UT Boze Lands End-exploitant blokkeerde bootverkeer Vliegende Belg met hak over de sloot Mogelijkheden voo Hoornder Vermanin „Teso moet opstelterrein beter benutten" Alarm in auto tot zwijgen gebracht Brutex-trein naar „Noorderhaven" Houtpakket opgepikt Succesvolle toernee van GO-kindertoneel Vlielandlijn werd in orde bevonden „Vervoer'-'donderdag begint later Jonge zeehonden aangespoeld ste PAGINA 2 TEXELSE COURANT dinsdag 11 augustus] folgenc de on vjrassi Exploitant R. Boel van café-restaurant Lands End in Den Hel der heeft zaterdagmiddag tot tweemaal toe actie onderno men om het laden en lossen van dubbeldeksveerboot Molen gat tijdelijk te verhinderen. Eerst blokkeerde hij met twee auto's de afrit van het bovendek, voor de boot van half drie; een uur later sloot hij met een ketting het toegangshek voor het bovendek af. Beide acties leidden tot een lichte vertra ging van de bootdienst. Boel tracht met deze 'prikacties' de Teso-directie te bewegen tot overleg over de op drukke da gen onbevredigende verkeerssituatie op en rond het havenplein. Bij een groot aanbod van auto's wordt het nabij de veerhaven gele gen café-restaurant slecht bereik baar. Vooral als er filevorming op de Weststraat ontstaat en het Mo lenplein (het kruispunt Weststraat/Kanaalweg/aanvoerweg naar opstelterrein) in een zeer druk verkeersknooppunt ontaard, scheelt dat volgens Boel Lands End een hoop klandizie.Naar schatting bedraagt de omzetvermindering 40 procent. De schuld hiervan ligt in belangrijke mate bij Teso, aldus Boel. Hij verwijt de bootdienst dat het opstelterrein niet doelmatig wordt be nut. Boel: „Terwijl op de Weststraat fi les ontstaan omdat de auto's voor de boot naar Texel niet kunnen doolstro men, is er op het opstelterrein nog ruimte genoeg. Het wordt voor nog geen zestig procent gebruikt. Neem bijvoorbeeld de linker-opstelstrook, die voor de voorrangkaarthouders is bestemd. Daar staat vaak een enkele auto. Laten ze die strook dan voor de helft benutten, dan kunnen er veertig auto's staan en is de zaak opgelost. Want het gaat vaak om met meer dan veertig auto's op de Weststraat die de hele boel ophouden. Daarnaast wacht het Teso-personeel tot alle auto's bij het laden zijn opgereden, voordat nieuwe auto's op het opstelterrein worden toegelaten. Die moeten wach ten op de Weststraat". Deze aanvoerweg door de stad vormt voor Lands End, net als voor Teso, de 'hoofdader'. Het gros van Boel's (po tentiële) klanten zoekt de weg naar Lands End via de Weststraat. Als zij de drukte aan het eind van de straat, nabij het kruispunt met de kanaalweg, zien, maken ze liever rechtsomkeert, zo is de conclusie van Boel. Het Teso- personeel dat het verkeer bij het begin Parkeerexploitant Hielke Bruining is in conflict geraakt met een Duit se vakantieganger inzake schade die aan de auto van de Duitser zou zijn ontstaan bij het tot zwijgen brengen van het inbraakalarm. Donderdagochtend rond zes uur kwam het inbraakalarm van de auto, die op het bewaakte parkeerterrein van Bru- tex stond, in werking. Van inbraak was echter geen sprake. Volgens 8ruining was het alarm spontaan gaan werken als gevolg van een storing, wat wel eens meer voorkomt. Het lawaai van de elektronische sirene veroorzaakte hinder op dit vroege uur en aangezien niet bekend was waar de eigenaar ver blijf hield, besloot Bruining het alarm uit te schakelen. Hij wist de portieren en vervolgens de motorkap open te krijgen, volgens hem zonder een spoor van schade aan te richten. Door het lostrekken van een draad, werd het alarm buiten werking gesteld. De eige naar stelde dit ingrijpen echter niet op prijs en beweerde dat de parkeerexploi tant zijn auto voor f100,— had bescha digd. Hij deed aangifte bij de politie. Bruining vindt echter dat hij niets heeft beschadigd en daarentegen juist een goede daad heeft gedaan door de kennelijk ondeugdelijke alarminstallatie uit te schakelen. Hij weigert dan ook te