Jle wol van Texel nu lodig voor dekenfabricage leer aandacht voor [erkeersveiligheid tO DIT JAAR NAAR 4 MILJOEN OMZET Controle brommers Kompas terug Windscherm weg WAT IK ZEGGEN WOU.." Sluitingsuur vrij Teerwerkzaamheden ijpAG 4 SEPTEMBER 1987 TEXELSE COURANT PAGINA 7 Li gaat goed met de Texelse Wol Onderneming, het on- Ls tot Besloten Vennootschap gemaakte bedrijf van Dick raaf en Henk van Leeuwen. De vraag naar de „Texeler" de- Ls blijft stijgen, de produktie houdt daarmee gelijke tred Igm dat op efficiënte wijze mogelijk te maken is het ma- tinepark in het gebouw aan het Wezenland in Den Burg reid. Het bedrijf is nu zo ver dat het de komplete Use schapewol-produktie als grondstof nodig heeft om Lde vraag te voldoen. n inder vermeldenswaardig feit Ijlt onlangs is begonnen met de gduktie van een nieuw artikel, gjt de bekende onderdekens en kbadden uit één stuk, worden [ook „vier jaargetijden'-dekens (naakt die uit twee lagen taan. I probleem van de tot dusver gepro- eerde dekbedden is dat ze voor mige mensen te warm zijn in zo- |i en het voor- en najaar. Ij maken nu een deken die bestaat |ién laag waarin per vierkante me- gram wol is verwerkt en die 's peis kan worden gebruikt. Daaraan i tweede deken van 400 gram Iper vierkante meter worden vast est. 's Zomers slaap je onder de (me deken, in het voor- en najaar ir de dikkere en 's winters onder Ibvee aan elkaar geritste dekens te len", legt Dick Graaf uit. „In het «jaargetijden dekbed zit dezelfde rt wol als in de enkelvoudige dek ten: échte schapewol waar een lot deel van het oorspronkelijke vet 1 inzit". Wat is echt |te Texelse schapewol, wat is dat snlijk? Enige verwarring hierover is gelijk. De aanduiding „Texels Jaap" is de naam van een schaperas niet alleen op Texel rondloopt ir overal in Nederland en ook in [buitenland. Je zou dus zonder pro pen wol van het vasteland kunnen Jen en die in dekens verwerken die [„echt Texels" worden aangeboden, [zou zeggen dat de firmanten van (Texelse Wol Onderneming daartoe p gedwongen zullen zijn, want als u al de totale Texelse woloogst g hebben om dit jaar aan de vraag joldoen, is in de naaste toekomst I tekort aan echte, op Texel gegroei- Vol, te verwachten, ft klopt", zegt Henk van Leeuwen. |ch willen wij voor het bedienen i binnenlandse markt gebruik Jen maken van wol van Texelse [pen die op Texel zelf zijn geboren getogen. Die garantie geven wij on- ilanten en daaraan ontleent het lukt zijn exclusieve karakter waar [bepaald prijskaartje aan mag han- 1 We kunnen geen concessies In, want vroeg of laat komt dat uit [blijkt dat je een produkt op de t brengt dat een ander ook zou ren maken". betekent dus dat de groei van de fnproduktie binnenkort tot staan ItïHenk van Leeuwen: „Nee, de [uktie wordt öpgevoerd. Een be- groei is nog mogelijk omdat «hte Texelse dekens nu voor een (naar België worden geëxporteerd. Ibedoeling is om straks dat kwan- Ivoor de Nederlandse markt te Jden en het buitenland te voorzien [dekens die zijn gemaakt van Texel- fthapewol, die van buiten het ei- [wordt aangekocht. Dat zal op de [akking worden aangegeven. We i ons niet schuldig maken aan 3 of valse suggestie". Dick Graaf: t de buitenlandse markt maakt |wt zoveel uit. Daar is veel be langstelling voor een zuiver natuurpro- dukt van Texelse schapen, maar het is niet zo belangrijk dat die wol van het eiland Texel afkomstig is. In het bui tenland kan het accent beter op het begrip „Holland" worden gelegd".' Conflict De verwarring die kan bestaan over de echtheid van een deken van Texelse wol is de basis van een conflict dat de Texelse Wol Onderneming heeft met Moerbeek B.V. in Den Burg die wollen dekbedden, onderdekens