,Geen i het afbreuk recreatie Dennen-gebied" m niet nee voordat je weet waarover je praat" Concept-beheersplan Staatsbosbeheer: - 'IW aar I. R. BAURICHTER OVER NATIONAAL PARK Zffi fcMb; Zon, maan en hoog water 1 1! J DAG 27 NOVEMBER 1987 TEXELSE COURANT PAGINA 5 50 45 Is we het beheer van De Dennen op de juiste wijze weten te sturen, dan zullen we geen afbreuk hoeven doen aan recreatieve belang van dit gebied. Dat kan vaak eenvou- bijvoorbeeld door paden of andere voorzieningen te ver- atsen. De mensen zoeken dan vanzelf een ander stuk bos de recreatiemogelijkheden blijven op hetzelfde peil, en elijkertijd zorg je ook dat de natuurwaarden niet worden igetast. Het gaat erom de goede synthese te vinden." Al- trachtte ir. P.L.J.M.A. Noelmans woensdagavond de dscommissie en andere toehoorders gerust te stellen om it de plannen van Staatsbosbeheer wat betreft het beheer de Dennen. ristische verblijfsmogelijkheden rond De Koog in de laatste vijftien jaar. An derzijds komt dat door de aantrek kingskracht van het dennenbos. Het beleid van Staatsbosbeheer voor dit gebied zal weinig verschillen van hetgeen op het moment al in de prak tijk wordt toegepast. Het vorige be heersplan dateert namelijk nog van cir ca 1970, en veel ideeën daaruit gaan al lang niet meer op. Met name de op vattingen over het bosbeheer zijn aan veranderingen onderhevig. Tegenwoor dig wordt veel meer getracht in te spe- Staatsbosbeheer is bezig met het opstellen van een be heersplan voor het middengedeelte van het Texelse duinge bied. Ook De Dennen wordt hiertoe gerekend. Het vorige be heersplan (een meerjarenplan waarin precies staat aangegeven op welke wijze de verschillende delen van het bedoelde gebied moeten worden beheerd) dateert uit ca. 1970 en is inmiddels door de tijd achterhaald. Voordat het beheersplan definitief gestalte krijgt, geeft SBB belanghebbenden en betrokken in stanties de kans om hun mening te geven. Zo heeft bijvoor beeld de gemeente Texel de grote lijnen van het voorlopige nieuwe plan opgestuurd gekregen. Na bestudering op de afde ling ruimtelijke ordening, werd het concept woensdagavond bediscussieerd tijdens de vergadering van de raadscommissie ruimtelijk- en huisvestingsbeleid. Ir. P.L.J.M.A. Noelmans, hoofd terreinbeheer in de provincie Noordholland was aanwe zig om toelichting te geven. Fietsen is één ven de vele recreatieve mogelijkheden in De Dennen. (Foto: Arend Nijkemp beheersplan Dennen zal het duin- en bosgebied tussen paal 12 en paal 21 beslaan en is nld in negen deelgebieden. De nummering correspondeert met de volgorde die in het tl wordt genoemd. gbv \AR. hoofd terreinbeheer in de provin- Joord-Holland ging vrij gedetail- in op een groot aantal vragen, ;undig bijgestaan door Ton Butter, ictsassistent bij SBB Texel. Niet n de recreatieve functie van De nen en aangrenzende gebieden nde een belangrijk aandachtspunt, waren er veel vragen over de in voor de agrarische gronden in het gebied. louder Daan Schilling verkondigde de gemeente wil dat de huidige nsche gebieden in gebruik blijven iet tot natuurgebied zullen worden svormd als een agrariër zijn pacht- ienkomst beëindigt. De overgang bos naar agrarische grond wordt slijk door veel mensen als prettig en. Butter vertelde dat het zo'n vaart sl lopen. SBB zal, als bijvoor een stuk weidegrond niet meer It verpacht, inderdaad zélf het be ter hand moeten nemen, maar betekent niet dat men het gebied iten verruigen. ,,We houden in dat wel grasland, maar met andere ssting (geen kunstmest, geen ijdingsmiddelen) ontstaat een heel vegetatie, 't Is ook maar net natuur noemt. Vroeger, voordat mstmest-tijdperk aanbrak, waren rilanden zelfs niet anders..." ig