UT
Boze Lands End-exploitant
blokkeerde bootverkeer
Vliegende Belg met
hak over de sloot
Mogelijkheden voo
Hoornder Vermanin
„Teso moet opstelterrein beter benutten"
Alarm in auto tot
zwijgen gebracht
Brutex-trein naar
„Noorderhaven"
Houtpakket opgepikt
Succesvolle toernee
van GO-kindertoneel
Vlielandlijn werd
in orde bevonden
„Vervoer'-'donderdag
begint later
Jonge zeehonden
aangespoeld
ste
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
dinsdag 11 augustus]
folgenc
de on
vjrassi
Exploitant R. Boel van café-restaurant Lands End in Den Hel
der heeft zaterdagmiddag tot tweemaal toe actie onderno
men om het laden en lossen van dubbeldeksveerboot Molen
gat tijdelijk te verhinderen. Eerst blokkeerde hij met twee
auto's de afrit van het bovendek, voor de boot van half drie;
een uur later sloot hij met een ketting het toegangshek voor
het bovendek af. Beide acties leidden tot een lichte vertra
ging van de bootdienst. Boel tracht met deze 'prikacties' de
Teso-directie te bewegen tot overleg over de op drukke da
gen onbevredigende verkeerssituatie op en rond het
havenplein.
Bij een groot aanbod van auto's
wordt het nabij de veerhaven gele
gen café-restaurant slecht bereik
baar. Vooral als er filevorming op
de Weststraat ontstaat en het Mo
lenplein (het kruispunt
Weststraat/Kanaalweg/aanvoerweg
naar opstelterrein) in een zeer druk
verkeersknooppunt ontaard,
scheelt dat volgens Boel Lands End
een hoop klandizie.Naar schatting
bedraagt de omzetvermindering 40
procent. De schuld hiervan ligt in
belangrijke mate bij Teso, aldus
Boel.
Hij verwijt de bootdienst dat het
opstelterrein niet doelmatig wordt be
nut. Boel: „Terwijl op de Weststraat fi
les ontstaan omdat de auto's voor de
boot naar Texel niet kunnen doolstro
men, is er op het opstelterrein nog
ruimte genoeg. Het wordt voor nog
geen zestig procent gebruikt. Neem
bijvoorbeeld de linker-opstelstrook, die
voor de voorrangkaarthouders is
bestemd. Daar staat vaak een enkele
auto. Laten ze die strook dan voor de
helft benutten, dan kunnen er veertig
auto's staan en is de zaak opgelost.
Want het gaat vaak om met meer dan
veertig auto's op de Weststraat die de
hele boel ophouden. Daarnaast wacht
het Teso-personeel tot alle auto's bij
het laden zijn opgereden, voordat
nieuwe auto's op het opstelterrein
worden toegelaten. Die moeten wach
ten op de Weststraat".
Deze aanvoerweg door de stad vormt
voor Lands End, net als voor Teso, de
'hoofdader'. Het gros van Boel's (po
tentiële) klanten zoekt de weg naar
Lands End via de Weststraat. Als zij
de drukte aan het eind van de straat,
nabij het kruispunt met de kanaalweg,
zien, maken ze liever rechtsomkeert,
zo is de conclusie van Boel. Het Teso-
personeel dat het verkeer bij het begin
Parkeerexploitant Hielke Bruining
is in conflict geraakt met een Duit
se vakantieganger inzake schade
die aan de auto van de Duitser zou
zijn ontstaan bij het tot zwijgen
brengen van het inbraakalarm.
