ilsilMHEI
«J RAADHUIS
Veel te laat aangevraagde
subsidies toch toegekend
De natuur van het bos
Veel veranderingen voor taxi's
door invoering van nieuwe wet
Boek over wettelijke
regeling voor wad
j Mededelingen van B. en li.
Reisdocumenten
Uitbreiding Smulpot
naar eigen ontwerp
VRIJDAG 1 JANUARI 1988
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
Een aantal weken geleden besteedde de krant nogal wat aandacht
aan het beheersplan van Staatsbosbeheer met betrekking tot de
Dennen. Uit de toelichting die Staatsbosbeheerders gaven op de
diverse vragen bleek dat de recreatiebelangen een zwaar stempel
op het beheer drukken, maar dat vee! meer dan in het verleden
ook rekening gehouden wordt met de natuurwaarden van het bos.
Echter bosbouwkundige belangen, d.w.z. mogelijkheden en onmo
gelijkheden, vormen nog steeds het raamwerk waar alles in moet
passen.
Wat zijn eigenlijk de natuurlijke waar
den van ons bos? Bekijken we het
strikt en met het verleden in het ach
terhoofd, dan moeten we concluderen
dat met het aanplanten van het bos
meer verloren is gegaan dan gewon
nen! Immers men heeft daarvoor diver
se natte duinvalleien (Heidvlak, Natte
Vlak) en uitgestrekte heidegronden
ontwaterd en ontgonnen. Een werkelijk
unieke bron op een hoog duin, de
Fonteinsnol, droogde daardoor op. Uit
oogpunt van natuurlijke waarden was
dit soort landschap veel belangrijker
dan een bos, aangeplant met boom
soorten die hier niet eens thuishoren.
Als de waterafvoer uit het bos gestopt
zou worden en alle bomen gekapt, zou
het oorspronkelijke landschap na ver
loop van jaren wel weer terugkomen.
Dat natuurbeschermers niet aandrin
gen op „afbouw" van het bos geeft
misschien al aan dat de Dennen thans
qua natuur toch ook gewaardeerd kan
worden. Nog afgezien van het feit dat
het gebied een belangrijke recreatieve
opvangfunctie heeft. Het bos voegt
duidelijk iets toe aan het eiland in de
vorm van een aantrekkelijk landschap,
een typische bosvegetatie en een
groot aantal bosvogels.
Niets doen
Voor de natuur in het bos is het het
beste niet meer „te beheren", dus niks
meer te doen. Vooral in de loofhout-
percelen zouden de natuurlijke ontwik
kelingen zoveel mogelijk kans moeten
krijgen. Het tot voor kort veel te
„clean" beheren van het bos door ge-
Bij uitgeverij Kluwer is een boek
verschenen met als titel „De
bestuurlijke problematiek van de
Waddenzee". Het is tot stand geko
men door samenwerking tussen de
Landelijke vereniging tot behoud
van de Waddenzee en de Land
bouwuniversiteit Wageningen. In
de bundel komt een groot aantal
deskundigen op juridisch en
bestuurlijk gebied aan het woord,
dat de problematiek van het Wad
dengebied van verschillende kan
ten belicht.
De reden waarom het boek is geschre
ven is dat de Tweede Kamer volgend
jaar zal besluiten over de vraag of er
een speciale wettelijke regeling moet
komen voor de Waddenzee. Het boek
verschijnt ook naar aanleiding van een
symposium over dit onderwerp dat op
10 februari zal worden gehouden aan
de landbouwuniversiteit te Wagenin
gen onder de titel „Het Wad, een
wetland zonder wet?". Het boek kost
f22.50,- en is verkrijgbaar in de
boekhandels.
