Bedrijven werkten tstekend mee" Schoolvakantie is nog geen bedrijfsvakantie! Casco nieuwe TX in Polen gebouwd 43 GROOTSTE DRUKTE MOET NOG KOMEN.... Oude „43" is nu „68" ^r" II emskerckstraat op tijd opgeleverd riger aanzien voor root „Vespertina" CD-speler voor Anita van der Slikke Rijverbod „WAT IK ZEGGEN WOU." Zonnebloem Razende Bol-race LaG 24 JULI 1987 TEXELSE COURANT PAGINA 5 il de werkzaamheden een later begonnen dan de be- was en ook enkele vertra- tegenvallers moesten wor pgevangen, Is de reconstruc- de Heemskerckstraat in Ou- Ild ruimschoots binnen het ia voltooid. Het afgelopen nd heeft het verkeer weer ganomen van deze belang- toegangsweg naar het ha- irp en er lijkt voor alle be nen reden te zijn tot grote lenheid. De reconstructie is rote verbetering, ook in este- opzicht. Oudeschild heeft een en redelijk veilige entree gen. iligheid is te danken aan de ver- immende maatregelen in de ran verkeersdrempels die veel zijn uitgevoerd dan de gebruike- 'empels en feitelijk verhoogde m Plug /gemeentewerken! en Tulp leennemerl bij het uitvoeren ven de laatste controle van de gereconstrueerde Heemskerckstraat. probleem was dat de kabels en leidin gen heel anders lagen dan uit de kaar ten kon worden afgeleid en verlegd moesten worden. Een probleem van andere aard was dat er niet onmiddel lijk stratenmakers beschikbaar waren toen die nodig waren. Toen ze een maal waren gevonden, moest door hen worden overgewerkt. inder nemers - akfvltëiten nan- en plantenmagazijn lertina" aan de Kogerstraat in lurg is vervangen door totale vbouw. Het aangezicht is lest veranderd, de winkel- eis driemaal zo groot als teen, boven de winkel is een thuis gebouwd en romdom and is een showtuin in aan- liettemin wil eigenaar Tjip man op de oude voet verder Slechts het assortiment snij- men is iets groter en de collec- otten is met wat duurder kera- uitgebreid. lertina" is al een oud bedrijf, el de naam pas sinds een jaar of ien wordt gehanteerd. Daarvoor de zaak ,,Vita Nova" en was in m van Huismans oom Jan Huis- Nadien nam Piet van Leersum mkelgedeelte over en startten ifllen, waaronder Tjip Huisman, iet kweken van bloemen en tuin en in de kas achter het winkeltje, a later stadium nam Huisman de il over. In de loop der jaren werd 8k steeds groter. Eerst werd de en de zaak vastgebouwd en aan hterzijde volgde een garage an- "agazijn. De verbouwing van dit s echter de omvangrijkste tot dus- iet winkeloppervlak bedraagt nu heer 110 m2. Dat heeft als voor de produkten nu beter tot ®cht komen. Er is veel daglicht in 'nkel door de vele ramen. Huis- heeft geen kunstgrepen willen ssen; de planten dienen zo na- mogelijk worden getoond, hebben nu uiteraard ook meer ''om rond te lopen en rustig hun 'temaken. Dat kunnen zij met- ook in de tuin op hoek M-Kogerstraat, waar verkoop W'kgoed zal plaatsvinden. Huis- ho°Pt en verwacht dat meer toe- 1' passanten zullen binnenstap te oude winkel viel nauwelijks el ontwerp van het pand was "chitect Louis Uriot, de hoofd eer was Drijver. In maart ging "de winkeltje tegen de vlakte en 'et eind van die maand werd met ?w begonnen. De verkoop is al gewoon doorgegaan. De kas 'thterste deel van de winkel dus) ^namelijk in stand en via een jt'chterom kon men evengoed "temen komen. De grote vaste Miring liet .Vespertina" in die tiet in de steek, als een soort voor hun bloemist die zijn ™id als hobby is blijven Wwen. stukken weg zijn geworden. Ze werken effektief. Harder rijden dan een kilome ter of veertig is voor automobilisten zeer onaangenaam. Het is daardoor verantwoord dat fietsers van dezelfde rijbaan gebruik maken als de auto's. Er is dus geen apart fietspad meer. De verhoogde gedeelten zijn in betonklin- kers uitgevoerd; de rest van de weg is asfalt. In plaats van een fietspad is een deel van de bijna 200 meter lange Heemskerckstraat voorzien van een „parallel" lopende ventweg, vooral be doeld door het verkeer dat is bestemd voor