(groen £wart>- tOOjaar van ESO maakt weer inst: 1,3 miljoen m 5? 55 59 59 lining transportbedrijf C. Koopman uitgesteld 598 195 >35 >75 '45 95 70 !5 5 8 'OERSGROEI OVERTREFT VERWACHTINGEN Tweede dub beldekker in 1992 haalbaar )95 - Scouting-jongens wonnen patrouille wedstrijd uw- iri SP iP fm Vlam in de pan Op Texel 157 zwart kijkers opgespoord Kalverenkeuring door jongeren Teso kindertarief geldt tot 12 jaar Vermiste man op Texel? „WAT IK ZEGGEN WOU." -'-V* Verbijstering I NSDAG 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.185 VRIJDAG 5 JUNI 1987 es, abonnementen, etc Rooy B.V.Postbus 11, 1790 AA Den Burg 2741, na 18 00 uur 4881 traat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741 deze week tot en met dinsdag a.s.: Frans Hopman, Ongeren elefoon 02220 - 5472. Postgiro 652. Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99 17.636 Rabobank nr 36.25.01 742; NMB nr 67 34 60.398. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ^19,20 per kwartaal, los 90 cent 0 mediurr ar van dalingen is het vervoer bij Teso het afgelo- gestegen met maar liefst 7%. Mede daardoor is een ist geboekt van f\ .355.000,—. Er kan nu worden be et het inhalen van de verliezen die de afgelopen ja pgelopen tot negen miljoen gulden. Tevens kunnen ingsreserves worden opgebouwd, waardoor het in brengen aan een tweede dubbeldekker in 1991 of elijk wordt. i openge Bit. mei t 40°C er blijkt uit de zojuist jaarstukken van de N.V. lan de orde zullen wor ld op de aandeelhouders- g van vrijdag 26 juni in restaurant. it jaar van een lang ver- istige omslag zou worden, ie prognoses van directeur lerheide, maar dat het ver- irk zou toenemen had hij ht. ,,lk wist dat met het gebruik nemen van de dub- ie dalingen zouden stoppen ar hoopte ik op een groei eer drie procent, maar het is inzienlijk beter gegaan", al- er ontspannen Hoogerheide, rrengen van dit florissante beschouwt als een mooie an een zeer moeilijke perio- ïestaan van Teso. Nog beter 3 wordt nog vergroot door ewoon gunstige vooruitzich- et inmiddels al bijna voor de 'eken jaar 1987. De groei zet loor: de eerste vier maanden In mei was er een daling taar dat kwam omdat er nu niet in zat en vorig uni belooft buitengewoon jrden. „De groei is bijna lend en levert zelfs bepaalde op. Het ziet ernaar uit dat et wachttijden te maken bullen die de eerste jaren rstellen in vergelijking met afgelopen periode hebben linge grote winst na zes jaar liet alleen door de ver- ime veroorzaakt. Door de lieprijzen (met 43% in verge- vorig jaar) heeft Teso ƒ900.000,— minder aan brandstof uit gegeven. Als deze niet te beïnvloeden ontwikkeling zich niet had voorgedaan zou de winst dus minder dan een half miljoen hebben bedragen. Dit feit il lustreert treffend dat de gang van za ken bij Teso voor een groot deel af hangt van nationale en internationale economische ontwikkelingen. Niveau 1980 Teso vervoerde het afgelopen jaar 647.000 personenauto-equivalenten (pae's) en dat betekent dat men bijna terug is op het niveau van 1980. Die groei was er in bijna alle vervoerscate- goriën, met uitzondering van de opleg gers, waarvan er zich 20% meer bij de boot aandienden. Dat had te maken met tijdelijke extra bouwactiviteit op het eiland, zoals de bungalowbouw in De Krim. Omdat op 23 juni door de ingebruikne ming van de nieuwe aanleginrichtingen de vervoerscapaciteit van de Molengat verdubbelde, kon nadien gedurende een langere periode met een uurdienst worden volstaan om het vervoersaan bod te verwerken. Er werden daardoor in 1986 totaal 13.672 afvaarten ge maakt wat 5,5% minder is dan in 1985. Het aantal afvaarten zal in het lopende jaar 1987 nog aanmerkelijk minder zijn. Vorig jaar was er voor de ingebruikneming van de aanleginrich- ting sprake van