betalen. Hij stelde het ook niet op prijs dat de politie was ingeschakeld en weigerde de auto van de Duitser nog langer op zijn parkeerterrein toe te laten. De politie is van mening dat Bruining het alarm niet op eigen initia tief had mogen uitschakelen, zodat het laatste woord over deze kwestie nog niet is gezegd. Deze gebeurtenis staat los van een ge val van „sabotage" dat zich in de nacht van zondag op maandag heeft voorgedaan. Een onbekende knipte de schrikdraad door die op 2'/z meter hoogte boven het hekwerk van het be waakt parkeerterrein is aangebracht. Al eerder waren pogingen gedaan om door het aanbrengen van draadjes de elektriciteit van de schrikdraad naar de aarde af te leiden en zo de installatie buiten gebruik te stellen. Dat had ech ter geen resultaat want het apparaat bleef toch krachtige elektrische schok ken afgeven. Het doorknippen van de draad stelde het apparaat wel buiten gebruik. De schade is inmiddels hersteld. van de aanvoerweg in goede banen moet leiden is volgens de exploitant onvoldoende geïnstrueerd. „Dat zeg gen ze trouwens zelf ook. Het zijn scholieren die op een hekje gaan zitten afwachten hoe het fout gaat. Teso zou beter goede vaste krachten hiervoor kunnen inschakelen", aldus Boel. Teso-directeur Theo Hoogerheide be twijfelt of het opstelterrein momenteel niet goed genoeg wordt benut. „Er moet een zodanige ruimte zijn, dat we de sortering in de hand weten te hou den",meent hij. Al eerder verklaarde hij dat de instructies aan het (tijdelijk) Hielke Bruining zal met zijn veel besproken strandexpress niet al leen actief zijn in De Koog en om geving maar ook op het uitgestrek te terrein van het gehandicapten centrum „Noorderhaven" bij Den Helder. Naar aanleiding van publiciteit rond de aanschaf van de eerste strandexpress kreeg Bruining het verzoek om op Noorderhaven af en toe ritjes te maken voor de gehandicapten. Er zijn daar uitgebreide mogelijkheden, want het terrein heeft een oppervlakte van 85 hectare en ook het passagiersaanbod is groot want in Noorderhaven verblij ven 630 pupillen waarvan er honder den in staat zijn een ritje te maken met het treintje bij wijze van ontspan ning en therapie. Het Brutex-treintje gaat er rijden met twee aanhangers zodat tegelijk tachtig personen mee kunnen. Voor drie rijdagen zijn al af spraken gemaakt. Als besloten wordt de trein blijvend in te zetten voor het recreatieprogramma zal deze ingaand volgend jaar vast op Noorderhaven worden gestationeerd. Om op Texel voldoende treinmaterieel beschikbaar te houden voor het strandvervoer en de moonlight-tochten heeft Brutex in middels extra treinen aangeschaft. De tweede is vrijdag op Texel aangeko men en de derde arriveert in de loop van deze week. personeel duidelijk en toereikend zijn. Hoogerheide betreurt het dat de soms chaotische verkeerssituatie Lands End klanten kost. „Wij oefenen er ons be drijf uit, en Boel ook. We zijn beide partij, maar de oplossing ligt niet bij ons. Voor een deel moeten we die zoeken bij Rijkswaterstaat, en voor een ander deel bij de gemeente Den Hel der. Waterstaat voor verkeerstechni sche aanpassingen op het haventerrein en de gemeente voor aanpassingen aan die wegen door de stad. Ik heb het al eens eerder gezegd: Den Helder moet de realiteit accepteren dat Texel er nu eenmaal ten noorden van ligt. Stel je voor dat iedere stad in Neder land zou beginnen te klagen over het verkeer dat langs of door die stad naar een naburig gelegen plaats moet". Weer acties? Boel erkent dat de aanpassingen van de verkeersvoorzieningen op het ha venplein een zaak zijn van Rijkswa terstaat. Zeker voor mensen die onbe kend zijn in Den Helder, is sprake van een onoverzichtelijke situatie, waar ook waterstaat niet blij mee is, aldus Boel. Er zijn gesprekken gevoerd over verbe tering en momenteel zoekt Rijkswa terstaat naar een oplossing. De rege ling op het opstelterrein is en blijft echter een zaak van Teso en die is