(groen Zwartj- iOOjaarvan istorisch wrakstuk irobleemloos boven water Lampionoptocht in Oosterend „Polioloop" Unicef Scholieren op zoek naar sponsors Aanrijding Dominee Verbeek vertrekt Bromfiets uit verkeer Ivliegers perimenteren DINSDAG 6 OKTOBER 1967 jdvertentles, abonnementen, etc.. e.fld De Rooy BV., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, g'n (02220) 2741, na 18 00 uur 4881 rfje: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 2741. :nwerktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Tessa de Graaff, Pater Wit- '^2, 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 5639. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs H9,20 per kwartaal; los 90 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46 99 17 636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34 60 398. Ook dit jaar wordt in Oosterend de jaarlijkse lampionenoptocht gehouden: aanstaande zaterdag om 19.30 uur. Voorafgegaan door de muziekvereni ging Excelsior vertrekt de optocht van dorpshuis De Bijenkorf voor een tocht door het dorp. De dorpscommissie heeft prijzen beschikbaar gesteld voor de mooiste lampions. Dit jaar is er geen vast thema voor de lampions vastgesteld, ieder mag dus maken wat hij of zij leuk vindt. Vanaf morgen gaan 800 1000 scholieren van het Texels voortge zet onderwijs op zoek naar men sen die hen willen sponsoren voor de Unicef sponsorloop die wordt gehouden op vrijdag 16 oktober van 10.30 tot ongeveer 15.00 uur. De bedoeling is dat de leerlingen in familie; vrienden- en kennissenkring mensen opzoeken die hen willen beta len voor elke gewandelde kilometer. Hierbij is het mogelijk een maximum bedrag af te spreken. Door middel van een deursticker kan men laten weten dat men al iemand sponsort. De deelnemers wandelen eerst een route van 8 km en kunnen dan - naar keuze stoppen, een route van 4 km wandelen of de route van 8 km nog maals afleggen. De routes lopen via het Hogeberggebied richting Oude- schild. Onderweg wordt hen verschil lende malen iets te eten en te drinken aangeboden. De Melkunie zal elke lo per een glas melk aanbieden, Honig heeft 100 pakken meergranen panne- koekmix gezonden, de gezamenlijke Texelse bakkers stellen krentebollen be schikbaar en er zal een stukje fruit worden aangeboden. Bovendien ont vangt iedere wandelaar een sticker, een button en een loopspeld van Uni cef, waaraan bij deelname aan een volgende Unicefloop een hangertje in de vorm van een loopschoentje kan worden bevestigd. Er zijn prijzen voor de leerlingen die de meeste kilometers lopen, door hen die het hoogste be drag bijeenlopen en er is een klasse- prijs voor de klas met het hoogste ge middelde eindbedrag per leerling. Deze prijzenèn de hoogte van het bijeenge- lopen bedrag zullen bekend worden gemaakt op de grote feestavond in de zaal van de manege Akenburg, waar de Surinaamse band ..Guyara" en de Ghanese band „Sloopy Sankofa" zul len optreden. Ook anderen kunnen aan de loop deel nemen. Vanaf woensdag 7 oktober zijn sponsorkaarten af te halen bij de VW en Bakkers Ijzerhandel. Zij kunnen zich op 16 oktober inschrijven in de aula van de Rijksscholen Gemeen schap van 10.30 tot 14.00 uur. De wandeling begint bij de RSG en wordt om ongeveer 15.00 uur beëindigd. berging van de achtersteven van het 16e eeuwse z.g. heurrak-wrak is vrijdagmiddag praktisch zonder proble- verlopen. Na 2'/2 dag voorbereidend werk onder water rd het met zeepokken en ander aangroeisel overdekte ikstuk om 15.50 uur aan boord gezet van het Terschellin- duikvaartuig „Ursus II" en loeiden de stoomfluiten van betrokken schepen, als gold het de oplevering van een angrijk onderdeel van de Deltawerken. duikclub ..Phileas Fogg". Een dergelij ke claim heeft hij ook kunnen leggen op enkele tientallen andere oude wrak ken die hij in de afgelopen jaren heeft opgespoord, wat inhoudt dat hij zich laat betalen voor het uitvoeren en/of begeleiden van het onderzoeks- en bergingswerk, in dit geval dus door het ministerie van WVC. De berging van de achtersteven van het 16e eeuwse schip was uitbesteed aan het Terschellinger duikteam (waarvan Eel- man lid is) omdat de Terschellingers beschikken over een geschikt bergings vaartuig met hijsmateriaal van voldoen de vermogen. De Terschellingers koch ten de oorspronkelijk als visserijschip gebouwde .Ursus II" vijf