Met méér aansluitingen lardgas in buitengebied Rabobank Q iieuw project zou negen ton kosten Grotere capaciteit te verantwoorden" Veel kustafslag door storm Staatssecretaris bracht informeel bezoek aan Texel Hond tussen de schapen S PENSIOEN EN DE FISCUS Vogels met vreemde vervuiling aangespoeld Vernielingen Brute vernieling ieuwe TX 43 voor Gebr. Van der Vis ■GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - Nr. 10.233 DINSDAG 24 NOVEMBER 1987 Op deze pleets bij peel 27 sloeg een flink deel van het drie jaar geleden opgehoogde strand weg Jaap Kreeft van RWS stept hier de ef- stend uit en komt tot 5Vi meter efsleg. overweging voor de PSP'er. Commissielid Erna Eelman-van der Kooi (VVD) ontbrak gisteravond. De heer Van Noort noemde desge vraagd nog twee verschillen: gas biedt meer comfort en het rendement van een gasinstallatie kan iets gunstiger uitvallen (afhankelijk van de kwaliteit van de ketel; een goede ketel is echter ook duurder). Het gasbedrijf is niet bereid om méér dan f1600,— per perceel bij te dragen. Dat betekent dat het resterende be drag moet worden opgehoest door de gemeente, een totaal van negen ton. Bij het vorige project lagen de gemid delde investeringskosten per perceel nog aanmerkelijk lager dan nu is ge raamd: ca. f8000— tegen f3500,—. 68 verder door het leven ging. De TX 4 heeft model gestaan voor de nieuwe TX 43. Biem C. van der Vis: ,,De ,,4" is ons fantastisch bevallen. De aan schaf van een schip met tenminste de zelfde capaciteit zou goede perspectie ven bieden, dachten wij. Niet dat de vorige ,,43" zo slecht was hoor; in de zeven jaar dat we daarmee hebben ge varen, hadden we telkens goede besommingen." Verantwoord Hij noemt de investering verantwoord: „Drie jaar geleden hebben we al een quantum aangekocht en vorige week weer een nieuw We kunnen hier mee het hele jaar volvissen, als er ten minste een goede controle komt op de individuele quota". De nieuwe TX43 heeft een motorvermogen van 3000 pk, een aanmerkelijk verschil met de 1800 pk van de vorige kotter. Het maximum vermogen bedraagt zelfs 3300 pk. Voorts heeft het schip drie hulpmotoren (van 325 pk) aan boord, waarvan één voorin het schip. Dit heeft als voordeel dat er geen kracht van de hoofdmotor hoeft te worden „afgetapt", voor bijv. het aandrijven van de boegschroef, het binnenhalen van het vistuig en stroomopwekking. De afmetingen zijn dezelfde als die van de TX 4: 40.20 meter lang, 9 meter breed en 5.10 meter hoog. Door onder meer een zwaardere kiel heeft de TX 43 wel meer diepgang dan zijn „broertje". Om weer wat gewicht te besparen zijn de toppen van de voor- en achtermast van aluminium ge maakt. Nog enkele verschillen: de TX 43 beschikt over een grotere schroef (3.40 m diameter) en een boegschroef van 120 pk. De bouw van het schip was al in volle gang toen minister Braks maatregelen afkondigde om ver dere capaciteitsvergroting tegen te gaan. Wat betreft het motorvermogen (een limiet van 2000 pk) had dat geen invloed, omdat die maatregel gold voor schepen die nog moesten worden gebouwd. Wél werd aan een ander voorschrift voldaan: de lengte van het vistuig is twaalf meter aan elke zijde van het schip, in plaats van de gebrui kelijke vijftien. In hoofdzaak zal worden gevist op tong en schol, en op de tweede plaats op kabeljauw en tarbot. De bemanning bestaat uit zeven personen. Het hoge water dat gepaard ging met de noordwesterstorm van vrij dag op zaterdag heeft flinke afslag van strand en duin veroorzaakt. De meetploeg van Rijkswaterstaat stel de gistermiddag vast dat vooral veel schade is toegebracht aan het opgespoten strand van De Koog en ten noorden van de Slufter. Van beide „suppleties" sloeg vijf tot zes meter weg. Van