(groen £wart>- lOOjaar jong van hart>
parte jongerencampings
iet betere begeleiding
Jot/w zwemparadijs
leze week begonnen
Jachthaven wordt
weer leeggepompt
Diefstal, joyriding,
poging tot diefstal
en boten losgemaakt
oreca komt met „overpeinzing"
Ongeveer twee weken vertraging
er zwemmers
zee gered
Vernielingen lege scholen
Licht 15 september 1887 Nr. 10.208
VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1987
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg. telefoon 02220-2741.
werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Frans Hopman, Ongeren
B^g, telefoon 02220 - 5472.
•dvertenties, abonnementen, etc.:
Mb De Rooy BV, Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
(022201 2741, na 18.00 uur 4881
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Abonnementsprijs /Ï9,20 per kwartaal; los 90 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties Amro Bank nr 46 99.17 636
Rabobank nr. 36 25 01 742; NMB nr 67 34.60 398
gere kampeerders zijn van groot belang voor de huidige
jekomstige economie van Texel. Het is daarom nodig dat
nders en onder betere begeleiding worden opgevangen,
idoor zij op hun eigen manier hun vakantie kunnen vie-
londer anderen overlast aan te doen.
da strekking ven een „over-
ing" die door de plaatselijke
ingen van Horeca en Horecaf
ituurd naar het gemeente-
i, de WV, de Recreatiestich-
politie en andere instanties,
irekt of indirekt verantwoor-
heid dragen voor of belang
m bij de openbare orde tij-
het kampeerseizoen.
werpeinzing" is gemaakt door de
ge Rein Stam, als bedrijfsleider
aam in disco De Toekomst in De
Hij staat elke zomer midden in
iktijk van het jongerenamuse-
en was ooit zelf regelmatige
setder op Texel, vanaf 1965 tot
dbswakers hebben maandag-
ig tegen 14.00 uur een
ige man uit Nuth (Limburg) in
beid gebracht die bij het ba-
zee nabij paal 28 in moeilijk-
was gekomen. Op dezelfde
waar enkele weken geleden
nd moest worden gered, was
et zijn zoon in een muistroom
men. De zoon slaagde erin op
kracht het strand te bereiken
patrouillerende strandbe-
re daartoe sommeerden, maar
der kon niet tegen de stroom
sen en dreigde af te drijven.
ID-strandwachten, geholpen door
badgasten, zwommen er met
Idingslijn heen, bereikten binnen
ile minuten de drenkeling (die
geen grond meer onder de
had) en brachten hem behou-
an de wal. De dokter
ateerde dat de man, afgezien van
onderkoelingsverschijnselen, van
ngstig avontuur geen nadelige
jen had overgehouden. Vader en
waren het water ingegaan hoe
bewakingspost de blauwe
'tas gehesen wegens de gevaarlij-
oom als het gevolg van eb en
noordwestelijke wind.
diep in de zeventiger jaren. Hij heeft
daarom aardig zicht op de behoeften
van vakantievierende jongeren en de
veranderingen die zich in dat opzicht
hebben voorgedaan.
Hij kent ook de andere kant van de
medaille in de vorm van cultuurbot
singen" die zich kunnen voordoen met
oudere categorieën vakantiegangers op
de camping en op straat en de veront
rusting die hierdoor telkens teweeg
wordt gebracht onder de mensen die
bang zijn dat oudere vakantiegangers
als gevolg van het gedrag van jonge
ren van Texel zullen wegblijven. Hier
door wordt niet bepaald in de hand
gewerkt dat het jongerenbezoek aan
Texel wordt gestimuleerd. De „over
peinzing" houdt een pleidooi in om
jongeren positief tegemoet te treden
en de overlast voor andere categorieën
toeristen te vermijden door enkele be
trekkelijk eenvoudige maatregelen.
