Hebt u ze ook allemaal op een rij staan? I 20 t/m 50% korting „Reclamegeld wordt vaak niet efficient besteed' Fred van der Werf Uw supermidweekvoordeel bij Uw échte groenteman in de Vitaminebron! „De Vitaminebron" Snackbar Ploff-lnn Gesloten van 4 - 15 januari. boetiek Reclamemaker Peter Dra/: Rustige oud en nieuwviering ■fcxel te kiek ft IJjj De nieuwe Texel te Kiek 1987 binnenkort weer bij Langeveld en de Rooij BH's voor f5, en ƒ10, 2 voor 9,50 mode textiel stoffen Damesconfectie y2 prijs 19DINSDAG 5 JANUARI 1988 TEXELSE COURANT PAGINA 3 Woensdag: Vers gesneden hutspot y2 kilo «,75 Mooie rode Grapefruits 10 voor «,95 Donderdag Vers gesn. rode of witte kool Vi kilo «,45 Hand- en moesgoudreinetten 4 pond «,50 Kogerstraat 5 - Den Burg Sweaters, damesbroeken jassen, pakjes, schoenen truien (o.a. Blue Horizon), mantels, herenbroeken en jacks. 22 i ondernemers-aktiviteiten Reclame maken is een vak. Dat vak wordt ingaand het nieuwe jaar uitgeoefend door de 28-jarige Peter Dral die met zijn ,,fuil service reclame-adviesburo" opereert van uit zijn woning Schoonoordsingel 16a in Den Burg. In het handelsre gister is het bedrijf ingeschreven als ,,Dral Reklame" en uit het druk werk blijkt dat men bij hem te recht kan voor alles wat met recla me heeft te maken: advertenties, mailings, campagnes, teksten, etc. Peter Dral hakte al een tijdje met dit bijltje op freelance basis. Hij schreef onder meer teksten voor het reclame bureau Window in Aalsmeer. Uit reac ties op door hem geplaatste adverten ties bleek dat er op Texel maar ook daarbuiten potentiële opdrachtgevers zitten die het verzorgen van hun recla me aan hem willen overlaten. Eerste opdrachten Het toenemend besef dat promotie be langrijk is en dat je niet alles zélf kan, zal ertoe hebben bijgedragen dat Peter Dral zijn eerste opdrachten inmiddels heeft binnengehaald. Volgens hem zijn bedrijven daar zeer mee gebaat omdat bij een professionele aanpak het meestal beperkte reclamebudget beter wordt besteed, vooral als het gaat om een planmatig opgezette campagne. Wie advertenties, folders of mailings maakt, moet weten wat hij wel of juist niet naar voren moet brengen. Dat hangt af van de doelgroep, het recla memiddel en de soorten media die worden ingeschakeld. ,,De functie van de reclame wordt door veel onderne mers onderschat", zegt de jonge recla memaker. „Weinig bedrijven houden daarbij een bepaalde lijn aan. Ze zeg gen: het wordt voorjaar, dus we zullen maar weer eens adverteren. Soms wordt alle beschikbare geld te snel uit gegeven aan advertenties of andere reclame-uitingen waar geen enkel systeem in zit, in één keer en dan een hele tijd niets. Terwijl de kracht van veel reclameboodschappen nu juist is dat ze telkens op een herkenbare ma nier terugkeren. Lang niet iedereen weet een goed pakkende tekst in el kaar te zetten. Ze laten het over aan de drukkerij en zien wat er van komt. Dat leidt vaak tot verspilling, want de boodschap komt lang niet altijd bij de doelgroep terecht." Scholing Peter Dral (geboren in Enkhuizen en sedert 14 jaar woonachtig op Texel) profiteert van ervaring en contacten die hij heeft overgehouden aan diverse baantjes. Hij werkte bij de VVV, was parttime journalist en was enige tijd medefirmant van Videolux. Hij ziet in dat hij méér in huis moet hebben om