in de ogen van Boel voor verbeterig vat baar. „Dat bewees wel het optreden van de gemeentepolitie vorige week. Die heeft eventjes het verkeer zelf staan regelen en binnen tien minuten was de file opgelost". Wat Boel nu dus probeert te be werkstelligen is een onderhoud met de Teso-directie. Volgens zijn zeggen heeft hij al herhaaldelijk gepoogd om een gesprek te arrangeren, maar nooit heeft hij iemand te spreken kunnen krijgen. Boel: „Krijgen we geen gesprek, dan houden we komend weekend weer ac ties, en dan langdurig. Teso heeft nu de gelegenheid om te reageren". Kustwachtvaartuig „Breeveertien" pik te maandagmiddag een pakket houten balken op nabij de boei in de Eierland- se Gronden. Het pakket, bestaande uit zes meter lange balken die twee bij twee meter waren gebundeld, behoor de tot een partij hout, die vorige week was verloren door een Engels schip. De ronddrijvende houtpakketten bete kenden een gevaar voor de scheep vaart. Het pakket bij de EG-boei was waargenomen door de kustwacht Eierland. Het tegen de vleugel gedrukte afgebroken wiel. (Foto Ed de Bruijn Aanzienlijke materiële schade was het gevolg van een ongelukje met een Belgisch sportvliegtuigje, za terdagmiddag op het vliegveld Texel. Het éénmotorige toestel van het type Piper Cherokee met het kenteken OO-TWA vloog bij het binnenkomen te laag en werd te vroeg aan de grond gezet. De pi loot (de enige inzittende) kwam in eerste instantie in het roggeveld aan de noordkant van het vliegveld maar schoot nog net over de sloot. Het rechterwiel botste tegen de slootkant en brak af, waarna het toestel scheef trok en snel tot stilstand kwam. Havenmeester Ed de Bruijn was er di- rekt bij, met de brandweerauto, maar hoefde niet reddend op te treden De Belgische piloot kwam met de schrik vrij. Het (gehuurde) toestel werd met handkracht naar de hangaar gesleept en zal na aankomst van vervangende onderdelen te plaatse worden gerepareerd. Hoe de Belg ertoe gekomen is het toestel deze ongelukkige manoevre te laten maken is een raadsel. Het zicht en het weer waren uitstekend en het verschil tussen het korenveld en het vliegveld was zeer duidelijk. Het zeer vroegtijdig aan de grond zetten van een toestel op het vliegveld is in het geheel niet nodig omdat de grasbaan met zijn lengte van 1200 meter een der langste van W,Europa is. Voor het uit voeren van een royale, rustige landing is de helft van deze lengte voor een dergelijk vliegtuigje al genoeg. Ook de Bouwdorp-Jeugd genoot van een uitvoering van ..De luibakker". „Wij (aten zien dat er in Oude- schild graag een sporthal willen hebben. Daarom zijn we nu bezig met geld in te zamelen, al is de realisatie nog onzeker. En het leu ke is dat we er op deze manier geen bedelpartij van maken. We doen er iets voor terug". De mede werkers van het kindertoneelgezel schap van de Gemeenschap Oude- schild trekken gedurende het hele zomerseizoen met veel succes langs campings voor het goede doel, met de kindervoorstelling „De luibakker". De voorstellingen worden telkens door 100 300 jeugdige kijkers bezocht. Totaal staan dertien voorstellingen op de rol, maar het is niet onmogelijk dat dit aantal wordt overschreden. Voorna melijk wordt opgetreden op enkele campings. Eind juni plaatste de groep een oproep in de krant met het ver zoek aan campingeigenaren en ande ren in de recreatieve sector, om het stuk bij hen eens te mogen opvoeren. Daar kwamen geen reacties op, maar persoonlijke bezoekjes wierpen wél vruchten af. Inmiddels is het optreden van de Oudeschilders voor de betrok ken campings tot een aantrekkelijke slechtweervoorziening uitgegroeid. De kinderen zijn zo toch weer een uurtje zoet in deze periode van teleurstellend zomerweer. Niet alleen voor het goede doel is het dus een geslaagd initiatief, ook voor campinghouders is het posi tief. Zij hebben een vast bedrag be taald voor het kindertoneel, dat in de regel door de campinggasten gratis kan worden