(groen £wart>- tOOjaar van
ESO maakt weer
inst: 1,3 miljoen
m
5?
55
59
59
lining transportbedrijf
C. Koopman uitgesteld
598
195
>35
>75
'45
95
70
!5
5
8
'OERSGROEI OVERTREFT VERWACHTINGEN
Tweede dub
beldekker in
1992 haalbaar
)95
-
Scouting-jongens
wonnen patrouille
wedstrijd
uw- iri SP iP fm
Vlam in de pan
Op Texel 157 zwart
kijkers opgespoord
Kalverenkeuring
door jongeren
Teso kindertarief
geldt tot 12 jaar
Vermiste man
op Texel?
„WAT IK ZEGGEN WOU."
-'-V*
Verbijstering
I NSDAG
15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.185
VRIJDAG 5 JUNI 1987
es, abonnementen, etc
Rooy B.V.Postbus 11, 1790 AA Den Burg
2741, na 18 00 uur 4881
traat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741
deze week tot en met dinsdag a.s.: Frans Hopman, Ongeren
elefoon 02220 - 5472.
Postgiro 652.
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99 17.636
Rabobank nr 36.25.01 742; NMB nr 67 34 60.398.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ^19,20 per kwartaal, los 90 cent
0 mediurr
ar van dalingen is het vervoer bij Teso het afgelo-
gestegen met maar liefst 7%. Mede daardoor is een
ist geboekt van f\ .355.000,—. Er kan nu worden be
et het inhalen van de verliezen die de afgelopen ja
pgelopen tot negen miljoen gulden. Tevens kunnen
ingsreserves worden opgebouwd, waardoor het in
brengen aan een tweede dubbeldekker in 1991 of
elijk wordt.
i openge
Bit. mei
t 40°C
er blijkt uit de zojuist
jaarstukken van de N.V.
lan de orde zullen wor
ld op de aandeelhouders-
g van vrijdag 26 juni in
restaurant.
it jaar van een lang ver-
istige omslag zou worden,
ie prognoses van directeur
lerheide, maar dat het ver-
irk zou toenemen had hij
ht. ,,lk wist dat met het
gebruik nemen van de dub-
ie dalingen zouden stoppen
ar hoopte ik op een groei
eer drie procent, maar het is
inzienlijk beter gegaan", al-
er ontspannen Hoogerheide,
rrengen van dit florissante
beschouwt als een mooie
an een zeer moeilijke perio-
ïestaan van Teso.
Nog beter
3 wordt nog vergroot door
ewoon gunstige vooruitzich-
et inmiddels al bijna voor de
'eken jaar 1987. De groei zet
loor: de eerste vier maanden
In mei was er een daling
taar dat kwam omdat
er nu niet in zat en vorig
uni belooft buitengewoon
jrden. „De groei is bijna
lend en levert zelfs bepaalde
op. Het ziet ernaar uit dat
et wachttijden te maken
bullen die de eerste jaren
rstellen in vergelijking met
afgelopen periode hebben
linge grote winst na zes jaar
liet alleen door de ver-
ime veroorzaakt. Door de
lieprijzen (met 43% in verge-
vorig jaar) heeft Teso
ƒ900.000,— minder aan brandstof uit
gegeven. Als deze niet te beïnvloeden
ontwikkeling zich niet had voorgedaan
zou de winst dus minder dan een half
miljoen hebben bedragen. Dit feit il
lustreert treffend dat de gang van za
ken bij Teso voor een groot deel af
hangt van nationale en internationale
economische ontwikkelingen.
Niveau 1980
Teso vervoerde het afgelopen jaar
647.000 personenauto-equivalenten
(pae's) en dat betekent dat men bijna
terug is op het niveau van 1980. Die
groei was er in bijna alle vervoerscate-
goriën, met uitzondering van de opleg
gers, waarvan er zich 20% meer bij de
boot aandienden. Dat had te maken
met tijdelijke extra bouwactiviteit op
het eiland, zoals de bungalowbouw in
De Krim.