Donderdagochtend rond zes uur kwam
het inbraakalarm van de auto, die op
het bewaakte parkeerterrein van Bru-
tex stond, in werking. Van inbraak was
echter geen sprake. Volgens 8ruining
was het alarm spontaan gaan werken
als gevolg van een storing, wat wel
eens meer voorkomt. Het lawaai van
de elektronische sirene veroorzaakte
hinder op dit vroege uur en aangezien
niet bekend was waar de eigenaar ver
blijf hield, besloot Bruining het alarm
uit te schakelen. Hij wist de portieren
en vervolgens de motorkap open te
krijgen, volgens hem zonder een spoor
van schade aan te richten. Door het
lostrekken van een draad, werd het
alarm buiten werking gesteld. De eige
naar stelde dit ingrijpen echter niet op
prijs en beweerde dat de parkeerexploi
tant zijn auto voor f100,— had bescha
digd. Hij deed aangifte bij de politie.
Bruining vindt echter dat hij niets
heeft beschadigd en daarentegen juist
een goede daad heeft gedaan door de
kennelijk ondeugdelijke alarminstallatie
uit te schakelen. Hij weigert dan ook
te betalen. Hij stelde het ook niet op
prijs dat de politie was ingeschakeld
en weigerde de auto van de Duitser
nog langer op zijn parkeerterrein toe te
laten. De politie is van mening dat
Bruining het alarm niet op eigen initia
tief had mogen uitschakelen, zodat het
laatste woord over deze kwestie nog
niet is gezegd.
Deze gebeurtenis staat los van een ge
val van „sabotage" dat zich in de
nacht van zondag op maandag heeft
voorgedaan. Een onbekende knipte de
schrikdraad door die op 2'/z meter
hoogte boven het hekwerk van het be
waakt parkeerterrein is aangebracht. Al
eerder waren pogingen gedaan om
door het aanbrengen van draadjes de
elektriciteit van de schrikdraad naar de
aarde af te leiden en zo de installatie
buiten gebruik te stellen. Dat had ech
ter geen resultaat want het apparaat
bleef toch krachtige elektrische schok
ken afgeven. Het doorknippen van de
draad stelde het apparaat wel buiten
gebruik. De schade is inmiddels
hersteld.
van de aanvoerweg in goede banen
moet leiden is volgens de exploitant
onvoldoende geïnstrueerd. „Dat zeg
gen ze trouwens zelf ook. Het zijn
scholieren die op een hekje gaan zitten
afwachten hoe het fout gaat. Teso zou
beter goede vaste krachten hiervoor
kunnen inschakelen", aldus Boel.
Teso-directeur Theo Hoogerheide be
twijfelt of het opstelterrein momenteel
niet goed genoeg wordt benut. „Er
moet een zodanige ruimte zijn, dat we
de sortering in de hand weten te hou
den",meent hij. Al eerder verklaarde hij
dat de instructies aan het (tijdelijk)
Hielke Bruining zal met zijn veel
besproken strandexpress niet al
leen actief zijn in De Koog en om
geving maar ook op het uitgestrek
te terrein van het gehandicapten
centrum „Noorderhaven" bij Den
Helder.
Naar aanleiding van publiciteit rond de
aanschaf van de eerste strandexpress
kreeg Bruining het verzoek om op
Noorderhaven af en toe ritjes te maken
voor de gehandicapten. Er zijn daar
uitgebreide mogelijkheden, want het
terrein heeft een oppervlakte van 85
hectare en ook het passagiersaanbod
is groot want in Noorderhaven verblij
ven 630 pupillen waarvan er honder
den in staat zijn een ritje te maken
met het treintje bij wijze van ontspan
ning en therapie. Het Brutex-treintje
gaat er rijden met twee aanhangers
zodat tegelijk tachtig personen mee
kunnen. Voor drie rijdagen zijn al af
spraken gemaakt. Als besloten wordt
de trein blijvend in te zetten voor het
recreatieprogramma zal deze ingaand
volgend jaar vast op Noorderhaven
worden gestationeerd. Om op Texel
voldoende treinmaterieel beschikbaar
te houden voor het strandvervoer en
de moonlight-tochten heeft Brutex in
middels extra treinen aangeschaft. De
tweede is vrijdag op Texel aangeko
men en de derde arriveert in de loop
van deze week.
personeel duidelijk en toereikend zijn.