minder hoge omloop snelheid van de schepen in verband met het moeten gebruiken van de tij- portbedrijf van de familie opman aan de Achtertune 1 november op die lokatie oortgezet. Deze uitspraak voorzitter van de afdeling geschillen van bestuur van van State, dr. G. H. Verin- >t geschil tussen de familie n en de gemeente Texel. nuari hadden B en W tot 'an het bedrijf aldaar Over twee weken zouden aamheden aan de Achter- initief moeten stoppen, 'dt dus nu bijna een half r. uitstel is wel een voorwaarde in: Koopman zal zich moeten san de tijdelijke voorschriften emeente uit milieu- en hinder um heeft opgelegd. Deze ''ten hebben onder meer be- °P de tijden waarop mag wor- >st en geladen, de stalling van het gebruik en opslag van vaarlijke stoffen (vloeibaar en en de verwerking van afge- |üe. B en W zijn van mening ransportbedrijf op de huidige 2 n jasje is gegroeid" en niet aan de hinderwet. Ter over- van de periode dat nog geen lokatie is gevonden, mocht 'jf onder de voorwaarden van rente aan de Achtertune door- Koopman wilde de door de te voorgestelde nieuwe vesti- ats aan de Slotskolk niet ac- daarna een patstelling ont- r ue gemeente een definitieve sluitingsdatum vaststelde. De familie Koopman, vertegenwoordigd door raadsman mr. H. A. Meindersma, ging hiertegen in beroep. Tijdens een open bare zitting van de geschillencommis sie van de Raad van State op 21 april lichtten beide partijen hun standpunt toe, waarna deze week de uitspraak van de Raad van State bekend werd. De gemeente mag de uitspraak be schouwen als een ondersteuning van haar handelwijze tot dusver. Weliswaar is uitstel verleend, maar de milieu hygiënische voorschriften dienen vol gens de Raad van State te worden ge handhaafd en nageleefd. In zijn toe lichting stelt voorzitter Veringa: „Het transportbedrijf wordt thans in werking gehouden op een open terrein, in de onmiddellijke nabijheid van woonbe bouwing. Het is duidelijk, dat deze si tuatie uit milieu-hygiënisch oogpunt weinig aanvaardbaar is." Veringa spreekt de hoop uit dat het uitstel ertoe leidt dat beide partijen tóch tot overeenstemming komen. Hij vindt dat de familie Koopman al het mogelijke moet doen om de overlast voor de omwonenden te beperken. Exacte regels zijn hiervoor niet aan te geven. „Maar dit betekent niet dat de familie Koopman nu een vrijbrief wordt verstrekt om gedurende de resterende periode haar activiteiten zonder beper king uit te oefenen", aldus Veringa. „Wij leven de voorschriften na. Al drie keer hebben we controle gehad en tel kens werd niets gevonden wat niet toelaatbaar was", aldus mevrouw Koopman in een reactie. delijke aanleginrichtingen. Als gevolg van diezelfde omstandigheid moest va ker met een extra motor worden ge manoeuvreerd bij het afmeren, zodat ook het brandstofgebruik thans lager zal zijn. Totaal 34 afvaarten (iets meer dan ge woonlijk) vielen in 1986 uit, in de meeste gevallen door te lage wa terstand maar soms ook door weers omstandigheden of technische storin gen in de wal- of scheepsinstallatie. Kwaliteit Na de ingebruikneming van de dubbe le aanleginrichtingen is het aantal au to's dat moest wachten alvorens te kunnen worden overgezet met 64% gedaald, wat door Teso wordt gezien als de belangrijkste kwaliteitsverbete ring van de veerdienst. Onbekend is in hoeverre deze verbetering de ver keersstroom naar Texel heeft vergroot. Uit een enquête is gebleken dat nog maar weinig mensen in het land op de hoogte zijn van deze verbetering, zo dat moet worden aangenomen dat meerdere elkaar versterkende factoren een rol hebben gespeeld in de gunsti ge ontwikkeling, zoals de zich herstel lende economie en de extra promotie na het van de grond komen van de stichting WV Texel-promotie, de kwa liteitsverbetering