Groen 'wart?- lOOjaar jong van harto
Stortbui getrotseerd
Bootverkeer ergert
politie Den Helder
Mobilofooncentrale voor
heel Texel in oprichting
Uatste juli van
aatste 20 jaar
egenvawas extreem
ALEXANDER
Gino Vanelli
luidsoverlast
fé Den Hoorn
Diefstal uit auto
Zorgen voor creatieve oplossing'
Geen bon maar
waarschuwing
Alle banden lek
Duitse vrouw (43)
dood na aanrijding
A.s. maandag
de Soundmix
Entree f5,—
JUICHT 15 SEPTEMBER 1887
Nr. 10.200
VRIJDAG 31 JULI 1987
A*rien1ies abonnementen, etc.:
Sm» De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
JJïOZHOI 2741. na 18.00 uur 4881
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741.
^erktijd deze week tot en met dinsdag a s. Frans Hopman, Ongeren
*eum. telefoon 02220 5472
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f 19,20 per kwartaal; los 90 cent
Postgiro 652
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17 636
Rabobank nr 36.25.01 742; NMB nr. 67.34.60 398.
«vallen hoeveelheden kunnen op
hland van plaats tot plaats ver-
lsn. Er was soms namelijk sprake
tser plaatselijk optredende wolk-
■en. De heer Piet Jansen uit Zuid
and, die al sinds 1966 dagelijks de
imeterstand bijhoudt, registreerde
orbeeld op 16/17 juli in een tijds-
ikvan 24 uur een regenval van 45
Navraag leerde hem dat tezelfder-
het enkele kilometers noordelij-
elegen De Cocksdorp „slechts"
m was gevallen. En toen Jansen
723 juli een bescheiden 7 mm af
was in de omgeving van De
afé's „Happy Days" en
idsmanwelvaren" hebben de vast-
ilde geluidsnormen aanzienlijk
ichreden, zo heeft de gemeente
nstateerd. Op zo kort mogelijke
ijn zal dit moeten worden
igebracht.
Waal in korte tijd liefst ongeveer 30
mm neergedaald. In de rubriek „Land
bouw" van landbouwvoorlichter J.
Koolhof in de krant van dinsdag was
al te lezen tot welke gevolgen het
overvloedige hemelwater voor de di
verse gewassen kan leiden en in een
aantal gevallen al heeft geleid. Uiter
aard speelt de natheid ook een belang
rijke rol in andere weersgevoelige ar-
beidssectoren op Texel, zoals bij de
bedrijven die van het toerisme afhan
kelijk zijn.
De laatste maand juli die natter was
(landelijk) werd door het KNMI gere
gistreerd in 1966. Toen werd 191 mm
genoteerd. Dat hoeft niet per definitie
te betekenen dat ook op Texel zulk
een groot totaal viel. Het record van
deze eeuw staat op 1930, toen het
KNMI aan 192 mm kwam. Het plaatse
lijk record staat op naam van Weert:
270 mm in 1965. Tot en met woensdag
heeft De Bilt 145 mm regenval gere
gistreerd deze maand.
Elders in deze krant worden u enige
indrukken hieromtrent voorgeschoteld.
Zó vaak krijg je nou ook weer niet de
kans om op de rug van een heuse oli
fant plaats te nemen, en daarom trot
seerde een lange rij jeugdige vakantie
gangers met hun ouders woensdag
middag graag een fikse stortbui om
hun beurt niet voorbij te laten gaan.
Tijden het succesvolle folkloreprogram-
ma ,,Dag van het dier" maakten de
olifanten voortdurend ommetjes met
vrachten kinderen op hun brede rug
gen. Op het hoge platform op de foto
moest worden in- en uitgestapt. De
olifanten waren voor de tweede ach
tereenvolgende maal de letterlijke
hoogtepunten van deze folk/oredag.
Ook de andere tentoongestelde dieren
trokken veel belangstelling en leverden
weer vele verrukte kindergezichtjes op
als zij een schaap, konijntje, geitje of
ander dier mochten aaien.