Hoogerheide betreurt het dat de soms
chaotische verkeerssituatie Lands End
klanten kost. „Wij oefenen er ons be
drijf uit, en Boel ook. We zijn beide
partij, maar de oplossing ligt niet bij
ons. Voor een deel moeten we die
zoeken bij Rijkswaterstaat, en voor een
ander deel bij de gemeente Den Hel
der. Waterstaat voor verkeerstechni
sche aanpassingen op het haventerrein
en de gemeente voor aanpassingen
aan die wegen door de stad. Ik heb
het al eens eerder gezegd: Den Helder
moet de realiteit accepteren dat Texel
er nu eenmaal ten noorden van ligt.
Stel je voor dat iedere stad in Neder
land zou beginnen te klagen over het
verkeer dat langs of door die stad naar
een naburig gelegen plaats moet".
Weer acties?
Boel erkent dat de aanpassingen van
de verkeersvoorzieningen op het ha
venplein een zaak zijn van Rijkswa
terstaat. Zeker voor mensen die onbe
kend zijn in Den Helder, is sprake van
een onoverzichtelijke situatie, waar ook
waterstaat niet blij mee is, aldus Boel.
Er zijn gesprekken gevoerd over verbe
tering en momenteel zoekt Rijkswa
terstaat naar een oplossing. De rege
ling op het opstelterrein is en blijft
echter een zaak van Teso en die is in
de ogen van Boel voor verbeterig vat
baar. „Dat bewees wel het optreden
van de gemeentepolitie vorige week.
Die heeft eventjes het verkeer zelf
staan regelen en binnen tien minuten
was de file opgelost".
Wat Boel nu dus probeert te be
werkstelligen is een onderhoud met de
Teso-directie. Volgens zijn zeggen heeft
hij al herhaaldelijk gepoogd om een
gesprek te arrangeren, maar nooit
heeft hij iemand te spreken kunnen
krijgen.
Boel: „Krijgen we geen gesprek, dan
houden we komend weekend weer ac
ties, en dan langdurig. Teso heeft nu
de gelegenheid om te reageren".
Kustwachtvaartuig „Breeveertien" pik
te maandagmiddag een pakket houten
balken op nabij de boei in de Eierland-
se Gronden. Het pakket, bestaande uit
zes meter lange balken die twee bij
twee meter waren gebundeld, behoor
de tot een partij hout, die vorige week
was verloren door een Engels schip.
De ronddrijvende houtpakketten bete
kenden een gevaar voor de scheep
vaart. Het pakket bij de EG-boei was
waargenomen door de kustwacht
Eierland.
Het tegen de vleugel gedrukte afgebroken wiel. (Foto Ed de Bruijn
Aanzienlijke materiële schade was
het gevolg van een ongelukje met
een Belgisch sportvliegtuigje, za
terdagmiddag op het vliegveld
Texel. Het éénmotorige toestel van
het type Piper Cherokee met het
kenteken OO-TWA vloog bij het
binnenkomen te laag en werd te
vroeg aan de grond gezet. De pi
loot (de enige inzittende) kwam in
eerste instantie in het roggeveld
aan de noordkant van het vliegveld
maar schoot nog net over de sloot.
Het rechterwiel botste tegen de
slootkant en brak af, waarna het
toestel scheef trok en snel tot
stilstand kwam.
Havenmeester Ed de Bruijn was er di-
rekt bij, met de brandweerauto, maar
hoefde niet reddend op te treden De
Belgische piloot kwam met de schrik
vrij. Het (gehuurde) toestel werd met
handkracht naar de hangaar gesleept
en zal na aankomst van vervangende
onderdelen te plaatse worden
gerepareerd.