Omdat op 23 juni door de ingebruikne
ming van de nieuwe aanleginrichtingen
de vervoerscapaciteit van de Molengat
verdubbelde, kon nadien gedurende
een langere periode met een uurdienst
worden volstaan om het vervoersaan
bod te verwerken. Er werden daardoor
in 1986 totaal 13.672 afvaarten ge
maakt wat 5,5% minder is dan in
1985. Het aantal afvaarten zal in het
lopende jaar 1987 nog aanmerkelijk
minder zijn. Vorig jaar was er voor de
ingebruikneming van de aanleginrich-
ting sprake van minder hoge omloop
snelheid van de schepen in verband
met het moeten gebruiken van de tij-
portbedrijf van de familie
opman aan de Achtertune
1 november op die lokatie
oortgezet. Deze uitspraak
voorzitter van de afdeling
geschillen van bestuur van
van State, dr. G. H. Verin-
>t geschil tussen de familie
n en de gemeente Texel.
nuari hadden B en W tot
'an het bedrijf aldaar
Over twee weken zouden
aamheden aan de Achter-
initief moeten stoppen,
'dt dus nu bijna een half
r.
uitstel is wel een voorwaarde
in: Koopman zal zich moeten
san de tijdelijke voorschriften
emeente uit milieu- en hinder
um heeft opgelegd. Deze
''ten hebben onder meer be-
°P de tijden waarop mag wor-
>st en geladen, de stalling van
het gebruik en opslag van
vaarlijke stoffen (vloeibaar en
en de verwerking van afge-
|üe. B en W zijn van mening
ransportbedrijf op de huidige
2 n jasje is gegroeid" en niet
aan de hinderwet. Ter over-
van de periode dat nog geen
lokatie is gevonden, mocht
'jf onder de voorwaarden van
rente aan de Achtertune door-
Koopman wilde de door de
te voorgestelde nieuwe vesti-
ats aan de Slotskolk niet ac-
daarna een patstelling ont-
r ue gemeente een definitieve
sluitingsdatum vaststelde. De familie
Koopman, vertegenwoordigd door
raadsman mr. H. A. Meindersma, ging
hiertegen in beroep. Tijdens een open
bare zitting van de geschillencommis
sie van de Raad van State op 21 april
lichtten beide partijen hun standpunt
toe, waarna deze week de uitspraak
van de Raad van State bekend werd.
De gemeente mag de uitspraak be
schouwen als een ondersteuning van
haar handelwijze tot dusver. Weliswaar
is uitstel verleend, maar de milieu
hygiënische voorschriften dienen vol
gens de Raad van State te worden ge
handhaafd en nageleefd. In zijn toe
lichting stelt voorzitter Veringa: „Het
transportbedrijf wordt thans in werking
gehouden op een open terrein, in de
onmiddellijke nabijheid van woonbe
bouwing. Het is duidelijk, dat deze si
tuatie uit milieu-hygiënisch oogpunt
weinig aanvaardbaar is."
Veringa spreekt de hoop uit dat het
uitstel ertoe leidt dat beide partijen
tóch tot overeenstemming komen. Hij
vindt dat de familie Koopman al het
mogelijke moet doen om de overlast
voor de omwonenden te beperken.
Exacte regels zijn hiervoor niet aan te
geven. „Maar dit betekent niet dat de
familie Koopman nu een vrijbrief wordt
verstrekt om gedurende de resterende
periode haar activiteiten zonder beper
king uit te oefenen", aldus Veringa.
„Wij leven de voorschriften na. Al drie
keer hebben we controle gehad en tel
kens werd niets gevonden wat niet
toelaatbaar was", aldus mevrouw
Koopman in een reactie.
delijke aanleginrichtingen. Als gevolg
van diezelfde omstandigheid moest va
ker met een extra motor worden ge
manoeuvreerd bij het afmeren, zodat
ook het brandstofgebruik thans lager
zal zijn.
Totaal 34 afvaarten (iets meer dan ge
woonlijk) vielen in 1986 uit, in de
meeste gevallen door te lage wa
terstand maar soms ook door weers
omstandigheden of technische storin
gen in de wal- of scheepsinstallatie.
Kwaliteit
Na de ingebruikneming van de dubbe
le aanleginrichtingen is het aantal au
to's dat moest wachten alvorens te
kunnen worden overgezet met 64%
gedaald, wat door Teso wordt gezien
als de belangrijkste kwaliteitsverbete
ring van de veerdienst. Onbekend is in
hoeverre deze verbetering de ver
keersstroom naar Texel heeft vergroot.
Uit een enquête is gebleken dat nog
maar weinig mensen in het land op de
hoogte zijn van deze verbetering, zo
dat moet worden aangenomen dat
meerdere elkaar versterkende factoren
een rol hebben gespeeld in de gunsti
ge ontwikkeling, zoals de zich herstel
lende economie en de extra promotie
na het van de grond komen van de
stichting WV Texel-promotie, de kwa
liteitsverbetering van de accommoda
ties, de bouwactiviteit in De Krim en
vervolgens de verbeteringen die bij de
RST worden doorgevoerd. De meeste
van die ontwikkelingen zijn nog in vol
le gang en zullen vooral in de komen
de tijd effekt geven, waardoor het op
timisme bij Teso-directeur Hoogerheide
nog wordt aangewakkerd.