jaar geleden min of meer kant en klaar, want het was als bergingsvaartuig in gebruik ge weest. Over de mast kan een gewicht van ongeveer vijf ton worden opgehe sen en over de rol die is aangebracht op de voorsteven wel 20 ton. Het ge wicht van het te bergen wrakstuk van de 16e eeuwse koopvaarder werd ge schat op driekwart ton. Het Terschellinger duikteam Ecuador Ide naam is ontleend aan een bekend wrak waarop werd gedoken) bestaat sedert tien jaar en telt 30 leden, waar onder vijftien actieve duikers. De club vervult op Terschelling ongeveer de zelfde rol als de duikclubs op Texel. Er wordt vaak samengewerkt met onder waterarcheologen van WVC en veel van wat onder water wordt gevonden, komt terecht in het museum. Op Ter schelling is het plaatselijk museum „Het Behouden Huis" een afdeling onderwaterarcheologie verbonden, net als bij het Maritiem en Juttersmuseum in Oudeschild. In het „Behouden Huis" liggen thans de fraaie leren schoenen, die onlangs uit het Scheurrak-wrak bij Texel werden ge haald. Vooral dank zij deze schoenen kon met vrij grote zekerheid worden bepaald dat het wrak uit de zestiende eeuw komt. Op schilderijen uit die tijd komt hetzelfde type, modieuze schoen voor. moest worden vastgebonden alvorens het op te hijsen. Op deze wijze was de kans dat het door de tand des tijds zwaar aangetaste houten wrakdeel be trekkelijk gaaf aan de oppervlakte zou komen, het grootst. Het ijzeren rek van 500 kg, tevoren op Texel gemaakt, kon donderdag op zijn plek worden gebracht, waarna de resterende ruimte werd opgestopt met ballonnen. Vrijda gochtend werd de achtersteven losge zaagd met behulp van een pneuma tisch werkende kettingzaag. Even was er een probleem toen de Ursus tijdens het werk van zijn anker sloeg en een stukje wegdreef, maar dat gaf geen er nstige vertragingg. Vrijdagmiddag kon den onder water de stalen kabels aan het rek worden bevestigd en was het naar de oppervlakte brengen een routi- nekarwei, dat echter voorzichtig en dus langzaam werd uitgevoerd. Het door boormossels flink aangetaste wrakdeel bestaat uit een stuk achter steven van 2meter en een daarop aansluitend stuk kiel van 3,60 meter. Uit de wijze waarop de houtverbindin gen zijn gemaakt kan de rest van de Terschellinger duikers meldt dat ba ttles klaar Is en dat het hijsen kan tin. urnalisten en anderen aan boord lie schepen keken een beetje be naar het onherkenbare donkere Huk met een doorsnee van enkele meters: was dat nou al ls WVC-onderwaterarcheologen leiding van Thijs van Maarleveld echter blij. In alle rust kunnen op de wal de bouw-technische [derheden onderzoeken van het Voorbereiding lil het acht meter diepe water op- van het wrakstuk was vrijdag een peuleschilletje. Heel wat amer en inspannender was het ereidend werk geweest, dat be- isdat het vaartuig van het Ter- inger duikteam „Ecuador" ter plekke was aangekomen, kheurrak is een tamelijk diepe de Waddenzee, ongeveer ter :e van Oosterend daar waar de itroom naar Oost afbuigt, een varen vanaf de haven van Oude- Het is een als zodanig aange- vaarroute. Om de WVC-duikers toord te laten werken werden de tonnen iets verlegd en de plek zelf gemankeerd met een warte boei met het opschrift Het karwei is geklaard: het stuk achtersteven wordt neergelaten op het dek van da Ursus II. de het onderzoek. Of het daarna zal worden geconserveerd en tentoon gesteld is twijfelachtig. Dergelijk wra- konderzoek zou op Texel zelf kunnen gebeuren als daar een WVC-depöt zou worden gesticht. Op Texel wil men dat graag en ook de monumentenraad van WVC staat er positief tegenover. Geld is er tot dusver niet voor uitgetrokken, maar dat betekent niet dat het plan van de baan is. Volgens onderwater- archeoloog Thijs van Maarleveld is overleg tussen rijk, provincie en ge meente nog gaande. „We moesten eerst precies vaststellen aan welke ei send zo'n depót moet voldoen, dus wat nodig en nuttig is. Over het geld praten we dan later wel". ue historische vangst wordt overgeladen op de in de haven ven Oudeschild liggende Eben Haêzer. IFoto Dirk KuiterI. scht om het wrak te onderzoeken sntueel te bergen berust bij ma- duiker Hans Eelman van de IJzeren rek Woensdag begonnen de Terschellinger duikers met het verwijderen van een forse hoeveelheid zand onder het wrak om het gewenste deel van de achter steven te kunnen