(groen £wart>- tOOjaar jong van fiartj
rische gebied
olfbaan moet naar
Groninger locomobiel
sta! Texelse show
rdinaire vechtpartij
ian boord Molengat
Verolme knapt
Marsdiep op
Handgemeen in
woning
Nummerborden
verwisseld
Winkels open op
verboden tijd
Vals honderdje
[eso-matrozen raakten gewond
VRIJDAG 12 JUNI 1987
PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.186
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f\9,20 per kwartaal; los 90 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties. Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr 36.25.01 742; NMB nr. 67.34.60.398
Op 1 juli wordt begonnen met om
vangrijke opknap- en reparatie
werkzaamheden aan de veerboot
Marsdiep. Het werk zal ongeveer
twee maanden duren en is door
Teso uitbesteed aan Verolme Ship
yards uit Heusden. Een ploeg van
15 tot 20 medewerkers van Verolme
komt daartoe naar Texel want ge
durende de opknapbeurt blijft de
Marsdiep in 't Horntje liggen.
Het zou voor de hand liggen om het
schip naar een dok te laten gaan,
maar Teso wil de boot bij de hand
houden voor het geval zich in de druk
ke zomerperiode defecten voordoen
met de Molengat of de Texelstroom.
Weliswaar is de Marsdiep gedurende
bepaalde fasen van het onderhouds
werk niet in staat om te varen, maar
die perioden zijn buiten de druktepie-
ken gepland.
De werkzaamheden zijn te vergelijken
met de ingrijpende renovatie die de
Texelstroom enkele jaren geleden heeft
ondergaan, waardoor dit schip be
trouwbaar kan functioneren zolang
Teso nog niet over de tweede dubbel
dekker beschikt.
Ook de Marsdiep wordt nu in deze
staat gebracht.
Dat het schip in de zomer onder han
den wordt genomen, heeft onder an
dere te maken met het schilderwerk
dat bij droog weer moet worden uitge
voerd. Uitstel tot het najaar zou bo
vendien betekenen dat het werk sa
menvalt met onderhoudswerk aan de
andere schepen, wat niet goed moge
lijk is.
Bij de renovatie van de Texelstroom
zijn destijds zelfs de motoren van hun
plaats geweest. Het ziet er naar uit
dat dit bij de Marsdiep niet nodig is.
Wel zullen alle onderdelen van het
schip worden nagelopen, gereinigd en
zonodig vervangen. Tevens zullen de
reddingmiddelen aan boord worden
vernieuwd.
De politie is in de nacht van don
derdag op vrijdag opgetreden te
gen een 22-jarige Texelaar wegens
bedreiging, mishandeling en
huisvredebreuk.
De jongeman was de woning van een
34-jarige vrouw in Den Burg binnenge
drongen met kennelijk agressieve be
doelingen. Al eerder had hij de vrouw
bedreigd. De huisgenoot van de vrouw
kwam tussenbeide, waarbij deze klap
pen opliep met een lichte hersen
schudding als gevolg.
In Oosterend blijken bij wijze van lui-
lakvermaak nummerborden van gepar
keerde auto's te zijn verwisseld. Een
man uit Apeldoorn ontdekte dat hij
een verkeerde nummerplaat had en
waarschuwde de politie. Die veron
derstelt dat de grap bij (veel) meer au
to's is uitgehaald, maar dat de meeste
eigenaars dat tot dusver niet hebben
bemerkt. Het kan dus geen kwaad dat
de Texelse automobilisten controleren
of hun wagen nog wel het juiste ken
teken draagt en als dat niet het geval
is een seintje aan de politie te geven.
Voor de rest heeft luilak op Texel wei
nig problemen gegeven. Vernielingen
waren er nauwelijks. De patrouillerende
politie trad op tegen negen bromfiet
sers die zonder knalpot veel te vroeg
de straat waren opgegaan. De brom
mers werden in beslag genomen en
om vijf uur 's morgens teruggegeven.
In de luilaknacht werd een ruit van
een telefooncel in De Koog vernield.
In de Jazzkrant werd een verkeerde tekst gebruikt
in de J'Élleboog-advertentie.
Onderstaand de recbficatie.
KANTOORSTRAAT 11
DEN BURG - TEXEL
Donderdag 11 juni:
„Rob Hoeke Boogie Woogie
and Blues Band".
or advertenties, abonnementen, etc.
nqeveld De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
efoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881.
(jactie. Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
jten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. Tessa de Graaff, Pater Wit-
ilem 3, 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 5639
gedeputeerde Staten willen geen golfbaan in het gebied van
de Hanenplas bij de Krim. Dit is door GS niet alleen meege-
deeld aan de gemeente maar ook aan de Stichting Duinbe-
pud die over dit onderwerp een brief aan het provincie-
bstuur had geschreven.