concludeerde dat het ook om ig van het landschap gaat: een moet ook als weiland herken- zijn. „Maar verder is er eigenlijk verschil van mening. Een boer et maximale rendement uit zijn nd halen en past daarom een an- eheer toe dan Staatsbosbeheer." ezorgdheid over de circa 18 hecta- irarische enclaves in het beheers- d werd met dergelijke verklarin- 'oor een groot deel weggenomen. Deelgebieden oordgrens van het beheersgebied trokken ter hoogte van paal 21 ten noorden van De Koog), en uiden is het gebied begrensd de weg naar het Jan Ayeslag 12). Er zijn negen deelgebieden: lerstrand e.o. (110 ha), ingnollen (100 ha), 3.bosgebied 'rtiient (20 ha), 4.Kerckeland e.o. il, 5.bosgebied Everstekoog, incl. 180 ha), 6.Duinpark (80 ha), ekersvallei (130 ha), 8.De Dennen ha), 9.Westerduinen (175 ha). Dus behalve De Dennen valt ook het aangrenzende duingebied binnen het „beheersplan Dennen". Geconstateerd wordt dat juist dit deel van het totale Texelse duingebied de grootste recrea tieve opvangfunctie heeft. Enerzijds komt dat door de expansie van de toe- len op natuurlijke processen (dood hout laten liggen, natuurlijke verjon ging, loofbosontwikkeling). Niet alleen uit natuur- en landschapsoogpunt heeft dat positieve kanten, het kost ook minder. Dennen Van de aanwezigen kwam hierop niet temin kritiek. ,,De Dennen moeten De Dennen blijven, wat de Texelaars be treft", vatte Schilling deze kritiek sa men. Toehoorder Jan Duin vond het oprukken van het loofbos tussen de dennebomen niet zo geslaagd: ,,lk zou zeggen: tot hier en niet verder. In de winter is het bos een plaats waar veel Texelaars gaan wandelen en dan geven deze bomen een kaal, troosteloos aan zicht. De belevingswaarde is groter met alleen dennen." Soortgelijke gelui den waren te horen van de commissie leden Huitema-Vos (CDA) en Roeper (PvdA). Butter gaf een adequaat ant woord: hij toonde een plattegrond waarop loofbos en dennenbos was in getekend. Het bleek dat het loofbos maar een zeer klein percentage van het totale gebied in beslag neemt. Eer lijkheidshalve gaf hij toe dat veel loof bos in opkomst is, als ondergroei van de dennen. „Alleen dennen, of den nen met kale ondergroei maakt in de winter niets uit, maar in de zomer is het bos aantrekkelijker. Veel toeristen blijken het bos als zeer afwisselend te ervaren." Duin vroeg voorts of het dunnen van het bos, dat gepaard gaat met het rustverscheurende geluid van motorza- gen, minder frequent kan geschieden. Butter vertelde dat het best een jaar of vijf rustig kan blijven, als SBB zou kiezen voor een grote aannemer van de overkant. „Maar dan wordt het een veldslag als in één keer zoveel bomen worden gekapt." Nu wordt het dunnen uitbesteed aan een Texelse aannemer, een situatie die goed bevalt. Loofbos dient niet alleen als verfraai ing, maar ook om een stabieler bos te maken. Met deze argumenten is destijds besloten tot aanplant van an dere bomen dan dennen. Nu het bos ouder is, kan er een overwegend loof bos ontstaan, als men de natuur zijn gang zou laten gaan. Dit ondanks het feit dat er ook natuurlijke verjonging van dennenbomen plaatsvindt. Ir. Noelmans verklaarde dat het nu een kwestie van beheer is om een even wichtig opgebouwd bos te verkrijgen. Zeewind Noelmans vertelde dat Staatsbosbe heer van plan is de westelijke zijde van het bos te voorzien van een loofbos singel, als bescherming tegen de zilte zeewind. Op de bestaande bosgrens (dus geen verschuiving ervan) zullen jonge eiken worden geplant, met als doel het achterliggende bos meer luw te te verschaffen, zodat het zich beter kan ontwikkelen. Bij eikebomen, moet niet worden gedacht aan dertig meter hoge exemplaren, dat zou