„Ecomare" draait straks voor de helft op wind THIJSSESCHOOL STARTTEMOLEN AARSACTIE' Palmpasen in De Koog Tbssen dijk en duinenrij Goeie ouwe tijd 1] .VRIJDAG 25 MAART 1988 TEXELSE COURANT PAGINA 7 WfNDENERCiE VROIGEf Het affiche dat bij alle Nederlandse basisscholen is bezorgd van de actie ,Schoonstroom". Molenlied Groep zeven van de Thijsseschool heeft zich de laatste tijd intensief met natuur- en milieuproblematiek bezig gehouden. De leerlingen hebben onder meer een tentoonstelling in elkaar ge zet en die is momenteel te zien in „Ecomare". Onderwijzer Wim Loning gaf dinsdag een toelichting bij deze expositie, die in het restaurant is op gesteld. Hij introduceerde ook het lied ,,Een windmolen" dat speciaal voor de actie door muziekconsulente Tonneke Tellegen-Eissens is gemaakt en dat door de leerlingengroep meteen ten gehore werd gebracht. Een van de couoletten: ..Een windmolen, een windmolen, is dat geen goed idee? Je geeft hem dan een mooie plaats, een plaatsje dicht bij zee. Het waait daar toch altijd zo hard, het waait er altijd voor twee. Het waait daar toch altijd zo hard en de molen draait dan wel mee". In de door de leerlingen gemaakte ten toonstelling is de zilvermeeuw Klieuw (uit het boekje van Van Tinbergen over een meeuw op Texel) het leitmotiv". Dit dier toont wat hij zwevend met windenergie doet, bewijst met zijn ve- renpak hoe door isolatie energieverlies kan worden voorkomen. De vele soort genoten van Klieuw eten van de vuil nisbelt en vestigen daardoor de aan dacht op de weggooimaatschappij met zijn grondstoffen en Speciaal voor de officiële start van de actie had ODE een kleine, electriciteit opwekkende, windmolen geïnstalleerd bij de zeehondenbassins van Ecomare. Het was een zelfbouwmolen van het type Kleine Beer" (genoemd naar ontwerper Fons de Beer) met een wiekdoorsnee van drie meter. Het moest lijken alsof de molen de water pompen in werking stelde, waardoor een der aanvankelijk droge bassins met wachtende zeehonden vol zeewater werd gepompt. In werkelijkheid werd de molen niet door de wind aan het draaien gebracht, maar door de gene rator met gewone PEN-stroom te be krachtigen, maar dat was niet zo be langrijk. Het ging om de symboliek en het tafereeltje, waarvan de organisato ren hadden gehoopt dat het door vele foto- en filmcamera's van de media zou worden vastgelegd. Dat viel een beetje tegen, want slechts een handje vol fotografen was ingegaan op de uit nodiging op de start van de actie mee te maken. Een tegenvaller was vooral dat het NOS-journaal geen interesse had getoond, hoewel het onderwerp toch in alle opzichten voldeed aan de eisen die voor het jeugdjournaal wor den gesteld. De organisatoren hebben echter nog meer pijlen op hun boog en twijfelen er niet aan dat de actie nog veel landelijke publiciteit zal krij gen. De inzameling voor de scholen molen sluit in juni. windmolen (links) draait terwijl het water in het bassin stroomt. De groep leerlingen tijdens het zingen van het speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerde molenlied. Op de achtergrond een deel van de milieu-expositie. Ook in De Koog wordt zondag weer palmpasenoptocht gehouden. De start is om 11.30 uur bij de Luberti-school en muzikale medewerking wordt gege ven door de ,,SOS-band". Dit is een 26 personen tellende drumband die onlangs is geformeerd en die de plaats inneemt van de verdwenen band Voorwaarts Mars". door Klaas Bonne Blonde Greetje was een meisje Uit een grote grauwe stad Waar zij met haar beide ouders Op een bovenwoning zat Maar ieder jaar met schoolvakantie Kwam zij veertien dagen lang Bij haar opa te logeren Op de boerderij in Spang En 's morgens vroeg ging zij met opa Naar het onbespoten land Waar zij speelde bij het slootje Aan de heldere waterkant Als zij dorst had dronk zij water Uit haar half versleten klomp En als zij thuis kwam dronk zij later Bij de staldeur uit de pomp Maar toen kwam de waterleiding En hing zij meestal aan de kraan En dan sprak