeft opgenomen. Een soort diorama, gemaakt door Niek Welboren, geeft een beeld van vlieg veld, gebouwen en toestellen uit 1937. Met enige nadruk moet worden vermeld dat het publiek dat zater dag naar de Texelse luchthaven zal stromen, niet zal worden gecon fronteerd met een echt vliegfeest of airshow waarbij de deelnemen de vliegtuigen volgens een pro gramma actief in de lucht zullen zijn. Men zal een aantal toestellen kunnen zien aankomen of vertrek ken en enkele zullen de gelegen heid aangrijpen om wat rondjes te maken maar voor de rest staan ze aan de grond om daar door pu bliek en jury bewonderd te worden. De meeste deelnemers arriveren in de loop van vrijdag op Texel en vertrekken ïommittee of recommendance Z.K.H. Prins Bernhard der Nederlanden BS- N. Smit-Kroes If L. J. van Ameyden de heer F. Swarttouw O's. R. J. de Wit Minister van Verkeer en Waterstaat Directeur K.L.M. President-directeur Fokker Commissaris van de Koningin van Noordholland President-directeur Martinair Algemeen directeur Transavia Airlines Chef staf Kon. Luchtmacht Chef staf Marine Directeur-generaal Rijksluchtvaart dienst Shell Nederland Verkoop maatschappij De modellen van de toestellen zijn uit massief hout vervaardigt door Theo Witte en Kees Daalder. Verderop staan wat grotere vliegtuigmodellen en daar zijn ook allerlei curiositeiten op lucht vaartgebied, zoals de motor en origi nele propeller van de legendarische ..Scheldemusch", het toestel dat in de dertiger jaren door scheepswerf De Schelde werd gefabriceerd en veel be langstelling trok bij de officiële ope ning van het veld in 1937. Piet Stan daart is bezig zo'n Scheldemusch te reconstrueren. Standaart is ook de man die een overwegend werkzaam aandeel heeft gehad in voorbereiding en inrichting van de tentoonstelling, daarbij gebruik makend van zijn om vangrijke privécollectie op het gebied van „Texelse luchtvaart". Videofilm Zeer de moeite waard is de historische videofilm van een half uur die ter gele genheid van het vliegveldjubileum is gemaakt. Een indruk wordt gegeven van de geschiedenis van vliegveld De Vlijt met fragmenten uit films van wij len G. Joh. Duinker, maar ook uit het bioscoopjournaal van Polygoon, dat destijds een reportage maakte van de opening van het vliegveld. Curieus is ook een kleurenfilmpje dat in de jaren vijftig werd gemaakt door wijlen Eef Breeuwer in de tijd dat het Texelse vliegveld de basis was van een aantal Spitfire jachtvliegtuigen die toen door Schreiner Aero Comtractors werden gebruikt voor het slepen van doelen bij militaire schietoefeningen. Breeuwer, eigenaar-exploitant van De Oranje boom in Den Burg, had zijn vliegbre vet en vloog ook wel zelf in dit vlieg tuigtype, dat in de slag om Engeland wereldberoemd werd. Verder zijn er opnamen van de reconstructie van het vliegveld in 1974, van vliegfeesten die in de loop der jaren zijn gehouden, van activiteiten van de zweefvliegclub, parachutisten, etc. De film is samen gesteld door Piet Standaart en Video- lux en van commentaar voorzien door \raag heet ik u, namens de raad >an bestuur van het vliegveld, 'elkom tijdens de Fly-in die van- zal plaatshebben. iet is vandaag voor het vliegveld >en bijzondere dag omdat aan lacht wordt besteed aan het feit lat 50 jaar geleden de eerste rliegtuigen op dit veld landden of laarvan opstegen. Ondanks alle veranderingen die zich in de lucht vaart in die halve eeuw hebben 'oorgedaan is het vliegveld geble ven en vervult het nog steeds een \elangrijke rol a/s het gaat om een tukje infrastructuur op het eiland 'exel. luist binnen het toeristische ver leer dat Texel aandoet, neemt het vliegveld z'n eigen plaats in voor Hegenen die per vliegtuig het ei- end bezoeken. 