Cjroen kwartsJexeh in het hart computer in gebruik Passanten haven, kade en ipeningsfeest et politieke onfrontatie Geen krant na Pinksteren De minister neemt de (flexibele) maat op van mazen van één der netten op de zolder van het CIV-gebouw. In verband met het uitvallen van tweede pinksterdag als werkdag zal er dinsag 24 mei geen Texelse Courant verschijnen. De directeur. :R|CHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.282 VRIJDAG 20 MEI 1988 ;ie. Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-2741. werktijd deze week tot en met dinsdag a s.: Harry de Graaf, Pelikaan- '5, De Koog, telefoon 02228 - 266, sdvertenties, abonnementen, etc. veld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, 1022201 2741, na. 18.00 uur 4881. Telefax 02220 - 4111 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs f 19,80 per kwartaal; los 95 cent Postgiro 652 Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. Vaardig, alsof het zijn dagelijks werk is. gooide wethouder Klaas Barendregt de tros over naar boot voor lange tijd achterlaten en op door de gemeente niet worden hun gemak het eiland gaan verkennen, verwaarloosd. Problemenklus Kwetsbaar Samenhang Minister Braks wees in zijn toespraak op het zeer nauwe verband dat vooral op Texel bestaat tussen bestaansbron- nen landbouw, recreatie en visserij enerzijds en anderzijds de natuur en het milieu. Het lijken uiteenlopende belangen, die echter toch op elkaar zijn aangewezen. Braks zei te verwach ten dat de recreatie (waarin een derde van de beroepsbevolking werkzaam is, terwijl in deze sector jaarlijks zo'n 100 Lees verder pagina 2 opening van da passantenhaven. Met de TX 60 gaan de minister en de burgemeester door het lint. (foto Bert Koning) De ministerloze opening van de visserijkade. oud CIV-voorzitter Cor Vonk. officiële ingebruikstelling van de passantenhaven, de luwe visserijkade en de automatisering van de VVV is )ensdag niet alleen een genoeglijk en geslaagd feest ge erden, ook werd ruimschoots van de aanwezigheid van mi- ster G. Braks van Landbouw en Visserij gebruik gemaakt actuele Texelse problemen aan de orde te stellen. deed wethouder Klaas Baren- sgt een klemmend beroep op de nister om de bijzondere situatie arin de landbouw op Texel zich vindt te erkennen, om over land- ispsbehoud op Texel te gaan aten zonder dat daarbij de natuur voorbaat de eerste prioriteit jgt. En visserijvoorman Ben lalder bracht naar voren dat de nister nu eindelijk met de door staatssecretaris beloofde „ton" er de brug moet komen. aanwezige Texelse gemeente- stuurders kregen op hun beurt ook n de bewindslieden wat te horen, wel de minister als gedeputeerde ■T. van Gelder pleitten voor de aan- jting van de Texelse duinen als na- Maal park en laatstgenoemde maak- bekend dat Gedeputeerde Staten st akkoord zullen gaan met de proef- eling voor kamperen bij de boer, zo- die door de gemeenteraad is vast heid. Braks daarentegen leek tegen mperen op erven minder bezwaar te ibben omdat hij het ziet als welkome invulling van het inkomen van de ler. Informeel ok informeel gebeurde er nogal wat. raks liet zich na afloop van de officie- toespraken op de salonboot door en Daalder en andere visserijmensen eevoeren om het gebouw van de 'V te bekijken en daar over visserij- 'oblemen te praten. Bij een wande- 19 over het zonnige haventerrein kon minister er zich met eigen ogen i overtuigen dat de havenmond veel smal is en tenslotte had de be- 'ndsman een besloten gesprek met stegenwoordigers van de Texelse mdbouworganisaties ten huize van *es Hin aan de Ottersaat. oor het openen van de passantenha- *1 maakte minister Braks samen met burgemeester gebruik van de Texel- blazer TX 60 van Siem Hemelrijk. Dat fraaie antieke vaartuig kwam van uit de nieuwe haven op het groen zwarte lint afvaren, waarmee de ha ventoegang was versperd en de op de voorplecht staande bewindsman knipte dat lint keurig met een schaar door. De genodigden aan boord van de sa lonboot „Stad Enkhuizen" sloegen de plechtigheid van geruime afstand gade. Gekke toestand Vervolgens werd dezelfde blazer op nieuw gebruikt door wethouder Klaas Barendregt, die de nieuwe visserijkade opende. Eerst werd echter de minister aan wal gebracht, want die wilde met dit deel van de plechtigheid niets van doen hebben, omdat de gemeente en ministerie ernstig met elkaar overhoop liggen over het uitblijven van de „ton van Ploeg". Terwijl Braks nukkig aan boord