en vier seizoenen-dekbedden laat maken en op de markt brengt onder de naam „Tessel-Laine". Moerbeek beschuldigt de TWO van woordbreuk omdat de toezegging dat Moerbeek op Texel de alleenverkoop van Texeler-dekens zou krijgen, niet is nagekomen. En de TWO zegt dat Moerbeek zijn goedkopere Tessel Laine dekens aan de man brengt onder een vlag die bedriegelijk veel op die van Texeler lijkt en in zijn reclame sugge reert dat het ook hier gaat om echte Texelse schapewol. „Daardoor denkt de klant dat Tessel Laine hetzelfde is als Texeler en dat is absoluut niet waarl" zeggen Graaf en Van Leeuwen. Het conflict is vrij hoog opgelopen. Moerbeek verkoopt nu nog naast zijn eigen Tessel Laine dekens ook de Texeler-produkten, maar dat is binnen kort afgelopen, want de TWO wil hem geen dekens meer leveren. Joop Moerbeek („Wolweter van het schapeneiland Texel") beweert met stelligheid dat zijn dekens wél voor 100% uit echte, van Texel afkomstige schapewol bestaan. Maar zonder van bedrog te kunnen worden beschul digd, zou hij onmiddellijk op wol van Texelse schapen van elders kunnen overgaan, want in zijn reclamefolder staat: „dekbedden en onderdekens ge vuld met zuiver scheerwol van Texelse schapen". Texeler garandeert dus een produkt van Texel zelf, Tessel Laine niet. Vette wol Een ander verschil in elk geval in de reclame van beide bedrijven is dat alleen de TWO wijst op het „vet te" karakter van de wol in de Texeler- dekens. „Alle natuurlijke bestanddelen zoals vet en merg blijven in de wol, zodat deze zijn natuurlijke eigenschap pen behoudt". Het is vooral dat na tuurlijke vet waaraan de heilzame ei genschappen van de dekens te danken zouden zijn. Mevrouw Boersen, die destijds op zeer kleine schaal met het maken van vette schapewollen dekens begon en haar bedrijfje overdroeg aan Van Leeuwen en Graaf, sprak van „rheumadekens". De TWO bezigt die benaming in de reclame bewust niet omdat je in Nederland een produkt niet als geneesmiddel kunt presenteren als de waarde als zodanig niet is te bewijzen, hoewel de TWO veel brieven heeft van patiënten die zeggen dat ze er baat bij hebben gehad. Wel vertel len Van Leeuwen en Graaf in hun fol der: „Eeuwen geleden al ontdekten de Texelse boeren de bijzondere eigen schappen van de Texelse schapewol. Wie last had van rheuma, spier- of gewrichtspijnen legde zich te rusten tussen de ruwe schapevachten. Na een weldadige slaap waren de pijnen verdwenen. De helende en verkwik kende kracht vindt u in de Texeler dek bedden en onderdekens". Schapengeur De Texelse Wol Onderneming heeft voor de produktie van de Texeler bed den nu alle wol nodig die op Texel De laatste hand wordt aan een dekbed gelegd. voorhanden is. Via wolhandelaar Sjef Beers werd dit jaar 36 ton aangekocht en via de Wolfederatie 18 ton. Graaf en Van Leeuwen sluiten echter niet uit dat zij te zijner tijd de wol rechtstreeks bij de schapenboeren gaan kopen om zo de revenuen van hun bedrijf verder op te voeren. Dat gebeurt ook door de produkten verder te verbeteren en nog meer aan te passen aan de wensen van de afnemers. De kwaliteit van de katoenen hoes waarin de wol zit vast genaaid, is sterk verbeterd en de dek bedden hebben ook een andere geur gekregen. Aanvankelijk had de vette wol in de dekens nog een duidelijke schapelucht. Dat was erg overtuigend voor mensen, die het gevoel wilden hebben dat ze iets heel „echts" had den gekocht, maar veel anderen von den het geen fris idee om daaronder te moeten slapen hoewel de wol door het speciale, (geheimel) wasprocédé absoluut schoon was. Het wassen van de wol gebeurt tegenwoordig in Bel gië. In Nederland is het te duur ge worden omdat wolwasserijen