Geen tariefsverhoging
Dat de omzet van Teso in het afge
lopen jaar steeg met 11,5% tot 18,3
miljoen gulden is ook het gevolg
van de tariefsverhoging met gemid
deld 4%. In 1987 zullen de tarieven
voor het eerst sinds jaren niet wor
den verhoogd, zo is onlangs defini
tief besloten.
De voortdurende, meer dan trendmati
ge tariefsverhogingen die Teso in de
afgelopen tienjarige periode heeft
doorgevoerd waren aanleiding voor
veel kritiek. Hoogerheide wijst erop
dat gemiddeld over de lange termijn
de Teso-tarieven niet harder zijn geste
gen dan de kosten van levensonder
houd, dus precies trendmatig. Het is
een fout geweest om de tarieven ja
renlang ongewijzigd te laten, waardoor
in het laatste deel van de periode een
„inhaalmanoeuvre" nodig was.
Uit het jaarverslag van directeur Hoo
gerheide blijkt verder dat in 1985 113
extra diensten 's avonds of 's nachts
zijn gevaren voor spoedeisend zieken-
vervoer en dat het aantal personenau
to's dat van voorrangskaarten gebruik
maakte, met 3% is gedaald. De loon
kosten inclusief sociale lasten waren
ƒ91.000,— hoger dan vorig jaar (op de
totale loonsom van 5,7 miljoen) omdat
tegenover de daling van het aantal
medewerkers tot 71 aan het eind van
het jaar een stijging van het loonni-
Acht jongens van 11-14 jaar van Scou
ting Texel zijn winnaar geworden van
de voorronde van de landelijke pa
trouillewedstrijden. Namens hun dis
trict mogen ze nu deelnemen aan de
landelijke wedstrijden die het komende
weekend worden gehouden in Om
men. Dat dreigt echter niet door te
gaan omdat de jongens er niet in zijn
geslaagd vervoer te organiseren. Als
ze met de trein gaan zijn ze zaterdag
niet op tijd voor de opening van de
wedstrijden. Gehoopt wordt dat er ie
mand op Texel is waar een busje van
kan worden geleend of gehuurd, dat
plaatsbiedt aan acht jongens met een
vrij grote hoeveelheid bagage. Wie hel
pen kan 't hoeft niet voor niets
kan contact opnemen met groepsleider
N. Slijderink in Den Burg.
'T- -.
23juni 1986: Teso neemt de dubbele aenleglnrlchtlng In gebruik. Venef det moment iet er weer groei in het vervoer, hoewel de dubbele
eenleginrichtlng slechts ién ven dg factoren was die daarbij een rol heeft gespeeld IFoto Dirk Kuiter).
veau stond. Ooit had Teso bijna hon
derd medewerkers. Na de zomer werd
begonnen met de uitvoering van het
reorganisatieplan waarover in 1985 met
de vakbonden overeenstemming was
bereikt. Dat hield onder meer in dat
zes medewerkers van 57 54 jaar en ou
der moesten afvloeien. Die zijn inmid
dels op één na allemaal vertrokken. In
gaand 1 januari werd de arbeidsduur
verkort tot 36 uur. Na de totstandko
ming van de dubbeldeksverbinding is
de structuur van Teso onder de loep
genomen, waarbij advies werd inge
wonnen van het bureau Van der Torn
Buningh. Diverse maatregelen be
doeld om de organisatie te stroomlij
nen zijn intussen doorgevoerd. Het is
De afgelopen nacht rond 12 uur
ontstond brand bij de alleenwonen
de heer Maarten van Heerwaarden
in de Kogerstraat 13 in Den Burg.
Hij had wat kroketten gebakken en
vergeten het gas onder pan vet uit
te draaien. Het vet raakte overver
hit en vloog in brand.
Van Heerwaarden merkte dat niet om
dat hij op dat moment in een ander
vertrek was. Buurman Auke Visser zag
vanuit zijn slaapkamerraam echter de
vlammengloed en kwam in actie. Hij
waarschuwde Van Heerwaarden, waar
na werd getracht het brandende vet te
smoren met wat kledingstukken. Dat
was niet direct afdoende maar met
een poederblusser van Visser was ge
vaar snel bezworen. De snel gearri
veerde brandweer hoefde dus weinig
meer te doen. Het hele interieur van
de keuken was wit van de bluspoeder,
maar verder was er geen schade.