van de salonboot bleef, bracht wethouder Barendregt met vaardige hand vanaf de TX 60 twee trossen uit, waarmee hij aan de nieuwe kade af meerde. Die versierde trossen werden om de bolders gelegd door Bert Weijdt (oud-voorzitter van de vissersvereni ging DETV) en door Cor Vonk (oud voorzitter van de Coöperatieve Inkoop vereniging voor Visserijbenodigdhe den). Die eer viel hen te beurt omdat ze een actieve en stimulerende rol heb ben gespeeld bij de totstandkoming van de dringend noodzakelijke kade. Noodzaak Op zowel die kade als op de passan tenhaven ging wethouder Barendregt in zijn toespraak uitvoerig in. Hij noemde de passantenhaven een aan winst die van grote betekenis is voor de zeilsport en pleziervaart op de Wadden- en Noordzee, maar ook voor de plaatselijke samenleving. Plezier- vaarders zullen er door worden gesti muleerd om naar Texel te komen. Om dat iedere boot in de haven beschikt over een individuele ligplaats kunnen de mensen met een gerust hart hun Klaar terwijl u wacht. Op de achterkant van een sigarendoos maakte Bert Weijdt voor de minister even een schets voor een nieuwe, verbrede havenmond. De totstandkoming van het project is echter niet zonder slag of stoot verlo pen. Problemen bij de aanbesteding en extreme weersomstandigheden veroor zaakten een vertraging van een jaar en ook in de voorbereidingsfase ging het niet van een leien dakje. „Het was een problemenklus. Het leek wel of al le punten die tegenslag konden ople veren, dit ook hebben gedaan". Waar mee werd gedoeld op procedures, grondverwerving, financiële proble men, etc. Toch was goed samenge werkt door de gemeente met de diver se hoofdoverlegpartners, zoals de con sulent openluchtrecreatie, landinrich- tingsdienst, het ingenieursbureau Fre deric Harris, het Waterschap, de wa tersportvereniging en aannemer Van Noordenne, De wethouder noemde de op financie ringen en subsidiëringen betrekking hebbende bedragen, de wijze waarop- de onrendabele top van deze investe ring is gefinancierd en het terugbren gen van het risico dat de exploiterende Stichting Passantenhaven loopt. Voor het maken van de haven werd 150.000 m3 grond ontgraven, er werd 2000 ton asfalt in verwerkt, alsmede 1700 ton hoogovenslakken. De haven beschikt over 740 meter steiger, waaraan 200 boten kunnen liggen. Barendregt constateerde met tevreden heid dat op Texel de laatste tijd flink wordt geïnvesteerd in kwaliteitsverbe tering van het toeristisch produkt met als doel seizoenverbreding en het aan boren van nieuwe markten. De toeris tische ontwikkeling op Texel baart géén zorgen, temeer daar ook daar de belangen van natuur en landschap Minder fraai staat het er voor met de landbouw. De extensivering en schaal vergroting die zich in de landbouw voordoet, treft Texel ernstiger dan an dere streken in het alnd, omdat het geografisch afgesloten is. Landbouw en de er aan gekoppelde economische bedrijvigheid, vormen een samenspel dat verstoord wordt als één der secto ren onder druk komt. Op Texel zijn geen uitwijkmogelijkheden; er ontstaat een domino-effect. „Extensivering ge combineerd met schaalvergroting is fu nest. De Texelse landbouw heeft pro- dukten nodig met een hoge toege voegde waarde. De positie die hier is opgebouwd in de pootaardappelen- teelt, bloembollenteelt en de melkvee houderij mag niet worden prijsgegeven." Barendregt legde uit dat vooral om die reden veel bezwaar is gemaakt tegen het relatienotagebied en het voorne men om de duinen van Texel tot natio naal park te maken. Er wordt van uit gegaan dat met name uit dat laatste beperkingen zóuden kunnen voort vloeien voor omliggende gebieden, „Met name in de agrarische maar ook in de recreatieve sector". De wethou der was echter hoopvol geworden door de vierde nota op de ruimtelijke ordening, die volgens hem van een veel realistischer visie getuigt. Vloot Barendregt vond dat de noodzakelijk geachte inkrimping van de Nederland se visserijvloot met 25% niet voor de Texelse vloot zou moeten gelden. Zijn argument was dat het gemiddelde mo torvermogen van de Texelse schepen weliswaar is toegenomen, maar het aantal schepen nauwelijks, in tegen stelling tot visserijplaatsen in bijvoor beeld het Deltagebied en Zeeland. Door het wegvallen van bedrijven wor den vissers werkloos en het is door de specifieke beroepsgebondenheid voor hen zeer moeilijk ander werk te vinden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1988 | | pagina 1