afvalwa ter lozen van zodanige samenstelling dat een zeer hoge verontreinigingshef- De onlangs uitgabreide kaardemachlne vervaardigt nu dekens waaraan alleen nog In de afwerkfaso handkracht te pas komt. fing verschuldigd is. Bij de zuiderburen wordt tevens gezorgd voor het reuk loos en motvrij maken. Efficiency Het beleid van de Texelse Wol Onder neming is gericht op meer efficient produceren. Het handwerk wordt in het bedrijf steeds meer verdrongen door machines. Onlangs werd een nieuwe kaardemachine met toebehoren geïnstalleerd, gekocht in Duitsland en in feite een aangepaste spinmachine. Het geheel vormt een „unit" waar aan de ene kant de wol ingaat, terwijl an de andere kant de bijna voltooide de ken eruit komt, zodat het produkt al leen nog moet worden afgewerkt. Bin nen enkele weken komt een tweede unit in bedrijf. Dick Graaf „Je blijft in vesteren". De Texelse gemeenschap heeft de Texelse Wol Onderneming verwelkomd als bron van werkgelegen heid, maar zoals elke onderneming trachten de Texeler fabrikanten zoveel mogelijk te produceren met zo weinig mogelijk mensen om het produkt be taalbaar te houden. Bij de TWO wer ken nu twaalf mensen, waarvan de helft full time. Er wordt nu nog alleen overdag gewerkt, maar het ziet ernaar uit dat de machines binnenkort 's avonds zullen moeten doordraaien om de vraag bij te houden. Dat betekent dat moet worden uitgekeken naar per soneel dat bereid is om in twee ploe gen te werken. De bedrijfsruimte aan het Wezenland begint krap te worden, maar het woord „nieuwbouw" durven Graaf en Van Leeuwen nog niet in de mond te nemen. Het expansieproces mag niet uit de hand lopen. Het be drijf is nog maar net uit de rode aan- loopcijfers en er moet eerst voldoende continuïteit worden opgebouwd alvo rens (nog) meer investeringen te gaan doen. Export Het overgrote deel van de nu geprodu ceerde dekens komt terecht in Neder land, vooral in de Randstad. De fabri kanten hebben het oog echter al ge richt op het buitenland. België is al een interessante afnemer en in Duits land is een inkooporganisatie aan het werk gezet om ook daar afzetkanalen tot stand te brengen. Het Duitse pu bliek is zeer geïnteresseerd in natuur- produkten zoals de dekens van het voor hen niet onbekende Texel. Dick Graaf: „Maar het bèrst daar al van al lerlei natuurprodukten, ook dekens. Je komt er niet zomaar tussen". Scandinavië staat ook op de nominatie om van de Texelse schapewollen de kens voorzien te worden en zelfs wordt gedacht aan Japan. De Texelse Wol Ondernemcng heeft veel gratis publiciteit gekregen. De Texelse dekbedden sluiten goed aan bij de „terug naar de natuur"trend. Heel wat bladen gaven er in hun redactio nele kolommen aandacht aan en dat legde het prille bedrijf geen windeie ren. Het meest spectaculair was het effekt van het optreden van de TWO in twee uitzendingen van KRO's „Brandpunt in de markt". Dat veroor zaakte een enorme piek in de bestellin gen en de levertijden liepen op tot ze ven weken. Dat was verheugend en problematisch tegelijk. Het is sterk remmend voor de vraag als een pro dukt slecht leverbaar blijkt te zijn. Maar ook zonder dergelijke verschijn selen is de vraag naar dekens sterk wisselend. In voorjaar en zomer staat het hoofd van de mensen niet naar warme dekbedden, 's Zomers wordt veel meer geproduceerd dan wordt af genomen. Er wordt dan een voorraad opgebouwd voor de winter als het omgekeerde verschijnsel zich voordoet. In die voorraad zit uiteraard veel geld. Duizend dekbedden vertegenwoordi gen een investering van meer dan een ton. De detaillisten worden daarom aangespoord zelf wat dekens in voor raad te nemen. De TWO heeft een be drijfsadviseur