(groen £wart>- lOOjaar jong van hart> parte jongerencampings iet betere begeleiding Jot/w zwemparadijs leze week begonnen Jachthaven wordt weer leeggepompt Diefstal, joyriding, poging tot diefstal en boten losgemaakt oreca komt met „overpeinzing" Ongeveer twee weken vertraging er zwemmers zee gered Vernielingen lege scholen Licht 15 september 1887 Nr. 10.208 VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1987 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg. telefoon 02220-2741. werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Frans Hopman, Ongeren B^g, telefoon 02220 - 5472. •dvertenties, abonnementen, etc.: Mb De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, (022201 2741, na 18.00 uur 4881 Verschijnt dinsdags en vrijdags Abonnementsprijs /Ï9,20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652. Bankrelaties Amro Bank nr 46 99.17 636 Rabobank nr. 36 25 01 742; NMB nr 67 34.60 398 gere kampeerders zijn van groot belang voor de huidige jekomstige economie van Texel. Het is daarom nodig dat nders en onder betere begeleiding worden opgevangen, idoor zij op hun eigen manier hun vakantie kunnen vie- londer anderen overlast aan te doen. da strekking ven een „over- ing" die door de plaatselijke ingen van Horeca en Horecaf ituurd naar het gemeente- i, de WV, de Recreatiestich- politie en andere instanties, irekt of indirekt verantwoor- heid dragen voor of belang m bij de openbare orde tij- het kampeerseizoen. werpeinzing" is gemaakt door de ge Rein Stam, als bedrijfsleider aam in disco De Toekomst in De Hij staat elke zomer midden in iktijk van het jongerenamuse- en was ooit zelf regelmatige setder op Texel, vanaf 1965 tot dbswakers hebben maandag- ig tegen 14.00 uur een ige man uit Nuth (Limburg) in beid gebracht die bij het ba- zee nabij paal 28 in moeilijk- was gekomen. Op dezelfde waar enkele weken geleden nd moest worden gered, was et zijn zoon in een muistroom men. De zoon slaagde erin op kracht het strand te bereiken patrouillerende strandbe- re daartoe sommeerden, maar der kon niet tegen de stroom sen en dreigde af te drijven. ID-strandwachten, geholpen door badgasten, zwommen er met Idingslijn heen, bereikten binnen ile minuten de drenkeling (die geen grond meer onder de had) en brachten hem behou- an de wal. De dokter ateerde dat de man, afgezien van onderkoelingsverschijnselen, van ngstig avontuur geen nadelige jen had overgehouden. Vader en waren het water ingegaan hoe bewakingspost de blauwe 'tas gehesen wegens de gevaarlij- oom als het gevolg van eb en noordwestelijke wind. diep in de zeventiger jaren. Hij heeft daarom aardig zicht op de behoeften van vakantievierende jongeren en de veranderingen die zich in dat opzicht hebben voorgedaan. Hij kent ook de andere kant van de medaille in de vorm van cultuurbot singen" die zich kunnen voordoen met oudere categorieën vakantiegangers op de camping en op straat en de veront rusting die hierdoor telkens teweeg wordt gebracht onder de mensen die bang zijn dat oudere vakantiegangers als gevolg van het gedrag van jonge ren van Texel zullen wegblijven. Hier door wordt niet bepaald in de hand gewerkt dat het jongerenbezoek aan Texel wordt gestimuleerd. De „over peinzing" houdt een pleidooi in om jongeren positief tegemoet te treden en de overlast voor andere categorieën toeristen te vermijden door enkele be trekkelijk eenvoudige maatregelen. Aanleiding voor de overpeinzing was het verhaal in de Texelse Courant, waarin melding werd gemaakt van het wegsturen van 35 kampeerders tegelijk van „Loodsmansduin", omdat zij zich op dat terrein hadden misdragen. Door een betere begeleiding van de kam peerders in de vorm van meer per soonlijk kontakt en door het aanwijzen van aparte jongerencampings op korte afstand van de vermaakscentra zouden dergelijke rigoureuze maatregelen in de Enkele uren later moesten bij paal 20, Den Koog, vier mensen in veiligheid worden gebracht. Die stonden op een zandbank en konden in het snel dieper wordende water niet meer terug. De patrouillerende strandbewakers waar schuwden met de portofoon de hoofd post die twee extra strandbewakers stuurde. Die zwommen naar de zand bank en brachten de badgasten (Ne derlanders) met behulp van de zg. ket- tingreep (die door betrokke redders toevallig de vorige avond nog uitge breid „op het droge" was gerepeteerd) snel aan wal. Terwijl deze actie nog gaande was deed zich iets zuidelijker op het strand precies hetzelfde voor. Nu ging het om twee Duitsers; ook hier bracht de kettingreep uitkomst. toekomst overbodig kunnen