Deze vliegtuigen zietu op de Fly-ln PAGINA 4 BIJLAGE TEXELSE COURANT VRIJDAG 15 MMJDAG Douglas DC-3 C-47 C-53 Dako ta: een geheel metalen civiel (DC-3) en militair (C 47 C-53) transportvlieg tuig met twee Pratt Whitney Twin Wasp R-1830-92 motoren van 1200 pk, dat op 17 december 1935 de eerste vlucht maakte. In Amerika, de Sovjet Unie en Japan zijn er meer dan 13.000 gebouwd. De Dakota, die 14 tot 36 passagiers of 3 ton vracht vervoert, luidde het tijdperk van de moderne luchtvaart in. Zij speelde tijdens de tweede wereldoorlog aan alle fronten een essentiële rol, en zorgde na de oorlog in Oost en West voor de we deropbouw van de burger- en militaire luchtvaart. Aanwezig zijn: PH-DDA, PH-DDZ (Dutch Dakota Association, NL), OH-LCH (Airveteran Oy, Finl.), N64784 (Dream Air, Zwitser!.), SE-CFP (Flygande Veteraner, Zweden). Aero 145: een door de Tsjechische Ir. Fr. Vlk ontworpen geheel metalen laagdekker voor 4 S 5 personen met twee M332 motoren. Als Aero 45 vloog het type voor het eerst in maart 1947. De Aero 45/145 is voor meerdere taken inzetbaar, met name als lucht taxi. Er zijn er circa 700 gebouwd, waarvan 90% werd geëxporteerd naar landen binnen- en buiten het Oost blok. Aanwezig is: G-AROE (D. Sam son, NL). Boeing Stearman 75 Kaydet: een tweezits dubbeldekker van gemengde constructie, geschikt voor les- en sproeidoeleinden. Dé tegenhanger in Amerika van de Tiger Moth. Sinds de eerste vlucht in 1936 zijn er voor, tij dens en na de oorlog 10.826 gebouwd voor civiel en militair gebruik. In dit éénmotorige vliegtuig werden meerde re typen motoren ingebouwd, varië rend van 220 pk Continental via 450 pk Pratt Er Whitney Wasp Jr. tot 600 pk Pratt Er Whitney Wasp. Aanwezig is een toestel van Twinair (NL). Bölkow 207: een houten vierpersoons laagdekker met een 180 pk Lycoming 0-360 motor, ontwikkeld uit de suc cesvolle Klemm KL-107. Het type wordt behalve voor sportvliegen tevens ge bruikt voor het slepen van zweefvlieg tuigen of voor lesdoeleinden. Sinds de eerste vlucht in 1960 zijn er circa 100 gebouwd. Aanwezig is het toestel van H. C. Burmeister (W-Dtsl Bücker Bestmann: een Duitse twee persoons laagdekker van gemengde constructie met een 100 pk Hirth HM 504 motor. De Bestmann was voor de oorlog een populair lesvliegtuig en werd ook tijdens de tweede wereldoor log door de Luftwaffe intensief ge bruikt Aanwezig is: PH-000 (Dhr. Daams, NL). Bücker 131 Jungmann: een tweeper soons dubbeldekker van gemengde constructie, die volledig geschikt is voor kunstvliegen. Het type vloog voor het eerst op 27 april 1934 en werd in grote aantallen gebouwd in Duitsland, Tsjechoslowakije, Zwitserland en (vóór en na de tweede wereldoorlog) Span je. Het eenmotorige vliegtuig werd met diverse typen krachtbronnen geleverd, variërend van de 80 pk Hirth motor tot de 180 pk Lycoming. Aanwezig zijn de Jungmanner van M. Schermer Voest (NL) en Dr. Dresscher (W-Dtsl.). Centre Est .Jodel" DR. 1050 Am bassadeur: een driepersoons eenmoti- ge houten laagdekker met een voor „Jodels" markante knikvleugel. De DR.1050 werd ontwikkeld door J. Del- montez en P. Robin uit het zelfbouw- vliegtuigje Jodel Bébé. De door een Rolls Royce/Continental motor van 100 pk aangedreven Ambassadeur vloog in 1960 voor het eerst. Aanwezig is, in formatie met de .Jodel" OO-FDV en de Emeraude OO-JEP, de OO-VDV. Cessna 140: een tweepersoons een motorige hoogdekker met een geheel metalen romp en een vleugel met lin nen bekleding. De 140, samen met de 120, was het eerste na-oorlogse ont werp van Cessna. Van 1946 tot 1948 werden er 7.724 Cessna 120 en 140's gebouwd. De motor was een 85 