zij, lieve opa Waar komt dat water nou vandaan? Kiek, zei opa, hier op Texel Weten wij wel hoe het moet We barsten van het zoute water En dat maken wij hier zoet Want zie je dèèr die hoge schoorstién Bij de Ouweschilder diek Nou, dèèr maken wij dat water Samen met ons el eet riek Maar opa is reeds kassiewei/e De oude hoeve is gesloopt En Greetje komt niet meer naar Texel Omdat zij wat moeilijk loopt En de tijden zijn veranderd Ons paradepaard verdween En we zakken langzaam koppie onder Door 't B/oemendaa/se ketelsteen. Iedere zaterdagochtend haalt Scouting Texel oud papier, lompen en oude schoenen op. De mensen worden ver zocht deze spullen vóór 10.00 uur aan de straat te zetten, zodat ze vlot kun nen worden ingeladen. Bij de oud papier-wagen kunt u ook gereedschap voor de derde wereld kwijt. Komende zaterdag wordt het oude pa pier etc. opgehaald in de volgende straten: 7. Wilhelminalaan, Thijsselaan, Drijverstraat, Binsbergenstraat, Brouwerstraat, De Mars. toonstellingen. De scholen worden ook opgeroepen een bezoek aan Texel te brengen. In Ecomare is een kleine per manente tentoonstelling over duurza me energie. Stichting De „scholenmolen" zal ƒ150.000,— vergen, inclusief bijkomende kosten. Als van 500 scholen de hoogste groe pen meedoen is dit geld binnen. Komt er te weinig geld, dan zal onder meer een beroep op sponsors worden ge daan en komt er méér dan voor de molen nodig is, dan zal dit extra geld met inschakeling van een kinderjury aan een ander milieuproject worden besteed. Voor het molenproject op Texel is een aparte stichting in het le ven geroepen. Een van de bestuursle den van deze in Amsterdam gevestig de „Stichting scholenmolen" is Ecomare-directeur Jan Kuiper. Die ver telde dinsdag dat de molen op Texel wordt gezet omdat daar veel wind is, zodat er veel opbrengst is te verwach ten. De plek op het havenhoofd garan deert dat veel mensen, waaronder de 500,000 toeristen die Texel jaarlijks be zoeken, de molen zullen zien. Inmid dels is gebleken dat van alle betrokken instanties (gemeente, Rijkswaterstaat, Teso) medewerking is te verwachten en het ziet ernaar uit dat ook de Werkgroep Landschapszorg akkoord gaat met een molen op deze plaats. Dat zou veel moeilijker liggen als men de scholenmolen in de duinen bij Eco mare zou willen zetten. Voor Texel als plaats voor de scholenmolen is ook gekozen in verband met de aanwezig heid van Ecomare, een centrum dat het geven van informatie over natuur en milieu als doelstelling heeft en in- gsteld in op het ontvangen van scho lieren. De milieuproblemen (zoals zure De scholenmolen" die het komende najaar op het zuidelijke havenhoofd van 't Horntje wordt gezet, belooft een belangrij ke bron van inkomsten te worden voor „Ecomare". De molen zal namelijk 150.000 200.000 kwu per jaar opwekken. Dat is ruim de helft van de electriciteitsbehoefte van dit centrum voor Wadden- en Noordzee. Het is niet de bedoeling dat „Ecoma re" de door de molen opgewekte stroom zelf rechtstreeks gebruikt, maar dat deze tegen een door het PEN te betalen vergoeding in het gewone electriciteitsnet wordt „gepompt". Veel belangrijker is echter het propagan distische en educatieve effect dat van dit project zal uitgaan De door de Ne derlandse basisscholen te betalen mo len op Texel is het spectaculaire onder deel van de actie „Schoonstroom" van de Vereniging Milieudefensie. Deze actie is erop gericht een zodanige energiebesparing tot stand te brengen dat de bouw van kolen- en kerncentra les overbodig wordt en Nederland uit sluitend met gasgestookte centrales in zijn electriciteitsbehoefte kan voorzien tot het moment dat ook deze kunnen worden afgedankt en alle benodigde stroom kan worden gemaakt met wind, zon en eventuele andere schone „duurzame") energiebronnen. Thijsseschool Het werd allemaal haarfijn uitaelead tijdens de dinsdagochtend in „Ecoma re" gehouden persconferentie, die sa menviel met de officiële start van de actie om het geld voor de molen bij elkaar te