Ideputeerde Staten kunnen zich wel
orstellen, dat de gemeente graag
ien golfbaan wil, maar dat zou dan
Tieten in agrarisch gebied, waarbij als
lggestie naar voren is gebracht het
trein dat ligt ten noorden van de
Jimweg en ten westen van de
lurtorenweg.
jet gemeentebestuur van Texel be-
(houwt dit echter als onhaalbaar in
Istuurlijk en financieel opzicht en zo
Inkt ook EM K-directeur Martin War-
■ar, die nauw bij het initiatief voor de
llfbaan is betrokken.
K kans op op realisering van de golf-
Tan lijkt dus niet erg groot, maar het
ptste woord is er nog niet over ge-
gd. Voorstandets van de baan op de
|>or hen gewenste plaats denken nog
eningen te kunnen bieden, waar-
lor de provincie wellicht wel akkoord
In gaan. Op 15 juni zullen B en W
Idermaal onderhandelen over dit
fiderwerp.
I de brief van Gedeputeerde Staten
brdt gesproken over de waarde van
fet gebied de Hanenplas als natuurge-
pd met een soortenrijke en bijzonde-
[vogelstand. De geleidelijke overgang
duinen naar polder wordt zeld-
lam genoemd. Wel wordt het
leristisch-recreatieve belang van de
plfbaan op Texel onderstreept.
Mternatieve lokaties bedenken is wel
juk, maar niet haalbaar", aldus Martin
larnaar. „Agrarisch gebied is finan-
I eel onmogelijk, want dan zou een
I sel boerenbedrijf moeten worden uit-
1 ikocht". Het college staat achter de
katie Hanenplas, omdat dan ook de
ik met het recreatieterrein de Krim
ijft bestaan. Bij de plannen voor een
golfbaan in de Hanenplas is rekening
gehouden met kwetsbare onderdelen
van dit terrein. Deze worden op alle
mogelijke manieren ontzien. ,,lk kan
niet beloven dat de vogels blijven zit
ten, maar onderzoek in de rest van het
land heeft aangetoond dat die wel de
gelijk rustig blijven komen en nestelen.
Golf is tenslotten ook een rustige, mi
lieuvriendelijke sport", aldus Warnaar.
„Als het niet bij de Hanenplas kan,
zou ik niet weten waar het anders
moet. Dan krijgt Texel gewoon geen
golfbaan".
De politie heeft zondagochtend proces
verbaal opgemaakt tegen zes winke
liers in De Koog die hun zaak open
hadden buiten de toegestane tijd van
9.30 tot 12.00 uur.
In één der kassa's van het Albert
Heijn-filiaal in Den Burg werd vorige
week een vals briefje van honderd gul
den ontdekt. Het is niet uitgesloten
dat meer van dergelijke vervalsingen in
omloop zijn, zodat het nuttig is om bij
het ontvangen van honderd gulden
biljetten even op te letten. De valse
briefjes zijn makkelijk te herkennen:
het watermerk ontbreekt, de zg. blin-
denstip is niet voelbaar, het papier
voelt anders aan (het „knispert niet)
en de kleur wijkt af.
an boord van dubbeldeksveerboot
iMolengat" speelde zich zondag
pond een vechtpartij af, waarbij
nkele Teso-matrozen gewond
kakten. Eén van hen moest met
en snijwond bij zijn slaap, toege-
jracht met een kapot bierglas,
aar het Gemini-ziekenhuis worden
prvoerd. De matroos kon na be-
andeling dezelfde avond huis
waarts keren. De recherche van de
emeentepolitie van Den Helder
eeft de zaak in onderzoek.
let handgemeen ontstond in de salon
Jn de boot die om 19.05 uur naar
|en Helder was vertrokken. Toen in
pn gezelschap van 26 uit Den Helder
Jkomstige sportvissers een bierglas
lukviel trad de buffetjuffrouw hande-
|nd op, die daarop treiterend door de
xortvissers werd bejegend. De vrouw
prkocht een van haar belagers een
«vijg, wat voor de groep het sein
'as voor heftig „verweer". Toen een
JBso-man tussenbeide wilde komen
om de zaak te sussen, liep die ook
Jappen op. Een andere Teso-matroos
Je in de buurt was waarschuwde met
Oe mobilofoon de overige beman
ningsleden en deed eveneens een po
lling om de gelederen tot bedaren te
f'engen. Dat werkte averechts en toen
Inder Teso-personeel zich in de strijd
fengde, was sprake van een uitgebrei
de knokpartij, die voortduurde totdat
|e boot de haven van Den Helder bin
nenliep. Daar stonden de gewaar-
Jcnuwde ambulance en een zes man
Jerke Politiemacht gereed om resp. de
pwonde matroos en de vechtersbazen
rn boord te halen. De voetganger-
r'gangen werden afgesloten. De zes
'iemensen (al het op dat moment
«schikbare personeel) bleken echter
«voldoende om de sportvissers in
porn te houden. De Nieuwediepers
P»den niet mee en gingen op de vuist
let de politie. Uiteindelijk gingen circa
Waalf
personen mee naar het bureau
i or verhoor. De ontscheping werd
ongeveer met een kwartier vertraagd.