Aanleiding voor de overpeinzing was
het verhaal in de Texelse Courant,
waarin melding werd gemaakt van het
wegsturen van 35 kampeerders tegelijk
van „Loodsmansduin", omdat zij zich
op dat terrein hadden misdragen. Door
een betere begeleiding van de kam
peerders in de vorm van meer per
soonlijk kontakt en door het aanwijzen
van aparte jongerencampings op korte
afstand van de vermaakscentra zouden
dergelijke rigoureuze maatregelen in de
Enkele uren later moesten bij paal 20,
Den Koog, vier mensen in veiligheid
worden gebracht. Die stonden op een
zandbank en konden in het snel dieper
wordende water niet meer terug. De
patrouillerende strandbewakers waar
schuwden met de portofoon de hoofd
post die twee extra strandbewakers
stuurde. Die zwommen naar de zand
bank en brachten de badgasten (Ne
derlanders) met behulp van de zg. ket-
tingreep (die door betrokke redders
toevallig de vorige avond nog uitge
breid „op het droge" was gerepeteerd)
snel aan wal. Terwijl deze actie nog
gaande was deed zich iets zuidelijker
op het strand precies hetzelfde voor.
Nu ging het om twee Duitsers; ook
hier bracht de kettingreep uitkomst.
toekomst overbodig kunnen worden.
De jonge kampeerder van nu is de ou
dere gezinstoerist van morgen. Rein
Stam kan dat bevestigen. Nog steeds
komt hij op Texel mensen tegen („met
kinderen of alweer zonder kinderen")
die hij kent uit de jaren dat hijzelf op
Texel kampeerder was.
Toekomst
En ook de „discogerechtigde" kinde
ren van die mensen zijn vaak trouwe
gasten van het eiland. Een goed toe
ristisch jongerenbeleid is dus een in
vestering voor de toekomst. Stam
staat niet alleen in zijn mening dat het
goed is dat Texel een jeugdig publiek
aan zich bindt en er zijn promotiebe
leid op afstemt. Ook op de korte ter
mijn gezien is dat van belang. De jon
ge kampeerder besteedt bijna al zijn
vakantiegeld buitenshuis en geeft dus
veel uit in winkels en horeca-bedrijven.
„Dit is simpel vast te stellen door te
kijken naar een gemiddeld Koger hore
cabedrijf of winkel: het wordt daar pas
druk als de campings volraken. Als de
bungalow- en hotelsector nog volop
draait in voor- en naseizoen zijn de
meeste horecazaken zeker niet vol".
Persoonlijke benadering
De opvang is minder eenvoudig dan
vroeger. De jongeren van nu hebben
weinig ontzag voor autoriteit en trek
ken zich minder aan van bestaande re
gelgeving. Er is daarom een meer per
soonlijke, minder autoritaire aanpak
nodig. Stam wijst op de goede erva
ringen die RST-directeur Koorn heeft
met een aparte beheerder op het jon-
gerenterrein van „Kogerstrand". Te
denken geeft het ook dat er praktisch
geen ordeproblemen zijn op veel kleine
campings, waar naar verhouding veel
jongeren verblijven. Er is daar intensief
contact tussen gast en gastheer. Ze
kennen elkaar, maken een praatje en
houden dan graag rekening met elkaar.
Stam pleit daarom voor aparte kleine
jongerencampings met één makkelijk
te controleren ingang of het anders in
delen van bestaande grote terreinen,
waardoor hetzelfde effekt ontstaat. Die
campings moeten komen op centrale
plaatsen op korte afstand van het ver
tier. Voor „Kogerstrand" betekent dit:
verplaatsing van het jongerenterrein.
Door de route niet langs lawaaigevoeli-
ge plekken te laten lopen (hotels,
Lees verder pagina 2
"far officieel vertoon is de bouw van het veel besproken zwemparadijs van de Recreatie Maatschappij
vsn 8tart gegaan. Woensdagavond maakte de kraanmachinist van onderaannemer Willem Bakker een
Y met het graafwerk. Er moet totaal 3500 m' grond worden verwijderd. In de tweede week van sep-
"ber begint het heien van 140 betonnen palen van 7 meter lengte. De foto toont het weggraven van de
>lt8 schep grond, gezien vanaf het dak van het aangrenzende restaurant Calluna.