of 90 pk Continental, maar tenminste één 140 (de PH-COA) kreeg later een 100 pk Rolls Royce/Continental 0-200. Aanwezig zijn: PH-COA (P. Standaart, NL), G-ALOD (Vintage Aircraft Club, Gr.Br.), D-EBEX (W. Schüle, W-Dtsl.). Consolidated PBY5A Catalina: een geheel metalen amfibievliegtuig, van het parasoldekker-type. Hoewel oor- S 11 OO-PCH Douglas DC 3 PH-DDA van de Dutch Dakota Association De Havillend DH-104 Dove G ARDE spronkelijk uitgerust met twee Pratt Er Whitney Twin Wasp R-1830-92 moto ren van 1200 pk, is het aanwezige sterk gemodificeerde toestel voorzien van twee R-6500-35 Wright Cyclone motoren van maar liefst 1700 pk. Als XP3Y vliegboot vloog de eerste van een paar duizend Catalina's in 1935 voor het eerst. De Catalina werd voor, tijdens en na de tweede wereldoorlog intensief gebruikt als maritiem patrouil le, verkennings; transport- en red dingsvliegtuig. Het bezit goede eigen schappen voor het landen en starten op zee. De Catalina werd zowel door de Amerikaanse marine en kustwacht als door de geallieerde strijdkrachten en later ook burgerinstanties gebruikt. Zij werd tevens als GST in onbekende aantallen door de Sovjet Unie ge bouwd en ingezet. Aanwezig is de in 1945 gebouwde G-BLSC van Plane Er Sailing (Gr.Br.). De Havilland DH-60 Gipsy Moth: een tweepersoons dubbeldekker van gemengde constructie met een De Ha villand Gipsy motor. Een les- en sport vliegtuigje dat de voorloper was van de beroemde Tiger Moth en de iets minder beroemde Hornet Moth. Dit uit 1928 stammende type werd onder meer beroemd door de vlucht rond de wereld van de latere wereldzeezeiler (Sir) Francis Chichester. Aanwezig is een op Lelystad gestationneerde Gipsy Moth. De Havilland DH-82A Tiger Moth II: een, evenals de Gipsy Moth, Britse, tweepersoons dubbeldekker van ge mengde constructie, waarvan er sinds de eerste vlucht op 26 oktober 1931 voor burger en militaire doeleinden in Engeland, Canada, Australië, Nieuw Zeeland, Noorwegen, Zweden en Por tugal 8.322 stuks zijn gebouwd. Ook in Nederland hebben er talloze gevlo gen als les; reclame- en sportvliegtuig. De motor is een De Havilland Gipsy Major 1 van 130 pk. Aanwezig zijn: PH-III (dhr. Daams, NL) en ZS-DLK (M. Schermer Voest, NL). De Havilland DH-87B Hornet Moth: een gesloten tweepersoons dubbeldek ker van gemengde constructie met een De Havilland Gipsy Major 1 motor van 130 pk, dat in 1934 de eerste vlucht maakte. Voor de oorlog was dit type een populair sportvliegtuig. Hoewel gewoonlijk uitgerust met een wielon- derstel, was het bezoekende vliegtuig aanvankelijk voorzien van drijvers we gens evaluatiedoeleinden, maar werd later van een „normaal" onderstel voorzien. Aanwezig is: G-AHBL (Mrs. Hamilton, Gr.Br.) De Havilland DH-104 Dove: een tweemotorig geheel metalen civiel (Dove) en militair (Devon en Sea De von) transportvliegtuig met twee De Havilland Gipsy Queen motoren van 380 400 pk, dat op 25 september 1945 in Groot-Brittannië de eerste vlucht maakte en waarvan er 544 zijn gebouwd. De Dove werd veelal als commuter- en zakenvliegtuig gebruikt, Stlnson Sentinel OO-PBB 1de vroegere PH-PBB ven Prins Bernhardt vébezit (o.a. Fokker Four, NL). Aanwe zig zijn PH-AFS, PH-HOG, PH-HOK, PH-HOL (Fokker Four, NL), PH-HTC (dhr. Daams, NL), PH-GRB (Stg. Vliegsport Gilze Rijen, NL), PH-HOI (E van Maaren, NL), PH-SLO (H. Sloots, NL), OO-MCH (J. Simons, Bel.), OO-MSH (J. Schatteman, Bel.), OO-PCH (J. Roes, Bel.) Great Lakes ZT-1A Sport Trainer: een tweepersoons dubbeldekker van gemengde constructie. Oorspronkelijk in 1929/'30 ontworpen, was het voor de oorlog in Amerika een populair sportvliegtuig. In