en andere bijzonderheden
Texel-DDA Fly-ln wordt
MINSTENS VIJFTIG TOESTELLEN TE KUK
jbileum historisch record
let Comité van Aanbeveling
kWWWVW
33
bij de viering van de 70-jarige aanwe
zigheid van de Koninklijke Marine op
,,De Mok", het 50-jarig bestaan van
het vliegveld Texel en het eerste
lustrum van de Dutch Dakota
Association.
Uitgegeven in samenwerking met
100-jarige Texelse Courant.
PROGRAMMA
VRIJDAG 15 MEI 1987
Het afgelopen weekend kreeg de Dutch Dakota Association zijn tweede DC-3. Vanuit Malta arriveerde de PH-DDZ Doornroosjeop Schip
hol. Het toestel is present op de Fly-ln op Texel en gaat korte tijd daarna in de mottenballen.
komende weekend is sprake van
bijzondere samenloop van jubilea,
it alleen het 70-jarig bestaan van De
ik, het 50-jarig bestaan van het
igveld en het 5-jarig bestaan van de
IA wordt gevierd, maar ook is het
jaar geleden dat Guus en Femy
ijs de pachters werden van het
gveldrestaurant. Ze leveren daarom
bijdrage aan het feestgedruis door
inhuren van Willy Ashams Jazz-
id en ze hebben zaterdag bij het
is van het restaurant wat speelmo-
lijkheden geboden die vooral voor
leren leuk zijn.
i een groot springkussen, een
ieautootjes-spel en er kunnen ballen
irden gevangen die door een appa-
it worden afgeschoten,
lens het bewind van de familie
is het vliegveldrestaurant vrij in-
pend verfraaid en verbeterd, maar
liggen nog grootsere plannen in het
ichiet. Het is de bedoeling het be-
uit te breiden met een (eigenl ho
fnet 22 kamers.
de heer J. M. Schroder
de heer P, J. Legro
Biitenant-Generaal F. J. de Jong
pdfniraal C. H. E. Brainich-von Brainichveld
H. Raben
P. Berkhout
De Texel-DDA Fly-ln ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan
van het vliegveld en het eerste lustrum van de Dutch Dakota
Association die vrijdag, zaterdag en zondag op het vliegveld
Texel wordt gehouden, wordt de grootste bijeenkomst van
historische vliegtuigen die ooit in Nederland is gehouden.
Momenteel zijn vijftig deelnemende toestellen van dertien
verschillende types definitief ingeschreven en het is waar
schijnlijk dat er nog wei een aantal zal bijkomen.
weer in de loop van zondag. Vrijdag is
dus al het nodige op het vliegveld te
beleven. In elk geval kan men vanaf
tien uur 's morgens terecht in de jubi
leumtentoonstelling die is ingericht in
de hangar. Het publiek heeft alle drie
dagen vrije toegang tot het vliegveld
en maakt gebruik van de normale in
gang. Er worden geen verkeersmaatre
gelen genomen en automobilisten kun
nen dus vanaf alle kanten tot vlakbij
het veld komen en hun voertuig parke
ren op het land er tegenover.
Expositie
De jubileumexpositie in de hangar be
looft bijzonder interessant te worden.
Er worden tientallen oude foto's geëx
poseerd, afkomstig uit collecties van
allerlei particulieren, fraai gereprodu
ceerd en vergroot door Nauta, Pieter
de Vries en Arend Nijkamp. Tesamen
vormen ze een rij van totaal 21 meter
lengte. Er zijn mooie beelden bij uit de
tijd dat het vliegveld als werkverschaf
fingsproject werd aangelegd, van de
officiële opening in 1937 en van allerlei
gebeurtenissen in de loop van de vol
gende jaren.
Grote blikvanger in de tentoonstel
lingsruimte is een vijftig jaar oude Hor
net Moth tweedekker die daar staat
samen met zijn Engelse eigenaresse,
de 75-jarige mrs. Hamilton, die nog re
gelmatig en zeer sportief met het ding
vliegt en het Texelse vliegveld meer
dan eens in haar reisprogramma heeft
opgenomen.