De ongewenste doorbreek moet weer worden gedicht. Aan de zijde van de huidige jachthaven rechtswordt daartoe een dijk van kiel
anagebracht.
De voortijdig vol water gelopen nieuwe jachthaven wordt toch weer
leeggepompt. Na de plotselinge doorbraak maandagavond was in eerste
instantie nog gesteld dat de resterende werkzaamheden en het herstel
van een deel van de asfaltglooiing dan maar in het water zou moeten
plaatsvinden. Bij nader inzien blijkt leegpompen echter nauwelijks om
slachtiger. Naar schatting ontstaat een vertraging van twee weken.
„Inderdaad leek het eenvoudig om de
haven gewoon vol water te laten.
Maar dan blijf je met het probleem zit
ten hoe de asfaltglooiing bij de door
braak moet worden gerepareerd. Ook
de boottrailer-helling die we daar had
den aangelegd, was beschadigd, dus
ook daaraan was reparatie nodig. Dan
zouden we een soort bouwput moeten
maken ter hoogte van de doorbraak
om daarin de werkzaamheden droog
te kunnen uitvoeren. Bovendien bleek
dinsdag uit peilingenn dat zich achter
de doorbraak in het nieuwe gedeelte
een flinke verhoging bevond van al het
zand dat was meegespoeld. Dus zou
den we ook moeten baggeren". Dat
zegt uitvoerder Bob Spoor van hoofd
aannemer Van Ardenne B.V. Volgens
hem is het zelfs gemakkelijker én mo
gelijk goedkoper om de haven af te
sluiten en leeg te pompen alvorens te
gaan herstellen.
„Droogmaken heeft daarnaast als
voordeel dat je kunt zien wat je doet.
Dan ook kan best blijken dat er meer
schade is opgetreden die moet worden
hersteld". Tot dusver is geen andere
schade geconstateerd. De enige plaats
waar onderspoeling van het talud is
opgetreden, is bij de doorbraak zelf.
Dat is ook logisch, aldus Spoor, want
de nieuwe haven was groot genoeg
om de watermassa te doen afremmen.
In drooogzetten ziet de uitvoerder
slechts één nadeel: er is risico dat de
dam wéér doorbreekt....
Om die kans zo klein mogelijk tehou-
den, is gekozen voor een minder
„zanderige" samenstelling van de
dam. Want dat was namelijk een van
de oorzaken -zo niet de grootste- dat
de tien meter brede afsluiting de kans
kreeg om af te kalven. In de nieuwe
dam wordt meer klei verwerkt, want
klei spoelt nu eenmaal moeilijker weg
dan zand. Wat de oorzaak betreft, blij
ven de betrokkenen bij de lezing die
direct na de doorbraak werd gegeven:
een combinatie van onderspoelinmg
met water dat door de poreuze asfalt-
laag heensijpelde en druk van het wa
ter in de oude haven dat een hoge
stand van vier meter bereikte. De dam
werd dus aan de onderzijde aangetast
en zakte langzaam, terwijl tegelijkertijd
het waterpeil steeg. „Op een gegeven
moment was het hek letterlijk en fi
guurlijk van de dam", blikt technisch
ambtenaar Jan Frederici van gemeen
tewerken op het incident terug. Was
de doorbraak in zijn ogen te voorko
men geweest?
„Achteraf is het natuurlijk altijd mak
kelijk praten. Je kan zeggen: we had
den de dam hoger en breder moeten
maken, en het binnentalud had minder
zanderig moeten zijn. Maar niemand
had het idee dat déér het zwakke punt
zou zijn", aldus Frederici. Woorden die
door uitvoerder Spoor worden bea
amd: „Nee dat was zo ongeveer wel
de laatste plaats waar we dit hadden
verwacht. We vreesden eerde: proble
men aan de zuidzijde van de bouwput,
ter hoogte van de asfaltmolen. In ver
band met het verwachte springtij was
daar maandagavond dan ook een
kraan bezig om de dam te verhogen.