de jaren zeventig werd de roep om de 2T-1A zo luid dat hij in 1973 wederom in produktie kwam en sindsdien zijn er circa 350 gebouwd. De motor varieert van 140 via 160 tot 180 pk Lycomings. Voor het slepen van zweefvliegtuigen en voor kunstvliegen is de 2T-1A zeer geschikt. Aanwezig is: D-EBGL (Klaus Weiner, Dtsl.) Grumman G-44A Widgeon (Royal Navy: Gosling): een vier tot vijfper- soons geheel metalen amfibie hoogdekker met twee motoren. De G-44A vloog in 1940 voor het eerst en werd als J4F voor de Amerikaanse kustwacht en de marines van Groot- Brittannië, Canada en Frankrijk ge bouwd in zowel Amerika als Frankrijk (in totaal 216 stuks). De oorspronkelij ke motoren waren Ranger L440-5's van 200 pk. Later werden veelal 270 300 pk Lycomings ingebouwd. Aanwezig is de N44 (Shipping Airlines, Gr.Br.). Morava L-200A: een vijfpersoons ge heel metalen laagdekker met twee kiel- vlakken en met twee M-337 motoren van 210 pk. De eerste vlucht van de L-200, die in Tsjechoslowakije werd ge produceerd vond plaats op 8 april 1957 en sindsdien is het type in grote aan tallen geproduceerd (meer dan 500). Over de gehele wereld vonden de Mo- rava's hun weg en staan ze als uitste kende vliegtuigen bekend. Aanwezig is: G-ASFD (M. Emery, Gr.Br.) North American AT-6 Texan (Noor- duyn AT-16 Harvard): twee namen voor exact hetzelfde type vliegtuig. Een geheel metalen tweepersoons laagdekker voor lesdoeleinden en lichte grondaanvallen, met een 500 pk Pratt Et Whitney Wasp R-1340-AN-1 motor. Eén van de weinige toestellen die door niet-vliegtuigkenners aan het markante geluid kan worden herkend (een laag gebrom gecombineerd met een scherp knetterend geluid door de zeer snel draaiende propellertips). In droeg het totale aantal sinds 1 bouwde toestellen meer dan waarvan circa 17.000 in Amerife Texan). De door Groot-Brittann Nederland gebruikte toestellen meestal AT-16 Harvards, die in werden gebouwd Ook in Aust> ren varianten van dit vliegtuig i duktie. Nog steeds vliegen vele Texan/Harvards in militaire enl^ dienst. Aanwezig zijn. PH-IIB, I MLM (Stg. Vliegsport Gilze Rif NL), PH-KLU (Wings over Holl; NL), PH-NKD (dhr. Daams, NL At-6G Texan van de Warbirds way, die in 1985 als LN-TEX op hoven te bewonderen was. North American P-51D Musl een geheel metalen laagdekker grondaanvallen met een (Rolls Packard Merlin V-1650-7 motor 1490 pk. Dit wereldberoemde soons vliegtuig van Amerikaan: kelij werd op verzoek van de worpen en gebouwd. Pas toen bleek hoe goed het toestel eigej was in oorlogsactie, schaften Amerikanen de P-51 aan. Het één van de beste vliegtuigen tip tweede wereldoorlog te zijn en ook na de oorlog nog lange tijdle bruikt. Zelfs verscheen er na de een escorte variant, de P-82 Twj Mustang, die eigenlijk bestond twee Mustang-rompen en buiter gels en een gemeenschappelijke! denvleugel en stabilo, die goed deed tijdens de Korea-oorlog P-51 zijn er meer dan 14.300 gel van de P-82 250. Aanwezig is: L| WNM (Warbirds of Norway) Piper J3C L4J Cub: een twe] soons hoogdekker van gemengi constructie met een 65 pk Conti] A-65-8 of 0-170-3 motor. De Cub] in 1938 voor het eerst en werd civiel als militair een enorm suct Tot 1949 werden 14.125 civiele J] Cubs en 5.673 identieke militaire] Grasshoppers waarnemingsvliegi gebouwd. In Nederland werden Cubs o.a. voor lesvliegen en recife r0v mesiepen gebruikt. Aanwezig zijl UCG (F. Maatman, NL), PH-UCI Daams, NL). Piper PA-18 PA-19 Super Cut tweepersoons hoogdekker van g jgjng mengde constructie. Een zeer si volle opvolger van de Cub, waar in 1974 6.600 van waren gebouw diverse typen motoren, variërenc de 90 pk