Een soort diorama, gemaakt door Niek
Welboren, geeft een beeld van vlieg
veld, gebouwen en toestellen uit 1937.
Met enige nadruk moet worden
vermeld dat het publiek dat zater
dag naar de Texelse luchthaven zal
stromen, niet zal worden gecon
fronteerd met een echt vliegfeest
of airshow waarbij de deelnemen
de vliegtuigen volgens een pro
gramma actief in de lucht zullen
zijn. Men zal een aantal toestellen
kunnen zien aankomen of vertrek
ken en enkele zullen de gelegen
heid aangrijpen om wat rondjes te
maken maar voor de rest staan ze
aan de grond om daar door pu
bliek en jury bewonderd te
worden.
De meeste deelnemers arriveren in de
loop van vrijdag op Texel en vertrekken
ïommittee of recommendance
Z.K.H. Prins Bernhard der Nederlanden
BS- N. Smit-Kroes
If L. J. van Ameyden
de heer F. Swarttouw
O's. R. J. de Wit
Minister van Verkeer en Waterstaat
Directeur K.L.M.
President-directeur Fokker
Commissaris van de Koningin
van Noordholland
President-directeur Martinair
Algemeen directeur Transavia
Airlines
Chef staf Kon. Luchtmacht
Chef staf Marine
Directeur-generaal Rijksluchtvaart
dienst
Shell Nederland Verkoop
maatschappij
De modellen van de toestellen zijn uit
massief hout vervaardigt door Theo
Witte en Kees Daalder. Verderop staan
wat grotere vliegtuigmodellen en daar
zijn ook allerlei curiositeiten op lucht
vaartgebied, zoals de motor en origi
nele propeller van de legendarische
..Scheldemusch", het toestel dat in de
dertiger jaren door scheepswerf De
Schelde werd gefabriceerd en veel be
langstelling trok bij de officiële ope
ning van het veld in 1937. Piet Stan
daart is bezig zo'n Scheldemusch te
reconstrueren. Standaart is ook de
man die een overwegend werkzaam
aandeel heeft gehad in voorbereiding
en inrichting van de tentoonstelling,
daarbij gebruik makend van zijn om
vangrijke privécollectie op het gebied
van „Texelse luchtvaart".
Videofilm
Zeer de moeite waard is de historische
videofilm van een half uur die ter gele
genheid van het vliegveldjubileum is
gemaakt. Een indruk wordt gegeven
van de geschiedenis van vliegveld De
Vlijt met fragmenten uit films van wij
len G. Joh. Duinker, maar ook uit het
bioscoopjournaal van Polygoon, dat
destijds een reportage maakte van de
opening van het vliegveld. Curieus is
ook een kleurenfilmpje dat in de jaren
vijftig werd gemaakt door wijlen Eef
Breeuwer in de tijd dat het Texelse
vliegveld de basis was van een aantal
Spitfire jachtvliegtuigen die toen door
Schreiner Aero Comtractors werden
gebruikt voor het slepen van doelen bij
militaire schietoefeningen. Breeuwer,
eigenaar-exploitant van De Oranje
boom in Den Burg, had zijn vliegbre
vet en vloog ook wel zelf in dit vlieg
tuigtype, dat in de slag om Engeland
wereldberoemd werd. Verder zijn er
opnamen van de reconstructie van het
vliegveld in 1974, van vliegfeesten die
in de loop der jaren zijn gehouden,
van activiteiten van de zweefvliegclub,
parachutisten, etc. De film is samen
gesteld door Piet Standaart en Video-
lux en van commentaar voorzien door
\raag heet ik u, namens de raad
>an bestuur van het vliegveld,
'elkom tijdens de Fly-in die van-
zal plaatshebben.
iet is vandaag voor het vliegveld
>en bijzondere dag omdat aan
lacht wordt besteed aan het feit
lat 50 jaar geleden de eerste
rliegtuigen op dit veld landden of
laarvan opstegen. Ondanks alle
veranderingen die zich in de lucht
vaart in die halve eeuw hebben
'oorgedaan is het vliegveld geble
ven en vervult het nog steeds een
\elangrijke rol a/s het gaat om een
tukje infrastructuur op het eiland
'exel.
luist binnen het toeristische ver
leer dat Texel aandoet, neemt het
vliegveld z'n eigen plaats in voor
Hegenen die per vliegtuig het ei-
end bezoeken.
