Cjroen "Zwartsjexeh in het hart „Waar komt die aanslag :in de theekopjes van?" Avontuurlijk traject voor etappe Olympia's ronde Schipper stekelig bij feestje PWN Organisatie zoekt nog meer sponsors Toneelvoorstelling gaat niet door Minister opent op 18 mei jachthaven Aanrijding Auto's beschadigd Teso vaart weer met 1 uurs-dienst Goënga's supermarkt en specialiteitenslagerij. 4,65 OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.262 VRIJDAG 4 MAART 1988 (Voor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld Et De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Telefax 02220 - 4111 ""Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741. Buiten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Harry de Graaf, Pelikaan- weg 75, De Koog, telefoon 02228 - 266. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ19,80 per kwartaal; los 95 cent Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36 25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398 De directie van het Provinciaal Waterleidingsbedrijf Noord holland (PWN) gaf woensdag een feestje wegens de geslaag de aanleg van de dubbele drinkwaterzinker naar Texel, maar dat weerhield burgemeester Ton Schipper er niet van om nog eens kritisch uit de hoek te komen. ,,De oude water voorziening gaf water van een uitstekende kwaliteit. De ge meente Texel is er nog steeds van overtuigd dat ook een an dere oplossing mogelijk was geweest. Het is jammer dat het PWN een unieke kans op een alternatieve drinkwatervoorzie ning heeft laten liggen", aldus Schipper. De burgemeester zei dit tegenover een gehoor van circa 150 genodigden, die in hotel Opduin in De Koog waren bij eengekomen op uitnodiging van het PWN. Schipper doelde met „alterna tief" op hyperfiltratie, die destijds door B en W is bepleit. Een onderzoeksbu reau had becijferd dat hyperfiltratie on geveer even duur zou zijn als de PWN -oplossing, maar er zou voor el meer werkgelegenheid worden _t>ehouden en ook zou de „hardheid" zan het water minder groot zijn. Dit /oorstel werd door de PWN- jeskundigen terzijde geschoven ten fa- /eure van de drinkwaterzinker door het Marsdiep. 3e zinkeraanleg was voor Texel dus ei- jenlijk weinig reden tot feestvieren en Schipper greep de gelegenheid aan jm tussen het geknal van champagne turken ook een ander geluid te laten tlinken. Op z'n Texels Schipper wenste echter niet uitsluitend Brug te blikken: „We hebben de strijd pp Texelse wijze gevoerd. Maar na uw Beslissing hebben we ons gericht op de toekomst. Texel rekent erop dat het PWN er alles aan zal doen om een zo hoog mogelijke drinkwaterkwaliteit na te streven. Laat het dus niet slechts blijven bij de wettelijk gestelde „deug delijke" kwaliteit. Het water dat Texel nu heeft is voelbaar en zichtbaar min der goed. De Texelse bevolking is op gescheept met extra kosten, omdat apparatuur moet worden aangepast aan het beduidend hardere water. „Waar komt die aanslag in de thee kopjes nou van?" vragen de huisvrou- yyen zich hier dagelijks af. U hebt be loofd dat over twee jaar het water jiveer zachter wordt. Welnu, wij zien 1990 met verlangen tegemoet." Tenslotte relativeerde de burgemeester: Ondanks alles wil Texel graag bij de rest van Noordholland blijven horen." Belangenafweging Ook gedeputeerde Wim van Gelder ging in zijn toespraak in op de afwe ging van belangen die vooraf was ge gaan aan de zinkeraanleg. „Dat was een moeilijke kwestie, maar handhaven van de waterfabriek was eenvoudig weg niet verantwoord vanwege de te hoge kosten. De prijs van het drinkwa ter zou dan in heel Noordholland te hoog komen te