Bij een omvangrijke controle die in de
tweede helft van mei op Texel werd
gehouden door ambtenaren van de
Dienst Omroepbijdragen, zijn 157
zwartkijkers opgespoord. Ze kregen ge
legenheid alsnog aangifte te doen van
het bezit van hun radio- en tv-apparaat
en moeten de achterstallige omroepbij
dragen plus een boete betalen. In één
geval weigerde iemand de aangifte te
ondertekenen. De politie werd er toen
bijgehaald, waarna de handtekening
alsnog werd gezet.
Bij veel jongeren bestaat interesse
voor de opfok van kalveren. Om de
verzorging van het jonge dier nog
meer in de belangstelling te bren
gen zijn er plannen voor een kal-
verkeuring. Jongeren tot 20 jaar
kunnen een kalf, geboren tussen
half januari en 1 april voorbrengen
op de agrarische dag te Den Hoorn
op donderdag, 30 juli a.s.
Een deskundige jury zal de kalveren
daar beoordelen op exterieur, toilet en
ontwikkeling. Tevens wordt gekeken
naar de wijze hoe met het kalf wordt
omgegaan. Zoals gebruikelijk zijn er
prijsjes aan verbonden. Alleen kalveren
van het H.F. en F.H. veeslag kunnen
worden ingebracht.
Deelnemers (die niet persé eigenaar
hoeven te zijn) kunnen zich tot 15 juni
opgeven bij Dirk Kalverboer en Kees
Vlaming (02220) 2688. De deelne-
mers(sters) mogen zelf het kalf uitzoe
ken en dienen bij opgave de naam van
het dier te melden. Dit is voor de ca
talogus die voor de agrarische dag
wordt samengesteld. Naast de naam
van het kalf worden in het boekje de
naam van de voorbrenger(ster) en de
eigenaar vermeld. Er zijn verder geen
kosten aan verbonden.
xv
nodig om op het kantoor twee men
sen extra in dienst te nemen. Het kan
toor is samenhangend hiermee ingrij
pend inwendig verbouwd en gemoder
niseerd. Een probleem voor Teso is dat
door de arbeidstijdverkorting extra
druk is ontstaan voor de leidinggeven
den in de organisatie. Nu de vervoers-
groei veel sneller blijkt te zijn dan men
had gedacht, is het ook de vraag of
het werk in de komende vijf jaar door
het huidige personeelsbestand onder
verantwoorde sociale omstandigheden
kan worden opgevangen.
Nieuwe boot
Sinds het begin van dit jaar is Hooger
heide bezig met het verzamelen van
gegevens die nodig zijn om te kunnen
bepalen aan welke eisen de tweede
dubbeldekker moet voldoen. Het staat
wel vast dat het nieuwe schip geen
kopie van het eerste zal zijn; misschien
wordt hij wat groter. Met de bouw zal
een bedrag van vijftig tot zestig mil-
Ingaand 9 juni wordt een (gunstige)
wijziging in het tariefssysteem van
Teso van kracht. Het kindertatrief dat
tot dusver gold voor passagiers van 4
- 9 jaar wordt dan van kracht voor 4
tot en met 11 jaar. Dat betekent uiter
aard vermindering van inkomsten maar
het is niet na te gaan hoeveel. Teso
heeft de wijziging doorgevoerd in na
volging van de Nederlandsche Spoor
wegen in het belang van duidelijkheid
en uniformiteit.
Sinds zondag 26 april wordt de
28-jarige Pieter Beentjes uit Den Hel
der vermist. De laatste keer dat hij
werd gezien bevond hij zich op Texel.
Hij verkeert in overspannen toestand
en het is niet uitgesloten dat hij
op het eiland rondzwerft of dat
hem een ongeluk is overkomen. Wie
Beentjes heeft gezien wordt verzocht
contact op te nemen met de gemeen
tepolitie van Den Helder, telefoon
02230-26036.
Vast staat dat de ongehuwde alleen
wonende Pieter Beentjes zondag 26
april met de boot van half negen naar
Texel is gegaan. Hij drong de woning
binnen bij een eethuis in Den Hoorn,
waar hij door de eigenaars om half
drie 's nachts werd aangetroffen. Om
dat hij haast niets bij zich had, gaven
die hem wat kleding mee waarna hij
vertrok. Enkele uren later is hij gezien
in Zuid-Haffel.