de duinen bij paal 9 verdween vijf meter in de golven. Op de meeste andere plekken langs de westkust van Texel sloeg één tot twee meter duin weg. De afslag werd niet alleen veroorzaakt door de jongste storm; ook in de voorafgaande dagen stond het water vaak tegen de duin voet en spoelde het zand weg. Het Als alles volgens plan is verlopen heeft staatssecretaris van onder wijs mevrouw Ginjaar-Maas van daag een informeel bezoek ge bracht aan Texel. Ze bezocht er drie onderwijsinstituten en ge bruikte de lunch in het LBO- restaurant „Het Proefkonijn". Het bezoek van de bewindsvrouw aan Texel zou aanvankelijk in mei plaats hebben, maar ze stelde het toen uit wegens dringender zaken. De staatsse cretaris, in gezelschap van inspecteur- generaal De Jager, arriveerde om 11.00 uur op het eiland, bezocht als eerste de Rijksscholengemeenschap, vervol gens het Lager Beroepsonderwijs en tenslotte het NIOZ De politie is samen met een jachtop ziener op zoek geweest naar de hond die in het weiland op de hoek van de Ruijslaan en de Californiëweg achter de schapen heeft aangezeten en er eentje zodanig heeft verwond dat deze op de noodslachtplaats moest worden afgemaakt. Van de hond was geen spoor meer en er is ook geen signale ment bekend. Eventuele getuigen wor den verzocht contact op te nemen met de politie (02220-2644). Financiële zekerheid voor later en een fiscale aftrekpost voor 1987 Wij adviseren u vrijblijvend over de mogelijkheden Telefoon 02220 - 4341 Na kantoortijd 4984, 4389, 5622 of 02225 - 616 y water bereikte vrijdagavond te Oude- schild een hoogte van 1.90 NAP. Het staat nu wel vast dat de zandsup- pletie tussen de Slufter en de vuurto ren geen hogere leeftijd dan vijf jaar beschoren zal zijn. Naar verwachting zal het in 1989 of 1990 nodig zijn om opnieuw zand op te spuiten. Ook de zandsuppletie bij De Koog verdwijnt sneller dan men had gehoopt. Een nauwkeurig beeld van de situatie van de Texelse westkust is er nog niet om dat ook metingen onder water nodig zijn om de ernst van de situatie vast te kunnen stellen. De verontrustende gegevens over de Texelse kust worden telkens naar de directie van Rijkswa terstaat gestuurd, zodat men er daar op kan rekenen dat er binnenkort geld nodig is voor een nieuwe zandsupple tie. De minister heeft bepaald dat al leen op deze wijze de Texelse kust in stand zal worden gehouden. Andere methoden zijn te duur in verhouding tot het resultaat. Op Texel zijn ongeveer tien vogels aangespoeld die slachtoffer zijn ge worden van een raadselachtige ver vuiling. Op de overige waddenei landen lagen de aantallen bedui dend hoger. De vogels, voorname lijk koeten en een enkele alk, zijn overgebracht naar Ecomare. „Een lijmachtige, bijzonder plakkerige vervuiling die vooral op de rug van de vogels zit. Het is een soort lijnolie met iets erdoor", omschreef Wiebe Sytsma van Ecomare. Na onderzoek van een monster is bij een instituut aan de overkant wel een middel gevonden om de kleefstof op te lossen, maar of dit de vogels niet aantast is nog niet be kend. „In het vogelopvangcentrum van Ureterp hebben ze er niet zulke goede ervaringen mee, dus we wach ten nog even af", aldus Sytsma. Tot nu toe drie keer deze maand zijn de ruiten van een bungalow aan de Californiëweg vernield. Twee keer be trof het een slaapkamerraam en in het weekend sneuvelde het voorkamer raam. Van de Nissan van een 49-jarige man uit Helmond werd een spiegel afgebro ken in de nacht van zaterdag op zon dag. De wagen stond geparkeerd aan de Emmalaan naast de RSG. In diezelfde nacht werd een ruitenwis ser vernield van de auto van een man uit Enschede. Deze wagen stond voor De Lindeboom. In de nacht van vrijdag op zaterdag is de VW-Golf van een 