liggen. Voor wat be treft de werkgelegenheid: voor zowel de waterfabriek als Texvis zijn goede oplossingen gevonden. Texvis krijgt nu naar tevredenheid warm water gele verd. Weliswaar liggen de produktie- kosten nog tweemaal zo hoog als el ders, maar dat is nog altijd beduidend lager dan in de afgelopen jaren en ook lager dan de kosten van alternatieve oplossingen", betoogde Van Gelder. Volgens de CDA-gedeputeerde was de zinkeraanleg de voorlopig laatste belangrijke investering voor het PWN. Ir. J. Haasnoot, technisch adjunct directeur van het PWN, noemde Texel „het meest opwindende voorzienings- gebied". De logische reden is de ei landpositie. Haasnoot lichtte zijn stel ling toe aan de hand van een korte historische terugblik en wat actuele cijfers. De watercentrale die in 1973 in gebruik werd genomen heeft elf mil joen kubieke meter water geprodu ceerd en heeft al die jaren goed ge functioneerd. Dit kon mede gebeuren dankzij de betrokkenheid van personeel en directie. Haasnoot betoogde dat het water dat nu via de zinker naar Texel komt f2,40 per m3 kost. De kubieke meter-prijs voor hyperfiltratie zou 73,30 per m3 bedragen en als de waterfabriek op de oude voet zou zijn verdergegaan was dat 74,25. Ten opzichte van hyperfiltra tie scheelt dat de provincie jaarlijks ze ven ton en vergeleken met de oude waterfabriek anderhalf miljoen gulden. Nog wat cijfers: in totaal is 27 kilome ter leiding gelegd, waarvan 9 in zee en 14 op het vasteland. Deels was dat op Texel, maar het overgrote deel van de buizen is tussen het pompstation Ber gen en Den Helder in de grond ge gaan. Het totale project heeft 23 mil joen gulden gekost, waarvan 17 mil joen aan Texel kan worden toegere kend. Ontharding Haasnoot zegde het gemeentebestuur toe dat in 1990 ontharding bij het pompstation Bergen zal worden door gevoerd. Het water zal echter niet meer zo zacht worden als het is ge weest. Ing. J. P. Muller, hoofd distributie van het PWN, liet vervolgens aan de hand van dia's zien hoe de zinkeraanleg was voorbereid en technisch tot stand was gebracht, ,,'n Novum op mondiale schaal in de Waddenzee", aldus een tikkeltje lyrische Muller. Bijzonder interessant was de professio neel gemaakte film over het project. Een film die begon met wildstromend water in de Zwitserse Alpen. Want uit eindelijk ligt déér de bron van het hui- /r. J Haasnoot voort hot woord. dige Texelse drinkwater: het punt waar de Rijn ontspringt. Uiteindelijk wordt rivierwater ingenomen bij Nieuwegein, alwaar een eerste zuivering plaats vindt. Vervolgens is het water nog 150 kilometer onderweg en wordt het drie maal gezuiverd, alvorens het uit de Texelse kranen mag stromen. De toneeluitvoering die zaterdag a.s. zou worden gegeven door 't Amateurt je in „De Wielewaal" in De Waal is wegens ziekte van één der spelers tot nader order uitgesteld. Op zaterdag 21 mei klokslag tien uur 's morgens schiet de eerste wielrenner uit de startblokken voor de proloog van Olympia's Ronde door Nederland, met start en finish in Den Burg. Uur U nadert dus en dat bete kent dat zowel op Texel als daarbuiten de voorbereidingen voor deze grote internationale etappewedstrijd voor amateur- wiel renners in volle gang zijn. De Texelse organisatie heeft inmiddels vijf hoofdsponsors weten te strikken en ook het parcours staat nu definitief vast. De vijf hoofdsponsors zijn: Rabobank Texel, de RST, vakantiecentrum De Krim, Teso en Euroase (De Turkse Tentl. Met de werving van co- sponsors is de afgelopen weken be gonnen. Andere Texelse bedrijven wor den nu benaderd om het resterende budget bedrag bijeen te