Uit de auto van een Duitser uit Neuss
is een Philips autoradio ter waarde van
940 DM, een spiegelreflexcamera van
het merk Minolta ter waarde van 350
DM, een wereldontvanger van 1050
DM en een paar grijze herenschoenen
ter waarde van 120 DM gestolen.
De auto stond geparkeerd bij de tent
van de man op een camping in De
Koog.
In Den Helder is sprake van een
stijgende irritatie over het autover
keer van en naar de Teso-
veerhaven. Met name de situatie
op het Molenplein - het kruispunt
Weststraat/Kanaalweg/aanvoerweg
naar opstelterrein - ontaardt in een
chaos ais veel vakantiegangers
zich aanmelden of de Molengat
een volle lading auto's heeft ge
lost. Café-restaurant Lands End on
dervindt er financiSIe nadelen van.
Commissaris E. Hubregtsen van de
gemeentepolitie Den Helder ergert
zich aan de files die ontstaan in de
stad ten gevolge van het bootver
keer.
De commissaris meent dat de chaoti
sche situatie enerzijds te wijten is aan
de tekortschietende verkeerstechnische
voorzieningen op en bij de aan- en af-
voerwegen. Het beheer van dit terrein
is in handen van Rijkswaterstaat, wel
ke instantie vorig jaar ook voor de
aanpassingen van de verkeersvoorzie-
ningen heeft zorggedragen, toen het
tweede autodek kon worden gaan be
nut. In de ogen van commissaris Hu
bregtsen is dat in onvoldoende mate
gebeurd. Op de vraag of RWS en de
gemeente Den Helder de benodigde
aanpassingen niet lang genoeg van te
voren hebben zien aankomen - ten
slotte dateren de plannen voor een
dubbeldeksveerboot al sinds 1976 -
antwoordt de commissaris dat het
besluit van minister Smit-Kroes vrij on
verwacht was genomen. Jaren zag het
ernaar uit dat het Rijk niets voor fuik
aanpassing zou voelen. Toen daar wèl
geld voor beschikbaar werd gesteld,
had tegelijkertijd ook geld voor de
aanpassing van de verkeersafwikkeling
door Den Helder moeten worden uit
getrokken, meent de commissaris. Dat
is echter niet gebeurd en nu zit de
marinestad met de gebakken peren,
want de overheid heeft geen geld
meer in kas hiervoor. Hubregtsen
meent dat er al iets kan worden verbe
terd als de boot op een andere wijze
zou worden gelost. Volgens hem is er
geen „fatsoenlijke sortering" van
vracht- en gewoon autoverkeer. Hier
door belanden de personenauto's tus
sen de vrachtwagens. In de stad
bestaat so wie so geen kans op inha
len, en dus worden er dan halsbreken
de toeren uitgehaald op de als gevaar
lijk bekend staande rijksweg naar Alk
maar. De commissaris baseert zijn oor
deel op ervaringen in een vroegere
standplaats in Zeeland, bij het veer
Kruiningen-Perkpolder.
Personeel
Voorts ergert de Helderse politie zich
aan de handelswijze van het Teso-
personeel. Soms ontstaat filevorming
op de Weststraat, terwijl op het voor
opstelterrein ruimte is, zo heeft Hu
bregtsen geconstateerd. Het bewuste
kruispunt loopt dan helemaal vol, ook
met dwarsverkeer, auto's die willen af
slaan en verkeer voor Lands End. Het
is voorgekomen dat automobilisten die
naar Lands End toe moesten, niet
door de Teso-medewerkers werden
doorgelaten. Begrijpelijkerwijs wekte
dit grote woede bij exploitant R. Boel
van het café-restaurant.