als geschoold reclamevakman geloof waardig te zijn en volgt momenteel een cursus voor het reclamepraktijkdi- ploma. Het van de grond brengen van zijn bedrijfje hoefde daar echter niet op te wachten. Wat hij niet zelf kan, besteedt hij uit. Dat geldt bijvoorbeeld voor ontwerp-, foto- en tekenwerk. Ik heb goede contacten met tekenaars en fotografen. Ik weet waar kwaliteit is te halen". Voor geen enkele opdracht, hoe klein ook, haalt Peter Dral zijn neus op. Naast het uitvoeren van een veelomvattend marktonderzoek waar mee bedragen zijn gemoeid die alleen grotere bedrijven kunnen uitgeven, maakt hij met evenveel liefde een me nukaart of zelfs een klein visitekaartje. Het tarief dat in rekening wordt ge bracht steekt volgens Dral voor de klant aangenaam af bij de bedragen die aan grote reclamebureau's moeten worden betaald. „Voorlopig ben ik al meer dan tevreden als ik er mijn brood mee kan verdienen". A Cees Swarthof en Jan Koppenol bij het kunstige nieuwjaarsbuffet waaraan de ..Durpers'' zich gratis te goed konden doen. Tijdens de jaarwisseling was het zeer druk in de verschillende dorpen van Texel, maar er deden zich geen onre gelmatigheden voor. Tal van mensen trokken erop uit om iedereen een ge lukkig nieuwjaar te wensen, maar mis schien mede door de weersomstandig heden, concentreerden de feestelijkhe den zich in de horecagelegenheden. Enkele cafébezitters hadden orginele nieuwjaarsverrassingen in petto voor hun clientèle, bijvoorbeeld Cees Swart hof, die voor de Cockdorpers een koud buffet in de vorm en de kleuren van het eiland had gemaakt. De brandweer hoefde niet uit te rukken. De dienstdoende brandweerlieden zijn waarschijnlijk maar één keer opge schrokken, toen hun „pieper" om vijf over twaalf afging, maar dat was de alarmcentrale die op deze wijze iede reen een gelukkig nieuwjaar toewenste. - u Si Texel te kiek I I l OPRUIMING en vele voor halve prijs. Lovable BH's 20% korting Boobs 10% korting Restanten herenslips singlets en t-shirts Herentruien v.a. 49,75 Heren pantalons v.a. 50,— Overhemden v.a. 25,— Al ons overig ondergoed 10% korting Restanten heren sokken Restanten kindersokken en kniekousen Halterschortjes v.a. 11,50 Nog enkele H.H. dusters v.a. 20,— Overalls en werkkleding 10% korting Restanten kinderoveralls Kinderpyjama's v.a. 22,50 Flanellen lakens en hoeslakens nu 20% KORTING Damesslips 1,95 - 2,50 - 5,— en onze bekende heup- of tailleslips restanten ondergoed Herenpyjama's in flanel v.a. 30,— en tricot v.a. 32,50 Hr. pyjamajasjes v.a. 22,50 Hr. ochtendjassen v.a. 50,— Katoenen lakens en hoeslakens ook 20% KORTING 6,75 - 7,95 I Binnenburg 15, Den Burg Japonnen v.a. 112,50 Blouses v.a. 50,— Rokken v.a. 50,— Truien v.a. 35,— Vesten v.a. 35,- Pantalons v.a. 65,— Mantels v.a. 137,50 Jassen v.a. 112,50 Damespyjama's v.a. 25,— Nachtponnen v.a. 10,— Ochtendjassen v.a. 69,— Onderjurken v.a. 17,50 Jupons v.a. 8,95 Keukendoeken 5,25 - 6,50 - 7,50 Donsovertrekken 20% KORTING Moltons dekens nu 23,50 - 29,75 - 31,50 en 180/200 nu 33,50 Theedoeken Uitsluitend 5 x D 2 voor 9,95 2 voor 11,50 2 voor 12,50 Vaatdoeken 1,80 - 2,- - 2,50 - 5, Zakdoeken 6 voor 6 voor Rode: 2 voor 5,90 9,75 7,95 Vele coupons stoffen Al onze overige stoffen Badstof hoeslakens 10% KORTING

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 3