Gamma, Rab, Bakker, Boom en andere bedrijven die aan de Heems kerckstraat zijn gevestigd. Dat (vracht)verkeer kan de rijbaan dus niet versperren. Ondergrond De reconstructie van de Heems kerckstraat, die totaal 8,5 ton heeft ge kost, was een vrij ingrijpend karwei. Aanleiding was de noodzakelijke ver vanging van het vijftig jaar oude en slecht functionerende riool. Alvorens een nieuw wegdek kon worden ge maakt moest de ondergrond voor een groot deel worden weggegraven. De geologische geschiedenis van dit laag gelegen deel van Texel heeft veroor zaakt dat die ondergrond ongeschikt was om als fundering voor een weg te dienen. Hij bestaat uit een onduidelijk en plaatselijk wisselend mengsel van veenachtige prut, lagen klei e.d. Die grond werd tot op het zand weggegra ven, er werd nieuw zand in gebracht alsmede een laag slakken. Bij dit graafwerk deden zich enkele tegenval lers voor. Men stuitte op een tweetal betonnen duikers, waarvan niemand het bestaan wist, daterend uit de tijd dat hier nog een maagdelijk weidege bied lag, doorsneden met sloten. Dat beton moest worden weggebroken, wat krachtens de gebruikelijke regels een extra rekening voor opdrachtgever gemeente Texel betekende. Een ander Anita van der Slikke kreeg woens dag een compact-disc speler van het merk Philips uitgereikt bij Maas Supermarkt. Zij had het ap paraat gewonnen met een slagzin. In mei kregen klanten van Maas een deelnameformulier voor de wedstrijd uitgereikt bij aankoop van een ons La Rochette grillham of Dordorin Tiroler- ham. Er moest een slagzin worden vol tooid waarin de woorden „ham" en „Super" voorkwamen. De landelijke actie ging uit van Unigro en vleeswa- renfabrikant La Rochette. Te winnen waren vijftig CD-spelers. Bij 240 ,,su- per"ondernemers werden de deelna meformulieren uitgereikt. Anita van der Slikke was één van de vijftig gelukkigen die een CD-speler mee naar huis mocht nemen. R. van der Meer, bedrijfsadviseur van Unigro uit Utrecht kwam naar Texel en reikte samen met mevrouw Maas de prijs uit. Anita van der Slikke was er dolge lukkig mee. „Mijn moeder kreeg een brief thuis. Ik woon al een tijdje in een caravan en toen zij het kwam vertel len, geloofde ik het eerst niet", aldus de trotse winnares. „Mevrouw Maas belde op om me uit te nodigen en toen drong het pas echt tot me door." Anita's moeder was meegekomen om de prijs te halen. „We waren het al lang vergeten toen die brief kwam. We weten niet eens meer hoe de slagzin precies was. Ik heb die brief wel drie keer gelezen. We hebben eigenlijk nog nooit wat gewonnen met prijsvragen en zo. Anita maakt nu alles wel in één keer goed", aldus moeder Van der Slikke. De wat achterblijvende seizoendrukte is momenteel hèt gespreksonderwerp van veel Texelaars die voor hun brood winning direkt of indirekt van de recreatie afhankelijk zijn. Mensen waarvan men dacht dat ze het weten konden, heb ben beweerd dat de topdrukte zou aanbreken bij de start van de vakanties van Nordrhein Westfalen en dat het aantal toeristen op Texel weer wat hoger zou zijn dan vorig jaar. Maar de aldus voorspelde piek valt tegen want het aantal „vreemde" auto's op het eiland is duizend stuks lager dan vorig jaar op het vergelijkbare moment. Waar blijven de gasten? Kleiwinning Aannemingsmaatschappij De Vries Et Van de Wiel B.V. was destijds de laagste inschrijver voor het projekt om dat deze onderneming een bestem ming had voor de klei die bij het ont graven van de ondergrond beschikbaar zou komen. Die kleiwaarde was onge veer gelijk aan de prijs die met het grondwerk was gemoeid, zodat dit grondwerk „gratis" werd uitgevoerd. Er kwam 4000 m3 klei te voorschijn die tijdelijk opgeslagen werd op het in dustrieterrein. Bij het bouwrijp maken van dat industrieterrein werd ook klei gewonnen: 7000 m3. Bij andere wer ken van De Vries en Van de Wiel op Texel zal naar verwachting nog meer klei beschikbaar komen en dat wordt allemaal op het Oudeschilder industrie