Hoe de Belg ertoe gekomen is het
toestel deze ongelukkige manoevre te
laten maken is een raadsel. Het zicht
en het weer waren uitstekend en het
verschil tussen het korenveld en het
vliegveld was zeer duidelijk. Het zeer
vroegtijdig aan de grond zetten van
een toestel op het vliegveld is in het
geheel niet nodig omdat de grasbaan
met zijn lengte van 1200 meter een der
langste van W,Europa is. Voor het uit
voeren van een royale, rustige landing
is de helft van deze lengte voor een
dergelijk vliegtuigje al genoeg.
Ook de Bouwdorp-Jeugd genoot van een uitvoering van ..De luibakker".
„Wij (aten zien dat er in Oude-
schild graag een sporthal willen
hebben. Daarom zijn we nu bezig
met geld in te zamelen, al is de
realisatie nog onzeker. En het leu
ke is dat we er op deze manier
geen bedelpartij van maken. We
doen er iets voor terug". De mede
werkers van het kindertoneelgezel
schap van de Gemeenschap Oude-
schild trekken gedurende het hele
zomerseizoen met veel succes
langs campings voor het goede
doel, met de kindervoorstelling
„De luibakker". De voorstellingen
worden telkens door 100 300
jeugdige kijkers bezocht.
Totaal staan dertien voorstellingen op
de rol, maar het is niet onmogelijk dat
dit aantal wordt overschreden. Voorna
melijk wordt opgetreden op enkele
campings. Eind juni plaatste de groep
een oproep in de krant met het ver
zoek aan campingeigenaren en ande
ren in de recreatieve sector, om het
stuk bij hen eens te mogen opvoeren.
Daar kwamen geen reacties op, maar
persoonlijke bezoekjes wierpen wél
vruchten af. Inmiddels is het optreden
van de Oudeschilders voor de betrok
ken campings tot een aantrekkelijke
slechtweervoorziening uitgegroeid. De
kinderen zijn zo toch weer een uurtje
zoet in deze periode van teleurstellend
zomerweer. Niet alleen voor het goede
doel is het dus een geslaagd initiatief,
ook voor campinghouders is het posi
tief. Zij hebben een vast bedrag be
taald voor het kindertoneel, dat in de
regel door de campinggasten gratis
kan worden bezocht.
Door de vakantiegangers wordt en
thousiast gereageerd. Eenmaal regende
het dusdanig dat de voorstelling op
camping Dennenoord niet leek door te
gaan. De kinderen hadden echter voor
een oplossing gezorgd door van zeil
tjes een theatertje te bouwen, vertellen
de groepsleden. Met z'n zevenen zijn
ze op pad: vijf acteurs/actrices en
twee begeleidsters. Annelies Zegel en
Het schip „De Vriendschap" van Sil
Boon en Janka van der Brink, dat de
toeristische lijndienst naar Vlieland on
derhoudt, kreeg maandagochtend in
spectie van de Rijkspolitie te water.
Het schip werd gecontroleerd op vei
ligheidsvoorzieningen en dergelijke. Al
les werd in orde bevonden. De contro
le vond plaats op verzoek van de kust
wacht Eierland, naar aanleiding van
klachten uit het publiek over de situa
tie op „De Vriendschap". De kust
wacht heeft een toezichthoudende
taak op het gebied van de veiligheid
op en rond het kustwater.
Fietsendief
Een politiepatrouille trof in de nacht
van 5 op 6 augustus een jongen aan,
die op de hoek Elemert/Keesomlaan
bezig was op hardhandige wijze een
fiets van het slot te ontdoen. De jon
gen, een 17-jarige inwoner van Voor
schoten, vertelde eerst een smoes,
maar bekende na enig aandringen de
fiets te hebben gestolen bij rijwielhan
del Zegel in de Parkstraat. Het slot van
de huurfiets was vernield. De jongen
moet de schade betalen en kreeg bo
vendien een proces verbaal.
