(groen jwartj- 100jaar jong van nart> edeputeerde schakelde van stoom" naar rrdiesel" Kantelende kraan stort op Badweg s ondement PEN-centrale verdubbeld Toerist aan dood ontsnapt te: Auto de sloot in Opbrengst collecte kankerbestrijding Zon, maan en hoog water Bejaardentocht Oosterend ckets afhalen JUICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.216 VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1987 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741. werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Harry de Graaf, Pelikaan- >5 De Koog, telefoon 02228 - 266. «jvertenties, abonnementen, etc.: neld b De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, on (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs H9,20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25 01.742; NMB nr. 67.34 60 398 De gekantelde kraan met de verwrongen giek, gezien vanaf het bouwterrein danken aan het feit dat met de vele dieselgeneratoren van uiteenlopend vermogen zeer nauwkeurig kan worden ingespeeld op de sterk wisselende electriciteitsvraag op Texel. Naast de drie nieuwe Finse generato ren van elk 2,2 mw (1 mw is één mil joen wattl is er de uit 1978 daterende Nederlandse dieselgenerator van 4,6 mw en nog de twee op gasolie lopen de dieselgeneratoren van elk 1,2 mw, afkomstig uit de oude TEM-centrale in Den Burg. Texelse pieken In tegenstelling tot bijvoorbeeld drink water kun je electriciteit niet in voor raad opslaan. Dat betekent dat het geïnstalleerde vermogen groot genoeg moet zijn om de grootste gebruikspie- ken bij te houden. De electriciteitsbe- hoefte wisselt op Texel zeer sterk. Er is geen industrie als permanent grote afnemer, terwijl het toerisme voor enorme uitschieters in de vraag zorgt. Dat betekent voor het electriciteitsbe- drijf dat hoge investeringen moeten worden gedaan in verhouding tot het gemiddeld geleverde aantal kilowatts, dus van de inkomsten. Dat het aantal Lees verder pagina 2 De deze week gehouden collecte voor het Koningin Wilhelminafonds heeft over heel Texel ruim 17.000 gulden op geleverd. De zevenentachtig collectan ten brachten in totaal ƒ17.064,10 bij elkaar. De opbrengst over de dorpen was als volgt: Den Burg ƒ6275,80; De Koog f2976,05; Oosterend ƒ2603,80; Oude- schild ƒ1272,20; Eierland ƒ1233,75; Den Hoorn ƒ854,35; De Cocksdorp ƒ712,90; 't Horntje ƒ610,15; De Waal ƒ534,10. Vorig jaar bedroeg de opbrengst ƒ17.849,20. De zon komt 1 oktober op om 6.29 uur en gaat onder om 18.18 uur. Maan: 30 sept. E.K.; 7 okt. V.M. Springtij: 25 Sept.; doodtij: 2 okt. Hoog water ter rede van Oudeschild: Vrijdag 25 september 10.55 en 23.22 Zaterdag 26 september 11.27 en 23.36 Zondag 27 september 10.51 en 22.31 Maandag 28 september 11.11 en 22.59 Dinsdag 29 september 11.38 en 23.37 Woensdag 30 september 12.20 en Donderdag 1 oktober 0.34 en 13.23 Vrijdag 2 oktober 1.56 en 14.50 Zaterdag 3 oktober 3.39 en 16.48 Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. Laagwater valt gemiddeld 6.15 uur na hoogwater. Dank zij een snelle sprong kon de 31-jarige M. C. Smit uit Bergen dinsdagmiddag aan de dood ontsnappen, toen de enorme bouwkraan, die in gebruik was bij de bouw van het appartementenhotel Juliana, kantelde en op de Badweg stortte. Smit was met zijn vrouw en 2 V4 -jarig zoontje van het strand gekomen. Zit tend op de stilstaande fiets met de voet op het trottoir wachtte hij even op het hoogste punt van de Badweg en keek naar de in aanbouw zijnde ap partementen waar men met de kraan bezig was het beton van de vloeren van de eerste verdieping te storten. Rakelings Smit zag plotseling de 45 meter lange kraangiek naar hem toevallen. Hij sprong van zijn fiets en een seconde later plofte de kraan op de weg, bovenop zijn fiets. Er sloeg een gat in het trottoir en een verkeersbord werd geveld. De schrik leidde tot een paniekreactie bij mevrouw Smit en haar zoontje die de plek des onheils tot op enkele meters waren genaderd. Bij de daarop volgende valpartij liep het kind hoofdwonden op die later door de dokter werden behandeld. Mevrouw Smit had na de klap haar op de weg liggende echtgenoot niet di rect gezien en dacht dat hij door de kraanarm was verpletterd. Het gezel schap was dan ook danig overstuur en voelde er weinig voor om de vakantie op Texel voort te zetten. Ook op het bouwterrein zelf was de schrik groot. ,,lk doe dit werk al elf jaar maar zoiets heb ik nog nooit mee gemaakt", aldus