brengen. Ge zien het belang voor de promotie van het eiland rekent de organisatie op gulle medewerking van de benaderde bedrijven. De organisatie hoopt dat een dergelijk beeld op 21 mei via Studio Sport in de Nederlandse huiskamers is te zien. Het -sportevenement valt op Texel uit een in twee onderdelen, die beiden op zaterdag 21 mei plaatsvinden. Om 10.00 uur wordt gestart met een pro loog en om 16.00 uur begint de eerste etappe. De proloog is een individuele tijdrit over 8,6 kilometer. Het parcours is een ruim geïntepreteerde variatie op het vroegere trainingscircuit van de Wielervereniging Texel, waaraan menig renner nog met weemoed terugdenkt. Een rondrit door het Hogeberg-gebied dus. De start is op de Haffelderweg, naast het parkeerterrein. Daarna gaat het richting Panorama, rechtdoor over de Schansweg naar de Waddenzee dijk, rechtsaf de Redoute op en dan rechtsaf over het Waterweggetje over de „beruchte" klucht. Via het fietspad langs de Pontweg wordt de Emmalaan bereikt, waar de finishlijn is getrokken. Naar verwachting doen de snelste ren ners slechts elf minuten over dit lang niet eenvoudige rondje. Eerste etappe De eerste etappe gaat over een af stand van 99 kilometer. Start en finish zijn op de Emmalaan. Bijna alle Texel se dorpen worden op de route aange daan. Eerst gaat het nog compacte peleton via de smallle weggetjes van de Hogeberg richting Oudeschild. Via de haven trekt het dan waarschijnlijk al langgerekte peleton door onder de dijk naar Oosterend. Via het Lageveld en de Nesweg komen de renners over de Achtertune het schilderachtige dorp binnenstuiven. In een „poep en 'n zucht" is het inmiddels waarschijnlijk langgerekte lint van renners er weer uit ook, op weg naar Texels noordelijkste dorp De Cocksdorp. „Durp' wordt be reikt langs een omweg over de winde rige, kaarsrechte polderwegen. Het pe leton gaat eerst in een lus om De Cocksdorp heen, o.a. langs het red dingsboothuis, om vervolgens dwars door het dorp op de Postweg te be landen, waarna weer in zuidelijke rich ting kan worden gekoerst. De beden kers van het parcours hebben bijna niets nagelaten om de Texelse etappe zo avontuurlijk mogelijk te laten zijn. Zo wordt bijvoorbeeld een stukje over de Zanddijk gereden, vlak onder de hoge duinen tussen de natuurgebieden De Muy en De Slufter. Kasseien Enkele kilometers verderop slaat het parcours echter werkelijk alles. De ren ners worden dan namelijk met hun perperdure racekarretjes over de Li- mietweg gestuurd. Deze „weg" is niet veel meer dan een half verhard, in slechte staat verkerend pad tussen de Postweg en de Hoofdweg. Met een beetje fantasie kan men spreken van kasseien en is de Limietweg Texels ei gen „Hel van het Noorden" die wel licht zelfs de klassieker Parijs-Roubaix kan doen verbleken.... In elk geval een uitgelezen moment voor de renners die zich in topvorm weten om afstand te nemen van de concurrentie. Er zijn op dat moment nog een lastige 40 kilo meters voor de boeg. De renners heb ben dan allang geen oog meer voor het gevarieerde landschap dat aan ze voorbij trekt. Na een rondje door De Koog gaat het via de Dennen naar Den Hoorn, weer eventjes het bos (Rozendijk), dwars door de Westen naar de Hoornderweg waarna Den Burg weer wordt bereikt. De koek is dan nog niet op. De renners moeten hun krachtarsenaal aanspreken voor nog twee afsluitende ronden van elk 9% kilometer. Deze ronden voeren weer over de Hogeberg, via de Haller- weg weer terug naar Den Burg. Tegen kwart over zes zal de winnaar de streep passeren. Fraaie shots Kortom, een ambitieus parcours dat een veelzijdig beeld van