Groen 'wart?- lOOjaar jong van harto Stortbui getrotseerd Bootverkeer ergert politie Den Helder Mobilofooncentrale voor heel Texel in oprichting Uatste juli van aatste 20 jaar egenvawas extreem ALEXANDER Gino Vanelli luidsoverlast fé Den Hoorn Diefstal uit auto Zorgen voor creatieve oplossing' Geen bon maar waarschuwing Alle banden lek Duitse vrouw (43) dood na aanrijding A.s. maandag de Soundmix Entree f5,— JUICHT 15 SEPTEMBER 1887 Nr. 10.200 VRIJDAG 31 JULI 1987 A*rien1ies abonnementen, etc.: Sm» De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, JJïOZHOI 2741. na 18.00 uur 4881 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741. ^erktijd deze week tot en met dinsdag a s. Frans Hopman, Ongeren *eum. telefoon 02220 5472 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs f 19,20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652 Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17 636 Rabobank nr 36.25.01 742; NMB nr. 67.34.60 398. «vallen hoeveelheden kunnen op hland van plaats tot plaats ver- lsn. Er was soms namelijk sprake tser plaatselijk optredende wolk- ■en. De heer Piet Jansen uit Zuid and, die al sinds 1966 dagelijks de imeterstand bijhoudt, registreerde orbeeld op 16/17 juli in een tijds- ikvan 24 uur een regenval van 45 Navraag leerde hem dat tezelfder- het enkele kilometers noordelij- elegen De Cocksdorp „slechts" m was gevallen. En toen Jansen 723 juli een bescheiden 7 mm af was in de omgeving van De afé's „Happy Days" en idsmanwelvaren" hebben de vast- ilde geluidsnormen aanzienlijk ichreden, zo heeft de gemeente nstateerd. Op zo kort mogelijke ijn zal dit moeten worden igebracht. Waal in korte tijd liefst ongeveer 30 mm neergedaald. In de rubriek „Land bouw" van landbouwvoorlichter J. Koolhof in de krant van dinsdag was al te lezen tot welke gevolgen het overvloedige hemelwater voor de di verse gewassen kan leiden en in een aantal gevallen al heeft geleid. Uiter aard speelt de natheid ook een belang rijke rol in andere weersgevoelige ar- beidssectoren op Texel, zoals bij de bedrijven die van het toerisme afhan kelijk zijn. De laatste maand juli die natter was (landelijk) werd door het KNMI gere gistreerd in 1966. Toen werd 191 mm genoteerd. Dat hoeft niet per definitie te betekenen dat ook op Texel zulk een groot totaal viel. Het record van deze eeuw staat op 1930, toen het KNMI aan 192 mm kwam. Het plaatse lijk record staat op naam van Weert: 270 mm in 1965. Tot en met woensdag heeft De Bilt 145 mm regenval gere gistreerd deze maand. Elders in deze krant worden u enige indrukken hieromtrent voorgeschoteld. Zó vaak krijg je nou ook weer niet de kans om op de rug van een heuse oli fant plaats te nemen, en daarom trot seerde een lange rij jeugdige vakantie gangers met hun ouders woensdag middag graag een fikse stortbui om hun beurt niet voorbij te laten gaan. Tijden het succesvolle folkloreprogram- ma ,,Dag van het dier" maakten de olifanten voortdurend ommetjes met vrachten kinderen op hun brede rug gen. Op het hoge platform op de foto moest worden in- en uitgestapt. De olifanten waren voor de tweede ach tereenvolgende maal de letterlijke hoogtepunten van deze folk/oredag. Ook de andere tentoongestelde dieren trokken veel belangstelling en leverden weer vele verrukte kindergezichtjes op als zij een schaap, konijntje, geitje of ander dier mochten aaien. Uit de auto van een Duitser uit Neuss is een Philips autoradio ter waarde van 940 DM, een spiegelreflexcamera van het merk Minolta ter waarde van 350 DM, een wereldontvanger van 1050 DM en een paar grijze herenschoenen ter waarde van 120 DM gestolen. De auto stond geparkeerd bij de tent van de man op een camping in De Koog. In Den Helder is sprake van een stijgende irritatie over het autover keer van en naar de Teso- veerhaven. Met name de situatie op het Molenplein - het kruispunt Weststraat/Kanaalweg/aanvoerweg naar opstelterrein - ontaardt in een chaos ais veel vakantiegangers zich aanmelden of de Molengat een volle lading auto's heeft ge lost. Café-restaurant Lands End on dervindt er financiSIe nadelen van. Commissaris E. Hubregtsen van de gemeentepolitie Den Helder ergert zich aan de files die ontstaan in de stad ten gevolge van het bootver keer. De commissaris meent dat de chaoti sche situatie enerzijds te wijten is aan de tekortschietende verkeerstechnische voorzieningen op en bij de aan- en af- voerwegen. Het beheer van dit terrein is