(groen ^wartj- iOOjaar jong van narij IS schuiven golfbaan voorlopig) aan de kant 33: nummer TESO-vervoer in augustus steeg 2,82% Nieuwe TX zeven in de Jubileumkrant „Marsdiep" voor dokbeurt naar Harlingen Geslaagd Teveel gedronken Groene routes weer open eekeinde was zonder druk Motorpech op zee GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.209 DINSDAG 1 SEPTEMBER 1987 Op 15 september verschijnt een bijzondere uitgave van de Texelse Courant ter gelegen heid van het 100-jarig bestaan. Met de druktechnische voor bereidingen van deze krant is inmiddels begonnen. Ondernemers die in deze krant willen adverteren wor den verzocht ervoor te zorgen dat hun tekst uiterlijk 7 sep tember in ons bezit is. Directie Texelse Courant. «.•«vertenties, abonnementen, etc.: «veld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, a!!? d,nsda9s en vrijdags. -(02220) 2741. na 18.00 uur 4881 *7 m Abonnementsprijs f19,20per kwartaal; los90c*nt parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741. nwerktijd deze week tot en met dinsdag as.: Harry de Graaf, Pelikaan- 75, De Koog, telefoon 02228 - 266. Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17 636 Rabobank nr. 36.25 01.742; NMB nr. 67.34 ">98 "haarde Maarten Cornells met volle snelheid stomend tijdens de feestelijke proèfveert ven xeterdeg. De foto werd venef de veerboot <loor Dirk Kuiter. De veerboot „Marsdiep" gaat 28 september naar Harlingen om bij Frisian Shipyard een dokbeurt van veertien dagen te ondergaan. Deze dokbeurt kan worden beschouwd als de afronding van de renovatie werkzaamheden die aan het schip zijn verricht en die gedeeltelijk worden uitgevoerd door personeel van de Verolme werf uit Heusden. Dat renovatiewerk, waarbij alle onder delen van het schip zijn nagekeken, gereinigd, gerepareerd of vervangen (eerder gebeurde hetzelfde met de „Texelstroom") is dus praktisch klaar. Morgen wordt een technische proef vaart gemaakt. In het kader van de opknapbeurt wordt het hele schip geschilderd. De buitenkant is klaar. Oplettende toeschouwers zullen zien dat de zijladingsdeuren zijn verdwenen en vervangen door veel kleinere „loop- deurtjes" bestemd voor technisch per soneel als het schip aan de onder- houdskade ligt. De grote deuren wer den ten tijde van de bouw aange bracht omdat de veerboot veel eerder gereed zou komen dan de fuikhavens, zodat men gedwongen zou zijn het schip te laten aan- en afmeren aan de bestaande zijladingstoepen. De zijla dingsdeuren zijn echter nooit gebruikt. Dat de „Marsdiep" voor de dokbeurt naar Harlingen gaat in plaats van Rot terdam of Amsterdam is iets bijzon ders. De laatste keer dat Teso daar za ken deed was in 1954 toen op de werf „Welgelegen" de Dokter Wagemaker werd verlengd en veranderd van stoomboot in motorboot. „Welgele gen" bestaat niet meer en is opgegaan in Frisian Shipyard, die een overdekt dok exploiteert. Dat Teso nu het oog op dit bedrijf heeft laten vallen heeft volgens J. Bloem van Teso's operatio nele dienst „commercieel-technische redenen". Annemarie Beekman uit De Waal slaagde voor het doctoraal examen biologie aan de Universiteit van Amsterdam. der door een 19.80 meter lange kotter te laten bouwen (met een Kromhout motor van 100 pk) voor f22.000,—. Dat schip werd in 1938 ingeruild bij Boot in Alfen a.d. Rijn en de derde 33 met een Industriemotor van 150 pk deed zijn intree. Het was deze kotter, die in april 1941 werd gevorderd door de Duitsers, samen met de overige sche pen van de Texelse kottervloot. Het vissersschip werd voor oorlogsgebruik aangepast en ging patrouilleren in de Oostzee bij Estland, Letland en Litau- wen. Helaas hoorde dit schip (samen met de TX 11 en de TX 24) tot de eni ge drie Texelse kotters die nooit terug kwamen. Nog altijd wordt gehoopt dat het zal lukken