terrein opgespaard om te zijner tijd te worden verwerkt in dee Balgzanddijk. Omdat het nieuwe riool van de Heemskerckstraat iets dieper ligt en ter weerszijden van de weg drainage is aangelegd, wordt verwacht dat de wa teroverlast die in de buurt werd onder vonden tot het verleden behoort. Het nieuwe riool is een zg. gescheiden stelsel. Het regenwater gaat rechtstreeks naar de sloot van het Mie- land en het afvalwater van de huizen naar de zuivering. Medewerking Alvorens met het werk werd begonnen zijn alle belanghebbenden in de gele genheid geweest wensen naar voren te brengen. Met practisch alle verlangens kon rekening worden gehouden bij de uitvoering van het werk. Ingrijpend was het karwei voor de bedrijven die maandenlang moeilijk bereikbaar zijn geweest. Adjunct-directeur J. Tulp van De Vries Et Van de Wiel: „Het was voor hen lastig, maar we hebben ons er over verbaasd hoe inschrikkelijk ie dereen was. Blijkbaar zag men in dat we het hen niet moeilijker maakten dan nodig was. Alles ging steeds in prima overleg. Eigenlijk hebben we geen wanklank vernomen, hoewel een enkel bedrijf toch wel financieel nadeel moet hebben gehad van die minder goede bereikbaarheid. De klanten van bedrijven als Gamma, Rab en Boom lieten zich via borden via een omweg makkelijk naar deze bedrijven leiden, maar een detailhandel als vishandel Piet van der Star, die het voor een be langrijk deel moet hebben van toevalli ge voorbijgangers, zal iets hebben in geleverd ten gunste van de concurrentie". Arend Doppenberg Ook Piet Plug (van de dienst gemeen tewerken die met ontwerp en directie was belast) bevestigt de soepele hou ding van de Oudeschilders. Afgezien van een enkele uitzondering voelde ie dereen zich positief bij het werk be trokken. Er was er zelfs een die als een soort onbezoldigde directie gaarne bereid was om allerlei aanwijzingen te geven en af en toe een handje hielp en daarom de bijnaam „Arend Dop penberg" heeft gekregen.... Nu de Heemskerckstraat toch over hoop lag is deze gelijk maar voorzien van nieuwe lichtmasten, voorzien van energiearme buislampen van een nieuw type met licht van een aangena me kleur. Het is de bedoeling dat de heropening van de Heemskerckstraat na de bouw vakvakantie nog een officieel tintje krijgt. Een 23-jarige Oosterender kreeg dins dag een rijverbod van acht uur, omdat hij te diep in het glaasje had gekeken. De Oosterender viel op door zijn onze ker rijgedrag. Volgens directeur Jaap Dekker van de Stichting WV Texelpromotie is er ech ter niets onverklaarbaars aan de hand. Het klopt zelfs allemaal precies, want het mag waar zijn dat in de voor Texel belangrijkste Duitse deelstaat de va kanties zijn gestart, maar dat zijn schoolvakanties en dat is wat anders dan bedrijfsvakanties. Die bedrijfsva- kanties beginnen het komende week end en pas dan is het voor de Duitsers mogelijk om er in gezinsverband op uit te trekken. Een blik op een willekeuri ge file van de boot komende auto's bevestigt dat verhaal: het zijn bijna al lemaal Nederlandse wagens. Een ander bewijs voor de stelling vormen de re- serveringsgegevens van de grootste kampeerbedrijven van Texel: pas na het komende weekend en dan nog niet eens van de ene dag op de ande re wordt het daar druk. Ongelukkige spreiding Waar Texel thans op pijnlijke wijze mee te maken heeft, is de ongelukkige va kantiespreiding. Vorig jaar was die pri ma. De diverse vakanties waren toen gespreid over een periode van maar liefst elf weken en het was dus al veel vroeger druk. Nu vallen de belang rijkste vakanties in een periode van ne gen weken. Op dit moment zijn zelfs alle Nederlandse schoolvakanties nog niet begonnen. Het kan best zijn dat de vakantiepiek die zich straks eindelijk zal aandienen groter is dan de top drukte van vorig jaar, maar lang zal dat niet duren zodat het nog zeer de vraag is of het economisch „verlies" van de afgelopen weken zal worden goedgemaakt. Veel hangt af van de