in handen van Rijkswaterstaat, wel ke instantie vorig jaar ook voor de aanpassingen van de verkeersvoorzie- ningen heeft zorggedragen, toen het tweede autodek kon worden gaan be nut. In de ogen van commissaris Hu bregtsen is dat in onvoldoende mate gebeurd. Op de vraag of RWS en de gemeente Den Helder de benodigde aanpassingen niet lang genoeg van te voren hebben zien aankomen - ten slotte dateren de plannen voor een dubbeldeksveerboot al sinds 1976 - antwoordt de commissaris dat het besluit van minister Smit-Kroes vrij on verwacht was genomen. Jaren zag het ernaar uit dat het Rijk niets voor fuik aanpassing zou voelen. Toen daar wèl geld voor beschikbaar werd gesteld, had tegelijkertijd ook geld voor de aanpassing van de verkeersafwikkeling door Den Helder moeten worden uit getrokken, meent de commissaris. Dat is echter niet gebeurd en nu zit de marinestad met de gebakken peren, want de overheid heeft geen geld meer in kas hiervoor. Hubregtsen meent dat er al iets kan worden verbe terd als de boot op een andere wijze zou worden gelost. Volgens hem is er geen „fatsoenlijke sortering" van vracht- en gewoon autoverkeer. Hier door belanden de personenauto's tus sen de vrachtwagens. In de stad bestaat so wie so geen kans op inha len, en dus worden er dan halsbreken de toeren uitgehaald op de als gevaar lijk bekend staande rijksweg naar Alk maar. De commissaris baseert zijn oor deel op ervaringen in een vroegere standplaats in Zeeland, bij het veer Kruiningen-Perkpolder. Personeel Voorts ergert de Helderse politie zich aan de handelswijze van het Teso- personeel. Soms ontstaat filevorming op de Weststraat, terwijl op het voor opstelterrein ruimte is, zo heeft Hu bregtsen geconstateerd. Het bewuste kruispunt loopt dan helemaal vol, ook met dwarsverkeer, auto's die willen af slaan en verkeer voor Lands End. Het is voorgekomen dat automobilisten die naar Lands End toe moesten, niet door de Teso-medewerkers werden doorgelaten. Begrijpelijkerwijs wekte dit grote woede bij exploitant R. Boel van het café-restaurant. Teso-directeur Theo Hoogerheide vindt niet dat het (tijdelijk aangenomen) per soneel verkeerd is geïnstrueerd. „Ze weten goed raad met de situatie. Het is toch logisch dat de jongens het ver dacht vinden dat mensen zeggen dat ze naar Lands End willen. Het kan best een truc zijn om verderop in de wachtrij in te voegen." Over de verkeersproblematiek in Den Helder zegt Hoogerheide: „Texel ligt nu eenmaal ten noorden van Den Hel der. Als er dan veel mensen heengaan of vertrekken, dan kan dat overlast ge ven ja. Maar voor een oplossing moet Vanaf vandaag of morgen worden in De Koog bij hinderlijk geparkeerd staande auto's geen politiebonnen on der de ruitewissers geschoven, maar een briefje met een waarschuwende tekst. Het briefje is van vrijwel identiek formaat en gelijke kleur als een bon. Nadat de toerist aanvankelijk de schrik om het hart is geslagen, kan bij het le zen ervan opgelucht worden ademge haald. Er staat dat bij parkeren op een dergelijke plaats men het risico loopt om ten eerste een boete van f35— te moeten betalen, en ten tweede dat de auto kan worden beschadigd. Aange raden wordt een betere Iveiligerel par keerplaats op te zoeken. Een alterna tief is het bewaakt parkeerterrein aan de Nikadel. Het briefje is gedrukt bij drukkerij Brügemann in een oplage van 10.000 stuks 15000 in het Neder lands en 5000 Duits-talig). Het is on dertekend door de Rijkspolitie Texel en De Koog Promotion. De firma Brutex zorgt voor de verspreiding en betaling van de bonnen". In de nacht van zaterdag op zondag zijn aan de Brink in De Koog alle ban den aan de linkerzijde van de aldaar geparkeerd staande auto's, lekgesto- ken. Hieronder bevond zich ook een aanhangwagen van de firma Bruining, dus wie mocht denken dat het om een slinkse actie ging om het bewaakt parkeren-terrein te doen volstromen, vergist zich.... niet in de richting van Teso worden gekeken. Wij vervoeren slechts." Vol gens Hoogerheide heeft Teso wel eens een voorstel gedaan aan Rijkswa terstaat over aanpassing van de krui sing en het opstelterrein. Misschien dat daar nu weer serieus naar wordt gekeken. Hoogerheide: „Den Helder klaagt nu wel, het zou beter kunnen zorgen voor een creatieve oplossing." Een ieder die dag en nacht bereikbaar wil zijn, maar het tot dusver finan cieel te onaantrekkelijk vond om een mobilofoon- of portofooninstallatie aan te schaffen, kan vanaf heden terecht bij de Texelse mobilooncentra- le. Zó presenteert ondernemer Hielke Bruining uit De Koog zijn nieuwste objekt. Een centrale voor 300 aansluitingen is al beschikbaar. Bruining heeft hoop dat zijn initiatief kan leiden tot de totstandkoming van een onafhankelijke Texelse taxicentrale. 