van de accommoda ties, de bouwactiviteit in De Krim en vervolgens de verbeteringen die bij de RST worden doorgevoerd. De meeste van die ontwikkelingen zijn nog in vol le gang en zullen vooral in de komen de tijd effekt geven, waardoor het op timisme bij Teso-directeur Hoogerheide nog wordt aangewakkerd. Geen tariefsverhoging Dat de omzet van Teso in het afge lopen jaar steeg met 11,5% tot 18,3 miljoen gulden is ook het gevolg van de tariefsverhoging met gemid deld 4%. In 1987 zullen de tarieven voor het eerst sinds jaren niet wor den verhoogd, zo is onlangs defini tief besloten. De voortdurende, meer dan trendmati ge tariefsverhogingen die Teso in de afgelopen tienjarige periode heeft doorgevoerd waren aanleiding voor veel kritiek. Hoogerheide wijst erop dat gemiddeld over de lange termijn de Teso-tarieven niet harder zijn geste gen dan de kosten van levensonder houd, dus precies trendmatig. Het is een fout geweest om de tarieven ja renlang ongewijzigd te laten, waardoor in het laatste deel van de periode een „inhaalmanoeuvre" nodig was. Uit het jaarverslag van directeur Hoo gerheide blijkt verder dat in 1985 113 extra diensten 's avonds of 's nachts zijn gevaren voor spoedeisend zieken- vervoer en dat het aantal personenau to's dat van voorrangskaarten gebruik maakte, met 3% is gedaald. De loon kosten inclusief sociale lasten waren ƒ91.000,— hoger dan vorig jaar (op de totale loonsom van 5,7 miljoen) omdat tegenover de daling van het aantal medewerkers tot 71 aan het eind van het jaar een stijging van het loonni- Acht jongens van 11-14 jaar van Scou ting Texel zijn winnaar geworden van de voorronde van de landelijke pa trouillewedstrijden. Namens hun dis trict mogen ze nu deelnemen aan de landelijke wedstrijden die het komende weekend worden gehouden in Om men. Dat dreigt echter niet door te gaan omdat de jongens er niet in zijn geslaagd vervoer te organiseren. Als ze met de trein gaan zijn ze zaterdag niet op tijd voor de opening van de wedstrijden. Gehoopt wordt dat er ie mand op Texel is waar een busje van kan worden geleend of gehuurd, dat plaatsbiedt aan acht jongens met een vrij grote hoeveelheid bagage. Wie hel pen kan 't hoeft niet voor niets kan contact opnemen met groepsleider N. Slijderink in Den Burg. 'T- -. 23juni 1986: Teso neemt de dubbele aenleglnrlchtlng In gebruik. Venef det moment iet er weer groei in het vervoer, hoewel de dubbele eenleginrichtlng slechts ién ven dg factoren was die daarbij een rol heeft gespeeld IFoto Dirk Kuiter). veau stond. Ooit had Teso bijna hon derd medewerkers. Na de zomer werd begonnen met de uitvoering van het reorganisatieplan waarover in 1985 met de vakbonden overeenstemming was bereikt. Dat hield onder meer in dat zes medewerkers van 57 54 jaar en ou der moesten afvloeien. Die zijn inmid dels op één na allemaal vertrokken. In gaand 1 januari werd de arbeidsduur verkort tot 36 uur. Na de totstandko ming van de dubbeldeksverbinding is de structuur van Teso onder de loep genomen, waarbij advies werd inge wonnen van het bureau Van der Torn Buningh. Diverse maatregelen be doeld om de organisatie te stroomlij nen zijn intussen doorgevoerd. Het is De afgelopen nacht rond 12 uur ontstond brand bij de alleenwonen de heer Maarten van Heerwaarden in de Kogerstraat 13 in Den Burg. Hij had wat kroketten gebakken en vergeten het gas onder pan vet uit te draaien. Het vet raakte overver hit en vloog in brand. Van Heerwaarden merkte dat niet om dat hij op dat moment in een ander vertrek was. Buurman Auke Visser zag vanuit zijn slaapkamerraam echter de vlammengloed en kwam in actie. Hij waarschuwde Van Heerwaarden, waar na werd getracht het brandende vet te smoren met wat kledingstukken. Dat was niet direct afdoende