De berichtgeving over „het nieuwe
paspoort" heeft in de afgelopen weken
tot veel verwarring aanleiding gege
ven. De situatie is thans zo, dat nog
steeds niet bekend is wanneer het
nieuwe paspoort wordt ingevoerd. Het
gevolg hiervan is geweest, dat er een
hausse is ontstaan in het aanvragen
van nieuwe paspoorten of het verlen
gen van reeds eerder afgegeven
paspoorten. Daardoor zijn enorme
achterstanden ontstaan, met name op
het bureau paspoorten bij de provinci
ale griffie. Het zal nog enige weken
duren alvorens deze achterstand is
weggewerkt. Thans is de situatie zo,
dat verzoeken om voorrang en dergelij
ke niet kunnen worden behandeld. In
dien men spoedshalve over een geldig
reisdocument dient te beschikken,
moet dit persoonlijk worden afgehaald
in Haarlem. Het aanvraagformulier
wordt op het gemeentehuis gereed ge
maakt en aan aanvrager meegegeven.
Voor eventuele nadere inlichtingen: ge
meentehuis, kamer 209 of telefoon
02220-3041, toestel 144.
regelde dunning, het opruimen van
ziek en dood hout e.d. heeft er toe ge
leid dat ons bos op veel plaatsen meer
op een park dan op een bos lijkt. Een
manco dat we in heel veel Nederland
se bossen aantreffen. Waarschijnlijk
daardoor hebben veel mensen een ver
keerd beeld van een echt bos. In een
natuurlijk bos liggen minstens net zo
veel bomen op de grond, of hangen
scheef, als er rechtop staan. Boven
dien ligt er dikwijls een geweldige hoe
veelheid dood hout. Uit de aanwezig
heid van bijvoorbeeld paddestoelen
blijkt meteen hoe „natuurlijk" een bos
is. Misschien denkt u nu wel dat het
op Texel dan wel goed zit. In de herfst
lijken er immers veel te zijn. Toch ko
men er verhoudingsgewijs in ons bos
maar weinig soorten voor. Het bos is
nog arm aan paddestoelen. Bij een be
heer van niets doen, of zo weinig mo
gelijk, zal het aantal zeker toenemen.
Planten
Niet alleen de meeste bomen zijn in
ons bos aangeplant, maar ook veel
van de opvallende plantengroei is niet
spontaan op Texel beland. De sneeuw
klokjes immers werden grotendeels uit
Frankrijk gehaald om er hier verder
mee te telen. Met de sneeuwklokjes
kwamen ook andere planten (per on
geluk) mee: helmbloem en helmkruid.
Dat deze soorten goed passen in het
huidige (loof)bosmilieu zien we mis
schien over een dikke maand alweer
bloeien. Vooral het bosgebied rond de
Tureluursweg kan er wit van zien. Vo
rig jaar toen door de koude en lange
winter de plantjes in de paasvakantie
nog bloeiden, kwamen er zelfs mensen
op Ecomare vragen waar ze het
„sneeuwklokjesbos" konden vinden.
Men vond het zo mooi dat er over ge
praat werd, het was een toeristische
attractie geworden. Ook de veel later
bloeiende wilde hyacint is alles behalve
wild. Ooit aangeplant doet deze soort
het nu steeds beter en kleurt in mei-
juni de bosbodem plaatselijk fraai
blauw. Begrijp me goed, dit is abso
luut géén pleidooi voor het aanplanten
Net voor het eind van het jaar zijn
door het college een aantal
subsidie-aanvragen behandeld. Het
ging daarbij met name om investe
ringssubsidies die 25% van de tota
le kosten bedragen. Wat opviel bij
de subsidieverzoeken is dat ze
praktisch allemaal te laat zijn inge
diend. Toch zijn alle aanvragen
ingewilligd.
De gemeenschap Oudeschild vroeg
subsidie voor vervanging van de sten
cilmachine, kosten f2879,20. De aan
vraag is achteraf ingediend, maar dat
kwam omdat het een vervanging van
een onverwacht defect geraakte ma
chine betrof. De voortgang van de
verenigingsactiviteiten mocht niet wor
den verstoord. Er zal een subsidie van
f720,— worden verleend.
De Volksdansgroep Texel vroeg in
vesteringssubsidie in de kosten van
vervanging van geluidsapparatuur
(f671,63). De aanvraag was ook te
laat, maar ook hier hier ging het om
vervanging van defecte apparatuur. Er
zal f168,— subsidie worden verstrekt.
