SHIiSQBA
Cjrocn c2wartsJ~exeh in het
Texel maakte indruk
Dp koningin Beatrix
Bewoners Kogerstraat willen
parkeerplaatsen behouden
BAKKER
Vlassale belangstelling in Den Burg
«ranr
,,U zit hier niet voor joker"
KUNSTSTOF
TERRASSTOELEN
NU Z20j-
KUNSTSTOF TAFELS
/49,95
-
Aan de Texelse
Ibevo/king
iasexplosie in
Ie Gravenstraat
Honderden Texelaars hadden graag in de schoenen gestaan van de 11-jarige Martijn Duinker
Don tti-KcnwM IS
ti' 02720 2346
GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.275
VRIJDAG 22 APRIL 1988
idactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741.
liten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.: Frans Hopman, Burgwal
Den Burg, telefoon 02220 - 5472.
■or advertenties, abonnementen, etc
inaeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
lefoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881 Telefax 02220 - 4111
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67 34.60 398
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Abonnementsprijs /Ï9,80 per kwartaal; los 95 cent
echtgenote.
Aan het begin van de voetgangerstrap
op de veerhaven in Den Helder had
burgemeester Ton Schipper de konin
gin en haar gevolg verwelkomd. Op de
voetgangersbrug op het schip heetten
Teso-directeur Theo Hoogerheide en
Lees verder pagina 2
de Bernhardlaan tussen de kruising
met de Kogerstraat en garage Rey.
Inbreuk
Jan van Asselt (Texels Belangl was
voor het wijzigen van de voorrangsre
geling op de veelbesproken kruising,
omdat anders inbreuk zou worden ge
maakt op het plan van de ringweg om
Den Burg, waar men al heel lang over
bezig is. Riet Huitema van het CDA
vond dat filevorming zou kunnen wor
den voorkomen door goede verwijs-
borgen bij de stoplichten Akenbuurt.
Ook Erna Eelman (WDI was het daar
mee eens. Mensen vanuit De Cocks-
dorp laten omrijden via de Waalder-
weg leek haar geen goed idee. ,,Men
zoekt toch weer een sluiproute". Ze
had bedenkingen tegen verkeersdrem
pels en hoopte dat de mogelijkheid
van een verhoogd kruispunt zou wor
den onderzocht.
Het handhaven van de parkeergelegen
heid omdat elders in Den Burg ook al
het nodige was verdwenen, vond ze
belangrijk. Wethouder Schilling resu
meerde dat iedereen het in grote lijnen
toch met elkaar eens was dat het be
houd van parkeerplaatsen erg belang
rijk is en dat het inmiddels beruchte
kruispunt nog eens nader moet wor
den bekeken. ,,We zoeken natuurlijk
die voorziening die het veiligst is". Hij
wilde de mogelijkheid van parkeren op
de Bernhardlaan nader onderzoeken,
maar waarschuwde dat daar wel een
prijskaartje aan zou komen te hangen
als dat werd dobrgevoerd. Dokter Wa
verijn informeerde of de buurtbewo
ners nogmaals inspraak zouden kun
nen hebben op de plannen zoals deze
eruit komen te zien, nadat alle sug
gesties uit de commissievergadering
erin zouden zijn verwerkt. „Verkeers-
wijzigingen moet het college aankondi
gen en daar is beroep op mogelijk", al
dus de wethouder.
axel heeft een goede indruk achtergelaten op Hare Ma-
isteit koningin Beatrix. Dat kon dinsdag na een drie uur en
fcijftig minuten durend bezoek, dat grote belangstelling trok.
Lorden vastgesteld. Vooral de vrolijke entourage in het cen
trum van Den Burg moet de koningin goed hebben gedaan.
Daarnaast genoot zij innig van de bezoekjes aan de Gollards,
comare en het Tesselhuus, waarbij haar persoonlijke betrok-
enheid duidelijk tot uiting kwam.
