Cjroen "Zwartsjexeh in het hart
„Waar komt die aanslag
:in de theekopjes van?"
Avontuurlijk traject voor
etappe Olympia's ronde
Schipper stekelig bij feestje PWN
Organisatie zoekt nog meer sponsors
Toneelvoorstelling
gaat niet door
Minister opent op
18 mei jachthaven
Aanrijding
Auto's beschadigd
Teso vaart weer
met 1 uurs-dienst
Goënga's supermarkt
en specialiteitenslagerij.
4,65
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.262
VRIJDAG 4 MAART 1988
(Voor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld Et De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
telefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881. Telefax 02220 - 4111
""Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741.
Buiten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Harry de Graaf, Pelikaan-
weg 75, De Koog, telefoon 02228 - 266.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ19,80 per kwartaal; los 95 cent
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36 25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398
De directie van het Provinciaal Waterleidingsbedrijf Noord
holland (PWN) gaf woensdag een feestje wegens de geslaag
de aanleg van de dubbele drinkwaterzinker naar Texel, maar
dat weerhield burgemeester Ton Schipper er niet van om
nog eens kritisch uit de hoek te komen. ,,De oude water
voorziening gaf water van een uitstekende kwaliteit. De ge
meente Texel is er nog steeds van overtuigd dat ook een an
dere oplossing mogelijk was geweest. Het is jammer dat het
PWN een unieke kans op een alternatieve drinkwatervoorzie
ning heeft laten liggen", aldus Schipper.
De burgemeester zei dit tegenover een
gehoor van circa 150 genodigden, die
in hotel Opduin in De Koog waren bij
eengekomen op uitnodiging van het
PWN. Schipper doelde met „alterna
tief" op hyperfiltratie, die destijds door
B en W is bepleit. Een onderzoeksbu
reau had becijferd dat hyperfiltratie on
geveer even duur zou zijn als de
PWN -oplossing, maar er zou voor
el meer werkgelegenheid worden
_t>ehouden en ook zou de „hardheid"
zan het water minder groot zijn. Dit
/oorstel werd door de PWN-
jeskundigen terzijde geschoven ten fa-
/eure van de drinkwaterzinker door het
Marsdiep.
3e zinkeraanleg was voor Texel dus ei-
jenlijk weinig reden tot feestvieren en
Schipper greep de gelegenheid aan
jm tussen het geknal van champagne
turken ook een ander geluid te laten
tlinken.
Op z'n Texels
Schipper wenste echter niet uitsluitend
Brug te blikken: „We hebben de strijd
pp Texelse wijze gevoerd. Maar na uw
Beslissing hebben we ons gericht op
de toekomst. Texel rekent erop dat het
PWN er alles aan zal doen om een zo
hoog mogelijke drinkwaterkwaliteit na
te streven. Laat het dus niet slechts
blijven bij de wettelijk gestelde „deug
delijke" kwaliteit. Het water dat Texel
nu heeft is voelbaar en zichtbaar min
der goed. De Texelse bevolking is op
gescheept met extra kosten, omdat
apparatuur moet worden aangepast
aan het beduidend hardere water.
„Waar komt die aanslag in de thee
kopjes nou van?" vragen de huisvrou-
yyen zich hier dagelijks af. U hebt be
loofd dat over twee jaar het water
jiveer zachter wordt. Welnu, wij zien
1990 met verlangen tegemoet."
Tenslotte relativeerde de burgemeester:
Ondanks alles wil Texel graag bij de
rest van Noordholland blijven horen."
Belangenafweging
Ook gedeputeerde Wim van Gelder
ging in zijn toespraak in op de afwe
ging van belangen die vooraf was ge
gaan aan de zinkeraanleg. „Dat was
een moeilijke kwestie, maar handhaven
van de waterfabriek was eenvoudig
weg niet verantwoord vanwege de te
hoge kosten. De prijs van het drinkwa
ter zou dan in heel Noordholland te
hoog komen te liggen. Voor wat be
treft de werkgelegenheid: voor zowel
de waterfabriek als Texvis zijn goede
oplossingen gevonden. Texvis krijgt nu
naar tevredenheid warm water gele
verd. Weliswaar liggen de produktie-
kosten nog tweemaal zo hoog als el
ders, maar dat is nog altijd beduidend
lager dan in de afgelopen jaren en ook
lager dan de kosten van alternatieve
oplossingen", betoogde Van Gelder.