Onderhoud
De Stichting Gemeenschapscentrum
Oosterend vroeg een investeringssubsi
die voor het opknappen en schilderen
van dorpshuis De Bijenkorf. De kosten
zijn geraamd op f12.770,—De
subsidie-adviescommissie stelde vast
dat het hier feitelijk om achterstallig
onderhoud gaat. Men vindt dat daar
voor moet worden gereserveerd. Maar
de Stichting Gemeenschapscentrum
Oosterend heeft tot 1987 geen exploi
tatiesubsidie gehad en daarom wordt
een uitzondering gemaakt. Het is trou
wens in het verleden meer voorgeko
men dat investeringssubsidies werden
verstrekt aan dorpscommissies voor
het opknappen van dorpshuizen. De
stichting krijgt f3193,—.
Het fanfarekorps DEK uit Den Hoorn
van nog meer kleurige of opvallende
planten in het bos of waar ook in de
natuur. Het is een vervalsing van de
flora en tast in feite de echte natuurlij
ke waarden aan. De natuur is géén
tuin of heempark.
Het spreekt vanzelf dat verreweg de
meeste planten in de Dennen wel echt
natuurlijk zijn. Mossen, varens, kruid-
achtigen en heesters vestigden zich
spontaan nadat wij voor een goed
bosmilieu hadden gezorgd.
Arm en rijk
De meest opvallende bewoners van
het bos zijn natuurlijk de vogels. De
vogelbevolking van de Dennen is rijk
en arm tegelijk. Rijk omdat er een gro
te variatie is van bostypen, bomen en
boomhoogten en lange bosranden zijn
met overgangen naar duinen en cul
tuurland. Daardoor vinden veel soorten
hier een goed woongebied. Arm om
dat het Texelse bos heel geïsoleerd
ligt. Daardoor ontbreken vogels die el
ders in het land in soortgelijke bossen
wel leven. Boomklever, kuif7 matkop-
en glanskopmees zijn voorbeelden
hiervan. Deze dieren hebben gemeen
dat ze niet of nauwelijks trekken. En
omdat ons bos zo ver van andere bos
sen afligt en er bovendien nog eens
een brede strook water tussen ligt, zijn
deze vogels nooit bij ons beland. Al
leen al deze afwijkende soortensa
menstelling maakt ons bos natuurwe
tenschappelijk extra interessant. Ook
in dit geval is het absoluut uit den bo
ze de ontbrekende vogels dan maar te
gaan uitzetten. Een ongepaste inmen
ging in de natuur!
Gaten opvullen
Heel aardig is te zien hoe sommige
echte bosvogels zich op een gegeven
moment toch spontaan in de Dennen
weten te vestigen. Al tientallen jaren
nadat ons bos in feite een goede
woonplaats vormde, vestigde zich plot
seling de grote bonte specht. Dat was
in 1979. Hij vond hier een volkomen
braak terrein, andere spechten broeden
immers ook niet in het bos. In een
werkelijk enorm tempo werden de
open plaatsen opgevuld: in 1981 waren
er al 11 paren en in 1985 maar liefst
21. Daarna stabiliseerde de stand zich
rond de 20 paren.
De Texelse vogelaars kijken nu al uit
naar de volgende nieuwe broedvogel-
soort in het bos. Dat wordt waar
schijnlijk de zwarte specht. Deze kraai-
grootte specht heeft zich in de duin
bossen van het vaste land overal ge
vestigd. Al een paar jaar lang duikt er
soms ook een exemplaar op Texel op,
dat vele maanden kan rondzwerven.
Het wachten is nu nog op een paartje
dat ongetwijfeld voldoende ruimte en
vroeg voor de aanschaf van nieuwe
muziekinstrumenten voor 1988 investe
ringssubsidie aan. De instrumenten
moeten f11.800,— kosten. De vereni
ging heeft ook aanvragen ingediend bij
het provinciaal instrumentenfonds en
het Anjerfonds. De van deze instellin
gen te verwachten bijdrage zal in to
taal minder zijn dan 50% van de ge
raamde kosten en heeft daarom geen
invloed op de omvang van de ge
meentelijke subsidie die f2950,— be
draagt.