ingeschakeld om een goede verkooporganisatie op poten te zetten. Een belangrijk besluit was dat de dekens als exclusief produkt zouden worden gepresenteerd, bij betere wo ninginrichters en dekenhandels. Een verkooporganisatie in Hoorn is de ver tegenwoordiger van de dekbedden. Voor de rest houdt de TWO alles in ei gen hand, zoals de reclame en de prijsstelling. Als het enigszins mogelijk is worden dure specialisten geweerd. Dit jaar verwacht da TWO een ver dubbeling van de omzet, tot vier miljoen gulden. Automatisering in het bedrijf zal verder moeten wor den doorgevoerd, zodat het perso neelsbestand ondanks de sterk groeiende produktie eerder zal da len dan stijgen. Het „ambachtelij ke" gaat er dus een beetje af, maar dat is onvermijdelijk. Het ziet er naar uit dat in „Brandpunt in de markt" in november opnieuw aandacht aan de Texelse Wol Onder neming zal worden besteed. In elk ge val komt het Texelse bedrijf uitvoering aan de orde in een boek dat zal wor den uitgegeven ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van deze succes volle televisierubriek. Dat zal ongetwij feld een nieuwe verkoopstimulans zijn voor de echte Texeler dekbedden en onderdekens, waarvoor alle Texelse schapen zich nu laten uitkleden. p*el zal meer aandacht wor- Pbesteed aan verkeersveiligheid, mar aanleiding van het meerja- Man voor de verkeersveiligheid 'bat ministerie van Verkeer en 'citaat. Daarin streeft men 26 procent minder ver- llachtoffers in het jaar 2000. 86 vielen in Nederland zeven pro- meer doden en vier procent meer Wen in vergelijking met het jaar Deze verkeersonveiligheid was kien voor het maken van het "Srenplan voor de jaren '87 tot bet doel van het plan is 25 pro- Iminder verkeersslachtoffers te kn in het jaar 2000, oftewel in '80 doden en 1500 ziekenhuispa- «n minder dan in 1985. lionaal niveau wordt geprobeerd "ansen verkeersbewust te maken "1 alle provincies een regionaal 4n°P te zetten, waartoe gemeen- kannen wensen met vragen, "orden gemeenten door middel koningen gestimuleerd de ver- heiligheid aan te pakken (de zg. „Actie 25%) en worden aanmoedi gingsprijzen via „Actie 25%" toege kend. Verder zal aandacht worden ge geven aan bestrijding van alcohol in het verkeer, stimulering van het ge bruik van autogordels en valhelmen, verbetering van het snelheidsgedrag en de aanpak van gevaarlijke situaties. De gemeente Texel zal zich na goed keuring door de raad bij het ministerie aanmelden om met de „Actie 25%" mee te doen. Voor deelname zijn mini maal 20.000 inwoners vereist, maar Texel kan een beroep doen op de bij zondere eilandpositie. Iedere deelne mende gemeente krijgt als taak het aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) ten opzichte van het ge middelde over 1984, 1985 en 1986 met vijf procent te laten dalen. Dat gemid delde ligt voor Texel op 44. De gemeenten die meedoen met „Ac tie 25%" ontvangen een startgeld van een gulden per inwoner, dat ze vrij mogen besteden. De gemeente mag zelf weten hoe de verbetering van de verkeersveiligheid wordt aangepakt. Elk voorjaar zullen de resultaten worden gemeten. Als de taak is volbracht en het aantal slachtoffers met vijf procent is gedaald, dan keert het rijk een pre mie uit van f5000— per „bespaard" slachtoffer. Ook dit bedrag kan de ge meente naar eigen willekeur besteden. Een daling van vijf procent betekent voor Texel dat het aantal ver keersslachtoffers met 2,2 personen moet afnemen. Als een gemeente, in stelling, bedrijf of particulieren een op vallende prestatie leveren op het ge bied van verkeersveiligheid, kunnen zij ook in aanmerking komen voor een aanmoedigingspremie van het rijk. Knelpunten Van ieder dorp