in deze om standigheden (zeewind) zelfs onmoge lijk zijn. De aanplant zal het dan ook zwaar te verduren krijgen, zodat het realiseren van een singel een langdurig proces zal zijn. De eikjes worden van binnenuit het bos geplant, een karwei waar SBB inmiddels mee bezig is. Peter Bakker (PSP) vroeg de opbouw van lage boompjes naar hoog, te handhaven. Butter antwoordde dat dit de bedoeling ook is, sterker nog: het kan zelfs niet anders. Wethouder Schilling opperde een ka rakteristiek stuk „donker" dennenbos, zoals tegenover het Duinpark aan de Randweg, niet verloren te laten gaan. Ton Butter vertelde dat dat naar alle waarschijnlijkheid wél zal gebeuren. Het type boom dat daar staat, hoort in de SBB-opvattingen niet in De Den nen thuis. De bomen worden gauw ziek en vallen te gemakkelijk om. „On verantwoord om opnieuw zo'n stuk bos aan te leggen", zei Butter beslist. Bramen „De Texelse bevolking houdt van in maken", begon Peter Bakker zijn plei- „Niets is slechter dan janken in een hoekje en nee roepen". Dat zei woensdagavond de heer I. R. Baurichter, consulent voor ruimtelijke en economische advisering bij het KNOV, toen hij in hotel De Lindeboom sprak over de mogelijkheid om de duinen van Texel tot nationaal park te maken. Essentie van zijn betoog was dat Texel en met name de ondernemers in overleg moeten treden met de rijksoverheid om precies te bepalen wat de ge volgen van de parkstatus zullen zijn voor het eiland en pas dan een standpunt moeten innemen. Baurichter hield zijn lezing voor de leden van het Texels Verbond van Ondernemers na afloop van het huishoudelijk gedeelte van de jaarvergadering. Hij sprak uit een zekere praktijkervaring, want als vertegen woordiger van het bedrijfsleven is hij nauw betrokken bij de procedure die gaande is om de duinen van Schiermon nikoog tot nationaal park te maken. Daar is thans sprake van een „park in oprich ting"; de definitieve stap moet door de gemeenteraad aldaar nog worden gezet. Baurichter gaf de Texelse ondernemers het advies eens naar Schiermonnikoog te gaan om te vernemen wat hun daar ge vestigde collega's van de parkplannen vinden. Hij legde er de nadruk op dat de regels en mogelijkheden die in het kader van het park van kracht zullen worden niet bij voorbaat vast staan. „Het is het resultaat van onderhandelingen, waarbij recht wordt gedaan aan de specifieke si tuatie waarin het betrokken gebied ver keert". Hoewel de spreker zich uitdrukte in voorzichtige termen liet hij zich duide lijk afkeurend uit over de houding die Texel tot dusver heeft ingenomen ten aanzien van deze problematiek. „Texel heeft het park met kracht verworpen. Waarom? Je moet zoiets alleen afwijzen als je weet waarover het gaat. Anders zou je er wel eens spijt van kunnen krij gen dat je nee hebt gezegd." Ook op Schiermonnikoog was de bevol king in eeiste instantie zeer afwijzend. Met name de angst voor inmenging door instanties van het vasteland in eilander aangelegenheden, speelde een rol. Op een gegeven moment is besloten een af- koelperiode in acht te nemen en eerst eens te onderzoeken wat het park in de praktijk voor het eiland zou kunnen bete kenen. Er kwam een overlegorgaan waar in niet alleen milieu-organisatie en het mi nisterie participeren maar ook de plaatse lijke bedrijven en de bevolking. In dat overlegorgaan worden de plannen „voor gekookt" met als resultaat een ontwerp beheeisplan met een financiële regeling. Er is geld gekomen voor verbetering van het bezoekerscentrum en voor fietspaden en de ondememeis van Schiermonnikoog zijn tot de ontdekking gekomen dat ze nu meer bij het beheer van het eiland zijn betrokken dan ooit tevoren. Partnership Spreker legde