53-jarige vrouw uit het Duitse Dortmund op brute wij ze beschadigd. Er werden tegels door de ruiten gegooid en de lak werd zwaar beschadigd. Uit de wagen werd niets vermist. De auto stond gepar keerd aan de Vogelenzang en de poli tie verzoekt eventuele getuigen zich te willen melden (02220-2644). advertenties, abonnementen, etc. geveld Oe Rooy BV,, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, x-» Verschijnt dinsdags en vrijdags. joon 102220) 2741, na 18.00 uur 4881 X Abonnementsprijs ri9,20 per kwartaal; los 90 cent acne Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45. Den Burg, telefoon 02220 2741 L7/ l/C l L Wlyt I I 7 ItJiJ 10 lA f" 10HT1 V/7 77 ƒ7 /7 f 1 Postgiro 652 en werktijd deze week tot en met dinsdag as Harry de Graaf, Pelikaan di f %/l§ I \y i- %/J V #4' I l< %/V I L. J Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.9917.636 75. De Koog, telefoon 02228 - 266. \^S Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67 34.60.398. it aardgasnet in het buitengebied zal niet verder worden gebreid. Dat kon gisteravond worden geconcludeerd tij- ris de vergadering van de raadscommissie voor financieel, onomisch en technisch beleid. Het plan om naar 136 tot sver nog niet aangesloten percelen („onrendabele pan- n") aardgasleidingen aan te gaan leggen, zou de gemeente n f900.000,— kosten. Geen der aanwezigen achtte dit een ceptabele investering. ig jaar werd op Texel een pro- uitgevoerd waarbij 163 panden iet buitengebied en ongunstig gen panden binnen de be- twde kom, op het aardgasnet den aangesloten. De afgelopen anden stroomden nog vele ver ken bij de gemeente binnen om te worden aangesloten. Gister- nd kwam echter duidelijk vast itaan dat het voor de gemeente te dure aangelegenheid wordt. zullen er voorlopig een streep Ier moeten zetten", constateer- wethouder Klaas Barendregt. iet vorig jaar gerealiseerde project in een eerste opzet uitgegaan van nieuwe aansluitingen, maar dat niet haalbaar. Momenteel maken hts 97 van de 163 nieuw aangeslo ft daadwerkelijk gebruik van gas. resultaat dat teleurstellend mag Jen genoemd, maar waar een logi- verklaring voor te geven valt. Een jaar geleden, toen de plannen het project werden gemaakt, was «ijs van aardgas nog aanzienlijk la- dan die van olie. Maar nadat men de uitvoering was gestart, kelder- Ie olieprijs fors, met het gevolg dat lomenteel nog nauwelijks een prijs- chil bestaat. Vele van de nieuw jeslotenen hebben daarom beslo- om de vervanging van hun olieka- door een gasinstallatie (kosten: f3000,—I nog even uit te stellen. Pas als de oliekachel versleten is, zal men overschakelen op gas. De winst die directe vervanging oplevert, zou toch maar gering zijn., „Bovendien is de koppeling van olie prijs en gasprijs nu dusdanig, dat als de olieprijs straks weer zou gaan stij gen, de gasprijs dat in dezelfde mate doet. Het prijsverschil blijft dus prak tisch nihil." Aldus de toelichting van de heer Th. L. van Noort, technisch adjunct-directeur van de NV Maat schappij tot Gasvoorziening Gelders Rivierengebied IGGRI, welk bedrijf is belast met het beheer van Gasbedrijf Texel. Samen met zijn collega Joh. Hogenkamp, chef bedrijfsbureau van de GGR, was hij slechts na lang aan dringen van gemeentelijke zijde bereid om vanuit Tiel naar Texel te komen. „Het lijkt ons een onhaalbare zaak voor de gemeente Texel om dit project te financieren", aldus stelde Van Noort. Na twintig minuten toelichting en discussie stapten de heren dan ook alweer op om de boot van acht uur te halen en ijlings naar de Betuwe terug te reizen. In die korte tijd waren ook de commis sieleden tot de conclusie gekomen dat verdere uitbreiding, zeker gezien de fi nanciële situatie bij de gemeente, uit