De recherche heeft nog geen aanhou
dingen verricht. Slechts de matroos
die naar het ziekenhuis werd gebracht,
heeft aangifte van mishandeling ge
daan. Andere slachtoffers en getuigen
kunnen zich in verbinding stellen met
de politie in de eigen woonplaats of
die in Den Helder, telefoon (02230)
26036. Drie van de betrokken mensen
konden de volgende dag hun werk
niet doen.
De groep sportvissers die betrokken
was bij de moeilijkheden op de Molen
gat, blijkt eerder op de dag op Texel al
ernstige problemen te hebben veroor
zaakt. Ze waren met een Heideree kot
ter naar Oudeschild gevaren en had
den daar ruzie met de schipper gekre
gen, zodat ze de terugreis naar de ma-
rinestad met de veerboot maakten, 's
Middags hebben ze enkele uren huis
gehouden in een horecabedrijf, waar
ze met eten gooiden en zich schuldig
maakten aan vernieling en diefstal.
Andere gasten liepen weg. Vorig jaar
was de groep op dezelfde manier be
zig geweest in dit bedrijf. De eigenaar
durft echter geen aangifte te doen bij
de politie uit angst voor represailles.
Motorrijders
Eerder op de dag waren er bij het
opstelterrein aan 't Horntje wat strub
belingen geweest met huiswaarts ke
rende motorrijders. De ongeveer twin
tig personen sterke club wilde dat een
bij hen horend pereonenbusje gelijktij
dig met de boot meeging. Dit kon
door het havenpersoneel niet worden
toegestaan, omdat het busje net als al
het andere autoverkeer in de wachtrij
moest aansluiten. De geïrriteerde mo
torrijders probeerden vervolgens hun
zin door te drijven door hun motoren
voor de slagbomen van de opstelvak
ken te parkeren en daarmee de toe
gang tot de boot te blokkeren. De
gealarmeerde Texelse politie wist de
zaak te sussen.
Het hoogtepunt van de show: de op volle toeren stomende locomobiel heeft de dorskest van de gebroeders Uitgeest in werking gesteld.
De Groningse gebroeders Middendorp houden alles nauwlettend in de gaten.
Lees verder pagina 5
Even leek het erop dat de Oude Trekker- en Motorenshow
1987 dezelfde troosteloze nattigheid als vorig jaar ten deel
zou vallen. Dat was zaterdagochtend, toen de regen met
bakken uit de hemel neerdaalde. Het grauwe wolkendek bo
ven het evenemententerrein aan de Nikadel in De Koog
maakte tegen elven echter plaats voor de eerste zonnestraal
tjes, zodat de Texelse organisatie de weersomstandigheden
kreeg die zij verdiende. De bijna honderd oude trekkers, sta
tionaire motoren, landbouwwerktuigon, antieke auto's en
motorfietsen konden worden opgepoetst om twee dagen
lang te staan blinken. Grote trekpleister en hoogtepunt van
de show was de uit 1927 daterende locomobiel van de ge
broeders Middendorp uit Uithuizen (Groningen).
Het gevaarte was in werkelijkheid neg
mooier dan de publiciteitsfoto deed
vermoeden. De twee broers H. J. T.
en F. F. Middendorp stonden vanaf het
begin in het middelpunt der be
langstelling. Vanaf 's morgens vroeg
waren zij bezig met het onder stoom
brengen, een veel geduld vragend kar
wei. Omdat het metaal van de ketel
gaat „werken" bij het verhogen van
de temperaturen, dient de stoomdruk
langzaam maar zeker te worden opge
voerd, tot een ideale hoogte van acht
tien atmosfeer. Dit drukniveau werd
pas rond kwart over twaalf bereikt.
Vóór die tijd was één broer continu
bezig geweest met het overbrengen
van emmers water, om het waterpeil
niet te laag te laten worden. De ander
bleef ter plekke om controle te houden
en regelmatig wat kolen op het vuur in
de ketel te gooien. Tussendoor namen
beiden uitgebreid de tijd voor praatjes
met geïnteresseerde toeschouwers.