9t strakke tijdschema bleek zon-
ir al te veel moeite te kunnen
orden gehandhaafd. Om kwart
ier tien arriveerde de koningin in
i veerhaven en om vijf minuten
ler twee verliet zij het vliegveld,
et éénmaal liep een programma-
iderdeel uit of werden de konin-
n en haar gevolg vertraagd door
i drukte op straat. Tóch was het
xelse bezoek beslist geen com-
itergestuurde gebeurtenis, inte-
indeel: de koningin viel een
ontane en gemoedelijke ont-
ngst ten deel. Het ongedwongen
i vlotte verloop leverde aan het
nd van haar tocht een welge-
eend compliment op aan de
xelse organisatie.
ihteraf beschouwd had de dienst ge-
sentewerken niet eens zoveel haast
leven maken met de renovatie van
Groeneplaats. De uitvoering van de
innen was eind vorig jaar in een
oomversnelling gekomen door de
mst van koningin Beatrix. Vóór 19
■ril zou het centrale plein van Den
Ing vernieuwd moeten zijn. Dat lukte
limschoots, maar ons staatshoofd
Geachte dames en heren,
\jongens en meisjes
H. M. de Koningin is tijdens haar
bezoek aan Texel op 19 april j.i.
zeer getroffen door uw spontane
reacties in de vorm van vlaggen,
versieringen, begroetingen, enz.
Mede daardoor is haar bezoek een
groot succes geworden.
Zij heeft mij uitdrukkelijk gevraagd
u hiervoor heel hartelijk te
danken.
De burgemeester van Texel
A. Schipper
heeft nauwelijks een glimp van de
fraaie nieuwe bestrating kunnen op
vangen: de Groeneplaats zag dinsdag
ochtend namelijk zwart van de men
sen.
Al lang voordat het hoge bezoek Den
Burg zou binnenrijden, stroomde de
Groeneplaats vol. Op het moment dat
het koninklijk gezelschap in Den Hel
der was aangekomen, maakten de
eerste basisschoolkinderen met hun
meesters en juffen al hun opwachting
op het raadhuisplein. Tegen tien uur 's
ochtends was het al een vrolijke be
doening met honderden opgewonden
kinderen en talloze nieuwsgierige vol
wassenen. De kinderen waren uitge
dost met feestelijk versierde hoofddek
sels die ze zelf op school hadden ver
vaardigd. Door medewerkers van ge
meente en politie werden de scholen
op hun plaats gezet, zoveel als moge
lijk tegenover het bordes.
Voor in totaal 1300 kinderen bleek dat
echter een ondoenlijke opgave. Som
mige scholen hadden zodoende tóch
met een ongunstig uitzicht te kampen.
Dat verergerde nog toen het rond tie
nen in één klap veel drukker werd op
de Groeneplaats.
Verdrukking
Honderden mensen probeerden een zo
goed mogelijk plaatsje te veroveren.
Op een gegeven moment kwamen de
kinderen, die aanvankelijk de voorste
posities innamen, in de verdrukking.
Een eerste waarschuwing van de „or
dedienst" hielp nog wel, maar later
waren de mensen niet meer te hou
den. Zeer zeker toen de koninklijke
stoet de Groeneplaats kwam oprijden,
drongen volwassenen als kleine kinde
ren naar voren en ontnamen de klein
tjes het zicht. Begeleidende leerkrach
ten beklaagden zich er later over dat
een deel van de kinderen de koningin
helemaal niet heeft gezien. Op school
waren de kinderen er weliswaar ook
op voorbereid dat ze de koningin geen
handje zouden kunnen geven, maar
helemaal niets zien was wel erg sneu.
Zeker als je als één der eersten op het
plein bent en drie kwartier hebt moe-
i de Gravenstraat voor de deur
in restaurant Het Kleine Verschil
Bed zich woensdag om 12.00 uur
'n gasexplosie voor, toen een
erknemer van de firma Wiese uit
Ikmaar, tijdens het aanleggen van
•n PTT-aansluiting, met zijn lasap-
iraat te dicht bij een gasbuis
wam. De klap werd gevolgd door
>n flinke brand, die pas na een
>lf uur wachten op personeel van
lt gasbedrijf kon worden be
dongen. Persoonlijke ongelukken
'den zich niet voor.
Ik had wel een zwarte pvc-pijp ge
in, maar doorgaans is zwart van de
Herleiding en geel van het gas", al
ts Jack Bellis uit Alkmaar die de ex-
°sie veroorzaakte. Hij had voor hij
'n het werk ging, al wel het frame
R het werktentje opgezet, maar nog
et het doek er over gedaan, wat zijn
dding is geweest. „Als ik dat bran-
inde spul over me heen had gekre
nt, was ik er slechter aan toe ge-
eest dan nu". Nu waren alleen zijn
"npers, wenkbrauwen, snor en haren
"téén kant weggeschroeid. Op het
loment van de explosie had Bellis zijn
id'ijfswagen met de achterklep om-
Mg half boven het gat staan waarin
'I aan het werk was. Hij had de te-
mwoordigheid van geest de auto me-
tenweg te rijden. „Daar stond nog
en dikke gasbus in, anders was die
"k de lucht in gegaan", aldus de
ten wachten. Achteraf gezien had een
duidelijker aangegeven opstelling van
de schoolgroepen wellicht beter uitge
pakt, aldus concludeerden enkele leer
krachten.
