/m
Kraanmachinist vond
honderden explosieven
Ja, wij worden opgeleid
m oorlog te voeren"
ommandant Dourleinkazerne bij afscheid:
43 snelheidsmaniakken
Gevaarlijke kruising
stalgievlucht
rtte op De Kooy
Hissen dijk en
duinenrij
Het kan verkeren
UK advertenties, abonnementen, etc.:
t, De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Verschijnt dinsdags en vrijdags.
|(n I0222OÏ 2741, na 18.00 uur 4881 Z? VJ r1 Kl -'f J/7 /7V" 1/^ 11 1 V7"KJ rl/TVl Abonnementsprijs Z19,20 per kwartaal; los 90 cent
M (te: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den èurg, telefoon 02220-2741. \*J I UC I l jTWLAl i) iU KJ I IA IA I IUI LU VlA I L I LlA I LJ) Postgiro 652
„„rktijd deze week tottenmetdinsdag a.s.: Harry de Graaf, Pelikaan- A Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
]5 0e Koog, telefoon 02228 V_X Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.3a 60.398.
Luitenant-kolonel C. Homan flinksI bevestigt met een handdruk de commando-overdracht aan de majoor der mariniers H. G. Roffel.
Hij was onder meer instructeur bij de
Belgische paracommando's en zat een
jaar als VN-waarnemer in het Midden
Oosten. Eenzelfde periode was hij in
de Verenigde Staten en ook als kik
vorsman was Roffel actief. Voordat hij
naar Texel kwam, zat hij twee jaar bij
de MGRM Commando forces in Enge
land. De scheidende commandant
werd na de plechtigheid door de mari
niers in een rubberboot gezet en zo
naar de receptieruimte gedragen. Hij
werd daar met veel vriendelijke woor
den uitgeluid. Namens het gemeente
bestuur overhandigde gemeentesecre
taris RA. Zoon een wandversiering als
geschenk. Namens de korporaals gaf
E. "an Leur een vijftal ingelijste land
schapjes van Texel en matroos Gerrit
Schaap overhandigde namens de man
schappen een cadeaubon. Laatstge
noemd geschenk werd op originele
wijze aangeboden, met inschakeling
van twee wachtmeesters van de Texel
se rijkspolitie. Die kwamen op de mo
tor de zaal inrijden.
In samenwerking met de rijkspolitie
Alkmaar werd donderdag een
snelheidscontrole gehouden op het
Schilderend, waarbij 43 te snelle rijders
werdenbekeurd. De ernstigste overtre
der reed 81 km binnen de bebouwde
kom.
Twee aanrijdingen vonden vrijdag kort
na elkaar plaats op de kruising
Hollewal-Gasthuisstraat. In het eerste
geval zag een 39-jarige automobilist uit
Den Burg de van rechts over de Holle-
wal komende 42-jarige Texelse met
haar auto te laat, waardoor hij haar
geen voorrang verleende. Dank zij de
geringe snelheid liepen beide wagens
slechts weinig schade op.
Enkele uren later verleende een
18-jarige bromfietser uit De Koog geen
voorrang aan de auto van een
25-jarige Texelse die op de Hollewal
reed. De auto raakte vóór beschadigd,
de brommer was vrijwel total loss.
M-luchthavenmeester Nico Mulder had zaterdagochtend laarzen nodig toen hij de
wpicteordo. Op sommige plekken stond het water centimeters hoog tussen het gras.
'h* toestellen zouden In deze modder wegzakken, wat onaanvaardbare risico's met
meebrengenHet feit dat de overigens goed gedraineerde grasbaan na veel regen
nbtar wordt, beperkt de ..bedrijfszekerheid" van het Texelse vliegveld in vrij ernstige
n betonnen startbaan zou deze handicap doen verdwijnen, maar daarmee zijn mU-
'Itmoeid en er Is dan ook gaan sprake van plannen in die richting.
Nostalgievlucht" ter gelegen-
"n het 100-jarig bestaan van
itelse Courant kon vanmorgen
'P Texel van start gaan, omdat
'|e, 'i99veld door de vele hevige
'bi® "''buien van eind vorige
4 en '"bruikbaar was geworden
Gaardere toestellen.
'baan heeft de afgelopen zomer
meer regen te verduren gehad
"maal, zodat er al gauw plassen
"Tan, toen vlak voor het week-
'n vielen met tientallen mini
ster. Als het na vrijdagoch-
[°°9 was gebleven, had de
Ij™ voor dinsdag misschien nog
la kunnen herstellen, maar
'"9e onweersbui in de nacht
a9 op zaterdag bracht nog
Nen en daarmee was het pleit
beslecht. Het zou minstens een week
duren voordat zwaardere toestellen
weer op het veld zouden kunnen lan
den en daarmee stond vast dat de
nostalgievlucht per DDA-Dakota niet
vanaf Texel kon worden gehouden.