„Stoom is een gevaarlijk goedje, daar
om bouwen we het nu voorzichtig op.
Zulke machines staan onder streng
toezicht van het stoomwezen. Om de
twee jaar moet de locomobiel worden
gekeurd. En als we meedoen aan
shows, moeten we dat aanmelden bij
het district Amsterdam, waar wij on
der vallen", aldus F. Middendorp. Hij
laat zien dat dit type locomobiel nog
prachtig origineel is. De in 1930 in
werking getreden Stoomwet stelde
o.m. twee waterpeilglazen en twee vei
ligheidskleppen aan de schoorsteen
verplicht. De drie jaar eerder op de
markt gekomen locomobiel uit de be
kende fabriek van Heinrich Lanz uit
Mannheim bezit van elk onderdeel
slechts één. De broers legden vier jaar
geleden beslag op de machine en sta
ken hun vrije uurtjes in de restauratie
ervan. Voordien hadden zij zich nog
niet intensief met stoom bezig gehou
den, wél met oude trekkers en moto
ren. De pracht van een locomobiel had
F. Middendorp echter al vele jaren ge
leden aangetrokken. Dat was aan het
eind van de oorlog, toen motor
brandstof schaars was en de trekkers
in het Groningse land werkloos aan de
kant moesten blijven staan. Voor de
laatste maal in de historie werden de
locomobielen daarom nog eens bij het
werk ingeschakeld.
Uitzondering
Sinds die tijd ook is een draaiende lo
comobiel niet meer op Texel gesigna
leerd. De gebroeders Middendorp be
zoeken met hun gerestaureerde model
zelden exposities, maar maakten voor
Texel graag een uitzondering.
F. Middendorp: „Hier op Texel zou on
ze locomobiel de oude dorsmachine
van de gebroeders Uitgeest, ook een
Lanz, aandrijven. Dat hebben wij nog
niet eerder meegemaakt, vandaar dat
we hier op deze show zijn".
De doredemonstratie, waarbij de Lanz
dorekast uit 1929 werd aangedreven
door de Lanz locomobiel uit 1927, was
de reis naar Texel, en een bezoek aan
de show, inderdaad ten volle waard;
een absoluut hoogtepunt van een
geslaagd weekend. Nadat de locomo
biel op stoom was gebracht en de
druk tien atmosfeer beliep, moest wor
den geprobeerd de dorekast in werking
te stellen. Geen der aanwezigen had
hiermee ervaring; normaliter wordt de
dorsmachine door een oude trekker
aangedreven. Na enige mislukte pogin
gen liep de lederen aandrijfband dan
toch goed over het wiel en draaide het
antieke landbouwcircus naar behoren.
Maar uiteraard was er nog meer te be
leven. Van de vele tientallen deelne
mers had zich er op het laatste mo
ment slechts één wegens de slechte
weersomstandigheden teruggetrokken.
Met de bitterkoude ervaringen van vo
rig jaar in het achterhoofd, voelde een
Limburgse gast er weinig voor om de
reis naar Texel te maken. Al met al
had de organisatie over de opkomst
niet te klagen. Vijf Noordhollandere die
vorig jaar nog wél present waren, had
den ditmaal niet ingeschreven vanwe
ge de concurrerende show die vorige
week in Oudkarepel werd gehouden.
Bewijs
Andere Noordhollandere hadden juist
gekozen voor de show op het
Waddeneiland. „Daaruit blijkt dat
Texel in trek is. Vooral door de gezel-
ligheidsrit en de barbecue op de twee
de dag, kiezen velen voor een wee
kendje Texel. Na het slechte weer van
vorig jaar trokken we nu ongeveer het
zelfde aantal deelnemers. Dat is toch
een bewijs dat we ze het naar de zin
hebben gemaakt", concludeert Jan
Uitgeest., voorzitter van de Oude
Trekker- en Motorenvereniging Texel.
Het karakter en de opzet van de show
verschilde, uitgezonderd de trekpleister,
de locomobiel, weinig van voorgaande
edities. In totaal waren tien nog niet
eerder geshowde machines te bewon
deren, waarvan zes van de overkant.
Er waren maar liefst 70 oude trekkers
te bewonderen. Illustratief was de
opstelling (naast elkaar) van een Far-
mall trekker uit 1953 van N. Uitgeest
uit De Koog en een Nuffield uit 1955
van N. Schipper uit Den Burg. Beide
tractoren hielden dorsmachines, die
twee verschillende tijdvakken typeer-