Ook werd het jammer gevonden dat
de koningin niet enkele tientallen me
ters eerder uit haar limousine was
gestapt, zodat zij voor de menigte
langs naar het bordes had kunnen pa
raderen en de kinderen haar beter had
den kunnen zien. Maar ook in dat ge
val men afhankelijk zijn geweest van
de discipline van volwassenen om niet
vóór de kinderen te gaan staan.
Niettemin was het voor de meeste kin
deren een enorme happening. Dege
nen die de luid toegejuichte vorstin
wèl hebben gezien, waren de hele dag
nog vol begeestering en al met al, als
ook de voorbereidingen op school erbij
worden betrokken, was het een aparte
ervaring. De School met de Bijbel in
Oosterend had trouwens een oplossing
voor de kinderen die het niet zo goed
hebben kunnen bekijken: dinsdagmid
dag werden video-opnamen die een
Oosterender moeder had gemaakt, op
school getoond. Andere scholen kun
nen hiervan desgewenst gebruikma
ken, zo deelde schooldirecteur Hordijk
mee.
De opdringerigheid moet overigens
ook niet worden overtrokken: in het al
gemeen kan worden gesteld dat het
publiek zich gedisciplineerd gedroeg.
Op de boot
Terwijl de spanning op de Groene
plaats hoog opliep, onderhield Hare
Majesteit zich op Teso-veerboot
„Marsdiep" met het Texelse college
van B en W en de gemeenteraad. De
koningin was in gezelschap van haar
hofdame, mevrouw mr. J. Jeekel-
Thate, haar kamerheer, Jhr. F.W.A,
Beelaerts van Blokland en haar adju
dant, de heer B. van der Meer. Aan
boord bevonden zich voorts onder an
deren de commissaris der koningin van
Noordholland, drs. R.J. de Wit, en zijn
toch wel een beetje geschrokken man,
die zoiets voor het eerst meemaakte in
zijn 14-jarige loopbaan.
Op de klap kwamen veel mensen af.
De politie, die toevallig net in de buurt
was, sloeg meteen alarm en de brand
weer was er binnen drie minuten. Om
dat meteen wel duidelijk was dat het
om een gasexplosie ging, werd via de
alarmcentrale de storingsdienst van het
gasbedrijf gebeld. Er moesten echter
nog twee telefoontjes vanuit de brand
weerwagen aan worden gewijd, voor
er iemand van het gasbedrijf kwam.
Dat gebeurde pas een half uur later.
De brand laaide direct na de explosie hoog op.
vermijdt men meestal een straat waar
een opstopping is". De Kogerstraat
zou naar zijn mening nooit een echte
woonstraat worden, omdat het toch
een invalsweg voor Den Burg blijft. En
verkeersdrempels zijn wel snelheidver-
lagend, maar veroorzaken ook weer
geluidsoverlast door hard remmende
en weer snel optrekkende auto's.
Lastige toeristen
Dokter Waverijn benadrukte veel last
te hebben van toeristen in het verkeer
op de Kogerstraat. Door de opstoppin
gen en het parkeren voor de deur kon
hij vaak niet of met veel moeite met
zijn auto er langs.
J. Stark stelde voor een gelijkwaardige
kruising te maken. „Dan heeft ieder
een zijn zin. Een ringweg wordt al
gauw een snelweg". Hij vroeg of de
voetpaden langs de straat niet iets
vloeiender in elkaar over konden lo
pen, opdat het niet leek alsof er in
eens geen trottoir meer was.
Willem Beerling had de indruk dat alle
suggesties van de buurtbewoners wer
den weggewimpeld door de commis
sie, maar dat ontkende wethouder
Schilling ten stelligste. „U zit hier niet
voor joker. We zullen niet op alle pun
ten naar u luisteren, maar we doen al
les waar we u in tegemoet kunnen ko
men".
Verhoging
Omdat de stoep van De Zes naar de
Burgerhoutstraat wordt doorgetrokken,
komt aan het eind van het stuk Ko
gerstraat dat loopt van de Stenen
plaats tot De Zes een soort stoeprand.