Volgens de CDA-gedeputeerde was de
zinkeraanleg de voorlopig laatste
belangrijke investering voor het PWN.
Ir. J. Haasnoot, technisch adjunct
directeur van het PWN, noemde Texel
„het meest opwindende voorzienings-
gebied". De logische reden is de ei
landpositie. Haasnoot lichtte zijn stel
ling toe aan de hand van een korte
historische terugblik en wat actuele
cijfers. De watercentrale die in 1973 in
gebruik werd genomen heeft elf mil
joen kubieke meter water geprodu
ceerd en heeft al die jaren goed ge
functioneerd. Dit kon mede gebeuren
dankzij de betrokkenheid van personeel
en directie.
Haasnoot betoogde dat het water dat
nu via de zinker naar Texel komt f2,40
per m3 kost. De kubieke meter-prijs
voor hyperfiltratie zou 73,30 per m3
bedragen en als de waterfabriek op de
oude voet zou zijn verdergegaan was
dat 74,25. Ten opzichte van hyperfiltra
tie scheelt dat de provincie jaarlijks ze
ven ton en vergeleken met de oude
waterfabriek anderhalf miljoen gulden.
Nog wat cijfers: in totaal is 27 kilome
ter leiding gelegd, waarvan 9 in zee en
14 op het vasteland. Deels was dat op
Texel, maar het overgrote deel van de
buizen is tussen het pompstation Ber
gen en Den Helder in de grond ge
gaan. Het totale project heeft 23 mil
joen gulden gekost, waarvan 17 mil
joen aan Texel kan worden toegere
kend.
Ontharding
Haasnoot zegde het gemeentebestuur
toe dat in 1990 ontharding bij het
pompstation Bergen zal worden door
gevoerd. Het water zal echter niet
meer zo zacht worden als het is ge
weest.
Ing. J. P. Muller, hoofd distributie van
het PWN, liet vervolgens aan de hand
van dia's zien hoe de zinkeraanleg was
voorbereid en technisch tot stand was
gebracht, ,,'n Novum op mondiale
schaal in de Waddenzee", aldus een
tikkeltje lyrische Muller.
Bijzonder interessant was de professio
neel gemaakte film over het project.
Een film die begon met wildstromend
water in de Zwitserse Alpen. Want uit
eindelijk ligt déér de bron van het hui-
/r. J Haasnoot voort hot woord.
dige Texelse drinkwater: het punt waar
de Rijn ontspringt. Uiteindelijk wordt
rivierwater ingenomen bij Nieuwegein,
alwaar een eerste zuivering plaats
vindt. Vervolgens is het water nog 150
kilometer onderweg en wordt het drie
maal gezuiverd, alvorens het uit de
Texelse kranen mag stromen.
De toneeluitvoering die zaterdag a.s.
zou worden gegeven door 't Amateurt
je in „De Wielewaal" in De Waal is
wegens ziekte van één der spelers tot
nader order uitgesteld.
Op zaterdag 21 mei klokslag tien uur
's morgens schiet de eerste wielrenner uit de startblokken
voor de proloog van Olympia's Ronde door Nederland, met
start en finish in Den Burg. Uur U nadert dus en dat bete
kent dat zowel op Texel als daarbuiten de voorbereidingen
voor deze grote internationale etappewedstrijd voor amateur-
wiel renners in volle gang zijn. De Texelse organisatie heeft
inmiddels vijf hoofdsponsors weten te strikken en ook het
parcours staat nu definitief vast.
De vijf hoofdsponsors zijn: Rabobank
Texel, de RST, vakantiecentrum De
Krim, Teso en Euroase (De Turkse
Tentl. Met de werving van co-
sponsors is de afgelopen weken be
gonnen. Andere Texelse bedrijven wor
den nu benaderd om het resterende
budget bedrag bijeen te brengen. Ge
zien het belang voor de promotie van
het eiland rekent de organisatie op
gulle medewerking van de benaderde
bedrijven.