krijgen. Groep zeven van de Jac. P. Thijsseschool in Den Burg viel de eer te beurt de actie ten doop te mogen houden. De leerlingen gaven iet goede voorbeeld voor de 10.499 andere Nederlandse basisscholen, door alvast een bijdrage van f250,— te over handigen. Verder zongen ze een speci aal voor deze gelegenheid gemaakt molenlied en stelden bij de zeehonden- nassins een klein model windturbine in werking waarmee een der bassins vol water werd gepompt Op dezelfde dag rregen de Nederlandse basisscholen het informatiemateriaal in de bus waarmee ze worden opgeroepen om san de actie deel te nemen, waaron der een groot affiche met de kreet .Wordt ook molenaar! Met jouw hulp een windmolen voor het eiland Texel". De bedoeling is dat de kinderen ieder twee gulden geven. De leerkrachten worden verzocht coördinerend en or ganiserend op te treden. De leerlingen worden opgeroepen ook hun ouders te informeren en ze worden uitgenodigd een mooie naam voor de Texelse mo len te verzinnen. Het door de leer krachten ingezamelde geld moet wor den overgemaakt op rekening 212150200 van de Triodos-bank te Zeist (een bank die zich vooral met financie ring van projecten met een ideëel ka rakter bezighoudt) en gewezen wordt op diverse mogelijkheden om voor het goede doel méér in te zamelen, bij voorbeeld door het organiseren van jeen sponsorloop. Milieudefensie heeft voor scholen die in lesverband aan dacht willen besteden aan de energie- problematiek veel materiaal beschik baar, zoals het scholierenblad „Schone stroom uit het stopcontact" en een lespakket voor de leerkrachten over electriciteit en windenergie. Milieude fensie en de Organisatie voor Duurza me Energie (ODE) zullen zoveel moge lijk publiciteit geven aan de voortgang van de actie. In juni ontvangen alle deelnemende scholen een suprisepak- ket met lesmateriaal, informatie over de stand van zaken en over de ten- regen) zijn voor een belangrijk deel te wijten aan de wijze waarop electriciteit thans nog wordt opgewekt. Het is een goede zaak om niet alleen in woord en beeld deze problemen aan de orde te stellen, maar ook te wijzen op een tastbaar alternatief in de directe omgeving: de scholenmolen. Daardoor zal duidelijk worden gemaakt dat er wat te doen is aan die milieuproble men als de mensen het zelf maar wil len. De kinderen zullen het gevoel krij gen dat zij gangmaker moeten zijn voor een andere aanpak van de ener gievoorziening. Zij hebben er ook het meeste belang bij want het gaat om hun toekomst. Bovendien kan Ecoma re het geld dat met de molen wordt verdiend, best gebruiken voor andere leuke dingen, ook in het belang van natuur en milieu. Coöperatie Het idee om grotere aantallen mensen geld bijeen te laten brengen voor een molen waarvan men gezamenlijk ge bruik maakt, is niet nieuw. De Organi satie voor Duurzame Energie stimuleert volgens dit beginsel windmolencoöpe raties, waarvan er in het land al diver se van de grond zijn. Kees Jan Hooge- lander van de ODE maakte dinsdag met voldoening melding van de vlotte medewerking die bij het scholenmolen- project wordt ondervonden van de Texelse instanties. De betrokkenheid van de Nederlandse jeugd bij schone electriciteitsopwekking is van veel be lang voor de politieke meningsvorming over deze zaak in Nederland. Thans ziet de regering nog weinig in energie opwekking op andere dan de tot dus verre gebruikelijke methoden. Er zijn plannen voor twee nieuwe kolencen trales. Die zouden er niet moeten ko men omdat ze een nieuwe aantasting van het milieu en verspilling van grondstoffen zullen betekenen. Vogens ODE moet het mogelijk zijn dat Nederland in het jaar 2030 prac- tisch al zijn energie van de wind en de zon betrekt en in de tussentijd uitslui tend gasgestookte centrales gebruikt. Door verspilling terug te dringen is dat mogelijk en dat is dan ook het doel De Thijsseschool-kinderen overhandigen het geld dat in een fraai miniatuurmolentje is gestopt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 7