Dat voorkomt in de toekomst het ra
cen met taxi's of brommers vanuit het
centrum, dat momenteel vooral in de
nachtelijke uren geschiedt. Peter Bak
ker (PSP) stelde voor de kruising
Bernhardlaan/ Kogerstraat/ Beatrixlaan
in z'n geheel te verhogen, wat een af
remmend effect zou hebben op het
verkeer uit alle richtingen. Het leek
hem een goed idee om de ingang van
de Kogerstraat onaantrekkelijk te ma
ken, opdat het verkeer een andere in
valsweg naar Den Burg zou kiezen.
Het probleem dat de bewoners niet
voor hun deur kunnen parkeren omdat
daar zomers al toeristen staan leek
hem iets dat voor heel Den Burg gold.
Hans Roeper (PvdA) vond het een
goed idee vervangende parkeerruimte
voor de bewoners te maken op de bre
de grasstrook die ligt in het deel van
Met een grote groep bewoners werd in de raadscommissie
voor ruimtelijk- en huisvestingsbeleid woensdagavond nog
maals gesproken over de herinrichting van de Kogerstraat. In
grote lijnen was men het met elkaar eens dat het behoud
van parkeergelegenheid in de plannen meer nadruk moet
krijgen. Wat zowel de commissie als de bewoners veel zor
gen baarde, was de veiligheid op de kruising Ko-
gerstraat/Bernhardlaan/Beatrixlaan. ,,We zoeken de voorzie
ning die het veiligst is", aldus wethouder Daan Schilling, die
verzekerde de suggesties van de buurtbewoners voor zover
mogelijk mee te nemen.
De reden om nogmaals met de bewo
ners in discussie te gaan, was een
brief die men naar de gemeente had
gestuurd, met dat verzoek. Veel bewo
ners wisten van de vorige bijeenkomst
niets af. Th.van Hattum sprak namens
hen en vroeg om een betere beweg
wijzering naar grote parkeerterreinen
die al bij de stoplichten van Akenbuurt
zou moeten beginnen, opdat men van
de Kogerstraat zou worden weggeleid.
Schilling was het eens met de verbete
ring van de bewegwijzering naar par
keerterreinen. Het veranderen van de
voorrang op de kruising wilde hij door
zetten. „We hebben allang in ons
hoofd dat we van de Beatrixlaan en de
Bernhardlaan een soort doorgaande
ringweg willen maken. We hebben al
enige besluiten in die richting geno
men", aldus de wethouder, die hier
mee doelde op de voorrangswijziging
op de kruising Schilderend/Emmalaan.
De eerder gedane suggestie van de
bewoners om het verkeer dat vanaf De
Ccoksdorp komt via de Georgiërweg
en de Waalderweg te laten gaan, leek
hem niet te realiseren. „Hoe krijg je
mensen zo gek dat ze iedere keer die
kilometer omrijden?" Ambtenaar Jan
Frederici was aanwezig om waar nodig
toelichting te geven. Hij vond dat file
vorming er in ieder geval voor zorgde
dat er niet meer hard zou worden ge
reden in de Kogerstraat. „Bovendien
„Het lijkt nergens op", vond brand
weercommandant Van Wilsum. „Stel
je voor dat het in huis was geweest,
dan had de hele boel in de lucht kun
nen vliegen. Ik ga eerst overleggen
met de burgemeester, maar dat er
stappen zullen worden genomen, is
zeker". De brandweer heeft de gaspijp
gedicht met een zelf ontworpen afslui
ter. „Die hebben onze eigen brand
weermannen gemaakt. Het is een
systeem waarbij de pijp dicht wordt
geklemd tussen twee ijzeren stukken
door twee moeren aan te draaien. Het
werkt perfect, dat blijkt wel weer", al
dus de brandweercommandant.
Het wijzigen van de voorrang op de
kruizing Beatrixlaan/Kogerstraat/Bern
hardlaan leek hem geen verbetering,
omdat dan files zouden kunnen ont
staan als veel mensen Den Burg bin
nenkomen via de Kogerstraat en bij die
kruising moeten wachten. Ook de vei
ligheid van die kruising trok hij in twij
fel. „Nu hebben de kinderen uit de
Kogerstraat die op de fiets naar school
gaan daar nog voorrang, maar als de
ze wordt gewijzigd niet meer". Van
Hattum was voor het aanleggen van
verkeersdrempels om de snelheid uit
het verkeer te nemen.
Ringweg