Rubberboot
De Kustzeilvereniging Westerslag wilde
investeringssubsidie voor een rubber
boot, die wordt gebruikt als volg- en
beveiligingsboot. De kosten zijn
f9885,—. Het subsidie-adviesorgaan
vond het feit dat de rubberboot voor
de aanvang van het zeilseizoen aanwe
zig moest zijn geen geldig excuus voor
het te laat aanvragen van de bijdrage.
Men vindt dat de vervanging had kun
nen worden voorzien op het moment
dat de oude boot in de winterstalling
werd opgeborgen. Als nadere toelich
ting gaf de vereniging dat bij het op
bergen van de boot wel was geconsta
teerd dat die aan vervanging toe was,
maar dat de vereniging niet genoeg
geld had en de inruil niet aantrekkelijk
was. In het voorjaar van 1987 deed
zich op de Hiswa-tentoonstelling een
mogelijkheid voor om voordelig een
boot aan te schaffen en te financieren,
maar dan moest wel direct worden
beslist. Daarom was men te laat met
de subsidie-aanvraag. Het college had
daar begrip voor en besloot alsnog
f2472,— subsidie te verlenen aan de
kustzeilvereniging, maar de kosten van
het vaarklaar maken van de boot
(f120,— mogen niet als investering
worden aangemerkt.
De Stichting Overdekte Manege Texel
vroeg investeringssubsidie voor ver
schillende voorzieningen zoals de aan-
De zwarte specht.
voedsel in het bos vindt. Ook zijn de
bomen dik genoeg voor het hakken
van een nestholte. Eigenlijk zouden we
helemaal niet zo blij moeten zijn met
de sterke uitbreiding van de zwarte
specht. Het gaat deze soort in West-
Europa zo voor de wind dankzij de zu
re regen. In de kwijnende en zieke bo
men tiert het insektenleven welig, alle
maal lekkere hapjes voor de spechten.
Als straks grote bossen helemaal ver
dwenen zijn is de zwarte specht na
tuurlijk ook snel wegl
Zelf zien
Op dit moment huist er één zwarte
specht in ons bos. Het is moeilijk hem
te ontdekken. Hij gedraagt zich heel
onopvallend en hij verstopt zich zoals
alle spechten, bij het minste teken van
onraad achter een stam. Voor de ken
ners is de langgerekte klagende roep
een goed hulpmiddel voor het opspo
ren van de vogel. Heel wat gemakkelij
ker krijgen we de grote bonte specht
te zien. In de eerste plaats zijn er na
tuurlijk heel wat meer van. Ook deze
leg van buitenmaneges en een terrein
voor aangespannen rijden. Inclusief
drainage, egaliseren en afwateren, aan
leg van verlichting en het aanpassen
van de entree en de toiletten ten be
hoeve van minder-validen. De totale
kosten zijn f77.500,— en daarover
wordt f19.375,— subsidie verleend.
Verbaasd
De Stichting Ondersteuning Welzijns
werk vroeg subsidie voor de keuken
en kantoorinventaris van de nieuw
bouw. Daarover was het subsidie
adviesorgaan erg verbaasd. De inrich
tingskosten horen bij de bouwkosten
te worden geteld en over dat totaal
kan dan subsidie worden aangevraagd.
Het verzoek is echter toch gehono
reerd omdat op het moment van aan
vragen nog niets was aangeschaft. Als
verklaring werd gegeven dat de aan
vraag is gedaan in de periode dat de
Welzijnsstichting Texel aan het „afbou
wen" was en de Stichting Ondersteu
ning Welzijnswerk nog niet helemaal in
het zadel zat. Hierdoor is mogelijk wat
fout gegaan. De gemeente zal f3640
subsidie geven.
Scouting Texel heeft een uitwisselings
subsidie aangevraagd voor de kosten
van een bezoek aan Aalsmeer op 26
en 27 juni 1987 De aanvraag is laat in
gediend omdat het exacte aantal deel
nemers pas vlak voor het evenement
bekend was. De kosten van het be
zoek waren f956,— en de kosten van
fourage f88,—. Deze laatste komen niet
voor subsidie in aanmerking. De subsi
die is 25% van f868,— dus f217,—.