weersomstandigheden. Mensen die een bungalow, appartement of huisje hebben gehuurd, zullen zich door slecht weer niet laten weerhouden, maar voor kampeerders ligt dat anders en ruim de helft van het totaal aantal toeristische bedden op Texel bestaat helaas uit kampeerplaatsen. Reserveringen Mede dank zij de versterkte promotie activiteit is Texel zeer in de gratie als vakantiegebied. De WV heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 6180 telefo nische en 5737 schriftelijke verzoeken om informatiemateriaal gehad en in het tweede kwartaal waren deze cijfers respectievelijk 4781 en 5167. Dat bete kent dat het aantal aanvragen dertig procent hoger is dan vorig jaar. Nu zijn aanvragen nog geen boekingen, maar ook wat dat betreft zit het goed. De eigen reserveringscentrale van de VW bracht het afgelopen halfjaar 1485 boe kingen voor bungalows en apparte menten tot stand met een totale om zet van ƒ1,16 miljoen. Dat is bijna een verdubbeling van het aantal van vorig jaar. Het is waar dat de via de WV te verhuren objekten zijn uitgebreid met een serie bungalows van De Krim De kotter TX 43 heet nu TX 68, en een nieuwe TX 43 is in aanbouw. De eigenaar heet in beide gevallen Van der Vis. Pieter Aris (uit Oost) is vorige week met zijn nieuwe „68" naar buiten gegaan, en Sijp (Mulderstraat, Oosterend) volgt aandachtig de bouw van zijn nieu we „43" op diverse werven. Mo menteel ligt het schip in Gorin- chem, waarna het wordt afge bouwd in Stellendam. Het duurt tot naar schatting december voor dat de nieuwe TX 43 in gebruik kan worden genomen. Een en ander betekent niet dat Sijp van der Vis en zijn bemanning zonder werk zitten. Met zijn broers Jan en Biem vormt Sijp van der Vis een fir ma, die ook de kotter TX 4 in eigen dom heeft. Sijp van der Vis: „Tja, we hebben nu één kotter, maar dat was ingecalculeerd. Je ziet zoiets natuurlijk aankomen. Als je een nieuwe kotter wilt kopen, moet je er tegelijk voor zorgen dat je de oude kunt verkopen. Als zich dan iemand aanmeldt die een goede prijs wil geven, moet je daar mee instemmen. Wie A zegt moet ook B zeggen". Pieter Aris van der Vis, die niet in de firma zit en geen directie fa milie is, wilde graag snel over de oude TX 43 beschikken omdat hij zijn vorige TX 68 naar Groot-Brittanië had verkocht. Overigens was het casco reeds in aan bouw voordat de verkoop van de TX 43 een feit was. Scheepswerf Maas kant uit Stellendam was bereid het ri sico te nemen. De cascobouw ge schiedde op één der werven van de Poolse havenstad Gdansk. Dat is ken nelijk goedkoper en zeker niet slechter, want er is een zwaarder soort staal ge bruikt dan in Nederland wordt toege past. Enkele weken geleden was in de Oostzee de tewaterlating. Vervolgens werd het casco naar Harlingen gesleept, waar het in een binnenac- commodatie werd gezandstraald. Leo Visser uit Oudeschild kwam er met zijn sleepboot „Elizabeth" aan te pas om het casco van Harlingen naar de vol gende werkplaats, in Gorinchem, te slepen. Daar worden momenteel de zgn. „zware delen" gemonteerd, dus de motor, schroefas etc. Het afbouwen geschiedt in Stellendam. De TX 43 zal, net als de andere kotter van de firma, voor vangst van platvis (tong) worden ingezet. Het nieuwe schip zal ongeveer vier meter langer zijn dan de vorige TX 43, een meter breder en over 1200 pk meer motor kracht beschikken. Op de vraag of het nog wel verantwoord is de visserijvloot wéér met een grotere kotter uit te brei den, antwoordt Sijp van der Vis dat het in dit geval geen probleem is. Een paar jaar geleden heeft hij (voor een toen nog redelijk bedrag) een quantum aangekocht, zodat niet hoeft te wor den gevreesd dat de hoeveelheid tong die de TX 43 maximaal mag vangen binnen de kortste keren zal zijn be reikt. „We denken dat we het waar kunnen maken en het hele jaar rustig kunnen volvissen". Het probleem ligt dan niet zozeer bij vangstcapaciteit van Van der Vis, maar die van de totale Nederlandse