Continental C-90 tot d ïfllas c civil >ort a ley Tv took thans en w elgisc ■uikt. i ié en 's get uik. li ikend iten. iok in stallee Aanwi r de (Air son I Iriepe c iming vlooi [er 3.2 -oor n iezigi imbul ,meril i van lilang Reel i: lidom iel.' ismei Pe iotor 'oor De D ily ei liet neei mer. ir. At lel" i de C na 1 rige ilen r bekle was van len e iuwd lontir PH-I pk Lycoming 0-320. In militair g vliegend als waarnemingsvliegtui communicatievliegtuig, in civiel bruik vliegend als privévliegtuig vliegtuig, sleper van reclame en vliegtuigen en als landbouwspn De PA-18 is de echte burgervari: PA-19 is de gedemilitariseerde L-21. Aanwezig zijn: PH-VCY (Bi Urk, NL), PH-ZCR (Zweefvliegd Rotterdam, NL, in combinatie Slingsby T-30A Prefect zweefvlii PH-198 van W. v.d. Bij en J. Si NL), en een Pa-18-135 van R (NL). Piper PA-24 Comanche: een v zespersoons geheel metalen laai met één motor. De PA-24, die Feirchild Argus HB-ERO IFeirchild Club of SwitzerlandI waarbij maximaal 9 passagiers konden worden vervoerd. Martin's Air Charter vloog er o.a. rondvluchten boven Amsterdam mee. Aanwezig zijn: G- ARDE (Flying Few, Gr.Br.), G-AVVF (charter voor Friends of the DC-3, Gr.Br.) en G-BLRN (De Havilland 104 Association, NL). De Havilland Canada DHC-1 Chip munk: een in Canada ontworpen en in Canada, Groot-Brittannië en Portu gal gebouwde tweezits laagdekker van gemengde constructie. In Canada, Groot-Brittannie en Portugal de opvol ger van de befaamde Tiger Moth als lesvliegtuig bij luchtmacht en vlieg club. De eerste vlucht vond plaats op 22 mei 1946. Tegenwoordig is de DHC-1 ook veelal in privébezit. De krachtbron van de Chipmunk is een 145 pk De Havilland Gipsy Major 8 of 10 Mk2. Aanwezig zijn: G-BBMO, G- BBMX (dhr. Daams, NL), G-BCPU (P. Waller, Gr.Br.) Emeraude CP-301A: een eenmotorige tweepersoons laagdekker van gemeng de constructie. De Emeraude werd door Claude Piel ontworpen voor ama- teurbouw (CP-302-323A), maar het merendeel van de Emeraudes werd in fabrieken gebouwd. Vier fabrieken in Frankrijk (waaronder Rousseau en Scintex) bouwden 114 stuks. In totaal werden sinds 1952 in Frankrijk, West- Duitsland en Engeland meer dan 200 Emeraudes gebouwd. Aanwezig zijn: OO-VOP (General Aviation, Bel.) en in formatie met de „Jodels" OO-VDV en OO-FDV, OO-JEP. Fairchild UC-61K Forwarder (RAF: Argus III): een vierpersoons hoogdek ker van gemengde constructie. Aan vankelijk in opdracht van de RAF in Amerika gebouwd, maar later ook door het Amerikaanse leger geaccep teerd. De diverse varianten van de Ar gus werden met stermotor of lijnmotor (zoals in het geval van het bezoekende vliegtuig) uitgerust. De hieronder ge noemde Argus stamt uit 1944 en heeft Cessna 140 G-ALOD een 200 pk Ranger L440-7 motor. Aan wezig is: HB-ERO (Fairchild Club of Switzerland). Fleet: een eenmotorige tweepersoons dubbeldekker. Het aanwezige toestel letje dateert uit 1929 en is daarmee één van de oudste vliegtuigen op Texel. Het gaat hierbij om de NC724V van de Stichting Vroege Vogels (NL). Fokker S-11 Instructor: een tweeper soons laagdekker van gemengde constructie, bestemd voor de basis opleiding van piloten bij luchtmachten en vliegclubs. De S-11 (staartwielon- derstel) en de tweelingzus S-12 (neus- wielonderstel) waren de eerste twee succesvolle ontwerpen van Fokker na de oorlog. Sinds de eerste vlucht op 18 december 1947 zijn van de S-11 /S-12 in Nederland, Italië en Brazi lië 381 stuks gebouwd, die in bo venstaande landen plus Israël gretig af trek vonden. Tegenwoordig zijn de meeste overgebleven toestellen in pri-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 8