maar met een poederblusser van Visser was ge vaar snel bezworen. De snel gearri veerde brandweer hoefde dus weinig meer te doen. Het hele interieur van de keuken was wit van de bluspoeder, maar verder was er geen schade. Bij een omvangrijke controle die in de tweede helft van mei op Texel werd gehouden door ambtenaren van de Dienst Omroepbijdragen, zijn 157 zwartkijkers opgespoord. Ze kregen ge legenheid alsnog aangifte te doen van het bezit van hun radio- en tv-apparaat en moeten de achterstallige omroepbij dragen plus een boete betalen. In één geval weigerde iemand de aangifte te ondertekenen. De politie werd er toen bijgehaald, waarna de handtekening alsnog werd gezet. Bij veel jongeren bestaat interesse voor de opfok van kalveren. Om de verzorging van het jonge dier nog meer in de belangstelling te bren gen zijn er plannen voor een kal- verkeuring. Jongeren tot 20 jaar kunnen een kalf, geboren tussen half januari en 1 april voorbrengen op de agrarische dag te Den Hoorn op donderdag, 30 juli a.s. Een deskundige jury zal de kalveren daar beoordelen op exterieur, toilet en ontwikkeling. Tevens wordt gekeken naar de wijze hoe met het kalf wordt omgegaan. Zoals gebruikelijk zijn er prijsjes aan verbonden. Alleen kalveren van het H.F. en F.H. veeslag kunnen worden ingebracht. Deelnemers (die niet persé eigenaar hoeven te zijn) kunnen zich tot 15 juni opgeven bij Dirk Kalverboer en Kees Vlaming (02220) 2688. De deelne- mers(sters) mogen zelf het kalf uitzoe ken en dienen bij opgave de naam van het dier te melden. Dit is voor de ca talogus die voor de agrarische dag wordt samengesteld. Naast de naam van het kalf worden in het boekje de naam van de voorbrenger(ster) en de eigenaar vermeld. Er zijn verder geen kosten aan verbonden. xv nodig om op het kantoor twee men sen extra in dienst te nemen. Het kan toor is samenhangend hiermee ingrij pend inwendig verbouwd en gemoder niseerd. Een probleem voor Teso is dat door de arbeidstijdverkorting extra druk is ontstaan voor de leidinggeven den in de organisatie. Nu de vervoers- groei veel sneller blijkt te zijn dan men had gedacht, is het ook de vraag of het werk in de komende vijf jaar door het huidige personeelsbestand onder verantwoorde sociale omstandigheden kan worden opgevangen. Nieuwe boot Sinds het begin van dit jaar is Hooger heide bezig met het verzamelen van gegevens die nodig zijn om te kunnen bepalen aan welke eisen de tweede dubbeldekker moet voldoen. Het staat wel vast dat het nieuwe schip geen kopie van het eerste zal zijn; misschien wordt hij wat groter. Met de bouw zal een bedrag van vijftig tot zestig mil- Ingaand 9 juni wordt een (gunstige) wijziging in het tariefssysteem van Teso van kracht. Het kindertatrief dat tot dusver gold voor passagiers van 4 - 9 jaar wordt dan van kracht voor 4 tot en met 11 jaar. Dat betekent uiter aard vermindering van inkomsten maar het is niet na te gaan hoeveel. Teso heeft de wijziging doorgevoerd in na volging van de Nederlandsche Spoor wegen in het belang van duidelijkheid en uniformiteit. Sinds zondag 26 april wordt de 28-jarige Pieter Beentjes uit Den Hel der vermist. De laatste keer dat hij werd gezien bevond hij zich op Texel. Hij verkeert in overspannen toestand en het is niet uitgesloten dat hij op het eiland rondzwerft of dat hem een ongeluk is overkomen. Wie Beentjes heeft gezien wordt verzocht contact op te nemen met de gemeen tepolitie van Den Helder, telefoon 02230-26036. Vast staat dat de ongehuwde alleen wonende Pieter Beentjes zondag 26 april met de boot van half negen naar Texel is gegaan. Hij drong de woning binnen bij een eethuis in Den Hoorn, waar hij door de eigenaars om half drie 's nachts werd aangetroffen. Om dat hij haast niets bij zich had, gaven