'erder is het parachutespringen
ia het vliegveld uitgegroeid tot
en belangrijke tak van sport,
vaar velen voldoening in vinden,
lede door deze sport is het hele
lebeuren op en rond het veld
voor de bezoekers van het eiland
ven a/le-weer-voorziening gewor-
ien a/s onderdeel van de voorzie
ningen die het eiland op dit ge
bied reeds kent.
Na 50 jaar is dus het vliegveld
pog springlevend en kan ook in de
oekomst z'n rol binnen de maat-
r8 staven, die daarvoor op Texel zul
len moeten gelden, blijven
ervu/len.
k p Alle aanleiding dus er vandaag
een feest van te maken, samen
wet de Dutch Dakota Association
en het Mariniers Opleidingskamp,
lie respectievelijk hun 5-jarig en
li, 70-jarig bestaan vieren.
jraag wens ik u een plezierige
dag in ons midden toe.
4. Schipper,
'oorzitter raad van bestuur
m
burgemeester van Texel.
Redaktie: Maarten Brouwer. Mariëtte Gersie en
Anne Cor Groeneveld. Eindredactie: Harry de Graaf.
Leo van der Goot, de man die zater
dag ook de mondelinge toelichting bij
de Fly-ln verzorgt.
Er is nóg een videohoek; hier geeft de
DDA informatie. Verder op de ten
toonstelling vitrines met onderdelen
van bommenwerpers die tijdens de
tweede wereldoorlog in zee zijn gestort
en een reeks fraaie perspex vliegtuig
modellen van drummer/beeldend
kunstenaar Bob Dros.
Kijken....
In elk geval op zaterdag zullen alle aan
de Fly-ln deelnemende toestellen pre
sent zijn, althans het grootste deel van
de dag. Een aantal doet mee aan een
luchtshow die 's middags boven Sche-
veningen wordt gehouden en is dan
dus even absent. De historische vlieg
tuigen kunnen door het publiek van
korte afstand worden bekeken Er staat
wel een hek voor omdat de ervaring
heeft geleerd dat altijd rekening moet
worden gehouden met souvenirjagers.
Mariniers van de Joost Dourlein-
kazerne houden een oogje in het zeil.
Ongeveer zes verschillende vliegtuigen
zullen onder leiding van DDA-gidsen
en in aanwezigheid van de eigenaars
van dichtbij en ook van binnen beke
ken kunnen worden. Dat gebeurt tel
kens met groepjes van ongeveer twin
tig belangstellenden tegelijk. In één
geval (bij de Dc 3 van de Zweedse Da-
kotaclubl zal daarvoor een vergoeding
moeten worden betaald. Op de Fly-ln
zijn totaal vijf Dakota's present, die in
de loop van de middag allemaal tege
lijk de lucht in zullen gaan op weg
naar Scheveningen, een moment
waarnaar Dakotafreaks watertandend
uitzien.
Bezoekers zullen geen honger hoeven
lijden op het vliegveld. Er zijn allerlei
eet- en drankstalletjes, onder andere
met Texelse produkten. Het is de be
doeling dat het een gezellige boel
wordt, met vrijwel zeker nog wat ver
rassingen zoals het laag overvliegen
van een Fokker 100, Fokker 50 en een
KLM lijntoestel. Misschien zal ook het
bekende Fokker Four-team nog wat
doen, evenals de Texelse parachu
tisten. Muzikaal vertier wordt geboden
door Willy Ashmans Jazzband en de
steelband van mariniers.
Prins
Om 12.45 uur arriveert de Dakota PH-
DDA van de Dutch Dakota Association
met als passagiers Prins Bernhard en
andere leden van het comité van aan
beveling (zie overzicht elders in deze
krant) die de Fly-ln als eregasten zul
len bijwonen. Alleen minister N. Smit-
Kroes van Verkeer en Waterstaat en
Fokker directeur Swartouw zijn verhin
derd. Dit gezelschap begeeft zich naar
een speciale, niet voor publiek toegan
kelijke VIP-tent waar gegeten wordt.