De Overkoepeling Texelse Toneelvereni
gingen krijgt een incidentele subsidie
voor kadervormende activiteiten. Het
gaat om de kosten van de opvoering
van vier éénacters ter afsluiting van
een regiecursus. De kosten worden be
groot op f1605,—. De subsidie is een
derde van dat bedrag, dus f535,—.
soort ontdekken we het snelst als we
op z'n roep afgaan: een scherp en fel
„kiep". Soms horen we hem ook ha
meren en kloppen op de boomstam
men op zoek naar insekten. Het hoog
opgaande dennenbos langs de Monni-
kenweg in de omgeving van de plaats
waar vroeger het museum stond is
een goede plek om naar hem uit te
kijken.
Oh ja, stel de vogel niet groter voor
dan hij is. Dat „grote" in z'n naam is
maar betrekkelijk. De grote bonte
specht is, van snavel tot staartpunt
gemeten, niet groter dan een merel!
Adriaan Dijksen
Op 1 januari treedt de nieuwe Wet
Personenvervoer in werking en dit
brengt nogal wat gevolgen mee
voor taxibedrijven. De provincie zal
de rol van de gemeente bij het ver
lenen van taxivergunningen overne
men. De gemeente gaat ermee ak
koord dat provinciale taken en be
voegdheden op dit gebied worden
overgedragen aan het Gewest Kop
van Noordholland.
In de nieuwe Wet Personenvervoer
wordt alleen nog onderscheid gemaakt
tussen openbaar vervoer, besloten
busvervoer en taxivervoer. Voor de
laatste twee categorieën zijn het aantal
zitplaatsen van het vervoermiddel be
palend. Het huidige groepsvervoer,
voor zover dat plaatsvindt met perso
nenauto's of kleine busjes, zal voor
taan tot het taxivervoer worden gere
kend. Vergunningen voor taxivervoer
zullen niet meer worden afgegeven
door de gemeente, maar door de pro
vincie, oftewel Gedeputeerde Staten.
Ook de bevoegdheid om een taxiveror
dening vast te stellen komt bij de pro
vincie te liggen. De provincie kan ech
ter haar bevoegdheden op het gebied
van taxivervoer overlaten aan samen
werkingsverbanden tussen gemeenten
en dat gaat wat Texel betreft dus
gebeuren.
Passagiers
De vervoersgebieden, waar ook passa
giers mogen worden opgepikt die niet
tevoren een taxi hebben gebeld en
besteld, worden groter. Volgens de
huidige wet valt het vervoersgebied sa
men met het grondgebied van de ge
meente waar het bedrijf is gevestigd.
De nieuwe wet heeft verschillende mo
gelijkheden: als de provincie de ver
gunning verleent, geldt deze ook voor
de hele provincie, doet een samenwer
kingsverband het, dan geldt het alleen
in het gebied van de gemeenten die
die gemeenschappelijke samenwerking
hebben. De vergunningen zijn voor
onbepaalde tijd geldig.
Omdat het om bestuurlijke en ver-
voerskundige redenen onpraktisch is,
wil de provincie liever niet de hele pro
vincie aanwijzen als één vervoersge
bied. Wel wil men zo groot mogelijke
vervoersgebieden. Als uitgangspunt
wordt de „taxigrootte" van gemeente
Amsterdam genomen (ongeveer 700
ondernemers - akti viteiten
Restaurant De Smulpot van familie
Huizinga heeft een belangrijke uit
breiding ondergaan. Waar eens een
parkeerterrein aan de Kantoorstraat
was, is nu een prachtig nieuw
restaurantgedeelte verrezen dat
plaats biedt aan 45 personen. Voor
lopig wordt alleen in de weeken
den op reservering gebruik ge
maakt van het nieuwe gedeelte.
Op 9 maart volgt de officiële ope
ning, tegelijk met de viering van
het 20-jarig bestaan.