Texel geeft en vele fraaie camerashots mogelijk maakt. Er is niet geschroomd om ook tal van smalle wegen in het traject op te nemen, hoewel er toch een groot peloton van zeker 150 renners over heen moet gaan. De Texelse organisa tie doet daar nonchalant over: „Ook in de Tour de France worden de renners vaak over smalle wegen gestuurd". De renners en begeleiders overnachten in bungalowpark De Turkse Tent. Zondagochtend vindt daar de (geneu traliseerde) start van de tweede etappe plaats. Kalmpjes fietst het hele gezel schap naar de veerboot en wordt over gevaren naar Den Helder. Pas daar, vanaf het autodek van de boot, is de echte start van de tweede etappe naar Noordwijk. Buitenlanders Ook over het deelnemersveld is nu meer bekend, 's Lands beste amateur- formaties verschijnen aan de start, met Minister Braks van landbouw en visse rij komt definitief naar Texel om de nieuwe passantenjachthaven te ope nen. Dat moest in de derde week van mei gebeuren en het enige gaatje dat Braks nog in zijn agenda had, was woensdag 18 mei. Wat er die dag pre cies gaat gebeuren is nog niet bekend. Het ligt in de bedoeling 's morgens de minister de openingshandeling te laten verrichten, waarna aansluitend een grootscheepse lunch zal plaatsvinden. Hiervoor zullen dan o.a. vertegenwoor digers uit de toeristische wereld en grote investeerders worden uitgeno digd. Er moet hen worden duidelijk gemaakt dat er behalve de aanleg van een nieuwe jachthaven, nog veel meer nieuwe activiteiten op Texel worden ontplooid. De officiële opening wordt dus aangegrepen voor Texelpromotie. Op het kruispunt Elemert-Keesomlaan deed zich een aanrijding voor. Een brommer, die van de Elemert in de richting van het centrum reed, werd hierbij geraakt door een auto, die over de Keesomlaan in de richting van ga rage Kaczor reed. Hoewel de automo bilist de bromfiets trachtte te ontwij ken, kon hij niet verhinderen dat beide voertuigen elkaar raakten. Hierbij werd de brommer aan de voorkant zwaar beschadigd, terwijl de auto schade opliep aan de achterbumper Beide bestuurders bleven ongedeerd De afgelopen dagen werd tweemaal aangifte gedaan van het beschadigen van auto's. De eerste wagen stond ge parkeerd aan de Trompstraat in Oude schild. De auto, eigendom van een 32-jarige inwoner van Oudeschild, werd aan de rechterkant met een scherp voorwerp bekrast. De schade wordt geschat op enige honderden guldens. Een tweede geval van vernieling deed zich voor in Den Burg, waar een bui tenspiegel van een auto werd gesloopt. Deze auto stond geparkeerd aan de Beatrixlaan. De schade wordt geraamd op ongeveer ƒ100,—. Veerboot Molengat is weer terug van de onderhoudsbeurt in het dok in Har- lingen. Maandagochtend wordt de dubbeldekker weer ingezet. Dat bete kent dat het dan voorlopig is afgelo pen met de half uurs-diensten; er vaart voortaan dus weer éénmaal per uur een boot tussen Texel en Den Hel der. De eerste afvaarten maandagoch tend gebeuren nog door de enkeldek kers; om 9.05 uur vanaf 't Horntje neemt de Molengat de dienst over. MUESLIBOLLETJES 4 stuks 1,69 FRANSE BLOEMKOOL per stuk 1,69 RIBLAPPENkilo 12,98 POTCHRYSANTEN .3 stuks 4,98 Tegen de verkoudheid: FLES MELKZUUR RODEBIETENSAP Den Hoorn is dichterbij dan u denkt! En uw auto? die parkeert u gewoon voor de deur! in hun midden talentvolle wielrenners die over enkele jaren als prof hun brood zullen verdienen. Vaststaat verder de komst van ten minste zeven buitenlandse teams, uit de Sovjet Unie, Polen, Tsjechoslowa- kije, Oost-Duitsland, Spanje, Frankrijk en Engeland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 1