worden. De jonge kampeerder van nu is de ou dere gezinstoerist van morgen. Rein Stam kan dat bevestigen. Nog steeds komt hij op Texel mensen tegen („met kinderen of alweer zonder kinderen") die hij kent uit de jaren dat hijzelf op Texel kampeerder was. Toekomst En ook de „discogerechtigde" kinde ren van die mensen zijn vaak trouwe gasten van het eiland. Een goed toe ristisch jongerenbeleid is dus een in vestering voor de toekomst. Stam staat niet alleen in zijn mening dat het goed is dat Texel een jeugdig publiek aan zich bindt en er zijn promotiebe leid op afstemt. Ook op de korte ter mijn gezien is dat van belang. De jon ge kampeerder besteedt bijna al zijn vakantiegeld buitenshuis en geeft dus veel uit in winkels en horeca-bedrijven. „Dit is simpel vast te stellen door te kijken naar een gemiddeld Koger hore cabedrijf of winkel: het wordt daar pas druk als de campings volraken. Als de bungalow- en hotelsector nog volop draait in voor- en naseizoen zijn de meeste horecazaken zeker niet vol". Persoonlijke benadering De opvang is minder eenvoudig dan vroeger. De jongeren van nu hebben weinig ontzag voor autoriteit en trek ken zich minder aan van bestaande re gelgeving. Er is daarom een meer per soonlijke, minder autoritaire aanpak nodig. Stam wijst op de goede erva ringen die RST-directeur Koorn heeft met een aparte beheerder op het jon- gerenterrein van „Kogerstrand". Te denken geeft het ook dat er praktisch geen ordeproblemen zijn op veel kleine campings, waar naar verhouding veel jongeren verblijven. Er is daar intensief contact tussen gast en gastheer. Ze kennen elkaar, maken een praatje en houden dan graag rekening met elkaar. Stam pleit daarom voor aparte kleine jongerencampings met één makkelijk te controleren ingang of het anders in delen van bestaande grote terreinen, waardoor hetzelfde effekt ontstaat. Die campings moeten komen op centrale plaatsen op korte afstand van het ver tier. Voor „Kogerstrand" betekent dit: verplaatsing van het jongerenterrein. Door de route niet langs lawaaigevoeli- ge plekken te laten lopen (hotels, Lees verder pagina 2 "far officieel vertoon is de bouw van het veel besproken zwemparadijs van de Recreatie Maatschappij vsn 8tart gegaan. Woensdagavond maakte de kraanmachinist van onderaannemer Willem Bakker een Y met het graafwerk. Er moet totaal 3500 m' grond worden verwijderd. In de tweede week van sep- "ber begint het heien van 140 betonnen palen van 7 meter lengte. De foto toont het weggraven van de >lt8 schep grond, gezien vanaf het dak van het aangrenzende restaurant Calluna. De ongewenste doorbreek moet weer worden gedicht. Aan de zijde van de huidige jachthaven rechtswordt daartoe een dijk van kiel anagebracht. De voortijdig vol water gelopen nieuwe jachthaven wordt toch weer leeggepompt. Na de plotselinge doorbraak maandagavond was in eerste instantie nog gesteld dat de resterende werkzaamheden en het herstel van een deel van de asfaltglooiing dan maar in het water zou moeten plaatsvinden. Bij nader inzien blijkt leegpompen echter nauwelijks om slachtiger. Naar schatting ontstaat een vertraging van twee weken. „Inderdaad leek het eenvoudig om de haven gewoon vol water te laten. Maar dan blijf je met het probleem zit ten hoe de asfaltglooiing bij de door braak moet worden gerepareerd. Ook de boottrailer-helling die we daar had den aangelegd, was beschadigd, dus ook daaraan was reparatie nodig. Dan zouden we een soort bouwput moeten maken ter hoogte van de doorbraak om daarin de werkzaamheden droog te kunnen uitvoeren. Bovendien bleek dinsdag uit peilingenn dat zich achter de doorbraak in het nieuwe gedeelte een flinke verhoging bevond van al het zand dat was meegespoeld. Dus zou den we ook moeten baggeren". Dat zegt uitvoerder Bob Spoor van hoofd aannemer Van Ardenne B.V. Volgens hem is het zelfs gemakkelijker én mo gelijk goedkoper om de haven af te sluiten en leeg te pompen alvorens te gaan herstellen. „Droogmaken heeft daarnaast als voordeel dat je kunt zien wat je doet. Dan ook kan best blijken dat er meer schade is opgetreden die moet worden hersteld". Tot dusver is geen andere schade geconstateerd. De enige plaats waar onderspoeling van het talud is opgetreden, is bij de doorbraak zelf. Dat is ook logisch, aldus Spoor, want de nieuwe haven was groot genoeg om de watermassa te doen afremmen. In drooogzetten ziet de uitvoerder slechts één nadeel: er is risico dat de dam wéér doorbreekt.... Om die kans zo klein mogelijk tehou- den, is gekozen voor een minder „zanderige" samenstelling van de dam. Want