,,We liepen al jaren met ideetjes in ons
hoofd", aldus Rita Huizinga. Het
restaurant is een ontwerp naar eigen
idee van de familie Huizinga. Het is
gebouwd door Henk Gieze uit Eier-
land. Opvallend in het rustige interieur
zijn de prachtige spiegels, gemaakt
door Art Glas Deco uit Helmond. De
grootste vertoont dezelfde afbeelding
als de placemats en is een ware blik
vanger. De tafels en stoelen van stevig
blank eiken zijn erg comfortabel en
daardoor geschikt voor een lang
avondje tafelen. Als hoofdkleur is een
prachtig soort groen gebruikt. Hoewel
het gedeelte vooral is bedoeld voor
groepen kunnen ook tafels worden af
gescheiden voor gewone" klanten.
Dit wordt gedaan met lange verplaats
bare bloembakken, die behalve functi
oneel ook heel decoratief zijn. Geheel
nieuw op Texel zijn de tafels met inge
bouwde houtskoolgrill. Er kan met
achttien personen tegelijk worden ge
barbecued. ,,We kregen het steeds
drukker met familie- en personeels
feesten, vandaar dat we dit gedeelte
erbij hebben laten maken. We willen
ook het gourmetten hier doen. Er
komt een eigen hoofdingang met een
mooi hek en een poort," aldus Rita
Huizinga. Ook de keuken heeft een in
grijpende verandering ondergaan. Het
keukenblok staat centraal en het af
zuigsysteem is verbeterd. ,,Het is alle
maal veel professioneler geworden. We
hebben nu ook een grote vriescel en
een koelcel". De bouw is vlak na de
bouwvak begonnen en heeft geduurd
tot eind december. Iets heel nieuws
voor Texel is het aan tafel op een spe
ciaal in de oven tot 300 graden verhit
te steen grillen van vlees en vis. ,,Er
komt helemaal geen vet aan te pas en
het is dus erg gezond. We hebben het
idee opgedaan in Madeira. De speciale
stenen komen uit Zweden. Alles dat
zo wordt gebraden krijgt een hele
aparte smaak.
taxi's). In dun bevolkte gebieden
wordt meer naar vraag en aanbod ge
keken dan naar aantallen taxi's. De
provincie streeft naar het vrijwillig tot
stand komen van samenwerkingsgebie
den tussen gemeenten.
Gewest
Voor Texel zou dit samenwerkingsge
bied het Gewest Kop van Noordhol
land zijn. De gemeente gaat ermee ak
koord dat de uitvoering van de nieuwe
Wet Personenvervoer wordt opgedra
gen aan het gewest. De overgangspe
riode naar de nieuwe situatie zal erg
veel werk geven. Iedere taxi
ondernemer zal een nieuwe vergun
ning moeten aanvragen. De provincie
wil graag gebruik maken van de dele
gatiemogelijkheden naar de regio's,
maar als die de uitvoering van de Wet
Personenvervoer op zich gaan nemen
is het niet meer dan redelijk dat de
provincie het geld dat zij eraan had
moeten besteden doorgeeft aan die re
gio's Een andere mogelijkheid is om
met de leges volledig kostendekkend
te werken, want de gemeenten mogen
er financieel niet op achteruit gaan.
Concurrentie
Door de nieuwe wet wordt het taak
veld vergroot en dus zal de concurren
tie tussen de taxibedrijven uit verschil
lende gemeenten toenemen, wat
gunstig zou kunnen zijn voor de klan
ten. Maar er wordt gestreefd naar een
uniform tarief voor de hele provincie,
zodat wat dat betreft geen concurren
tie mogelijk is. Doordat het gebied
groter wordt is het mogelijk dat taxi's
van de overkant op Texel gaan rijden,
maar ook dat Texelse taxi's op het
vasteland opereren. Het is duidelijk dat
Texel in het seizoen een aantrekkelijk
gebied is voor taxivervoer. Wethouder
Schilling heeft een gesprek gehad met
gedeputeerde Achterstraat en daaruit
kwam de suggestie naar voren om de
plaatselijke taxi-ondernemers in de zo
mermaanden te beschermen door con-
sessies te verlenen voor het innemen
van taxistandplaatsen. Zo kan worden
voorkomen dat niet-Texelse onderne
mers in de drukke periode de markt
voor het eigen bedrijfsleven afromen.
De Texelse taxi-ondernemers zullen
van de veranderingen op de hoogte
worden gesteld.