om door naspeuringen te achterhalen wat er met het schip is gebeurd. Na enkele jaren op een ander schip te hebben gevaren, schaften de Drijvers in 1950 weer een kotter aan: de vierde TX 33 met een 150 pk In dustriemotor. Die werd in 1962 omge wisseld voor een schip met een motor van 275 pk. In 1973 volgde nummer zes met en motor van 1240 pk. dus Korver. Over eventuele subsidië ring door de provincie werd niet gesproken. GS vinden dat Texel economisch in te grote mate afhankelijk is van de toe ristische sector en willen helpen om andere mogelijkheden op werkgelegen heid te onderzoeken. Zeker als daarbij wetenschappelijke ondersteuning nodig is, kan de provincie een handje helpen. Het toeristisch actieplan TAP zou in het werkgelegenheidsbeleid een rol kunnen spelen, aldus Korver. Bij dit agendapunt kwamen vermeerdering van door de provincie toe te kennen investeringssubsidies aan de orde, als mede de zorg voor meer structurele werkgelegenheid. Het college van B en W heeft GS gevraagd om on dersteuning van de brief die naar de minister is gestuurd, waarin de drei gende ingrijpende reorganisatie van de Texelse kustwacht wordt aangevoch ten. Een ander gesprekspunt was de ver breding van de havenkade in Oude- schild. De provincie toont zich bereid om hiervoor een oplossing te vinden, nu het overleg met het rijk is vastgelo- Met koffie en koek vrerd het geselschap gedeputaardan an aanhang In da raadszaal ontvangen. pen. Concreet is er echter niets. Overi ge punten waarover vrijdag werd gesproken zijn het voornemen van de provincie om de Pontweg aan te wij zen als tertiaire weg, de Waddenwet, verbetering van de infrastructuur in de kop van Noordholland en de realisatie van andere fietspaden. Geconcludeerd werd dat er sprake was geweest van een kort en zakelijk onderhoud, dat de gedeputeerden goed inzicht heeft kun nen verschaffen in de op Texel heer sende problematieken. Nadere bespre kingen zijn echter nodig. Het vervoersherstel bij Teso zet sterk door. De afgelopen maand werden 96.587 eenheden vervoerd tegen 93.930 in augustus vorig jaar, een stijging van 2.82%. De teruggang die zich in juli voor deed is hiermee ruimschoots ge compenseerd. Per saldo is over juli en augustus sprake van een groei van 0,7%. Het ziet er nu naar uit dat het hele jaar 1987 voor Teso gunstig zal uitpakken. Over de eerste acht maanden is sprake van een stijging van 4,54% wat betreft het vervoerde aantal eenheden. De stijging in augustus komt helemaal voor rekening van het toeristisch auto verkeer. Het vrachtauto- en oplegger- vervoer is namelijk met resp. 5 en 3% teruggelopen. Ook het vervoer van bussen verminderde: met 9%. Het ver voer van caravans steeg echter met 3 Vt en het vervoer van aanhangwa gens nam zelfs toe met 30,2%. De buitengewoon slechte zomer (met het slechtste weer in de belangrijkste vakantieperiode) in aanmerking ne mend, kan gesproken worden van een verrassend gunstige ontwikkeling. Een 23-jarige Amsterdammer werd door de politie geverbaliseerd omdat hij met teveel drank op achter het stuur van zijn BMW was gekropen. In de nacht van vrijdag op zaterdag had zijn slingerende rijstijl op de Pontweg de aandacht van de politie getrokken. Er werd een blaas- en een bloedproef afgenomen. Ingaand vandaag kunnen wandelaars weer gebruik maken van de zg. groene routes door de natuurgebieden van Staatsbosbeheer. Tegelijkertijd worden ook de natuurgebieden De Muy en De Bollenkamer opengesteld om het pu bliek de gelegenheid te geven bramen te zoeken. Dit is mogelijk tot 1 november. Ook het noordelijk deel van de Slufter is ingaand vandaag weer toegankelijk voor publiek, tot 1 maart 1988. Als er nog wat zon komt, kunnen de bramenzoekers op een redelijke oogst rekenen. Ondanks de strenge winter hebben de braamstruiken