'V'o't Sn de rij langs da dijk In Dan Haldar. in afwachting om aarst op hat opstaltarraln, an vervolgans op da dubbeldekker te fsstsnemen. /Koto: Dirk Kuiter) De firma Bruining beschikt al lang over een mobilofooncentrale. In 1979 werd er één aangeschaft met de mo gelijkheid voor 300 aansluitingen. In eerste instantie werd die voor het ei gen bedrijf benut. Momenteel worden vijftien aansluitingen gebruikt. Reeds bij aanschaf had Bruining reeds tot doel om tot een grote centrale Texelse post te komen. Dat plan bleef lang onderhuids, maar komt nu in de „vul kaanuitbarsting" van talloze ideeën naar boven borrelen. Dat voor een dergelijke centrale voor heel Texel voldoende animo bestaat, daarvan is Bruining overtuigd. „Abso luut. Er zijn genoeg mensen die den ken: was ik maar bereikbaar. Onderne mers, organisatoren van evenementen bijvoorbeeld. Alles is mogelijk: kopen en huren, voor een lange periode, of voor zeer kortstondig". Tarieven zijn nog niet bekend (waar schijnlijk is daar dinsdag wel informatie over), maar zullen in elk geval lager zijn dan wanneer men zelf een installa tie zou moeten aanschaffen. Nu hoeft alleen een mobilofoon of portofoon te worden aangeschaft, de centrale ont vanger/zender is immers al in handen van Bruinings firma Brutex. Ook voor de bemanning wordt door Brutex ge zorgd. Bruining verwacht dat de porto foons en mobilofoons tegen geredu ceerd tarief zullen zijn te verkrijgen, omdat deze centraal ingekocht kunnen worden. De centrale dient continu te zijn bemand; 24 uur per dag, 365 da gen per jaar. Personeel moet nog wor den aangezocht. Bruining denkt aan meisjes en jongens in de leeftijd va 17 tot 22 jaar. De centrale staat momen teel aan de Nikadel, maar zal spoedig verhuizen naar een kantoortje aan de Brink. Schroom om informatie vrijuit door de lucht te slingeren, hoeven po tentiële klanten volgens de inventieve ondernemer niet te hebben. Dat hoeft namelijk niet. Men moet oproepbaar zijn, contact is het voornaamste. Mo- bilofoonbezitters kunnen dan bijvoor beeld door de centrale worden opge roepen een bepaald telefoonnummer terug te bellen of zich met de centrale in verbinding te stellen. Gesprekken kunnen dus geheim blijven. Taxicentrale? Zoals vermeld hoopt Bruining dat zijn initiatief kan meehelpen een onafhan kelijke taxicentrale te realiseren. De po gingen die de gemeente tot dusver in deze richting heeft ondernomen, zijn volgens hem gestrand omdat de ge meente trachtte die maatregel dwin gend op te leggen. Het uitgangspunt van de mobilofooncentrale is anders; daar gaat het tegen commercieel tarief en wordt het voor de taxibedijven een rekensom of het wel of niet aantrekke lijk is om deel te nemen. Door het systeem zou het rendement van de taxi's kunnen worden vergroot, aldus Bruining. Bijvoorbeeld kan de taxi, on geacht van welk bedrijf, die het dichtst bij een bepaald adres in de buurt is, worden opgeroepen. De effi ciency is dan de kracht van dit centra le oproepsysteem. j 1987 is verreweg de natste julimaand van de laatste twee isnnia geworden. Op Texel noteerden de regenmeters een ial van circa 155 millimeter. De regenval mag extreem rden genoemd, omdat de meeste regen binnen slechts dagen viel. De grond raakte verzadigd en toen nieuwe ire buien zich aandienden, kon het water geen kant meer wat met name de landbouwsector en enkele kampeerter- ien in moeilijkheden bracht. De 43-jarige I. Hosse uit het Westduit- se Neuenrade is dinsdag in het Gemini-ziekenhuis aan de verwondin gen bezweken die zij opliep toen ze de avond ervoor langs het Hoornderslag door een achteropkomende auto werd geschept. De vrouw liep daar met haar dochtertje en een vriendinnetje, toen ze werd aangereden door een 64-jarige toeriste. Die had in eerste in stantie niet door wat er was gebeurd en reed door. Tegenover de politie ver klaarde de bestuurdster later dat ze dacht een steen tegen de autoruit te hebben gekregen en dat ze daarvan erg was geschrokken. Toen ze bij haar caravan aankwam en de schade aan haar auto zag, is ze alsnog terugge keerd naar de plaats van het ongeval.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1