De organisatie hoopt dat een dergelijk beeld op 21 mei via Studio Sport in de Nederlandse
huiskamers is te zien.
Het -sportevenement valt op Texel uit
een in twee onderdelen, die beiden op
zaterdag 21 mei plaatsvinden. Om
10.00 uur wordt gestart met een pro
loog en om 16.00 uur begint de eerste
etappe. De proloog is een individuele
tijdrit over 8,6 kilometer. Het parcours
is een ruim geïntepreteerde variatie op
het vroegere trainingscircuit van de
Wielervereniging Texel, waaraan menig
renner nog met weemoed terugdenkt.
Een rondrit door het Hogeberg-gebied
dus. De start is op de Haffelderweg,
naast het parkeerterrein. Daarna gaat
het richting Panorama, rechtdoor over
de Schansweg naar de Waddenzee
dijk, rechtsaf de Redoute op en dan
rechtsaf over het Waterweggetje over
de „beruchte" klucht. Via het fietspad
langs de Pontweg wordt de Emmalaan
bereikt, waar de finishlijn is getrokken.
Naar verwachting doen de snelste ren
ners slechts elf minuten over dit lang
niet eenvoudige rondje.
Eerste etappe
De eerste etappe gaat over een af
stand van 99 kilometer. Start en finish
zijn op de Emmalaan. Bijna alle Texel
se dorpen worden op de route aange
daan. Eerst gaat het nog compacte
peleton via de smallle weggetjes van
de Hogeberg richting Oudeschild. Via
de haven trekt het dan waarschijnlijk al
langgerekte peleton door onder de dijk
naar Oosterend. Via het Lageveld en
de Nesweg komen de renners over de
Achtertune het schilderachtige dorp
binnenstuiven. In een „poep en 'n
zucht" is het inmiddels waarschijnlijk
langgerekte lint van renners er weer uit
ook, op weg naar Texels noordelijkste
dorp De Cocksdorp. „Durp' wordt be
reikt langs een omweg over de winde
rige, kaarsrechte polderwegen. Het pe
leton gaat eerst in een lus om De
Cocksdorp heen, o.a. langs het red
dingsboothuis, om vervolgens dwars
door het dorp op de Postweg te be
landen, waarna weer in zuidelijke rich
ting kan worden gekoerst. De beden
kers van het parcours hebben bijna
niets nagelaten om de Texelse etappe
zo avontuurlijk mogelijk te laten zijn.
Zo wordt bijvoorbeeld een stukje over
de Zanddijk gereden, vlak onder de
hoge duinen tussen de natuurgebieden
De Muy en De Slufter.
Kasseien
Enkele kilometers verderop slaat het
parcours echter werkelijk alles. De ren
ners worden dan namelijk met hun
perperdure racekarretjes over de Li-
mietweg gestuurd. Deze „weg" is niet
veel meer dan een half verhard, in
slechte staat verkerend pad tussen de
Postweg en de Hoofdweg. Met een
beetje fantasie kan men spreken van
kasseien en is de Limietweg Texels ei
gen „Hel van het Noorden" die wel
licht zelfs de klassieker Parijs-Roubaix
kan doen verbleken.... In elk geval een
uitgelezen moment voor de renners die
zich in topvorm weten om afstand te
nemen van de concurrentie. Er zijn op
dat moment nog een lastige 40 kilo
meters voor de boeg. De renners heb
ben dan allang geen oog meer voor
het gevarieerde landschap dat aan ze
voorbij trekt. Na een rondje door De
Koog gaat het via de Dennen naar
Den Hoorn, weer eventjes het bos
(Rozendijk), dwars door de Westen
naar de Hoornderweg waarna Den
Burg weer wordt bereikt. De koek is
dan nog niet op. De renners moeten
hun krachtarsenaal aanspreken voor
nog twee afsluitende ronden van elk
9% kilometer. Deze ronden voeren
weer over de Hogeberg, via de Haller-
weg weer terug naar Den Burg. Tegen
kwart over zes zal de winnaar de
streep passeren.