er de nadruk op dat het allerminst kwalijk is dat ondernemers met de overheid om de tafel gaan zitten om tot gezamenlijke planvorming te komen. Het is zelfs hypermodem en wordt aan geduid als „public private partnership". Dat geldt niet alleen voor de parkdiscus sie maar ook voor thans reëel aan de or de zijnde kwesties zoals de bijstelling van het recreatiebasisplan, het bestem mingsplan buitengebied en het plan voor de uitbouw van „Ecomare". Deze plan nen zullen voor een belangrijk deel bepa len hoe de eeiste tien jaar er op Texel gaan uitzien. De ondememeis moeten zich opstellen als serieuze overlegpartners en hebben wat dat betreft al een eerste stap gedaan door hun betrokkenheid bij het Toeristische Aktieplan, dat erop is ge richt het eiland nog aantrekkelijker te ma ken, met name voor de sportieve recreant die wat meer te besteden heeft. Bufferzones Parktegenstander J. C. Dros zei dat het kleine Schiermonnikoog met zijn beperkte landbouwareaal niet is te vergelijken met Texel en herinnerde aan de bufferzones en stiltegebieden die krachtens de parkstatus kunnen worden opgelegd, waardoor het effect van de beschermen de maatregelen niet beperkt blijft tot de duinen, maar zich uitstrekt tot diep in het agrarische gebied. De bruto omzet van de economische bedrijvigheid van Texel zou daardoor verminderen en dat zou te rugloop van de werkgelegenheid beteke nen met alle ongunstige maatschappelijke gevolgen van dien, zoals het verdwijnen van scholen. Hoe treurig de gevolgen zijn van natuurbeheer in agrarisch gebied il- lustreeide Dros door te wijzen op de ganzenboerderij „Zeebuig". Ooit was daar sprake van een jaaromzet van f400.000,—. „Nu werkt daar nog maar één man en die heeft zoveel tijd over dat hij vliegles sen neemt". Baurichter gaf toe dat Texel andeis is dan Schiermonnikoog, maar ging ervan uit dat het beheersplan daar dan ook re kening mee zal moeten houden Hij gaf aan dat ook natuurbescherming en na tuurbeheer economische betekenis heb ben. „De meeste mensen komen immers om de natuur naar Texel. Als er mogelijk heden zijn om Texels „eigene" verder te ontwikkelen, moeten die worden aangegrepen". Dat van beschermende maatregelen geen sprake is als het park niet doorgaat is een misverstand. Zonder parkstatus kun nen de terreinbeheerders zoals Staatsbos beheer vrijelijk hun gang gaan zonder verantwoording schuldig te zijn. Aanwij zing tot staatsnatuurmonument is ook zonder meer mogelijk. Alleen de procedures die aan de parkaanwijzing vooraf gaan, geven recht op inspraak. Voor zover er sprake is van beperkingen in de aan de duinen grenzende gebieden, kunnen deze financieel worden gecompenseerd. In de ze tijd van beperking van de landbouw- produktie is dat niet meer zo'n afschrik wekkende gedachte Voor- en nadelen Op een vraag van Martin Wamaar zei Baurichter dat de voordelen van het park bestaan uit het recht op inspraak en de financiën die beschikbaar komen, ten/vijl ook het promotie-effect niet moet worden onderschat. De aanwijzing tot park ver sterkt het imago als aantrekkelijk natuur gebied, waar toeristen opaf komen. Als nadelen noemde Baurichter de bemoein- gen van de hogere overheid, hoewrel die inmenging allerminst is uitgesloten als het park er niet komt. Wamaar veronderstel de dat het rijk niet zomaar een cadeautje geeft en voor het geld invloed wil ver werven om de natuur te beschermen, kennelijk omdat men vindt dat het anders niet goed gebeurt. Dat werd door de spreker niet ontkend, maar hij zag geen controverse Wie zou er bezwaar hebben tegen het behoud van de natuurlijke waaide van terrein dat reeds natuurgebied is? „Het is allemaal onderhandelbaar. Maak de balans op en