'erder is het parachutespringen ia het vliegveld uitgegroeid tot en belangrijke tak van sport, vaar velen voldoening in vinden, lede door deze sport is het hele lebeuren op en rond het veld voor de bezoekers van het eiland ven a/le-weer-voorziening gewor- ien a/s onderdeel van de voorzie ningen die het eiland op dit ge bied reeds kent. Na 50 jaar is dus het vliegveld pog springlevend en kan ook in de oekomst z'n rol binnen de maat- r8 staven, die daarvoor op Texel zul len moeten gelden, blijven ervu/len. k p Alle aanleiding dus er vandaag een feest van te maken, samen wet de Dutch Dakota Association en het Mariniers Opleidingskamp, lie respectievelijk hun 5-jarig en li, 70-jarig bestaan vieren. jraag wens ik u een plezierige dag in ons midden toe. 4. Schipper, 'oorzitter raad van bestuur m burgemeester van Texel. Redaktie: Maarten Brouwer. Mariëtte Gersie en Anne Cor Groeneveld. Eindredactie: Harry de Graaf. Leo van der Goot, de man die zater dag ook de mondelinge toelichting bij de Fly-ln verzorgt. Er is nóg een videohoek; hier geeft de DDA informatie. Verder op de ten toonstelling vitrines met onderdelen van bommenwerpers die tijdens de tweede wereldoorlog in zee zijn gestort en een reeks fraaie perspex vliegtuig modellen van drummer/beeldend kunstenaar Bob Dros. Kijken.... In elk geval op zaterdag zullen alle aan de Fly-ln deelnemende toestellen pre sent zijn, althans het grootste deel van de dag. Een aantal doet mee aan een luchtshow die 's middags boven Sche- veningen wordt gehouden en is dan dus even absent. De historische vlieg tuigen kunnen door het publiek van korte afstand worden bekeken Er staat wel een hek voor omdat de ervaring heeft geleerd dat altijd rekening moet worden gehouden met souvenirjagers. Mariniers van de Joost Dourlein- kazerne houden een oogje in het zeil. Ongeveer zes verschillende vliegtuigen zullen onder leiding van DDA-gidsen en in aanwezigheid van de eigenaars van dichtbij en ook van binnen beke ken kunnen worden. Dat gebeurt tel kens met groepjes van ongeveer twin tig belangstellenden tegelijk. In één geval (bij de Dc 3 van de Zweedse Da- kotaclubl zal daarvoor een vergoeding moeten worden betaald. Op de Fly-ln zijn totaal vijf Dakota's present, die in de loop van de middag allemaal tege lijk de lucht in zullen gaan op weg naar Scheveningen, een moment waarnaar Dakotafreaks watertandend uitzien. Bezoekers zullen geen honger hoeven lijden op het vliegveld. Er zijn allerlei eet- en drankstalletjes, onder andere met Texelse produkten. Het is de be doeling dat het een gezellige boel wordt, met vrijwel zeker nog wat ver rassingen zoals het laag overvliegen van een Fokker 100, Fokker 50 en een KLM lijntoestel. Misschien zal ook het bekende Fokker Four-team nog wat doen, evenals de Texelse parachu tisten. Muzikaal vertier wordt geboden door Willy Ashmans Jazzband en de steelband van mariniers. Prins Om 12.45 uur arriveert de Dakota PH- DDA van de Dutch Dakota Association met als passagiers Prins Bernhard en andere leden van het comité van aan beveling (zie overzicht elders in deze krant) die de Fly-ln als eregasten zul len bijwonen. Alleen minister N. Smit- Kroes van Verkeer en Waterstaat en Fokker directeur Swartouw zijn verhin derd. Dit gezelschap begeeft zich naar een speciale, niet voor publiek toegan kelijke VIP-tent waar gegeten wordt. Het is de bedoeling dat de prins een