Autoradio weg
Een 55-jarige Duitser miste vrijdagoch
tend de autoradio uit zijn aan de Bea-
trixlaan geparkeerde voertuig. Het
toestel was er niet uitgesloopt, maar
er netjes uitgelicht. Ook het slot van
het rechterportier was op vakkundige
wijze, vermoedelijk met een puntig
voorwerp, geopend. De schade be
draagt duizend gulden.
Gré Zegers zijn actief als souffleuses
en de acteerprestaties worden geleverd
door Martha Witte, Jeanine Blom,
George Keijzer, Piet Smits en Ruud
Boom. Het GO-kindertoneel telt feite
lijk circa vijftien leden, maar alleen de
ze kleine groep is deze zomer bij „De
luibakker" betrokken.
Uiteraard zijn tevoren afspraken tussen
de groepsleden gemaakt, want het
mag niet voorkomen dat halverwege
de „toernee" iemand met vakantie
gaat of in verband met werk zich niet
langer kan vrijmaken. De afspraken zijn
tot dusver sluitend gebleken. Het be
valt zelfs zo goed dat er als over wordt
gedacht om volgend jaar weer iets
dergelijks te doen.
De aanstaande Hoornder Donderdag
staat in het teken van het vervoer. Op
allerlei manieren zal aandacht worden
besteed aan de vele manieren waarop
mensen zich met behulp van de tech
niek kunnen verplaatsen. In tegenstel
ling tot wat is vermeld in de Rekreatie-
krant begint deze manifestatie om
19.00 uur, dus niet om 16.00 uur.
Inek
Wachtmeester Jan van der Meer
ijfsadn
Vis.
Igenc
de Texelse rijkspolitie vond zondaSexam'
tend vroeg op het strand bij paijssociat
een zeehond. Het was een vroinlt|)d:
van vier weken dat nogal was wj
gerd blijkens het gewicht van sl<
kg. De zeehond werd naar heto»
vangcentrum van Ecomare gebujnsserc
Dat betekende gezelschap voor a
andere jonge rob, die op 1 augijW
op het strand bij paal 21 was geA
den door de heer J. Bruin uit
Burg, ook in de vroege ochtend Idagï
dier, een mannetje, weegt twaaltlemeet
maar is helaas blind, waarschiinljlt raad
gevolg van een ooginfectie. HeidT
heeft daarom bijzondere zorg noa
kan te zijner tijd niet worden
zet in de natuur. Dat zal problerrsfc
geven in de paartijd omdat het blf
mannetje zich in de bassins niet Adgebe
verdedigen tegen rivalen. Het dërlerding
daarom jaarlijks enige tijd apart mj
ten worden gezet. In Ecomare hel
men ervaring met blinde zeehondlderda
Een van de oudste daar verblijvewadscc
dieren is al jaren blind, maar wee:
prima te handhaven.
bijeen
nsdag
Herv
om 19
van t
B en W hebben keus uit vijf nieu
we bestemmingen voor de voorma
lige Doopsgezinde kerk in Den
Hoorn, waar tot voor kort het
scheepvaartmuseum was gehuis
vest: expositieruimte, ambachten-
centrum, kunstenaarscentrum,
kunstuitleen annex expositieruimte
en dépendance van een grote
kunstgalerie.
De gemeenteraad heeft nadrukkelijk
uitgesproken dat de voormalige kerk
een nieuwe „publiektrekkende" functie
moet krijgen als compensatie voor het
verdwijnen van het scheepvaartmu
seum als toeristische attractie. De Ver
maning is eigendom van de Doopsge
zinde gemeente Texel, die het gebouw
in 1971 in erfpacht overdroeg aan de
gemeente (tot het jaar 2030, eventueel
te verlengen met drie periodes van
tien jaar) voor /10,per jaar. In de
erfpachtsovereenkomst staat dat de
gemeente de bestemming van het ge
bouw alleen met toestemming van de
Doopsgezinde gemeente mag wijzigen.
Gebleken is inmiddels dat het bestuur
van de Doopsgezinde kerk akkoord
gaat met een nieuwe passende
bestemming.