loszagen. Het zand werd weggezogen met een „airlift", een soort stofzuiger. Er ontstond toen ruimte om er een ijzeren rek onder te kunnen schuiven, waarop het wrakdeel achtersteven worden gereconstrueerd en dat zegt ook iets over de rest van de konstruktie van het hele 16e eeuw se schip, dat vervaardigd werd in een tijd dat de scheepsbouw grote ontwik kelingen doormaakte. Of later meerde re stukken van het wrak zullen worden Dominee T. Verbeek van de Hervorm de gemeenten Waal/Koog en Den Hoorn heeft het beroep dat op hem was uitgebracht door de Hervormde gemeente van Hillegom, aangenomen. Hij vertrekt begin januari naar zijn nieuwe standplaats, waar hij samen met drie collega's de zorg krijgt over 1300 gemeenteleden. geborgen, staat niet vast. Het verdere onderzoek aan het wrak zal misschien nog wel jaren in beslag nemen. Om te voorkomen dat de uit de zee bodem stekende delen van het wrak intussen door de zee worden afgebro ken, is alles inmiddels afgedekt men sen met zandzakken verzwaard. Afgevoerd De vrijdag geborgen achtersteven werd naar de haven van Oudeschild ge bracht en daar overgeladen in het bin nenvaartuig „Eben Haezer" van schip per Jochem Spithorst. Die zal zorgen voor transport naar Alphen aan de Rijn waar de afdeling onderwaterarche ologie zeer onlangs (per 1 oktober) een werkbasis in gebruik heeft geno men. Hier zal het wrakstuk met sproei koppen worden natgehouden geduren- Op het Schilderend vond zaterdag een aanrijding plaats toen een Opel- bestuurder uit Den Burg schrok van een geparkeerde aanhangwagen. Hij week naar links uit waarbij hij in bot sing kwam met een 46-jarige man uit Den Burg in een Porsche. De Opel liep aanzienlijke schade op en de Porsche raakte voor ontzet. De bromfiets van een 16-jarige jongen uit Den Burg werd op de Laagwaalder- weg door de politie uit het verkeer ge nomen, omdat zij dachten dat deze was opgevoerd. Technisch onderzoek leerde dat dat inderdaad het geval was. De „foute" onderdelen werden in beslag genomen. [paar weken zijn boven de li duinen zeilvliegers actief, aan sport die hier tot dusver geheel niet werd beoefend. weken geleden waren enke- nsen bezig bij het strand van loorn, waar ze profiteerden opgaande luchtstroom, ver- likt door de straffe westen door de duinrand wordt ituwd. Op die manier kan een li worden bereikt van tiental- •iters en een ervaren zeilvlie- 81 dan langdurig in de lucht s9 j.l. probeerde een drietal zeil- het boven de duinen in de ran De Muy, waarbij werd op- fn van de hoge voormalige ik die de grens vormt tussen de stee polder en het duinengebied, harde oostenwind leken de goed, maar de vliegresulta- den tegen. Omdat de lucht on- was bleven de vliegers maar 'ld in de lucht en tegen de 'oen de lucht stabieler was, •windkracht afgenomen, zodat *toen niet best lukte. Bij geen 'is werd een grotere hoogte be- •n ongeveer 35 meter boven de id. ing voor het experiment van Harry Timmer en de gebroeders Paul en Harry de Gier was dat eerstge noemde hier vorige week een paar da gen op vakantie was. „Mijn oog viel toen op dat lange, rechte en hoge duin aan het eind van de Muyweg, waar je bij oostenwind volgens mij pri ma zou kunnen vliegen. Ik heb toen mijn zeilvrienden Paul en Harry opge beld en we zijn met onze spullen hier heen gekomen". Illegaal Probleem bij het zeilvliegen is het ille gale karakter. Landen en opstijen mag maar op enkele plaatsen langs de Ne derlandse kust, zoals IJmuiden waar gelegenheid bestaat om bij een zeil- vliegschool een opleiding te volgen. De (niet ongevaarlijke) sport wordt daar in de weekenden bij gunstige kondities door tientallen mensen tege lijk beoefend. Of dat ook op Texel zou kunnen gebeuren is twijfelachtig. De ervaringen die tot dusver zijn opge daan wijzen niet op bijster gunstige omstandigheden. Het feit dat de dui nen gemiddeld te laag zijn wordt blijk baar onvoldoende gecompenseerd door de meestal krachtige wind. Nog afgezien van de schade die de startende en landende zeilvliegers zou den kunnen aanrichten in de kwetsba re duinbegroeiing en het aangrenzende argrarische gebied. De kans is klein dat de plaatselijke overheid aann deze vorm van sportbeoefening zal meewerken. Zwevend els een meeuw boven Elerland. De vluchtjes van zaterdag waren echter van korte duur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1