de kraanmachinist J. van der Streek uit Waarder, die uit zijn cabine sprong toen de kraan kantelde en er zonder kleerscheuren afkwam. Over de kop Het omvallen van de kraan (hefvermo gen van 45 ton) is vrijwel zeker veroor zaakt omdat het op rupsbanden staan de gevaarte aan de voorkant wegzakte in de zachte ondergrond. Dat gebeur de op het moment dat er een „kubel" met beton aanhing die op het punt stond geleegd te worden op de be kisting van de verdiepingsvloer. De ku bel was half gevuld en woog dus min der dan anderhalve ton. Door het aan de voorkant wegzakken van de rups banden sloeg de kraangiek naar voren en door de hefboomwerking werd de gehele cabine over de kop getrokken. Het contragewicht viel daarbij naar het diepste punt, waardoor de cabine al kantelend om zijn as draaide, zodat de kraangiek als een kurketrekker werd verwrongen. De kraangiek viel op het halfvoltooide bouwwerk en richtte daar aanzienlijke schade aan. Muren scheurden en werden ontzet. Het uit einde van de giek en de daarop zitten de draaibare top (de ,,jip") lagen dwars over de Badweg. Dat stuk kon snel worden verwijderd, zodat de weg weer vrij was. De rest bleef onaange roerd in afwachting van politie en ar beidsinspectie. Een telescoopkraan van het aannemingsbedrijf Texel was spoe dig ter plaatse om het betonstorten te kunnen voortzetten. De appartementen van Juliana worden gebouwd door Friso aannemingsmaat schappij uit Sneek. De verongelukte kraan was echter van een verhuurbe drijf uit Nederhorst den Berg. Troost Directeur Jaap Dekker van de stichting VW Texelpromotie heeft de familie Smit inmiddels een fles wijn bezorgd, voorzien van een kaartje met de vol gende tekst: „Texel is een verrassend veelzijdig eiland, maar dat wil niet zeg gen dat het er de gewoonte is toe risten te belagen met neerstortende bouwkranen. Graag bieden wij u dit flesje wijn aan om van de schrik te bekomen". Aanstaande zaterdag wordt weer een bejaardentocht georganiseerd door de dorpscommissie Oosterend. De stoet auto's, die om 13.30 uur vanaf de Bijenkorf vertrekt, zal de bejaarden over heel Texel voeren. Mensen, die mee zouden willen, kunnen zich nog tot vrijdagmiddag opgeven bij Hennie Kalis, telefoon 310, of bij Anja Koot, telefoon 283. De preciese route van de tocht blijft, zoals altijd, een verrassing. en gezien vanaf de Bedweg. Op de voorgrond het gedeelte dat een toerist bijna verpletterde. war wordt nu nog jaarlijks twee i gulden uit de provinciepot op iloitatie toegelegd, maar als men its van het behoud van de cen- ad gekozen voor een kabel naar steland, zou dat „exploitatiete- nog aanzienlijk groter zijn st, itste kwam na uitvoerig onder- ind 1985 vast te staan. Pas toen s de beslissing om de bestaan- «stoomunits van elk 714 mw gebruik te stellen en er diesel- mvoor in de plaats te zetten, uden een aanzienlijk hoger ren- hebben, dus: meer stroom uit er brandstof. Vooral toen enkele leleden de stookolieprijzen ra- nel stegen, werd dat gebieden- en achter de omschakeling naar entrale werd veel spoed gezet, chter kelderden de olieprijzen: 00,— naar ƒ180,— per ton (I), lor efficiencyverbetering ineens it minder lucratief werd. Maar toen in elk geval tijd om alles ins goed te bekijken en een zeer icht plan te maken voor een e die ook op langere termijn rendement zou geven, niet door besparing op brandstof nok door minder smeeroliege in onderhoudskosten. Dat werd jk door de aanschaf van de drie avanceerde electronisch be- diesels met een electrisch ren- rtvan 42%. Dat wil zeggen dat an de door de olie geleverde in electrische energie wordt st. Dat lijkt niet zoveel, maar lekent dat het rendement van fitrale is verdubbeld in vergelij kt de oorspronkelijke situatie in sen de centrale met twee mits van elk 754 mw bij Oude- werd gebouwd. Dat rendement zal nog enkele procenten opgevoerd door aan de diesels oomturbine te koppelen, die Mkt" wordt met stoom uit de gasketels. Het aldus verkregen «ent wordt nauwelijks in het isrtroffen. Apetrots ook de thans bereikte situatie slle betrokkenen tot grote vol- De centrale heeft de afgelo- sanden volop proefgedraaid en daarbij aan de verwachtingen te koorden. Technische pech van "is is er niet geweest en de hele kon voor een groot deel met winnaars van de NOSTAL- VlUCHT van dinsdag a.s. 