het hoofd moet worden gezet. Alleen het Texels Belang-raadslid Gerbrand Poster hield een slag om de arm. Hij wil de kwestie nog eens met zijn frac tiegenoten bespreken. Poster was niet overtuigd geraakt van de uitleg van de GGR-delegatie. Het was hem ter ore gekomen dat enkele kleine verhuurbe drijven in het buitengebied niet tot aansluiting waren overgegaan omdat zij een te hoog bedrag aan vastrecht zouden moeten gaan betalen. Voor el ke verhuureenheid zou namelijk een gasmeter moeten worden geplaatst. De heer Hogenkamp legde uit dat het voor het totaalbedrag aan vastrecht niet uitmaakt of je één grote gasmeter of meerdere kleine meters plaatst. Het aantal percelen is bepalend, niet het aantal meters. „Ik hoop maar dat het waar is", pareerde Poster. Dirk Terpstra IPvdA) zag in dat verdere uitbreiding onmogelijk kan worden ge realiseerd zonder er geld op toe te leg gen. „Of je zou de tarieven voor de baatbelasting enorm moeten verho gen." Wethouder Barendregt ontraad de hem deze noodgreep, en ook Terpstra zelf was daarvan overtuigd. Achtergesteld Ate Rienstra (CDA) constateerde dat het oorspronkelijke argument om aan te sluiten (aardgas is goedkoper) niet meer geldig is. Hij betreurt het dat hierdoor een deel van de Texelse be volking blijvend is achtergesteld wat betreft de energievoorziening. Ook Peter Bakker (PSP) meent dat „het onverantwoord is om veel ge meenschapsgeld te stoppen in iets dat blijvend onrendabel is". Maar wellicht zijn er andere mogelijkheden dan via het aardgasnet, opperde Bakker. Er zouden bijvoorbeeld gastanks bij de onrendabele panden kunnen worden geplaatst. Gas is een schonere brandstof dan olie, en ook dat is een s in deze woelige periode van gstbeperkende maatregelen is tapaciteit van de Texelse kotter- )t weer iets toegenomen. De ia Van der Vis uit Oosterend namelijk een nieuwe TX 43 wen, die groter is en over meer aogen beschikt dan zijn voor- ger. De f7,1,— miljoen gulden lende „Biem van der Vis" is lans de eigenaars echter een ntwoorde aanschaf: het bijbe- tnde visquotum is voldoende een heel jaar „normaal" te nen volvissen. De nieuwe „43" kwam in de nacht van donderdag op vrijdag voor de eerste maal de haven van Oudeschild binnengevaren. Daarmee was het schip na een lange reeks omzwervin gen eindelijk op de plaats van bestem ming aangeland. Het casco was name lijk vervaardigd op een scheepswerf in het Poolse Gdansk, en werd daar in juni te water gelaten. In het overdekte dok van de Frysian-scheepswerf te Harlingen werd het stalen casco gestraald. Met de „Elisabeth" van Leo Visser uit Oudeschild werd de in aan bouw zijnde TX 43 naar Gorkum gesleept. Daar was meer dan een maand nodig om de motoren en ander „zwaar" materieel te plaatsen, in een loods van de werf Damen. Bij hoofd aannemer Maaskant Shipyard in Brui- nisse werd het schip tenslotte afge werkt. Vorige week maandag werd de technische proefvaart gehouden. De eigenaars mochten tevreden zijn: bijna alles bleek in orde en bovendien was het schip bijna vier weken eerder afge leverd dan gepland. In verband met het recente overlijden van mede firmant en broer Jan van der Vis, was echter besloten om er geen feest van te maken en een officiële proefvaart voor genodigden bleef dan ook achter wegen. De twee overgebleven firman ten zijn Sijp en Biem C. van der Vis. In 1988 zullen twee zoons van Jan van der Vis, Biem en Pieter Jan, de firma leiding versterken. Tot het bedrijf be hoort ook de TX 4 „Concordia", die dit jaar voor de inkomsten moest zor gen toen de oude TX 43 was verkocht aan Pieter Aris van der Vis en als TX TX 43 ,,Biem van der Vis" aan de kade in de Oudeschilder haven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 1