Fraaie shots
Kortom, een ambitieus parcours dat
een veelzijdig beeld van Texel geeft en
vele fraaie camerashots mogelijk
maakt. Er is niet geschroomd om ook
tal van smalle wegen in het traject op
te nemen, hoewel er toch een groot
peloton van zeker 150 renners over
heen moet gaan. De Texelse organisa
tie doet daar nonchalant over: „Ook in
de Tour de France worden de renners
vaak over smalle wegen gestuurd". De
renners en begeleiders overnachten in
bungalowpark De Turkse Tent.
Zondagochtend vindt daar de (geneu
traliseerde) start van de tweede etappe
plaats. Kalmpjes fietst het hele gezel
schap naar de veerboot en wordt over
gevaren naar Den Helder. Pas daar,
vanaf het autodek van de boot, is de
echte start van de tweede etappe naar
Noordwijk.
Buitenlanders
Ook over het deelnemersveld is nu
meer bekend, 's Lands beste amateur-
formaties verschijnen aan de start, met
Minister Braks van landbouw en visse
rij komt definitief naar Texel om de
nieuwe passantenjachthaven te ope
nen. Dat moest in de derde week van
mei gebeuren en het enige gaatje dat
Braks nog in zijn agenda had, was
woensdag 18 mei. Wat er die dag pre
cies gaat gebeuren is nog niet bekend.
Het ligt in de bedoeling 's morgens de
minister de openingshandeling te laten
verrichten, waarna aansluitend een
grootscheepse lunch zal plaatsvinden.
Hiervoor zullen dan o.a. vertegenwoor
digers uit de toeristische wereld en
grote investeerders worden uitgeno
digd. Er moet hen worden duidelijk
gemaakt dat er behalve de aanleg van
een nieuwe jachthaven, nog veel meer
nieuwe activiteiten op Texel worden
ontplooid. De officiële opening wordt
dus aangegrepen voor Texelpromotie.
Op het kruispunt Elemert-Keesomlaan
deed zich een aanrijding voor. Een
brommer, die van de Elemert in de
richting van het centrum reed, werd
hierbij geraakt door een auto, die over
de Keesomlaan in de richting van ga
rage Kaczor reed. Hoewel de automo
bilist de bromfiets trachtte te ontwij
ken, kon hij niet verhinderen dat beide
voertuigen elkaar raakten. Hierbij werd
de brommer aan de voorkant zwaar
beschadigd, terwijl de auto schade
opliep aan de achterbumper Beide
bestuurders bleven ongedeerd
De afgelopen dagen werd tweemaal
aangifte gedaan van het beschadigen
van auto's. De eerste wagen stond ge
parkeerd aan de Trompstraat in Oude
schild. De auto, eigendom van een
32-jarige inwoner van Oudeschild,
werd aan de rechterkant met een
scherp voorwerp bekrast. De schade
wordt geschat op enige honderden
guldens.
Een tweede geval van vernieling deed
zich voor in Den Burg, waar een bui
tenspiegel van een auto werd
gesloopt. Deze auto stond geparkeerd
aan de Beatrixlaan. De schade wordt
geraamd op ongeveer ƒ100,—.
Veerboot Molengat is weer terug van
de onderhoudsbeurt in het dok in Har-
lingen. Maandagochtend wordt de
dubbeldekker weer ingezet. Dat bete
kent dat het dan voorlopig is afgelo
pen met de half uurs-diensten; er
vaart voortaan dus weer éénmaal per
uur een boot tussen Texel en Den Hel
der. De eerste afvaarten maandagoch
tend gebeuren nog door de enkeldek
kers; om 9.05 uur vanaf 't Horntje
neemt de Molengat de dienst over.
MUESLIBOLLETJES 4 stuks 1,69
FRANSE BLOEMKOOL per stuk 1,69
RIBLAPPENkilo 12,98
POTCHRYSANTEN .3 stuks 4,98
Tegen de verkoudheid:
FLES MELKZUUR RODEBIETENSAP
Den Hoorn is dichterbij
dan u denkt!
En uw auto? die parkeert
u gewoon voor de deur!
in hun midden talentvolle wielrenners
die over enkele jaren als prof hun
brood zullen verdienen.
Vaststaat verder de komst van ten
minste zeven buitenlandse teams, uit
de Sovjet Unie, Polen, Tsjechoslowa-
kije, Oost-Duitsland, Spanje, Frankrijk
en Engeland.