rondje langs de geëxposeerde vliegtui gen zal maken. Onder de toestellen bevindt zich een Stinson Sentinel uit België, de OO-PPB, die vroeger (als PH-PPB) eigendom was van de prins. Prins Bernhard en de andere „Vips" zullen ook de expositie in de hangar bezichtigen en zolang dat duurt mag ander publiek er niet in. Cadeau Rond half vijf 's middags zal Prins Bernhard in de grote feesttent op het vliegveld de prijzen uitreiken aan de vliegtuigbemanningen die de „prij zenslag" (zie artikel elders in deze krant) hebben gewonnen. Aansluitend op deze plechtigheid zal ook een cadeau worden over handigd aan de prins zelf. Het is een geldbedrag dat bijeen is ge bracht door de instanties die bij de organisatie van de Fly-ln zijn be trokken en relaties en het is de be doeling dat de prins op zijn beurt dit geld beschikbaar stelt voor een Texels doel. Om vijf uur vertrekt prins Bernhard per helicopter van Texel, De andere hoge gasten keren later met de DDA-Dakota terug. In de grote feesttent wordt 's avonds voor vrienden en relaties (er komen zo'n 1000 DDA-leden naar de Texelse Fly-ln) de DDA lustrumviering gehouden. De mensen die in de buurt van het vliegveld wonen hebben een uitnodi ging gehad om vrijdag tussen 14.00 en 20.00 uur naar het veld te komen om de tentoonstelling en de reeds gearri veerde vliegtuigen te bekijken. Beste lezers, Graag maak ik van de gelegenheid gebruik de Texelse Courant van harte geluk te wensen met het 100-jarig bestaan. Deze bijlage van de Courant was het resultaat van een viertal jubilea, te weten het 100-jarig jubileum van deze Courant, het 70-jarig bestaan van het marinekamp De Mok, het 50-jarig bestaan van het vliegveld Texel en het eerste lustrum van de Dutch Dakota Association. Het zijn vooral de laatste twee die middels de Texel - DDA Fly-ln groots de aandacht hierop vestigen. Deze bijlage zal dan ook naast de normale distributie door heel Europa worden verspreid. In het bijzonder wil ik mij richten tot de bezoekers van de Texel-DDA Fly- ln. Honderden piloten, technici, passagiers en natuurlijk duizenden toe schouwers verwelkomen wij 16 mei op de Texelse luchthaven. Speciaal wil ik de bezoekende vliegtuigen en hun inzittenden verwelkomen op Texel, het zijn vooral de historische vliegtuigen die deze dag zo uniek maken. 16 mei 1987 is de grootste bijeenkomst van historische vliegtuigen in de Ne derlandse luchtvaartgeschiedenis. Voorwaar geen sinecure. 16 mei zal dan ook zeker voor u de moeite waard zijn als bezoeker van de Texel - DDA Fly-ln. Reden waarom ik u namens het bestuur van de Dutch Dakota Association een plezierige dag toewens. Anne Cor Groeneveld voorzitter Dutch Dakota Association Dear visitors, Welcome at the Texel - DDA Fly-ln Four jubilees are responsible for the events at Texel this weekend. The Texel Courant, this newspaper, is celebrating its 100th anniversary, Royal Mari nes trainingscamp ,,De Mok" 70th anniversary, Texel airport's 50th anniversary and the Dutch Dakota Association celebrates its first lustrum. These last two are primarily responsable for the Texel - DDA Fly-ln. More than twenty-five different aircraft types of over thirty years old totally more than sixty aircraft are gathering for the event With visiting aircraft we expect more than one hundred airplanes being watched by thou sands of aviation enthusiasts On behalf of the organisation I thank you for your presence and wish you a nice Fly-ln. Anne Cor Groeneveld president Dutch Dakota Association

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 5