Als besloten zou worden het gebouw
tot expositieruimte te maken zouden
hier van april tot en met september
telkens wisselende tentoonstellingen
kunnen worden gehouden. Om deze
voor publiek aantrekkelijk te maken,
moeten er werken komen van bekende
kunstenaars. Ook wordt gedacht aan
speciale exposities die wat te maken
hebben met het historische karakter
van het dorp en aan edukatieve ten
toonstellingen die in voor- en nasei
zoen als veel scholen Texel bezoeken,
bekeken kunnen worden. Als mogelijk
heid wordt ook genoemd om tijdens of
tussen de exposties door kleine con
certen van kamermuziek e.d. te geven.
Ambachten
Van mevrouw N. Vinke uit Den Burg
kwam het voorstel om de Vermaning
tot ambachtencentrum te maken, waar
pottenbakken, houtdraaien, glas grave
ren e.d. zouden kunnen worden beoe
fend met expositie en verkoop. Dit
centrum zou dan gedurende elke ope
ningsdag door een van de deelnemers
kunnen worden bemand. Mevrouw
Vinke heeft al kontakt gelegd met
Texelaars die ambachtelijk bezig zijn en
die hebben zich enthousiast geta
Zo'n ambachtencentrum kan eerl
vendig gebeuren zijn en daarom! e
trekkelijk voor toeristen. Het is
waarschijnlijk wel nodig enige bo»
kundige wijzigingen aan te breng;
wat moet gebeuren in overleg m!
Monumentenzorg
ekurer
tsster
Kunstent D tot 1
De Vermaning zou ook benut kun
worden als centrum voor Texelse
kunstenaars die de ruimte 's wins
gebruiken als atelier en/of creatie ^van
cursussen en zomers voor tentow
lingen. Ook in de zomerperiode;:
den de kunstenaars er kunnen
en en speciale creatieve cursussa
houden. In het ambtelijk adviess
en W wordt verder op de mogelt
gewezen van een „creatief arrange
ment" waarbij de deelnemers in
Hoorn kunnen worden ondergebs
Een bezwaar is dat Den Hoorn
een dergelijk kunstenaarscentrum
centraal is gelegen en het is ooi
vraag of de tentoongestelde Texe:
kunst aantrekkelijk genoeg is om
toeristen naar Den Hoorn te lokte
De kerk wordt bij uitstek geschikt 324,
vonden voor het vestigen van
pendance van de Kunstuitleen Den
Helder, hoewel ook hier de weinig
centrale ligging een bezwaar is. 0:
bij voorbaat van deze mogelijkheid-
moet worden afgezien, heeft te
met het feit dat B en W hebben
besloten geen kunstuitleen op Te"
het leven te roepen. De kosten
de gemeente van een dergelijke
kunstuitleen zijn aanzienlijk: naar
schatting 79600,— in het eerste ja«r
Galen
Van de adviescommissie voor kunst
en cultuurbeleid is de suggesties6
men om de Vermaning te maken"
dépendance van een Amsterdamse
kunstgalerie.
10
Verder valt nog te denken aan
commerciële bestemmingen
(zoals'
reca) waar de gemeente geen
tos»
aan heeft en die zelfs geld kunnen
brengen. Het is echter de vraag11 tot
Doopsgezinde gemeente dat
send vindt. -
B en W hebben nog geen bes!®n» :7,^ncj
genomen. Jïspr
in he
sderinc
over
Joan
van C
de o
dt ver
reatiel
I. van
10222:
v
Ier Sol
uur
Natuui
wï van r
an 9.
voor
een.
Oeel-o
van 1k
ITJjmtd,
mi
ik 4 *IS
'eeers
hen let
spuite
'usters
Uitla joiwal
van
dngen.
afspra,
ieomi
vrijdat
'van 1
tors gr
dub Te
niddac
'uur
Nieuv
5 tot 1
öuuret1