die hem wat kleding mee waarna hij vertrok. Enkele uren later is hij gezien in Zuid-Haffel. Signalement: lengte 1.80 meter, slank postuur, donkerblond kort haar, blauw grijze ogen. Hij is mogelijk gekleed in een lichtgroene joggingbroek en een paarse sweater en heeft geen geld, paspoort of andere papieren bij zich. joen gulden zijn gemoeid en Hooger- heid acht dat voor Teso een haalbare kaart als de thans begonnen gunstige ontwikkeling doorzet. Tegen het eind van dit jaar zullen de ontwerpeisen op papier staan. Dan wordt het bestek gemaakt, worden modelproeven geno men en wordt bepaald welke machines in het schip moeten. Halverwege 1989 zal dan de aanbesteding plaatsvinden, waarmee wel een half jaar gemoeid kan zijn. De bouw kan dus niet eerder beginnen dan begin 1990 en dat bete kent dat het schip vlak na het seizoen 1991 of vlak voor het seizoen 1992 in de vaart kan komen. Bij de vervoers- ontwikkeling die zich nu lijkt af te te kenen is dat rijkelijk laat, want voor die tijd krijgt men alweer met wachttij den te maken, maar het is gunstig in financieel opzicht want Teso heeft die vijf jaar hard nodig om de vereiste fi nancieringsreserve op te bouwen. WVEN >*N LEZERS- Bl#TEN VERAkfTWOOROtUJKteC Dt «EOUtTt 'V Als leden van het Algemeen Bestuur en medewerkers van de St. Lokale Omroep Texel (SLOT) willen wij uiting geven aan onze ongerustheid en ge voelens vanb ongenoegen omtrent de gang van zaken bij de lokale omroep. Tot onze verbijstering heeft er 1 juni in de RSG een jaarvergadering plaatsge vonden. Uit de krant vernamen wij dat het bestuur teleurgesteld was over de geringe opkomst. Niet verwonderlijk volgens ons, want er is geen enkele uitnodiging voor de jaarvergadering verstuurd. De melding in de agenda van de Texelse Courant beschouwen wij tenminste niet als een „oproep". Uit de krant vernamen wij dat er op de betreffende vergadering geen notu len, geen jaarverslag noch een finan ciële verantwoording verstrekt werd. Ook verkeert het bestuur blijkbaar in de zoveelste crisis en is er een interim- bestuur gevormd. Wij hebben dit alles met stijgende verbazing gelezen. De penningmeester schijnt er enige maan den terug de brui al aan te hebben ge geven. Alleen dit laatste zou toch al reden genoeg moeten zijn om het al gemeen bestuur bij elkaar te roepen. Ons is als lid van het a.b. nooit ge vraagd taken van het d.b. over te ne men. Het algemeen bestuur is nergens van op de hoogte, ook niet over de schijnbaar op korte termijn te ver wachten zendmachtiging. Dit zelfde geldt voor de medewerkers, al meer dan een jaar hebben zij van het bestuur niets vernomen. Wij willen benadrukken dat de mede werkers nog steeds zitten te wachten op zendmachtiging. Door het lange wachten en de vele bestuurlijke beslommeringen wel iets minder en thousiast, maar nog steeds in de over tuiging dat het leuk zou zijn om lokale radio op Texel van de grond te krijgen. De bestuursperikelen worden niet ver oorzaakt door de medewerkers. Waar geen contact is, kunnen ook geen conflicten ontstaan. Als medewerkers kunnen wij niet langer werkeloos toe zien hoe „onze omroep" nu definitief naar de Filistijnen dreigt te gaan. Hoewel onze handen jeuken, is het als medewerker verboden in het dagelijks bestuur zitting te nemen. Als er pro blemen zijn over programma's, kun je moeilijk jezelf ter verantwoording roepen. Om te voorkomen dat de omroep voor het van start gaan, alsnog over oor gaat, doen wij een dringend beroep op geïnteresseerden om in het dagelijks bestuur plaats te nemen. Als er bin nen 3 maanden geen nieuw bestuur gevormd is, zijn we weer terug bij „af". Over demotiverend gesproken. Jan Brandenburg (4162) Margreet Berndsen (4896)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1