bekijk het vooral op de lange termijn. Leg je nergens op vast, voordat alles duidelijk is". Wamaar: „En als de gemeenteraad nee zegt?" Baurichter: „Dan gaat het park niet door. On Schiermon^:| zijn ook nog men sen aie atwijzend zijn, maar de agrarische en middenstandsvertegenwoordigers in het overlegorgaan zeggen dat ze blij zijn dat ze zijn ingestapt". dooi om bepaalde soorten bomen en struiken waarvan de mens letterlijk het vruchtgebruik heeft (zoals bramen, tamme kastanjes, rode bessen), in de variatie op te nemen. Bakker ziet daar een educatieve functie aan verbonden: het zoeken en plukken van vruchten brengt de mensen natuurbesef bij. Butter antwoordde dat SBB geen ver andering zal aanbrengen in de periode dat er vrij kan worden bramen geplukt. Maar hij betwijfelde of SBB „met voorbedachte rade" tot aanplanting van bepaalde andere gewassen is over te halen. Daan Schilling zei dat de „oprukkende groene bordjes" hem een doorn in het oog zijn. Dat was Noelmans met hem eens, en hij hoopte dat het aantal ver bodsbordjes zal kunnen verminderen, omdat naar zijn mening het publiek de laatste jaren voorzichtiger met de na tuur omspringt. Ton Butter wist te ver tellen dat dat van meer factoren af hankelijk is. Deze week verleende een rechter vrijspraak aan iemand die te rechtstond wegens het overtreden van de verboden. De rechter oordeelde dat één lijn prikkeldraad niet voldoende is, maar dat een gebied met tenminste twee lijnen moet zijn afgezet om vol doende duidelijk te maken dat men het gebied niet mag betreden....Het zelfde geldt voor de verboden toegang-bordjes, die zouden ongeveer om de 75 meter moeten worden ge plaatst. voordat van juridische straf baarheid sprake kan zijn. De aanwezi gen waren het erover eens dat dit een kwalijke ontwikkeling is. Bezuinigingen Politiek Den Haag staat privatisering van taken van Staatsbosbeheer voor, hetgeen als een bezuinigingsmaatregel kan worden opgevat. Welke maatrege len genomen zullen worden, is nog onduidelijk. Voor wat De Dennen be treft, wordt de grootste kostenpost veroorzaakt door de voorzieningen die ten behoeve van de recreatie zijn aan gebracht, zoals toiletten en onderhoud van paden. Minder geld kan eventueel gevolgen hebben voor de kwaliteit van deze voorzieningen, aldus lichtte Ton Butter ons desgevraagd toe. De commentaren zullen door de plan makers van SBB worden „meegeno men" in de opstelling van het definitie ve beheersplan, dat in de loop van volgend jaar het licht zal zien. Voor dien krijgt de gemeente de concept tekst nogmaals opgestuurd, zodat men precies weet wat er gaat gebeuren en eventuele knelpunten mogelijk nog kunnen worden verholpen. Voorts is SBB van plan om eind volgend jaar met een ontwerp voor het zuidelijk duingedeelte te komen. Begin dit jaar werden de grote lijnen van het toe komstige beheersplan voor de noorde lijke Slufter reeds besproken. De open bare bijeenkomst in het Eierlandsche Huis trok toen een massa belangstel lenden. De drie concepten zullen uit eindelijk samen één beheersplan vor men. De zon komt 1 december op om 8.25 uur en gaat onder om 16.32 uur. Maan: 28 nov. E.K.; 5 dec. V.M. Doodtij: 30 november Hoog water ter rede van Oudeschild: Vrijdag 27 november 12.18 en Zaterdag 28 november 0.56 en 13.19 Zondag 29 november Maandag 30 november Dinsdag 1 december Woensdag 2 december Donderdag 3 december Vrijdag 4 decmeber Zaterdag 5 december Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. Laagwater valt gemiddeld 6.15 uur na hoogwater. 2.06 en 14.45 3.26 en 16.27 4.40 en 17.41 5.48 en 18.42 6.51 en 19.33 7.45 en 20.13 8.29 en 20.45

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1987 | | pagina 5