Teso-directeur Theo Hoogerheide vindt
niet dat het (tijdelijk aangenomen) per
soneel verkeerd is geïnstrueerd. „Ze
weten goed raad met de situatie. Het
is toch logisch dat de jongens het ver
dacht vinden dat mensen zeggen dat
ze naar Lands End willen. Het kan
best een truc zijn om verderop in de
wachtrij in te voegen."
Over de verkeersproblematiek in Den
Helder zegt Hoogerheide: „Texel ligt
nu eenmaal ten noorden van Den Hel
der. Als er dan veel mensen heengaan
of vertrekken, dan kan dat overlast ge
ven ja. Maar voor een oplossing moet
Vanaf vandaag of morgen worden in
De Koog bij hinderlijk geparkeerd
staande auto's geen politiebonnen on
der de ruitewissers geschoven, maar
een briefje met een waarschuwende
tekst. Het briefje is van vrijwel identiek
formaat en gelijke kleur als een bon.
Nadat de toerist aanvankelijk de schrik
om het hart is geslagen, kan bij het le
zen ervan opgelucht worden ademge
haald. Er staat dat bij parkeren op een
dergelijke plaats men het risico loopt
om ten eerste een boete van f35— te
moeten betalen, en ten tweede dat de
auto kan worden beschadigd. Aange
raden wordt een betere Iveiligerel par
keerplaats op te zoeken. Een alterna
tief is het bewaakt parkeerterrein aan
de Nikadel. Het briefje is gedrukt bij
drukkerij Brügemann in een oplage
van 10.000 stuks 15000 in het Neder
lands en 5000 Duits-talig). Het is on
dertekend door de Rijkspolitie Texel en
De Koog Promotion. De firma Brutex
zorgt voor de verspreiding en betaling
van de bonnen".
In de nacht van zaterdag op zondag
zijn aan de Brink in De Koog alle ban
den aan de linkerzijde van de aldaar
geparkeerd staande auto's, lekgesto-
ken. Hieronder bevond zich ook een
aanhangwagen van de firma Bruining,
dus wie mocht denken dat het om een
slinkse actie ging om het bewaakt
parkeren-terrein te doen volstromen,
vergist zich....
niet in de richting van Teso worden
gekeken. Wij vervoeren slechts." Vol
gens Hoogerheide heeft Teso wel eens
een voorstel gedaan aan Rijkswa
terstaat over aanpassing van de krui
sing en het opstelterrein. Misschien
dat daar nu weer serieus naar wordt
gekeken. Hoogerheide: „Den Helder
klaagt nu wel, het zou beter kunnen
zorgen voor een creatieve oplossing."
Een ieder die dag en nacht bereikbaar wil zijn, maar het tot dusver finan
cieel te onaantrekkelijk vond om een mobilofoon- of portofooninstallatie
aan te schaffen, kan vanaf heden terecht bij de Texelse mobilooncentra-
le. Zó presenteert ondernemer Hielke Bruining uit De Koog zijn nieuwste
objekt. Een centrale voor 300 aansluitingen is al beschikbaar. Bruining
heeft hoop dat zijn initiatief kan leiden tot de totstandkoming van een
onafhankelijke Texelse taxicentrale.
'V'o't Sn de rij langs da dijk In Dan Haldar. in afwachting om aarst op hat opstaltarraln, an vervolgans op da dubbeldekker te
fsstsnemen. /Koto: Dirk Kuiter)
De firma Bruining beschikt al lang
over een mobilofooncentrale. In 1979
werd er één aangeschaft met de mo
gelijkheid voor 300 aansluitingen. In
eerste instantie werd die voor het ei
gen bedrijf benut. Momenteel worden
vijftien aansluitingen gebruikt. Reeds
bij aanschaf had Bruining reeds tot
doel om tot een grote centrale Texelse
post te komen. Dat plan bleef lang
onderhuids, maar komt nu in de „vul
kaanuitbarsting" van talloze ideeën
naar boven borrelen.