bezocht. Door de vakantiegangers wordt en thousiast gereageerd. Eenmaal regende het dusdanig dat de voorstelling op camping Dennenoord niet leek door te gaan. De kinderen hadden echter voor een oplossing gezorgd door van zeil tjes een theatertje te bouwen, vertellen de groepsleden. Met z'n zevenen zijn ze op pad: vijf acteurs/actrices en twee begeleidsters. Annelies Zegel en Het schip „De Vriendschap" van Sil Boon en Janka van der Brink, dat de toeristische lijndienst naar Vlieland on derhoudt, kreeg maandagochtend in spectie van de Rijkspolitie te water. Het schip werd gecontroleerd op vei ligheidsvoorzieningen en dergelijke. Al les werd in orde bevonden. De contro le vond plaats op verzoek van de kust wacht Eierland, naar aanleiding van klachten uit het publiek over de situa tie op „De Vriendschap". De kust wacht heeft een toezichthoudende taak op het gebied van de veiligheid op en rond het kustwater. Fietsendief Een politiepatrouille trof in de nacht van 5 op 6 augustus een jongen aan, die op de hoek Elemert/Keesomlaan bezig was op hardhandige wijze een fiets van het slot te ontdoen. De jon gen, een 17-jarige inwoner van Voor schoten, vertelde eerst een smoes, maar bekende na enig aandringen de fiets te hebben gestolen bij rijwielhan del Zegel in de Parkstraat. Het slot van de huurfiets was vernield. De jongen moet de schade betalen en kreeg bo vendien een proces verbaal. Autoradio weg Een 55-jarige Duitser miste vrijdagoch tend de autoradio uit zijn aan de Bea- trixlaan geparkeerde voertuig. Het toestel was er niet uitgesloopt, maar er netjes uitgelicht. Ook het slot van het rechterportier was op vakkundige wijze, vermoedelijk met een puntig voorwerp, geopend. De schade be draagt duizend gulden. Gré Zegers zijn actief als souffleuses en de acteerprestaties worden geleverd door Martha Witte, Jeanine Blom, George Keijzer, Piet Smits en Ruud Boom. Het GO-kindertoneel telt feite lijk circa vijftien leden, maar alleen de ze kleine groep is deze zomer bij „De luibakker" betrokken. Uiteraard zijn tevoren afspraken tussen de groepsleden gemaakt, want het mag niet voorkomen dat halverwege de „toernee" iemand met vakantie gaat of in verband met werk zich niet langer kan vrijmaken. De afspraken zijn tot dusver sluitend gebleken. Het be valt zelfs zo goed dat er als over wordt gedacht om volgend jaar weer iets dergelijks te doen. De aanstaande Hoornder Donderdag staat in het teken van het vervoer. Op allerlei manieren zal aandacht worden besteed aan de vele manieren waarop mensen zich met behulp van de tech niek kunnen verplaatsen. In tegenstel ling tot wat is vermeld in de Rekreatie- krant begint deze manifestatie om 19.00 uur, dus niet om 16.00 uur. Inek Wachtmeester Jan van der Meer ijfsadn Vis. Igenc de Texelse rijkspolitie vond zondaSexam' tend vroeg op het strand bij paijssociat een zeehond. Het was een vroinlt|)d: van vier weken dat nogal was wj gerd blijkens het gewicht van sl< kg. De zeehond werd naar heto» vangcentrum van Ecomare gebujnsserc Dat betekende gezelschap voor a andere jonge rob, die op 1 augijW op het strand bij paal 21 was geA den door de heer J. Bruin uit Burg, ook in de vroege ochtend Idagï dier, een mannetje, weegt twaaltlemeet maar is helaas blind, waarschiinljlt raad gevolg van een ooginfectie. HeidT heeft daarom bijzondere zorg noa kan te zijner tijd niet worden zet in de natuur. Dat zal problerrsfc geven in de paartijd omdat het blf mannetje zich in de bassins niet Adgebe verdedigen tegen rivalen. Het dërlerding daarom jaarlijks enige tijd apart mj ten worden gezet. In Ecomare hel men ervaring met blinde zeehondlderda Een van de oudste daar verblijvewadscc dieren is al jaren blind, maar wee: prima te handhaven. bijeen nsdag Herv om 19 van t B en W hebben keus uit vijf nieu we bestemmingen voor de voorma lige Doopsgezinde kerk in Den Hoorn, waar tot voor kort het scheepvaartmuseum was gehuis vest: expositieruimte, ambachten- centrum, kunstenaarscentrum, kunstuitleen annex expositieruimte en dépendance van een grote kunstgalerie. De gemeenteraad heeft nadrukkelijk uitgesproken dat de voormalige kerk een nieuwe „publiektrekkende" functie moet krijgen als compensatie voor het verdwijnen van het scheepvaartmu seum als toeristische attractie. De Ver maning is eigendom van de Doopsge zinde gemeente Texel, die het gebouw in 1971 in erfpacht overdroeg aan de gemeente (tot het jaar 2030, eventueel te verlengen met drie periodes van tien jaar) voor /10,per jaar. In de erfpachtsovereenkomst staat dat de gemeente de bestemming van het ge bouw alleen met toestemming van de Doopsgezinde gemeente mag wijzigen. Gebleken is inmiddels dat het bestuur van de Doopsgezinde kerk akkoord gaat met een nieuwe passende bestemming. Als besloten zou worden het gebouw tot expositieruimte te maken zouden hier van april tot en met september telkens wisselende tentoonstellingen kunnen worden gehouden. Om deze voor publiek aantrekkelijk te maken, moeten er werken komen van bekende kunstenaars. Ook wordt gedacht aan speciale exposities die wat te maken hebben met het historische karakter van het dorp en aan edukatieve ten toonstellingen die in voor- en nasei zoen als veel scholen Texel bezoeken, bekeken kunnen worden. Als mogelijk heid wordt ook genoemd om tijdens of tussen de exposties door kleine con certen van kamermuziek e.d. te geven. Ambachten Van mevrouw N. Vinke uit Den Burg kwam het voorstel om de Vermaning tot ambachtencentrum te maken, waar pottenbakken, houtdraaien, glas grave ren e.d. zouden kunnen worden beoe fend met expositie en verkoop. Dit centrum zou dan gedurende elke ope ningsdag door een van de deelnemers kunnen worden bemand. Mevrouw Vinke heeft al kontakt gelegd met Texelaars die ambachtelijk bezig zijn en die hebben zich enthousiast geta Zo'n ambachtencentrum kan eerl vendig gebeuren zijn en daarom! e trekkelijk voor toeristen. Het is waarschijnlijk wel nodig enige bo» kundige wijzigingen aan te breng; wat moet gebeuren in overleg m! Monumentenzorg ekurer tsster Kunstent D tot 1 De Vermaning zou ook benut kun worden als centrum voor Texelse kunstenaars die de ruimte 's wins gebruiken als atelier en/of creatie ^van cursussen en zomers voor tentow lingen. Ook in de zomerperiode;: den de kunstenaars er kunnen en en speciale creatieve cursussa houden. In het ambtelijk adviess en W wordt verder op de mogelt gewezen van een „creatief arrange ment" waarbij de deelnemers in Hoorn kunnen worden ondergebs Een bezwaar is dat Den Hoorn een dergelijk kunstenaarscentrum centraal is gelegen en het is ooi vraag of de tentoongestelde Texe: kunst aantrekkelijk genoeg is om toeristen naar Den Hoorn te lokte De kerk wordt bij uitstek geschikt 324, vonden voor het vestigen van pendance van de Kunstuitleen Den Helder, hoewel ook hier de weinig centrale ligging een bezwaar is. 0: bij voorbaat van deze mogelijkheid- moet worden afgezien, heeft te met het feit dat B en W hebben besloten geen kunstuitleen op Te" het leven te roepen. De kosten de gemeente van een dergelijke kunstuitleen zijn aanzienlijk: naar schatting 79600,— in het eerste ja«r Galen Van de adviescommissie voor kunst en cultuurbeleid is de suggesties6 men om de Vermaning te maken" dépendance van een Amsterdamse kunstgalerie. 10 Verder valt nog te denken aan commerciële bestemmingen (zoals' reca) waar de gemeente geen tos» aan heeft en die zelfs geld kunnen brengen. Het is echter de vraag11 tot Doopsgezinde gemeente dat send vindt. - B en W hebben nog geen bes!®n» :7,^ncj genomen. Jïspr in he sderinc over Joan van C de o dt ver reatiel I. van 10222: v Ier Sol uur Natuui wï van r an 9. voor een. Oeel-o van 1k ITJjmtd, mi ik 4 *IS 'eeers hen let spuite 'usters Uitla joiwal van dngen. afspra, ieomi vrijdat 'van 1 tors gr dub Te niddac 'uur Nieuv 5 tot 1 öuuret1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 2