zich goed ontwikkeld, vooral door de regenachti ge zomermaanden. Staatsbosbeheer hoopt wel dat de bramenzoekers in de lage gedeelten van het terrein zullen blijven en geen schade zullen aanrich ten door op duinen te klimmen. deputeerde Staten van Noordholland hebben afwijzend eageerd op het plan om een golfbaan te realiseren in een )jed nabij recreatieoord De Krim. Dat standpunt werd be id gemaakt tijdens een kort werkbezoek van een GS- egatie vrijdagmiddag. In het gesprek met het Texelse col evan B en W werd de deur echter op een kier gehouden: ischiert is er tóch een mogelijkheid dat de golfbaan er nt, maar dan op een andere lokatie in de nabijheid van Krim. Het college reageerde bijzonder teleurgesteld op GS-standpunt. golfbaan zou een onaanvaardbaar eingreep in het duinlandschap ter ge betekenen. Niet alle gedepu- (en zijn deze mening toegedaan, reen meerderheid denkt er zo .aldus lichtte delegatieleider C. er na afloop van het gesprek toe. nogelijkheid van een golfbaan op I (bij De Krim) wordt open gehou- B en W zullen dan met een alter- sve lokatie op tafel moeten komen, ileg hierover moet op korte termijn tsvinden. Het college beschouwt plfbaan als een onlosmakelijk on- sel in de ontwikkeling van het plan, en wat haar betreft was het iscussie staande plan het „laatste B en W hebben zoveel als mo- geprobeerd de natuurlijke waar van het gebied onaangetast te la- aldus burgemeester Schipper. Hij (aarde: „De grenzen van de reali- van een golfbaan zijn in onze i bereikt. Uiteraard willen we een gesprek aanvaarden. We zullen nogmaals op een rijtje zettten en het gesprek weer aan. Maar we I heeft een buitengewoon druk kend achter de rug. Teso ver- de in beide vaarrichtingen 1708 personenauto's méér dan etzelfde weekend vorig jaar. dagavond was de „rust" echter rgekeerd en lag het saldo au- van niet-ingezetenen alweer onder dat van 1986. zien het somber in." Een alternatieve lokatie had het college niet op het oog. Fietspad GS zullen spoedig een nader stand punt innemen aangaande de aanleg van een fietspad langs de Hoornder- weg. De verkeerstellingen die de ge meente onlangs heeft laten uitvoeren, zullen bij de besluitvorming van in vloed zijn. De resultaten van dat on derzoek waren nog niet bij de provin cie bekend. Ambtelijk zal worden bestudeerd of de provincie voor 90 procent zal gaan bijdragen in de kosten van het fietspad. Ook de mogelijke vestiging van een scheepsarcheologisch depot werd besproken. De provincie ziet het be lang daarvan in en zal al haar invloed aanwenden bij het rijk om een vesti- ging op Texel tot stand te brengen, al- Een man uit Eierland kreeg vrijdag pro blemen met de motor van zijn visboot- je en moest door reddingboot Sieg fried Egmundis naar de wal worden gesleept. De man was aan het vissen op de Eierlandse Gronden, circa 2 VS kilometer ten westen van de vuurto ren. Toen hij zijn motor niet meer aan de praat kon krijgen, verzocht hij de kustwacht om assistentie. De actie van de reddingboot begon om kwart voor acht en nam niet meer dan een uur in beslag. Zaterdag heeft de officiële proef vaart met overdracht plaatsgehad van de Noordzeekotter TX 33 „Maarten Cornells" van de firma M. Drijver Er Zonen uit Oosterend. Het schip is de zevende „33" die de familie Drijver sedert het begin van deze eeuw in de vaart bracht. Het nieuwe schip is 40.40 meter lang. 8 meter breed en 4,50 meter diep en is voorzien van de tot dus ver in de visserij nog nauwelijks toegepaste Caterpillar motor van het type 3606 met een vermogen van 2285 pk, alsmede twee Cater pillar hulpmotoren van elk 225 pk. Dat een Caterpillar werd gekozen bete kent dat werd gebroken met een tradi tie. Alle visserijschepen die de familie Drijver sinds de oorlog liet bouwen waren voorzien van industriemotoren. De