vloot. „De vloot is te groot voor het totale quantum. Vissers, die hun individuele quantum al hebben volgevist, vangen te veel en daar zijn de vissers die hun hoeveelheid over het hele jaar probe ren uit te smeren de dupe van", con cludeert Van der Vis. Op de foto van Dirk Kuiter is te zien hoe het casco van de nieuwe TX 43 over het Marsdiep wordt voortgetrok ken door de sleepboot „Elizabeth" van Leo Visser Er Zn. uit Oudeschild. maar er zijn ook objekten afgevloeid zoals de appartementen van Bosch en Zee, waardoor er volgens directeur Dekker weinig verandering is gekomen in het totale aantal objekten dat via de WV kan worden gereserveerd. Met de hotelarrangementen gaat het ook goed. Het aantal boekingen be droeg 1090 (omzet f650.000,— tegen 890 (omzet f505.000,—vorig jaar bij een gelijk gebleven aantal hotelkamers. Een andere indicatie dat Texel zich mag verheugen in de gunsten van het vakantiepubliek, is de logiesinformatie- dienst die 720 boekingen opleverde, terwijl de helft van dat aantal was be groot op grond van de ervaringen van het jaar ervoor. Effect De promotie-inspanningen van de WV blijken een buitengewoon gunstige respons te hebben in de vorm van boekingsresultaten. Daar is een onder zoek naar ingesteld door Ronald van der Vaart uit Den Helder, die in het ka der van zijn studie aan de Alkmaarse HEAO een stage van drie maanden bij de WV heeft doorgebracht. Hij ont wikkelde daarvoor een computerpro gramma, waarbij de gegevens werden ingebracht van 3156 mensen die rea geerden op een advertentiecampagne die de WV voerde via De Telegraaf, het magazine Ariadne" en een NBT huis aan huiskrant. Door het opsturen van een coupon konden de mensen de campingfolder, de vakantiereisgids of het blad Waddeneiland Texel aanvra gen. Uit het genoemde bestand werd een steekproef van honderd mensen genomen, die allemaal telefonisch wer den geïnterviewd, waarbij bleek dat 21,11% van hen ook werkelijk een va kantie had geboekt op Texel na ont vangst van het informatiemateriaal El ke vijf brochures leverden dus een boeking op en dat is een zeer hoge score. Die boekingen werden overigens niet allemaal via de VW gedaan, maar dat is van minder belang. Hoewel een steekproef van honderd niet helemaal als maatgevend kan worden be schouwd, mag de conclusie worden getrokken dat het geld dat de VW in het informatiemateriaal steekt, goed is besteed. Het computerprogramma blijft in ge bruik en kan onder meer dienen bij continu-onderzoek, gericht op een zo efficiënt mogelijke wijze van promotie bedrijven waarbij rekening wordt ge houden met doelgroepen, herkomstge- bieden, aard van de media e.d Het komt overigens meer voor dat toe ristische promotie studieonderwerp is. De Texelaar John van Heerwaarden, ook van de HEAO van Alkmaar, heeft bijvoorbeeld een onderzoek ingesteld naar de mogelijkheden die Texel biedt voor „vergadertoerisme" (congressen e.d.). Of 1987 een goed toeristisch jaar wordt voor Texel zal voor een belang rijk deel afhangen van het naseizoen. Een campagne daarvoor is in voorbe reiding, bedoeld om de steeds grotere „gaatjes" die na half augustus in de bezetting ontstaan, zo snel mogelijk opgevuld te krijgen. Onder meer wordt met een grote advertentie deelgeno men in de paginagrote advertentie van het Nederlands Bureau voor Toerisme in grote landelijke en regionale dagbladen. BOEVEN «N LEZERS- BUTEN VlAANTte*>0«0tLL»LMt© >AN OC KEOAXIC Wij willen namens De Zonnebloem, af deling Texel, alle Texelaars bedanken voor het kopen van onze loten. Er zijn dankzij u 2500 loten verkocht. Van eik lot dat er verkocht is, blijft f\,— op Texel voor onze afdeling. Dus in totaal f2.500,-. Kustzeilvereniging Westerslag houdt zondag als tweede clubwedstrijd een Razende Bol-race. Tijdens deze toer- wedstrijd kan op de Razende Bol iets worden gegeten en gedronken. De briefing is om 9.30 uur, de start een half uur later.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 5