dat was namelijk een van de oorzaken -zo niet de grootste- dat de tien meter brede afsluiting de kans kreeg om af te kalven. In de nieuwe dam wordt meer klei verwerkt, want klei spoelt nu eenmaal moeilijker weg dan zand. Wat de oorzaak betreft, blij ven de betrokkenen bij de lezing die direct na de doorbraak werd gegeven: een combinatie van onderspoelinmg met water dat door de poreuze asfalt- laag heensijpelde en druk van het wa ter in de oude haven dat een hoge stand van vier meter bereikte. De dam werd dus aan de onderzijde aangetast en zakte langzaam, terwijl tegelijkertijd het waterpeil steeg. „Op een gegeven moment was het hek letterlijk en fi guurlijk van de dam", blikt technisch ambtenaar Jan Frederici van gemeen tewerken op het incident terug. Was de doorbraak in zijn ogen te voorko men geweest? „Achteraf is het natuurlijk altijd mak kelijk praten. Je kan zeggen: we had den de dam hoger en breder moeten maken, en het binnentalud had minder zanderig moeten zijn. Maar niemand had het idee dat déér het zwakke punt zou zijn", aldus Frederici. Woorden die door uitvoerder Spoor worden bea amd: „Nee dat was zo ongeveer wel de laatste plaats waar we dit hadden verwacht. We vreesden eerde: proble men aan de zuidzijde van de bouwput, ter hoogte van de asfaltmolen. In ver band met het verwachte springtij was daar maandagavond dan ook een kraan bezig om de dam te verhogen. Maar plotseling zag de kraanmachinist op een heel andere plaats het water binnen spoelen'". Inmiddels is begon nen met het dichte van de doorbraak. Daartoe wordt vóór de ingang aan de kant van de oude jachthaven een dijk van klei opgeworpen. Gehoopt wordt dat deze dijk vandaag volledig zal zijn aangelegd, zodat morgen een begin kan worden gemaakt met het leeg pompen. Er zijn twee pompen aange voerd, die een gezamelijke capaciteit hebben van acht honderd kubieke meter per uur. Het leegpompen gaat 24 uur per dag door. Er moet 80.000 kuub water worden verwijderd, zodat het karwei tenminste vier dagen in beslag zal nemen. De to tale vertraging beloopt vermoedelijk zo'n twee weken. Schade De schade, volgens een grove schat ting tussen de f20.000,— en f50.000,— (afhankelijk van de nog te constateren schade en of het droogzetten wil vlot ten), komt voor rekening van de aan nemer. Maar het uiteindelijke kind van de rekening is misschien wel de Wa tersportvereniging Texel, die de nieuwe jachthaven gaat exploiteren. De aan vankelijke planning was dat deze al vóór de zomer in gebruik zal worden genomen, maar tegenslag zorgde steeds voor uitstel. En dat terwijl men de tijd nodig heeft om proef te draaien zodat de kinderziektes kunnen worden overwonnen en volgend seizoen vanaf het begin volop kan worden gedraaid. Aan enkele leegstaande schoolgebou wen te Den Burg is voor ongeveer f1300,— schade aangericht, voorname lijk door het ingooien van ruiten. De politie onderzoekt een serie van misdrijven, die in de nacht van dinsdag op woensdag in Oude- schild zijn gepleegd. Vermoed wordt dat twee opvarenden van de in de haven afgemeerde „Bruine vloot" de daders zijn. Dit duo heeft zich enige dagen niet meer laten zien aan boord van het schip waarmee het reisde. Mogelijk heeft het tweetal zich met een gestolen boot naar Den Oever begeven, die daar onbeheerd werd aangetroffen. Een 47-jarige Oudeschilder ontdekte woensdagmorgen dat zijn rode Opel Kadett (type Caravan) uit de schuur was verdwenen. De auto was niet af gesloten en de sleutels lagen in het voertuig. Uit de zich op het erf bevin dende Peugeot van een Duitse gast was een pak koekjes verdwenen. Ook deze wagen was niet afgesloten. De rode Opel werd later die dag terugge vonden op het haventerrein nabij het clubschip. Het rijbewijs, kenteken en de sleutels lagen er nog in. Diezelfde morgen trof een 27-jarige in woonster van Oudeschild haar aan de De Wittstraat geparkeerde auto aan, met de portieren wijd open. Uit de au to werd niets vermist. Dat was eve neens het geval met de auto van een 26-jarige vrouw uit Oudeschild. Het voertuig was uit haar garage aan de Trompstraat gereden, maar onbescha digd achtergelaten. De wagen was eveneens niet afgesloten. Nabij het clubschip, vrijwel op de plek waar de node Opel was teruggevon den, was uit een geparkeerde Suzuki een reserve-gereedschapsset gestolen, bestaande uit een wieldopset, tangen en sleutels. Twee speedboten waren verdwenen van hun ligplaatsen in de jachthaven. Eén werd elders in de haven terugge vonden, de ander later tegen de dijk bij Den Oever.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1