'don verzocht met spoed kaartje af te halen bij de 'van onze drukkerij tegen Wing van ƒ8,-. TEXELSE COURANT. Mensen van de brandweer bezig met de ondersteboven, half In het water, liggende Mercedes. lage olieprijs is de „winst" al aantrek- kelijk maar als de olieprijzen stijgen en dat lijkt als gevolg van de spannin gen in de Perzische Golf te gebeuren wordt het nuttig effekt van de 8 miljoen gulden die in de jongste verbe teringen zijn gestoken, steeds groter. Geen sloop Een van de twee oude stoomunits wordt volledig buiten gebruik gesteld en geconserveerd. Eerst was het de bedoeling om hem te verkopen, maar de opbrengst van enkele tonnen zou lang niet opwegen tegen de sloop- en andere kosten van deze ontmanteling. De unit staat niet in de weg, dus laat men hem maar zitten. De tweede unit werkt op dit ogenblik nog. Dat is no dig omdat anders de waterfabriek, die met een deel van de opgewekte stoom wordt verhit, zou uitvallen. Op een nog niet bepaald tijdstip zal de water- fabriek echter worden uitgeschakeld en gesloopt, uiteraard né het gereedko men van de waterzinker naar het vasteland. De stoomunit krijgt dan rust, maar blijft „stand by" voor het geval er iets ernstigs met de diesels zou gebeuren. De bedrijfszekerheid van de centrale is er dus alleen maar gro ter op geworden. Voor de bedrijfsvoe ring in de centrale wordt het gunstig gevonden dat de stoomunit nog een tijdje draait. De op „stoom" ingestelde mensen kunnen dan wennen aan de technisch vrij ingrijpende overgang. De sterk verbeterde efficiency van de centrale is voor een belangrijk deel te waar hij in paniek om hulp vroeg omdat hij meende dat zijn maat in de auto dreigde te verdrinken. Door de familie Dijker werd alarm geslagen, waarop de rampenwagen van de brandweer in actie kwam. Met de lier van deze wagen werd de ondersteboven liggende Mercedes wat opgelicht, waardoor de man het portier kon openen en op eigen kracht naar buiten kon kruipen. Geen van beide inzittenden leek ernstig gewond, maar ze waren overdekt met modder en wer den met de ambulance ter observatie naar het ziekenhuis gebracht omdat ze mogelijk vuil in de longen hadden gekre gen. De auto werd later door Van Boven op het droge getrokken. De politie zal een technisch onderzoek instellen. De hulpverleners ondervonden veel last van vele nieuwsgierigen, die op het ernstig lijkende ongeval waren afgekomen. t Nog d, Ds ruk op de knop waarmee gedeputeerde W. T. van Gel- listerochtend in het Texelse PEN-bedrijf een der nieuwe silë dieselgeneratoren in werking stelde, was een offi- streep onder een van de belangrijkste operaties in de hiedenis van de electriciteitsopwekking op Texel. Het overgang van stoomcentrale naar dieselcentrale, die jard ging met een capaciteitsvergroting en efficiencyver- P®1;'- ring, waardoor de produktie van electriciteit aanzienlijk jkoper is geworden. In combinatie met de op langere ijn te bereiken afbouw van het personeelsbestand (via urlijk verloop) tot 26 mensen (thans 43) ten laste van de in Oudeschild, ontstaat zo een situatie, waardoor de Bul in" Texelse centrale kan worden behouden. Kogt eigen mensen tot stand worden ge bracht. „We zijn er apetrots opl" aldus bedrijfsleider Wim ten Have, die graag vermeld wil zien dat de Texelse PEN- mensen er buitengewoon gemotiveerd met veel plezier aan bezig zijn ge weest. De samenwerking met leveran ciers en instanties (waaronder de ge meente) was steeds voorbeeldig. De charme van het betrekkelijk kleine, overzichtelijke en in technisch en ad ministratief zelfstandig werkend bedrijf, liet zich meer dan ooit voelen. De be reikte rendementsverbetering spreekt nog meer tot de verbeelding als men kennis neemt van de uitgespaarde hoeveelheden olie en geld. Bij eenzelf de electriciteitsproduktie heeft de cen trale nu 6000 ton minder olie per jaar nodig dan vroeger. Bij een olieprijs van ƒ300,— per ton scheelt dat 1,8 miljoen gulden, elk jaar weer. Bij de huidige Door op dit moment non onbekende oorzaak kwam woensdagavond om kwart over acht een personenauto met twee Texelse inzittenden in de bermsloot van de Hoornderweg te recht. Volgens eigen verklaring werd de uit de richting van Den Hoorn ko mende Mercedes bestuurd door een 23-jarige Hoornder. Ter hoogte van de voormalige boerderij „Halfweg" verloor hij de macht over het stuur en schoot de linkerberm in. De wa gen kwam ondersteboven in de sloot te liggen. De mede-inzittende, ook uit Den Hoorn, wist via een achterraam naar buiten te kruipen en naar „Halfweg" te lopen,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1