Het is de bedoeling dat de prins een
rondje langs de geëxposeerde vliegtui
gen zal maken. Onder de toestellen
bevindt zich een Stinson Sentinel uit
België, de OO-PPB, die vroeger (als
PH-PPB) eigendom was van de prins.
Prins Bernhard en de andere „Vips"
zullen ook de expositie in de hangar
bezichtigen en zolang dat duurt mag
ander publiek er niet in.
Cadeau
Rond half vijf 's middags zal Prins
Bernhard in de grote feesttent op het
vliegveld de prijzen uitreiken aan de
vliegtuigbemanningen die de „prij
zenslag" (zie artikel elders in deze
krant) hebben gewonnen.
Aansluitend op deze plechtigheid
zal ook een cadeau worden over
handigd aan de prins zelf. Het is
een geldbedrag dat bijeen is ge
bracht door de instanties die bij de
organisatie van de Fly-ln zijn be
trokken en relaties en het is de be
doeling dat de prins op zijn beurt
dit geld beschikbaar stelt voor een
Texels doel.
Om vijf uur vertrekt prins Bernhard per
helicopter van Texel, De andere hoge
gasten keren later met de DDA-Dakota
terug.
In de grote feesttent wordt 's avonds
voor vrienden en relaties (er komen
zo'n 1000 DDA-leden naar de Texelse
Fly-ln) de DDA lustrumviering
gehouden.
De mensen die in de buurt van het
vliegveld wonen hebben een uitnodi
ging gehad om vrijdag tussen 14.00 en
20.00 uur naar het veld te komen om
de tentoonstelling en de reeds gearri
veerde vliegtuigen te bekijken.
Beste lezers,
Graag maak ik van de gelegenheid gebruik de Texelse Courant van harte
geluk te wensen met het 100-jarig bestaan. Deze bijlage van de Courant
was het resultaat van een viertal jubilea, te weten het 100-jarig jubileum
van deze Courant, het 70-jarig bestaan van het marinekamp De Mok, het
50-jarig bestaan van het vliegveld Texel en het eerste lustrum van de
Dutch Dakota Association.
Het zijn vooral de laatste twee die middels de Texel - DDA Fly-ln groots de
aandacht hierop vestigen.
Deze bijlage zal dan ook naast de normale distributie door heel Europa
worden verspreid.
In het bijzonder wil ik mij richten tot de bezoekers van de Texel-DDA Fly-
ln. Honderden piloten, technici, passagiers en natuurlijk duizenden toe
schouwers verwelkomen wij 16 mei op de Texelse luchthaven. Speciaal wil
ik de bezoekende vliegtuigen en hun inzittenden verwelkomen op Texel,
het zijn vooral de historische vliegtuigen die deze dag zo uniek maken. 16
mei 1987 is de grootste bijeenkomst van historische vliegtuigen in de Ne
derlandse luchtvaartgeschiedenis. Voorwaar geen sinecure.
16 mei zal dan ook zeker voor u de moeite waard zijn als bezoeker van de
Texel - DDA Fly-ln. Reden waarom ik u namens het bestuur van de Dutch
Dakota Association een plezierige dag toewens.
Anne Cor Groeneveld
voorzitter Dutch Dakota Association
Dear visitors,
Welcome at the Texel - DDA Fly-ln Four jubilees are responsible for the events at Texel this
weekend. The Texel Courant, this newspaper, is celebrating its 100th anniversary, Royal Mari
nes trainingscamp ,,De Mok" 70th anniversary, Texel airport's 50th anniversary and the Dutch
Dakota Association celebrates its first lustrum.
These last two are primarily responsable for the Texel - DDA Fly-ln. More than twenty-five
different aircraft types of over thirty years old totally more than sixty aircraft are gathering for
the event
With visiting aircraft we expect more than one hundred airplanes being watched by thou
sands of aviation enthusiasts
On behalf of the organisation I thank you for your presence and wish you a nice Fly-ln.
Anne Cor Groeneveld
president Dutch Dakota Association