Eerst overwogen wij de vlucht uit te
stellen, maar dat zou wel eens lang
kunnen duren in verband met het in
middels aangebroken natte jaargetijde.
Bovendien zag de Dutch Dakota Asso
ciation geen mogelijkheden om de
vlucht binnen afzienbare tijd in hun
schema op te nemen. Besloten werd
toen de vlucht geheel volgens het aan
gekondigde tijdschema te houden van
af de marinevliegbasis De Kooy.
Toestemming daarvoor werd bij hoge
uitzondering, gezien het bijzondere ka
rakter van de vlucht, gegeven door de
marineautoriteiten. De nostalgiepassa-
giers kregen dus gisteren allemaal tele
fonisch bericht dat ze zich niet op het
vliegveld moesten melden maar op de
boot van 9.00 uur.
Meneer, sprak een oudere dame tot
Kees
Ik kom hier al jaren en jaren
En heb steeds uw eiland, vooral in de
herfst
Als gastvrij en vriendelijk ervaren
De mensen hier vinden dan meestal
wel tijd
Om even gezellig te praten
En dat u een rasechte Tesselaar bent
Dat had ik meteen in de gaten
Ja, we benne, zei Kees, zo is 't altied
al weest
Van nature wel aardige mensen
En ik leef van mien schapies hier op
dit stuk land
En wat valt er nog verder te wensen
En mien moeder zei vroeger, neem dut
van me an
Wees altied beleefd en hulpvaardig
Want schelden en vloeken, deer koop
je niks voor
En dat klopt tot op heden wel aardig
Het vrouwtje verdween door het
strandhouten hek
Maar vergat het helaas weer te sluiten
En de schapen van Kees benutten hun
kans
En renden in massa naar buiten
De woorden van Kees in het weiland
geuit
Staan zelden vermeld in de boeken
En waren gericht aan dat ,,oerstomme
wijf"
Terwijl hij zijn schapen ging zoeken.
oud roest, die verder werken belem
merde. Blonker begreep dat het wel
eens gevaarlijk spul zou kunnen zijn en
liet de politie waarschuwen, die op zijn
beurt de duik- en demonteergroep
naar Texel riep. Onder leiding van
bootsman R. van de Weerdt zetten de
heren H. Bik, A. Barry, W. Boogert en
W. Wijnandts het graafwerk voorzich
tig met de schop voort en brachten al
spoedig honderden uitgebrande raket
ten en bommen aan de oppervlakte.
Het oorlogsschroot vormde een bergje
van meer dan anderhalve ton, die in
drie porties werd afgevoerd. Het betrof
merendeels geen zwaar explosief ma
teriaal. Het waren namelijk oefenbom-
men en oefenraketten die in de vijfti
ger en begin zestiger jaren door vlieg
tuigen van de Marine Luchtvaart
Dienst werden afgevuurd op de toen
nog als schietterrein in gebruik zijnde
Hors. De resten werden later bij elkaar
gezocht en in een der hoeken van de
toen juist aangelegde Horsmeertjes ge
dumpt. Veel Texelaars herinneren zich
nog dat het spul hier meer dan een
zomerseizoen lang onbeheerd langs
het pad naar het strand lag. Men be
schouwde het niet als gevaarlijk want
het betrof immers oefenraketten en oe-
fenbommen waarvan de markeerlading
bij het afvuren was opgebrand? Het
schroot is uiteindelijk onder de grond
gestopt, mogelijk samen met andere
munitie afkosmtig uit de oorlog, totdat
donderdag de graafmachine van aan
nemer Stam Co uit Heerhugowaard
(een aannemingsbedrijf dat is gespeci
aliseerd in kabelaanleg) erop stuitte. Bij
het inspecteren van de raketten en
granaten bleek donderdag echter dat
er wel degelijk nog gevaarlijk spul tus
senzat. Er werden enkele roodkoperen
detonators (ontstekersl gevonden die
het jaartal 1944 drogen en ook stond
allerminst vast dat er tussen de bom
men geen blindgangers zaten, zodat er
mogelijk exemplaren waren met een
gevaarlijke lading. Er moest rekening
mee worden gehouden dat die
springstof door chemische verandering
in de loop der jaren extra kritisch was
geworden en spontaan zou kunnen ex
ploderen. Er werd dan ook grote voor
zichtigheid betracht.
De hoeveelheid explosieven was te
groot om, zoals gebruikelijk, op een
afgelegen stuk van het Texelse strand
tot ontploffing te worden gebracht. De
partij zal in een daarvoor aangewezen
plek in de Waddenzee, het Malwin,
worden afgezonken en samen met een
grote lading TNT worden vernietigd.
De minutievondst heeft 214 dag vertra
ging in de kabelaanleg veroorzaakt.
*5
door Klaas Bonne
De duik-en demonteerploeg van de
Koninklijke Marine heeft gisteren
een ongekende hoeveelheid explo
sieven van Texel afgevoerd om te
worden vernietigd. Het ging om de
nog vrij gave restanten van honder
den bommen, raketten, mortiergra
naten en ander oorlogstuig dat
eind vorige week en gisteren aan
het licht kwam bij graafwerk voor
de nieuwe PTT-kabel naar Den
Helder.