Maar plotseling zag de kraanmachinist
op een heel andere plaats het water
binnen spoelen'". Inmiddels is begon
nen met het dichte van de doorbraak.
Daartoe wordt vóór de ingang aan de
kant van de oude jachthaven een dijk
van klei opgeworpen. Gehoopt wordt
dat deze dijk vandaag volledig zal zijn
aangelegd, zodat morgen een begin
kan worden gemaakt met het leeg
pompen. Er zijn twee pompen aange
voerd, die een gezamelijke capaciteit
hebben van acht
honderd kubieke meter per uur. Het
leegpompen gaat 24 uur per dag door.
Er moet 80.000 kuub water worden
verwijderd, zodat het karwei tenminste
vier dagen in beslag zal nemen. De to
tale vertraging beloopt vermoedelijk
zo'n twee weken.
Schade
De schade, volgens een grove schat
ting tussen de f20.000,— en f50.000,—
(afhankelijk van de nog te constateren
schade en of het droogzetten wil vlot
ten), komt voor rekening van de aan
nemer. Maar het uiteindelijke kind van
de rekening is misschien wel de Wa
tersportvereniging Texel, die de nieuwe
jachthaven gaat exploiteren. De aan
vankelijke planning was dat deze al
vóór de zomer in gebruik zal worden
genomen, maar tegenslag zorgde
steeds voor uitstel. En dat terwijl men
de tijd nodig heeft om proef te draaien
zodat de kinderziektes kunnen worden
overwonnen en volgend seizoen vanaf
het begin volop kan worden gedraaid.
Aan enkele leegstaande schoolgebou
wen te Den Burg is voor ongeveer
f1300,— schade aangericht, voorname
lijk door het ingooien van ruiten.
De politie onderzoekt een serie van
misdrijven, die in de nacht van
dinsdag op woensdag in Oude-
schild zijn gepleegd. Vermoed
wordt dat twee opvarenden van de
in de haven afgemeerde „Bruine
vloot" de daders zijn. Dit duo
heeft zich enige dagen niet meer
laten zien aan boord van het schip
waarmee het reisde.
Mogelijk heeft het tweetal zich
met een gestolen boot naar Den
Oever begeven, die daar onbeheerd
werd aangetroffen.
Een 47-jarige Oudeschilder ontdekte
woensdagmorgen dat zijn rode Opel
Kadett (type Caravan) uit de schuur
was verdwenen. De auto was niet af
gesloten en de sleutels lagen in het
voertuig. Uit de zich op het erf bevin
dende Peugeot van een Duitse gast
was een pak koekjes verdwenen. Ook
deze wagen was niet afgesloten. De
rode Opel werd later die dag terugge
vonden op het haventerrein nabij het
clubschip. Het rijbewijs, kenteken en
de sleutels lagen er nog in.
Diezelfde morgen trof een 27-jarige in
woonster van Oudeschild haar aan de
De Wittstraat geparkeerde auto aan,
met de portieren wijd open. Uit de au
to werd niets vermist. Dat was eve
neens het geval met de auto van een
26-jarige vrouw uit Oudeschild. Het
voertuig was uit haar garage aan de
Trompstraat gereden, maar onbescha
digd achtergelaten. De wagen was
eveneens niet afgesloten.
Nabij het clubschip, vrijwel op de plek
waar de node Opel was teruggevon
den, was uit een geparkeerde Suzuki
een reserve-gereedschapsset gestolen,
bestaande uit een wieldopset, tangen
en sleutels.
Twee speedboten waren verdwenen
van hun ligplaatsen in de jachthaven.
Eén werd elders in de haven terugge
vonden, de ander later tegen de dijk
bij Den Oever.