Signalement: lengte 1.80 meter, slank
postuur, donkerblond kort haar, blauw
grijze ogen. Hij is mogelijk gekleed in
een lichtgroene joggingbroek en een
paarse sweater en heeft geen geld,
paspoort of andere papieren bij zich.
joen gulden zijn gemoeid en Hooger-
heid acht dat voor Teso een haalbare
kaart als de thans begonnen gunstige
ontwikkeling doorzet. Tegen het eind
van dit jaar zullen de ontwerpeisen op
papier staan. Dan wordt het bestek
gemaakt, worden modelproeven geno
men en wordt bepaald welke machines
in het schip moeten. Halverwege 1989
zal dan de aanbesteding plaatsvinden,
waarmee wel een half jaar gemoeid
kan zijn. De bouw kan dus niet eerder
beginnen dan begin 1990 en dat bete
kent dat het schip vlak na het seizoen
1991 of vlak voor het seizoen 1992 in
de vaart kan komen. Bij de vervoers-
ontwikkeling die zich nu lijkt af te te
kenen is dat rijkelijk laat, want voor
die tijd krijgt men alweer met wachttij
den te maken, maar het is gunstig in
financieel opzicht want Teso heeft die
vijf jaar hard nodig om de vereiste fi
nancieringsreserve op te bouwen.
WVEN >*N LEZERS- Bl#TEN VERAkfTWOOROtUJKteC Dt «EOUtTt
'V
Als leden van het Algemeen Bestuur
en medewerkers van de St. Lokale
Omroep Texel (SLOT) willen wij uiting
geven aan onze ongerustheid en ge
voelens vanb ongenoegen omtrent de
gang van zaken bij de lokale omroep.
Tot onze verbijstering heeft er 1 juni in
de RSG een jaarvergadering plaatsge
vonden. Uit de krant vernamen wij dat
het bestuur teleurgesteld was over de
geringe opkomst. Niet verwonderlijk
volgens ons, want er is geen enkele
uitnodiging voor de jaarvergadering
verstuurd. De melding in de agenda
van de Texelse Courant beschouwen
wij tenminste niet als een „oproep".
Uit de krant vernamen wij dat er op
de betreffende vergadering geen notu
len, geen jaarverslag noch een finan
ciële verantwoording verstrekt werd.
Ook verkeert het bestuur blijkbaar in
de zoveelste crisis en is er een interim-
bestuur gevormd. Wij hebben dit alles
met stijgende verbazing gelezen. De
penningmeester schijnt er enige maan
den terug de brui al aan te hebben ge
geven. Alleen dit laatste zou toch al
reden genoeg moeten zijn om het al
gemeen bestuur bij elkaar te roepen.
Ons is als lid van het a.b. nooit ge
vraagd taken van het d.b. over te ne
men. Het algemeen bestuur is nergens
van op de hoogte, ook niet over de
schijnbaar op korte termijn te ver
wachten zendmachtiging. Dit zelfde
geldt voor de medewerkers, al meer
dan een jaar hebben zij van het
bestuur niets vernomen.
Wij willen benadrukken dat de mede
werkers nog steeds zitten te wachten
op zendmachtiging. Door het lange
wachten en de vele bestuurlijke
beslommeringen wel iets minder en
thousiast, maar nog steeds in de over
tuiging dat het leuk zou zijn om lokale
radio op Texel van de grond te krijgen.
De bestuursperikelen worden niet ver
oorzaakt door de medewerkers. Waar
geen contact is, kunnen ook geen
conflicten ontstaan. Als medewerkers
kunnen wij niet langer werkeloos toe
zien hoe „onze omroep" nu definitief
naar de Filistijnen dreigt te gaan.
Hoewel onze handen jeuken, is het als
medewerker verboden in het dagelijks
bestuur zitting te nemen. Als er pro
blemen zijn over programma's, kun je
moeilijk jezelf ter verantwoording
roepen.
Om te voorkomen dat de omroep voor
het van start gaan, alsnog over oor
gaat, doen wij een dringend beroep op
geïnteresseerden om in het dagelijks
bestuur plaats te nemen. Als er bin
nen 3 maanden geen nieuw bestuur
gevormd is, zijn we weer terug bij
„af". Over demotiverend gesproken.
Jan Brandenburg (4162)
Margreet Berndsen (4896)