Die kabel loopt onder andere langs het
verharde pad tussen de twee
Horsmeertjes. Halverwege de route
stuitte kraanmachinist N. M. Blonker
donderdag op een grote hoeveelheid
Bootsman R. van da Weerdt bij de berg oefenraketten en oefenbommen.
iligheid voorziet in de meest fundamentele behoefte van de
fis. Alleen dan is welvaart en welzijn mogelijk. Ais de veiligheid
tair wordt bedreigd moet deze op militaire wijze verdedigd wor-
niet om oorlog te maken maar juist om oorlog te voorkomen,
tgaat om de afschrikking, maar die is alleen geloofwaardig als
ons ook werkelijk willen en kunnen verdedigen. Het is dus
ir dat wij worden opgeleid om oorlog te voeren".
weinig verhullende woorden wer-
mjdagochtend gesproken door
w nant-kolonel C. Homan toen hij af-
id nam als commandant van de
sl Oourlein-kazerne en het com-
do overdroeg aan de majoor der
uiers H. G. Roffel.
reageerde daarmee op een in-
len stuk van de Texelse afdeling
PSP in de Texelse Courant van
j j.l. Dat was geschreven naar
siding van de festiviteiten ter gele-
Wid van het 70-jarig bestaan van
Mok". De strekking was dat de
idag, het optreden van het pij
korps en de toespraken waarin de
ik zou worden gelegd op de uit
ende contacten met de burgerij,
len georganiseerd om de harde
werkelijkheid te verhullen: trainen om
mensen te doden.
Homan zei helemaal niets te willen
verhullen. Het gaat inderdaad om een
apparaat dat in staat is effectief militair
op te treden, echter met als doel oor
log en dus het doden van mensen te
voorkomen.
Vertrek
De commandowisseling gebeurde tij
dens het traditionele „Alle Hens" dat
in aanwezigheid van de voltallige be
zetting van de Dourleinkazerne alsme
de speciale genodigden, waaronder
vertegenwoordigers van de burgerij.
Geheel volgens plan heeft Homan zijn
functie op „De Mok" slechts een half
jaar uitgeoefend. Hij gaat nu naar het
Nederlands Instituut voor Internationa
le Betrekkingen „Clingendael" in Den
Haag waar hij twee jaar onderzoek
gaat doen op het gebied van vrede en
veiligheid, met name van onderwerpen
als maritieme strategie en VN vredes
operaties. Het is de bedoeling dat hij
daarover publicaties maakt, waaronder
een lijvig boekwerk. Homan verkaarde
in zijn afscheidsspeech dat het verblijf
op Texel weliswaar kort, maar toch ze
ker geen onbetekenend „tussendoor
tje" is geweest. Hij was onder de in
druk gekomen van de teamgeest en
het enthousiasme van de mensen van
de Dourleinkazerne en de veelheid van
activitiet die plaatsvindt in dit „leven
dige en dynamische bedrijf" in de
vorm van allerlei cursussen waaraan
niet alleen door mariniers wordt deel
genomen maar ook door de Rijkspoli
tie, offshore-industrie e.d. Een bijzon
der woord van erkentelijkheid had hij
voor de bootgroep die niet alleen ac
tief is met operaties in Engeland,
Noorwegen en eigen land, maar ook
hulp biedt bij allerlei evenementen, zo
als de Ronde om Texel, de vlootdagen
in Den Helder, de Spa-Regatta etc.
Het had Homan ook grote voldoening
gegeven dat de burgers de weg naar
de Dourleinkazerne hebben weten te
vinden. De open dag ter gelegenheid
van het jubileum trok veel publiek
maar op „De Mok" werden ook tal
van excursies geboden aan scholen,
het Tesselhuus, serviceclubs en andere
gezelschappen.
Hoge verwachtingen
Het woord werd ook gevoerd door de
nieuwe commandant, majoor der mari
niers H. G. Roffel. Hij verklaarde met
veel plezier en verwachting aan zijn
taak op Texel te beginnen. Hij wist al
te kunnen rekenen op de loyaliteit
vakbekwaamheid en flexabiliteit van de
mensen die in de Dourleinkazerne zijn
gelegerd. Knelpunten zijn er ook nog,
met name op het gebied van materiële
voorzieningen. Onder meer het verou
derde kombuis van de Dourleinkazerne
is aan vervanging toe en het ziet er
naar uit dat dit binnenkort zal
gebeuren.
De nieuwe commandant van de Joost
Dourleinkazerne begon zijn militaire
carriere in 1960 als kadet bij het Ko
ninklijk Intistuut van de Marine. In
1968 werd hij officier. Zoals de meeste
mariniers vervulde hij in de loop der ja-
ren tal van functies in allerlei plaatsen.