Dat voor een dergelijke centrale voor
heel Texel voldoende animo bestaat,
daarvan is Bruining overtuigd. „Abso
luut. Er zijn genoeg mensen die den
ken: was ik maar bereikbaar. Onderne
mers, organisatoren van evenementen
bijvoorbeeld. Alles is mogelijk: kopen
en huren, voor een lange periode, of
voor zeer kortstondig".
Tarieven zijn nog niet bekend (waar
schijnlijk is daar dinsdag wel informatie
over), maar zullen in elk geval lager
zijn dan wanneer men zelf een installa
tie zou moeten aanschaffen. Nu hoeft
alleen een mobilofoon of portofoon te
worden aangeschaft, de centrale ont
vanger/zender is immers al in handen
van Bruinings firma Brutex. Ook voor
de bemanning wordt door Brutex ge
zorgd. Bruining verwacht dat de porto
foons en mobilofoons tegen geredu
ceerd tarief zullen zijn te verkrijgen,
omdat deze centraal ingekocht kunnen
worden. De centrale dient continu te
zijn bemand; 24 uur per dag, 365 da
gen per jaar. Personeel moet nog wor
den aangezocht. Bruining denkt aan
meisjes en jongens in de leeftijd va 17
tot 22 jaar. De centrale staat momen
teel aan de Nikadel, maar zal spoedig
verhuizen naar een kantoortje aan de
Brink. Schroom om informatie vrijuit
door de lucht te slingeren, hoeven po
tentiële klanten volgens de inventieve
ondernemer niet te hebben. Dat hoeft
namelijk niet. Men moet oproepbaar
zijn, contact is het voornaamste. Mo-
bilofoonbezitters kunnen dan bijvoor
beeld door de centrale worden opge
roepen een bepaald telefoonnummer
terug te bellen of zich met de centrale
in verbinding te stellen. Gesprekken
kunnen dus geheim blijven.
Taxicentrale?
Zoals vermeld hoopt Bruining dat zijn
initiatief kan meehelpen een onafhan
kelijke taxicentrale te realiseren. De po
gingen die de gemeente tot dusver in
deze richting heeft ondernomen, zijn
volgens hem gestrand omdat de ge
meente trachtte die maatregel dwin
gend op te leggen. Het uitgangspunt
van de mobilofooncentrale is anders;
daar gaat het tegen commercieel tarief
en wordt het voor de taxibedijven een
rekensom of het wel of niet aantrekke
lijk is om deel te nemen. Door het
systeem zou het rendement van de
taxi's kunnen worden vergroot, aldus
Bruining. Bijvoorbeeld kan de taxi, on
geacht van welk bedrijf, die het
dichtst bij een bepaald adres in de
buurt is, worden opgeroepen. De effi
ciency is dan de kracht van dit centra
le oproepsysteem.
j 1987 is verreweg de natste julimaand van de laatste twee
isnnia geworden. Op Texel noteerden de regenmeters een
ial van circa 155 millimeter. De regenval mag extreem
rden genoemd, omdat de meeste regen binnen slechts
dagen viel. De grond raakte verzadigd en toen nieuwe
ire buien zich aandienden, kon het water geen kant meer
wat met name de landbouwsector en enkele kampeerter-
ien in moeilijkheden bracht.
De 43-jarige I. Hosse uit het Westduit-
se Neuenrade is dinsdag in het
Gemini-ziekenhuis aan de verwondin
gen bezweken die zij opliep toen ze de
avond ervoor langs het Hoornderslag
door een achteropkomende auto werd
geschept. De vrouw liep daar met
haar dochtertje en een vriendinnetje,
toen ze werd aangereden door een
64-jarige toeriste. Die had in eerste in
stantie niet door wat er was gebeurd
en reed door. Tegenover de politie ver
klaarde de bestuurdster later dat ze
dacht een steen tegen de autoruit te
hebben gekregen en dat ze daarvan
erg was geschrokken. Toen ze bij haar
caravan aankwam en de schade aan
haar auto zag, is ze alsnog terugge
keerd naar de plaats van het ongeval.