zal de bestaande situa tie worden onderzocht en zullen knel punten worden gesignaleerd. Deze kunnen zijn: onveilige kruispunten, splitsingen, oversteekplaatsen, uitrit ten, gevaarlijke bochten, de wenselijk- Een tiental bromfietsers werd woens dag bekeurd voor het rijden in het voor brommers verboden centrum van Den Burg. Enkelen probeerden aan de politie te ontkomen, maar aan de hand van de nummers van hun verzeke ringsplaatjes zijn de overtreders achter haald. Zij krijgen alsnog hun bon, maar dan per post. heid van woonerven en verkeersdrem pels en verlichting. Het is de bedoeling dat in ieder dorp hierover een inspraa kavond zal worden gehouden. Ook in het buitengebied zullen knelpunten worden onderzocht. Er zal nog meer worden gelet op het zich houden aan de maximum aangegeven snelheid. Voor een goede voorlichting wil men de afdeling Texel van Veilig Verkeer Nederland nieuw leven inblazen. Daar naast wordt ook gedacht om de poli tie, de gemeente (afdelingen onder wijs, algemene zaken en gemeentewer ken, de dorpscommissies, de scholen en de pers bij de actie te betrekken. Een 36-jarige vrouw uit Oudeschild kreeg woensdag het kompas terug dat uit haar boot in de haven was ont vreemd. De twee Duitse jongens die verleden week in Oudeschild huishiel den en later aan de overkant werden gearresteerd, waren de daders. Bij een stacaravan op camping De Krim is een groen windscherm van zo'n vijf meter met zes stokken verdwenen. «VEN \AN LEZERS BUTEN VERANTWOORDElUkHEO NAN (X RIOAKTÏ Na enkele jaren de gang van zaken te hebben bekeken, als een man van in de zeventig die nog altijd bij veel za ken is betrokken, wil ik graag reageren op de ingezonden stukken in de Texel se Courant over de nachtelijke onrust in De Koog. ledereen keert zich nu te gen Rein Stam, maar... als er nu eens geen uitgaansleven in De Koog zou zijn, zou u dan nog zo schrijven? De Koog is aangewezen op een seizoen van, laten we zeggen, zes maanden, en dat is al erg ruim geschat. Als er geen uitgaansleven was en u moest aan het eind van het seizoen de kas opmaken, zou u dan hetzelfde saldo z.en? Vergeet het maar. Ja, het kan w 'I, maar blijf dan het hele jaar open en neem geen personeel. Van de gat en die dan nog komen, is mis- sch. >n nog net de rente te betalen, de aflot ring niet meer. Vrienden, wees toch sens reëel en vergeet niet dat, na al wa u hebt geïnvesteerd, we dit toch I 9bben verdiend aan de massa die op Texel komt. Natuurlijk zijn wij er niet var gediend om het mooie eiland te laten verpesten, maar wél om alle gasten een beetje ontspanning te laten hebben, net zo goed als wij die zelf nodig hebben als we op vakantie zijn. Nu wat ik zou zeggen: Laat alle bedrij ven open zo lang ze willen, vrij naar hun eigen inzicht. Dat is volgens mij dé oplossing om het rumoer te ver minderen. Als iedereen om twee uur tegelijk op straat komt te staan, kan er allerlei rotzooi ontstaan, want in zo'n grote massa wordt dat niet opgemerkt. Als iedereen gespreid weg zou gaan, valt het met vernielingen en geluidso verlast wel mee. Nu zullen er ouderen zijn die zeggen: dit voorstel is absurd. Maar de tijden zijn veranderd. De jeugd is om twee uur nog lang niet moe. Uit verveling gaan ze dan allerlei kattekwaad uitha len. En: als u met vakantie gaat elders, laat u uw kinderen toch ook vrij? De mensen die uw jeugd opvangen, zijn heus mensen die hun vak vestaan. Ik besef dat ook ik de wijsheid niet in pacht heb, maar volgens mij is dit de oplossing. Gert Coevert, De Waal. Zolang als nodig is, is het éénrich tingsverkeer op het Jan Ayeslag opge heven in verband met teerwerkzaamheden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 7