Industrie-fabriek bestaat echter niet meer, dus moest naar iets anders wor den uitgekeken. De Maarten Cornelis neemt de plaats in van de 33, die op 6 september vorig jaar naar Ierland vertrok. Het nieuwe schip werd gebouwd door scheepswerf Visser in Den Helder. Het casco wend gemaakt bij Amels in Lem mer. De kotter is uitgerust voor zowel de schol/tongvisserij als de haringvis serij. Makkelijk bij de haringvisserij is de dubbele bediening die in de brug is aangebracht. Dat heeft wel ruimte ge kost, zodat de schippershut wat klei ner is uitgevallen. Ook in verband met de haringvisserij is het visruim van de nieuwe 33 extra groot gemaakt. De bergruimte is daardoor kleiner gewor den, zodat hier geen plaats is voor de tongnetten. Die worden opgeborgen door ze op de nettenrol op het achter schip te draaien, net als de haringnetten. De TX 33 is voorzien van een uitge breid arsenaal electronica: grote zend/ontvanger, twee spoetniks (zen- dontvangers voor korte afstand), drie schrijvende echoloden, twee radars, netsonde, automatische piloot, wach- talarm (een veiligheidssysteem dat voorkomt dat een schip verongelukt als de wachtman onwel wordt of in slaap valt), Decca navigatiesysteem, papierplotter, videoplotter en twee scanners (voor VHF en 27 Mc). Overdracht Een grote schare familieleden en ande re genodigden maakten de proefvaart mee vanuit Oudeschild, waar het schip de dag teveren voor het eerst was bin nengelopen. In Den Helder werden nog enkele genodigden opgehaald, waarna op zee de overdrachtsplechtig heid plaatsvond. Ten teken daarvan haalde directeur O. Visser de werfvlag neer en C. Drijver hees de wimpel „Maarten Cornelis". Passende woor den om het belang van dit moment te onderstrepen werden gesproken door de heren Visser, Maarten Drijver en dominee Donker. De Maarten Cornelis zette vervolgens koers naar de veerhaven van 't Horntje waar in het Havenrestaurant een uitge breid koud buffet werd gebruikt. Gesproken werd daar door de heer Cor Vonk van de Coöp. Inkoopvereniging voor Visserijbenodigdheden, Bert Weijdt namens de Vissersvereniging DETV, Klaas Hoekstra namens de Ned. Vissersbond en Cor Drijver namens de familie Drijver. Laatstgenoemde haalde herinneringen op uit het visserijverle den van de familie. Grootvader Corne lis Drijver viste in het begin van deze eeuw nog motorloos met de botter TX 182. In 1918 liet hij een blazer bouwen met een Kromhoutmotor van 35 pk, maar hij heeft er zelf nooit meer gevist want het lawaai van dat moderne dina stond hem met aan. Zijn zoon Jan en Maarten zagen wèl heil in deze eerste TX 33 en verdienden er hun brood mee. In 1930 gingen zij een stapje ver tol zette Teso 9115 personenau- over van Den Helder naar Texel en lekeerd, tegen 7407 verig jaar. Een 'ng derhalve van ruim 23 precent. Tropical Sea Festival zal voor een 1 gedeelte debet zijn geweest aan nmstvan de vele weekendgasten. g jaar vond dit muziekfestival in toog eveneens tijdens het laatste lend van augustus plaats. Het an- evenement van betekenis dat za- en zondag op Texel werd ge len, de finale van het Branding notie Circuit (surfen), ontbrak vo er op de kalender. Het weer was slechter, al zag het er ditmaal in S instantie evenmin goed uit. Het e vreemde auto's bedroeg zondag- rd nog 3557, tegen vorig jaar Het plotselinge grote aanbod suto's leverde Teso nauwelijks pro- ren op. w Helder ontstonden vrijdag- en 'dagmiddag wachttijden van maxi- l'en half uur. Aan 't Horntje lie dswachttijden enkele malen op ten uur. Zondag was het vanaf een 1 middags tot negen uur 's ds druk met vertrekkende gasten, Kn bescheiden piek in het begin de avond. het eerst de heven van Oudeschild binnenliep. DeMaarten Cornells' (Foto Bert Koning). toen deze vrijdag vooi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1